B 53 Forslag til folketingsbeslutning om en samlet indsats mod udlændinge, der opholder sig ulovligt i Danmark.

Udvalg: Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Samling: 2012-13
Status: Bortfaldet

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 22-01-2013

Fremsat: 22-01-2013

Fremsat den 22. januar 2013 af Martin Henriksen (DF), Kristian Thulesen Dahl (DF), Søren Espersen (DF), Marie‍ ‍Krarup‍ ‍(DF), Christian Langballe (DF) og Peter Skaarup (DF)

20121_b53_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 22. januar 2013 af Martin Henriksen (DF), Kristian Thulesen Dahl (DF), Søren Espersen (DF), Marie? ?Krarup? ?(DF), Christian Langballe (DF) og Peter Skaarup (DF)

Forslag til folketingsbeslutning

om en samlet indsats mod udlændinge, der opholder sig ulovligt i Danmark

Folketinget pålægger regeringen i indeværende folketingssamling at fremsætte de nødvendige lovforslag og foretage de fornødne administrative ændringer, der sikrer en samlet og koordineret indsats, der kan nedbringe antallet af udlændinge, der opholder sig ulovligt i Danmark. Indsatsen skal indeholde de elementer, der gennemgås i bemærkningerne.

Bemærkninger til forslaget

Danmark er et trygt, rigt og velordnet velfærdsamfund at leve i. Men i de senere år er vores danske velfærdssamfund i stigende grad kommet under pres af et voksende antal udlændinge, der opholder sig og arbejder ulovligt i Danmark. Der kan f.eks. være tale om afviste asylansøgere, der er blevet pålagt at rejse ud af Danmark, men som på ulovlig vis har fået hjælp til at blive her, og som derfor lever »under jorden« og uden myndighedernes vidende. Det kan også være udlændinge, som er kommet hertil uden arbejds- og opholdstilladelse, og som derfor er henvist til at udføre sort, underbetalt arbejde.

Der findes ikke noget præcist tal for, hvor mange udlændinge, der opholder sig ulovligt i Danmark. Er man her som udlænding uden lovligt ophold, er man i sagens natur ikke registreret hos myndighederne, hvorfor antallet af illegale udlændinge naturligvis er baseret på skøn. Af Politiforbundets fagblad Dansk Politi, fremgik det dog i marts, at kilder i politiet vurderer, at der opholder sig mellem 20.000 og 50.000 udlændinge illegalt i Danmark. (Artiklen »Ingen kontrol med falske identiteter«, bragt den 29. marts 2012 i Dansk Politi, 2012, nr. 3).

Selv hvis politiets vurdering af antallet er højt sat, er udviklingen efter forslagsstillernes mening dybt foruroligende. Udlændinge, der opholder sig her ulovligt, medfører massive problemer for Danmark: misbrug af vores sociale ydelser, social dumping og generelt øget kriminalitet i vores samfund. Udviklingen er undergravende for retssamfundet. Derudover kan man med rette argumentere for, at det også udgør en sikkerhedsrisiko for Danmark, at det tilsyneladende er let at komme ind i landet via f.eks. falske identitetspapirer. Hvis det er nemt at snyde sig ind i Danmark f.eks. på falske papirer for en påstået EU-borger, der ønsker at arbejde sort i Danmark, må det også være let for en militant ekstremist at etablere sig ulovligt i Danmark med henblik på at planlægge og udføre en terrorhandling.

Forslagsstillerne mener, at der er behov for en styrket, permanent og langsigtet indsats mod illegal indvandring, herunder bl.a. illegal arbejdskraft og social dumping. Dette beslutningsforslag har derfor til formål, at der iværksættes en målrettet, flerstrenget og koordineret indsats, som i højere grad end i dag kan sikre, at udlændinge, der opholder sig her ulovligt, opdages, pågribes og sendes ud af landet. Beslutningsforslaget er ikke en udtømmende liste over, hvilke initiativer forslagsstillerne ønsker gennemført. Forslagsstillerne ønsker f.eks. at indføre permanent grænsekontrol bl.a. med henblik på at forhindre udlændinge uden lovligt ophold, herunder udviste kriminelle udlændinge, i at komme ind i Danmark. Forslagsstillerne anerkender dog, at der ikke er flertal for dette, hvorfor beslutningsforslaget primært omhandler initiativer, som Folketingets partier forhåbentlig bredt kan samles om. Forslagsstillerne anerkender også, at der er behov for et større arbejde for at kunne iværksætte en målrettet og flerstrenget strategi imod de alvorlige og omfattende problemer, der er med illegale udlændinge i Danmark, hvorfor det foreslås at nedsætte en tværministeriel arbejdsgruppe, der på baggrund af beslutningsforslaget og de politiske drøftelser får til opgave at fremlægge en række forslag, der opprioriterer indsatsen på området. Nedsættelsen af den tværministerielle arbejdsgruppe må dog ikke udskyde eller forhindre en iværksættelse af de i dette beslutningsforslag øvrige initiativer.

Den samlede indsats skal indeholde følgende elementer:

Nedsættelse af tværministeriel arbejdsgruppe

Forslagsstillerne anerkender, at problemerne med udlændinge, der opholder sig illegalt i Danmark, er komplekse. Den tilsyneladende omfattende svindel med identitetspapirer, f.eks. forfalskede eller lejede pas, kan være vanskelig at afsløre for medarbejderne i kommuner og statsforvaltninger. Derudover holder de illegale udlændinge sig oftest ude af myndighedernes søgelys. En vellykket indsats, der kan nedbringe antallet af udlændinge uden lovligt ophold, forudsætter derfor en markant forbedret kontrolindsats og en systematiseret koordination mellem de forskellige myndigheder, der skal håndtere problemet. Derfor foreslås det, at der nedsættes en tværministeriel arbejdsgruppe, der først og fremmest skal have til opgave løbende at følge udviklingen på området og fremsætte nye forslag til mulig lovgivning og initiativer, der kan begrænse problemet og sikre en bedre koordination mellem myndighederne. Endelig skal arbejdsgruppen inddrage erfaringer og best practices fra andre lande. Arbejdsgruppen skal nedsættes umiddelbart efter vedtagelse af beslutningsforslaget. Formandskabet for arbejdsgruppen varetages af Justitsministeriet. Skatteministeriet, Økonomi- og indenrigsministeriet og Social- og Integrationsministeriet skal ligeledes være repræsenteret i arbejdsgruppen. Arbejdsgruppen skal inden januar 2014 fremlægge sine første konkrete forslag.

Skærpede straffe for hjælp til og ansættelse af udlændinge uden lovligt ophold

Den bærende tanke bag dette beslutningsforslag er som nævnt, at udlændinge uden lovligt ophold udgør en trussel mod vores velfærdssamfund og samfundets sociale og kulturelle sammenhængskraft. Derfor skal der også slås hårdt ned på personer, virksomheder, organisationer m.fl., der understøtter illegale udlændinges og afviste asylansøgeres ophold i Danmark. Udenomsparlamentarisk »hjælpearbejde« er samfundsundergravende og ødelæggende på linje med anden kriminalitet og skal derfor ikke tolereres.

Forslagsstillerne ønsker derfor, at der skal være klare konsekvenser for personer, der forsætligt bista°r f.eks. en afvist asylansøger med ulovligt at opholde sig her i landet. I dag kan forsætlig hjælp til udlændinge, der opholder sig ulovligt i Danmark, straffes med bøde og op til 2 a°rs fængsel (udlændingelovens § 59), men dette er en al for mild strafferamme, som ikke har den ønskede effekt, nemlig at afholde personer og foreninger fra f.eks. at holde afviste asylansøgere skjult.

Derfor forslås det, at strafferammen for forsætlig hjælp til udlændinge uden lovligt ophold forhøjes til minimum 1 års fængsel og op til 5 år. Det skal klart fremgå af lovgivningen, at det er en skærpende omstændighed, hvis man systematisk og gentagne gange yder hjælp til udlændinge, så de kan opholde sig ulovligt i Danmark.

Desuden ønsker forslagsstillerne, at der også skal der være hårdere straffe for arbejdsgivere, der i ond tro ansætter en udlænding, som ikke har lovlig arbejds- og opholdstilladelse.  Derfor foreslås det, at strafferammen også på dette område forhøjes til minimum 1 års fængsel og op til 5 år. At der gribes hårdt ind over for disse bevidste brud på loven er altafgørende. Ikke bare af hensyn til det danske velfærdssamfund, der undermineres af den lavtlønnede arbejdskraft, men i høj grad også af hensyn til disse udlændinge, som ofte udnyttes groft, og som på grund af deres ulovlige opholdsgrundlag ikke har nogen rettigheder.

Den tværministerielle arbejdsgruppe, som nævnes ovenfor, skal ligeledes have til opgave at vurdere, om der ud over disse konkrete forslag om minimumsstraffe er behov for skærpede bødestraffe på området. Det konkrete lovforslag om skærpede straffe skal ministeren inden lovforslagets fremsættelse i Folketinget drøfte med de partier, der måtte stemme for beslutningsforslaget.

Styrket myndighedsindsats over for udlændinge uden lovligt ophold

Forslagsstillerne ønsker en styrket myndighedsindsats i forhold til problemstillingen. Bl.a. skal politiet intensivere indsatsen over for udlændinge, der opholder sig ulovligt i Danmark, og foretage kontrolbesøg i relevante byområder og ghettoer og ved moskeer om fredagen, i basarer og lignende steder. Som et led i den styrkede myndighedsindsats skal justitsministeren en gang om året fremlægge en redegørelse i Folketingssalen om den indsats, der ydes hos bl.a. politi, kommuner, regioner og statsforvaltninger for at identificere udlændinge, der opholder sig ulovligt i Danmark. Redegørelsen skal give et præcist overblik over, hvor mange udlændinge uden lovligt ophold, som i det forgangne år er blevet pågrebet og udvist, og desuden skal ministeren i redegørelsen fremlægge en plan for, hvilke konkrete tiltag der er på vej i det kommende år på området. Målet med redegørelsen er, at der hos de ansvarlige myndigheder kommer et skærpet fokus på problemstillingen og at fastlægge tydelige og konkrete mål for kontrolindsatsen. Endelig vil en årlig redegørelse kunne bidrage til at fastholde politisk fokus på området.

Øget kontrol i sundhedsvæsenet

Det er efter forslagsstillernes opfattelse yderst problematisk, at der i sundhedsvæsenet ikke er etableret praktiske kontrolforanstaltninger i forhold til udlændinge, der - uden at have lovligt ophold - udnytter det danske sundhedsvæsen (se sundhedsministerens svar til Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik, UUI alm. del - svar på spørgsmål 35, folketingsåret 2011-12). Det efter sigende udbredte problem med falske eller lånte sygesikringskort, der giver udlændige uberettiget adgang til lægebehandling, skal stoppes. Gratis behandling med et dansk sygesikringskort er efter forslagsstillernes mening et velfærdsgode, der tilkommer dem, der er gyldigt medlem af det danske samfund. Det skal ikke være muligt for læger at behandle udlændinge uden gyldigt sygesikringskort. Derudover skal lægen have anmelderpligt, hvis han eller hun får mistanke om, at patienten ikke er identisk med personen på det foreviste sygesikringskort. Som udgangspunkt skal kun akut lægebehandling kunne ydes til udlændinge uden gyldigt, eget sygesikringsbevis, og lægen skal efter behandlingen anmelde udlændingen til politiet. Nye sygesikringskort skal som minimum forsynes med et foto - eventuelt samme foto som optages til udstedelse af pas - netop for at give lægen og andre myndigheder, der anvender sygesikringskortet som id, mulighed for at gribe ind, når de støder på personer, der udgiver sig for at være en anden, end de er.

Hver region skal oprette en særlig kontrolenhed, der f.eks. via stikprøvekontroller skal afdække, hvorvidt udlændinge har lovlig adgang til sundhedsvæsnet. Der skal derudover oprettes en særlig intern hotline, hvor ansatte i sundhedsvæsnet kan henvende sig i fortrolighed, såfremt de har mistanke om, at sundhedsvæsnet misbruges af udlændinge uden lovligt ophold, eller har viden om personer og/eller netværk, der ulovligt bistår disse. Ansvaret for denne hotline placeres hos regionernes særlige kontrolenheder, som i samarbejde med bl.a. politiet, skal reagere på de indkomne henvendelser.

Øget kontrol med udstedelsen af skattekort

Det skal ikke være muligt for udlændinge uden lovlig ophold- og arbejdstilladelse at få udstedt et skattekort. Det skal være SKATs opgave at kræve den nødvendige dokumentation, før et skattekort kan udstedes. I dag får udlændinge pr. automatik et digitalt skattekort, i samme øjeblik arbejdsgiveren første gang indberetter løn. Det er ligeledes i dag arbejdsgiverne, der har ansvaret for at kontrollere, om deres ansatte har de nødvendige tilladelser. Men dette kontrolansvar bør efter forslagsstillernes opfattelse i højere grad ligge hos SKAT. Arbejdsgiveren har fortsat et ansvar for at sikre, at arbejdskraften er lovlig. Men det ændrer ikke ved, at flere private arbejdsgivere ikke er klædt på til at afsløre f.eks. falske opholds-/arbejdstilladelser, eller hvorvidt der er tale om en medarbejder, der har lejet sig til en anden identitet end sin egen. Der er mange eksempler på, at både private arbejdsgivere og også kommuner uforvarende er kommet til at ansætte ulovlig arbejdskraft (se artiklen »Digitalt skattekort giver illegale udlændinge job i kommuner« den 25. maj 2012 i Politiken). Arbejdsgiveren har et ansvar, og det ansvar skal fastholdes, men det er vigtigt, at SKAT kræver dokumentation for lovligt ophold inden udstedelsen af et skattekort. Forslagsstillerne er bevidste om, at der fra oktober 2012 er etableret en række tiltag, der skal hjælpe arbejdsgiverne, bl.a. elektronisk advisering af de arbejdsgivere, der trækker elektroniske skattekort på tredjelandsstatsborgere med et skattepersonnummer. Dette er efter forslagsstillernes mening et positivt tiltag, men tiltaget er ikke tilstrækkeligt.

Landsdækkende kampagne

Regeringen skal som et forsøg iværksætte en landsdækkende kampagne, der skal oplyse om de negative konsekvenser og skadelige effekter ved tilstrømningen af udlændinge uden lovligt ophold og ulovlig udenlandsk arbejdskraft, herunder social dumping. I den forbindelse skal regeringen som led i kampagnen oplyse målrettet om, at der er oprettet en landsdækkende hotline (tlf. 70 12 12 88), som alle, der observerer mistænkelig udenlandsk arbejdskraft, kan ringe til, hvorefter der vil blive foretaget et kontrolbesøg. Det er forslagsstillernes opfattelse, at meget få danskere kender til denne mulighed, og derfor er der et behov for en landsdækkende oplysningskampagne. Kampagnen skal også indeholde generelle oplysninger, f.eks. at alle har pligt til at reagere, såfremt de får kendskab til personer, der opholder sig ulovligt i Danmark. Den konkrete model for kampagnen drøftes med Folketingets partier og skal evalueres efter et halvt år. I forbindelse med evalueringen skal regeringen drøfte med Folketingets partier, hvorvidt der er behov for at udvide hotlinefunktionen, så den ikke kun er tiltænkt mistænkelige forhold vedrørende udlændinge på arbejdsmarkedet, men i det hele taget mistænkelige forhold, hvad angår udlændinge, der ikke virker til at have lovligt opholdsgrundlag i Danmark.

Skriftlig fremsættelse

Af :Martin Henriksen (DF):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om en samlet indsats mod udlændinge, der opholder sig ulovligt i Danmark.

(Beslutningsforslag nr. B 53)

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.