Skriftlig fremsættelse (21. november
2011)
Skatteministeren
(Thor Möger Pedersen)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
ligningsloven og forskellige andre love (Afskaffelse af
multimediebeskatningen, ophævelse af skattebegunstigelsen for
medarbejderaktieordninger, ophævelse af skattefritagelse
for arbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer m.v.,
lønsumsafgiftspligt for aflønning i aktier og
købe- og tegningsretter til aktier m.v., justering af
BoligJobordningen, ophævelse af loftet over børne- og
ungeydelsen og tillæg til grøn check m.v.)
(Lovforslag nr. L 31)
Lovforslaget er en del af aftalen om finansloven for 2012, der
er indgået mellem Regeringen (Socialdemokraterne, Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti) og Enhedslisten.
Lovforslaget indeholder syv elementer fra
finanslovsaftalen.
For det første foreslås det at afskaffe
multimediebeskatningen, da multimediebeskatningen kan ses som en
skat på arbejdsredskaber, som for de fleste er helt
nødvendige for f.eks. at arbejde hjemmefra. I stedet
genindføres beskatningen af fri telefon, computer og
internetadgang med udgangspunkt i de regler, der gjaldt før
Forårspakke 2.0 med de tilpasninger, der er nødvendige
for at sikre en rimelig beskatning af multimedierne.
En computer, som anvendes arbejdsmæssigt og internet med
adgang til arbejdsgiverens netværk, er fremover skattefri.
Fri telefon beskattes med 2.500 kr. årligt pr. person, dog
nedsat med 25 % til 1.875 kr. for ægtefæller, hvor
begge har fri telefon.
For det andet foreslås det at ophæve
skattebegunstigelsen af medarbejderaktieordninger. Al løn
bør i princippet beskattes ens. Den nuværende mulighed
for at udskyde lønbeskatningen af købe- og
tegningsretter til det tidspunkt, hvor retten udnyttes eller
afstås - ud fra værdien på dette tidspunkt -
opretholdes.
For det tredje foreslås skattefritagelsen for
arbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer og sundhedsbehandlinger
m.v. ophævet. Det sker for at sikre en fri og lige adgang til
sundhedsvæsenet. Ophævelsen omfatter også de
selvstændige erhvervsdrivendes fradrag for udgifter til egne
og ægtefællers sundhedsforsikringer og
sundhedsbehandlinger m.v.
Skattefriheden for arbejdsgiverbetalt behandling - og
fradragsretten for de selvstændige erhvervsdrivendes udgifter
til egne og ægtefællers behandling - af misbrug af
medicin, alkohol eller andre rusmidler eller rygeafvænning
fastholdes.
For det fjerde foreslås det at indføre
lønsumsafgift for aflønning i aktier og købe-
og tegningsretter til aktier m.v., så aflønning i
aktier og købe- og tegningsretter til aktier m.v. bliver
lønsumsafgiftspligtig.
For det femte indeholder forslaget en justering af
BoligJobordningen. Justeringen sker for at sikre en mere glidende
overgang til en ny, grøn energirenoveringspulje for boliger.
BoligJobordningen, som blev indført af den tidligere
regering, opretholdes i 2012. BoligJobordningen justeres på
enkelte punkter, så den bliver mere målrettet og
får en mere grøn profil. Arbejdsløn
vedrørende husstandsvindmøller omfattes af ordningen,
mens arbejdsløn vedrørende oliefyr undtages. Udgifter
til au pair-ansatte m.v. undtages ligeledes fra ordningen.
For det sjette foreslås det at afskaffe loftet på
35.136 kr. (2012) over den maksimale børne- og ungeydelse,
der kan udbetales til en familie om året. Loftet over
børne- og ungeydelsen påvirker især
rådighedsbeløbet for familier med de laveste
indkomster. En afskaffelse af loftet vil derfor bidrage til at
skabe større lighed. Ændringen betyder, at der,
ligesom inden indførelsen af loftet i 2010, igen udbetales
fuld børne- og ungeydelse for alle børn uanset, hvor
mange der er i en familie.
For det syvende foreslås det at indføre et
tillæg til den grønne check. Den supplerende
grønne check indføres i 2013. Den udgør 280
kr. årligt og tildeles voksne personer med indkomst på
indtil 212.000 kr. Tillægget til den grønne check vil
øge rådighedsbeløbet for f.eks.
dagpengemodtagere og førtids- og folkepensionister.
Samlet set skønnes lovforslaget at medføre et
merprovenu på ca. 20 mio. kr. i 2012 og ca. 1.330 mio. kr. i
2013 efter tilbageløb og adfærd.
Lovforslaget sendes i høring samtidig med
fremsættelsen. Det har af tidsmæssige årsager
grundet lovforslagets tilknytning til finanslovsaftalen for 2012
ikke været muligt at sende lovforslaget i høring forud
for fremsættelsen.
Som følge af at lovforslaget skal have virkning fra
2012, ønskes lovforslaget vedtaget inden jul med henblik
på ikrafttræden ved årsskiftet.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.