Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 9. februar 2012
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. december 2011 og var til 1.
behandling den 20. december 2011. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og justitsministeren sendte den
4. november 2011 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del -
bilag 75. Den 12. december 2011 og den 5. januar 2012 sendte
justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget. Den 17. januar 2012 sendte justitsministeren et
supplerende høringssvar.
Samråd
Udvalget har stillet 5 spørgsmål til
justitsministeren til mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i
åbne samråd den 19. januar og den 9. februar 2012.
Ministeren har efterfølgende sendt udvalget de talepapirer,
som lå til grund for besvarelsen af
spørgsmålene.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 25 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (S, RV, SF,
EL, LA og SIU) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (V, DF og
KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Venstres medlemmer af udvalget er helt uenige i regeringens
forslag om at hæve den kriminelle lavalder. Mens den samlede
kriminalitet ikke er stigende, oplever vi desværre, at der er
en gruppe af stadig yngre medborgere, som i en tidligere og
tidligere alder begår voldsommere og mere bestialske former
for kriminalitet. For Venstre er det klart, at vi fra samfundets
side ikke kan og ikke vil acceptere det. Det er vi nødt til
at reagere på, og derfor sænkede bl.a. Venstre i sin
tid den kriminelle lavalder. Modsat regeringen og justitsministeren
er Venstre af den opfattelse, at det har en præventiv effekt,
at en 14-årig kriminel kommer for en dommer og oplever, at
alvorlig kriminalitet har konsekvenser.
Omfanget af 14-åriges kriminalitet er desværre
betydeligt. Af Justitsministeriets forskningskontors notat fra
november 2011 »Omfang og art af kriminalitet begået af
14-årige« fremgår det, at der i den
undersøgte periode blev rejst 2.301 sigtelser mod
14-årige. Alene i første halvår af 2011 blev 220
14-årige dømt for butikstyveri, 5 for
overtrædelse af våbenloven, 5 for seksualforbrydelser
og 88 for vold. Dertil kommer en mængde andre forbrydelser. I
alt blev 545 14-årige dømt i første
halvår af 2011. Unge under 15 år vil efter regeringens
lovændring stadig begå kriminalitet, men vil nu ikke
længere opleve, at det har alvorlige konsekvenser.
Ifølge bemærkningerne til lovforslaget mener
regeringen ikke, at de 14-årige forbrydere er modne nok til
at blive straffet. Men langt de fleste 14-årige bliver
idømt en bødestraf, jf. svar på
spørgsmål 2 til lovforslaget. Dertil kommer, at den
kriminelle lavalder i en række andre europæiske lande
er betydelig lavere end 14 år, f.eks. i Storbritannien,
Holland og Frankrig. I Venstre mener vi, at 14-årige er i
stand til at betale en bøde uden at lide fysisk eller
psykisk overlast. Med hensyn til de ekstremt få
14-årige, der bliver idømt en ubetinget frihedsstraf,
må hensynet til offeret stadig veje tungest. Et
voldtægtsoffer skal kunne gå på gaden uden at
være nervøs for at møde den, der har voldtaget
hende. Så er det ligegyldigt, om forbryderen var 14 eller 44
år.
Da den kriminelle lavalder oprindelig blev sænket,
lød modstandernes argument, at det ville betyde, at
børn på 14 år sendes i fængsel. Venstre
ønsker at understrege, at den gældende lovgivning ikke
betyder, at 14-årige er endt i fængsel sammen med
forhærdede kriminelle, hvilket også fremgår af
svar på spørgsmål 6.
Med lovforslagets vedtagelse afbrydes en række
dømte ungdomskriminelles sanktioner, det kan være i
form af en ungdomssanktion, ophold på sikrede institutioner
eller eftergivelse af en bøde, jf. svar på
spørgsmål 8, og lovforslagets vedtagelse vil betyde,
at 201 unge, der fortrinsvis er idømt en betinget dom med
vilkår om eksempelvis foranstaltninger efter serviceloven,
tilsyn af kommunen/Kriminalforsorgen eller vilkår om
samfundstjeneste, slipper for straf, da de er dømt, men
endnu ikke har fuldbyrdet dommen. Ligeledes eftergives der
bøder til minimum 245 unge, jf. svar på
spørgsmål 8. Venstre har i udvalgsbehandlingen
påpeget, at regeringen med lovforslaget sender et meget
problematisk signal til de unge, der er dømt, men endnu ikke
har afsonet og med lovforslaget går fri af straf og
konsekvens. De efterlades med det indtryk, at deres kriminelle
handlinger, hvoraf en række er meget alvorlige
voldtægtsforsøg, vold, grov vold, røveri m.v.,
jf. svar på spørgsmål 22 alligevel ikke er
noget, samfundet tager alvorligt og ønsker at straffe.
Venstre er også dybt bekymret over, hvad der nu sker med
denne store gruppe af unge, ud over at ministeren har oplyst, at
deres bopælskommune vil modtage et brev med besked om, at de
pågældende unges handlinger ikke længere er
kriminelle og de idømte straffe derfor bortfalder.
For Venstre er det centralt, at straf ikke må stå
alene. Forebyggelse af kriminalitet og sikring af, at dømte
ikke begår kriminalitet på ny, er lige så
vigtigt. Derfor gennemførte den daværende VK-regering
en stribe initiativer på dette område, bl.a. en
øget indsats mod ungdomskriminalitet i 2009. Imidlertid kan
forebyggelse heller ikke stå alene, og derfor blev den
kriminelle lavalder samtidig sænket til 14 år. I
Venstre bryder vi os som udgangspunkt ikke om, at 14-årige
skal straffes, men vi ser desværre voldssager, som er
så bestialske, at de skal mødes med konsekvenser i
forhold til straffeloven, ikke mindst af hensyn til ofrene.
Regeringen tager med dette lovforslag større hensyn til de
ungdomskriminelle end til ofrene for deres kriminelle handlinger.
Venstre mener, lovforslaget sender de helt forkerte signaler til
unge og krænker retsfølelsen hos ofrene for
kriminaliteten. Derfor finder Venstre lovforslaget dybt beklageligt
og vil stemme imod.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget kan ikke tilslutte sig
lovforslaget.
Dansk Folkeparti er modstander af, at lovforslaget i praksis
kommer til at virke med tilbagevirkende kraft, da Rigsadvokaten har
sat alle sager i bero, som omhandler unge imellem 14 og 15
år. Denne praksis kan virke voldsomt krænkende på
ofrenes retsfølelse, da ofrene oplever, at gerningsmanden nu
ikke får sin dom. Det sender samtidigt et forkert signal til
unge kriminelle om, at de nu slipper for straf for de kriminelle
gerninger, de har begået.
Dansk Folkeparti er endvidere af den opfattelse, at
udnyttelsen af søskende og kammerater, som er under den
kriminelle lavalder, minimeres netop ved at fastholde den
kriminelle lavalder til 14 år.
Det er vigtigt at understrege, at intentionen med en
nedsættelse af den kriminelle lavalder for Dansk Folkeparti
aldrig har været, at unge mennesker skal i fængsel. En
nedsættelse af den kriminelle lavalder vil derimod øge
retssikkerheden for de unge, da de sikres retten til en forsvarer
m.v. og ikke alene af sociale myndigheder kan placeres på en
institution, samtidig med at de unge lærer, at deres
handlinger har en konsekvens.
En forhøjelse af den kriminelle lavalder får den
effekt, at ofrenes retsfølelse krænkes, samtidig med
at gerningsmanden får en dårligere retsstilling.
Altså en dårlig situation for begge parter, så af
den grund kan Dansk Folkeparti ikke støtte
lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 4
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (S, RV, SF, EL, LA og SIU):
1)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 4
I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1047 af 24. oktober 2011, som
ændret ved § 1 i lov nr. 716 af 25. juni 2010, lov nr.
1551 af 21. december 2010 og § 1 i lov nr. 479 af 23. maj
2011, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 118, stk. 3 og 4, ændres »jf. stk. 3« til:
»jf. stk. 2«.
2. I
§ 80, stk. 4, 1. pkt., § 80 b, stk.
4, 2. pkt., og § 81, stk. 1
og 3, ændres »14
år« til: »15 år«.«
[Konsekvensrettelser som
følge af ændring af færdselsloven den 1. januar
2012]
Til § 5
Af justitsministeren, tiltrådt af et
flertal (S, RV, SF, EL, LA og SIU):
2)
Paragraffen udgår.
[Konsekvensrettelse som
følge af ændring af færdselsloven den 1. januar
2012]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Ad § 4, nr. 1 (færdselslovens § 118, stk. 3 og
4):
De foreslåede ændringer er en konsekvens af §
1, nr. 4, i lov nr. 184 af 8. marts 2011, hvorefter
færdselslovens § 118, stk. 2, ophæves med virkning
fra den 1. januar 2012.
Ad § 4, nr. 2 (færdselslovens § 80, stk. 4,
§ 80 b, stk. 4, og § 81, stk. 1 og 3):
Som en konsekvens af, at den kriminelle lavalder blev nedsat
til 14 år ved lovændringen den 1. juli 2010, blev
reglerne i færdselslovens § 80, stk. 4, 1. pkt., §
80 b, stk. 4, 2. pkt., og § 81, stk. 1 og 3, ved § 1, nr.
2, i lov nr. 184 af 8. marts 2011 ændret, således at
personer, der er fyldt 14 år, fremover selv alene bærer
det strafferetlige ansvar for overholdelsen af færdselslovens
regler om sikkerhedsseler, styrthjelme samt antallet af passagerer,
der lovligt kan befordres. Denne ændring af
færdselsloven er trådt i kraft den 1. januar
2012.
Som følge af den foreslåede forhøjelse af
den kriminelle lavalder, jf. lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslås det, at aldersgrænsen i de nævnte regler
i færdselsloven også forhøjes til 15
år.
Det strafferetlige ansvar for overholdelse af de nævnte
regler i færdselsloven vil således (som indtil den 1.
januar 2012) fremover alene påhvile personer, der er fyldt 15
år, mens det strafferetlige ansvar i forhold til børn
under 15 år påhviler føreren af
køretøjet.
Jacob Bjerregaard (S) Poul
Andersen (S) Mogens Jensen (S) Mette Reissmann (S) Ole
Hækkerup (S) Rasmus Prehn (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia
Stampe (RV) Camilla Hersom (RV) Meta Fuglsang (SF) Anne Baastrup
(SF) fmd. Pernille Skipper (EL)
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Frank Aaen (EL) Doris Jakobsen (SIU)
Kim Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Inger Støjberg
(V) Karen Jespersen (V) Jan E. Jørgensen (V) Karsten
Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Peter
Skaarup (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Pia Adelsteen (DF) Kim
Christiansen (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Tom Behnke (KF)
nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 55
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | Supplerende høringssvar og
høringsnotat, fra justitsministeren |
5 | Supplerende høringssvar, fra
justitsministeren |
6 | Ændringsforslag, fra
justitsministeren |
7 | 1. udkast til betænkning |
8 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
9 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 55
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om baggrunden for, at ministeren ikke
mener, at en 14-årig har den »fornødne
modenhed« til, at det er forsvarligt at anvende
strafferetlige sanktioner, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
2 | Spm. om de seneste opdaterede tal for,
hvor mange 14-årige der er anmeldt, sigtet og dømt,
siden den kriminelle lavalder blev sat ned i 2010, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om, hvor mange sager mod
14-årige der er blevet sat i bero som følge af
Rigsadvokatens brev af 17. november 2011 til anklagemyndighederne
om at sætte sådanne sager i bero, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. , om ministeren vil overføre
midler til andre dele af retsvæsenet, eller vil ministeren
anvende dem til at sikre en forstærket indsats mod
ungdomskriminalitet, nu hvor 14-åriges kriminalitet fremover
ikke længere kan straffes, og i så fald hvordan, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om en redegørelse for, hvordan
ministeriet har beregnet, at mindreudgifterne med lovforslaget er
15,5 mio. kr. for staten og 29,7 mio. kr. for kommunerne, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. , om der i 2010 og 2011 har
været børn, der har afsonet i almindelige
fængsler, herunder 14-årige, og i så fald hvor
mange og hvor længe, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
7 | Spm. , om det ikke krænker
ministerens retsfølelse, at f.eks. en 14-årig
voldsmand med regeringens lovforslag ikke kan retsforfølges,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om, hvor mange 14-årige, der er
idømt bøde eller anden strafferetlig sanktion efter
de seneste opgørelser herom, der vil få bøden
eller sanktionen eftergivet pr. 1. marts 2012, forudsat at
lovforslaget vedtages, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
9 | Spm. , om da lovforslaget om
sænkelse af den kriminelle lavalder blev vedtaget i 2010,
frygtede bl.a. modstandere af forslaget med henvisning til
Ungdomskommissionens betænkning, at sænkelsen ville
kunne føre til en negativ kriminalpræventiv effekt -
er ministeren bekendt med, at man har set en sådan effekt
siden lovens ikraftstræden den 25. juni 2010, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. om oversendelse af talepapir fra
samrådet 19/1-12, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
11 | Spm. om fremsendelse af en tidslinje, der
afdækker tidsforløbet i forhold til, hvornår
Rigsadvokatens brev om berostillelse af straffesager mod
14-årige blev udsendt, hvornår lovudkastet
forelå, hvilken høringsperiode der var for
lovudkastet, og hvornår lovforslaget fremsattes i
Folketinget, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
12 | Spm. om, hvorvidt berostillelsen af
straffesager mod 14-årige, i forbindelse med at lovudkastet
blev sendt i høring, har været en nødvendighed
i henhold til det gældende retsgrundlag, eller om man i
overensstemmelse med det gældende retsgrundlag kunne have sat
sagerne i bero på et senere tidspunkt i lovbehandlingen af L
55, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
13 | Spm. , om der er fortilfælde for, at
Rigsadvokaten udsender brev om berostillelse af straffesager, i
forbindelse med at der foreligger et udkast til et lovforslag
på det strafferetlige område, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
14 | Spm. , om ministeren mener, at der
bør ske berostillelse af straffesager mod 14-årige,
før et lovforslag om at hæve den kriminelle lavalder
til 15 år er vedtaget, og mener ministeren i så fald,
at denne berostillelse bør ske, allerede når der kun
foreligger et udkast til lovforslag, der sendes i høring,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
15 | Spm. om oversendelse af den
korrespondance, der har været mellem Justitsministeriet og
Rigsadvokaten om sidstnævntes udmelding om berostillelse af
straffesager mod 14-årige, i forbindelse med at der
forelå et udkast til lovforslag L 55, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
16 | Spm. om kommentar til artiklerne
»Jeg er bange for at møde dem« og
»14-årig undgår straf for vold«, B. T. den
10. og 11. december 2011, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
17 | Spm. , om ministeren vil bekræfte,
at efter lovforslagets ikrafttrædelse vil retstilstanden
være sådan, at hvis en 14½-årig f.eks.
begår voldtægt, kan vedkommende ikke straffes, og
politiets opgave er at underrette de relevante myndigheder, der
så evt. agerer efter sociallovgivningens bestemmelser, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
18 | Spm. om oversendelse af et
sagsresumé af de otte sager, som Rigsadvokaten har
fået forelagt, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
19 | Spm. om en redegørelse for, hvorfor
der i den omtalte sag med »tre unge der var sigtet for vold
efter § 244« først er rejst sigtelse
(efteråret 2011), over 1 år efter den
pågældende lovovertrædelse fandt sted (juni
2010), til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
20 | Spm. om en redegørelse for, hvorfor
Rigsadvokaten i to af de forelagte sager ikke mente
anklagemyndigheden skulle begære sagen udsat, og hvorfor by-
og landsretten var af en anden opfattelse, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
21 | Spm. om oversendelse af en samlet
statistik for kriminalitet begået af 14-15-årige i
2011, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
22 | Spm. om oversendelse af et kort
sagsresumé af de afgørelser, hvor der er idømt
en ubetinget dom, ungdomssanktion, betinget dom med vilkår om
samfundstjeneste eller foranstaltningsdom, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
23 | Spm. om bopælskommunen automatisk
bliver underrettet, hvis sanktioner bortfalder, og har kommunerne i
givet fald pligt til at tage skridt, der træder i stedet, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
24 | Spm. om en detaljeret beskrivelse af de
fire voldtægtssager, hvor der endnu ikke er truffet
afgørelse, jf. sidste afsnit på side 3 i bilaget til
ministerens svar på spørgsmål 2, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
25 | Spm. om en redegørelse for de tre
voldtægtssager, som vedrører samme person, samt
tilsendelse til udvalget af dommen, der omtales i sidste afsnit
på side 3 i bilaget til ministerens svar på
spørgsmål 2, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
Oversigt over samrådsspørgsmål
vedrørende L 55
Samråds-spm.nr. | Titel |
A | Samrådsspm. , om ministeren mener,
at det er rimeligt, når Rigsadvokaten nu har udmeldt, at alle
sager imod unge imellem 14 og 15 år skal standses med
øjeblikkelig virkning, fordi regeringen er på vej med
et lovforslag om at hæve den kriminelle lavalder til 15
år, til justitsministeren |
B | Samrådsspm. , om ministeren er enig
i, at Rigsadvokaten burde vente med at melde ud, at
anklagemyndighederne rundt om i landet skal frafalde alle
straffesager mod 14-årige, indtil det lovforslag, regeringen
er på vej med vedr. den kriminelle lavalder, træder i
kraft, til justitsministeren |
C | Samrådsspm. om, hvor stort et
bødekrav der samlet opgives inddrevet, hvis loven som efter
planen træder i kraft den 1. marts 2012, til
justitsministeren |
D | Samrådsspm. om en redegørelse
for, hvilke psykologiske udviklingstræk ministeren mener
findes hos 15-årige og som er fraværende hos
14-årige, til justitsministeren |
E | Samrådsspm. , om ministeren kan
bekræfte, at unge på 14 år, der f.eks. er under
tilsyn af Kriminalforsorgen eller udfører samfundstjeneste,
ikke længere vil være under tilsyn eller skulle
udføre samfundstjenesten efter den 1. marts 2012,
såfremt lovforslaget vedtages, til justitsministeren |