Skriftlig fremsættelse (23. november
2011)
Finansministeren
(Bjarne Corydon)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om tilskud til
Færøernes hjemmestyre for 2012
(Lovforslag nr. L 38)
Det foreslås i lovforslaget, at tilskuddet til
Færøernes hjemmestyre fastsættes til 615,5 mio.
kr. i 2012.
Der er afholdt valg til Lagtinget den 29. oktober 2011, og der
er den 14. november 2011 dannet et nyt landsstyre. Som følge
heraf foreligger der i modsætning til de tidligere år
ikke en aftale mellem regeringen og Færøernes
landsstyre om niveauet for tilskuddet til Færøernes
hjemmestyre for 2012. Lovforslaget fremsættes uden en
sådan aftale med henblik på at muliggøre en
ikrafttræden af loven den 1. januar 2012, ligesom der tages
hensyn til dannelsen af et nyt landsstyre på
Færøerne samt Folketingets og Lagtingets behandling af
lovforslaget.
Af bloktilskuddet på 615,5 mio. kr. vedrører de
117,0 mio. kr. særforsorgen, 213,3 mio. kr.
folkeforsikringen, 283,6 mio. kr. sundhedsvæsnet og 1,6 mio.
kr. Færøernes Fiskerilaboratorium.
Det er i forslag til lov om de færøske
myndigheders overtagelse af sager og sagsområder (lovforslag
nr. L 169/2005) forudsat, at de sagsområder, der er overtaget
efter § 9 i hjemmestyreloven, fortsat varetages af de
færøske myndigheder i henhold til de gældende
rammelove og lovgivning gennemført af de
færøske myndigheder, ligesom den danske stats
medfinansiering af disse områder ikke berøres af
lovforslaget.
Såfremt hjemmestyret i perioden overtager
sagsområder, hvortil der i dag ydes bloktilskud, vil det i
medfør af § 3, stk. 2, i lov nr. 578 af 24. juni 2005
om de færøske myndigheders overtagelse af sager og
sagsområder, indebære, at de færøske
myndigheder også overtager de med områderne forbundne
udgifter. I det tilfælde vil der herefter skulle ske en
reduktion af bloktilskuddet.
Det er i lovforslaget forudsat, at hjemmestyrets endelige
udtalelse foreligger inden lovforslagets 3. behandling i
Folketinget, således at forslaget færdigbehandles inden
jul med henblik på ikrafttræden ved
årsskiftet.
På den baggrund agtes der søgt dispensation fra
forretningsordenens tidsfrister for behandling af lovforslag.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.