Fremsat den 11. januar 2012 af klima-,
energi- og bygningsministeren (Martin Lidegaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om bæredygtige
biobrændstoffer og om reduktion af drivhusgasser fra
transport og lov om fremme af vedvarende energi1)
(Tvungen iblanding af biobrændstoffer
i benzin og diesel, der sælges til landtransport til
slutbrugere og udpegning af områder til statsligt udbud til
havvindmøller)
§ 1
I lov om bæredygtige biobrændstoffer
og om reduktion af drivhusgasser fra transport, jf.
lovbekendtgørelse nr. 674 af 21. juni 2011, foretages
følgende ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om
bæredygtige biobrændstoffer og om reduktion af
drivhusgasser fra transport
(Biobrændstofloven)«
2. I
§ 3, stk. 1, ændres
»stk. 2« til: »stk. 4«.
3. I
§ 3 indsættes efter stk. 1
som nye stykker:
»Stk. 2. Benzin,
der sælges til landtransport til slutbrugere, skal indeholde
mindst 1 pct. bæredygtigt biobrændstof, jf. § 4,
målt efter energiindhold, jf. dog stk. 3. Diesel, der
sælges til landtransport til slutbrugere, skal indeholde
mindst 1 pct. bæredygtigt biobrændstof, jf. § 4,
målt efter energiindhold. Alt brændstof, der
sælges til transport, dog ikke til landbrugs- og
skovbrugstraktorer samt fartøjer til sejlads, og som
indeholder biobrændstoffer, anses som solgt til
landtransport.
Stk. 3. Benzin på
98 oktan eller derover er undtaget fra kravet i stk. 2, men
indgår i forpligtelsen efter stk. 1.«
Stk. 2-6 bliver herefter stk. 4-8.
4. To
steder i § 3, stk. 2, der bliver
stk. 4, ændres »stk. 1« til: »stk. 1 og
2«.
5. I
§ 3, stk. 4, der bliver stk. 6,
ændres »stk. 5« til: »stk. 7«.
6. I
§ 3, stk. 6, der bliver stk. 8, ændres »stk.
2« til: »stk. 4«.
7. I
§ 3 indsættes som stk.
9:
»Stk. 9. Stk. 2
finder ikke anvendelse, hvis der foreligger
1) veldokumenteret
nedbrud i blandingsanlæg,
2) ekstrem kulde
eller
3) force
majeure.«
8. I
§ 5, stk. 1, ændres
»§ 3, stk. 5« til: »§ 3, stk.
7«.
9. I
§ 5, stk. 2, ændres
»§ 3, stk. 4« til: »§ 3, stk.
6«.
10. I
§ 8, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »§ 3, stk. 1«: »eller
stk. 2«.
11. I
§ 8, stk. 1, nr. 6, ændres
», eller« til: »,«.
12. I
§ 8, stk. 1, nr. 7, ændres
»stk. 1.« til: »stk. 1, eller«.
13. I
§ 8, stk. 1, indsættes som
nr. 8:
»8) i
erhvervsmæssigt øjemed forsætligt anvender
brændstof, der er købt i Danmark, og som ikke opfylder
kravene i § 3, stk. 2.«
§ 2
I lov om fremme af vedvarende energi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1074 af 8. november 2011, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 22 indsættes efter stk. 2
som nye stykker:
»Stk. 3. Klima-,
energi- og bygningsministeren kan udpege områder, der
reserveres til statslige udbud af arealer til havvindmøller.
Områder, hvortil der allerede er meddelt tilladelse, kan ikke
udpeges.
Stk. 4. Når et
område udpeges efter stk. 3, eller når en udpegning
ophæves, skal beslutningen herom offentliggøres.
Stk. 5. Når
ministeren har udpeget et område efter stk. 3, kan der ikke
indgives ansøgninger uden for udbud, der helt eller delvis
omfatter det udpegede område.
Stk. 6. Klager over
afslag på ansøgning om tilladelse til
forundersøgelser, jf. stk. 7, begrundet i, at staten selv
har behov for at råde over et areal, er ikke til hinder for,
at området sendes i udbud inden klagesagens
afslutning.«
Stk. 3-6 bliver herefter stk. 7-10.
2. I
§ 22, stk. 5, der bliver stk. 9,
ændres »stk. 2-4« til: »stk. 2, 7 og
8«.
3. I
§ 22, stk. 6, der bliver stk. 10,
ændres »stk. 4« til: »stk. 8«.
4. I
§ 23, stk. 4, ændres »§ 22, stk.
3« til: »§ 22, stk. 7«.
§ 3
Loven træder i kraft den 15. marts 2012.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| Indholdsfortegnelse: | 1. | Indledning | 2. | Biobrændstofloven | 2.1 | Lovforslagets baggrund | 2.2 | Iblandingsforpligtelsen | 2.2.1 2.2.2 | Gældende ret Overvejelser | 2.2.3 | Lovforslagets udformning | 2.3 | Indrapporteringsforpligtelsen | 2.3.1 2.3.2 | Gældende ret Overvejelser | 2.3.3 | Lovforslagets udformning | 3. | Reservation af arealer til statsligt udbud
af havvindmøller i lov om fremme af vedvarende energi | 3.1 | Lovforslagets baggrund | 3.1.1 | Gældende ret | 3.2 | Lovforslagets udformning | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte virksomheder, organisationer,
myndigheder m.v. | 10. | Sammenfattende skema | |
|
1. Indledning
Lovforslaget indeholder to emner, som begge
vedrører mulighederne for øget anvendelse af
vedvarende energi.
Den ene del af lovforslaget skal sikre korrekt
gennemførelse af dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/28 af 23. april 2009 om fremme af anvendelsen af
energi fra vedvarende energikilder og om ændring og senere
ophævelse af direktiv 2001/77/EF og 2003/30/EF (herefter
VE-direktivet) i lov om bæredygtige biobrændstoffer og
om reduktion af drivhusgasser fra transport jf.
lovbekendtgørelse nr. 674 af 21. juni 2011 (herefter
biobrændstofloven). Denne del af lovforslaget er
nærmere beskrevet i afsnit 2.
Lovforslagets anden del skal sikre en klarere
afgrænsning mellem de arealer på havet, som reserveres
til statslige udbud til havvindmøller og de arealer, hvor
der kan søges efter den såkaldte åben dør
procedure.
Denne del af lovforslaget er nærmere
beskrevet i afsnit 3 om ændring af lov nr. 1392 af 27.
december 2008 om fremme af vedvarende energi (herefter
VE-loven).
2. Biobrændstofloven.
2.1 Lovforslagets baggrund.
VE-direktivet fastlægger blandt andet, at
der skal være mindst 10 pct. vedvarende energi i
transportsektoren i 2020. Denne forpligtelse forventes i Danmark,
som i resten af EU, opfyldt primært ved brug af
biobrændstoffer.
I maj 2011 blev bekendtgørelse nr. 366 af
15. april 2011 om kvaliteten af benzin, dieselolie og gasolie til
brug i motorkøretøjer m.v., (herefter
brændstofbekendtgørelsen) ændret.
Ændringen var foranlediget af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/30/EF af 23. april 2009 om ændring
af direktiv 98/70/EF for så vidt angår
specifikationerne for benzin, diesel og gasolie og om
indførelse af en mekanisme for overvågning og
reduktion af emissionerne af drivhusgasser og om ændring af
Rådets direktiv 1999/32/EF for så vidt angår
specifikationerne for brændstof, der benyttes i
fartøjer til sejlads på indre vandveje, og om
ophævelse af direktiv 93/12/EØF (herefter
brændstofkvalitetsdirektivet). Blandt andet blev de tekniske
specifikationskrav til diesel anvendt i nonroadsektoren
(primært entreprenørmaskiner i bygge- og
anlægssektoren) ændret.
Gennemførelsen af dele af
brændstofkvalitetsdirektivet i dansk ret har på den
måde gjort det muligt at anvende diesel uden biodiesel til
landtransport (biler, busser, lastbiler m.v.), hvilket er mod
intentionerne i biobrændstofloven, der er en
udmøntning af den energipolitiske aftale fra 21. februar
2008. Gennemførelsen af dele af
brændstofkvalitetsdirektivet vil samtidig kunne give Danmark
vanskeligheder i forhold til overholdelse af sine EU-retlige
forpligtelser i henhold til VE-direktivet, herunder opfyldelse af
forpligtelsen om 10 pct. vedvarende energi i transportsektoren i
2020. Den gennemførelse af dele af
brændstofkvalitetsdirektivet, som fandt sted i maj 2011, kan
således rejse tvivl om, hvorvidt dele af VE-direktivet er
korrekt gennemført i dansk ret. På den baggrund
foreslås en ændring af biobrændstofloven.
Ændringen behandles særskilt i afsnit 2.2 og 2.3. Af
samme årsag er dette lovforslag forsynet med en såkaldt
EU-note, der indikerer at dele af lovforslaget indeholder
gennemførelse af VE-direktivet.
Den gældende lov blev vedtaget i juni 2009.
Efter ønske fra blandt andet branchens side blev der
indført metodefrihed til, hvorledes iblandingsforpligtelsen
på 5,75 pct. skulle gennemføres. Der blev
således ikke sat specifikke krav om iblanding i de
forskellige sektorer inden for branchen.
Loven implementerede VE-direktivet fra april 2009
samtidigt med at den udmøntede den energipolitiske aftale
fra 21. februar 2008.
På tidspunktet for lovens vedtagelse var
der markant forskel på specifikationerne af den diesel, der
kunne anvendes til henholdsvis landtransport (biler, lastbiler og
busser) og nonroadsektoren (blandt andet entreprenørmaskiner
i bygge- og anlægssektoren). Konsekvensen af denne forskel
var blandt andet, at diesel til nonroadsektoren ikke lovligt kunne
anvendes til landtransportsektoren. Med implementeringen af
brændstofkvalitetsdirektivet i maj 2011 ved
brændstofbekendtgørelsen blev der ændret
på specifikationerne for diesel til de to sektorer,
således at der fra den 1. maj 2011 ikke var
nævneværdig forskel på de to typer diesel.
En konsekvens af den begrænsede forskel er,
at olieselskaberne nu kun markedsfører én type
diesel, der kan anvendes i begge sektorer. Dette muliggør,
at der lovligt vil kunne anvendes nonroad diesel til
landtransportsektoren. Nonroad diesel skal ikke iblandes biodiesel,
hvorfor det er ca. 20-25 øre billigere pr. liter end
biodiesel (med de nuværende priser på fossilt- og
biodiesel). Denne prisdifference vil kunne blive udnyttet ved, at
der sælges nonroad diesel til brug i
landtransportsektoren.
Det vil således være økonomisk
rentabelt for mellemhandlere at købe diesel uden iblandet
biodiesel, som bruges i nonroadsektoren, og videresælge dette
til landtransportsektoren. Mellemhandleren overtræder ikke
gældende lovgivning ved denne fremgangsmåde.
Endvidere har ændringen af
brændstofbekendtgørelsen betydet, at de virksomheder
der er omfattet af den gældende lov, vil kunne få
problemer med at overholde deres samlede iblandingsforpligtelse
på 5,75 pct., da dieselsalget skal være med til at
sikre den generelle iblandingsforpligtelse på 5,75 pct.
Fordelingen af salget af diesel og benzin til transport i Danmark
er ca. 60/40, og iblandingsprocenten (målt efter energi) er
henholdsvis 3,1 og 6,3 pct. ved de såkaldte E5 (benzin) og B7
(diesel) blandinger. Olieselskaberne har oplyst, at al benzin, der
sælges til landtransport i Danmark indeholder bioethanol
(E5), og en stor del af den diesel, der sælges til samme
sektor indeholder biodiesel. Et lavere dieselsalg iblandet
biodiesel vil derfor medføre, at de forpligtede kan få
problemer med at leve op til deres iblandingsforpligtelse.
Endelig har flere af de virksomheder, der er
omfattet af den gældende lov, siden lovens vedtagelse
ændret deres selskabsstruktur, således, at de har delt
sig op i flere af hinanden uafhængige selskaber.
Ændringen i selskabsstrukturen kan have som konsekvens, at
det ene selskab (selskab 1) har iblandings- og
rapporteringsforpligtelsen, men kan have svært ved at
overholde denne, da det kan være det andet selskab (selskab
2), der har viden om til hvem brændstofferne er solgt, og
dermed om brændstoffet er solgt til landtransport (der er
omfattet af iblandingsforpligtelsen) eller til nonroadsektoren (der
ikke har en iblandingsforpligtelse efter den gældende lov).
Selskab 1 vil derfor kunne have vanskeligheder ved at sikre en
korrekt iblandingsprocent, da det kan være vanskeligt at
få det fornødne kendskab til, hvilken sektor
brændstoffet er solgt til. Dette vil samtidig medføre
vanskeligheder med at foretage en korrekt indrapportering af
iblandingsprocenter til Energistyrelsen. Mindst to selskaber har
foretaget denne ændring i selskabsstrukturen.
2.2.
Iblandingsforpligtelsen
2.2.1 Gældende ret
Efter den gældende lovs § 3 er der
ikke krav om, at der skal være iblandet biobrændstoffer
i alle brændstoffer til transport i Danmark. Efter den
gældende lov gælder det derimod, at en virksomhed (et
olieselskab) har pligt til at sikre, at biobrændstoffer
udgør mindst 5,75 pct. af virksomhedens samlede årlige
salg af brændstoffer til landtransport målt efter
energiindhold.
Der består således ikke en pligt for
en virksomhed til at iblande biobrændstoffer i alt det
brændstof, som sælges i Danmark til landtransport. Det
er efter den gældende lov overladt til olieselskaberne selv
at tilrettelægge iblandingen af biobrændstoffer i
Danmark. De skal blot nå et endeligt mål på 5,75
pct. af det samlede salg.
2.2.2 Overvejelser
Som nævnt under punkt 2.1 kan den
gennemførelse af dele af brændstofkvalitetsdirektivet,
som fandt sted i maj 2011, rejse tvivl om, hvorvidt dele af
VE-direktivet (forpligtelsen om 10 pct. vedvarende energi i
transportsektoren i 2020) er korrekt gennemført i dansk ret.
Ligeledes har gennemførelsen af dele af
brændstofkvalitetsdirektivet givet anledning til tvivl om,
hvorvidt intentionerne bag biobrændstofloven, der er en
udmøntning af det energipolitiske forlig fra 21. februar
2008, kan efterleves. Lovforslaget skal sørge for, at denne
usikkerhed ikke er til stede.
2.2.3 Lovforslagets
udformning
Som redegjort for under punkt 2.1 oven for har
implementeringen af brændstofkvalitetsdirektivet ændret
på de forudsætninger, der lå til grund for
tilblivelsen af den gældende lov. Dette har resulteret i, at
der i dag lovligt kan benyttes brændstoffer uden
tilsætning af biobrændstoffer til landtransport,
hvilket ikke var hensigten med den gældende lov.
Det har været overvejet også at lade
leverandører være omfattet af iblandings- og
rapporteringsforpligtelsen. Ved også at lade
leverandører være omfattet af forpligtelsen ville de
mellemhandlere, der i øjeblikket har mulighed for at
sælge nonroad diesel til landtransport, også blive
omfattet af iblandings- og rapporteringsforpligtelsen. Dette ville
være en bibeholdelse af den gældende
biobrændstofiblandingsforpligtelse, men ville medføre
en administrativ byrde i sektoren og i Energistyrelsen. Energi- og
Olieforum har skønnet, at der kan være op mod 100 nye
virksomheder, der ville kunne blive omfattet af en sådan
udvidelse af iblandings- og rapporteringsforpligtelsen.
Med den nuværende lovgivning er der i
størrelsesordenen 6-8 virksomheder, som producerer eller
importerer olieprodukter, der skal iblandes biodiesel, og som der
skal føres kontrol og tilsyn med. Udvides iblandings- og
rapporteringsforpligtelsen til at omfatte alle leverandører,
ville kontrol- og tilsynsopgaven således blive udvidet
markant.
Med lovforslaget foreslås det, at der
fastsættes minimumskrav til indholdet af biobrændstof i
brændstof til landtransport, således at benzin skal
indeholde mindst 1 pct. biobrændstof og diesel mindst 1 pct.
biobrændstof (målt efter energi). Der fastsættes
ikke minimumskrav til indholdet af biobrændstof i benzin med
mindst 98 oktan. Samtidigt bibeholdes det generelle iblandingskrav
på 5,75 pct. Endvidere gives der mulighed for i helt
særlige tilfælde at dispensere fra kravet om, at der
altid skal iblandes biobrændstoffer i brændstoffer til
landtransport. Denne snævre dispensationsmulighed kan
anvendes, hvor der har været et veldokumenteret nedbrud
på et blandingsanlæg hos et olieselskab, der har
medført, at det i en kort periode ikke har været
muligt at iblande biobrændstoffer i brændstoffer. Den
kan også anvendes i situationer med ekstrem kulde, typisk
under 24 grader celsius, da særligt biodiesel er
kuldefølsomt samt i force majeure situationer.
Dispensationsmuligheden vil ikke kunne anvendes til at dispensere
fra det generelle iblandingskrav på 5,75 pct.
De foreslåede minimumskrav vil gøre
det ulovligt for mellemhandlere at sælge brændstof uden
iblanding af biobrændstof til brug i landtransportsektoren.
Hvis forslaget vedtages, vil handelsselskaber og andre
mellemhandlere ikke længere have mulighed for lovligt at
købe nonroad diesel med henblik på videresalg til
landtransport, og det må derfor forventes, at
importørernes og producenternes salgstal for henholdsvis
nonroad diesel og diesel til landtransport vil afspejle den
faktiske anvendelse hos slutforbrugerne.
Endvidere vil forslaget sikre, at slutbrugerne i
landtransportsektoren anvender diesel med biodiesel.
Forslaget vil give olieselskaberne lidt mindre
fleksibilitet i forhold til den måde, hvorpå de
vælger at leve op til iblandingskravet på 5,75 pct. De
vil dog fortsat være frit stillet i forhold til at øge
iblandingsprocenterne ud over mindstekravene i takt med, at de
tekniske brændstofspecifikationer giver mulighed herfor,
ligesom de fortsat vil have muligheder for at søge
særlige segmenter, hvor der kan afsættes
brændstoffer med et særligt højt indhold af
biobrændstoffer. Det skal endvidere bemærkes, at
lovforslaget ikke ændrer meget på den faktiske
fleksibilitet i forhold til olieselskabernes ageren i dag, da de
allerede i dag iblander biobrændstoffer i brændstoffer,
der sælges til slutbrugere.
Benzin med et oktanindhold på 98 fritages
for kravet om tvungen iblanding af biobrændstof. Dette
skyldes, at benzin med et oktanindhold på 98 eller mere ikke
umiddelbart er egnet til iblanding af biobrændstoffer. Det er
alene kravet om tvungen iblanding af biobrændstoffer, denne
type benzin fritages for. Denne type benzin vil fortsat skulle
indgå i forpligtelsen efter den gældende lovs § 3,
stk. 1, den såkaldte iblandingsforpligtelse på 5,75
pct. Dette indebærer, at de virksomheder, der sælger 98
oktan, sandsynligvis må finde andre segmenter, hvor de kan
foretage en højere iblanding eller benytte 2. generations
biobrændstoffer.
Endvidere fastlægges det, at den
såkaldte dobbelttællingsbestemmelse også finder
anvendelse i forhold til forpligtelsen i den foreslåede
§ 3, stk. 2 om tvungen iblanding af biobrændstoffer.
Dette indebærer, at ved brug af 2. generations
biobrændstoffer, som nævnt i den gældende lovs
§ 3, stk. 2, vil lovens bestemmelse være opfyldt ved en
iblanding på 0,5 pct. i benzin og 0,5 pct. i diesel
(målt efter energiindhold).
2.3
Indrapporteringsforpligtelsen
2.3.1 Gældende ret
Flere af de virksomheder, der er omfattet af den
gældende lov, har siden lovens vedtagelse splittet sig op i
flere af hinanden uafhængige selskaber. Eksempelvis har et
tidligere selskab nu delt sig op i to selskaber: Selskab 1
importerer brændstof til Danmark, og er derved omfattet af
lovens iblandings- og rapporteringsforpligtelse. Selskab 2
køber brændstoffer af selskab 1 og
videreformidler/sælger brændstoffet til tankstationer
og andre aftagere. Selskab 2 er ikke omfattet af lovens iblandings-
og rapporteringsforpligtelse, da det ikke importerer eller
producerer brændstof. Begge selskaber er aktieselskaber, der
er helt uafhængige af hinanden. Denne selskabskonstruktion
har som konsekvens, at selskab 1 kan have svært ved at
overholde sin iblandings- og rapporteringsforpligtelse, da det er
selskab 2, der har viden om til hvem brændstofferne er solgt,
og dermed om brændstoffet er solgt til landtransport (der er
omfattet af iblandingsforpligtelsen) eller til nonroadsektoren (der
ikke har en iblandingsforpligtelse efter den gældende lov).
Selskab 1 vil derfor kunne have vanskeligheder ved at sikre en
korrekt iblandingsprocent, da det kan være vanskeligt at
få det fornødne kendskab til, hvilken sektor
brændstoffet er solgt til. Dette vil samtidig medføre
vanskeligheder med at foretage en korrekt indrapportering af
iblandingsprocenten til Energistyrelsen.
2.3.2 Overvejelser
Siden den gældende lov blev vedtaget i 2009
er der sket en ændring i selskabsstrukturen hos flere af de
selskaber, der er omfattet af den gældende lov. Denne
ændring i selskabsstrukturen kan have som konsekvens, at det
selskab, der har iblandings- og rapporteringsforpligtelsen, kan
have svært ved at overholde denne, da det kan være et
andet selskab, der har viden om til hvem brændstofferne er
solgt, og dermed om brændstoffet er solgt til landtransport
(der er omfattet af iblandingsforpligtelsen) eller til
nonroadsektoren (der ikke har en iblandingsforpligtelse efter den
gældende lov). Dette vil kunne medføre vanskeligheder
for selskaberne med at foretage en korrekt indrapportering af
iblandingsprocenten til Energistyrelsen, hvilket ikke er
ønskeligt. Lovforslaget skal sikre, at de selskaber, der har
iblandings- og rapporteringsforpligtelsen kan foretage en korrekt
indrapportering.
2.3.3 Lovforslagets
udformning
Med forslaget imødegås
konsekvenserne af den ændrede selskabsstruktur på
markedet, da det vil være tydeligere for de forpligtede
selskaber i hvilken sektor, det brændstof de sælger til
mellemhandlere, vil blive anvendt. Som følge af lovforslaget
vil mellemhandlere ikke lovligt kunne købe nonroad diesel
hos de forpligtede selskaber og derefter sælge det til
anvendelse i landtransportsektoren. Endvidere fastslås det
med lovforslaget, at alt brændstof, der i Danmark
sælges til transport, dog ikke til landbrugs- og
skovbrugstraktorer og fartøjer til sejlads, og som
indeholder biobrændstoffer, anses som solgt til
landtransport. Denne bestemmelse foreslås indført for
at sikre soliditeten af de oplysninger, der afgives om
mængden af solgte biobrændstoffer i Danmark. Det
bemærkes i den forbindelse, at biobrændstoffer er
dyrere end fossile brændstoffer, hvorfor der vil være
et økonomisk incitament for aktørerne på
markedet til at sondre mellem de fossile brændstoffer og
biobrændstoffer, når de sælger brændstoffer
til markedet.
3. Reservation af arealer til
statsligt udbud af havvindmøller i VE-loven
3.1 Lovforslagets baggrund
På det Europæiske Råds
møde den 6. april 2009 blev Danmark ved vedtagelsen af
direktiverne i den såkaldte klima- og energipakke forpligtet
til at øge sin udbygning med vedvarende energi (VE) til 30
pct. af det endelige bruttoenergiforbrug i 2020. I dag dækker
den vedvarende energi ca. 22,3 pct. af det endelige
bruttoenergiforbrug.
Det er regeringens mål, at Danmarks udslip
af drivhusgasser i 2020 reduceres med 40 pct. i forhold til
niveauet i 1990. Regeringen ønsker derfor, at halvdelen af
Danmarks traditionelle elforbrug skal komme fra vind i 2020. En
væsentlig del af udbygningen med vindkraft forventes at ske
på havet.
For at sikre den samfundsmæssigt mest
hensigtsmæssige udbygning med havvindmøller,
bør der allerede nu ske arealreservationer til mulige
fremtidige udbud af havvindmøller. Der er imidlertid ikke i
loven en klar afgrænsning mellem områder, der
reserveres til statsligt udbud og områder, hvor der kan
ansøges efter en såkaldt åben dør
procedure, hvor der ansøges uden for udbudsrunder.
Lovforslaget har til formål at afklare dette.
Lovforslaget sigter efter at reservere egnede
arealer til store havvindmølleparker så som Kriegers
Flak og Horns Rev, samt de øvrige 7-8 arealer, der er
identificeret i Havmølleudvalgets rapport som de mest
velegnede arealer ud fra en samfundsøkonomisk vurdering til
opførelse af store havvindmølleparker. Ingen af disse
arealer ligger tættere på land end 12,5 km.
De konkrete områder, der kan reserveres via
lovforslaget, ligger således så langt ude i havet, at
de som oftest ikke vil være i konkurrence med mindre
såkaldte kystnære havmølleprojekter, for hvilke
åben dør proceduren ikke ændres med dette
lovforslag.
Regeringen ønsker fortsat at fremme
udbygningen af havvindmøller uden for udbud via åben
dør proceduren, men ønsker, at det i lovgivningen
præciseres, at der ikke er fri adgang til at
imødekomme ansøgninger gennem åben dør
proceduren i områder, som staten har reserveret til
nuværende og kommende havvindmølleudbud. Det
fremgår således af forslaget, at der ikke kan indgives
ansøgninger uden for udbud, når ministeren har udpeget
et område. Herved præciseres, at klima-, energi- og
bygningsministeren afviser ansøgninger, såfremt det
pågældende areal er reserveret til et muligt statsligt
udbud.
3.1.1 Gældende ret
Opførelse af havvindmøller på
søterritoriet kræver tilladelse, og klima-, energi- og
bygningsministeren administrerer på dette område
statens højhedsret over søterritoriet. Dette
fremgår af bestemmelserne i §§ 22-29 i VE-loven.
Bestemmelserne regulerer bl.a. muligheden for at opnå
tilladelse til forundersøgelser og etablering af
havvindmøller via den såkaldte åben dør
procedure.
Der er i dag mulighed for at ansøge om
forundersøgelses- og etableringstilladelse til
havvindmøller på alle danske havområder, hvor
der ikke allerede foreligger et udbud. Ministeren kan i dag meddele
tilladelse, såfremt ministeren finder, at udnyttelse af
energi på det pågældende område kan
være relevant. Lovbemærkningerne nævner
imidlertid primært forhold som miljø, sikkerhed,
skibsfart og fiskeri som grunde, der kan indgå i ministerens
vurdering af, om udnyttelse af energien skønnes at
være relevant. Det er dog ved administration af bestemmelsen
blevet lagt til grund, at der alene er tale om eksempler på
forhold, der kan indgå i vurderingen, idet ordlyden
»relevant« i selve lovbestemmelsen også rummer
mulighed for, at andre forhold kan indgå i vurderingen.
Afslag kan i øvrigt meddeles,
såfremt ansøgeren ikke skønnes at have den
fornødne tekniske eller finansielle kapacitet.
Der er navnlig behov for en præcisering af
retstilstanden i den situation, hvor regeringens
planlægningsovervejelser viser, at et område synes at
være velegnet til opstilling af havvindmøller, f.eks.
etablering af store havvindmølleparker, men hvor der endnu
ikke er foretaget et udbud. En eventuel udbygning af disse
områder vil ofte mest hensigtsmæssigt kunne ske via et
statsligt udbud, som alt andet lige må forventes at give den
mest økonomiske udbygning og dermed den billigste omstilling
til vedvarende energi.
Efter de gældende regler er der adgang til
at søge om tilladelser i disse områder indtil det
tidspunkt, hvor et statsligt udbud faktisk sættes i
værk. Det er ved administrationen af statens
højhedsret på dette område dog blevet lagt til
grund, at et planlagt statsligt udbud har forrang frem for
åben dør proceduren, og at der således kan gives
afslag på en åben dør ansøgning i
områder, hvor et statsligt udbud er i spil, idet åben
dør proceduren ikke er relevant i forhold til udnyttelse af
vindenergien, jf. relevanskravet i § 22, stk. 3.
3.1.2 Lovforslagets
udformning
Lovforslaget indebærer, at klima-, energi-
og bygningsministeren kan udpege områder, der reserveres til
statslige udbud af arealer til havvindmøller.
Der er navnlig behov for en præcisering af
retstilstanden i den situation, hvor regeringens
planlægningsovervejelser viser, at et område synes at
være velegnet til opstilling af havvindmøller, f.eks.
etablering af store havvindmølleparker, men hvor der endnu
ikke er foretaget et udbud. En eventuel udbygning af disse
områder vil ofte mest hensigtsmæssigt kunne ske via et
statsligt udbud, som alt andet lige må forventes at give den
mest økonomiske udbygning og dermed den billigste omstilling
til vedvarende energi.
Det fremgår af forslaget, at der ikke kan
indgives ansøgninger uden for udbud, når ministeren
har udpeget et område, der reserveres til statsligt udbud.
Hovedformålet med lovændringen er derfor at
præcisere, at ministeren afviser ansøgninger,
såfremt det pågældende areal er reserveret til et
muligt statsligt udbud.
Energistyrelsen har i de seneste år
modtaget en række åben dør ansøgninger,
herunder ansøgninger, hvor det må vurderes, at
opførelse af havvindmøller på den
pågældende placering ikke ville være
økonomisk muligt under de givne rammebetingelser for
støtte hertil. Interessen for alligevel at indgive
ansøgning vurderes at have sammenhæng med, at
ansøgere efter de gældende åben dør
bestemmelser har mulighed for at reservere et areal, idet
rettighederne efter åben dør tildeles efter et
først til mølle princip til kvalificerede
ansøgere. Flere ansøgere har ønsket at
opretholde deres ansøgning med henblik på at sikre sig
arealet, såfremt de økonomiske vilkår for
opførelse af havvindmøller skulle blive forbedret. De
fleste af disse ansøgninger vedrører områder,
hvor der ikke er planer om statslige udbud, og berøres
derfor ikke af lovforslaget, men Energistyrelsen har eksempelvis
modtaget en ansøgning om åben dør tilladelse
for området ved Kriegers Flak.
Efter forslaget indebærer en beslutning om
at udpege et område, der reserveres til statsligt udbud, at
der ikke kan ansøges efter åben dør proceduren.
Meddelte tilladelser berøres ikke af forslaget, og der er
således ikke tale om, at rettighedshavere, der i tillid til
en given tilladelse har investeret i et projekt, kan blive udsat
for et formuetab.
Ønskes et område udpeget, hvortil
der allerede er indgivet ansøgninger, vil
ansøgningerne blive færdigbehandlet af
Energistyrelsen. Det bemærkes i øvrigt, at det
følger af lovforslaget, at klager over afslag på
ansøgning om tilladelse til forundersøgelser,
begrundet i, at staten selv har behov for at råde over et
areal, ikke er til hinder for, at området sendes i udbud
inden klagesagens afslutning.
Udpegningen af de områder, der efter
forslaget reserveres til muligt statsligt udbud, skal efter
forslaget offentliggøres, således at der på
intet tidspunkt er tvivl om hvilke områder, der er udpeget
hertil.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Forslaget om ændring af
biobrændstofloven giver ikke øgede økonomiske
og administrative konsekvenser for staten, da kredsen af selskaber,
der er omfattet af iblandingsforpligtelsen, og kredsen af
indberetningsforpligtede og omfanget af deres indberetninger ikke
forøges. Forslaget har således ikke statsfinansielle
konsekvenser som følge af grænsehandel og reducerede
indtægter fra CO2-afgift, da
disse allerede er indregnet i forbindelse med vedtagelsen af den
gældende lov i 2009. Forslaget medvirker alene til, at det
forudsatte iblandingskrav på 5,75 pct. kan realiseres og ikke
formindskes ved anvendelse af diesel uden biodiesel i
landtransportsektoren.
Forslaget om ændring af VE-loven har ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Da forslaget om ændring af
biobrændstofloven er en afspejling af den måde, som
markedet har indrettet sig på, og som er forudsat i den
gældende lov, giver forslaget ikke anledning til
økonomiske eller administrative byrder for erhvervslivet
idet iblandings- og indberetningsforpligtelserne fortsat er
uændrede og påhviler importører og producenter.
Dette understreges af, at kredsen af selskaber, der er omfattet af
iblandingsforpligtelsen, og kredsen af indberetningsforpligtede og
omfanget af deres indberetninger ikke forøges.
Den potentielle fleksibilitet indskrænkes
en smule med dette lovforslag, da der fastsættes et minimum
for iblanding af biobrændstoffer i brændstoffer til
landtransport, men det vurderes, at dette ikke vil have
konsekvenser for de virksomheder, der er omfattet af lovforslaget,
da virksomhederne i høj grad allerede har indrettet sig
på den måde som lovforslaget afspejler. Endvidere er
minimumskravene til benzin og diesel fastsat til 1 pct. efter
energiindhold således, at der fortsat er mulighed for
virksomhederne til at justere på iblandingsprocenten,
således at lovkravet på 5,75 pct. kan opfyldes.
Leverandørerne pålægges ikke
indberetningsforpligtelser eller andre administrative byrder. Det
vil fortsat være muligt for bygge- og
anlægsvirksomheder at købe diesel uden biodiesel.
Mellemhandlere vil ikke kunne opnå
økonomisk fordel ved at sælge diesel uden biodiesel
til landtransportsektoren, men dette har heller aldrig været
intentionen med den gældende biobrændstoflov, og er
alene blevet muliggjort på grund af den gennemførsel
af brændstofkvalitetsdirektivet, der fandt sted efter den
gældende lovs vedtagelse.
Forslaget om ændring af VE-loven har ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget forventes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Da forslaget om ændring af
biobrændstofloven er en afspejling af den måde, som
markedet har indrettet sig på, og som er forudsat i den
gældende lov, vil lovforslaget ikke have
miljømæssige konsekvenser.
Forslaget om ændring af VE-loven giver
mulighed for at sikre den mest samfundsøkonomiske udbygning
af vedvarende energi på havet via statslige udbud. Herved kan
der for færre midler opnås en omstilling til vedvarende
energi. Opstilling af vindmøller har til formål at
beskytte miljøet, idet opsætning af vindmøller
reducerer anvendelsen af fossile brændstoffer. Forslaget har
derfor en positiv miljømæssig effekt.
8. Forholdet til EU-retten
Den del af VE-direktivet, der vedrører
biobrændstoffer, blev gennemført i dansk ret i juni
2009.
Gennemførslen af
brændstofkvalitetsdirektivet har som beskrevet i afsnit 2.1,
medført, at der er mulighed for at intentionerne bag
biobrændstofloven ikke sikres.
Lovforslaget sikrer, at der ikke kan rejses tvivl
om dansk rets gennemførelse af den del af VE-direktivet, der
vedrører biobrændstoffer.
Lovforslaget vedrørende ændring af
VE-loven vurderes at være foreneligt med EU-retten.
Øget konkurrence om arealer til udbygning med
havvindmøller sikres bedst gennem åbne og
gennemsigtige statslige udbud.
9. Hørte virksomheder,
organisationer, myndigheder m.v.
Lovforslaget er den 28. oktober 2011 sendt i
høring til:
3F, ACE Denmark Akkrediteringsinstitutionen,
inklusiv Akkrediteringsrådet, Akademisk Arkitektforening,
Advokatrådet - Advokatsamfundet, Akademiet for de Tekniske
Videnskaber, Altinex Oil Denmark A/S, Affald Danmark,
Ankenævnet på Energiområdet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Benzinforhandlernes
Fælles Repræsentation, Bio-Energipark Tønder,
Brancheforeningen for Biogas, Brancheforeningen for Biogas,
Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, Bygherreforeningen
Danmark, Cepos, Cevea, CO-industri, Concito, Dajolka, Daka, Dakofo,
Danisco - Genencor, DANAK (Den Danske Akkrediterings- og
Metrologifond), Danish biofuel, Danish Offshore Industry, Danish
Operators, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Tekniske Universitet, Danmarks
Vindmølleforening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk
Byggeri, Dansk Bygningsinspektørforening, Dansk Energi,
Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Gasteknisk Center (DGC),
Dansk Geotermi Aps, Dansk Industri, Dansk Landbrug, Dansk
Ornitologisk Forening, Dansk Shell, Dansk Metal, Dansk
Skovforening, Dansk Standard, Danske Regioner, Dansk Transport og
Logistik (DLTL), Danske Arkitektvirksomheder, De Danske
Bilimportører, De Grønne, Det Økologiske
Råd, DONG Energy A/S, Dong E&P, DS Håndværk
& Industri, DTU - Afdelingen for myndighedsbetjening,
Ejendomsforsikringen Danmark, Emmelev Mølle, Energi- og
Olieforum, Energiklagenævnet, Energitilsynet,
Energitjenesten, Forbrugerrådet, Foreningen Danske
Kraftvarmeværker, Foreningen af Registrerede Revisorer (FRR),
Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI), Foreningen
for Slutbrugere af Energi, Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer, Frederiksberg Kommune, Frie Elforbrugere,
Fællessekretariatet for Hovedstadsregionens, HMN Naturgas
I/S, Greenpeace, GTS (Godkendt Teknologisk service), Haahr benzin,
Håndværksrådet, Inbicon,
Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), KL (Kommunernes
Landsforening), KL - Økonomisk sekretariat, Kommunalteknisk
Chefforening, Københavns Kommune, Københavns Kommune
- Teknik- og Miljøforvaltningen, Københavns Kommune -
Økonomiforvaltningen, Landbrug & Fødevarer,
Landsorganisationen i Danmark (LO), Mellemfolkeligt Samvirke,
Miljøbevægelsen NOAH, Mærsk Olie og Gas AS,
Nephentes, Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi, Novozymes,
Odense kommune, Organisationen for Vedvarende Energi,
Parcelhusejernes Landsforening, RenoSam, Rigsrevisionen, SDE -
Sammensluttede Danske Energiforbrugere, Samvirkende Energi- og
Miljøforeninger, Statoil Gazelle A/S, Statsforvaltningen
Hovedstaden, Statsforvaltningen Midtjylland, Statsforvaltningen
Nordjylland, Statsforvaltningen Sjælland, Tekniq, Teknologisk
Institut, Vattenfall A/S, Vindmølleindustrien, WWF
Verdensnaturfonden, Østkraft, Aalborg Kommune, Aalborg
Universitet, Århus Kommune.
10. Sammenfattende
skema | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommune og regioner | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for stat,
kommune og regioner | Ingen. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | For så vidt angår
biobrændstofloven er der ingen miljømæssige
konsekvenser. VE-loven vil have en positiv
miljømæssig konsekvens, da opsætning af
vindmøller reducerer anvendelsen af fossile
brændstoffer. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Den del af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/28 af 23. april 2009 om fremme af
anvendelsen af vedvarende energikilder og om ændring og
senere ophævelse af direktiv 2001/77/EF og 2003/30/EF
(herefter VE-direktivet), der vedrører biobrændstoffer
blev gennemført i dansk ret i juni 2009. Implementeringen af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/30/EF af 23. april 2009 om ændring
af direktiv 98/70/EF for så vidt angår
specifikationerne for benzin, diesel og gasolie og om
indførelse af en mekanisme for overvågning og
reduktion af emissionerne af drivhusgasser og om ændring af
Rådets direktiv 1999/32/EF for så vidt angår
specifikationerne for brændstof, der benyttes i
fartøjer til sejlads på indre vandveje, og om
ophævelse af direktiv 93/12/EØF, ved
bekendtgørelse nr. 366 af 15. april 2011 om kvaliteten af
benzin, dieselolie og gasolie til brug i
motorkøretøjer m.v. har som beskrevet oven for,
medført, at der er mulighed for at intentionerne bag lov nr.
468 af 12. juni 2009 om bæredygtige biobrændstoffer og
om reduktion af drivhusgasser fra transport ikke sikres. Lovforslaget sikrer, at der ikke kan
rejses tvivl om dansk rets gennemførelse af den del af
VE-direktivet, der vedrører biobrændstoffer Lovforslaget om ændring af VE-loven
skønnes at være foreneligt med EU-retten. Øget
konkurrence om arealer til udbygning med havvindmøller
sikres bedst gennem åbne og gennemsigtige statslige
udbud. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
(Lovens titel)
Lovens titel foreslås tilføjet en
populær titel. Lovens titel, der er dækkende for lovens
indhold, er blevet relativ lang, og anvendes ikke i daglig tale. I
daglig tale omtales loven som biobrændstofloven, hvorfor det
foreslås, at lovens titel tilføjes en
populærtitel. »Biobrændstofloven« der synes
dækkende for lovens hovedindhold, da loven omhandler
reduktion af udledning af drivhusgasser ved brug af
biobrændstoffer, foreslås derfor som lovens
populærtitel.
Til nr. 2
(§ 3, stk. 1)
Der foretages en konsekvensrettelse i den
gældende lovs § 3, stk. 1, som følge af forslag
til § 3, stk. 2 og 3.
Til nr. 3
(§ 3, stk. 2 og 3)
Ifølge den gældende lov skal der
samlet være iblandet 5,75 pct. biobrændstoffer
(målt efter energiindhold) i mængden af brændstof
solgt til landtransportsektoren. Den såkaldte nonroadsektor
(byggeri og anlæg, landbrug m.v.) er ikke omfattet af
iblandingsforpligtelsen.
Den gældende lov forpligter
importører og producenter af brændstoffer til at
iblande biobrændstoffer og indberette oplysninger herom til
Energistyrelsen, der fører tilsyn med overholdelse af loven.
Leverandører og brugere af brændstoffer er ikke
omfattet af loven.
Det foreslås i stk.
2, at der fastsættes minimumskrav til indholdet af
biobrændstoffer i brændstoffer til landtransport,
således at benzin skal indeholde mindst 1 pct.
biobrændstof og diesel mindst 1 pct. biodiesel (målt
efter energiindhold). Det er i bestemmelsen fastsat, at disse
biobrændstoffer, på samme måde som
biobrændstoffer omfattet af den gældende lovs § 3,
stk. 1, også skal være bæredygtige efter den
gældende lovs § 4.
De foreslåede minimumskrav vil gøre
det ulovligt for mellemhandlere at sælge brændstof uden
iblanding af biobrændstof til brug i landtransportsektoren.
Handelsselskaber og andre mellemhandlere vil derfor ikke have
mulighed for lovligt at købe nonroad diesel med henblik
på videresalg til landtransport.
Med lovforslaget fastslås det samtidig, at
alt brændstof, der i Danmark sælges til transport (jf.
definitionen i den gældende lovs § 2, nr. 8), dog ikke
til landbrugs- og skovbrugstraktorer og fartøjer til
sejlads, og som indeholder biobrændstoffer, anses som solgt
til landtransport. Ved opgørelsen af iblandingsprocenten for
salg af brændstoffer til landtransport vil der således,
når der sælges brændstoffer, der indeholder
biobrændstoffer, skulle indgå både den
mængde biobrændstof, der er solgt plus den mængde
fossilt brændstof som biobrændstoffet har været
iblandet. Mængderne af solgt brændstof vil altså
skulle indgå i 5,75 brøkens tæller og
nævner i opgørelsen. Bestemmelsen tager primært
sigte på brændstof indeholdende biobrændstoffer
til nonroadsektoren (primært entreprenørmaskiner i
bygge- og anlægssektoren), og undtager brændstof
indeholdende biobrændstoffer til landbrug, skovbrug og
skibsfart. Bestemmelsen indføres for at sikre soliditeten af
de oplysninger, der afgives om mængden af solgte
biobrændstoffer i Danmark. Det bemærkes i den
forbindelse, at biobrændstoffer er dyrere end fossile
brændstoffer, hvorfor der vil være et økonomisk
incitament for aktørerne på markedet til at sondre
mellem de fossile brændstoffer og biobrændstoffer,
når de sælger brændstoffer til markedet.
Af hensyn til at sikre fleksibiliteten for de
virksomheder, der er omfattet af den gældende lov,
foreslås det, at minimumskravet til benzin og diesel
fastsættes til de nævnte 1 pct. Den overordnede samlede
iblandingsforpligtelse på 5,75 pct. vil fortsat skulle
overholdes.
Endvidere vil forslaget sikre, at slutbrugerne i
landtransport anvender diesel med biodiesel.
Forslaget vil give olieselskaberne lidt mindre
fleksibilitet i forhold til den måde, hvorpå de
vælger at leve op til iblandingskravet på 5,75 pct.
Olieselskaberne har dog allerede i dag valgt at iblande 3,1 pct.
biobrændstoffer (målt efter energiindhold) i benzin som
ligger en del over forslagets mindstekrav, og det vurderes ikke, at
selskaberne har nogen interesse i at sælge benzin til
landtransport med en lavere iblandingsprocent. Det skyldes, at selv
med iblandingsprocenter svarende til mindstekravene vil det
være nødvendigt for olieselskaberne at tage yderligere
initiativer for at opfylde det samlede krav på 5,75 pct. for
benzin og diesel under et.
Hvad angår diesel indskrænkes
fleksibiliteten også en anelse. Allerede i dag blandes der
6,3 pct. biodiesel (målt efter energiindhold) i
størstedelen af den diesel, der sælges i Danmark i
landtransportsektoren. Med forslaget gøres det obligatorisk,
at der altid er minimum 1 pct. biobrændstof i den diesel, der
sælges til landtransport. Selskaberne vil derfor fortsat have
en høj grad af fleksibilitet i forhold til tilpasningen af
den iblandingsprocent, der måtte være nødvendig
for det enkelte selskab.
Selskaberne vil også efter
lovændringen være frit stillet i forhold til at
vælge supplerende metoder til opfyldelse af den samlede
iblandingsforpligtelse på 5,75 pct. Det enkelte selskab kan
f.eks. vælge at afsætte brændstoffer med
højere iblandingsprocenter end mindstekravet til
særlige flåder, som kan anvende sådanne
blandinger, eller anvende 2. generations biobrændstoffer, som
tæller dobbelt ved målopfyldelsen, eller eventuelt en
kombination af begge, alt efter hvad der er hensigtsmæssigt
for selskabet.
Med stk. 3
fastsættes der ikke minimumskrav til biobrændstoffer i
oktan 98 benzin. Dette skyldes, at benzin med et oktanindhold
på 98 eller mere ikke umiddelbart er egnet til iblanding af
biobrændstoffer, da de additiver, der tilsættes
højoktan benzin umiddelbart fordyrer tilsætningen af
biobrændstoffer. Det er alene kravet om tvungen iblanding af
biobrændstoffer, denne type benzin fritages for. Denne type
benzin vil fortsat skulle indgå i forpligtelsen efter den
gældende lovs § 3, stk. 1, den såkaldte
iblandingsforpligtelse på 5,75 pct. Dette indebærer, at
de virksomheder, der sælger 98 oktan, sandsynligvis må
finde andre segmenter, hvor de kan foretage en højere
iblanding eller benytte 2. generations biobrændstoffer.
Til nr. 4
(§ 3, stk. 4)
Med den foreslåede ændring
fastlægges det, at den såkaldte
dobbelttællingsbestemmelse også finder anvendelse i
forhold til den foreslåede forpligtelse i lovens § 3,
stk. 2 om tvungen iblanding af biobrændstoffer. Dette
indebærer, at ved brug af 2. generations
biobrændstoffer, som nævnt i den gældende lovs
§ 3, stk. 2, vil lovens bestemmelse være opfyldt ved en
iblanding på 0,50 pct. i benzin og 0,50 pct. i diesel
(målt efter energiindhold). Det vil med lovforslaget fortsat
være muligt, som det er tilfældet efter den
gældende lov, at kombinere 1. og 2. generations
biobrændstoffer.
Til nr. 5
(§ 3, stk. 6)
Der foretages en konsekvensrettelse i § 3,
stk. 4, der bliver stk. 6, som følge af forslag til
ændring af § 3.
Til nr. 6
(§ 3, stk. 8)
Der foretages en konsekvensrettelse i § 3,
stk. 6, der bliver stk. 8, som følge af forslag til
ændring af § 3.
Til nr. 7
(§ 3, stk. 9)
I forhold til den gældende lov
indføres der med lovforslaget en bestemmelse om, at der
altid skal være biobrændstoffer i alt brændstof,
der i Danmark sælges til slutbrugere til landstransport. Der
vil kunne opstå situationer, hvor de af loven forpligtede
uden egen skyld overtræder den nye bestemmelse. Der
foreslås derfor indført en dispensationsmulighed fra
bestemmelsen om, at der altid skal iblandes biobrændstoffer i
brændstoffer til landtransport. Dispensationsmuligheden kan
finde anvendelse, hvor der har været et veldokumenteret
nedbrud på et blandingsanlæg eller lignende hos et
olieselskab, der har medført, at det i en kort periode ikke
har været muligt at iblande biobrændstoffer i
brændstoffer. Det kan eksempelvis være tilfældet,
hvor der under iblandingen af biobrændstoffer opstår
ubalance mellem det forskellige udstyr, som styrer blandingen af
fossilt brændstof og biobrændstof. Et sådant
teknisk nedbrud vil kunne give kortvarige leveringsproblemer til en
begrænset kreds af aftagere, og det er ikke hensigten at
straffe i sådanne tilfælde. Endvidere kan
dispensationsmuligheden anvendes i situationer med ekstrem kulde,
typisk under 24 grader celsius, da særligt biodiesel er
kuldefølsomt, og derfor vil der under disse klimatiske
betingelser kunne opstå situationer, hvor den krævede
minimumsiblanding ikke kan overholdes. Ekstrem kulde kan resultere
i, at biodieselen størkner, hvilket gør, at den ikke
kan anvendes. Indtil markedet har indrettet sig på ekstreme
kuldeforhold, kan det være nødvendigt at iblande
mindre eller ingen biodiesel i dieselen. Endelig kan
dispensationsmuligheden anvendes i force majeure situationer, hvor
der i det konkrete tilfælde skal være tale om, at de
indtrufne begivenheder hindrer opfyldelse af forpligtelsen i §
3, stk. 2, og at den forpligtede ikke uden uforholdsmæssige
opofrelse kunne have sikret sig herimod. Dispensationsmuligheden
finder alene anvendelse på de situationer, der er
foreslået i § 3, stk. 2. Hvis der gives en dispensation
efter den foreslåede bestemmelse gælder den alene i
forhold til § 3, stk. 2. Det biobrændstof der er givet
dispensation for vil således stadig skulle indgå i 5,75
pct. forpligtelsen efter den gældende lovs § 3, stk.
1.
Til nr. 8
(§ 5, stk. 1)
Der foretages en konsekvensrettelse i § 5,
stk. 1, som følge af forslag til ændring af §
3.
Til nr. 9
(§ 5, stk. 2)
Der foretages en konsekvensrettelse i § 5,
stk. 2, som følge af forslag til ændring af §
3.
Til nr. 10
(§ 8, stk. 1)
Med forslaget i § 8, stk. 1 indsættes
muligheden for at give bødestraf, såfremt en
virksomhed overtræder bestemmelsen i § 3, stk. 2 om, at
der skal iblandes biobrændstoffer i alle brændstoffer,
der sælges i Danmark til slutbrugere til brug for
landtransport.
Det vil derimod ikke være strafbart at
sælge brændstoffer til nonroadsektoren uden iblandet
biobrændstof, da denne sektor ikke er omfattet af
iblandingsforpligtelsen.
Til nr. 11
(§ 8, stk. 1, nr. 6)
Der foretages en konsekvensrettelse i § 8,
stk. 1, nr. 6, som følge af forslag til ny § 8, stk. 1,
nr. 8.
Til nr. 12
(§ 8, stk. 1, nr. 7)
Der foretages en konsekvensrettelse i § 8,
stk. 1, nr. 7, som følge af forslag til ny § 8, stk. 1,
nr. 8.
Til nr. 13
(§ 8, stk. 1, nr. 8)
Med forslaget til denne bestemmelse
fastlægges det, at det ikke er lovligt, hvis erhvervsdrivende
forsætligt anvender brændstof, der er tanket i Danmark,
uden iblandet biobrændstof i landtransportsektoren. I
transportsektoren er der flere køretøjer, typisk
lastbiler, der på køretøjet har monteret
motorer, der ikke anvendes til køretøjets fremdrift.
Dette kan eksempelvis være separate motorer, der anvendes til
køleanlæg på køretøjet, der bruges
til transport af kølevarer. Til disse separate motorer kan
der lovligt benyttes brændstof, der ikke er iblandet
biobrændstof, hvilket kan være attraktivt for
vognmanden, da biobrændstoffer er dyrere end fossile
brændstoffer. Det brændstof, der anvendes til motoren,
der driver køretøjet, vil skulle opfylde bestemmelsen
i den foreslåede § 3, stk. 2. Indholdet af
biobrændstoffer skal som minimum svare til de mængder,
der er anført i § 3, stk. 2, hvorefter benzin, der i
Danmark sælges til landtransport til slutbrugere, skal
indeholde mindst 1 pct. biobrændstof målt efter
energiindhold og diesel skal indeholde mindst 1 pct.
biobrændstof ligeledes målt efter energiindhold.
Brændstof, der er tanket i udlandet som led i den almindelige
drift af et motorkøretøj, og som ikke indeholder
biobrændstoffer, vil ikke være omfattet af
strafbestemmelsen, selv om brændstoffet forbruges i Danmark
som led i den almindelige drift af det køretøj, der
tankede brændstoffet.
Det er med bestemmelsen ikke hensigten at straffe
eksempelvis privatbilister, der tanker brændstof uden
iblandet biobrændstof til deres køretøj. Denne
situation kunne f.eks. opstå, hvor der har været en
teknisk fejl på en tankstation, eller hvor skiltningen om
indholdet af biobrændstoffer på tankstationen er
forkert.
Bestemmelsen foreslås anvendt i
tilfælde, hvor der i erhvervsmæssigt øjemed og
til brug for landtransport forsætligt tankes brændstof
uden iblandet biobrændstof, der som minimum svarer til de
mængder, der er anført i § 3, stk. 2.
Til § 2
Til nr. 1
(§ 22, stk. 3-5)
Den foreslåede ændring er udtryk for
en teknisk præcisering af hjemmelsgrundlaget for, at klima-,
energi- og bygningsministeren kan udpege områder på
statens søterritorium, der reserveres til brug for kommende
statslige udbud til havvindmøller, og hvor der i
overensstemmelse med den hidtidige fortolkning af loven derfor ikke
kan imødekommes ansøgninger om
forundersøgelsestilladelse uden for udbud (den
såkaldte åben dør proces).
Den foreslåede bestemmelse i stk. 3 indebærer, at klima-, energi- og
bygningsministeren kan udpege områder, der reserveres til
statslige udbud af arealer til havvindmøller. I begrebet
reservation ligger, at det på tidspunktet for reservationen
ikke er endeligt besluttet, hvornår der vil blive afholdt et
statsligt udbud over det udpegede område, eller om dette
overhovedet vil blive afholdt, men at dette dog er meget
sandsynligt, hvorfor det ikke er relevant at udarbejde og indsende
ansøgninger uden for udbud for disse områder.
Besluttes det på et senere tidspunkt, at et udpeget
område ikke ønskes brugt til statsligt udbud kan
ministeren ophæve reservationen over det udpegede
område. Beslutning om at ophæve reservationen på
et udpeget område skal også offentliggøres, jf.
forslaget til stk. 4.
Bestemmelsen fastslår endvidere, at
ministeren ikke kan udpege områder, hvortil der allerede er
meddelt tilladelse til forundersøgelse eller etablering af
havvindmøller, da disse tilladelser gives som en eneret for
et nærmere angivet område og tidsrum, jf. den
gældende stk. 3, som med forslaget bliver stk. 6. Udnyttes en
forundersøgelsestilladelse ikke inden for tilladelsens
gyldighedsperiode, der fastsættes konkret, men som
udgangspunkt er ét år, kan ministeren udpege
området.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 4 indebærer, at når klima-,
energi- og bygningsministeren udpeger et område efter
forslaget til stk. 3, skal beslutningen herom
offentliggøres, så det til enhver tid står klart
for potentielle ansøgere hvilke områder, der er
reserveret. Da kredsen af virksomheder eller personer, der har
interesse i en sådan udpegning er begrænset,
skønnes der ikke at være behov for en bredere
offentliggørelse af reservationen. Offentliggørelse
af udpegningen på internettet f.eks. på
Energistyrelsens hjemmeside (www.ens.dk) på dansk og engelsk
kan være en relevant form for offentliggørelse.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 5 indebærer, at der ikke kan
indgives ansøgninger uden for udbud, dvs. efter åben
dør proceduren, der helt eller delvis omfatter et
område, der er blevet udpeget. Dette indebærer bl.a.,
at også eventuelle ansøgninger, der modtages uden for
udbud, og som kun for en begrænset dels vedkommende omfatter
det udpegede område, afvises.
Danmarks EU-forpligtelser inden for vedvarende
energi og regeringens skærpede målsætninger
herfor nødvendiggør en hurtig udbygning med
især vindkraft på havet. Det er derfor helt centralt at
sikre, at de mest egnede arealer til store sammenhængende
havvindmølleparker er til rådighed for udbygningen.
Som stk.6 foreslås derfor indsat
en bestemmelse, som indebærer, at klager over afslag på
ansøgning om tilladelse til forundersøgelser, jf.
stk. 7, begrundet i, at staten har behov for selv at råde
over et areal, ikke er til hinder for, at staten sender det
pågældende areal i statsligt udbud, jf. § 23, stk.
1-3. Udsendelse af et område i udbud anses eksempelvis for
påbegyndt, hvis klima-, energi- og bygningsministeren har
bestemt, at Energinet.dk i nærmere angivet omfang skal
gennemføre forundersøgelser. Staten behøver
således ikke afvente udfaldet af en klagesag, før der
foretages et udbud. Forslaget skønnes nødvendigt for
at sikre, at afslåede ansøgninger ikke blokerer for et
statsligt udbud af det pågældende areal. Der har
således i perioder været en meget lang behandlingstid
for klager til Energiklagenævnet. Såfremt en klage, som
den nævnte, blokerede for et udbud, ville dette forhindre en
udnyttelse af arealet til et udbud i en lang periode og dermed
forsinke udbygningen med vedvarende energi. Klageren vil
naturligvis på lige fod med alle andre have mulighed for at
byde ved udbuddet, men har efter afslaget på sin oprindelige
ansøgning om tilladelse til forundersøgelse ikke
længere en særlig fortrinsret til arealet. Hvis en
klager måtte få medhold i en klagesag, vil vedkommende
efter omstændighederne kunne få erstatning efter de
almindelige erstatningsretlige regler.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3 i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 2
(§ 22, stk. 9)
Der foretages en konsekvensrettelse i § 22,
stk. 5, der bliver stk. 9, som følge af forslag om
indsættelse af fire nye stykker i § 22.
Til nr. 3
(§ 22, stk. 10)
Der foretages en konsekvensrettelse i § 22,
stk. 6, der bliver stk. 10, som følge af forslag om
indsættelse af fire nye stykker i § 22.
Til nr. 4
(§ 23, stk. 4)
Der foretages en konsekvensrettelse i § 23,
stk. 4, som følge af forslag til ændring af §
22.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 15. marts 2012.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | I lov om bæredygtige
biobrændstoffer og om reduktion af drivhusgasser fra
transport, jf. lovbekendtgørelse nr. 674 af 21. juni 2011,
foretages følgende ændringer: | | | | | | 1.Lovenstitel
affattes således: | Lov om bæredygtige
biobrændstoffer og om reduktion af drivhusgasser fra
transport | | »Lov om
bæredygtige biobrændstoffer og om reduktion af
drivhusgasser fra transport
(Biobrændstofloven)«. | | | | § 3.
Enhver virksomhed har pligt til at sikre, at biobrændstoffer
udgør mindst 5,75 pct. af virksomhedens samlede årlige
salg af brændstoffer til landtransport målt efter
energiindhold, jf. dog stk. 2. Virksomheden kan alene medregne
biobrændstoffer, der overholder krav til
biobrændstoffers bæredygtighed fastsat i medfør
af § 4. Forpligtelsen skal være opfyldt ved udgangen af
hvert kalenderår. Stk. 2-6... | | 2. I § 3, stk. 1, ændres »stk.
2« til: »stk. 4«. | |
|
| | | 3. I § 3 indsættes efter stk. 1 som nye
stykker: | §
3… Stk. 2. Ved
opgørelsen af en virksomheds forpligtelse efter stk. 1 anses
bidraget til opfyldelse af forpligtelsen efter stk. 1 fra
biobrændstoffer fremstillet på basis af affald,
restprodukter, celluloseholdige materialer, der ikke er beregnet
til fødevarer, og lignocellulose for at være dobbelt
så stort som bidraget fra andre biobrændstoffer. Stk. 3. Forpligtelsen
efter stk. 1 gælder ikke ved salg til eksport og salg til
andre virksomheder. Stk. 4. En virksomhed
kan opfylde sin forpligtelse efter stk. 1 eller regler udstedt i
medfør af stk. 5 ved aftale med en eller flere virksomheder
om, at de helt eller delvis opfylder forpligtelsen efter stk.
1. Stk. 5. Klima-,
energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om en
anden biobrændstofandel, der ikke overstiger 5,75 pct.,
såfremt særlige hensyn gør sig gældende,
herunder 1) en krise, hvor der er behov for træk
på beredskabslagrene, 2) mangel på bæredygtige
biobrændstoffer eller 3) brug af andre vedvarende energiteknologier i
landtransportsektoren end anvendelsen af
biobrændstoffer. Stk. 6. Klima-,
energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om
definition og dokumentation af biobrændstoffer nævnt i
stk. 2. | | »Stk. 2. Benzin,
der sælges til landtransport til slutbrugere, skal indeholde
mindst 1 pct. bæredygtigt biobrændstof, jf. § 4,
målt efter energiindhold, jf. dog stk. 3. Diesel, der
sælges til landtransport til slutbrugere, skal indeholde
mindst 1 pct. bæredygtigt biobrændstof, jf. § 4,
målt efter energiindhold. Alt brændstof, der
sælges til transport, dog ikke til landbrugs- og
skovbrugstraktorer samt fartøjer til sejlads, og som
indeholder biobrændstoffer, anses som solgt til
landtransport. Stk. 3. Benzin
på 98 oktan eller derover er undtaget fra kravet i stk. 2,
men indgår i forpligtelsen efter stk. 1.« Stk. 2-6 bliver herefter stk. 4-8. | | | | | | | §
3... Stk. 2. Ved
opgørelsen af en virksomheds forpligtelse efter stk. 1 anses
bidraget til opfyldelse af forpligtelsen efter stk. 1 fra
biobrændstoffer fremstillet på basis af affald,
restprodukter, celluloseholdige materialer, der ikke er beregnet
til fødevarer, og lignocellulose for at være dobbelt
så stort som bidraget fra andre biobrændstoffer. Stk. 3-6... | | 4. To steder
i § 3, stk. 2, der bliver stk. 4,
ændres »stk. 1« til: »stk. 1 og
2«. | | | | §
3… Stk. 4. En virksomhed
kan opfylde sin forpligtelse efter stk. 1 eller regler udstedt i
medfør af stk. 5 ved aftale med en eller flere virksomheder
om, at de helt eller delvis opfylder forpligtelsen efter stk.
1. Stk. 5 og 6... | | 5. I § 3, stk. 4, der bliver stk. 6,
ændres »stk. 5« til: »stk. 7«. | | | | §
3… Stk. 6. Klima-,
energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om
definition og dokumentation af biobrændstoffer nævnt i
stk. 2. | | 6. I § 3, stk. 6, der bliver stk. 8,
ændres »stk. 2« til: »stk. 4«. | | | | §
3… | | 7. I
§ 3 indsættes som stk. 9: »Stk. 9. Stk. 2
finder ikke anvendelse, hvis der foreligger 1) veldokumenteret nedbrud i
blandingsanlæg, 2) ekstrem kulde eller 3) force majeure.« | | | | § 5.
Virksomheden sender årligt en rapport til klima-, energi- og
bygningsministeren som dokumentation for, at virksomheden det
foregående kalenderår har opfyldt forpligtelsen efter
§ 3, stk. 1, eller § 3 b, stk. 1, eller regler udstedt i
medfør af § 3, stk. 5, § 3 b, stk. 2-4, eller
§ 11. Stk. 2 og 3... | | 8. I § 5, stk. 1, ændres »§
3, stk. 5« til: »§ 3, stk. 7«. | | | | §
5… Stk. 2. Er der
indgået aftale mellem virksomheder som nævnt i §
3, stk. 4, eller § 3 c, skal det fremgå af de rapporter,
som de pågældende virksomheder årligt sender til
klima- og energiministeren efter stk. 1. Stk. 3… | | 9. I § 5, stk. 2, ændres »§
3, stk. 4« til: »§ 3, stk. 6«. | | | | | | | § 8.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning,
straffes med bøde den, der 1) overtræder forpligtelsen efter §
3, stk. 1, 2) overtræder forpligtelsen efter §
3 b, stk. 1, om at reducere vugge til grav-emissionerne af
drivhusgasser pr. energienhed fra leveret brændstof og
elektricitet til brug i vejkøretøjer, jf. § 3 e,
med mindst 6 pct. senest den 31. december 2020, 3) afgiver urigtige eller vildledende
oplysninger eller fortier oplysninger, der har betydning for
størrelsen af forpligtelsen efter § 3, stk. 1, 4) afgiver urigtige eller vildledende
oplysninger eller fortier oplysninger, der har betydning for
størrelsen af forpligtelsen efter § 3 b, stk. 1, 5) undlader at rapportere i henhold til §
5, stk. 1 og 2, | | 10. I § 8, stk. 1, nr. 1, indsættes
efter »§ 3, stk. 1«: »eller § 3, stk.
2«. | 6) undlader at afgive eller tilvejebringe
oplysninger efter § 6, stk. 2, eller | | 11. I § 8, stk. 1, nr. 6, ændres
», eller« til: »,«. | 7) undlader at efterkomme påbud efter
§ 7, stk. 1. | | 12. I § 8, stk. 1, nr. 7, ændres
»stk. 1.« til: »stk. 1, eller«. | | | | | | 13. I § 8, stk. 1, indsættes som nr. 8: | | | »8) i erhvervsmæssigt øjemed
forsætligt anvender brændstof, der er købt i
Danmark, og som ikke opfylder kravene i § 3, stk.
2.« | | | | | | § 2 | | | I lov om fremme af vedvarende energi,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1074 af 8. november 2011,
foretages følgende ændringer: | | | | § 22. Adgangen
til at udnytte energi fra vand og vind på
søterritoriet og i den eksklusive økonomiske zone
tilkommer alene den danske stat. Forundersøgelser og
efterfølgende udnyttelse af energi kan kun finde sted efter
tilladelse fra klima-, energi- og bygningsministeren. Stk. 2.
Tilladelse til forundersøgelser gives enten efter
indkaldelse af ansøgninger ved et udbud eller efter
modtagelse af ansøgning. Stk. 3.
Tilladelse til forundersøgelser gives til områder,
hvor klima-, energi- og bygningsministeren finder, at udnyttelse af
energi kan være relevant. Tilladelsen gives som en eneret for
et nærmere angivet område og tidsrum. Stk. 4. Klima-,
energi- og bygningsministeren kan fastsætte vilkår for
tilladelsen, herunder om de forhold, som skal undersøges, om
rapportering, om forundersøgelsernes forløb og
resultater, om ministerens adgang til at benytte
forundersøgelsens resultater, jf. § 24,
stk. 4, og om overholdelse af miljø- og sikkerhedskrav
og lign. Stk. 5. Klima-,
energi- og bygningsministeren kan træffe afgørelse om
tilladelser efter stk. 2-4. Stk. 6.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om forhold omfattet af stk. 4. | | | 1. I § 22 indsættes efter stk. 2 som
nye stykker: | »Stk. 3.Klima-,
energi- og bygningsministeren kan udpege områder, der
reserveres til statslige udbud af arealer til havvindmøller.
Områder, hvortil der allerede er meddelt tilladelse, kan ikke
udpeges. Stk. 4. Når et
område udpeges efter stk. 3, eller når en udpegning
ophæves, skal beslutningen herom offentliggøres. Stk. 5. Når
ministeren har udpeget et område efter stk. 3, kan der ikke
indgives ansøgninger uden for udbud, der helt eller delvis
omfatter det udpegede område. Stk. 6. Klager over
afslag på ansøgning om tilladelse til
forundersøgelser, jf. stk. 7, begrundet i, at staten selv
har behov for at råde over et areal, er ikke til hinder for,
at området sendes i udbud inden klagesagens
afslutning.« Stk. 3-6 bliver herefter stk. 7-10. |
|
| | | | | | | | | | § 22.
… Stk. 5. Klima-,
energi- og bygningsministeren kan træffe afgørelse om
tilladelser efter stk. 2-4. Stk. 6.
… | | 2. I § 22, stk. 5, der bliver stk. 9,
ændres »stk. 2-4« til: »stk. 2, 7 og
8«. | | | | | | | § 22.
… Stk. 6. Klima-,
energi- og bygningsministeren kan fastsætte nærmere
regler om forhold omfattet af stk. 4. | | 3. I §
22, stk. 6, der bliver stk. 10,
ændres »stk. 4« til: »stk. 8«. | | | | | | | §
23… Stk. 4. Ved
ansøgning uden for udbud gives tilladelse til
forundersøgelser efter § 22 til ansøgere,
der skønnes at have den fornødne tekniske og
finansielle kapacitet til at gennemføre
forundersøgelserne, jf. dog § 22, stk. 3.
Søger flere tilladelse for samme område, gives
tilladelse til den, som først fremsender en
ansøgning, der dokumenterer opfyldelse af betingelserne
herfor. Stk. 5… | | 4. I § 23, stk. 4, ændres »§
22, stk. 3« til: »§ 22, stk. 7«. | | | | | | | | | § 3 | | | | | | Loven træder i kraft den 15.
marts 2012. | | | | | | |
|
Officielle noter
1) Loven gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/28/EF af 23.
april 2009 om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende
energikilder og om ændring og senere ophævelse af
direktiv 2001/77/EF og 2003/30/EF, EU-Tidende 2009, nr. L 140, side
16.