Skriftlig fremsættelse (8. februar
2012)
Klima-, energi- og
bygningsministeren (Martin Lidegaard)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
fremme af energibesparelser i bygninger, lov om bygnings- og
boligregistrering samt byggeloven (Fremrykning af pligten til
energimærkning af bygninger, annoncering af
energimærket ved salg og udleje, sanktioner og
godkendelsesordning for installatører og montører af
små VE-anlæg, styrkelse af dataindsamling om
energiforbrug, ophævelse af monopol på udstedelse af
VA-godkendelser og omfanget af pligten til at tegne en
byggeskadeforsikring m.v.)
(Lovforslag nr. L 84).
Lovforslaget indeholder ændringer af lov om fremme af
energibesparelser i bygninger, lov om bygnings- og
boligregistrering og byggeloven.
Lovforslagets primære formål er at
gennemføre de ændringer af EU's bygningsdirektiv, der
blev vedtaget den 19. maj 2010, og vedrører forhold omfattet
af lov om fremme af energibesparelser i bygninger, herunder
energimærkning af bygninger og eftersyn af kedel- og
varmeanlæg samt ventilations- og klimaanlæg (tekniske
anlæg). Direktivimplementeringen består bl.a. i en
udvidelse og præcisering af det offentliges forpligtelser i
relation til energieffektivisering, nye krav om annoncering af
energimærket (bygningens indplacering på A til
G-skalaen) i forbindelse med salg og udleje af bygninger og
bygningsenheder, et nyt krav om opslag af udførte
energimærkninger på større ikkeoffentlige
bygninger, som ofte besøges af offentligheden, samt en
udvidelse og effektivisering af adgangen til at
iværksætte sanktioner, herunder indførelse af
mulighed for klima-, energi- og bygningsministeren til at udstede
administrative bødeforelæg.
Herudover har lovforslaget til formål at tilvejebringe
hjemmelsgrundlaget for, at der i medfør af loven kan
fastsættes regler, der gennemfører to artikler i EU's
direktiv om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende
energikilder (VE-direktivet). Lovforslaget indeholder således
bestemmelser om, at klima-, energi- og bygningsministeren kan
fastsætte regler om, at offentlige institutioner og
virksomheder m.v. skal øge andelen af energi fra vedvarende
energikilder. Ligeledes etableres med lovforslaget en hjemmel for
klima-, energi- og bygningsministeren til at fastsætte regler
om godkendelsesordninger for installatører og
montører af små vedvarende energianlæg.
På enkelte områder foreslås bestemmelser,
der går videre end såvel bygnings- og VE-direktivets
minimumskrav. Formålet hermed er at fremme de energipolitiske
målsætninger om gennemførelse af
energibesparelser.
Lovforslaget har endvidere til formål at foretage nogle
justeringer af den gældende lovgivning ud fra de hidtidige
erfaringer med lovens bestemmelser vedrørende
energimærkning og eftersyn af tekniske anlæg i
bygninger.
Endvidere indeholder lovforslaget to ændringer af
byggeloven. Den første ændring muliggør
konkurrenceudsættelse af opgaven med at udstede de
lovpligtige godkendelser af byggevarer, som kommer i kontakt med
drikkevand (de såkaldte VA-godkendelser). Den anden
ændring vedrører i hvilket omfang, reglerne om
obligatorisk byggeskadeforsikring finder anvendelse, når der
ved om- eller tilbygning etableres nye boligenheder i bebyggelse,
der ikke hidtil har været anvendt til beboelse.
Endelig indeholder lovforslaget et forslag om ændring af
lov om bygnings- og boligregistrering med henblik på at
forbedre mulighederne for registrering af energiforbrugsoplysninger
i bygnings- og boligregistret (BBR), og give de personer og
virksomheder, der udarbejder lovpligtige energimærkninger
eller udfører eftersyn af kedel- og varmeanlæg,
direkte adgang til de relevante oplysninger om energiforbrug i
BBR.
Lovforslaget gennemfører bestemmelser i
bygningsdirektivet (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2010/31/EU af 19. maj 2010 om bygningers energimæssige
ydeevne (omarbejdning)) og gennemfører to bestemmelser fra i
VE-direktivet (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/28
af 23. maj 2009 om fremme af anvendelse af energi fra vedvarende
energikilder og om ændring og senere ophævelse af
direktiv 2001/77/EF og 2003/30/EF).
Dele af lovforslaget vil indebære mindre administrative
lettelser for erhvervslivet, mens andre dele vil medføre
begrænsede byrder for erhvervslivet.
Lovforslaget har positive konsekvenser for miljøet i
form af reduceret CO2-udledning, i
det omfang forslaget fremmer energieffektiviseringen af bygninger,
mere effektive små vedvarende energianlæg og brugen af
vedvarende energi i offentlige bygninger.
Lovforslaget vurderes at få mindre økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige.
Loven træder i kraft den 1. juli 2012.
Idet der i øvrigt henvises til lovforslaget med
bemærkninger, anbefales forslaget til Folketingets velvillige
behandling.