Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 29. februar 2012
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. januar 2012 og var til 1.
behandling den 2. februar 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 15. december 2011 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 57. Den 25. januar
2012 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne
høringssvar, et notat herom og et ligestillingsnotat til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 8 spørgsmål til
beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som denne
har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget
(S, RV, SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget kan fuldt ud støtte
forslaget, som udmønter dele af finanslovforliget mellem
regeringen og EL. Med lovforslaget tages der hul på en
oprydning i aktiveringscirkusset.
For det første sker der en nedsættelse af
varighedskravet til ret og pligt-tilbud fra 4 til 2 uger for
dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere. Det åbner op for
en indsats, der målrettes den enkelte ledige, og skulle
også gerne medvirke til, at kommunerne tilrettelægger
en mere smidig og individuel indsats. Konkret kan man f.eks.
undgå unødigt lange jobsøgningskurser. Samtidig
er det vigtigt at slå fast, at lovforslaget ikke forhindrer
længerevarende tilbud, der er meningsfulde for de
arbejdsløse i forhold til at komme nærmere hen imod
fast arbejde eller uddannelse.
For det andet udskydes gentagen aktivering for
kontanthjælpsmodtagere over 30 år, som ikke er
arbejdsmarkedsparate, fra 6 til 12 måneder. Også dette
giver mulighed for mere smidighed og fleksibilitet i kommunerne,
der stadig vil have mulighed for at iværksætte
målrettede individuelle tilbud, der rækker ud over
minimumsreglerne.
Det er EL's forventning, at finanslovaftalens begyndende
opgør med meningsløs aktivering vil blive
videreført allerede i denne samling. EL erkender, at der er
uenigheder mellem EL og regeringspartierne om den aktive
arbejdsmarkedspolitik. EL deltager ikke i den
mistænkeliggørelse af de ledige, der ligger bag
retorikken om krævementaliteten blandt modtagere af
overførselsindkomster, generaliseringer om, at det ikke kan
betale sig at arbejde, den stadige pukken på de lediges
pligter og modstillingen mellem hårdtarbejdende
lavtlønnede og mennesker uden arbejde.
Det er EL's håb, at regeringspartierne vil
forsætte linjen fra finansloven og fortsætte
oprydningen i standardaktivering og ligegyldige krav. Det er
afgørende, at de ledige dagpenge- og
kontanthjælpsmodtagere behandles individuelt og under
hensyntagen til deres personlige situation. Kort sagt, at de
behandles med respekt og ikke med mistænksomhed. Dette
lovforslag er et bidrag hertil.
Et mindretal i udvalget
(V, LA og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling, men
vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
ønsker ikke, sådan som der lægges op til med
dette lovforslag, at spare på beskæftigelsesindsatsen.
Knap 200 mio. kr. vil blive sparet på
beskæftigelsesindsatsen med dette lovforslag, og det er den
helt forkerte vej at gå. V og KF ønsker i stedet en
aktiv beskæftigelsesindsats, der tager hånd om
ledighedsproblemerne. V og KF ønsker ikke at forringe
mulighederne for, at de svageste ledige og kommer i aktivering,
sådan som det sker med dette forslag.
V og KF er endvidere forundrede over, hvorfor dette lovforslag
ikke indgår som en del af regeringens samlede reform af
kontanthjælpsområdet. Det er ikke meningsfuldt at
annoncere en stor reform for så samtidig at lave små
lovændringer hen ad vejen.
Et andet mindretal (DF)
vil redegøre for sin stilling til lovforslaget ved 2.
behandling. Mindretallet vil stemme for det stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1)
Datoen »12. marts 2012 « ændres til: »2.
april 2012«.
[Udskydelse af lovens
ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring som følge af,
at lovforslaget, under hensyn til Folketingets behandling af
lovforslaget, ikke kan færdigbehandles inden den oprindelig
foreslåede ikrafttrædelsesbestemmelse.
Som følge af det udskudte
ikrafttrædelsestidspunkt vurderes de økonomiske
konsekvenser som følge heraf skønsmæssigt - med
de forudsætninger der hidtil er brugt - at give et
besparelsestab i 2012 på ca. 14 mio. kr. Fra 2013 og frem er
resultatet uændret.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Ane Halsboe-Larsen (S) Bjarne
Laustsen (S) Henrik Sass Larsen (S) Jan Johansen (S) Leif Lahn
Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) fmd. Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
Nadeem Farooq (RV) Andreas Steenberg (RV) Finn Sørensen (EL)
Eigil Andersen (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Annette Vilhelmsen
(SF) Christian Juhl (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans
Andersen (V) Louise Schack Elholm (V) Claus Hjort Frederiksen (V)
Jacob Jensen (V) Peter Juel Jensen (V) Inger Støjberg (V)
Ulla Tørnæs (V) Fatma Øktem (V) Bent
Bøgsted (DF) nfmd. Jens
Henrik Thulesen Dahl (DF) René Christensen (DF) Pia
Adelsteen (DF) Joachim B. Olsen (LA) Mai Henriksen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 76
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringsnotat, høringssvar og
ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | 1. udkast til betænkning |
4 | Ændringsforslag fra
beskæftigelsesministeren |
5 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 76
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om arbejdsmarkedsparate
kontanthjælpsmodtagere, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om effekten af aktivering af
ikkearbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm. om, hvilke forligsbindinger der er
på dette område, og herunder, hvorvidt lovforslaget er
et indgreb i et eksisterende forlig, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm. om, hvor mange færre ledige der
efter vedtagelse af lovforslaget vil komme i job med
løntilskud, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
5 | Spm. om, hvor mange færre ledige der
efter vedtagelse af lovforslaget vil komme i virksomhedspraktik,
til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
6 | Spm. om ministerens kommentarer til
artiklen i jp.dk den 13. februar 2012, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
7 | Spm. om, hvilke konkrete punkter i
forliget »Flere i arbejde«, 2002, og i forliget
»En ny chance for alle«, der er ændret i
»Velfærdsaftalen«, 2006, til
beskæftigelsesministeren og ministerens svar
herpå |
8 | Spm. om en oversigt over forlig og aftaler
der er indgået på Beskæftigelsesministeriets
område, med angivelse af, hvilke dele af aftalerne, der er
opsagt, til beskæftigelsesministeren og ministerens svar
herpå |