Fremsat den 21. december 2011 af
justitsministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af våbenloven
(Straf for overtrædelse af
knivforbuddet)
§ 1
I lov om våben og eksplosivstoffer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 704 af 22. juni 2009, som ændret
ved § 1 i lov nr. 538 af 26. maj 2010 og § 1 i
lov nr. 413 af 9. maj 2011, foretages følgende
ændring:
1. § 10, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
Overtrædelse af § 4, stk. 1, straffes med
bøde, under skærpende omstændigheder dog med
fængsel indtil 2 år.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. april 2012.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | 1. | Indledning | 2. | Gældende
ret | | 2.1. | Besiddelse af knive på offentligt
tilgængelige steder mv. | | 2.2. | Sanktionsniveauet | | | 2.2.1. | Sanktionsniveauet før
lovændringen i 2008 | | | 2.2.2. | Sanktionsniveauet efter lovændringen
i 2008 | 3. | Lovforslagets
udformning | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Miljømæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte
myndigheder og organisationer mv. | 10. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Det fremgår af regeringsgrundlaget fra
oktober 2011, »Et Danmark, der står sammen«, at
regeringen ønsker at revidere lovgivningen om knive,
således at den bringes bedre i balance og fokuserer på
knive i nattelivet, hvor problemerne er evidente og lovgivningen
relevant, og således at udgangspunktet om ubetinget
fængselsstraf i førstegangstilfælde
afskaffes.
Dette lovforslag er en udmøntning
heraf.
I 2008 blev der foretaget en ændring af
våbenloven (lov nr. 500 af 17. juni 2008), som bl.a. indebar
en betydelig skærpelse af strafniveauet for
førstegangstilfælde af ulovlig besiddelse af kniv
på offentligt tilgængelige steder mv. Knivforbuddet
blev ikke i den forbindelse udvidet, og der blev således
bl.a. ikke ændret ved, hvilke knive der er ulovlige, eller i
hvilke situationer det er ulovligt at besidde knive på
offentligt tilgængelige steder mv.
Før lovændringen i 2008 kunne man
ikke straffes med mere end en bøde, første gang man
overtrådte forbuddet mod at bære eller besidde kniv
på offentligt tilgængelige steder mv. Der var
således efter våbenloven først mulighed for
frihedsstraf anden gang, man overtrådte forbuddet.
Med lovændringen i 2008 blev det imidlertid
forudsat, at der i førstegangstilfælde som
altovervejende hovedregel fastsættes en ubetinget
frihedsstraf på 7 dages fængsel, medmindre særlig
formildende omstændigheder begrunder en bødestraf. For
unge under 18 år blev det dog samtidig lagt til grund, at
straffen kan gøres betinget med vilkår om
samfundstjeneste, hvis betingelserne herfor er opfyldt.
Regeringen ønsker at fastholde en
stærk og konsekvent indsats mod knive på offentligt
tilgængelige steder mv., som kan bidrage til at forhindre nye
voldsepisoder og knivoverfald. Det er stadigvæk
afgørende bl.a. at undgå, at unge tager kniv med,
når de bevæger sig ud i aften- og nattelivet.
Regeringen vil derfor ikke lægge op til at indsnævre
knivforbuddet, der som nævnt heller ikke blev udvidet ved
lovændringen i 2008.
Det er imidlertid regeringens opfattelse, at der i
forlængelse af Højesterets to principielle domme af
15. december 2009 om rækkevidden af lovændringen fra
2008 er behov for i lovgivningen at gøre klart op med
forudsætningen om, at der i førstegangstilfælde
som altovervejende hovedregel skal fastsættes en ubetinget
frihedsstraf på 7 dages fængsel.
Regeringen vil derfor ophæve
lovgivningsforudsætningen om ubetinget frihedsstraf og i
stedet indsætte en mere afbalanceret sanktionsbestemmelse i
våbenloven.
Den nye sanktionsbestemmelse vil betyde, at
førstegangstilfælde af overtrædelse af
knivforbuddet som udgangspunkt straffes med bøde,
således at der i førstegangstilfælde kun kan
udmåles en frihedsstraf, hvis der foreligger skærpende
omstændigheder. Denne bestemmelse vil efter regeringens
opfattelse understøtte domstolenes frihed til at
målrette frihedsstraffe til de sager, hvor der er
skærpende omstændigheder og dermed behov for en mere
markant sanktion end bøde.
Der lægges med lovforslaget ikke op til at
føre sanktionsniveauet tilbage til retstilstanden før
lovændringen i 2008.
Muligheden for at idømme frihedsstraf i
førstegangstilfælde bør - som det fremgår
- efter regeringens opfattelse således bevares for at
fastholde en stærk og konsekvent indsats mod ulovlige knive,
herunder af hensyn til den præventive effekt. Det er
således væsentligt, at domstolene fortsat - også
i førstegangstilfælde - kan idømme en markant
straf, når der i den enkelte sag foreligger skærpende
omstændigheder, f.eks. fordi personen har båret kniven
i nattetimerne på et diskotek eller værtshus.
Bødeniveauet for overtrædelse af
knivforbuddet foreslås ikke ændret.
2. Gældende ret
2.1. Besiddelse af knive på offentligt
tilgængelige steder mv.
2.1.1. Efter
våbenlovens § 4, stk. 1, er det forbudt
på offentligt tilgængelige steder, uddannelsessteder, i
ungdomsklubber, fritidsordninger og lignende at bære eller
besidde kniv eller dolk, medmindre det sker som led i
erhvervsudøvelse, til brug ved jagt, lystfiskeri eller
sportsudøvelse eller har et andet lignende
anerkendelsesværdigt formål. Det er dog i alle
tilfælde lovligt efter våbenloven at bære en
foldekniv med en klinge på højst 7 cm, der ikke kan
fastlåses i udfoldet position.
Bestemmelsen i § 4, stk. 1, blev oprindelig
indsat i våbenloven ved lov nr. 861 af 23. december 1987. Det
fremgår bl.a. af bemærkningerne til lovforslaget, jf.
Folketingstidende 1987-88, Tillæg A, side 1775-1808, at det
efter bestemmelsen er forbudt at gå med kniv, hvis den
bæres blot til pynt eller lignende, eller den ikke skal
bruges til noget bestemt. Det er heller ikke tilladt at bære
kniv f.eks. med henblik på at forsvare sig selv eller andre,
hvis der eventuelt skulle opstå en truende situation.
Skal kniven derimod anvendes som
værktøj i (lovligt) erhverv eller bruges i forbindelse
med jagt, lystfiskeri og sportsudøvelse, er det tilladt at
bære den på offentligt sted mv. Opregningen i
lovteksten er ikke udtømmende, jf. ordene »eller andet
lignende anerkendelsesværdigt formål«. Det er
derfor også tilladt at bære knive, der anvendes i
forbindelse med anden lovlig fritidsaktivitet. Dette omfatter
f.eks. spejdere og andre, der dyrker friluftsvirksomhed, herunder
vandreture, skovture og lignende. Det vil endvidere f.eks.
være lovligt at medbringe bestikknive og andre
husholdningsknive (f.eks. brødknive og urteknive) i en
køkkenskuffe i en autocamper, når knivene medbringes
til brug for forberedelse eller indtagelse af et måltid.
Herudover er der en række andre
tilfælde, hvor det ud fra formålet med bestemmelsen er
tilladt at bære kniv på offentligt sted mv. Her
tænkes navnlig på situationer, hvor det i forbindelse
med transport af kniv fra ét sted til et andet ikke kan
undgås, at kniven medbringes på (passerer) offentligt
område. Dette omfatter f.eks. det tilfælde, hvor en
kniv er købt i en forretning og skal bringes hjem til
bopælen, eller hvor en sløv køkkenkniv skal
bringes til skærsliberen for at blive slebet. Det vil
på samme måde være lovligt for en person at
bære en kniv på vej direkte til eller fra den
pågældende lovlige aktivitet, f.eks. i forbindelse med
en fisketur, en skovtur eller en spejderlejr.
Der vil endvidere kunne foretages ophold eller
ærinder undervejs, når dette ud fra en samlet vurdering
af omstændighederne må anses for rimeligt. I denne
vurdering vil bl.a. indgå formålet med og stedet for
opholdet eller ærindet, varigheden heraf, knivens placering
og troværdigheden af besidderens forklaring om
omstændighederne omkring besiddelsen af kniven. F.eks. vil et
ophold med henblik på at tanke benzin eller foretage
indkøb på vej i sin bil til eller fra den aktivitet,
hvor kniven skal anvendes, ikke udgøre en overtrædelse
af våbenloven, hvis kniven forbliver i bilen. Det samme
gør sig gældende, hvis en netop indkøbt
husholdningskniv medbringes på den videre indkøbstur i
en taske eller lignende eller ligger i bilen, mens der
foretages andre ærinder.
2.1.2. Ved lov nr. 217
af 31. marts 2004 blev det stedlige anvendelsesområde for
§ 4, stk. 1, udvidet til også at gælde
uddannelsessteder, ungdomsklubber, fritidsordninger og lignende,
ligesom udtrykket »steder, hvortil der er almindelig
adgang« blev ændret til »offentligt
tilgængelige steder«. Formålet hermed var at
udvide knivforbuddet til også at omfatte besiddelse af knive
i biler, som befinder sig på et offentligt tilgængeligt
sted.
I det oprindelige forslag til ændring af
våbenloven i 2004 var det i overensstemmelse hermed
foreslået, at formuleringen om at »bære«
kniv blev udvidet til også at omfatte
»besiddelse« af kniv. Begrundelsen herfor var, at ordet
»bære« efter en naturlig sproglig
forståelse omfatter tilfælde, hvor kniven medbringes
på personen eller i en taske eller anden håndbagage. Da
det blev foreslået at lade bestemmelsens
anvendelsesområde omfatte køretøjer, fandtes
det - rent sprogligt - mest naturligt at ændre bestemmelsen,
så forbuddet kom til at omfatte »besiddelse« af
kniv.
På baggrund af den mellemliggende debat om
lovforslaget blev der stillet et ændringsforslag til
formuleringen af § 4, stk. 1, som havde til
formål at ændre afgrænsningen af de omfattede
knive mv. I den forbindelse udgik formuleringen vedrørende
at »besidde« kniv ved en beklagelig fejl. Det fremgik
imidlertid af bemærkningerne til ændringsforslaget, som
blev vedtaget af Folketinget, at det fortsat var hensigten, at
besiddelse af kniv i biler på offentligt tilgængelige
steder skulle være omfattet af forbuddet.
Selv om ordlyden af bestemmelsen på dette
tidspunkt alene indeholdt udtrykket »bære«, kom
bestemmelsen dermed ved ændringen af våbenloven i 2004
til også at omfatte »besiddelse« af kniv. Ved lov
nr. 555 af 24. juni 2005 blev bestemmelsens ordlyd imidlertid
ændret, så det udtrykkeligt kom til at fremgå af
våbenlovens § 4, stk. 1, at forbuddet
også omfatter »besiddelse« af knive.
2.1.3. Efter
våbenlovens § 4, stk. 2, kan justitsministeren
udstede regler om et (generelt) forbud mod bl.a. at besidde eller
bære visse knive. I henhold hertil er der i § 15 i
våbenbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 997 af
19. oktober 2009, som ændret ved bekendtgørelse nr.
941 af 23. juli 2010) fastsat et forbud mod bl.a. at besidde eller
bære en række særlig farlige knive uden
tilladelse fra politiet.
Forbuddet - der gælder generelt og
således ikke er begrænset til offentligt
tilgængelige steder mv. - omfatter blandt andet knive, hvis
klinge overstiger 12 cm, medmindre de er udformet til og
bæres eller besiddes med henblik på anvendelse i
erhverv, til husholdningsbrug eller ved jagt, lystfiskeri eller
sportsdykning, jf. bekendtgørelsens § 15,
stk. 1, nr. 1, jf. stk. 3. Herudover omfatter forbuddet
en række andre knive, der har en særlig farlig
konstruktion, herunder springknive og enhåndsbetjente
foldeknive, jf. § 15, stk. 1, nr. 2-8.
2.2. Sanktionsniveauet
2.2.1. Sanktionsniveauet før lovændringen i
2008
Våbenlovens § 10, stk. 2
(tidligere § 10, stk. 3), vedrørende overtrædelse
af lovens § 4, stk. 1, blev oprindelig indsat i
våbenloven ved lov nr. 350 af 23. maj 1997, jf.
Folketingstidende 1996-1997, Tillæg A, side 3197-3222.
Formålet med loven var at forhøje bøden for
besiddelse af bl.a. ulovlige knive og at indføre
frihedsstraf i tredjegangstilfælde. Efter bestemmelsens
ordlyd blev overtrædelse af § 4, stk. 1,
straffet med bøde, og var den pågældende
tidligere mere end én gang dømt for
overtrædelse af § 4, stk. 1, var straffen
fængsel indtil 2 år, under særligt formildende
omstændigheder dog bøde.
Herudover fremgik det af
våbenbekendtgørelsens § 44, stk. 4
(tidligere § 43, stk. 4), at overtrædelse af
§ 15, stk. 1 (tidligere § 14,
stk. 1), straffes med bøde. I tredjegangstilfælde
eller derover er straffen fængsel indtil 2 år, under
særlig formildende omstændigheder dog bøde.
Blev en særlig farlig kniv båret eller
besiddet, jf. våbenbekendtgørelsens § 15,
stk. 1 (tidligere § 14, stk. 1), uden politiets
tilladelse og uden et anerkendelsesværdigt formål
på steder, hvortil der er almindelig adgang, forelå en
overtrædelse af både våbenlovens § 4,
stk. 1, og våbenbekendtgørelsens § 15,
stk. 1.
Efter lovændringen i 1997 indebar en
overtrædelse af våbenlovens § 4, stk. 1,
i første- og andengangstilfælde idømmelse af en
bøde på 3.000 kr. (mod tidligere 1.000 kr.).
Forelå der både en overtrædelse af
våbenlovens § 4, stk. 1, og
våbenbekendtgørelsens § 15, stk. 1
(tidligere § 14, stk. 1) blev straffen i
første- og andengangstilfælde fastsat til en
bøde på 5.000 kr. (mod tidligere 2.000 kr.). Straffen
i tredjegangstilfælde og derover blev som udgangspunkt
fastsat til fængsel i mindst 14 dage.
Da man i 2004 udvidede knivforbuddet (lov nr. 217
af 31. marts 2004), jf. pkt. 2.1 ovenfor, gennemførte man
samtidig en skærpelse af straffen, der bl.a. indebar, at der
i andengangstilfælde blev forudsat idømt en kort
frihedsstraf på 7 dages fængsel.
De daværende bødetakster mv. i sager
om overtrædelse af våbenlovens § 4,
stk. 1, fremgår af bemærkningerne til lovforslaget
vedrørende ovennævnte ændringslov nr. 217 af 31.
marts 2004, jf. Folketingstidende 2003-04, Tillæg A, side
3109-3176, og af Rigsadvokatens meddelelse nr. 6/2005 om
sanktionspåstande i våbenlovssager.
Ved overtrædelse af våbenlovens
§ 4, stk. 1, uden samtidig overtrædelse af
våbenbekendtgørelsens § 15, stk. 1
(tidligere § 14, stk. 1) (ulovlig besiddelse af
»almindelige« knive på offentligt
tilgængelige steder mv.), blev det forudsat, at der blev
fastsat en bøde på 3.000 kr. i
førstegangstilfælde.
I sager, hvor der forelå en
overtrædelse af både våbenlovens § 4,
stk. 1, og våbenbekendtgørelsens § 15,
stk. 1 (tidligere § 14, stk. 1) (ulovlig
besiddelse af »særlig farlige« knive på
offentligt tilgængelige steder mv.), blev det forudsat, at
der blev fastsat en bøde på 5.000 kr. i
førstegangstilfælde.
Straffen for overtrædelse af
våbenlovens § 4, stk. 1, forudsattes i
andengangstilfælde fastsat til fængsel i 7 dage. Hvis
betingelserne herfor var opfyldt, kunne straffen gøres
betinget med vilkår om samfundstjeneste. Der kunne endvidere
forekomme tilfælde, hvor ubetinget frihedsstraf i
andengangstilfælde ville forekomme urimelig henset til de
omstændigheder, hvorunder kniven mv. havde været
medbragt, og i sådanne tilfælde var der mulighed for at
idømme bøde.
Straffen for en eventuel samtidig
overtrædelse af våbenbekendtgørelsens
§ 15, stk. 1 (tidligere § 14,
stk. 1), blev i andengangstilfælde eller derover
absorberet af straffen for overtrædelse af våbenlovens
§ 4, stk. 1.
I tredjegangstilfælde var udgangspunktet en
frihedsstraf på mindst 14 dages fængsel. Ifølge
Rigsadvokatens meddelelse var straffene i disse tilfælde som
hovedregel ubetingede.
2.2.2. Sanktionsniveauet efter lovændringen i
2008
2.2.2.1. Ved lov nr. 500
af 17. juni 2008 fik straffebestemmelsen vedrørende
overtrædelse af våbenlovens § 4, stk. 1,
der, som nævnt ovenfor under pkt. 2.2.1, findes i
våbenlovens § 10, stk. 3, sin nuværende
ordlyd. Efter bestemmelsen straffes overtrædelse af
§ 4, stk. 1, med fængsel indtil 2 år,
under særlig formildende omstændigheder dog med
bøde.
Det bemærkes, at bestemmelsen som
følge af den ophævelse af den hidtidige
§ 10, stk. 2, der skete ved lov nr. 501 af 12. juni
2009, nu er stk. 2.
Våbenbekendtgørelsens
straffebestemmelse er også blevet ændret. Det
fremgår således af bekendtgørelsens
§ 44, stk. 4, at overtrædelse af
bekendtgørelsens § 15, stk. 1, straffes med
bøde. Er den pågældende tidligere mere end
én gang straffet for overtrædelse af § 15,
stk. 1, er straffen fængsel indtil 2 år, under
særligt formildende omstændigheder dog bøde.
Bæres eller besiddes en særlig farlig
kniv, jf. våbenbekendtgørelsens § 15,
stk. 1, uden politiets tilladelse og uden
anerkendelsesværdigt formål på offentligt
tilgængelige steder, uddannelsessteder, i ungdomsklubber,
fritidsordninger og lignende, foreligger der en overtrædelse
af både våbenlovens § 4, stk. 1, og
våbenbekendtgørelsens § 15, stk. 1.
De nuværende bødetakster mv. i sager
om overtrædelse af våbenlovens § 4,
stk. 1, fremgår af bemærkningerne til lovforslaget
vedrørende ovennævnte ændringslov nr. 500 af 17.
juni 2008, jf. Folketingstidende 2007-08, 2. samling, Tillæg
A, side 5979-5997, ligesom lovændringen er indarbejdet i
Rigsadvokatens meddelelse nr. 6/2005 om sanktionspåstande i
våbenlovssager.
Ved overtrædelse af § 4,
stk. 1, forudsættes der som altovervejende hovedregel i
førstegangstilfælde fastsat en kort ubetinget
frihedsstraf på 7 dages fængsel. Dette gælder
uanset, om kniven tillige måtte være omfattet af
våbenbekendtgørelsens § 15, stk. 1.
For unge under 18 år kan straffen dog
gøres betinget med vilkår om samfundstjeneste, hvis
betingelserne herfor er opfyldt.
Hvis der foreligger særlig formildende
omstændigheder, kan der - både for lovovertrædere
over og under 18 år - i førstegangstilfælde
idømmes bøde i stedet for fængsel. Der kan
således forekomme tilfælde, hvor en frihedsstraf i
førstegangstilfælde vil forekomme urimelig henset til
de omstændigheder, hvorunder kniven har været
medbragt.
Hvis der foreligger særlig formildende
omstændigheder, forudsættes der som hidtil idømt
en bøde på 3.000 kr. Hvis forholdet samtidig
udgør en overtrædelse af
våbenbekendtgørelsens § 15, stk. 1,
forudsættes bøden fastsat til 5.000 kr.
I anden- og tredjegangstilfælde
forudsættes som altovervejende hovedregel idømt en
ubetinget frihedsstraf på 14 henholdsvis 20 dages
fængsel.
2.2.2.2. Den 15.
december 2009 afsagde Højesteret dom i to sager om
overtrædelse af våbenlovens § 4, stk. 1,
hvor der var spørgsmål om særlig formildende
omstændigheder.
Den første sag
(U 2010.789H) vedrørte besiddelse af et
multiværktøj med et integreret knivsblad på 7,3
cm, der kunne fastlåses i udslået position.
Multiværktøjet blev opbevaret i handskerummet i en
bil, som på gerningstidspunktet holdt på en havn,
hvortil der var almindelig adgang. Det blev under sagen bl.a.
oplyst, at tiltalte ikke brugte kniven, men at han jævnligt
brugte multiværktøjets øvrige funktioner
på sit arbejde som pædagogmedhjælper og til andre
formål af praktisk karakter. Han havde sidst brugt det ca. en
uge før og havde ikke planer om at bruge det senere den
pågældende dag.
I den anden sag (U
2010.796H) var der tale om to hobbyknive, som blev fundet ved en
ransagning af tiltaltes bil, der holdt foran et diskotek om natten.
Tiltalte havde ikke selv været inde på diskoteket, men
befandt sig på stedet, fordi han havde lovet at køre
for nogle venner, som var til fest på diskoteket. Knivene
lå i lommen i førersædets dør sammen med
andre effekter til brug for tiltaltes arbejde på en
tankstation. Det blev under sagen bl.a. oplyst, at hobbyknivene
tilhørte tiltaltes arbejdsplads (en tankstation), hvor han
anvendte dem til at åbne kasser. Knivene lå i bilen,
fordi han var kommet til at tage dem med fra arbejdet og
efterfølgende havde glemt, at de lå der. Han havde
været på arbejde 2-3 dage tidligere og skulle på
arbejde igen 1-2 dage senere.
Højesteret fandt i begge sager efter en
samlet bedømmelse, at der forelå særlig
formildende omstændigheder, således at udgangspunktet
om en ubetinget fængselsstraf måtte fraviges. I begge
sager blev straffen af Højesteret herefter fastsat til en
bøde på 3.000 kr. med henvisning til forarbejdernes
bemærkninger om straffen under særlig formildende
omstændigheder.
Højesteret anførte i begge sager
følgende vedrørende forståelsen af
våbenlovens § 10, stk. 2:
»Det er i forarbejderne til bestemmelsen
forudsat, at der i førstegangstilfælde »som
altovervejende hovedregel« idømmes en kort ubetinget
frihedsstraf på 7 dages fængsel.
Indførelsen af denne strafskærpelse er i forarbejderne
ledsaget af en bemærkning om, at fastsættelse af
straffen fortsat vil bero på »domstolenes konkrete
vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige sagens
omstændigheder«.
Bestemmelsen om, at der ved overtrædelse af
§ 4, stk. 1, »under særlig formildende
omstændigheder« straffes med bøde, er i
forarbejderne begrundet med, at der kan forekomme tilfælde,
hvor en frihedsstraf i førstegangstilfælde »vil
forekomme urimelig henset til de omstændigheder, hvorunder
kniven har været medbragt«.
Spørgsmålet er derfor, om en
frihedsstraf i et førstegangstilfælde og under
omstændigheder som i den foreliggende sag må anses for
urimelig i lyset af det foran anførte.
Ved afgørelsen heraf må der tages
hensyn til, at formålet med forbuddet og
strafskærpelsen navnlig har været at undgå, at
unge, når de bevæger sig ud i aften- og nattelivet,
tager kniv med. Formålet har ikke været at forhindre
almindelig brug af knive som værktøj. Til illustration
af, hvornår der foreligger særlig formildende
omstændigheder, er det i forarbejderne anført, at
det navnlig kan tænkes i tilfælde, hvor en person fra
en situation, hvor der var et anerkendelsesværdigt
formål med at have kniven et offentligt tilgængeligt
sted, på grund af en forglemmelse eller et svinkeærinde
er kommet i en situation, hvor det ikke længere er lovligt at
have kniven. Der kan således efter forarbejderne foreligge
særlig formildende omstændigheder, hvis der f.eks. er
tale om en person, som efter en arbejdsdag, fisketur, spejdertur
eller lignende, hvor vedkommende lovligt har båret eller
været i besiddelse af en kniv, går på
restauration med kniven i lommen eller tasken i stedet for at
tage direkte hjem og dermed overtræder forbuddet i
§ 4, stk. 1. Det er hertil i forarbejderne
føjet, at hvis en person bærer kniv på steder
eller under omstændigheder, hvor der er en nærliggende
risiko for, at der kan opstå tilspidsede situationer af
potentiel voldelig karakter - f.eks. værtshusmiljøer i
aften- eller nattetimerne - vil der dog kun sjældent
foreligge særlig formildende omstændigheder, uanset om
den pågældende person tidligere på dagen har
haft et anerkendelsesværdigt formål med at bære
kniven.
Det følger heraf, at der - i
overensstemmelse med den linje, der er fulgt i hidtidig byrets- og
landsretspraksis - ved afgørelsen af, om der i
førstegangstilfælde skal anvendes straf af 7 dages
fængsel eller bøde, må tages hensyn til en lang
række forhold. Knivens art er således relevant for den
samlede bedømmelse - der er f.eks. forskel på en
springkniv og en hobbykniv og på en dolk og en kniv i et
multiværktøj. Det er også af betydning, om
vedkommende har kniven på sig, med sig eller i sin bil mv. -
om det er i lommen på almindeligt tøj eller
arbejdstøj, i en taske eller pakke, i en bildørs
sidelomme eller værktøjskasse osv. Tiden og stedet,
hvor vedkommende befinder sig med en kniv uden
anerkendelsesværdigt formål, spiller en rolle. I
bedømmelsen indgår endvidere, hvorfor vedkommende
befinder sig i den pågældende situation, og hvorfor
kniven er med - der er f.eks. forskel på, om den med vilje er
taget med til et offentligt tilgængeligt sted uden
anerkendelsesværdigt formål eller ved en forglemmelse
er kommet med hjemmefra - samt hvad der er forklaret herom og
troværdigheden heraf.«
På baggrund af Højesterets domme
udsendte Rigsadvokaten den 19. januar 2010 ved Rigsadvokaten
Informerer nr. 3/2010 nye retningslinjer for anklagemyndighedens
behandling af sager om ulovlig besiddelse af knive på
offentlige tilgængelige steder. Rigsadvokaten udsendte
endvidere i juni 2010 en ny udgave af Rigsadvokatens meddelelse nr.
6/2005 om sanktionspåstande i våbensager, hvor de nye
retningslinjer var indarbejdet.
3. Lovforslagets udformning
3.1. I 2008 blev der
foretaget en ændring af våbenloven, som bl.a. indebar
en betydelig skærpelse af strafniveauet for
førstegangstilfælde af ulovlig besiddelse af kniv
på offentligt tilgængelige steder mv.
Før lovændringen i 2008 kunne man
ikke straffes med mere end en bøde (i praksis 3.000 kr.
eller 5.000 kr. afhængig af knivens art), første
gang man overtrådte forbuddet mod at bære eller besidde
kniv på offentligt tilgængelige steder mv. Der var
således efter våbenloven først mulighed for
frihedsstraf anden gang, man overtrådte forbuddet.
Med lovændringen i 2008 blev det imidlertid
forudsat, at der i førstegangstilfælde som
altovervejende hovedregel fastsættes en ubetinget
frihedsstraf på 7 dages fængsel, medmindre særlig
formildende omstændigheder begrunder en bødestraf. For
unge under 18 år blev det dog samtidig lagt til grund, at
straffen kan gøres betinget med vilkår om
samfundstjeneste, hvis betingelserne herfor er opfyldt.
Regeringen ønsker at fastholde en
stærk og konsekvent indsats mod knive på offentligt
tilgængelige steder mv., som kan bidrage til at forhindre nye
voldsepisoder og knivoverfald, og der lægges derfor ikke med
lovforslaget op til at indsnævre knivforbuddet.
Det er imidlertid regeringens opfattelse, at der i
forlængelse af Højesterets to principielle domme af
15. december 2009 - jf. nærmere under pkt. 2.2.2.2 - er behov
for i lovgivningen at gøre klart op med
lovgivningsforudsætningen om ubetinget frihedsstraf og i
stedet indsætte en mere afbalanceret sanktionsbestemmelse i
våbenloven.
Den nye sanktionsbestemmelse vil - jf. pkt. 3.2
nedenfor - betyde, at førstegangstilfælde af
overtrædelse af knivforbuddet som udgangspunkt straffes med
bøde, således at der i
førstegangstilfælde kun kan udmåles en
frihedsstraf, hvis der foreligger skærpende
omstændigheder.
Der lægges med lovforslaget ikke op til at
føre sanktionsniveauet tilbage til retstilstanden før
lovændringen i 2008.
Muligheden for at idømme frihedsstraf i
førstegangstilfælde foreslås således
bevaret for at fastholde en stærk og konsekvent indsats mod
ulovlige knive, herunder af hensyn til den præventive effekt.
Domstolene bør fortsat - også i
førstegangstilfælde - kunne idømme en markant
straf, når der i den enkelte sag foreligger skærpende
omstændigheder.
Bødeniveauet for overtrædelse af
knivforbuddet foreslås ikke ændret.
3.2. På den
anførte baggrund foreslås det, at våbenlovens
§ 10, stk. 2, affattes således, at
overtrædelse af § 4, stk. 1, om forbuddet mod
at bære eller besidde kniv på offentligt
tilgængelige steder mv. straffes med bøde, under
skærpende omstændigheder dog med fængsel indtil 2
år.
Det forudsættes i den forbindelse, at der i
førstegangstilfælde af
overtrædelse af våbenlovens § 4, stk. 1,
uden samtidig overtrædelse af
våbenbekendtgørelsens § 15, stk. 1
(ulovlig besiddelse af »almindelige« knive på
offentligt tilgængelige steder mv.), som udgangspunkt
fastsættes en bøde på 3.000 kr.
I sager, hvor der foreligger en overtrædelse
af både våbenlovens § 4, stk. 1, og
våbenbekendtgørelsens § 15, stk. 1
(ulovlig besiddelse af særlig farlige knive på
offentligt tilgængelige steder mv.), forudsættes der
fastsat en bøde på 5.000 kr. i førstegangstilfælde.
De nævnte bødestørrelser
svarer til de aktuelle bødetakster.
Hvis der foreligger skærpende
omstændigheder, forudsættes der - både for
lovovertrædere over og under 18 år - i
førstegangstilfælde idømt en ubetinget
frihedsstraf på 7 dages fængsel. Hvis betingelserne
herfor er opfyldt, kan straffen gøres betinget med
vilkår om samfundstjeneste.
Det vil bero på domstolenes vurdering af de
konkrete forhold i den enkelte sag, om der foreligger sådanne
skærpende omstændigheder, at der skal udmåles en
frihedsstraf i stedet for en bøde.
Der vil dog som den almindelige regel kun
foreligge skærpende omstændigheder, hvis en person
bærer kniv på steder eller under omstændigheder,
hvor der er en nærliggende risiko for, at der kan opstå
tilspidsede situationer af potentiel voldelig karakter.
Dette vil i praksis først og fremmest
omfatte tilfælde, hvor en person bærer kniv i aften- og
nattetimerne i restaurationsmiljøet mv. Der vil dog
også i andre tilfælde - f.eks. ved visse fodboldkampe,
byfester og koncerter - kunne være en nærliggende
risiko for, at der kan opstå tilspidsede situationer af
potentiel voldelig karakter. Der må i den forbindelse
lægges vægt på, om medbragte knive ved den
pågældende type af begivenhed erfaringsmæssigt
bidrager til at skabe farlige situationer.
Det ligger i det anførte - jf. udtrykket
»bærer« - at der ikke vil foreligge
skærpende omstændigheder, hvis overtrædelsen af
knivforbuddet består i, at en person blot
»besidder« kniven, f.eks. fordi den
pågældende kniv ligger i en bils bagagerum.
Straffen for overtrædelse af
våbenlovens § 4, stk. 1, forudsættes i
andengangstilfælde som
udgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel i 7 dage. Hvis
betingelserne herfor er opfyldt, kan straffen gøres betinget
med vilkår om samfundstjeneste.
Der kan endvidere forekomme tilfælde, hvor
ubetinget frihedsstraf i andengangstilfælde vil forekomme
urimelig henset til de omstændigheder, hvorunder kniven mv.
har været medbragt, og i sådanne tilfælde er der
mulighed for at idømme en bøde.
Er der imidlertid tidligere idømt en
frihedsstraf på 7 dages fængsel for en
førstegangsovertrædelse, forudsættes straffen i
andengangstilfælde som udgangspunkt fastsat til ubetinget
fængsel i 14 dage.
I tredjegangstilfælde er udgangspunktet
en ubetinget frihedsstraf på 14 dages fængsel. Dette
gælder som udgangspunkt også for unge under 18
år. Hvis betingelserne herfor er opfyldt, kan straffen
gøres betinget med vilkår om samfundstjeneste. Er der
tidligere idømt en frihedsstraf på 14 dages
fængsel for en andengangsovertrædelse,
forudsættes straffen i tredjegangstilfælde som
udgangspunkt fastsat til fængsel i 20 dage.
I fjerdegangstilfælde og derover vil det
være op til domstolene på baggrund af de konkrete
forhold i sagen at beslutte, hvad straffen bør
være.
Der vil i tredjegangstilfælde og derover kun
i helt sjældne tilfælde kunne tænkes at
være tale om sådanne særlig formildende
omstændigheder, at udgangspunktet om frihedsstraf kan
fraviges.
3.3. I tilknytning til
de foreslåede strafpositioner skal det generelt
bemærkes, at fastsættelse af straffen fortsat vil bero
på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte
tilfælde af samtlige sagens omstændigheder, og at de
angivne strafpositioner vil kunne fraviges i op- og
nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger
skærpende eller formildende omstændigheder.
Straffelovens øvrige almindelige regler om
straffens fastsættelse vil således fortsat finde
anvendelse, herunder straffelovens § 81 om
skærpende omstændigheder, § 82 om formildende
omstændigheder og § 83 om fastsættelse af
straffen under den angivne strafferamme og strafbortfald i
særlige tilfælde.
3.4. For så vidt
angår de personer, som er blevet idømt ubetinget
frihedsstraf i medfør af ændringen af våbenloven
fra 2008, er der behov for at tage stilling til, hvad
udgangspunktet for straffastsættelsen fremover skal
være i anden- og tredjegangstilfælde.
Det forudsættes i den forbindelse, at der i
andengangstilfælde af overtrædelse af § 4,
stk. 1, som udgangspunkt fastsættes en straf på 7
dages fængsel, selv om der også i
førstegangstilfældet er blevet idømt en
frihedsstraf på 7 dages fængsel i overensstemmelse med
ændringen af våbenloven i 2008. En ubetinget
fængselsstraf på 7 dage for et
førstegangstilfælde vil således alene
tælle som en bødestraf, når et
andengangstilfælde kommer til pådømmelse
fremover.
I tredjegangstilfælde forudsættes
fremover ligeledes fastsat en straf på 14 dages
fængsel, selv om der også i andengangstilfældet
er blevet idømt en frihedsstraf på 14 dages
fængsel i overensstemmelse med ændringen af
våbenloven i 2008. Udgangspunktet om idømmelse af en
ubetinget fængselsstraf på 14 dage i
andengangstilfælde vil således alene tælle som en
fængselsstraf på 7 dage, når et
andengangstilfælde kommer til pådømmelse
fremover.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
1, og bemærkningerne hertil.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser af betydning for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder mv.
Et udkast til lovforslaget har været sendt
til høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø-
og Handelsretten, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet, Foreningen af Offentlige Anklagere, Politiforbundet i
Danmark, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Advokatrådet,
Amnesty International, Børne- og Ungdomsorganisationernes
Samråd, Danmarks Jægerforbund, Danmarks
Sportsfiskerforbund, Dansk Våbenhandlerforening, Danske
Advokater, Danske Regioner, Dansk Erhverv, Dansk
Firmaidrætsforbund, Dansk Fængselsforbund, Dansk
Knivforening, Dansk Land- og Strandjagt, Dansk Militaria Forening,
Retspolitisk Forening, Dansk Skytte Union, De Danske
Skytteforeninger, Det Kriminalpræventive Råd, Dansk
Industri, Fagligt Fælles Forbund 3F, Foreningen af
Fængselsinspektører og
Vicefængselsinspektører, HK Landsklubben Danmarks
Domstole, HK Landsklubben Kriminalforsorgen, Institut for
Menneskerettigheder, Kriminalforsorgsforeningen, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Nordisk Våbenforum, Retssikkerhedsfonden
samt Vaabenhistorisk Selskab.
| | | 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Det forudsættes, at der i førstegangstilfælde af
overtrædelse af våbenlovens § 4, stk. 1,
uden samtidig overtrædelse af
våbenbekendtgørelsens § 15, stk. 1
(ulovlig besiddelse af »almindelige« knive på
offentligt tilgængelige steder mv.), som udgangspunkt
fastsættes en bøde på 3.000 kr.
I sager, hvor der foreligger en overtrædelse
af både våbenlovens § 4, stk. 1, og
våbenbekendtgørelsens § 15, stk. 1
(ulovlig besiddelse af særlig farlige knive på
offentligt tilgængelige steder mv.), forudsættes der
fastsat en bøde på 5.000 kr. i førstegangstilfælde.
Hvis der foreligger skærpende
omstændigheder, forudsættes der - både for
lovovertrædere over og under 18 år - i
førstegangstilfælde idømt en ubetinget
frihedsstraf på 7 dages fængsel. Hvis betingelserne
herfor er opfyldt, kan straffen gøres betinget med
vilkår om samfundstjeneste.
Det vil bero på domstolenes vurdering af de
konkrete forhold i den enkelte sag, om der foreligger sådanne
skærpende omstændigheder, at der skal udmåles en
frihedsstraf i stedet for en bøde.
Der vil dog som den almindelige regel kun
foreligge skærpende omstændigheder, hvis en person
bærer kniv på steder eller under omstændigheder,
hvor der er en nærliggende risiko for, at der kan opstå
tilspidsede situationer af potentiel voldelig karakter.
Dette vil i praksis først og fremmest
omfatte tilfælde, hvor en person bærer kniv i aften- og
nattetimerne i restaurationsmiljøet mv. Der vil dog
også i andre tilfælde - f.eks. ved visse fodboldkampe,
byfester og koncerter - kunne være en nærliggende
risiko for, at der kan opstå tilspidsede situationer af
potentiel voldelig karakter. Der må i den forbindelse
lægges vægt på, om medbragte knive ved den
pågældende type af begivenhed erfaringsmæssigt
bidrager til at skabe farlige situationer.
Det ligger i det anførte - jf. udtrykket
»bærer« - at der ikke vil foreligge
skærpende omstændigheder, hvis overtrædelsen af
knivforbuddet består i, at en person blot
»besidder« kniven, f.eks. fordi den
pågældende kniv ligger i en bils bagagerum.
Straffen for overtrædelse af
våbenlovens § 4, stk. 1, forudsættes i
andengangstilfælde som
udgangspunkt fastsat til ubetinget fængsel i 7 dage. Hvis
betingelserne herfor er opfyldt, kan straffen gøres betinget
med vilkår om samfundstjeneste.
Der kan endvidere forekomme tilfælde, hvor
ubetinget frihedsstraf i andengangstilfælde vil forekomme
urimelig henset til de omstændigheder, hvorunder kniven mv.
har været medbragt, og i sådanne tilfælde er der
mulighed for at idømme en bøde.
Er der imidlertid tidligere idømt en
frihedsstraf på 7 dages fængsel for en
førstegangsovertrædelse, forudsættes straffen i
andengangstilfælde som udgangspunkt fastsat til ubetinget
fængsel i 14 dage.
I tredjegangstilfælde er udgangspunktet
en ubetinget frihedsstraf på 14 dages fængsel. Dette
gælder som udgangspunkt også for unge under 18
år. Hvis betingelserne herfor er opfyldt, kan straffen
gøres betinget med vilkår om samfundstjeneste. Er der
tidligere idømt en frihedsstraf på 14 dages
fængsel for en andengangsovertrædelse,
forudsættes straffen i tredjegangstilfælde som
udgangspunkt fastsat til fængsel i 20 dage.
I fjerdegangstilfælde og derover vil det
være op til domstolene på baggrund af de konkrete
forhold i sagen at beslutte, hvad straffen bør
være.
Der vil i tredjegangstilfælde og derover kun
i helt sjældne tilfælde kunne tænkes at
være tale om sådanne særlig formildende
omstændigheder, at udgangspunktet om frihedsstraf kan
fraviges.
For så vidt angår personer, som er
blevet idømt ubetinget frihedsstraf i medfør af
ændringen af våbenloven fra 2008, henvises til pkt. 3.4
i de almindelige bemærkninger med hensyn til, hvad
udgangspunktet for straffastsættelsen skal være i
anden- og tredjegangstilfælde.
I tilknytning til de foreslåede
strafpositioner skal det generelt bemærkes, at
fastsættelse af straffen fortsat vil bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige sagens omstændigheder, og at de angivne
strafpositioner vil kunne fraviges i op- og nedadgående
retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende
eller formildende omstændigheder.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3 i de
almindelige bemærkninger.
Til § 2
Bestemmelsen fastlægger lovens
ikrafttrædelsestidspunkt til den 1. april 2012.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om våben og
eksplosivstoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 704 af 22. juni
2009, som ændret ved § 1 i lov nr. 538 af 26. maj
2010 og § 1 i lov nr. 413 af 9. maj 2011, foretages
følgende ændring: | | | | § 10. (Udelades) | | 1. § 10, stk. 2, affattes
således: | Stk. 2.
Overtrædelse af § 4, stk. 1, straffes med
fængsel indtil 2 år, under særlig formildende
omstændigheder dog med bøde. Stk. 3.
(Udelades) | | »Stk. 2.
Overtrædelse af § 4, stk. 1, straffes med
bøde, under skærpende omstændigheder dog med
fængsel indtil 2 år.« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. april
2012. |
|