Skriftlig fremsættelse (11. januar
2012)
Klima-, energi- og
bygningsministeren (Martin Lidegaard)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
bæredygtige biobrændstoffer og om reduktion af
drivhusgasser fra transport og lov om fremme af vedvarende
energi.(Tvungen iblanding af biobrændstoffer i benzin og
diesel, der sælges til landtransport til slutbrugere og
udpegning af områder til statsligt udbud til
havvindmøller)
(Lovforslag nr. L 64).
Lovforslaget sikrer, at den gennemførsel af de dele af
direktivet om vedvarende energi, der vedrører
biobrændstoffer, fortsat vil virke som forudsat i dansk ret.
Efter lov om bæredygtige biobrændstoffer, der blev
vedtaget i 2009, skal der fra 2012 være iblandet 5,75 pct.
biobrændstoffer i alt brændstof i
landtransportsektoren. Dette krav gælder ikke for
nonroadsektoren (byggeri og anlæg, landbrug mv.). Loven
forpligter importører og producenter af brændstoffer
til at leve op til kravet om iblanding, hvorimod
leverandører (mellemhandlere) og brugere af
brændstoffer er ikke forpligtet af loven. Efter at de
tekniske specifikationskrav, der stilles til diesel i
nonroadsektoren blev ændret i maj 2011, så de
næsten er identiske med de tekniske specifikationskrav til
diesel i landtransportsektoren, kan det for mellemhandlere
være økonomisk rentabelt (20-25 øre billigere
per liter) at købe diesel uden iblandet biodiesel (som
bruges i nonroadsektoren), og videresælge dette til
landtransportsektoren uden at der iblandes biodiesel.
Mellemhandleren overtræder ikke lovgivningen ved denne
fremgangsmåde. Loven vil derfor kunne have den konsekvens, at
dele af landtransportsektoren lovligt kan køre på
diesel, hvori der ikke er iblandet biodiesel, hvilket er i strid
med intentionerne bag den gældende lov.
Med lovforslaget foreslås det derfor, at der
fastsættes minimumskrav til indholdet af biobrændstof i
brændstof til landtransport, således at benzin skal
indeholde mindst 1 pct. biobrændstof og diesel mindst 1 pct.
biodiesel (målt efter energi). Det generelle iblandingskrav
på 5,75 pct. fastholdes. De foreslåede minimumskrav vil
gøre det ulovligt for mellemhandlere at sælge
brændstof uden iblanding af biobrændstof til brug i
landtransportsektoren. Olieselskabernes fælles
interesseorganisation (EOF) har tilkendegivet, at den
foreslåede lovændring vil kunne sikre, at selskaberne
kan leve op til deres forpligtelse om iblanding af 5,75
bæredygtig biobrændstof i brændstof til
landtransport.
Lovforslaget indeholder endvidere en præcisering af
bestemmelser i lov om fremme af vedvarende energi vedr.
arealreservationer til mulige fremtidige udbud af store
havmølleparker. For at sikre den samfundsmæssigt mest
hensigtsmæssige udbygning bør der allerede nu ske
arealreservationer til denne udbygning. Der er imidlertid ikke i
loven en klar afgrænsning mellem områder, der
reserveres til statsligt udbud og områder, hvor der kan
ansøges efter en såkaldt "åben dør
procedure", hvor der ansøges uden for udbudsrunder. Det
fremgår således af lovforslaget, at der ikke kan
indgives ansøgninger uden for udbud, når ministeren
har udpeget et område. Herved præciseres, at klima-
energi- og bygningsministeren afviser ansøgninger,
såfremt det pågældende areal er reserveret til et
muligt statsligt udbud. Lovforslaget sigter efter at reservere
egnede arealer til store havvindmølleparker såsom
Kriegers Flak og Horns Rev samt de øvrige 7-8 arealer, der
er identificeret i havmølleudvalgets rapport som de mest
velegnede arealer ud fra en samfundsøkonomisk vurdering til
opførelse af store havvindmølleparker.
Lovforslaget træder i kraft den 15. marts 2012.