Betænkning afgivet af
Færøudvalget den 1. februar 2012
1. Ændringsforslag
Finansministeren har stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. november 2011 og var til 1.
behandling den 29. november 2011. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i
Færøudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring hos de færøske
myndigheder. Den 23. november 2011 sendte finansministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til
finansministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Javnaðarflokkurin sagde før lagtingsvalget, at
partiet støttede den fælles færøske
linje, som har været i denne sag siden 2002, at
bloktilskuddet skal være fastfrosset nominelt. JF har under
flere debatter i Folketinget begrundet denne holdning.
Med dette lovforslag bryder man med omtalte linje og begynder
igen at pristalsregulere beløbet.
Men JF sagde også før folketingsvalget, at man
respekterede det færøske flertal og ikke ville stemme
imod dette flertals ønsker i Folketinget. Det er
Færøernes landsstyre, der på vegne af Lagtingets
flertal har forhandlet aftalen om, at bloktilskuddet nu skal
pristalsreguleres.
Hvis JF i Folketinget stemte imod lovforslaget, kunne partiet
i princippet - gennem Folketinget - annullere en aftale, der er
indgået af færøske myndigheder.
Da JF ikke gennem Folketinget vil underminere det
parlamentariske og demokratiske mandat, som landsstyret har i denne
sag, vil JF støtte lovforslaget.
Sambandspartiet tilslutter sig lovforslaget. Baggrunden herfor
er, at forslaget bygger på en aftale mellem regeringen og
Færøernes landsstyre, samt at en stemme imod forslaget
de facto er at stemme imod hele bloktilskuddet til
Færøernes hjemmestyre.
Imidlertid vil SP udtrykke kritik af regeringen for
håndteringen af forhandlingerne mellem regeringen og
landsstyret, der gik forud for nærværende lovforslags
endelige udformning. Fra regeringens side var der under
nævnte forhandlinger manglende vilje til at imødekomme
landsstyrets rimelige ønske om en ajourføring af
bloktilskuddets størrelse.
Regeringens handlemåde er ikke kun et brud på
rigsfællesskabets gode tradition, men også en
underminering af selve det objektive grundlag for tilskuddet og
fastsættelsen af dets størrelse.
Regeringen har siden bloktilskuddets indførelse i 1987
haft en stående forpligtelse til at afholde sin del af
udgifterne til de såkaldte fællesanliggender. Der er
tale om sundhedsvæsenet, folkeforsikringen,
særforsorgen og Færøernes
Fiskerilaboratorium.
Bloktilskuddets sammensætning har i perioden 2002-2011
været som vist nedenfor:
Kilde: Orientering til Folketingets Færøudvalg,
B. ?S. Nielsen, dec. 2011.
Fra bloktilskuddets indførelse i 1987 har regeringen og
landsstyret delt udgifterne til fællesanliggenderne.
Udgifterne til de fælles anliggender er imidlertid
steget mærkbart, siden bloktilskuddet blev reduceret med ca.
en tredjedel og pristalsreguleringen samtidig blev annulleret i
2002.
Lad os tage sundhedsvæsenet som eksempel.
Som illustreret ovenfor blev sundhedsvæsenets andel i
2002 fastsat til 283,6 mio. kr. af de tilskudsfinansierede
fællesanliggender.
Som vist i diagrammet nedenfor er de samlede udgifter til
Sundhedsvæsenet i perioden 2004-2012 imidlertid steget fra
518,7 mio. kr. i 2004 til 877,1 mio. kr. i 2012, en stigning
på 69,1 pct.
Sundhedsvæsenet: Tilskud og reelle udgifter i 2004 og
2012
Kilde: Orientering til Folketingets Færøudvalg,
B. S. Nielsen, dec. 2011.
I perioden 2002-2012 har Færøernes landsstyre som
følge af aftale med regeringen afholdt merudgifterne til
samtlige fællesanliggender.
I forhandlingerne forud for dette lovforslag har landsstyret
først over for finansministeren og siden over for
statsministeren ønsket en reel forhandling til
ajourføring af tilskuddet. Landsstyret har anmodet om, at
regeringen fra og med 2012 og fremover vil stå ved sin
normale forpligtelse og afholde sin del af udgifterne til
fællesanliggenderne.
Bloktilskuddet til Færøernes hjemmestyre
bør således forhøjes væsentligt fra og
med 2012. Der har været nævnt forskellige
beløb.
Regeringen har imidlertid afvist at forhøje tilskuddets
størrelse. Regeringens position står i kontrast til
betænkningen fra en fælles dansk-færøsk
arbejdsgruppe fra december 1997, der bl.a. omhandler regeringens
forpligtelse i forhold til fællesanliggender. Der er tale om
en betænkning fra »Arbejdsgruppen vedrørende
kriterier, der kan indgå i fastlæggelsen af
bloktilskuddet til Færøernes hjemmestyre efter
1998«.
I nævnte betænkning står (s. 10, sidste
afsnit):
»Det generelle bloktilskud er i princippet knyttet til
udgifterne til fællesanliggender som undervisning, sundhed og
sociale anliggender. Ved fastlæggelsen af bloktilskuddet kan
derfor tages hensyn til forudselige variationer i
anlægsaktiviteten og til eventuelle væsentlige
ændringer i de faktorer (antal pensionister, skoleelever og
andre objektive kriterier, herunder indbyggertal), som
påvirker behovet for drifts- og anlægsudgifter på
ovennævnte områder«.
I den nuværende situation må man konstatere, at
regeringen ikke tager hensyn til, at der er sket ændringer i
udgifterne til de fælles anliggender, samt at regeringen ser
bort fra princippet om, at det generelle bloktilskud er knyttet til
udgifterne til fællesanliggender.
Det er særdeles kritisabelt, at regeringen i denne sag
underminerer selve det objektive grundlag for bloktilskuddet og
fastsættelsen af tilskuddets størrelse.
Det er hertil beklageligt, at regeringen handler i direkte
modstrid med rigsfællesskabets lange tradition, hvor man har
reelle forhandlinger og opnår enighed igennem
kompromisser.
Inuit Ataqatigiit og Siumut var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af finansministeren,
tiltrådt af udvalget:
1)
Paragraffen affattes således:
Ȥ
1. Staten yder for 2012 et tilskud på 624,1 mio. kr.
til Færøernes hjemmestyre.«
[Niveauet for tilskuddet
prisreguleres og fastsættes til 624,1 mio. kr. for 2012]
Til § 3
Af finansministeren,
tiltrådt af udvalget:
2)
Paragraffen affattes således:
Ȥ
3. Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.«
[Udskydelse af
ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at niveauet for tilskuddet til
Færøernes hjemmestyre fastsættes til 624,1 mio.
kr. for 2012. Regeringen og Færøernes landsstyre har
aftalt, at niveauet for tilskuddet for 2012 reguleres i
overensstemmelse med det generelle pris- og lønindeks
på finansloven for 2012. Det medfører en
forhøjelse af tilskuddet med 8,6 mio. kr. for 2012 i forhold
til det hidtidige niveau på nominelt 615,5 mio. kr.
årligt, som tilskuddet har udgjort siden 2002.
Til nr. 2
Det foreslås, at loven træder i kraft, dagen efter
den er bekendtgjort i Lovtidende. Loven har dog virkning for hele
2012. Ændringsforslaget er begrundet i, at den oprindelige
tidsplan er overskredet.
Flemming Møller Mortensen
(S) Jeppe Kofod (S) Karin Gaardsted (S) Mogens Jensen (S) Thomas
Jensen (S) Torben Hansen (S) Rasmus Prehn (S) Jeppe Mikkelsen (RV)
Camilla Hersom (RV) Nadeem Farooq (RV) Holger K. Nielsen (SF) Anne
Baastrup (SF) Finn Sørensen (EL) Christian Juhl (EL)
Sjúrður Skaale (JF) fmd. Kim Andersen (V) Claus Hjort
Frederiksen (V) Thomas Danielsen (V) Birthe Rønn Hornbech
(V) Flemming Damgaard Larsen (V) Sophie Løhde (V) Anni
Matthiesen (V) Søren Espersen (DF) Martin Henriksen (DF)
Kristian Thulesen Dahl (DF) Marie Krarup (DF) Villum Christensen
(LA) Per Stig Møller (KF) Edmund Joensen (SP) nfmd.
Inuit Ataqatigiit og Siumut havde ikke
medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 38
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra finansministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | 1. udkast til betænkning |
5 | Ændringsforslag fra
finansministeren |
6 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 38
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvilken begrundelse der angives
fra det færøske landsstyres side med hensyn til at
fravige 9 års praksis med fastfrysning af bloktilskuddet, til
finansministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spørgsmålet er
tilbagetaget |
3 | Spm. om oversendelse af kopi af
landsstyrets brev(e) afsendt efter den 29. oktober 2011 til
finansministeren vedrørende regulering af bloktilskuddet til
Færøerne samt ministerens svar herpå, til
finansministeren, og ministerens svar herpå |