Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 8. februar 2012
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget.
Beskæftigelsesministeren har stillet ændringsforslag
nr. 4, og Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1-3.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 18. januar 2012 og var til 1.
behandling den 26. januar 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 24. oktober 2011 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 13. Den 18. januar
2012 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne
høringssvar, et notat herom og et ligestillingsnotat til
udvalget.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af
beskæftigelsesministeren under nr. 4 stillede
ændringsforslag.
Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
lovforslaget er et resultat af den politiske aftale fra den 4. maj
2011 om forenkling af beskæftigelsesindsatsen. Denne aftale
er en opfølgning på kampagnen »Væk med
bøvlet, Inger«, der resulterede i over 1.700
henvendelser fra borgere, virksomheder, organisationer og
medarbejdere i kommuner og a-kasser. Lovforslaget indeholder
forenklinger af beskæftigelsesindsatsen inden for
området samtaler og kontakt og området aktive tilbud,
således at mennesker uden job kan hjælpes tilbage
på arbejdsmarkedet hurtigere og mere effektivt. Partierne vil
arbejde for yderligere afbureaukratiseringstiltag på
beskæftigelsesområdet.
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og Radikale
Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at lovforslaget
implementerer dele af den politiske aftale om forenkling af
beskæftigelsesindsatsen, der blev indgået i maj 2011.
Aftalen betyder, at der skal bruges mindre tid på
bureaukrati, så der i højere grad kan fokuseres
på den indsats, der skal få ledige i job. S, SF og RV
vil fortsat arbejde for, at bureaukrati, unødvendige krav
eller uhensigtsmæssige begrænsninger i anvendelsen af
redskaber i den aktive arbejdsmarkedspolitik afskaffes.
Et mindretal i udvalget (EL)
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget kan støtte de
positive forbedringer i lovforslaget, men da det samtidig
indeholder en del forringelser, kan EL ikke stemme for det samlede
forslag. EL kan ikke forstå, hvorfor en aftale om at forenkle
regler og rydde op i overflødige regler og bureaukrati
også skal anvendes til nedskæringer overfor de
arbejdsløse. EL så meget gerne, at lovforslaget blev
delt i to; det ville gøre det muligt for EL at stemme for de
positive ændringer i lovforslaget.
Det er godt nyt for mange dagpenge- og
efterlønsmodtagere, der har mistet penge på grund af
fejlberegning af dagpengesatser som følge af
lovændringen i maj 2011, hvor a-kasserne blev pålagt at
anvende oplysninger fra indkomstregisteret som beregningsgrundlag i
stedet for lønsedler, at fejlen nu er blevet rettet, og at
man både har sikret korrekt beregning fremover og har sikret
de berørte personer ret til ny beregning og ret til
efterbetaling af tilgodehavende dagpenge og efterløn. Det er
positivt, at man her har lyttet til høringssvarene og rettet
fejlen.
EL kan tilslutte sig, at optagelsesreglerne bliver forenklet,
således at alle, der ønsker det, kan blive optaget i
en a-kasse, og at der ikke længere kræves arbejde for
at blive optaget. EL kan ligeledes støtte, at
overflytningsreglerne bliver forenklet, så det bliver lettere
at blive overflyttet til en anden a-kasse.
Det er positivt, hvis man via forsøg kan nå frem
til at gøre arbejdsgangen i a-kassernes administration mere
smidig og individuelt tilpasset det enkelte medlem, og hvis man kan
få gjort op med nogle af de mange stive og strikse
arbejdsgange og regler.
Det er uacceptabelt for EL, at man afskaffer
uddannelsesydelsen til selvvalgt uddannelse. Uddannelsesydelsen
skal ses som en anden form for udbetaling af
VEU-godtgørelse, som altid har svaret til højeste
dagpenge. Lovforslaget medfører en klar forringelse for
alle, der ikke modtager højeste dagpenge, når ydelsen
bliver nedsat fra højeste til individuel dagpengesats.
Gennem årene har de arbejdsløse fået
indskrænket deres ret til at deltage i AMU-kurser og andre
kurser og modtage kursusgodtgørelse. Indtil midten af
1990'erne kunne arbejdsløse dagpengemodtagere og
kontanthjælpsmodtagere frit tilmelde sig og deltage i kurser
med fuld kursusgodtgørelse i hele deres ledighedsperiode.
Denne ret blev gradvis indskrænket, så der nu kun er 6
uger tilbage inden for de første henholdsvis 9 og 6
måneders ledighed. I stedet for at indskrænke retten
til uddannelse til de arbejdsløse og forringe
vilkårene under uddannelse burde man gå den modsatte
vej og igen udvide de arbejdsløses adgang til og ret til
uddannelse og ret til at modtage en ydelse under uddannelsen, der
svarer til højeste dagpenge.
De mange, der både arbejder som lønmodtagere og
selvstændige, har brug for en kombinationsforsikring; EL kan
derfor ikke se nogen grund til at afskaffe den. I stedet bør
man gøre reglerne mere enkle og smidige, så flere kan
få gavn af ordningen. Når der er så få, der
gør brug af kombinationsforsikringen, skyldes det, at
reglerne er udformet på en sådan måde, at det er
meget få, der opfylder kravene til optagelse og dagpengeret
som kombinationsforsikret.
EL mener, at flyttehjælpen bør bevares. Når
der kun er 14 personer om året, der får
flyttehjælp, kan det ikke være nogen større
belastning for jobcentrene. Dem, der får flyttehjælp,
har god brug for de ca. 25.000 kr., de kan få. Om nogle
år bliver der forhåbentlig større
efterspørgsel efter arbejdskraft, så flere vil benytte
sig af ordningen.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL):
1) Nr. 3
udgår.
[Afskaffelse af
kombinationsforsikring udgår]
Af et mindretal
(EL):
2) Nr. 7
udgår.
[Afskaffelse af uddannelsesydelse
til selvvalgt uddannelse udgår]
Til § 2
Af et mindretal
(EL):
3) Nr. 3
og 5 udgår.
[Afskaffelse af flyttehjælpen
udgår]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
4)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
120, stk. 1, nr. 2, ændres »jf. dog § 118,
stk. 1, nr. 3, og § 119, nr. 3« til: »jf. dog
§ 118, stk. 1, nr. 2, og § 119, stk. 1, nr.
2«.«
[Konsekvensændringer som
følge af lovforslagets § 2, nr. 3 og 5]
Bemærkninger
Til nr. 1
De mange, der både arbejder som lønmodtagere og
selvstændige, har brug for en kombinationsforsikring, men med
smidigere og enklere regler, så mange flere kan få gavn
af den. Det foreslås, at afskaffelsen af
kombinationsforsikringen udgår af lovforslaget.
Til nr. 2
Uddannelsesydelsen er en anden form for udbetaling af
VEU-godtgørelse, som altid har svaret til højeste
dagpenge. Der er ingen grund til at forringe kursisternes
vilkår. Det foreslås, at kapitel 9 b om
uddannelsesydelse opretholdes i loven.
Til nr. 3
Selvom det kun er meget få, der benytter sig af
flyttehjælpen, er den en god støtte for dem, der
flytter langt på grund af arbejde. Forslagsstillerne
håber, at der om nogle år bliver større
efterspørgsel efter arbejdskraft, så flere vil benytte
sig af ordningen. Det foreslås, at afskaffelsen af
flyttehjælpen udgår af lovforslaget.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensændring, som følge af
at § 118, stk. 1, nr. 1, og § 119, nr.1, i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats ophæves, jf. lovforslagets
§ 2, nr. 3 og 5. Der er alene tale om en redaktionel
ændring.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Ane Halsboe-Larsen (S) Bjarne
Laustsen (S) Henrik Sass Larsen (S) Jan Johansen (S) Leif Lahn
Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) fmd. Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
Nadeem Farooq (RV) Andreas Steenberg (RV) Finn Sørensen (EL)
Eigil Andersen (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Annette Vilhelmsen
(SF) Christian Juhl (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans
Andersen (V) Louise Schack Elholm (V) Claus Hjort Frederiksen (V)
Jacob Jensen (V) Peter Juel Jensen (V) Inger Støjberg (V)
Ulla Tørnæs (V) Fatma Øktem (V) Bent
Bøgsted (DF) nfmd. Jens
Henrik Thulesen Dahl (DF) René Christensen (DF) Pia
Adelsteen (DF) Joachim B. Olsen (LA) Mai Henriksen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 70
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar, høringsnotat og
ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren |
2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
3 | 1. udkast til betænkning |
4 | Ændringsforslag fra
beskæftigelsesministeren |
5 | 2. udkast til betænkning |