Fremsat den 6. februar 2013 af Tom Behnke
(KF), Mai Henriksen (KF), Mike Legarth (KF) og Brian Mikkelsen
(KF)
Forslag til folketingsbeslutning
om fordobling af sanktion for overtrædelse
af hastighedsbegrænsninger ved visse vejarbejder
Folketinget pålægger regeringen
hurtigst muligt at gennemføre de nødvendige
administrative og eventuelle lovgivningsmæssige initiativer,
således at sanktionen for overtrædelse af
hastighedsbegrænsningerne ved vejarbejde fordobles, hvis der
i forbindelse med hastighedsovertrædelsen var folk på
arbejde på eller i nærheden af vejen.
Bemærkninger til forslaget
Vejarbejdere og andre med tilknytning til
vejarbejde er udsatte, fordi de udfører deres arbejde ganske
tæt på den kørende trafik, hvilket ofte er
nødvendigt, for at trafikken kan afvikles, samtidig med at
vejarbejdet udføres. Alternativt skal hele
vejstrækninger lukkes, mens arbejdet udføres. Ved
vejarbejde er der som regel skiltet med lavere hastighed end den
ellers tilladte, og der er skiltet med, at der er vejarbejde.
Men selv om det burde være indlysende,
at man skal passe særlig på med hastigheden ved
vejarbejde, så er der alt for mange, der ikke respekterer
hastighedsbegrænsningerne, og det er ofte til fare for dem,
der arbejder på vejen og i nærheden af den.
Heller ikke mere bløde kampagner med
plakater af små børn med teksten: »Min far
arbejder her« har den nødvendige effekt på alle
trafikanter.
Hastighedsovertrædelserne er ud over en
konkret fare for vejarbejdere også stærkt medvirkende
til at skabe utryghed på arbejdspladsen. Selv om det
måske ikke fører til færdselsuheld, når et
køretøj kører forbi med høj hastighed,
så kan det ikke undgå at skabe utryghed hos
vejarbejderne, som må holde vejret og håbe på, at
det ikke går galt.
Konsekvenserne af
hastighedsovertrædelserne kan således være meget
alvorlige for dem, der hver dag arbejder på at gøre
vejene mere sikre og mere fremkommelige for os alle.
Det er på den baggrund
forslagsstillernes holdning, at det bør straffes dobbelt
så hårdt, hvis man overtræder
hastighedsbegrænsningerne ved vejarbejde, når der
samtidig er folk, der arbejder på stedet.
Dette skal naturligvis skiltes, så
trafikanterne ved, hvad konsekvensen af deres forseelser er, og
politiet skal samtidig ved hastighedsmålinger i arbejdstiden
kunne dokumentere, at der rent faktisk blev arbejdet på og i
nærheden af vejarbejdet.
Retssikkerheden skal være sikret ved, at
trafikanterne klart og tydeligt gøres opmærksom
på, at der er vejarbejde, hvad hastighedsbegrænsningen
er, om der aktuelt arbejdes på arbejdspladsen, og at
sanktionerne fordobles ved overtrædelse af
hastighedsbegrænsningen. Samtidig skal politiet kunne
dokumentere, at der rent faktisk var aktivitet på
arbejdspladsen.
Det er naturligvis yderst vigtigt, at
skiltningen ved vejarbejde altid er fuldstændig korrekt,
så respekten for skiltningen bevares.
I USA har man en lignende ordning, hvor der er
klar forskel på, om man overtræder
hastighedsbestemmelserne uden for vejarbejdere m.fl.'s
arbejdstid.
Formålet med forslaget er således
ikke mindst at opnå en præventiv effekt, så
trafikanterne respekterer hastighedsbegrænsningerne. Det er
samtidig at reducere antallet af uheld, hvor vejarbejderes og
andres liv og helbred kommer i fare, og at reducere utrygheden ved
at arbejde på vejen.
Skriftlig fremsættelse
Tom Behnke
(KF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
fordobling af sanktion for overtrædelse af
hastighedsbegrænsninger ved visse vejarbejder
(Beslutningsforslag nr. B 61)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.