Fremsat den 14. december 2011 af
justitsministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven,
retsplejeloven, lov om erstatning fra staten til ofre for
forbrydelser og færdselsloven
(Forhøjelse af den kriminelle
lavalder)
§ 1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1062 af 17. november 2011, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 15 og i § 81, nr. 10, ændres
»under 14 år« til: »under 15
år«.
§ 2
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1063 af 17. november 2011, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 752, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »under 14 år« til: »under 15
år«.
2.
Overskriften til kapitel 75 b
affattes således:
»Indgreb over for personer under
15 år«
3. I
§ 821 a, stk. 1, to
steder i § 821 b,
stk. 1, i § 821 b,
stk. 2, § 821 c, § 821 d,
stk. 1, § 821 e, stk. 1,
§ 821 f, stk. 1 og 2, og i § 821 g ændres
»under 14 år« til: »under 15
år«.
§ 3
I lov om erstatning fra staten til ofre for
forbrydelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 688 af 28. juni
2004, som ændret ved § 12 i lov nr. 516 af 7.
juni 2006, § 3 i lov nr. 711 af 25. juni 2010 og
§ 2 i lov nr. 412 af 9. maj 2011, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 6, nr. 2, ændres
»under 14 år« til: »under 15
år«.
§ 4
I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1320 af 28. november 2010, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 184 af 8. marts 2011 og
senest ved § 1 i lov nr. 479 af 23. maj 2011, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 118, stk. 4 og 5, ændres »jf. stk. 3«
til: »jf. stk. 2«.
§ 5
I lov nr. 184 af 8. marts 2011 om
ændring af færdselsloven
(Bødeforhøjelser, obligatorisk konfiskation af
køretøjer ved kørsel uden førerret,
skærpelse af sanktionerne for kørsel under
påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer m.v.)
foretages følgende ændring:
1. § 1, nr. 2, ophæves.
§ 6
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i
Lovtidende.
Stk. 2. Hvor det
ved straffens fastsættelse skal indgå som en
skærpende omstændighed, at gerningsmanden tidligere er
straffet af betydning for sagen, kommer afgørelser, der er
truffet i forhold til personer for handlinger foretaget inden de
pågældende var fyldt 15 år, ikke i
betragtning.
§ 7
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2. Lovens
§ 3 kan ved kongelig anordning sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | 1. | Indledning | 2. | Gældende
ret | 3. | Lovforslagets
udformning | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Miljømæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte myndigheder
og organisationer mv. | 10. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
1.1. Som anført
i regeringsgrundlaget fra oktober 2011, »Et Danmark, der
står sammen«, ønsker regeringen at hæve
den kriminelle lavalder fra 14 til 15 år. Det skyldes, at en
person efter regeringens opfattelse kun bør kunne
pålægges strafansvar fra den alder, hvor vedkommende i
almindelighed kan antages at have opnået den fornødne
modenhed til, at det er forsvarligt at anvende strafferetlige
sanktioner.
Den nedsættelse af den kriminelle lavalder,
som den daværende regering gennemførte i 2010, skete
uden tilstrækkelige holdepunkter for at antage, at
kriminalitet kan forebygges og bekæmpes effektivt ved at
behandle børn som kriminelle voksne.
Regeringen finder på den baggrund, at den
kriminelle lavalder bør føres tilbage til 15 år
og dermed til den retstilstand, der har været gældende
i mange år.
Med lovforslaget gøres således op med
den nedsættelse af den kriminelle lavalder, som blev
gennemført med lov nr. 711 af 25. juni 2010 om
ændring af straffeloven, retsplejeloven og lov om erstatning
fra staten til ofre for forbrydelser (Ungdomskriminalitet).
1.2. Regeringen vil
samtidig sikre en forstærket indsats mod ungdomskriminalitet.
Som anført i regeringsgrundlaget har unge kriminelle ofte
det til fælles, at de er vokset op i udsatte familier med
massive sociale problemer. Indsatsen over for unge kriminelle under
18 år skal derfor forstærkes og basere sig på en
ny tilgang til ungdomskriminalitet.
Regeringen ønsker i den forbindelse bl.a.,
at der gribes tidligt ind over for børn under 18 år,
som endnu ikke har lavet så alvorlig kriminalitet, at
serviceloven eller det almindelige retssystem behøver at
blive brugt - men dog så alvorligt, at der er et
åbenlyst behov for sociale programmer og sanktioner med
henblik på adfærdsændringer. For regeringen er
det derfor vigtigt, at der udvikles nye sociale programmer for at
forhindre, at unge under 18 år havner i kriminalitet.
Regeringen vil i den kommende tid overveje og tage
stilling til, hvilke nærmere initiativer der er behov for i
forhold til en mere effektiv forebyggelse og bekæmpelse af
ungdomskriminalitet.
2. Gældende ret
2.1. Handlinger
foretagne af børn under 14 år straffes ikke, jf.
straffelovens § 15 om den kriminelle lavalder.
Politiet har mulighed for at efterforske sagen,
når et barn under 14 år mistænkes for at have
begået en strafbar handling, bl.a. for at klarlægge
omfanget af kriminaliteten, for at konstatere, om andre personer
kan mistænkes, og for at få eventuelle koster
tilbagegivet. I den forbindelse kan politiet anvende visse
straffeprocessuelle indgreb over for de pågældende, jf.
retsplejelovens §§ 821 a-821 g.
2.2. For unge
lovovertrædere i alderen 14-17 år gælder som
udgangspunkt de samme strafferetlige og straffeprocessuelle regler
som for lovovertrædere på 18 år eller derover,
herunder straffelovens kapitel 10 om straffens
fastsættelse.
Det skal således eksempelvis også for
så vidt angår unge lovovertrædere ved straffens
fastsættelse i almindelighed indgå som skærpende
omstændighed, at gerningsmanden tidligere er straffet af
betydning for sagen, jf. straffelovens § 81,
nr. 1.
Det fremgår dog af straffelovens
§ 82, nr. 1, at det ved straffens fastsættelse
i almindelighed skal indgå som en formildende
omstændighed, at gerningsmanden ikke var fyldt 18 år,
da gerningen blev udført. Det fremgår desuden af
straffelovens § 33, stk. 3, at en gerningsmand, der
ikke var fyldt 18 år, da gerningen blev udført, ikke
kan idømmes fængsel på livstid. Endvidere
fremgår det af straffelovens § 74 a, at hvis
en person, der på gerningstiden ikke var fyldt 18 år,
har begået grovere personfarlig kriminalitet eller anden
alvorlig kriminalitet, kan retten bestemme, at den
pågældende skal undergive sig en struktureret,
kontrolleret socialpædagogisk behandling af 2 års
varighed (en såkaldt ungdomssanktion), hvis det må
anses for formålstjenligt for at forebygge yderligere
lovovertrædelser.
2.3. Lovgivningen
indeholder herudover en række regler om myndighedernes
reaktionsmuligheder over for børn og unge, der har
begået kriminalitet. Det drejer sig bl.a. om
følgende:
- Politiet har
pligt til at underrette de sociale myndigheder i barnets eller den
unges opholdskommune, når et barn eller en ung under 18
år har begået kriminalitet og skal afhøres af
politiet. Kommunen bør så vidt muligt sende en
repræsentant til afhøringen i alle tilfælde, og
skal sende en repræsentant i visse nærmere angivne
tilfælde, herunder når barnet er under 15 år,
medmindre der er tale om rene bagatelsager, eller forældrene
efter det oplyste selv vil være til stede.
- Kommunen skal
snarest vurdere, om der er behov for at iværksætte
sociale hjælpeforanstaltninger for barnet eller den unge og
familien, når kommunen bliver underrettet om, at en person
under 18 år ønskes afhørt af politiet. Denne
vurdering skal ses i sammenhæng med § 50 i
serviceloven, der forpligter kommunalbestyrelsen til at
iværksætte en undersøgelse af barnets eller den
unges forhold, hvis det må antages, at barnet eller den unge
har behov for særlig støtte. Undersøgelsen skal
resultere i en begrundet stillingtagen til, om der er grundlag for
at iværksætte foranstaltninger, og handleplanen efter
§ 140 i serviceloven skal i givet fald angive, hvilken
indsats der er nødvendig for at opnå formålet
med indsatsen.
- Når et barn
eller en ung under 18 år har begået voldskriminalitet
eller anden alvorlig kriminalitet, er kommunalbestyrelsen
forpligtet til at udarbejde en foreløbig handleplan senest 7
dage efter, at kommunen har modtaget dokumentation fra politiet om
den begåede kriminalitet, jf. § 57 c, stk. 2,
i serviceloven. Formålet med handleplanen er at modvirke
yderligere kriminalitet og yde den nødvendige støtte
til barnet eller den unge. En endelig handleplan efter
§ 57 c, stk. 1, i serviceloven skal udarbejdes i
samarbejde med barnet eller den unge og dennes familie. Hvis en
efterfølgende undersøgelse viser, at barnet eller den
unge har behov for yderligere støtte, skal handleplanen
justeres i overensstemmelse hermed.
-
Kommunalbestyrelsen skal iværksætte de
støtteforanstaltninger, der må forventes at kunne
imødekomme barnets eller den unges særlige behov for
støtte. Efter gældende ret er det muligt at tilbyde
utilpassede børn og unge en række forebyggende
foranstaltninger, jf. § 52 i serviceloven, herunder
behandling af barnets eller den unges problemer, udpegning af en
kontaktperson og formidling af praktiktilbud.
Iværksættelse af forebyggende foranstaltninger
forudsætter samtykke fra forældremyndighedsindehaveren.
Der er dog mulighed for at træffe afgørelse om
henholdsvis ophold i dagtilbud, fritidshjem mv. og kontaktperson
uden forældremyndighedsindehaverens samtykke, når det
må anses af væsentlig betydning af hensyn til barnets
særlige behov for støtte, og hvis det skønnes,
at formålet vil kunne opnås uanset det manglende
samtykke, jf. § 56 i serviceloven.
- Der er ligeledes
mulighed for at træffe afgørelse om anbringelse uden
for hjemmet, jf. lovens § 52, stk. 3, nr. 7. En
sådan afgørelse forudsætter som udgangspunkt
samtykke fra forældremyndighedsindehaveren (og særskilt
samtykke fra den unge, der er fyldt 15 år). Dog kan kommunens
børn og unge-udvalg træffe afgørelse om
anbringelse uden for hjemmet uden samtykke, når der er
åbenbar risiko for, at barnets eller den unges sundhed eller
udvikling lider alvorlig skade, herunder som følge af
barnets eller den unges kriminelle adfærd, jf.
§ 58, stk. 1, nr. 3, i serviceloven.
- Ved lov nr. 317
af 28. april 2009 om ændring af lov om social service er der
indført regler om et såkaldt ungepålæg,
hvorefter kommunalbestyrelsen skal meddele et barn eller en ung i
alderen 12-17 år et ungepålæg, når barnet
eller den unge har adfærdsproblemer eller udviser negativ
adfærd af en sådan karakter, at der er risiko for
barnets eller den unges udvikling, og hvor det vurderes, at det
ikke umiddelbart er muligt at imødegå denne risiko
gennem frivilligt samarbejde med barnet eller den unge og
forældremyndighedsindehaveren. Afgørelsen om
ungepålæg kan træffes uden
forældremyndighedsindehaverens samtykke.
3. Lovforslagets udformning
3.1. Den kriminelle
lavalder blev den 1. juli 2010 nedsat fra 15 til 14 år, jf.
lov nr. 711 af 25. juni 2010 om ændring af straffeloven,
retsplejeloven og lov om erstatning fra staten til ofre for
forbrydelser (Ungdomskriminalitet).
Forud for lovændringen havde Kommissionen
vedrørende ungdomskriminalitet
(»Ungdomskommissionen«) i betænkning
nr. 1508/2009 som led i overvejelserne om den fremtidige
indsats mod ungdomskriminalitet bl.a. vurderet, om den kriminelle
lavalder burde nedsættes. Et flertal i Ungdomskommissionen
udtalte sig imod en nedsættelse. Flertallet fandt, at
indsatsen i forhold til børn under den kriminelle lavalder i
stedet burde gøres mere effektiv gennem en styrkelse af de
ikke-strafferetlige reaktionsmuligheder særlig på grund
af det forhold, at en sænkelse af den kriminelle lavalder kan
forventes at have en negativ kriminalpræventiv effekt i
forhold til målgruppen.
Der henvises i øvrigt til
betænkningens side 162-165 og side 686-688.
3.2. Det er
regeringens grundlæggende synspunkt, at en person kun
bør kunne pålægges strafansvar fra den alder,
hvor vedkommende i almindelighed kan antages at have opnået
den fornødne modenhed til, at det er forsvarligt at anvende
strafferetlige sanktioner.
Den nedsættelse af den kriminelle lavalder,
som blev gennemført i 2010, skete uden tilstrækkelig
saglig fundering, idet der ikke er holdepunkter for at antage, at
kriminalitet kan forebygges og bekæmpes effektivt ved at
behandle børn som kriminelle voksne. Regeringen finder
derfor i lighed med flertallet i Ungdomskommissionen, at indsatsen
over for de helt unge lovovertrædere ikke bør
»retliggøres« ved at lade domstolene frem for de
sociale myndigheder tage hånd om et barns eventuelle
problemer.
På den baggrund foreslås det at
hæve den kriminelle lavalder fra 14 til 15 år. Det
foreslås, at ændringen træder i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende.
3.3. Den
foreslåede ændring vil medføre, at
gerningsmænd, der på gerningstidspunktet ikke var fyldt
15 år, og hvis straffesag endnu ikke er endeligt
pådømt ved lovens ikrafttræden, ikke kan
straffes, jf. straffelovens § 3, stk. 1. Det
følger endvidere af straffelovens § 3,
stk. 2, at allerede idømte, men endnu ikke fuldt ud
fuldbyrdede straffe vedrørende gerningsmænd, der
på gerningstidspunktet ikke var fyldt 15 år, ikke skal
fuldbyrdes.
Straffelovens § 3 indebærer bl.a.,
at endnu ikke betalte bøder for forhold begået af en
14-årig bortfalder ved lovens ikrafttræden, ligesom
personer, som ved lovens ikrafttræden afsoner en frihedsstraf for et sådant forhold,
skal løslades.
Tilsvarende vil en idømt ungdomssanktion
for forhold begået af en 14-årig skulle afbrydes.
Desuden vil betingede
domme vedrørende forhold begået af en
14-årig ikke skulle fuldbyrdes, selv om gerningsmanden senere
måtte begå ny kriminalitet i prøvetiden.
Endvidere forudsættes det, at vilkår fastsat i forbindelse med
eksempelvis betingede domme eller tiltalefrafald i forhold til
personer, som på gerningstidspunktet var under 15 år,
bortfalder.
Endelig forudsættes det, at det offentliges
eventuelle krav om sagsomkostninger og
andre retsfølger, som må
anses for at være betinget af, at en 14-årigs handling
har været anset for strafbar, bortfalder. Derimod opretholdes
forurettedes eventuelle erstatningskrav
samt eventuelle konfiskationskrav, idet
sådanne krav ikke er betingede af, at gerningsmanden er over
den kriminelle lavalder, jf. også om konfiskation nedenfor
under pkt. 3.4.
Anklagemyndigheden vil underrette de sociale
myndigheder om unge, der således ikke længere vil
skulle afsone en idømt frihedsstraf eller ikke længere
vil skulle overholde fastsatte vilkår om f.eks. behandling
eller foranstaltninger efter serviceloven mv., så de sociale
myndigheder i tide vil kunne vurdere behovet for at
iværksætte de nødvendige sociale
foranstaltninger (anbringelse mv.).
Den foreslåede ændring vil ikke
få betydning for straffesager mod gerningsmænd, der var
14 år på gerningstidspunktet, når straffen er
endeligt fuldbyrdet før tidspunktet for lovens
ikrafttræden.
Der henvises til lovforslagets § 1,
nr. 1, og bemærkningerne hertil.
3.4. Det skal ved
straffens fastsættelse i almindelighed indgå som
skærpende omstændighed, at gerningsmanden tidligere er
straffet af betydning for sagen, jf. straffelovens § 81,
nr. 1. Det afhænger af en konkret vurdering af den
tidligere og den foreliggende kriminalitet, om en tidligere straf
skal tillægges betydning.
Efter straffelovens § 84, stk. 3,
ophører gentagelsesvirkningen, når der, førend
den nye strafbare handling er begået, er forløbet 10
år, efter at den tidligere straf er udstået, endeligt
eftergivet eller bortfaldet.
Regeringen finder, at der ved den fremtidige
strafudmåling skal ses bort fra eventuelle forstraffe, som
gerningsmanden er idømt i tiden fra den 1. juli 2010 til det
foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt for handlinger
foretaget, inden den pågældende var fyldt 15
år.
Det foreslås, at afgørelser ikke skal
have gentagelsesvirkning, i det omfang de vedrører
handlinger, der er foretaget inden gerningsmandens fyldte 15.
år.
Forslaget angår alene
spørgsmålet om idømmelse af straf i
gentagelsestilfælde. Der vil ved vurderingen af, om der skal
pålægges andre retsfølger end straf, f.eks.
konfiskation, som hidtil (også forud for den 1. juli 2010)
kunne lægges vægt på gerningsmandens tidligere
adfærd, selv om gerningsmanden på det tidspunkt var
under 15 år.
Der henvises til lovforslagets § 1,
nr. 1, og § 6, stk. 2, samt
bemærkningerne hertil.
3.5. Hvis lovforslaget
vedtages, vil Justitsministeriet administrativt ændre
reglerne om behandling af personoplysninger i Det Centrale
Kriminalregister, således at oplysninger vedrørende
kriminalitet begået af personer, som på
gerningstidspunktet ikke er fyldt 15 år, som udgangspunkt
ikke længere vil blive registreret i Kriminalregisteret.
De afgørelser, der allerede i dag
fremgår af Kriminalregisteret vedrørende kriminalitet
begået af personer, som på gerningstidspunktet ikke var
fyldt 15 år, vil ikke længere blive medtaget på
de forskellige typer af straffeattester, herunder
børneattester. Afgørelserne vil af
efterforskningsmæssige årsager fortsat fremgå af
Kriminalregisteret.
Der foreslås endvidere en række
konsekvensændringer i lovgivningen, der henviser til den
nuværende kriminelle lavalder på 14 år, herunder
straffelovens § 81, nr. 10, om medvirken til
kriminalitet udført af en person under 14 år,
retsplejelovens § 752, stk. 2, om underretning af
kommunalbestyrelsen om politiets afhøringer af personer
under 14 år og kommunalbestyrelsens adgang til at
overvære sådanne afhøringer, bestemmelserne i
retsplejelovens kapitel 75 b om indgreb over for personer under 14
år og lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser
§ 6, nr. 2, om ydelse af erstatning selv om
skadevolderen er under 14 år.
Der henvises til lovforslagets
§§ 1-3 samt bemærkningerne hertil.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
En tilbageførelse af den kriminelle
lavalder vil medføre færre sager i retsvæsenet
og dermed føre til mindreudgifter for staten. Der vil i den
forbindelse skulle ske reduktion af den del af
bevillingsløftet, som politiet, anklagemyndigheden og
domstolene fik på finansloven for 2010 vedrørende
håndtering af et øget antal sager svarende til 15,5
mio. kr. i 2012-niveau. Der er taget højde herfor i
forbindelse med finansloven for 2012. Der vil endvidere skulle
foretages en reduktion af den merbevilling, kommunerne fik til
drift af et øget antal sikrede pladser svarende til 29,7
mio. kr. i 2012-niveau.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer mv.
Lovforslaget har været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø-
og Handelsretten, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Rigsadvokaten,
Foreningen af Offentlige Anklagere, Rigspolitiet, Politiforbundet i
Danmark, Foreningen af Fængselsinspektører og
Vicefængselsinspektører, Kriminalforsorgsforeningen,
Dansk Fængselsforbund, HK-Landsklubben for Kriminalforsorgen,
Datatilsynet, Advokatrådet, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Det Kriminalpræventive Råd, Danske
Regioner, Kommunernes Landsforening, Børne- og
Kulturchefforeningen, Foreningen af Socialchefer, Dansk
Socialrådgiverforening, Landsforeningen af
Socialpædagoger, Socialpædagogernes Landsforbund,
Landsforeningen af Opholdssteder, Dansk Psykologforening, BUPL,
Danmarks Lærerforening, Dansk Børne- og
Ungdomspsykiatrisk Selskab, Institut for Menneskerettigheder,
Retssikkerhedsfonden, Retspolitisk Forening, Kriminalpolitisk
Forening (KRIM), SSP-samrådet, Amnesty International, Red
Barnet, Børnerådet, Børnesagens
Fællesråd, Rådet for Etniske Minoriteter og
Danske Advokater.
| | | 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Mindreudgifter som følge af et
mindre antal sager i retsvæsenet vedrørende unge
kriminelle. Mindreudgifterne udgør i alt 15,5 mio. kr.
årligt for staten og 29,7 mio. kr. årligt for
kommunerne. | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (straffelovens § 15 og
§ 81, nr. 10)
Det foreslås at forhøje den
kriminelle lavalder fra 14 til 15 år.
Det foreslås desuden at
konsekvensændre straffelovens § 81, nr. 10, om
medvirken til kriminalitet udført af en person under 14
år.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1-3.4
i lovforslagets almindelige bemærkninger og til lovforslagets
§ 6 samt bemærkningerne hertil.
Til § 2
Til nr. 1 (retsplejelovens § 752,
stk. 2)
Den foreslåede ændring af
retsplejelovens § 752, stk. 2, er en følge af
forslaget om at forhøje den kriminelle lavalder, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.5 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2 og 3 (retsplejelovens kapitel
75 b)
Retsplejelovens kapitel 75 b regulerer
indgreb mv. over for personer under den kriminelle lavalder, der af
politiet mistænkes for kriminalitet. De
pågældende kan som følge af, at de er under den
kriminelle lavalder, ikke sigtes for kriminelle handlinger og er
derfor ikke omfattet af retsplejelovens almindelige regler om
indgreb over for sigtede og mistænkte. Retsplejelovens
kapitel 75 b indeholder regler om tilbageholdelse og andre indgreb
(§§ 821 a-821 c), underretning af
kommunalbestyrelsen og forældremyndighedsindehaveren
(§ 821 d) og advokatbeskikkelse
(§§ 821 e-821 g).
De foreslåede ændringer
indebærer, at de særlige regler i retsplejelovens
kapitel 75 b om indgreb mv. over for børn under 14
år ændres, så de fremover kommer til at
gælde børn under 15 år. Ændringen er en
følge af den foreslåede forhøjelse af den
kriminelle lavalder, jf. lovforslagets § 1,
nr. 1.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.5 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 3
Til nr. 1 (offererstatningslovens
§ 6, nr. 2)
Bestemmelsen i offererstatningslovens
§ 6, nr. 2, fastslår, at der kan ydes
erstatning efter loven til det skadelidte offer for en forbrydelse,
selv om gerningsmanden ikke kan straffes, fordi den
pågældende er under den kriminelle lavalder. Den
foreslåede ændring er en følge af forslaget om
at forhøje den kriminelle lavalder til 15 år, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.5 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 4
Til nr. 1 (færdselslovens § 118,
stk. 4 og 5)
De foreslåede ændringer er en
konsekvens af § 1, nr. 4, i lov nr. 184 af 8. marts 2011,
hvorefter færdselslovens § 118, stk. 2,
ophæves med virkning fra den 1. januar 2012.
Til § 5
Til nr. 1 (færdselslovens
§ 80, stk. 4, § 80 b, stk. 4, og
§ 81, stk. 1 og 3)
Som en konsekvens af, at den kriminelle lavalder
blev nedsat til 14 år ved lovændringen den 1. juli
2010, blev reglerne i færdselslovens § 80,
stk. 4, 1. pkt., § 80 b, stk. 4, 2. pkt., og
§ 81, stk. 1 og 3, ved § 1, nr. 2, i lov
nr. 184 af 8. marts 2011 om ændring af
færdselsloven (Bødeforhøjelser, obligatorisk
konfiskation af køretøjer ved kørsel uden
førerret, skærpelse af sanktionerne for kørsel
under påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer m.v.)
ændret, således at personer, der er fyldt 14 år,
fremover selv alene bærer det strafferetlige ansvar for
overholdelsen af færdselslovens regler om sikkerhedsseler,
styrthjelme samt antallet af passagerer, der lovligt kan befordres.
Denne ændring af færdselsloven træder
først i kraft den 1. januar 2012.
Som følge af den foreslåede
forhøjelse af den kriminelle lavalder, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 1, foreslås det, at ændringen
af færdselsloven på dette punkt ophæves.
Det strafferetlige ansvar for overholdelse af de
nævnte regler i færdselsloven vil således (som
hidtil) fremover alene påhvile personer, der er fyldt 15
år, mens det strafferetlige ansvar i forhold til børn
under 15 år påhviler føreren af
køretøjet.
Til § 6
Det foreslås, at loven træder i kraft
allerede dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende, jf. stk. 1.
Den foreslåede ændring af den
kriminelle lavalder vil medføre, at gerningsmænd, der
på gerningstidspunktet ikke var fyldt 15 år, og hvis
straffesag endnu ikke er endeligt pådømt ved lovens
ikrafttræden, ikke kan straffes, jf. straffelovens
§ 3, stk. 1. Det følger endvidere af
straffelovens § 3, stk. 2, at allerede
idømte, men endnu ikke fuldbyrdede straffe vedrørende
gerningsmænd, der på gerningstidspunktet ikke var fyldt
15 år, ikke skal fuldbyrdes.
Straffelovens § 3 indebærer bl.a.,
at endnu ikke betalte bøder for forhold begået af en
14-årig bortfalder ved lovens ikrafttræden, ligesom
personer, som ved lovens ikrafttræden afsoner en frihedsstraf for et sådant forhold,
skal løslades.
Tilsvarende vil en idømt ungdomssanktion for forhold begået af
en 14-årig skulle afbrydes.
Desuden vil betingede
domme vedrørende forhold begået af en
14-årig ikke skulle fuldbyrdes, selv om gerningsmanden senere
måtte begå ny kriminalitet i prøvetiden.
Endvidere forudsættes det, at vilkår fastsat i forbindelse med
eksempelvis betingede domme eller tiltalefrafald i forhold til
personer, som på gerningstidspunktet var under 15 år,
bortfalder.
Endelig forudsættes det, at det offentliges
eventuelle krav om sagsomkostninger,
som endnu ikke er betalt ved lovens ikrafttræden, og andre retsfølger, som må anses
for at være betinget af, at en 14-årigs handling har
været anset for strafbar, bortfalder. Derimod opretholdes
forurettedes eventuelle erstatningskrav
samt eventuelle konfiskationskrav, idet
sådanne krav ikke er betingede af, at gerningsmanden er over
den kriminelle lavalder.
Anklagemyndigheden vil underrette de sociale
myndigheder om unge, der således ikke længere vil
skulle afsone en idømt frihedsstraf eller ikke længere
vil skulle overholde fastsatte vilkår om f.eks. behandling
eller foranstaltninger efter serviceloven mv., så de sociale
myndigheder i tide vil kunne vurdere behovet for at
iværksætte de nødvendige sociale
foranstaltninger (anbringelse mv.).
Den foreslåede ændring vil ikke
få betydning for straffesager mod gerningsmænd, der var
14 år på gerningstidspunktet, når straffen er
endeligt fuldbyrdet før tidspunktet for lovens
ikrafttræden.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Den foreslåede ændring vil desuden
medføre, at ophævelsen af ændringerne i
færdselslovens bestemmelser om selepligt mv., som
træder i kraft den 1. januar 2012, og konsekvensrettelserne
af færdselslovens § 118, stk. 4 og 5,
træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i
Lovtidende.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
§§ 4 og 5 samt bemærkningerne hertil.
Stk. 2 indeholder
regler om, hvorledes der skal forholdes med hensyn til
gentagelsesvirkning af afgørelser vedrørende
kriminalitet begået af personer, som på
gerningstidspunktet var 14 år.
Det foreslås, at afgørelser ikke skal
have gentagelsesvirkning, i det omfang de vedrører
handlinger, der er foretaget inden gerningsmandens fyldte 15.
år.
Den foreslåede bestemmelse angår alene
spørgsmålet om idømmelse af straf i
gentagelsestilfælde. Der vil ved vurderingen af, om der skal
pålægges andre retsfølger end straf, f.eks.
konfiskation, som hidtil (også forud for den 1. juli 2010)
kunne lægges vægt på gerningsmandens tidligere
adfærd, selv om gerningsmanden på det tidspunkt var
under 15 år.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.4 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 7
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale
gyldighed.
Den foreslåede ændring af lov om
erstatning fra staten til ofre for forbrydelser kan ved kongelig
anordning sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I straffeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1062 af 17. november 2011,
foretages følgende ændring: | | | | § 15. Handlinger foretagne af børn
under 14 år straffes ikke. | | 1. I § 15 og i § 81, nr. 10, ændres
»under 14 år« til: »under 15
år«. | | | | § 81. Det skal ved straffens
fastsættelse i almindelighed indgå som en
skærpende omstændighed, | | | 1)-9) (Udelades) 10) at gerningsmanden har medvirket til
kriminalitet udført af et barn under 14 år, 11)-13) (Udelades) | | | | | | | | § 2 | | | | | | I retsplejeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1063 af 17. november 2011,
foretages følgende ændringer: | | | | § 752. Inden politiet afhører en sigtet,
skal han udtrykkeligt gøres bekendt med sigtelsen og med, at
han ikke er forpligtet til at udtale sig. Det skal af rapporten
fremgå, at disse regler er iagttaget. | | 1. I § 752,
stk. 2, 2. pkt.,
ændres »under 14 år« til: »under 15
år«. | Stk. 2. Justitsministeren fastsætter
regler om, i hvilke tilfælde kommunalbestyrelsen skal
underrettes om og have adgang til at overvære
afhøringen af sigtede under 18 år. For mistænkte
personer under 14 år gælder bestemmelsen i
§ 821 d. Stk. 3-5. (Udelades) | | | | | | | | 2. Overskriften på kapitel 75 b
affattes således: | Kapitel 75 b | | | Indgreb over for personer under 14
år | | »Indgreb over for personer
under 15 år« | | | | § 821 a. Politiet kan tilbageholde en
mistænkt person under 14 år, hvis betingelserne i
§ 755, stk. 1, er opfyldt og tilbageholdelsens
øjemed ikke kan opnås ved anvendelse af mindre
indgribende foranstaltninger. § 755, stk. 2-5, samt
§ 758, stk. 1, og § 759 finder tilsvarende
anvendelse. Stk. 2-4. (Udelades) | | 3. I § 821 a, stk. 1, to
steder i § 821 b,
stk. 1, i § 821 b,
stk. 2, § 821 c, § 821 d,
stk. 1, § 821 e, stk. 1,
§ 821 f, stk. 1 og 2, og i § 821 g ændres
»under 14 år« til: »under 15
år«. | | | | § 821 b. Indgreb, som efter denne lovs kapitel 71
om indgreb i meddelelseshemmeligheden, observation og
dataaflæsning, kapitel 72 om legemsindgreb, kapitel 73 om
ransagning, kapitel 74 om beslaglæggelse og edition og
kapitel 75 a om andre efterforskningsskridt kan foretages mod
personer, der er sigtede eller mistænkte, finder tilsvarende
anvendelse over for mistænkte personer under 14 år.
Dette gælder dog ikke med hensyn til optagelse af
fingeraftryk og personfotografi med henblik på senere
identifikation, jf. § 792 b, stk. 1. Politiet
må endvidere ikke opbevare personfotografi, fingeraftryk
eller andet materiale og andre oplysninger, der er tilvejebragt ved
legemsindgreb, og som vedrører mistænkte personer
under 14 år, med henblik på senere
identifikation. | | | Stk. 2. Indgreb, som efter denne lovs kapitel
71 om indgreb i meddelelseshemmeligheden, observation og
dataaflæsning, kapitel 72 om legemsindgreb, kapitel 73 om
ransagning, kapitel 74 om beslaglæggelse og edition og
kapitel 75 a om andre efterforskningsskridt kan foretages mod
personer, der ikke er sigtede eller mistænkte, finder
tilsvarende anvendelse over for personer under 14 år. Stk. 3. (Udelades) | | | | | | § 821 c. Ved vurderingen af, om tilbageholdelse
eller andre straffeprocessuelle indgreb over for personer under 14
år ville være et uforholdsmæssigt indgreb, skal
der lægges vægt på den særlige belastning,
som indgrebet på grund af den pågældendes unge
alder må antages at indebære. | | | | | | § 821 d. Når en
mistænkt person under 14 år tilbageholdes, skal
politiet snarest muligt underrette kommunalbestyrelsen med henblik
på, at en repræsentant fra kommunalbestyrelsen kommer
til stede. Det samme gælder, når afhøring skal
ske og mistanken angår en overtrædelse af straffeloven
eller et forhold, der efter anden lov kan medføre
fængselsstraf. En repræsentant fra kommunalbestyrelsen
skal så vidt muligt have adgang til at overvære
afhøringer, der foretages af politiet. Stk. 2. (Udelades) Stk. 3. (Udelades) | | | | | | § 821 e. Efter anmodning fra
forældremyndighedens indehaver eller fra politiet kan der
beskikkes en advokat for en person under 14 år, når den
pågældende efter sagens karakter og omfang må
antages at have et ganske særligt behov for advokatbistand
og | | | 1) | den pågældende skal
afhøres i anledning af mistanke om en lovovertrædelse,
der i almindelighed ville medføre fængselsstraf,
eller | | | 2) | der skal iværksættes et
indgreb, som efter lovens almindelige regler forudsætter, at
der er rejst sigtelse mod den pågældende. | | | Stk. 2. (Udelades) | | | | | | § 821 f. Er der beskikket advokat for en person
under 14 år i medfør af § 821 e, finder
reglerne i § 729 a, stk. 2-4, og
§§ 729 c og 745 c-748 anvendelse med hensyn til den
beskikkede advokat. | | | Stk. 2. Om beskikkelse af advokat for
mistænkte personer under 14 år gælder de samme
regler som ved beskikkelse af forsvarer, jf. § 735. | | | | | | § 821 g. For mistænkte personer under 14
år uden en beskikket advokat finder reglerne i
§§ 729 b og 729 d tilsvarende anvendelse. | | | | | | | | § 3 | | | | | | I lov om erstatning fra staten til ofre
for forbrydelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 688 af 28.
juni 2004, som ændret ved § 12 i lov nr. 516
af 7. juni 2006, § 3 i lov nr. 711 af 25. juni 2010
og § 2 i lov nr. 412 af 9. maj 2011, foretages
følgende ændring: | | | | § 6. Erstatning ydes, selv om skadevolderen
er | | 1. I § 6, nr. 2, ændres
»under 14 år« til: »under 15
år«. | 1) | ukendt eller ikke kan findes, | | | 2) | under 14 år eller | | | 3) | utilregnelig. | | | | | | | | § 4 | | | | | | I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1320 af 28. november 2010, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 184 af 8. marts 2011 og
senest ved § 1 i lov nr. 479 af 23. maj 2011, foretages
følgende ændring: | | | | § 118. Med bøde, jf. dog stk. 6,
straffes den, der: 1)-3) (Udelades) | | | Stk. 2. Ved fastsættelsen af
bøder for overtrædelse af § 4, stk. 1,
§ 5, § 9, stk. 1 og stk. 2,
nr. 2-6, § 14, stk. 1 og 2, § 15,
stk. 1-4, § 16, § 17, stk. 1,
§§ 18-29, §§ 31-36, § 37,
stk. 4, § 41, §§ 44-49,
§ 50, stk. 2 og 3, §§ 51-52,
§ 54, stk. 3-5, § 62, stk. 3,
§ 63, stk. 1-2, § 64, § 65,
stk. 1, § 67, § 70, stk. 1 og 2,
§§ 80-82, § 83 a, § 84,
stk. 2, og §§ 87-88 udmåles en
skærpet bøde. Der udmåles ligeledes en
skærpet bøde ved overtrædelse af § 65,
når overtrædelsen vedrører et
køretøj omfattet af § 43, stk. 1 eller
2. | | | Stk. 3. Ved fastsættelsen af
bøder for overtrædelse af §§ 42 og 43
skal der tages hensyn til den generelle risikoforøgelse, som
den pågældende hastighedsovertrædelse
medfører. Ved hastighedsovertrædelser på
motorveje med en hastighedsgrænse på 100 km i timen
eller derover udmåles en skærpet bøde. Der
udmåles ligeledes en skærpet bøde ved
hastighedsovertrædelser begået ved kørsel
med | | | 1) | biler med tilladt totalvægt på
ikke over 3.500 kg med tilkoblet påhængsvogn,
sættevogn eller registreringspligtigt
påhængsredskab, herunder campingvogn, | | | 2) | lastbiler, hvis tilladte totalvægt
overstiger 3.500 kg, | | | 3) | busser, hvis tilladte totalvægt
overstiger 3.500 kg, | | | 4) | vogntog bestående af de under
nr. 2 og 3 nævnte køretøjer og
registreringspligtige
påhængskøretøjer, | | | 5) | ledbusser eller | | | 6) | motorcykel med tilkoblet
påhængsvogn eller registreringspligtigt
påhængsredskab. | | | Stk. 4. Ved fastsættelsen af
bøder for overtrædelse af §§ 42 og 43,
jf. stk. 3, skal det tillige indgå som en
skærpende omstændighed, hvis hastigheden har udgjort
140 km i timen eller derover. | | 1. I § 118, stk. 4 og 5, ændres »jf. stk. 3«
til: »jf. stk. 2«. | Stk. 5. Ved fastsættelse af bøder
for overtrædelse af §§ 42 og 43, jf.
stk. 3, udmåles en særlig skærpet
bøde ved hastighedsovertrædelser på andre veje
end motorveje, hvis hastighedsoverskridelsen er på 30 pct.
eller derover. Stk. 6-10. (Udelades) | | | | | | | | § 5 | | | | | | I lov nr. 184 af 8. marts 2011 om
ændring af færdselsloven
(Bødeforhøjelser, obligatorisk konfiskation af
køretøjer ved kørsel uden førerret,
skærpelse af sanktionerne for kørsel under
påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer m.v.)
foretages følgende ændring: | | | | § 1.
I færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1320
af 28. november 2010, som ændret ved § 2 i lov
nr. 1338 af 19. december 2008, § 1 i lov
nr. 716 af 25. juni 2010, § 106 i lov nr. 1537
af 21. december 2010 og lov nr. 1551 af 21. december 2010,
foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. (Udelades) | | 1. § 1,
nr. 2, ophæves. | 2. I § 80, stk. 4, 1. pkt.,
§ 80 b, stk. 4, 2. pkt., og § 81,
stk. 1 og 3, ændres »15« til:
»14«. | | | 3-20.
(Udelades) | | | | | § 6 | | | | | | Stk. 1. Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende. Stk. 2. Hvor det ved straffens
fastsættelse skal indgå som en skærpende
omstændighed, at gerningsmanden tidligere er straffet af
betydning for sagen, kommer afgørelser, der er truffet i
forhold til personer for handlinger foretaget inden de
pågældende var fyldt 15 år, ikke i
betragtning. | | | | | | § 7 | | | | | | Stk. 1. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, jf. dog
stk. 2. Stk. 2. Lovens § 3 kan ved kongelig
anordning sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger. |
|