Fremsat den 14. november 2012 af Kristian
Pihl Lorentzen (V), Kim Christiansen (DF), Leif Mikkelsen (LA) og
Mike Legarth (KF)
Forslag til folketingsbeslutning
om forsøgsordning med kørekort til
17-årige
Folketinget opfordrer regeringen til at
indføre en treårig forsøgsordning fra juli
2013, så unge tilbydes muligheden for at erhverve
kørekort til bil (kategori B) allerede som 17-årige
på den betingelse, at de i det første år
kører sammen med en nærmere defineret »erfaren
bilist«.
Bemærkninger til forslaget
Trafiksikkerheden i Danmark er i top,
når vi sammenligner os med andre lande, og heldigvis falder
antallet af trafikdræbte og -kvæstede år for
år. Antallet af trafikdræbte nåede i 2011 et
historisk lavt niveau. Vi skal dog ikke hvile på
laurbærrene, men fortsætte bestræbelserne
på at reducere antallet af alvorlige trafikulykker.
Vi har en særlig udfordring med de helt
unge bilister, hvis risiko for at blive dræbt i trafikken
stadig er syv-otte gange større end deres forældres.
Derfor skal der laves en målrettet indsats for at forbedre de
unge bilisters trafiksikkerhed, hvis vi skal endnu længere
ned i antallet af trafikdræbte. Udfordringen er at finde nye
veje til at kompensere for den manglende erfaring hos unge
bilister.
På denne baggrund foreslås en
3-årig forsøgsordning, der skal træde i kraft
fra juli 2013. Ordningen indebærer, at 17-årige
får mulighed for at erhverve kørekort til bil
(kategori B) på samme måde, som det sker nu for
18-årige. Såfremt den unge herefter vil køre
bil, skal det ske på den klare betingelse, at vedkommende
indtil 18-års-fødselsdagen skal køre bil under
supervision af en erfaren bilist, som skal køre med i bilen
sammen med den unge bilist. Når de unge fylder 18 år
har de kørekort på almindelige vilkår i henhold
til færdselsloven.
En erfaren bilist defineres som en person, der
har været i besiddelse af kørekort til bil i mindst 10
år, og som ikke har haft dom for spirituskørsel eller
andre domme for grove færdselsforseelser.
Såfremt 17-årige bilister bryder
reglen om at have en erfaren bilist med i bilen, skal der
være en konsekvent sanktion i form af inddragelse af retten
til at føre bil, indtil de er 19 år, og en
bøde.
Den foreslåede ordning har vist sig at
være en stor succes i Tyskland, hvor det som følge af
en effektiv overførsel af erfaring fra rutinerede til
urutinerede bilister er lykkedes at reducere antallet af alvorlige
ulykker blandt unge bilister med mere end 20 pct. Der henvises til
evalueringsrapporten om den tyske ordning: Federal Highway Research
Institute, Section U4 »Driver Training, Driver
Improvement« Bergisch Gladbach, den 31. maj 2010 (expanded
version).
Skriftlig fremsættelse
Kristian Pihl
Lorentzen (V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
forsøgsordning med kørekort til 17-årige.
(Beslutningsforslag nr. B 26)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.