Fremsat den 22. februar 2012 af
beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik og
integrationsloven (Midlertidig forlængelse af
dagpengeperioden og ret til ferie for modtagere af
kontanthjælp og særlig ydelse mv.)
Beskæftigelsesministeriet
§ 1
I lov nr. 703 af 25. juni 2010 om ændring
af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (Nedsættelse
af dagpengeperioden), foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 2, stk. 2,
indsættes efter »efter lovens
ikrafttræden«: », jf. dog stk. 3«.
2. I
§ 2 indsættes som stk. 3 og 4:
»Stk. 3.
Personer omfattet af stk. 2, hvis ret til dagpenge
udløber ved udgangen af ugerne 26-52 i 2012, bevarer retten
til dagpenge efter de indtil 1. juli 2010 gældende regler,
dog højst i sammenlagt 2½ år efter 1. juli
2010.
Stk. 4. Personer,
som har påbegyndt en dagpengeperiode den 1. juli 2010 eller
senere, og hvis ret til dagpenge udløber ved udgangen af
ugerne 26-52 i 2012, har ret til dagpenge, jf. § 55 i lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v., i 2½ år inden
for en periode på 3 år.«
§ 2
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
jf. lovbekendtgørelse nr. 710 af 23. juni 2011, som
ændret ved § 3 i lov nr. 1364 af 28. december 2011
og lov nr. 17 af 15. januar 2012, foretages følgende
ændring:
1. § 23 ophæves.
§ 3
I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 946 af 1. oktober 2009, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 1364 af 28.
december 2011, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 5 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Modtageren kan dog opholde sig i udlandet, mens
pågældende har ret til ferie efter § 13,
stk. 8 og 9, § 74, stk. 1, nr. 4,
§ 74, stk. 2, nr. 3, og § 74 i,
stk. 4.«
2. § 13, stk. 4, nr. 7, affattes
således:
»7) den
pågældende har ret til ferie efter stk. 8 og
9.«
3. I
§ 13 indsættes efter
stk. 7 som nye stykker:
»Stk. 8. En
person, der har modtaget kontanthjælp i 12
sammenhængende måneder, har ret til op til fem ugers
ferie, hvor personen kan modtage kontanthjælp. Ferien skal
afholdes inden for de 12 følgende måneder. Det er en
betingelse, at personen i øvrigt
opfylder betingelserne for at modtage kontanthjælp, mens
ferien afholdes. Personen er ikke omfattet af reglerne i
stk. 1-3, mens ferien afholdes. Har personen optjent ret til
ferie med feriegodtgørelse, skal denne ferie afholdes
først. Den samlede ferie kan højst udgøre fem
uger.
Stk. 9. Det er en
betingelse for afholdelse af ferie, at personen har indgået
aftale med kommunen om feriens placering. Ved placering af ferien
skal der tages hensyn til personens øvrige forhold, herunder
familiens afholdelse af ferie, medmindre det i væsentlig grad
modvirker den beskæftigelsesindsats, der er iværksat
eller planlagt for personen. Kan den pågældende og
kommunen ikke blive enige om, hvornår ferien skal afholdes,
træffer kommunen afgørelse herom.«
Stk. 8 bliver herefter
stk. 10.
4. I
§ 13 indsættes som
stk. 11:
»Stk. 11.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om opgørelse af 12 sammenhængende måneder
med kontanthjælp, som nævnt i stk. 8, herunder
hvordan særlig ydelse kan indgå i
opgørelsen.«
5. I
§ 32 indsættes som 3.
pkt.:
»Optjent ferie med
feriegodtgørelse skal afholdes før ferie efter
§ 13, stk. 8.«
6. I
§ 74 i indsættes efter
stk. 3 som nye stykker:
»Stk. 4. En
person, der har modtaget særlig ydelse i 12
sammenhængende måneder, har ret til op til fem ugers
ferie, hvor personen kan modtage særlig ydelse. Ferien skal
afholdes inden for de 12 følgende måneder. Det er en
betingelse, at personen i øvrigt
opfylder betingelserne for at modtage særlig ydelse,
mens ferien afholdes. Har personen optjent ret til ferie med
feriegodtgørelse, skal denne ferie afholdes først.
Den samlede ferie kan højst udgøre fem uger.
Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om opgørelse af 12 sammenhængende måneder
med særlig ydelse, som nævnt i stk. 4, herunder
hvordan kontanthjælp kan indgå i opgørelsen.
Stk. 6.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om varsling
af ferie for personer, der modtager særlig ydelse.«
Stk. 4 bliver herefter
stk. 7.
7. I
§ 109, stk. 1, nr. 1,
udgår: », loft for samlet hjælp«.
Social- og
Integrationsministeriet
§ 4
I lov om integration af udlændinge i
Danmark (integrationsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1062
af 20. august 2010, som ændret ved § 2 i lov nr.
1543 af 21. december 2010, § 1 i lov nr. 462 af 18. maj
2011, § 7 i lov nr. 600 af 14. juni 2011, § 1 i
lov nr. 759 af 29. juni 2011, og ved § 2 i lov nr. 1364
af 28. december 2011 foretages følgende ændring:
1. § 24 ophæves.
§ 5
Loven træder i kraft den 1. april 2012.
§ 6
Stk. 1. En
kontanthjælpsmodtager, der før lovens
ikrafttræden har påbegyndt, men ikke ved lovens
ikrafttræden har afsluttet en friperiode efter den hidtil
gældende § 23 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller den hidtil gældende
§ 24 i integrationsloven, har ret til at holde fri resten
af den planlagte friperiode. For personer, der ved lovens
ikrafttræden har modtaget kontanthjælp i mindst 12
sammenhængende måneder, betragtes de dage, der fra og
med lovens ikrafttræden holdes fri, som ferie efter lovens
§ 13, stk. 8, i lov om aktiv socialpolitik som
affattet ved denne lovs § 3, nr. 3.
Stk. 2. Perioder
med starthjælp og introduktionsydelse, der er ydet før
den 1. januar 2012, indgår i beregningen af de 12
sammenhængende måneder efter denne lovs § 3,
nr. 3 og 4.
Stk. 3. Ved
opgørelsen af en kommunes slutskat og kirkeskat for
indkomståret 2012 efter § 16 i lov om kommunal
indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den beregnede
virkning af de ændringer i udskrivningsgrundlaget for
kommuneskat og kirkeskat for 2012, der følger af denne lovs
§ 1, nr. 2.
Stk. 4. Den
beregnede korrektion af kommunens og kirkens slutskat efter
stk. 3 fastsættes af økonomi- og
indenrigsministeren.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | | | | | 1. | Indledning | | 1.1. | Lovforslagets
hovedindhold | | 1.2. | Baggrunden for
lovforslaget | 2. | Lovforslagets
indhold | | 2.1. | Midlertidig
forlængelse af dagpengeperioden | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | 2.1.2. | Den foreslåede
ordning | | 2.2. | Modtagere af
kontanthjælp og særlig ydelse skal have mulighed for at
holde ferie | | | 2.2.1. | Gældende
ret | | | 2.2.2. | Den foreslåede
ordning | | 2.3. | Neutralisering af de
økonomiske konsekvenser for kommuner, der er
selvbudgetterende for 2012 | | | 2.3.1. | Gældende
ret | | | 2.3.2. | Den foreslåede
ordning | | 2.4. | Konsekvensændring som følge af
afskaffelsen af loftet over kontanthjælpen | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer | 9. | Sammenfattende
skema | | | | |
|
1. Indledning
1.1. Lovforslagets
hovedindhold
Regeringen (Socialdemokraterne, Radikale Venstre
og Socialistisk Folkeparti) har indgået aftale med
Enhedslisten om finansloven for 2012. Lovforslaget indeholder den
lovgivningsmæssige udmøntning af dele af aftalen.
Lovforslaget indeholder følgende to
elementer fra aftalen:
• Midlertidig
forlængelse af dagpengeperioden
•
Kontanthjælpsmodtagere skal have mulighed for at holde
ferie.
Lovforslaget indeholder tillige et element, som
ligger uden for aftalen.
Det drejer sig om følgende:
•
Neutralisering af de økonomiske konsekvenser for kommuner,
der er selvbudgetterende for 2012.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med det
samtidig fremsatte lovforslag om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, (Ændring af prisloftet på
6 ugers selvvalgt uddannelse).
Lovforslaget skal endvidere ses i
sammenhæng med L 76, der er fremsat den 25. januar 2012 -
forslag til lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats (Nedsættelse af varighedskrav til
ret og pligt tilbud og ændring af tidspunktet for gentagen
aktivering for ikke arbejdsmarkedsparate
kontanthjælpsmodtagere, der er fyldt 30 år, m.v.) Dette
lovforslag udmønter andre dele af delaftalen om finansloven
for 2012 på det beskæftigelsesmæssige
område.
1.2. Baggrunden for
lovforslaget
Regeringen (Socialdemokraterne, Radikale Venstre
og Socialistisk Folkeparti) har indgået aftale med
Enhedslisten om finansloven for 2012.
Aftalepartierne er blandt andet enige om
følgende to elementer:
• Midlertidig
forlængelse af dagpengeperioden
Regeringen
og Enhedslisten er enige om at forlænge dagpengeperioden med
½ år for alle forsikrede ledige, der opbruger
dagpengeretten i 2. halvår 2012, dog således, at den
samlede dagpengeperiode ikke kan overstige 4 år. Den
midlertidige forlængelse vil således også omfatte
forsikrede personer, der er blevet ledige efter 1. juli 2010,
hvilket er en udvidelse i forhold til regeringens
finanslovsudspil.
•
Kontanthjælpsmodtagere skal have mulighed for at holde
ferie
I dag har
kontanthjælpsmodtagere som udgangspunkt ikke ret til ferie
med kontanthjælp.
Regeringen
og Enhedslisten er enige om at sikre, at
kontanthjælpsmodtagere får ret til ferie, således
at de i 5 uger om året undtages fra kravet om at stå
til rådighed for arbejdsmarkedet. Der vil være tale om
en ret til ferie i sammenlagt 5 uger for
kontanthjælpsmodtagere, der har modtaget kontanthjælp i
12 sammenhængende måneder. De 5 ugers ferie skal holdes
i løbet af de næste 12 måneder. De kan ikke
holdes i forbindelse med et ansættelsesforhold efter
kontanthjælpsforløbet.
Feriens
placering skal aftales nærmere mellem den enkelte og
kommunen, idet der skal tages hensyn til både
beskæftigelsesindsatsen og personens øvrige forhold,
herunder placering af familiens ferie. Eventuel optjent ferie
med feriegodtgørelse skal afholdes forud for ferie under
kontanthjælpsforløb.
I dag har
kontanthjælpsmodtagerne en friperiode på en
måned, hvor den pågældende ikke er omfattet af
rådighedsforpligtelsen, hvis kontanthjælpsmodtageren er
i et aktiveringsforløb, der har en varighed på mindst
12 måneder. Der kan fremover ikke både holdes en
friperiode efter aktiveringsreglerne og ferie.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Midlertidig
forlængelse af dagpengeperioden
2.1.1. Gældende ret
Som led i Genopretningsaftalen fra maj 2010, blev
dagpengeperioden nedsat fra 4 år inden for 6 år til 2
år inden for 3 år. Ændringen trådte i kraft
den 1. juli 2010, jf. lov nr. 703 af 25. juni 2010.
Personer, som forud for den 1. juli 2010 var
indplaceret i en dagpengeperiode, bevarer retten til dagpenge efter
tidligere regler dog i maksimalt 2 år inden for den
resterende del af deres referenceperiode.
For personer, som er indplaceret i en
dagpengeperiode den 1. juli 2010 eller senere, er dagpengeperioden
2 år inden for 3 år.
2.1.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås at ændre
overgangsordningen til loven om ændring af dagpengeperiodens
længde, jf. § 2 i lov nr. 703 af 25. juni 2010, som
omhandler de personer, som med virkning fra 1. juli 2010 fik
afkortet deres igangværende dagpengeperiode.
Forbrug af dagpenge opgøres i hele uger.
Det betyder, at dagpengeperioden altid vil slutte ved en uges
udløb, jf. § 55, stk. 3, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
Konkret foreslås, at personer, der har
fået afkortet deres dagpengeperiode efter den nuværende
overgangsregel, og hvis dagpengeperiode udløber ved udgangen
af ugerne 26-52 i 2012 (perioden 1. juli til 30. december 2012),
får forlænget deres dagpengeperiode. Forlængelsen
kan højst ske med 6 måneder - svarende til 26 ugers
dagpenge.
Forlængelsen kan ikke give en bedre ret end
efter de før 1. juli 2010 gældende regler. Den samlede
dagpengeperiode inklusive forlængelsen kan således ikke
udgøre mere end 4 år inden for 6 år.
I forhold til den gældende overgangsregel
betyder ændringen, at personer, som var indplaceret forud for
den 1. juli 2010, og som på dette tidspunkt havde forbrugt
mindre end 1½ år af dagpengeperioden (daværende
4 år) inden for deres resterende del af referenceperioden
(daværende 6 år), kan få forlænget
dagpengeperioden med 6 måneder/26 uger. Det er en
forudsætning, at pågældendes dagpengeperiode
udløber i ugerne 26-52 i 2012 (perioden 1. juli til 30.
december 2012).
Personer, som den 1. juli 2010 havde forbrugt
mellem 1½ år og 2 år af dagpengeperioden
på 4 år, kan få deres afkortede dagpengeperiode
forlænget med op til 6 måneders/26 ugers dagpenge.
Dette skyldes begrænsningen på 4 års dagpenge.
Det er en forudsætning, at pågældendes
dagpengeperiode udløber ved udgangen af ugerne 26-52 i 2012
(perioden 1. juli til 30. december 2012).
Personer, som den 1. juli 2010 havde forbrugt
mere end 2 år af dagpengeperioden, kan på grund af
begrænsningen på 4 års dagpenge ikke få
forlænget deres dagpengeperiode.
Der foreslås videre, at der indsættes
en ny særlig overgangsordning for de personer, som er
omfattet af den 2-årige dagpengeperiode inden for 3 år,
jf. § 55, stk. 1, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Personer, som er indplaceret i
en dagpengeperiode den 1. juli 2010 eller senere, og hvis
dagpengeperiode udløber ved udgangen af ugerne 26-52 i 2012
(perioden 1. juli til 30. december 2012), får forlænget
deres dagpengeperiode med ½ år. De får herved
samlet ret til dagpenge i 2½ år inden for 3 år
regnet fra tidspunktet for deres indplacering.
Forslagene betyder, at antallet af personer, som
opbruger deres ret til dagpenge (får falddato) inden for
samme tidsrum, udjævnes over tid. Det hænger sammen
med, at en del af persongruppen vil forlade dagpengesystemet
på grund af beskæftigelse eller udskyde falddatoen
på grund af kortvarig beskæftigelse, ferie mv.
Endvidere vil en del af persongruppen (overgangsgruppen) i
løbet af forlængelsesperioden falde for den generelle
begrænsning af ydelsesperioden på 4 år inden for
en referenceperiode på 6 år.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
1 og 2.
2.2. Modtagere af
kontanthjælp og særlig ydelse skal have mulighed for at
holde ferie
En del af den indgåede aftale om Bedre
vilkår for ledige skal sikre, at
kontanthjælpsmodtagere, der har modtaget kontanthjælp i
12 sammenhængende måneder, får ret til ferie,
således at de i 5 uger om året undtages fra kravet om
at stå til rådighed for arbejdsmarkedet.
2.2.1. Gældende ret
Kontanthjælpsmodtagere har efter de
gældende regler ikke ret til at holde ferie med
kontanthjælp.
Dog har kontanthjælpsmodtagere, der er i et
aktiveringsforløb, der har en varighed på mindst 12
sammenhængende måneder, ret til at holde en friperiode
på en måned, hvor de ikke er omfattet af
rådighedsforpligtelsen.
Efter praksis kan kontanthjælpsmodtageren
opholde sig i udlandet i friperioden. Ankestyrelsen har i en
principafgørelse fundet, at en kontanthjælpsmodtager
undtagelsesvis havde ret til kontanthjælp under ophold i
udlandet. Ankestyrelsen lagde vægt på, at
kontanthjælpsmodtageren på forhånd havde
underrettet kommunen om udlandsopholdet, og at opholdet i udlandet
var kortvarigt. Ankestyrelsen lagde endvidere vægt på,
at kontanthjælpsmodtageren ikke havde pligt til at stå
til rådighed for arbejdsmarkedet, da pågældende
havde ret til aktiveringsfri i den periode, hvor udlandsopholdet
fandt sted.
Modtagere af ledighedsydelse har ret til at holde
ferie i op til 25 dage på ledighedsydelse. Efter
Ankestyrelsens praksis kan modtagere af ledighedsydelse opholde sig
i udlandet i ferieperioden, da der ikke under ferieperioden er
pligt til at stå til rådighed for arbejdsmarkedet.
Ferie med ledighedsydelse skal afholdes i ferieåret, der
går fra 1. maj til 30. april.
En modtager af ledighedsydelse skal varsle
jobcenteret om, at pågældende ønsker at holde
ferie. Modtageren af ledighedsydelse har ret til ferie med
ledighedsydelse, hvis pågældende har givet meddelelse
til jobcenteret om ferien senest 14 dage før, ferien skal
afholdes. Dette gælder dog ikke, hvis der forud for
meddelelsen af ferien er fastsat møder, givet tilbud om
fleksjob eller afgivet tilbud mv., som personen har pligt til at
deltage i. Hvis meddelelsen om ferien sker mindre end 14 dage
før, ferien skal afholdes, kan jobcenteret godkende
ferieafholdelsen.
Personer, der modtager særlig ydelse, har
efter de gældende regler ikke ret til at holde ferie, med
mindre der er optjent ret til feriegodtgørelse. De har
endvidere ikke ret til en friperiode.
Feriegodtgørelse efter ferielovgivningen
og udbetalte ferietillæg til personer, der er ophørt
med at modtage hjælp efter § 42 i lov om social
service, bliver trukket fra i kontanthjælpen, når de
holder ferie. Der kan kun foretages fradrag svarende til
hjælpen for det antal dage, som feriegodtgørelsen
eller ferietillægget er bestemt til at dække. Det samme
gør sig gældende for modtagere af særlig
ydelse.
For modtagere af ledighedsydelse gælder, at
der sker fradrag i antallet af feriedage med ledighedsydelse i et
ferieår i det omfang, den pågældende til brug for
samme ferieår har optjent ret til ferie med
feriegodtgørelse eller løn, og den optjente ret til
ferie med feriegodtgørelse eller løn sammenlagt med
retten til feriedage med ledighedsydelse overstiger 25
feriedage.
2.2.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at
kontanthjælpsmodtagere, der har modtaget hjælp i en
periode på 12 sammenhængende måneder, skal have
mulighed for at holde ferie på kontanthjælp i op til
fem uger i de følgende 12 sammenhængende
måneder.
Feriens placering skal aftales nærmere
mellem kontanthjælpsmodtageren og kommunen, idet der skal
tages hensyn til både beskæftigelsesindsatsen og den
øvrige families ferie.
Det foreslås endvidere, at det vil blive
muligt at opholde sig i udlandet under ferien. Dette svarer til den
gældende praksis, hvorefter kontanthjælpsmodtageren kan
opholde sig i udlandet i de friperioder, hvor
pågældende ikke skal stå til rådighed. Den
samlede ferie kan højst udgøre fem uger.
Med forslaget får
kontanthjælpsmodtagerne ret til at holde ferie og fritages i
den periode fra rådighedsforpligtelsen. Der er ikke tale om
en egentlig optjening af ferie, og personen kan ikke
efterfølgende få udbetalt kontanthjælp under
ferie i ansættelsesforhold efter
kontanthjælpsforløbet.
Det foreslås samtidig at ophæve
friperioden efter reglerne i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og integrationsloven.
Endelig foreslås det, at modtagere af
særlig ydelse også skal have ret til ferie i op til fem
uger, og at de skal kunne opholde sig i udlandet under ferien. Det
foreslås ligeledes, at modtagere af særlig ydelse skal
varsle jobcentret om afholdelse af ferie i lighed med de
gældende regler for modtagere af ledighedsydelse, jf. pkt.
2.2.1.
Samtidig indskrives gældende praksis vedr.
ledighedsydelsesmodtageres ret til at opholde sig i udlandet under
ferie.
Der henvises til lovforslagets
§§ 2, 3 og 4.
2.3. Neutralisering af de
økonomiske konsekvenser for kommuner, der er
selvbudgetterende for 2012
2.3.1. Gældende ret
Med aftalen af 4. juni 2011 mellem KL og den
daværende regering om kommunernes økonomi for 2012 er
udskrivningsgrundlaget for 2012 endeligt fastlagt. Det
fremgår af aftalen, at virkningerne af eventuelle
ændringer heri med virkning for 2012-grundlaget neutraliseres
for de selvbudgetterende kommuner.
2.3.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at de økonomiske
konsekvenser af lovforslaget for indkomståret 2012
neutraliseres for kommunerne og folkekirken for så vidt
angår de kommuner, der for 2012 har valgt at budgettere med
deres eget skøn over udskrivningsgrundlaget. For 2013 vil
virkningerne for kommunerne indgå i det beregnede
udskrivningsgrundlag i forbindelse med kommuneforhandlingerne.
Der henvises til lovforslagets § 6,
stk. 3 og 4.
2.4. Konsekvensændring
som følge af afskaffelsen af loftet over
kontanthjælpen
Der er ved en fejl ikke foretaget en
konsekvensændring i lov om aktiv socialpolitik
§ 109, stk. 1, nr. 1, i lov nr. 1364 af 28. december
2011. Henvisning til reglerne om loftet over kontanthjælpen
er udgået af bestemmelsen, men »loft for samlet
hjælp« fremgår fortsat af bestemmelsen. Det
foreslås, at »loft over samlet hjælp«
udgår af § 109, stk. 1, nr. 1.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
De samlede økonomiske konsekvenser af
lovforslaget er merudgifter på ca. 530 mio. kr. i 2012, ca.
275 mio. kr. i 2013, samt 12 mio. kr. i hvert af årene
2014-2015, jf. det sammenfattende skema i tabel 3. Heraf
skønnes de kommunaløkonomiske konsekvenser at
være merudgifter for ca. 280 mio. kr. i 2012, 150 mio. kr. i
2013, samt ca. 8 mio. kr. i hvert af årene 2014-2015.
Forslaget træder i kraft den 1. april
2012.
Nedenfor gennemgås de økonomiske
konsekvenser af lovforslaget for de enkelte elementer i
lovforslaget.
3.1. Midlertidig
forlængelse af dagpengeperioden
Forslaget vedrører en midlertidig
forlængelse af dagpengeperioden med et halvt år for
alle forsikrede ledige, der opbruger dagpengeretten i andet
halvår af 2012. Dagpengeperioden kan dog ikke overstige 4
år.
Forslaget træder i kraft den 1. april 2012
og har virkning for personer, hvis dagpengeperiode udløber
ved udgangen af ugerne 26-52 i 2012 (perioden 1. juli til 30.
december 2012).
Forslaget forventes at øge antallet af
dagpengemodtagere med ca. 2.100 helårspersoner i 2012 og
1.100 helårspersoner i 2013, hvilket forventes at
medføre merudgifter til dagpenge på ca. 410 mio. kr. i
2012 og ca. 205 mio. kr. i 2013. Hertil kommer merudgifter til
løntilskud for i alt ca. 1.250 flere helårspersoner i
2012 og 625 flere helårspersoner i 2013 og merudgifter til
aktivering af dagpengemodtagere på samlet ca. 350 mio. kr. i
2012 og ca. 175 mio. kr. i 2013. Det øgede antal
dagpengemodtagere modsvares delvist af færre
kontanthjælpsmodtagere (passive og aktive), henholdsvis 1.700
færre helårspersoner i 2012 og 825 færre i 2013.
De færre kontanthjælpsmodtagere medfører
mindreudgifter til kontanthjælp og aktivering af
kontanthjælpsmodtagere på i alt ca. 240 mio. kr. i 2012
og knap 120 mio. kr. i 2013.
I alt medfører forslaget samlede
offentlige merudgifter på 520,7 mio. kr. i 2012 og 262,5 mio.
kr. i 2013. De kommunale merudgifter udgør 52,4 procent af
de samlede merudgifter i 2012 og 53,7 pct. af de samlede
merudgifter i 2013. Forskellen mellem 2012 og 2013 i kommunernes
andel af de samlede merudgifter skyldes en overgangsregel
vedrørende kommunernes medfinansiering af dagpengeudgifter,
som betyder, at der i 2012 er en karensperiode på 8 uger,
hvor kommunerne ikke bidrager til dagpengeudgifterne, mens den fra
2013 og frem udgør 4 uger.
| | | | | Tabel
1. Økonomiske konsekvenser af
forslag om midlertidig forlængelse af
dagpengeperioden | Mio. kr., 2012-priser | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Stat i alt | 248,0 | 121,5 | 0,0 | 0,0 | Kommuner i
alt | 272,7 | 141,0 | 0,0 | 0,0 | Heraf: | | | | | DUT | 1,5 | 0,7 | 0,0 | 0,0 | Budgetgaranti | -100,2 | -48,9 | 0,0 | 0,0 | Beskæftigelsestilskud | 371,4 | 189,2 | 0,0 | 0,0 | Stat og kommune i
alt | 520,7 | 262,5 | 0,0 | 0,0 | | | | | |
|
3.2. Modtagere af
kontanthjælp og særlig ydelse skal have mulighed for at
holde ferie
Forslaget vedrører indførelse af en
ret til 5 ugers ferie for kontanthjælpsmodtagere. Retten til
ferie forudsættes at medføre, at
kontanthjælpsmodtagerne vil blive længere tid på
ydelsen. Ændringen skønnes at medføre en
årlig stigning på knap 100 helårspersoner
på kontanthjælp svarende til en merudgift på 12
mio. kr. årligt. Staten refunderer 30 procent af de kommunale
udgifter, hvorfor de kommunale merudgifter udgør 70
procent.
| | | | | Tabel
2. Økonomiske konsekvenser af
forslag om ferie til kontanthjælpsmodtagere | Mio. kr., 2012-priser | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Stat i alt | 2,7 | 3,6 | 3,6 | 3,6 | Kommuner i
alt | 6,3 | 8,4 | 8,4 | 8,4 | Stat og kommune i
alt | 9,0 | 12,0 | 12,0 | 12,0 | | | | | |
|
3.3. Neutralisering af de
økonomiske konsekvenser for kommuner, der er
selvbudgetterende for 2012
Lovforslagets § 1, nr. 2, om
midlertidig forlængelse af dagpengeperioden skønnes at
medføre en samlet forøgelse af det kommunale
udskrivningsgrundlag på ca. 473 mio. kr. Der er tale om
nettovirkningen af den stigning i den skattepligtige indkomst, som
de forventede flere dagpengemodtagere og forsikrede ledige i
løntilskudsansættelser vil give anledning til, og den
modsatrettede effekt af de forventede færre
kontanthjælpsmodtagere, jf. afsnit 3.1. ovenfor.
Det er ikke muligt at opgøre lovforslagets
økonomiske konsekvenser for det kommunale
udskrivningsgrundlag på kommuneniveau. Korrektionen af
efterreguleringen foreslås derfor opgjort som den enkelte
kommunes andel af den skønnede merudgift for så vidt
angår de dele af lovforslaget, som har konsekvenser for
opgørelsen af den kommunale slutskat og kirkeskat.
Opgørelsesgrundlaget omfatter virkningen af den midlertidige
forlængelse af dagpengeperioden med 6 måneder for
personer, hvis ret til dagpenge udløber i ugerne 27-52 i
2012. De øvrige dele af lovforslaget med økonomiske
konsekvenser har kun helt marginale skattemæssige
konsekvenser.
Fordelingen af korrektionen er endeligt beregnet
af Beskæftigelsesministeriet på det grundlag, der
foreligger på tidspunktet for lovforslagets
fremsættelse. Korrektionen er baseret på en
opgørelse af kommunens andel af ledige med mellem 2 og 4
års dagpengeanciennitet i det rullende år fra 4. kvt.
2010 til 3. kvt. 2011. Korrektionen for kirkeskat i den
selvbudgetterende kommune beregnes på tilsvarende
måde.
| | | | | Tabel
3. Samlede økonomiske
konsekvenser af lovforslaget fordelt på stat og
kommune | Mio. kr., 2012-priser | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Stat i alt Heraf: Drift Forsørgelse Løntilskud (forsikrede) Øvrig | 250,7 ? 19,9 105,9 124,9 0,0 | 125,1 ? 10,1 52,5 62,5 0,0 | 3,6 ? 0,0 3,6 0,0 0,0 | 3,6 ? 0,0 3,6 0,0 0,0 | Kommuner i
alt Heraf: Drift Forsørgelse Løntilskud (forsikrede) Øvrig Heraf: DUT Budgetgaranti Det særlige
beskæftigelsestilskud | 279,0 ? 32,6 120,0 124,9 1,5 ? 1,5 -93,9 371,4 | 149,4 ? 21,7 64,5 62,5 0,7 ? 0,7 -40,5 189,2 | 8,4 ? 8,4 0,0 0,0 0,0 ? 0,0 8,4 0,0 | 8,4 ? 8,4 0,0 0,0 0,0 ? 0,0 8,4 0,0 | Stat og kommune i
alt Heraf: Drift Forsørgelse Løntilskud (forsikrede) Øvrig | 529,7 ? 52,5 225,9 249,8 1,5 | 274,5 ? 31,8 117,0 125,0 0,7 | 12,0 ? 8,4 3,6 0,0 0,0 | 12,0 ? 8,4 3,6 0,0 0,0 | | | | | |
|
De kommunale nettoudgifter til
arbejdsløshedsdagpenge og til løntilskud til
forsikrede ledige er omfattet af det særlige
beskæftigelsestilskud, mens de øvrige kommunale
nettoudgifter er omfattet af budgetgarantien. De økonomiske
konsekvenser for kommunerne skal forhandles med de kommunale
parter.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været i høring hos
følgende myndigheder, organisationer mv.:
Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg,
Arbejdsløshedskassen for Selvstændige Erhvervsdrivende
(ASE), Kristelig Arbejdsgiverforening og Kristelig
Fagbevægelse, Ankestyrelsen, Danske Regioner, Dansk
Socialrådgiverforening, De Samvirkende
Invalideorganisationer, Det Centrale Handicapråd,
Foreningen af socialchefer i Danmark, Foreningen af
Statsforvaltningsdirektører, Foreningen af
Statsforvaltningsjurister, Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisionen,
Rådet for Socialt Udsatte og Frivilligrådet.
9. Sammenfattende skema
| | | | | | | | | Vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | 2012-priser | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Stat: 2012: 0,0 mio. kr. 2013: 0,0 mio. kr. 2014: 0,0 mio. kr. 2015: 0,0 mio. kr. ? Kommuner: 2012: 0,0 mio. kr. 2013: 0,0 mio. kr. 2014: 0,0 mio. kr. 2015: 0,0 mio. kr. | Stat: 2012: 250,7 mio. kr. 2013: 125,1 mio. kr. 2014: 3,6 mio. kr. 2015: 3,6 mio. kr. ? Kommuner: 2012: 277,5 mio. kr. 2013: 148,7 mio. kr. 2014: 8,4 mio. kr. 2015: 8,4 mio. kr. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Stat: 2012: 0,0 mio. kr. 2013: 0,0 mio. kr. 2014: 0,0 mio. kr. 2015: 0,0 mio. kr. ? Kommuner: 2012: 0,0 mio. kr. 2013: 0,0 mio. kr. 2014: 0,0 mio. kr. 2015: 0,0 mio. kr. | Stat: 2012: 0,0 mio. kr. 2013: 0,0 mio. kr. 2014: 0,0 mio. kr. 2015: 0,0 mio. kr. ? Kommuner: 2012: 1,5 mio. kr. 2013: 0,7 mio. kr. 2014: 0,0 mio. kr. 2015: 0,0 mio. kr. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter gældende regler har personer, der har
påbegyndt en dagpengeperiode forud for den 1. juli 2010, ret
til dagpenge i en periode på sammenlagt 4 år inden for
6 år, dog således at der efter den 1. juli 2010
højst kan udbetales dagpenge i 2 år inden for den
pågældendes resterende referenceperiode, jf.
§ 2, stk. 2, i lov nr. 703 af 25. juni 2010 om
ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Efter forslagets § 1, nr. 2,
forlænges dagpengeperioden efter den 1. juli 2010 med op til
26 uger. Som konsekvens heraf foreslås det, at der i
§ 2, stk. 2, i lov nr. 703 af 25. juni 2010 om
ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., der
indeholder en overgangsbestemmelse for personer, der var
indplaceret i en dagpengeperiode den 1. juli 2010, henvises til et
nyt § 2, stk. 3, om forlængelsen af
dagpengeperioden efter den 1. juli 2010, som er affattet ved
lovforslagets § 1, nr. 2.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i de
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Ved lov nr. 703 af 25. juni 2010 blev
dagpengeperioden nedsat fra 4 år inden for 6 år til 2
år inden for 3 år. Ændringen trådte i kraft
den 1. juli 2010.
Efter gældende regler har personer, der har
påbegyndt en dagpengeperiode forud for den 1. juli 2010, ret
til dagpenge i en periode på sammenlagt 4 år inden for
6 år, dog således at der efter den 1. juli 2010
højst kan udbetales dagpenge i 2 år inden for den
pågældendes resterende referenceperiode, jf.
§ 2, stk. 2, i lov nr. 703 af 25. juni 2010.
Personer, der er indplaceret i en dagpengeperiode fra den 1. juli
2010, har ret til dagpenge i 2 år inden for en
referenceperiode på 3 år, jf. § 55,
stk. 1, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Forbrug af dagpenge opgøres i hele uger.
Det betyder, at dagpengeperioden altid vil slutte ved en uges
udløb.
Det foreslås, at dagpengeperioden
forlænges for personer, der har fået afkortet deres
dagpengeperiode efter den nuværende overgangsregel, jf.
§ 2, stk. 2, i lov nr. 703 af 25. juni 2010, og hvis
dagpengeperiode udløber ved udgangen af ugerne 26-52 i 2012
(perioden 1. juli til 30. december 2012). Forlængelsen kan
højst ske med 6 måneder - svarende til 26 ugers
dagpenge, dog således at den samlede dagpengeperiode
højst kan udgøre 4 år inden for 6 år.
Det foreslås videre, at dagpengeperioden
forlænges tilsvarende for personer, som er omfattet af den
2-årige dagpengeperiode inden for 3 år. Det betyder, at
personer, som er indplaceret i en dagpengeperiode den 1. juli 2010
eller senere, og hvis dagpengeperiode udløber ved udgangen
af ugerne 26-52 i 2012 (perioden 1. juli til 30. december 2012),
får forlænget deres dagpengeperiode med 6 måneder
- svarende til 26 uger, således at de samlet set får
ret til dagpenge i 2½ år inden for 3 år regnet
fra tidspunktet for deres indplacering.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i de
almindelige bemærkninger.
Til § 2
Til nr. 1 (§ 23)
Efter de gældende regler har
kontanthjælpsmodtagere, der er i et aktiveringsforløb,
der har en varighed på mindst 12 måneder, ret til at
holde en friperiode på en måned, hvor de ikke er
omfattet af rådighedsforpligtelsen.
Efter aftalen om Finansloven for 2012 - Bedre
Vilkår for ledige - kan der fremover ikke holdes både
en friperiode og ferie. Derfor foreslås reglen om friperiode
i § 23 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
ophævet.
Der henvises endvidere til forslaget til
overgangsbestemmelse, jf. lovforslagets § 6, hvorefter en
kontanthjælpsmodtager, der før lovens
ikrafttræden har påbegyndt men endnu ikke afsluttet en
friperiode efter § 23 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, har ret til at holde fri resten af den
planlagte friperiode. I denne situation vil de dage, der fra og med
lovens ikrafttræden holdes fri, blive betragtet som ferie
efter lov om aktiv socialpolitik § 13, stk. 8,
jf. lovforslagets § 3, nr. 3, hvis personen har
modtaget kontanthjælp i mindst 12 sammenhængende
måneder forud for lovens ikrafttræden og derfor har ret
til ferie.
Det betyder, at den del af friperioden, der er
aftalt at skulle afholdes efter lovens ikrafttræden,
indgår i de fem ugers ferie efter lovforslagets
§ 3, nr. 3.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i de
almindelige bemærkninger.
Til § 3
Til nr. 1 (§ 5, stk. 4)
Efter de gældende regler i § 5 i
lov om aktiv socialpolitik kan kommunen som udgangspunkt ikke
udbetale hjælp til personer, der opholder sig i udlandet,
fordi hjælpen er bestemt til at opfylde behov her i
landet.
Kommunen kan dog i særlige tilfælde
tillade, at hjælpen bevares under kortvarige ophold i
udlandet. Det gælder, hvis 1) modtageren deltager i
aktiviteter, der er led i tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller revalidering, 2) modtageren
udøver aftalt eller fastsat samvær, som ikke kan
foregå her i landet, med egne børn under 18 år,
3) modtageren har brug for nødvendig lægebehandling,
som den pågældende ikke kan få her i landet,
eller 4) der i øvrigt foreligger ganske særlige
forhold, f.eks. besøg hos en nær
pårørende, der er alvorligt syg. Det er en betingelse
for at bevare retten til hjælpen under ophold i udlandet, at
personen opfylder betingelserne for at modtage hjælp på
udrejsetidspunktet, og at de almindelige betingelser for at modtage
hjælpen ikke tilsidesættes.
Efter den foreslåede bestemmelse får
modtagere af kontanthjælp, ledighedsydelse og særlig
ydelse ret til at holde ferie i udlandet. For
kontanthjælpsmodtageres mulighed for at opholde sig i
udlandet svarer dette til den hidtil gældende praksis,
hvorefter kontanthjælpsmodtageren kan opholde sig i udlandet
i de friperioder, hvor pågældende ikke skal stå
til rådighed.
Ledighedsydelsesmodtagere har efter de
gældende regler ret til ferie med ledighedsydelse. For
ledighedsydelsesmodtagere svarer indholdet af forslaget også
til den gældende praksis, hvorefter ledighedsydelse kan
udbetales under ferieophold i udlandet i indtil 5 uger pr.
ferieår. Baggrunden herfor er, at personer, der modtager
ledighedsydelse, har ret til at få udbetalt ledighedsydelse
under ferie og ikke skal stå til rådighed for fleksjob
i ferieperioder.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i de
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2 (§ 13, stk. 4)
Den gældende § 13, stk. 4,
nr. 1- 10, er en udtømmende angivelse af de såkaldte
rimelige grunde, der kan få den virkning, at en
kontanthjælpsmodtager eller dennes ægtefælle, der
modtager kontanthjælpen alene på grund af ledighed,
ikke er forpligtet til at stå til rådighed for tilbud
om arbejde, tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller andre
beskæftigelsesfremmende foranstaltninger. Ferie er ikke i dag
omfattet af de rimelige grunde til ikke at stå til
rådighed, da man ikke kan holde ferie med
kontanthjælp.
Retten til ferie i op til fem uger for
kontanthjælpsmodtagere og modtagere af særlig ydelse,
jf. forslagets § 3, nr. 3 og 6, betyder, at afholdelsen
af denne ferie bliver en rimelig grund til ikke at stå til
rådighed i den periode, hvor ferien afholdes.
Som konsekvens heraf foreslås det at
nyaffatte lovens § 13, stk. 4, nr. 7, hvorefter
ferie bliver en rimelig grund til ikke at stå til
rådighed. Forslaget til nyaffattelse af § 13,
stk. 4, nr. 7, skal endvidere ses i sammenhæng med
forslagene om ophævelse af § 23 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og § 24 i lov om integration
af udlændinge i Danmark om friperiode på 1 måned
ved tilbud, der har en sammenhængende varighed på 12
måneder eller mere.
Den gældende § 91 a, stk. 2,
i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats skal anvendes, hvis
en person i en ferieperiode er påbegyndt eller skal have et
ret og pligt-tilbud. Det fremgår af bestemmelsen, at
personer, der efter § 13 i lov om aktiv socialpolitik har
en rimelig grund til ikke at udnytte deres arbejdsmuligheder,
senest 1 måned efter, at den rimelige grund er ophørt,
har ret og pligt til at påbegynde tilbud efter kapitel 17 i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Det betyder, at
kommunen vil have mulighed for at modtage refusion for ydelsen
under en ferieperiode.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i de
almindelige bemærkninger og til bemærkningerne til
§ 3, nr. 3.
Til nr. 3 (§ 13, stk. 8 og 9)
Efter de gældende regler er det en
betingelse for at modtage kontanthjælp, at modtageren
udnytter sine arbejdsmuligheder aktivt, herunder at
pågældende står til rådighed for
arbejdsmarkedet, jf. § 13, stk. 1, i lov om aktiv
socialpolitik. Kontanthjælpsmodtagere kan derfor i dag ikke
holde ferie med kontanthjælp. Dog har
kontanthjælpsmodtagere, der er i et aktiveringsforløb,
der har en varighed på mindst 12 måneder, ret til at
holde en friperiode på en måned, hvor de ikke er
omfattet af rådighedsforpligtelsen, jf. § 23 i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats og § 24 i
integrationsloven.
Det forslås derfor i § 13,
stk. 8, jf. forslagets § 3, nr. 3, at en person har
ret til ferie i op til fem uger, hver gang personen har
modtaget kontanthjælp i en sammenhængende periode
på 12 måneder. Det vil sige, at
kontanthjælpsmodtageren ikke har pligt til at stå til
rådighed i en periode på sammenlagt fem uger i de
følgende 12 sammenhængende måneder, hver gang
der er forløbet en sammenhængende periode på 12
måneders kontanthjælp. Ferien kan afholdes som enkelte
dage og ugevis, herunder flere uger af gangen.
Ret til ferie er individuel, det vil sige, at
opgørelsen af de 12 måneder sker individuelt, og en
evt. ægtefælle afleder ikke ret til ferie.
Den enkelte optjener ikke ret til ferie, men har
ret til ikke at skulle stå til rådighed under de fem
ugers ferie. En tidligere kontanthjælpsmodtager vil derfor
ikke efterfølgende kunne få kontanthjælp
udbetalt under ferie i ansættelsesforhold efter
kontanthjælpsforløbet.
En kontanthjælpsmodtager kan ikke få
erstatningsferie, hvis personen bliver syg, når ferien
begynder eller under ferien.
Efter aftalen om Bedre Vilkår for ledige
skal ferien placeres efter aftale mellem kommunen og
kontanthjælpsmodtageren, og der skal tages hensyn til
beskæftigelsesindsatsen og personens øvrige forhold,
herunder familiens afholdelse af ferie.
Det foreslås, at hvis betingelserne for ret
til fem ugers ferie er opfyldt, skal placeringen af de fem ugers
ferie ske efter aftale med kommunen.
Efter den foreslåede bestemmelse i
§ 13, stk. 9, vil det være en betingelse for
at holde ferien, at personen har indgået aftale med kommunen
om feriens placering. Ved aftalens indgåelse skal der tages
hensyn til personens øvrige forhold, herunder særligt
placering af den øvrige families ferie, medmindre det i
væsentlig grad modvirker beskæftigelsesindsatsen for
personen. Her kan være tale om planlagte aktiviteter og
aktiviteter, der allerede er iværksat for personen. Det
forudsættes, at der ved familie er tale om
ægtefælle/samlever og egne eller
ægtefælles/samlevers hjemmeboende børn under 18
år.
Hvis kontanthjælpsmodtageren og kommunen
ikke kan blive enige om, hvornår ferien skal afholdes,
træffer kommunen afgørelse, der kan indbringes for
beskæftigelsesankenævnet, jf. de almindelige regler om
klage til beskæftigelsesankenævnet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i de
almindelige bemærkninger.
Til nr. 4 (§ 13, stk. 11)
Det foreslås, at
beskæftigelsesministeren får bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler om, hvordan de 12
sammenhængende måneder med kontanthjælp skal
opgøres.
Bemyndigelsen vil bl.a. blive anvendt til at
fastsatte regler om, hvordan hele måneder opgøres,
herunder hvorledes de måneder, hvor personen helt eller
delvist har modtaget kontanthjælp, herunder supplerende
kontanthjælp, indgår. Det vil endvidere fremgå,
at en periode på 12 måneder ikke er
sammenhængende, hvis perioden afbrydes af en hel måned
uden kontanthjælp. En kontanthjælpsmodtagers ferie med
feriegodtgørelse indgår i opgørelsen. Ved
opgørelsen af den sammenhængende periode på 12
måneder medregnes alle perioder, uanset om personen har
været i aktivt tilbud eller ej. Perioder, hvor personen er i
ansættelse med løntilskud, medregnes ikke i
opgørelsen, da personen ved ansættelse i
løntilskud modtager løn og optjener ret til ferie.
Det vil også fremgå, hvordan særlig ydelse kan
indgå i opgørelsen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i de
almindelige bemærkninger.
Til nr. 5 (§ 32)
Hvis en person, der modtager kontanthjælp,
har optjent ret til ferie med feriegodtgørelse og
ønsker at afholde denne, skal der efter gældende
regler i lov om aktiv socialpolitik ske træk i
kontanthjælpen svarende til det antal dage, som
feriegodtgørelsen er bestemt til at dække. Det vil
sige, at hjælpen er suspenderet i den periode, hvor
kontanthjælpsmodtageren holder ferie med
feriegodtgørelse. I dag er det dog frivilligt for den
enkelte, om pågældende ønsker at afholde ferie
med feriegodtgørelse.
Efter aftalens indhold skal eventuelt optjent
ferie med feriegodtgørelse afholdes, før der kan
holdes ferie med kontanthjælp.
Udgør feriegodtgørelse et lavere
beløb pr. dag, end gennemsnitssatsen pr. dag for
kontanthjælp, kan der ikke ydes supplerende
kontanthjælp. Dette svarer til de gældende regler,
hvorefter feriegodtgørelse skal fradrages i hjælpen,
når kontanthjælpsmodtageren holder ferie. Fradraget kan
kun svare til hjælpen for det antal dage, som
feriegodtgørelsen er beregnet til at dække. Det vil
sige, at hjælpen er suspenderet i den periode, hvor
modtageren holder ferie med feriegodtgørelse.
Samlet kan ferien højst udgøre 5
uger.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i de
almindelige bemærkninger.
Til nr. 6 (§ 74 i, stk. 4)
Personer, der ved visitationen til fleksjob ikke
har ret til ledighedsydelse eller kontanthjælp (pga. egne
eller ægtefællens økonomiske forhold), og som
har en indtægt, der er lavere end kontanthjælpssatsen
for voksne ikke-forsørgere, har ret til særlig ydelse.
Dog kan kontanthjælpsmodtagere under 25 år alene
modtage hjælp svarende til ungesatserne i særlig
ydelse. Efter de gældende regler har en modtager af
særlig ydelse ikke ret til at holde ferie med særlig
ydelse.
Da særlig ydelse i stort omfang
følger reglerne om kontanthjælp, og da
ledighedsydelsesmodtagere har ret til op til 25 feriedage om
året med ledighedsydelse, foreslås det i forslaget til
§ 74 i, nyt stykke 4, jf. lovforslagets § 3,
nr. 6, at modtagere af særlig ydelse også skal have ret
til fem ugers ferie efter 12 måneders modtagelse af
særlig ydelse. Ferien skal afholdes indenfor de 12
følgende måneder. Hvis de har optjent ret til ferie
med feriegodtgørelse, skal denne ferie afholdes forud i
lighed med hvad, der foreslås for
kontanthjælpsmodtagere. Det er en betingelse, at
personen i øvrigt opfylder betingelserne for at
modtage særlig ydelse, mens ferien afholdes.
I forslaget til § 74 i, nyt stykke 5,
jf. lovforslagets § 3, nr. 6, foreslås det, at
beskæftigelsesministeren får bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler om, hvordan de 12
sammenhængende måneder med særlig ydelse skal
opgøres.
Bemyndigelsen vil bl.a. blive anvendt til at
fastsatte regler om, hvordan hele måneder opgøres,
herunder hvorledes de måneder, hvor personen helt eller
delvist har modtaget særlig ydelse, indgår. Det vil
endvidere fremgå, at en periode på 12 måneder
ikke er sammenhængende, hvis perioden afbrydes af en hel
måned uden særlig ydelse. Den ferie, som en modtager af
særlig ydelse afholder med feriegodtgørelse,
indgår i opgørelsen. Ved opgørelsen af den
sammenhængende periode på 12 måneder medregnes
alle perioder, uanset om personen har været i aktivt tilbud
eller ej. Det vil også fremgå, hvordan
kontanthjælp kan indgå i opgørelsen.
En modtager af ledighedsydelse eller særlig
ydelse kan ikke få erstatningsferie, hvis personen bliver
syg, når ferien begynder eller under ferien.
Udgør feriegodtgørelse et lavere
beløb pr. dag, end gennemsnitssatsen pr. dag for
særlig ydelse, kan der ikke ydes supplement til ydelsen.
I forslaget til § 74 i, nyt stykke 6,
jf. lovforslagets § 3, nr. 6, foreslås det, at
beskæftigelsesministeren fastsætter regler om varsling
af ferie med særlig ydelse i lighed, hvad der gælder
for ledighedsydelsesmodtagere.
Det fremgår af § 74 i,
stk. 3, i lov om aktiv socialpolitik, at § 74 b om
ledighedsydelse, finder tilsvarende anvendelse for personer, der
modtager særlig ydelse. Efter § 74 i, stk. 3,
jf. § 74 b, stk. 1, nr. 2, 3 og 4, er det
således en forudsætning for at modtage særlig
ydelse, at personen står til rådighed for rimeligt
tilbud om ansættelse i fleksjob, rimeligt tilbud efter lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats eller andre tilbud, der kan
forbedre mulighederne for at få et arbejde, og at personen
ikke er selvforskyldt ledig efter et fleksjob. Efter samme
bestemmelse stk. 2 gælder dette dog ikke, hvis personen
har en rimelig grund til ikke at udnytte sine arbejdsmuligheder,
jf. § 13, stk. 4 og 5, i lov om aktiv
socialpolitik.
I forslaget til ny § 13, stk. 4,
nr. 7, foreslås, at ret til fem ugers ferie er en rimelig
grund til ikke at udnytte sine arbejdsmuligheder. Dette vil
således også gælde for modtagere af særlig
ydelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i de
almindelige bemærkninger.
Til nr. 7 (§ 109)
Det foreslås, at »loft over samlet
hjælp« udgår af § 109, stk. 1, nr.
1, i lov om aktiv socialpolitik. Der er tale om en
konsekvensændring som følge af afskaffelsen af loftet
over kontanthjælpen, jf. lov nr. 1364 af 28. december
2011.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4. i de
almindelige bemærkninger.
Til § 4
Til nr. 1 (§ 24)
Efter de gældende regler har
kontanthjælpsmodtagere, der er i et tilbud efter
§§ 23 a og 23 b i integrationsloven, der har en
varighed på mindst 12 måneder, ret til at holde en
friperiode på en måned, hvor de ikke er omfattet af
rådighedsforpligtelsen, jf. § 24, stk. 1, i
integrationsloven.
Da bestemmelsen modsvarer § 23 i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, der foreslås
ophævet, foreslås det, at § 24 som konsekvens
heraf ligeledes ophæves.
En kontanthjælpsmodtager, der er omfattet
af et integrationsprogram, vil herefter ikke længere have ret
til en friperiode, men derimod have ret til ferie, i lighed med
hvad andre kontanthjælpsmodtagere har, som følge af
forslaget om ret til fem ugers ferie.
Der henvises endvidere til forslaget til
overgangsbestemmelse, jf. lovforslagets § 6, hvorefter en
kontanthjælpsmodtager, der før lovens
ikrafttræden har påbegyndt men endnu ikke afsluttet en
friperiode efter § 24 i lov om integration af
udlændinge i Danmark, har ret til at holde fri resten af den
planlagte friperiode. I denne situation vil de dage, der fra og med
lovens ikrafttræden holdes fri, blive betragtet som ferie
efter lovens § 13, stk. 8, jf. lovforslagets
§ 3, nr. 3, hvis personen har modtaget
kontanthjælp, starthjælp eller introduktionsydelse i
mindst 12 sammenhængende måneder forud for lovens
ikrafttræden og derfor har ret til ferie.
Det betyder, at den del af friperioden, der
afholdes efter lovens ikrafttræden, indgår i de fem
ugers ferie efter lovforslaget § 3, nr. 3.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i de
almindelige bemærkninger.
Til § 5
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. april 2012.
Til § 6
Det foreslås i stk. 1, at en
kontanthjælpsmodtager, der ved lovens ikrafttræden har
påbegyndt men endnu ikke afsluttet en friperiode efter den
hidtil gældende § 23 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller den hidtil gældende
§ 24 i integrationsloven, har ret til at holde fri resten
af den planlagte friperiode. I så fald betragtes de dage, der
fra og med lovens ikrafttræden holdes fri, som ferie, hvis
kontanthjælpsmodtageren samtidig opfylder betingelserne for
at få ret til ferie efter 12 sammenhængende
måneder med kontanthjælp. For personer, der ikke
opfylder betingelserne for ret til ferie, afvikles friperiode, der
ligger henover ikrafttrædelsestidspunktet som aftalt. For
andre kan der ikke længere afholdes friperiode som
følge af ophævelse af reglerne om friperiode.
Kontanthjælpsmodtageren kan også
vælge ikke at afholde den resterende del af friperioden, som
så falder bort som følge af ophævelse af
reglerne om friperiode i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og integrationsloven. Denne
kontanthjælpsmodtager har herefter ret til op til 5 ugers
ferie, der placeres efter aftale med kommunen, under
forudsætning af, at betingelserne for ferie i øvrigt
er opfyldt.
Det betyder, at en kontanthjælpsmodtager,
der opfylder betingelserne for ret til ferie og som holder en
friperiode ved lovens ikrafttræden, fra
ikrafttrædelsesdatoen og 12 måneder frem maksimalt kan
holde fem ugers samlet fri, således at den del af
friperioden, der er aftalt at skulle afholdes efter lovens
ikrafttræden, betragtes som ferie.
Det skyldes, at alle personer, der har modtaget
kontanthjælp i de 12 sammenhængende måneder, der
ligger forud for lovens ikrafttræden, vil få ret til
ferie i fem uger i løbet af de 12 følgende
måneder løbende fra lovens ikrafttræden.
Efter lov nr. 1364 af 28. december 2011 er
reglerne om starthjælp og introduktionsydelse blevet
ophævet. For ikke at stille modtagere af disse ydelser
dårligere end kontanthjælpsmodtagerne foreslås
det i stk. 2, at der
indsættes en overgangsregel således, at
starthjælp og introduktionssydelse, der er ydet før
den 1. januar 2012, indgår i beregningen af de 12
sammenhængende måneder.
Det foreslås i stk. 3 og 4, at de økonomiske
konsekvenser af lovforslaget for indkomståret 2012
neutraliseres for kommunerne og folkekirken for så vidt
angår de kommuner, der for 2012 har valgt at budgettere med
deres eget skøn over udskrivningsgrundlaget. For 2013 vil
virkningerne for kommunerne indgå i det beregnede
udskrivningsgrundlag i forbindelse med kommuneforhandlingerne.
Med aftalen af 4. juni 2011 med KL om kommunernes
økonomi for 2012 er udskrivningsgrundlaget for 2012 endeligt
fastlagt. Af aftalen fremgår følgende
vedrørende bloktilskudsaktstykket for 2012:
»Skønnet over
udskrivningsgrundlaget for 2012 er korrigeret for Reformpakken 2020
og hviler derudover på en forudsætning om i
øvrigt uændret lovgivning. Ved efterfølgende ændringer heri med
virkning for 2012-grundlaget neutraliseres virkningerne for de
selvbudgetterende kommuner.«
Kommunerne vedtog senest den 15. oktober 2011
deres budgetter for 2012. Til brug for kommunernes
budgetlægning - herunder også fastsættelsen af
kirkeskatteprocenterne for 2012 - har Økonomi- og
Indenrigsministeriet ultimo juni 2011 udmeldt et statsgaranteret
udskrivningsgrundlag for kommuneskat og kirkeskat, jf.
bestemmelserne herom i lov om kommunal indkomstskat. For 2012 har
én kommune valgt at selvbudgettere
udskrivningsgrundlaget.
Ved ovennævnte aftale og udmelding af
udskrivningsgrundlaget har det ikke været muligt at tage
højde for nærværende lovforslags
økonomiske betydning for udskrivningsgrundlaget.
For den kommune, der for 2012 har valgt at
budgettere med sit eget skøn over udskrivningsgrundlaget,
vil efterreguleringen af indkomstskatten for 2012, som
opgøres i 2014 og afregnes i 2015, blive korrigeret efter
denne bestemmelse.
Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.3 og 3.3 og til § 6,
stk. 3 og 4.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 703 af 25. juni 2010 om
ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Nedsættelse af dagpengeperioden) foretages følgende
ændringer: | | | | §
2. [. . . ] Stk. 2. En
person, som før lovens ikrafttræden har
påbegyndt en dagpengeperiode, jf. § 55 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., bevarer retten til dagpenge
efter de hidtil gældende regler, dog højst i
sammenlagt 2 år efter lovens ikrafttræden. | | 1. I § 2, stk. 2, indsættes
efter »efter lovens ikrafttræden«: », jf.
dog stk. 3«. 2. I § 2 indsættes som stk. 3 og 4: »Stk. 3.
Personer omfattet af stk. 2, hvis ret til dagpenge
udløber ved udgangen af ugerne 26-52 i 2012, bevarer retten
til dagpenge efter de indtil 1. juli 2010 gældende regler,
dog højst i sammenlagt 2½ år efter 1. juli
2010. Stk. 4. Personer,
som har påbegyndt en dagpengeperiode den 1. juli 2010 eller
senere, og hvis ret til dagpenge udløber ved udgangen af
ugerne 26-52 i 2012, har ret til dagpenge, jf. § 55 i lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v., i 2½ år inden
for en periode på 3 år.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 710
af 23. juni 2011, som ændret ved § 3 i lov nr. 1364
af 28. december 2011 og lov nr. 17 af 15. januar 2012, foretages
følgende ændring: | | | | § 23. For personer, der er omfattet
af § 2, nr. 2 og 3, og som får et tilbud efter
kapitel 10 og 11, der har en sammenhængende varighed på
12 måneder eller mere, skal der ud over den fastlagte periode
indlægges en friperiode på 1 måned, således
at tilbudsperioden ikke overstiger 11 måneder inden for en
12-måneders-periode. Tilsvarende gælder for personer,
der er omfattet af § 2, nr. 4, som får tilbud efter
kapitel 10 i form af særligt tilrettelagte projekter eller
tilbud efter kapitel 11. Jobcenteret skal tilstræbe, at
friperioden lægges efter aftale med personen. | | 1. § 23 ophæves. | | | | | | § 3 | | | | | | I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 946 af 1. oktober 2009, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 1364 af 28.
december 2011, foretages følgende ændringer: | | | | § 5.
Personer, der opholder sig i udlandet, kan ikke få
hjælp efter denne lov. Stk. 2. Kommunen
kan dog i særlige tilfælde tillade, at retten til
hjælp bevares under kortvarige ophold i udlandet, hvis 1) modtageren deltager i aktiviteter, der
er led i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter
integrationsloven eller revalidering efter denne lov, 2) modtageren udøver aftalt eller
fastsat samvær, som ikke kan foregå her i landet, med
egne børn under 18 år, 3) modtageren har brug for nødvendig
lægebehandling, som den pågældende ikke kan
få her i landet, eller 4) der i øvrigt foreligger ganske
særlige forhold, f.eks. besøg hos en nær
pårørende, der er alvorligt syg. Stk. 3. Det er en
betingelse for at bevare hjælpen i udlandet, at opholdet ikke
hindrer, at modtageren kan opfylde de almindelige betingelser for
hjælp, herunder at den pågældende kan tage imod
tilbud om arbejde, tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller tilbud i medfør af
integrationsprogrammet efter integrationsloven. | | | | | 1. I § 5 indsættes som stk. 4: »Stk. 4.
Modtageren kan dog opholde sig i udlandet, mens
pågældende har ret til ferie efter § 13,
stk. 8 og 9, § 74, stk. 1, nr. 4,
§ 74, stk. 2, nr. 3, og § 74 i,
stk. 4.« | | | | § 13. […] Stk. 4.
Ønsker ansøgeren eller ægtefællen at
modtage eller modtager ansøgeren eller
ægtefællen hjælp alene på grund af
ledighed, har de dog ikke pligt til at udnytte deres
arbejdsmuligheder ved at tage imod et tilbud om arbejde efter
stk. 1 eller tilbud eller beskæftigelsesfremmende
foranstaltninger efter stk. 3, hvis 1) …, 7) den pågældende er omfattet
af en friperiode efter § 23 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller integrationslovens
§ 24, 8)… | | 2.
§ 13, stk. 4, nr. 7, affattes således: »7) den pågældende har ret
til ferie efter stk. 8 og 9.« | | | | § 13. […] Stk. 8.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling
med Beskæftigelsesrådet nærmere regler om
anvendelsen af bestemmelserne i stk. 1-4, herunder regler om,
hvornår kommunen skal kræve frigørelsesattest,
hvis ansøgeren eller ægtefællen har
deltidsarbejde. | | 3. I § 13 indsættes efter
stk. 7 som nye stykker: »Stk. 8. En
person, der har modtaget kontanthjælp i 12
sammenhængende måneder, har ret til op til fem ugers
ferie, hvor personen kan modtage kontanthjælp. Ferien skal
afholdes inden for de 12 følgende måneder. Det er en
betingelse, at personen i øvrigt
opfylder betingelserne for at modtage kontanthjælp, mens
ferien afholdes. Personen er ikke omfattet af reglerne i
stk. 1-3, mens ferien afholdes. Har personen optjent ret til
ferie med feriegodtgørelse, skal denne ferie afholdes
først. Den samlede ferie kan højst udgøre fem
uger. Stk. 9. Det er en
betingelse for afholdelse af ferie, at personen har indgået
aftale med kommunen om feriens placering. Ved placering af ferien
skal der tages hensyn til personens øvrige forhold, herunder
familiens afholdelse af ferie, medmindre det i væsentlig grad
modvirker den beskæftigelsesindsats, der er iværksat
eller planlagt for personen. Kan den pågældende og
kommunen ikke blive enige om, hvornår ferien skal afholdes,
træffer kommunen afgørelse herom.« Stk. 8 bliver herefter stk. 10. 4. I § 13 indsættes som stk. 11: »Stk. 11.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om opgørelse af 12 sammenhængende måneder
med kontanthjælp, som nævnt i stk. 8, herunder
hvordan særlig ydelse kan indgå i
opgørelsen.« | | | | § 32. Feriegodtgørelse efter
ferielovgivningen og udbetalte ferietillæg til personer, der
er ophørt med at modtage hjælp efter § 42 i
lov om social service bliver trukket fra i hjælpen, når
ferien holdes. Der kan kun foretages fradrag svarende til
hjælpen for det antal dage, som feriegodtgørelsen
eller ferietillægget er bestemt til at dække. | | 5. I § 32 indsættes som 3. pkt.: »Optjent ferie
med feriegodtgørelse skal afholdes før ferie efter
§ 13, stk. 8.« | | | | § 74
i. … Stk. 3.
§ 74 a, stk. 5-7, og § 74 b finder
tilsvarende anvendelse for personer, der modtager særlig
ydelse. Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om, i
hvilket omfang reglerne i kapitel 4 og reglerne om tilbud i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats finder anvendelse på
personer, der modtager særlig ydelse. | | 6. I § 74 i indsættes efter
stk. 3 som nye stykker: »Stk. 4. En
person, der har modtaget særlig ydelse i 12
sammenhængende måneder, har ret til op til fem ugers
ferie, hvor personen kan modtage særlig ydelse. Ferien skal
afholdes inden for de 12 følgende måneder. Det er en
betingelse, at personen i øvrigt
opfylder betingelserne for at modtage særlig ydelse,
mens ferien afholdes. Har personen optjent ret til ferie med
feriegodtgørelse, skal denne ferie afholdes først.
Den samlede ferie kan højst udgøre fem uger. Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om opgørelse af 12 sammenhængende måneder
med særlig ydelse, som nævnt i stk. 4, herunder
hvordan kontanthjælp kan indgå i
opgørelsen. Stk. 6.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om varsling
af ferie for personer, der modtager særlig
ydelse.« Stk. 4 bliver herefter stk. 7. | | | | § 109. En gang årligt den 1.
januar reguleres med satsreguleringsprocenten efter lov om en
satsreguleringsprocent de beløb, der er nævnt i: 1) §§ 25, 25 a, 25 f og 26
om hjælp til forsørgelse, loft for samlet hjælp
og særlig hjælp til visse persongrupper, jf.
stk. 2. 2)… […] | | 7. I § 109, stk. 1, nr. 1,
udgår: », loft for samlet hjælp«. | | | | | | § 4 | | | | | | I lov om integration af
udlændinge i Danmark (integrationsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 1062 af 20. august 2010, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1543 af 21. december 2010,
§ 1 i lov nr. 462 af 18. maj 2011, § 7 i lov
nr. 600 af 14. juni 2011, § 1 i lov nr. 759 af 29. juni
2011, og ved § 2 i lov nr. 1364 af 28. december 2011
foretages følgende ændring: | | | | § 24. For udlændinge, der
modtager tilbud efter §§ 23 a og 23 b i en
sammenhængende periode på 12 måneder eller
derover, skal der ud over den fastlagte periode indlægges en
friperiode på 1 måned, således at tilbudsperioden
ikke overstiger 11 måneder inden for en
12-måneders-periode. Kommunalbestyrelsen skal
tilstræbe, at friperioden lægges efter aftale med
udlændingen. Stk. 2. I
friperioden er udlændingen ikke omfattet af pligten til at
udnytte sine arbejdsmuligheder efter § 26,
stk. 1. | | 1. § 24 ophæves. | | | | | | § 5 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. april
2012. | | | | | | § 6 | | | | | | Stk. 1. En
kontanthjælpsmodtager, der før lovens
ikrafttræden har påbegyndt, men ikke ved lovens
ikrafttræden har afsluttet en friperiode efter den hidtil
gældende § 23 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller den hidtil gældende
§ 24 i integrationsloven, har ret til at holde fri resten
af den planlagte friperiode. For personer, der ved lovens
ikrafttræden har modtaget kontanthjælp i mindst 12
sammenhængende måneder, betragtes de dage, der fra og
med lovens ikrafttræden holdes fri, som ferie efter lovens
§ 13, stk. 8, i lov om aktiv socialpolitik som
affattet ved denne lovs § 3, nr. 3. | | | Stk. 2. Perioder
med starthjælp og introduktionsydelse, der er ydet før
den 1. januar 2012, indgår i beregningen af de 12
sammenhængende måneder efter denne lovs § 3,
nr. 3 og 4. Stk. 3. Ved
opgørelsen af en kommunes slutskat og kirkeskat for
indkomståret 2012 efter § 16 i lov om kommunal
indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den beregnede
virkning af de ændringer i udskrivningsgrundlaget for
kommuneskat og kirkeskat for 2012, der følger af denne lovs
§ 1, nr. 2. Stk. 4. Den
beregnede korrektion af kommunens og kirkens slutskat efter
stk. 3 fastsættes af økonomi- og
indenrigsministeren. |
|