Betænkning afgivet af
Ligestillingsudvalget den 17. april 2013
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 30.
november 2013 og var til 1. behandling den 7. februar 2013.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Ligestillingsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 1 møde.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller
beslutningsforslaget til forkastelse
ved 2. behandling.
Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal
Alliances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
finder, at alle familier har hver deres struktur og deres egen
måde at gøre tingene på. Alle familier har
således hver deres særlige udfordringer at tage
højde for. Derfor mener V, DF, LA og KF, at fordelingen af
barsel mellem forældrene er en beslutning, der bedst
træffes i den enkelte familie. De fire partiers
medlemmer af udvalget finder det afgørende, at barslen
bevares så fleksibel som mulig, og at planlægningen
dermed alene afhænger af valget i den enkelte familie.
Særlig set i lyset af, at ikke alle har fuld løn under
barsel, er det vigtigt, at beslutningen træffes i familien.
V, DF, LA og KF frygter, at en øremærkning af 12 uger
af barselsorloven til fædre i mange tilfælde vil
mindske længden af familiernes samlede barsel, da perioden
på 12 uger vil falde bort i de tilfælde, hvor faderen
ikke har mulighed for at holde barslen. På den baggrund kan
V, DF, LA og KF ikke støtte beslutningsforslaget.
Socialdemokratiets, Radikale Venstres og
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget ønsker at
fremme mænds muligheder for at tage mere del i deres
børns første leveår. I dag tager fædre
under en tiendedel af den samlede barselsorlov. Derfor har
beskæftigelsesministeren nedsat et udvalg med
repræsentanter for lønmodtager- og
arbejdsgiverorganisationer og øvrige interessenter, som skal
afdække og analysere relevante problemstillinger med henblik
på at sikre det bedst tænkelige beslutningsgrundlag for
en ny barselsordning. S, RV og SF vil afvente udvalgets
konklusioner, som forventes at ligge klar i sommeren 2013, og kan
derfor ikke støtte beslutningsforslaget.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller beslutningsforlaget til vedtagelse ved 2. behandling.
Af regeringsgrundlaget fra oktober 2011,
»Et Danmark, der står sammen«, fremgår det,
at regeringen vil øremærke op til 3 måneder af
den betalte barselsperioden til manden. Så vidt, så
godt. Der burde ikke være nogen ko på isen. Når
Enhedslisten alligevel har valgt at fremsætte dette
beslutningsforslag, er det, fordi vi er blevet i tvivl om, hvad
regeringen egentlig vil, når det kommer til
øremærket barsel til mænd. Alt for længe
har regeringen tøvet på dette område. 1.
behandlingen af beslutningsforslaget viste, at selv om Enhedslisten
kunne glæde sig over nogle få positive tilkendegivelser
fra regeringspartierne og ministeren, er der fortsat ingen handling
bag de pæne ord, og der henvises alene til det
igangværende udvalgsarbejde.
I Enhedslisten mener vi, at
øremærket barsel til mænd er et
ligestillingsredskab, oven i købet et, der skaber mere
ligestilling for begge køn. Derfor er det meget svært
at forstå, at flere partier er imod en mere ligelig fordeling
af barselsmånederne. Det er ligestilling for mænd,
fordi man dermed siger, at nærværet af begge
forældre uanset køn er enormt vigtigt for det lille
barn. Det hjælper faderen, der gerne vil være sammen
med sit barn, over for en eventuel modvillig arbejdsgiver, der ikke
kan se nødvendigheden af, at medarbejderen får orlov.
En undersøgelse af øremærket barsel til
mænd viser, at ca. 40 pct. af mændene ønsker en
yderligere øremærkning for at legitimere orloven over
for arbejdsgivere og kollegaer, jf. »Evalueringen af den
fleksible barselsorlov - orlovsreglerne set fra forældres,
kommuners og arbejdspladsers perspektiv«, SFI 2007.
Det er også ligestilling for kvinder,
fordi man dermed sikrer, at de ikke længere kommer bagud
på arbejdsmarkedet i forhold til løn, pension og
arbejdsopgaver, alene fordi de får et barn. I forbindelse med
nedsættelsen af Lønkommissionen i 2008 var et
argument, ikke mindst fra den borgerlige fløj, at en del af
årsagen til, at kvinder får lavere løn, er, at
de er væk fra arbejdspladsen på grund af barselsorlov
og pasning af syge børn.
Øremærket barsel virker efter
hensigten. Erfaringer fra de lande, der har indført
ordningen, viser, at mændenes andel af barslen stiger. Det er
blevet mere naturligt og accepteret, at også mænd har
ret til at være sammen med deres børn. F.eks. i Norge
kan man se, at mænds og kvinders lønniveau
nærmer sig hinanden. Effekten vil dog først for alvor
kunne ses, når de kvinder, der har født, mens
øremærket barsel har eksisteret, er nået igennem
deres arbejdsliv. Men i Norge viser et forskningsstudie, at gabet
mellem mænds og kvinders løn mindskes. Desuden har en
svensk undersøgelse vist, at kvinder stiger i løn, i
takt med at mænd tager mere barselsorlov.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) Rasmus Prehn (S) Trine Bramsen (S) Troels
Ravn (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
Marlene Borst Hansen (RV) nfmd.
Zenia Stampe (RV) Uffe Elbæk (RV) Pernille Vigsø Bagge
(SF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Johanne Schmidt-Nielsen (EL)
Stine Brix (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Louise Schack
Elholm (V) Karen Ellemann (V) Jane Heitmann (V) Henrik Høegh
(V) Lykke Friis (V) Mads Rørvig (V) Inger Støjberg
(V) Fatma Øktem (V) Pia Adelsteen (DF) Liselott Blixt (DF)
Martin Henriksen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Merete Riisager
(LA) fmd. Vivi Kier (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |