Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 15. december 2011
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget.
Skatteministeren har stillet ændringsforslag nr. 1-3 og 5.
Ændringsforslag nr. 4 er stillet af Venstres, Dansk
Folkepartis og Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 21. november 2011 og var til 1.
behandling den 29. november 2011. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og skatteministeren sendte den
21. november 2011 dette udkast til udvalget, jf. L 33 - bilag 1.
Henholdsvis den 25. og den 27. november 2011 sendte
skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Bryggeriforeningen,
Dansk Erhverv,
Dansk Isindustri,
De Samvirkende Købmænd m.fl.,
Fynbo Foods A/S,
Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse og Danmarks
Lungeforening,
Miss Bagel & Miss Coffee,
Ole Steen Larsen, Viby,
Radius Kommunikation A/S,
Vin og Spiritus Organisationen i Danmark,
Kai Winter, Fejø, og
WIOS Food ApS.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget
redegjort for deres holdning til lovforslaget:
Bryggeriforeningen,
Dansk Isindustri,
De Samvirkende Købmænd m.fl. og
Vin og Spiritus Organisationen i Danmark.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 66 spørgsmål til
skatteministeren, 6 spørgsmål til ministeren for by,
bolig og landdistrikter, 5 spørgsmål til ministeren
for sundhed og forebyggelse, 3 spørgsmål til
justitsministeren og 2 spørgsmål til
beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som disse
har besvaret.
Samråd
Udvalget har stillet 7 spørgsmål til henholdsvis
skatteministeren, justitsministeren, ministeren for by, bolig og
landdistrikter, ministeren for sundhed og forebyggelse og
beskæftigelsesministeren, som disse har besvaret i
samråd den 8. december 2011. Ministrene har fremsendt de
talepapirer, der lå til grund for besvarelserne, til
udvalget.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (S, RV, EL
og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af skatteministeren under
nr. 1-3 og 5 stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme
imod det under nr. 4 stillede ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (V, DF, LA
og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget finder, at dette lovforslag har en lang
række negative konsekvenser. For det første vil
lovforslaget flytte arbejdspladser ud af landet. Skatteministeren
har i sine svar oplyst, at 480 fuldtidsstillinger i detailhandlen
vil forsvinde med dette lovforslag, fordi grænsehandelen vil
stige voldsomt. Det vil særlig være i det syd- og
sønderjyske område, at arbejdspladserne vil
forsvinde.
Hvor stor stigningen i grænsehandelen reelt bliver, er
uk?lart. Skatteministeren antager blot, at den såkaldte
ketchupeffekt - hvor grænsehandelen vil eksplodere som
følge af en marginal afgiftsstigning - ikke vil finde sted.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti finder, at
det er en voldsom antagelse at bygge forventningerne til
grænsehandel på, særlig når man ser
på, hvordan tidligere afgiftsstigninger har ført til
dramatiske stigninger i såvel grænsehandel som illegal
handel.
Hertil kommer, at skatteministeren i sit svar på
Skatteudvalgets spørgsmål nr. 25 indrømmer, at
de store afgiftsstigninger vil ramme de laveste indkomster
hårdest. Regeringen har også forsøgt at
sælge afgiftsstigningerne ud fra en sundhedsfremmende
begrundelse, men regeringen har haft meget svært ved at
fremvise konkrete eksempler på, at det vil blive
tilfældet med dette forslag.
Afgiftsstigningerne varsles endvidere med ekstremt kort
varsel. Fra 3. behandlingen i Folketinget til ikrafttræden
går der 10 dage - og det er vel at mærke hen over
julen. Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti har
derfor stillet ændringsforslag om, at afgiftsstigningerne
først træder i kraft den 1. marts 2012, så
detailhandelen har en rimelig mulighed for at omstille sig til de
nye afgifter.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen. Der gøres opmærksom på, at
et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et
flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 5
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»01. I §
2, stk. 2, 2. pkt., ændres »70« til:
»87,50«.
02. I
§ 2, stk. 2, 3. pkt., ændres
»236.073« til: »295.091« og
»6,20« til: »7,75«.
03. I
§ 2, stk. 2, 4. pkt., ændres
»20« til: »25« og »10.000« til:
»8.000«.«
[Forhøjelse af satserne i
ølmoderationsordningen, jf. øl- og vinafgiftslovens
§ 2, med 25 pct.]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
2) I
nr. 2 ændres »6,03«
til: »4,88«.
[Reduktion af
afgiftsforhøjelsen af vin med et lavt alkoholindhold (1,2-6
pct.) fra 55 pct. til 25 pct.]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
3) I
nr. 7 ændres »5,37«
til: »6,52«.
[Tillægsafgiften for
vinbaserede alkoholsodavand opjusteres]
Til § 7
Af et mindretal (V,
DF og KF), tiltrådt af et mindretal (LA):
4) I
stk. 1 ændres »1. januar
2012« til: »1. marts 2012«.
[Ændring af lovens
ikrafttrædelsestidspunkt]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
5) Som
stk. 5-10 indsættes:
»Stk. 5. Hvis en
virksomhed registreret efter tobaksafgiftsloven i perioden fra og
med den 12. december 2011 til og med den 31. marts 2012
køber stempelmærker til mere end 20 pct. flere styk
cigaretter og kilogram røgtobak, end virksomheden normalt
ville gøre i en periode på 112 dage, anses det
overskydende køb for foretaget den 1. april 2012 og vil
hermed blive efterreguleret i henhold til de i stk. 4
foreslåede afgiftssatser.
Stk. 6. I
afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter og kilogram
røgtobak en virksomhed normalt ville købe
stempelmærker i en periode på 112 dage, jf. stk. 5,
tages udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter og kilogram
røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt
stempelmærker pr. dag i perioden fra og med den 1. januar
2011 til og med den 30. juni 2011. Antallet ganges herefter med
112.
Stk. 7. For
virksomheder, som er registreret efter tobaksafgiftsloven efter den
1. januar 2011, men dog senest den 31. marts 2011, tages der i
afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter og kilogram
røgtobak virksomheden normalt ville købe
stempelmærker i en periode på 112 dage, jf. stk. 5,
udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter og kilogram
røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt
stempelmærker pr. dag i perioden fra og med den 1. april 2011
til og med den 30. juni 2011. Herefter anvendes metoden i stk.
6.
Stk. 8. For
virksomheder, som er registreret efter tobaksafgiftsloven efter den
31. marts 2011, men dog senest den 12. oktober 2011, tages der i
afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter og kilogram
røgtobak virksomheden normalt ville købe
stempelmærker i en periode på 112 dage, jf. stk. 5,
udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter og kilogram
røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt
stempelmærker pr. dag i perioden fra og med den 12. oktober
2011 til og med den 12. november 2011. Herefter anvendes metoden i
stk. 6.
Stk. 9. For
virksomheder, som er registreret efter tobaksafgiftsloven efter den
12. oktober 2011, finder stk. 5 ikke anvendelse.
Stk. 10. Virksomheder,
der er koncernforbundne, betragtes i stk. 5-9 som en enkelt
virksomhed.«
[Forslaget sikrer, at der ikke sker
væsentlig unaturlig lageropbygning i grossist- og
detailleddet frem til den 1. april 2012]
Bemærkninger
Til nr. 1
Bryggerier, som producerer op til 200.000 hl øl om
året, er efter øl- og vinafgiftslovens § 2
berettiget til at modtage ølmoderation, det vil sige, at de
ved årets afslutning får udbetalt en afgiftslettelse,
som er beregnet ud fra forrige års udleverede mængde.
Formålet med afgiftslettelsen (moderationen) er at styrke de
mindre bryggeriers konkurrenceevne over for de større
bryggerier. Det kommer til udtryk, ved at afgiftslettelsen
nedsættes i takt med en større udlevering af
moderationsberettiget øl.
Med dette ændringsforslag forhøjes satserne i
ølmoderationsordningen med 25 pct. svarende til den
foreslåede forhøjelse af ølafgiften,
således at den ølmoderation, som de små
bryggerier modtager efter de foreslåede afgiftsstigningers
ikrafttræden, forholdsmæssigt er den samme som den, de
modtager efter de gældende regler.
Provenumæssige
konsekvenser
En ændring af ølmoderationsordningen som
foreslået skønnes at medføre et beskedent
provenutab på godt 1 mio. kr. årligt fra 2012 og frem.
Da der er tale om en forhøjelse af den gældende
afgiftslettelse, er der også tale om en forøgelse af
den skatteudgift, som er forbundet hermed, svarende til det
skønnede provenutab.
Til nr. 2 og 3
Den foreslåede forhøjelse af vinafgiften med ca.
55 pct. rammer producenter af cider med et alkoholindhold på
mellem 1,2 og 6 pct., som produceres af 100 pct. gæret
frugtsaft, særlig hårdt, da disse ikke er omfattet af
tillægsafgiften og der derfor ikke sker den samme
modregulering af afgiftssatsen, som det er tilfældet med
ciderprodukter, som er omfattet af tillægsafgiften.
Da vin og rene ciderprodukter med et alkoholindhold mellem 1,2
og 6 pct. må betragtes som lavalkoholprodukter i stil med
øl, foreslås det hermed at reducere den
foreslåede forhøjelse af afgiften for disse produkter,
således at den herefter udgør 25 pct. og den
nuværende afgiftsforskel til øl dermed
fastholdes.
Samtidig opjusteres tillægsafgiften for vinbaserede
alkoholsodavand, således at den samlede afgift på en
alkoholsodavand forbliver den samme, uanset om der er tale om en
øl-, vin- eller spiritusbaseret alkoholsodavand.
Provenumæssige
konsekvenser
Lempelse af den i L 33 foreslåede forhøjelse af
vinafgiften skønnes samlet set at medføre et
begrænset mindreprovenu på ca. 5 mio. kr. årligt
fra 2012 og frem i forhold til det i L 33 forudsatte
merprovenu.
Til nr. 4
Formålet med ændringsforslaget er at udskyde
lovens ikrafttrædelsestidspunkt til den 1. marts 2012.
Baggrunden for dette er, at den oprindelige
ikrafttrædelsesdato i lovforslaget, den 1. januar 2012,
levner urimelig kort tid mellem lovforslagets vedtagelse og
ikrafttrædelsestidspunktet. Det ville give store problemer
for importører, producenter, grossister, detailhandel og
restauranter. Efter Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative
Folkepartis opfattelse bør lovgivning vedtages i så
god tid, at de berørte parter kan nå at indrette sig
efter afgiftsstigningerne, og det er ikke muligt for parterne med
ikrafttræden allerede den 1. januar 2012. Derfor
foreslås ikrafttrædelsestidspunktet flyttet 2
måneder til den 1. marts 2012.
Til nr. 5
Ifølge lovforslaget træder
afgiftsforhøjelserne på tobak i kraft den 1. april
2012. Ikrafttrædelsesbestemmelsen er udformet således,
at de foreslåede forhøjelser gælder for de
varer, som udleveres til forbrug fra registrerede virksomheder,
angives til fortoldning eller importeres fra og med den 1. april
2012. Den nævnte bestemmelse afskærer dermed ikke
producenter og importører fra at opbygge unaturlige
mængder af tobaksprodukter hos grossister eller i
detailhandelen i perioden til og med den 31. marts 2012. Disse
varer vil herefter frit kunne sælges til forbrugerne til den
gamle pris (og med den gamle afgift) efter den 1. april 2012, og
hermed udsættes den forebyggelsesmæssige effekt af
lovforslaget.
Det foreslås derfor i stk. 5 at indsætte en
værnsregel, som sikrer, at der ikke sker væsentlige
lageropbygninger hos grossister og detailhandlere i perioden til og
med den 31. marts 2012. Bestemmelsen udformes således, at der
lægges et loft over, til hvor mange styk cigaretter og
kilogram røgtobak de registreringspligtige virksomheder
må købe stempelmærker efter de gældende
afgiftssatser, i perioden fra ændringsforslaget er stillet,
til afgiftsstigningernes ikrafttræden den 1. april 2012. De
stempelmærker, som de registreringspligtige virksomheder
køber, som overstiger dette antal, vil herefter blive
betragtet som købt den 1. april 2012, og afgiften vil derfor
blive efterreguleret efter de foreslåede afgiftssatser. Dette
medfører ligeledes, at en virksomhed, hvis køb af
stempelmærker overstiger det, der er anført i stk. 5,
ikke vil kunne fradrage den moms, som er betalt i forbindelse med
købet af disse stempelmærker. Når afgiften
efterfølgende reguleres efter de foreslåede
afgiftssatser, reguleres momsen tilsvarende, og først
herefter vil virksomheden kunne fradrage momsen.
Der er i beregningen af loftet over antal købte
stempelmærker taget udgangspunkt i, til hvor mange styk
cigaretter og kilogram røgtobak den enkelte virksomhed
normalt køber stempelmærker i en periode på 112
dage (svarende til perioden fra og med den 12. december 2011 til og
med den 31. marts 2011), og hertil er der lagt 20 pct.
Således sikres det i videst muligt omfang, at
værnsreglen ikke medfører, at der i perioden til og
med den 31. marts 2012 ikke er mulighed for at imødekomme
den reelle forbrugerefterspørgsel på tobak.
Det foreslås, at reglen skal have virkning, fra
ændringsforslaget er stillet, dvs. fra den dag, hvor
ændringsforslaget er oversendt til og offentliggjort af
Folketinget. Da hensigten er at undgå unaturlig
lageropbygning indtil afgiftsstigningernes ikrafttræden den
1. april 2012, er det nødvendigt med denne virkningsdato, da
producenter m.v. i modsat fald ville have mulighed for at
købe ubegrænsede antal af stempelmærker fra
offentliggørelsen af ændringsforslaget og indtil
lovens ikrafttræden. En virkning tilbage i tiden, fra
ændringsforslaget er stillet, er derfor
nødvendig.
Stempelmærker købes hos SKAT og
påsættes herefter pakker, som indeholder et givent
antal cigaretter, og beholdere, som indeholder en given
mængde røgtobak. Det er anført på
stempelmærket, hvor mange styk cigaretter eller gram
røgtobak den givne pakke eller beholder indeholder.
Formuleringen i stk. 5 m.v., hvorefter det udelukkende er
»… tilladt at købe stempelmærker til op
til 20 pct. flere styk cigaretter og kilogram
røgtobaksprodukter, end virksomheden normalt ville
gøre i en periode på 112 dage«, sikrer, at
begrænsningen afspejler virksomhedernes reelle
afsætning af cigaretter og røgtobak og ikke blot tager
isoleret udgangspunkt i antal købte stempelmærker. I
modsat fald ville virksomhederne have mulighed for at omgå
reglen, eksempelvis ved at købe langt flere af de
stempelmærker, som skal påsættes en pakke med 20
styk cigaretter, og mindre af de stempelmærker, som skal
påsættes en pakke med 10 styk cigaretter.
I stk. 6 fastsættes det nærmere, hvordan
beregningen af, til hvor mange styk cigaretter og kilogram
røgtobak en virksomhed normalt køber
stempelmærker på 112 dage, foretages. Det
foreslås således, at det gennemsnitlige antal
købte stempelmærker pr. dag i perioden fra og med den
1. januar 2011 til og med den 30. juni 2011 lægges til grund.
Virksomhedens gennemsnitlige antal købte stempelmærker
pr. dag ganges herefter med 112. Hertil lægges de 20 pct.,
som fremgår af stk. 5.
I stk. 7 tages der højde for den situation, hvor en
virksomhed først er registreret efter tobaksafgiftsloven
efter den 1. januar 2011, men dog senest den 31. marts 2011. For
denne virksomhed foreslås det, at perioden fra og med den 1.
april 2011 til og med den 30. juni 2011 lægges til grund for
den videre beregning i stk. 6.
I stk. 8 tages der højde for den situation, hvor en
virksomhed er registreret efter tobaksafgiftsloven efter den 31.
marts 2011, men dog senest den 12. oktober 2011. For denne
virksomhed foreslås det, at perioden fra og med den 12.
oktober 2011 til og med den 12. november 2011 lægges til
grund for den videre beregning i stk. 6.
Endelig foreslås det i stk. 9, at hvis virksomheden er
registreret efter den 12. oktober 2011, finder reglen i stk. 5 ikke
anvendelse, og virksomheden vil derfor ikke være
begrænset i sit køb af stempelmærker.
Det følger af stk. 10, at såfremt en virksomhed
er koncer?nforbundet med en anden virksomhed, vil de i relation til
stk. 5 blive betragtet som én virksomhed.
Provenumæssige
konsekvenser
Den foreslåede værnsregel skønnes at sikre,
at den i L 33 forudsatte finansårsvirkning i 2012 ikke
udhules af en betydelig lageropbygning af cigaretter og tobak til
de priser og afgifter, som gælder inden ikrafttrædelsen
af afgiftsforhøjelsen pr. 1. april 2012.
Ane Halsboe-Larsen (S) Henrik Sass
Larsen (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem
Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Camilla Hersom (RV) Jonas
Dahl (SF) Jesper Petersen (SF) Frank Aaen (EL) Johanne
Schmidt-Nielsen (EL) Lars Dohn (EL) Hans Andersen (V) Gitte
Lillelund Bech (V) fmd. Jakob
Ellemann-Jensen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Tina Nedergaard
(V) Torsten Schack Pedersen (V) Finn Thranum (V) Mads Rørvig
(V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian
Skibby (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Ole Birk Olesen (LA)
nfmd. Mike Legarth (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 33
Bilagsnr. | Titel |
1 | Forslag til lov om ændring af
chokoladeafgiftsloven, tobaksafgiftsloven, øl- og
vinafgiftsloven og forskellige andre love
(Afgiftsforhøjelser på chokolade, sukkervarer, is,
sodavand, tobak, øl og vin), som sendt i høring, fra
Skatteministeriet |
2 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
3 | Henvendelse af 22/11-11 fra De Samvirkende
Købmænd m.fl. |
4 | Henvendelse af 22/11-11 fra WIOS Food
Aps |
5 | Henvendelse af 13/11-11 fra Richard Fynbo,
Fynbo Foods A/S |
6 | Henvendelse af 15/11-11 fra Dansk
Erhverv |
7 | Henvendelse af 7/11-11 fra
Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse og Danmarks
Lungeforening |
8 | Henvendelse af 24/11-11 fra Kai Winter,
Fejø |
9 | Høringssvar, fra
Skatteministeriet |
10 | Høringsskema, fra
skatteministeren |
11 | Henvendelse af 28/11-11 fra
Bryggeriforeningen |
12 | Kopi af besvarelser af § 20
spørgsmål i indeværende folketingsår, som
vedrører lovforslaget |
13 | Kopi af besvarelser af alm. del -
spørgsmål fra Skatteudvalget i indeværende
folketingsår, som vedrører lovforslaget |
14 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 28/11-11 fra Bryggeriforeningen |
15 | Materiale udleveret under foretræde
for Skatteudvalget 30/11-11 fra Bryggeriforeningen |
16 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 13/11-11 fra Richard Fynbo, Fynbo Foods A/S |
17 | Kopi af svar på alm. del - spm.
103-106 og 109, som vedrører lovforslaget |
18 | Henvendelse af 2/12-11 fra Ole Steen
Larsen, Viby |
19 | Kopi af svar på spm. S 781 og S 782
vedrørende lovforslaget |
20 | 1. udkast til betænkning |
21 | Materiale udleveret til brug for
foretræde for Skatteudvalget 7/12-11 fra Dansk Erhverv
m.fl. |
22 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 7/11-11 fra Hjerteforeningen, Kræftens
Bekæmpelse og Danmarks Lungeforening |
23 | Henvendelse af 6/12-11 fra Dansk
Isindustri |
24 | Henvendelse af 7/12-11 fra Vin og Spiritus
Organisationen i Danmark |
25 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 15/11-11 fra Dansk Erhverv |
26 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 22/11-11 fra WISO Food ApS |
27 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 22/11-11 fra De Samvirkende Købmænd
m.fl. |
28 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 24/11-11 fra Kai Winter, Fejø |
29 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 2/12-11 fra Ole Steen Larsen, Viby |
30 | Meddelelse om notat fra skatteministeren
om provenumæssige konsekvenser af en forhøjelse af
afgifterne på cigaretter og tobak med 3 kr. |
31 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren |
32 | Henvendelse af 12/12-11 fra JTI Danmark
A/S |
33 | 2. udkast til betænkning |
34 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 12/12-11 fra JTI Danmark A/S |
35 | Skatteministerens kommentar til materiale
af 7/12-11 udleveret ved foretræde fra Dansk Erhverv
m.fl. |
36 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 7/12-11 fra Vin og Spiritus Organisationen i
Danmark |
37 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 6/12-11 fra Dansk Isindustri |
38 | Henvendelse af 13/12-11 fra Miss Bagel
& Miss Coffee |
39 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 13/12-11 fra Miss Bagel & Miss Coffee |
40 | Nyt tidspunkt for
betænkningsafgivelse over lovforslaget |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 33
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om at fremsende en oversigt over,
hvilke nye fødevarer der inddrages i afgiftsgrundlaget, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om, hvordan det stemmer overens med
regeringens bebudede formål med L 33 - at forbedre sundheden
- at satsen for chokolade, og dermed for kakaodrikke med meget lavt
sukkerindhold, hæves med næsten 50 pct., til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om, hvad forskelsbehandlingen
skyldes, med hensyn til at den lave sats for sodavand med lavt
sukkerindhold fastholdes, mens den lave sats for chokolade og
dermed kakaodrikke hæves med næsten 50 pct., til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om, hvad regeringens begrundelse er
for, at afgifter på chokolade og hermed kakaodrikke
hæves med næsten 50 pct., til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
5 | Spm. om, hvordan regeringen forestiller
sig at producenterne skal kunne nå at indrette sig på
en lovgivning, der vedtages den 21. december 2011 og træder i
kraft den 1. januar 2012 efter 10 dage over jul og nytår, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om, hvilket arbejde der foretages i
regi af Skatteministeriet for at kvalitetssikre
grænsehandelstallene, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
7 | Spm. om, hvad status er på det
gennemsyn af punktafgifterne, som blev iværksat under den
tidligere regering, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
8 | MFU spm. om at redegøre for
lovforslagets konsekvenser for vilkårene for og udviklingen i
landdistrikterne, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
9 | Spm. , om der ikke kan opstå en
ketchupeffekt for grænsehandelen med vin, når
vinafgiften hæves med 74 pct. (oktober 2011 og primo 2012
sammenlagt), til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
10 | MFU spm. om at redegøre for
lovforslagets konsekvenser for vilkårene for og udviklingen i
landdistrikterne, til ministeren for by, bolig og landdistrikter,
og ministerens svar herpå |
11 | Spm. , om ministeren kan uddybe
lovforslagets konsekvenser for beskæftigelsen i
detailhandelen isoleret set, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
12 | Spm. , om ministeren mener, at den meget
korte frist fra lovens vedtagelse til dens ikrafttræden er i
overensstemmelse med løfterne om samarbejde med
erhvervslivet, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
13 | Spm. om, hvorfor SKAT ikke holder
åbent for henvendelser fra erhvervslivet mellem jul og
nytår, når en lang række
afgiftsforhøjelser forventes vedtaget den 21. december 2011
til ikrafttræden allerede den 1. januar 2012, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
14 | Spm. om at redegøre for de
sundhedsmæssige begrundelser for at opretholde afgiften
på nødder og mandler, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
15 | Spm. om, hvilken påvirkning
lovforslaget og den øgede grænsehandel vil have
på den gennemsnitlige levetid, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
16 | Spm. om at bekræfte, at fire ud af
ti øl og sodavand, der drikkes i Danmark, er købt i
Tyskland, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
17 | Spm. om at forklare, hvorfor regeringen -
som kompensation for lovforslaget om øgede afgifter - ikke
samtidig indfører et højere
beskæftigelsesfradrag, således som alle
regeringspartierne har lovet danskerne, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
18 | Spm. om, hvorvidt ministeren er enig i, at
når folk handler varer syd for grænsen, køber de
ofte store mængder på en gang, og at det bevirker, at
forbruget af de pågældende varer øges, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
19 | Spm. om, hvorvidt ministeren har
forståelse for, at ikrafttrædelsestidspunktet for
afgiftsstigningerne den 1. januar 2012 giver anledning til store
problemer for bryggerierne og dagligvarehandelen, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
20 | Spm. om, hvordan ministeren agter at
løse problemet, med hensyn til at det ikke er muligt for
virksomhederne at gennemføre en afgiftsstigning, fra loven
bliver vedtaget, til den træder i kraft, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
21 | Spm. om, hvad ministeren agter at
gøre ved stigningen i handelen med illegale varer, som vil
komme på grund af afgiftsstigningerne, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
22 | Spm. om, hvad ministeren forventer at den
øgede miljøbelastning bliver som følge af den
øgede grænsehandel, som afgiftsstigningerne giver, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
23 | Spm. om, hvad ministeren forventer
beskæftigelseskonsekvenserne af lovforslaget er på
længere sigt, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
24 | Spm. , om ministeren agter at øge
grænsekontrollen for at imødegå den øgede
illegale grænsehandel, som lovforslaget vil medføre,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
25 | Spm. om at redegøre for de
fordelingsmæssige konsekvenser af afgiftsstigningerne, og
dermed hvordan de påvirker de forskellige indkomstgrupper,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
26 | Spm. om at redegøre for, hvad det
tabte skatteprovenu bliver på andre varer end dem, der er
udsat for afgiftsstigninger i lovforslaget, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
27 | Spm. om at redegøre for, hvorfor
der kommer øgede afgifter på sukkerfri is, og
herunder, om det skyldes, at det har en sundhedsforbedrende effekt,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
28 | Spm. om at forklare, hvad logikken er i,
at afgiften på spiritus ikke stiger, hvis målet med
afgiftsstigningerne er, at de er sundhedsforbedrende, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
29 | Spm. , om det harmonerer med lovens
målsætning, at afgiftsstigninger på øl og
læskedrikke fortrinsvis rammer den del af befolkningen, der
har de laveste indkomster, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
30 | Spm. om at redegøre for de
beskæftigelsesmæssige konsekvenser ved dette lovforslag
isoleret set (og ikke den samlede beskæftigelseseffekt af
regeringens finanslovudspil), til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
31 | Spm. om, hvorfor regeringen før
valget tilkendegav, at der ville skaffes et provenu på 900
mio. kr., hvis man hævede cigaretpriserne med 10 kr., men nu
kun foreslår en afgiftsforøgelse på 3 kr. uden
merprovenu, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
32 | Spm. om, hvornår ministeren er
blevet præsenteret for nye beregninger, som ikke stemmer
overens med Finansministeriets beregninger fra 2010, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
33 | Spm. om, hvordan ministeren kan vurdere,
at grænsehandelseffekten af lovforslaget er begrænset,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
34 | Spm. , om ministeren har en vurdering af,
hvornår den såkaldte ketchupeffekt opstår, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
35 | Spm. om, at man lader ølafgiften
stige langt mindre end vinafgiften, som de unge næsten ikke
forbruger, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
36 | Spm. , om ministeren kan oplyse,
hvornår en alkoholtype i noget europæisk land sidst er
pålagt afgifter i den størrelsesorden, som det kommer
til at ske for vin, og hvad konsekvenserne af en så markant
afgiftsforhøjelse har været, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
37 | Spm. , om ministeren kan bekræfte,
at vin efter den påtænkte afgiftsforhøjelse vil
overtage øls plads som den grænsehandelsvare, der
repræsenterer den største værdi i
grænsehandelen, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
38 | Spm. , om ministeren kan redegøre
for, om forudsætningerne har ændret sig så
afgørende siden maj 2010, at det kan begrunde
afgiftsforhøjelser på øl og vin, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
39 | Spm. om, hvorvidt selv en lille
prisforøgelse på cigaretter vil medføre
faldende indtægter for statskassen, faldende
beskæftigelse i Danmark og mere sortbørshandel, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
40 | Spm. om en garanti for, at den danske stat
ikke vil lide et nederlag ved EU-domstolen, hvis den store
afgiftsforskel, der påtænkes indført imellem
øl og vin, bliver prøvet ved domstolen, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
41 | Spm. om at redegøre for
lovforslagets grænsehandelseffekter, for så vidt
angår is, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
42 | Spm. om, hvorfor der er forskellige
ikrafttrædelsestidspunkter for afgiftsforhøjelserne
på tobak (1. april 2012) og de øvrige varetype, der er
omfattet af lovforslaget (1. januar 2012), til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
43 | Spm. om, i hvilket omfang de nyligt
forhøjede fedtafgifter er blevet væltet over på
forbrugerpriserne, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
44 | Spm. om at redegøre for, om de
nyligt forhøjede fedtafgifter er blevet væltet over
på forbrugerpriserne på ens måde over hele
landet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
45 | Spm. om omfanget af grænsehandel for
varetyperne øl, vin, sodavand, cigaretter, chokolade og is,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
46 | Spm. om, hvor stor en andel af det
indenlandske forbrug grænsehandelen udgør for hver af
de i det foregående spørgsmål nævnte
varetyper, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
47 | Spm. om, hvor stor en andel af det
indenlandske forbrug af de førnævnte varer illegale
varer vurderes at udgøre, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
48 | Spm. om at beskrive udviklingen i
sodavandsafgift for hvert år fra 1990 og frem, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
49 | Spm. , om ministeren kan tilsende udvalget
sit talepapir fra samrådet den 8/12-11, jf. L 33 -
samrådsspm. A-G, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
50 | Spm. , om ministeren kan tilsende udvalget
sit talepapir fra samrådet den 8/12-11, jf. L 33 -
samrådsspm. C og D, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå |
51 | Spm. , om ministeren kan tilsende udvalget
sit talepapir fra samrådet den 8/12-11, jf. L 33 -
samrådsspm. D, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
52 | Spm. , om ministeren kan tilsende udvalget
sit talepapir fra samrådet den 8/12-11, jf. L 33 -
samrådsspm. C, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
53 | Spm. , om ministeren kan tilsende udvalget
sit talepapir fra samrådet den 8/12-11, jf. L 33 -
samrådsspm. F og G, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
54 | Spm. om, hvorfor ministeren med besvarelse
af spørgsmål nr. S 537 ikke mener, at
afgiftsstigningerne vil medføre betydelige
miljømæssige konsekvenser, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
55 | Spm. om, hvad en flaske vin gennemsnitligt
sælges for i danske butikker, og om den gennemsnitlige
prisforhøjelse for vin som følge af
afgiftsstigningen, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
56 | Spm. om at oplyse, om §
20-spørgsmål S 976 er besvaret ud fra antallet af
fuldtidsbeskæftigede eller antallet af berørte
personer, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
57 | Spm. om at oplyse, om ministeren har
inkluderet stigende grænsehandel både i Tyskland og i
Sverige i besvarelsen af to spørgsmål, eller om
ministeren udelukkende har forholdt sig til den dansk-tyske
grænsehandel, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
58 | Spm. om at bekræfte, at der må
formodes at ske en stigning i grænsehandelen med varegrupper,
der ikke direkte berøres af afgiftsstigninger, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
59 | Spm. om, hvordan en stigning i
grænsehandelen på de direkte berørte varegrupper
med hele 31 pct. kan være »begrænset«, som
ministeren tidligere har givet udtryk for, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
60 | Spm. om, hvilke særlige tiltag der
vil blive taget for at sikre beskæftigelse for de op til 390
personer, der forventes at miste deres job som følge af
afgiftsstigningerne i lovforslaget, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
61 | Spm. om, hvilken pris regeringen mener at
en pakke cigaretter med 20 stk. bør have, såfremt
prisen skal hindre unge i at begynde at ryge, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
62 | Spm. om, hvor stort et forbrugsfald
på de enkelte varegrupper i lovforslaget der er regnet med i
Danmark, og hvor stor en forbrugsstigning på de enkelte
varegrupper der forventes uden for Danmarks grænser, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
63 | Spm. om, hvorvidt 67 pct. afgift på
en is er verdens højeste, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
64 | Spm. om, hvorfor der skal være
så stor forskel på afgiften på 1 l
piskefløde og 1 l is, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
65 | Spm. om, hvor mange arbejdspladser
regeringen forventer at lovforslaget vil koste, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
66 | Spm. om, hvorvidt regeringen vil
ændre ikrafttrædelsesdatoen, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
67 | Spm. om, at beregninger viser, at
afgiftsstigningerne medfører øget grænsehandel
og mere CO2-udslip, til ministeren
for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå |
68 | Spm. om, hvorvidt ministeren
planlægger nogle særlige initiativer i forhold til at
imødegå øget arbejdsløshed i bl.a.
Sønderjylland, som følge af fyringer i
detailbranchen, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og
ministerens svar herpå |
69 | Spørgsmål om, hvilken
indflydelse det har på udkantsområderne, hvis
færgeruter må lukke eller nedsætte frekvensen
på grund af færre norske og svenske
indkøbsturister, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå |
70 | Spm. om, hvordan afgiftsændringerne
harmonerer med regeringens fokus på at skabe flere
arbejdspladser i landdistrikterne, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå |
71 | Spm. om størrelsen af provenuet
på sukkerfri is, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
72 | Spm. om betydningen af afgiftsstigningerne
for nordmænds og svenskeres indkøb i Danmark, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
73 | Spm. om, hvilken betydning
afgiftsstigningerne har for mikrobryggerierne, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
74 | Spørgsmål om, hvorfor
sukkersygepatienter skal beskattes yderligere, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
75 | Spm. om, hvorvidt ministeren overvejer at
kontakte grænsekøbmændene i forhold til en
frivillig aftale om salg af slik, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
76 | Spm. om, hvorvidt det vil føre til
en ændring i forbrugsvanerne, hvis spiritus bliver billigere,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
77 | Spm. om, hvorvidt den svenske fjernelse af
sodavandsafgiften har betydet, at svenskerne lever kortere tid, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
78 | Spm. om, på hvilket tidspunkt den
tidligere regering har fremsat forslag om at opstille
grænsebomme, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
79 | Spm. om, hvor stor en andel af det
illegale marked for afgiftspligtige produkter - såsom
sodavand, øl og cigaretter - ministeren vurderer at rockerne
sidder på, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
80 | Spm. om, hvor mange færre
førtidspensionister forslaget vil medføre, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
81 | Spm. om, hvad der ligger til grund for, at
Skatteministeriet vurderer, at tabet af arbejdspladser kun er halvt
så stort, som Dansk Erhverv har beregnet, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
82 | Spm. om at oplyse prisforskellen mellem
frugtbaserede og spiritusbaserede sodavandsprodukter med lavt
alkoholindhold (under 6 pct.) på nuværende tidspunkt og
efter lovens vedtagelse, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
Oversigt over samrådsspørgsmål
vedrørende L 33
Samråds-spm.nr. | Titel |
A | Samrådsspm. om at redegøre
for beregningsteknikkerne bag grænsehandelseffekter generelt,
til skatteministeren |
B | Samrådsspm. om at redegøre
for, hvornår der regnes med ketchu?peffekter, og
hvornår der ikke gør, til skatteministeren |
C | Samrådsspm. om at redegøre
for beskæftigelseseffekten af grænsehandel, til
skatteministeren, ministeren for by, bolig og landdistrikter og
beskæftigelsesministeren |
D | Samrådsspm. om at redegøre
for konsekvenserne for illegal handel som følge af
øgede afgiftsstigninger på typiske
grænsehandel?sprodukter, til skatteministeren,
justitsministeren og ministeren for by, bolig og
landdistrikter |
E | Samrådsspm. om at redegøre
for tidligere erfaringer med ændringer i afgifter på
grænsehandelsfølsomme varer, til
skatteministeren |
F | Samrådsspm. om at redegøre
for de sundhedsmæssige effekter af de stigende afgifter, til
skatteministeren og ministeren for sundhed og forebyggelse |
G | Samrådsspm. om at redegøre
for hver enkelt afgiftsforhøjelses påvirkning af
middellevetiden i Danmark, til skatteministeren og ministeren for
sundhed og forebyggelse |
| |