Skriftlig fremsættelse (9. februar
2012)
Social- og integrationsministeren (Karen
Hækkerup)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
forskellige love som følge af etableringen af Udbetaling
Danmark og om ophævelse af lov om ændring af
regler for statens udbetaling af refusion af kommunernes udgifter i
henhold til den sociale pensions- og bistandslovgivning m.v.
(Fordeling af myndighedsansvaret mellem kommunerne og
Udbetaling Danmark m.v.)
(Lovforslag nr. L 87)
Lovforslaget fastlægger den nærmere fordeling af
sagsområder mellem Udbetaling Danmark og kommunerne.
Formålet er at effektivisere sagsbehandlingen på
en række områder som for eksempel folkepension og
boligstøtte ved at samle opgaverne i en ny offentlig
selvejende institution, Udbetaling Danmark.
Det foreslås, at Udbetaling Danmark skal have
overført ansvaret for en række opgaver, der
hovedsageligt afgøres på baggrund af objektive
kriterier.
Det foreslås således, at Udbetaling Danmark
får overført myndighedsansvaret fra kommunerne forhold
til:
- Folkepension,
varmetillæg, petroleumstillæg, opsat pension,
supplerende pensionsydelse (ældrecheck) og tillæg efter
en række overgangsbestemmelser
- Den personlige
tillægsprocent og opgørelse af formue
-
Førtidspension (beregning og udbetaling)
- Boligydelse og
boligsikring
- § 16 i lov
om friplejeboliger
- Dagpenge ved
barsel
-
Børnetilskud og forskudsvis udbetaling af
børnebidrag
- Opkrævning
af underholdsbidrag, dvs. børnebidrag og
ægtefællebidrag
- Børne- og
ungeydelse
Kommunen foreslås at bevare ansvaret for
myndighedsopgaver i forhold til:
-
Førtidspension (tilkendelse og frakendelse m.v., herunder af
bistandstillæg, plejetillæg og -invaliditetsydelse)
- Personligt
tillæg
- Almindeligt og
udvidet helbredstillæg
- Lån til
betaling af beboerindskud og depositum
Overførsel af myndighedsansvaret fra kommunen til
Udbetaling Danmark betyder også, at Udbetaling Danmark
på de nævnte områder træffer
afgørelse om omregning, modregning og tilbagebetaling af
ydelser, som er modtaget med urette og mod bedre vidende.
Lovforslaget indeholder med undtagelse af enkelte lovtekniske
justeringer ikke ændringer i de materielle regler for
ydelserne.
Det foreslås, at loven med en række undtagelser
træder i kraft den 1. oktober 2012. De berørte
ydelsesområder overføres successivt i perioden 1.
oktober 2012 til 1. marts 2013.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
bemærkninger, der ledsager det, skal jeg anbefale forslaget
til Folketingets velvillige behandling.