Fremsat den 26. februar 2013 af Peter
Skaarup (DF), Pia Adelsteen (DF), Kim ?Christiansen? ?(DF),??
??Kristian? ?Thulesen? ?Dahl? ?(DF), Søren Espersen (DF) og
Dennis Flydtkjær (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om afskaffelse af forældelsesfristen i
pædofilisager
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af indeværende folketingsår at
fremsætte lovforslag om ændring af straffeloven, der
indebærer, at forældelsesfristen i sager
vedrørende seksuelle overgreb mod børn og unge
afskaffes. Forslaget skal endvidere sikre, at
forældelsesfristen i incestsager bortfalder.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en delvis
genfremsættelse af tidligere fremsatte beslutningsforslag nr.
4, folketingsåret 2011-12, jf. Folketingstidende 2011-12, A,
B 4 som fremsat side 1 ff. og F, møde 34 side 46 ff. og
møde 56 side 3 ff. Forslagsstillerne har indenfor de seneste
ti år fremsat forslag om afskaffelse af
forældelsesfristen i pædofilisager fire gange (B 151 i
folketingsåret 2003-04, B 111 i folketingsåret 2006-07,
B 124 i folketingsåret 2010-11 og B 4 i folketingsåret
2011-12).
Formålet med forslaget er at få
fjernet forældelsesfristen i sager vedrørende
seksuelle overgreb mod børn og unge, så personer, der
har begået sådanne overgreb, aldrig skal kunne vide sig
sikre på at være sluppet fra deres forbrydelse.
Forældelsesfristen i incestsager skal ligeledes
bortfalde.
Justitsministeriet anmodede i 2009
Straffelovrådet om at foretage en generel gennemgang af
straffelovens kapitel 24 om forbrydelser mod
kønssædeligheden. Spørgsmålet om
forældelsesfristen i sager om seksuelt misbrug eller
krænkelse af børn, var et af de
spørgsmål, Straffelovrådet skulle tage stilling
til.
Genfremsættelsen af indeværende
forslag er aktualiseret af, at Straffelovrådet nu er
færdig med gennemgangen og i den forbindelse har afgivet
»Straffelovrådets betænkning om
seksualforbrydelser« i november 2012. På grundlag af
betænkningen har justitsministeren den 6. februar 2013
fremsat L 141 om seksualforbrydelser i Folketinget.
Om seksuelt misbrug af børn skriver
Straffelovrådet bl.a.: »Straffelovrådet
anfører, at grove tilfælde af seksuelt misbrug af
børn hører til nogle af de alleralvorligste
overtrædelser af straffelovens regler om seksualforbrydelser.
Endvidere er det karakteristisk for seksuelt misbrug af
børn, at der som oftest ikke er andre direkte vidner til det
seksuelle forhold end offeret selv, og at et barn, der er offer for
seksuelt misbrug kan have svært ved at fortælle andre
om det seksuelle misbrug. Navnlig hvor gerningsmanden er en af
barnets nærtstående, kan disse forhold føre til,
at et seksuelt misbrug af et barn først kommer til
myndighedernes kundskab, efter at barnet er blevet voksent.«
(Straffelovrådets betænkning om seksualforbrydelser,
side 52).
Forældelsesfristen
På trods af at Straffelovrådet
anerkender, at seksuelt misbrug af børn hører til de
alvorligste overtrædelser af straffelovens regler om
seksualforbrydelser, når Straffelovrådet i deres
betænkning frem til, at de gældende regler om
forældelsesfrist stort set er passende, og derfor anbefaler
Straffelovrådet ikke generelle ændringer i
forældelsesfristerne for misbrug af børn. Det skal dog
nævnes, at Straffelovrådet anbefaler, at
forældelsesfristen for blufærdighedskrænkelse af
børn - ligesom for grovere former for seksuelt misbrug af
børn - først skal begynde at løbe, når
offeret fylder 18 år. I dag begynder forældelsesfristen
at løbe fra det tidspunkt, hvor
blufærdighedskrænkelsen er ophørt, jf.
pressemeddelelse fra Justitsministeriet den 21. november 2012.
Med det fremsatte lovforslag L141
foreslår justitsministeren, at forældelsesfristen for
strafansvaret for seksuelt misbrug af børn tidligst skal
begynde at løbe fra den dag, hvor offeret fylder 21 år
(frem for 18 år i dag). Desuden suppleres med en regel om
yderligere udskydelse af begyndelsestidspunktet for
forældelse, hvis gerningsmanden på strafbar måde
har tvunget forurettede til at undlade at anmelde
lovovertrædelsen til politiet. Lovforslaget indebærer,
at forældelsesfristen i sager om seksuelt misbrug af
børn vil indtræde op til 3 år senere end i dag -
også hvis det seksuelle misbrug af barnet ikke har fundet
sted inden for familien. I dag forældes sager om seksuelt
misbrug af et barn under 12 år først, når barnet
fylder 33 år. Forældelsesfristen i sådanne
tilfælde er således altid mindst 21 år og kan
være op til over 30 år, hvis der er tale om seksuelt
misbrug af et barn under 3 år.
Børn, der har været udsat for
seksuelle overgreb fra voksne, fortrænger ofte disse minder,
fordi oplevelserne er så voldsomme og uhyggelige. Minderne
dukker dog ofte op på et senere tidspunkt i livet. Derfor
foreslås det, at forældelsesfristen i sager om
pædofili helt afskaffes, således at personer, der
én gang har begået seksuelle overgreb mod børn,
aldrig kan vide sig sikre på at være sluppet godt fra
deres forbrydelse. Afskaffes forældelsesfristen, vil det
betyde, at sådanne sager kan rejses, uanset om der er
gået en længere årrække, før offeret
har kræfter til at anmelde forbrydelsen, eller før
gerningsmanden identificeres.
Det har vist sig, at der forekommer
tilfælde, hvor forældelsesfristen ikke i
tilstrækkelig grad sikrer, at der sker
retsforfølgelse. Hvis offeret for en seksualforbrydelse er
et barn eller en ung, vil oplevelsen for mange være så
traumatiserende, at den krænkede først flere år
senere tør gå til myndighederne. Hvis forbrydelsen er
begået inden for familiens kreds, kan et misforstået
hensyn til de pårørende føre til, at offeret i
årevis tier. Først mange år senere er offeret
parat til at træffe den svære afgørelse om at
anmelde forbrydelsen.
I andre tilfælde, hvor forbrydelsen er
begået af en person uden for familiens kreds, kan det ske, at
offeret mange år senere bliver bekendt med, at gerningsmanden
fortsætter med at begå forbrydelser mod andre
børn. Selv om offeret har valgt at leve med forbrydelsens
traume, kan opdagelsen af, at gerningsmanden fortsætter sine
forbrydelser, være så overvældende, at det kan og
skal føre til en politianmeldelse, uanset offerets
alder.
Der er mange eksempler på, at ofre
først langt op i årene er klar til at foretage
anmeldelse af krænkere. Nogle gange har offeret
fortrængt overgrebet og kommer først i tanke om det
senere i livet. Andre gange har offeret så voldsomme psykiske
problemer, at det ikke kan overskue at involvere politiet så
tidligt, hvor sagen stadig er meget tæt på.
Det er forslagsstillernes holdning, at man
skal kunne anmelde seksuelle overgreb, når man som offer er
klar til at konfrontere krænkeren og berette om overgrebene,
og at dette ikke skal forhindres af en kunstig fastsat
forældelsesfrist.
Manglende
bevisbyrde
Afvisning af ophævelse af
forældelsesfristen, alene på baggrund af at bevisbyrden
ikke kan løftes, er ikke et argument i sig selv. Enhver
mistanke om seksuelle overgreb bør således
undersøges. Seksuelle krænkere, der ikke stoppes,
fortsætter ofte med nye ofre. Så længe de
på grund af forældelse eller manglende beviser eller
vidner ikke er dømt, udgør de en potentiel fare for
samfundet - især for vores børn. Der vil intet
være at spore på hverken straffeattest eller
børneattest, og de pågældende kan frit få
arbejde i vores børns dagsinstitutioner.
Konsekvenser
af overgreb
For voksne ofre med senfølger af
seksuelle overgreb er selve bruddet af tavsheden og anmeldelsen af
deres krænker en vigtig del af deres indre heling. Ingen
straf vil nogen sinde retfærdiggøre det
ødelagte liv, som offeret lades tilbage med. Men alene det
at få muligheden for at blive hørt og taget
seriøst af myndighederne vil kunne give offeret mere ro
i sindet. Som voksen er man bevidst om, at der ikke
nødvendigvis er beviser eller vidner så mange år
efter, og at en sag vil blive svær at rejse. Men seksuelle
overgreb er strafbare. Det sender derfor et utrolig negativt
signal ud i samfundet til ofrene og den øvrige befolkning,
at seksuelle overgreb ikke engang kan anmeldes og registreres ved
politiet, blot på grund af at der er gået mange
år.
Ofre føler, at lovgivningen er endnu et
overgreb, og føler, at krænkerne endnu en
gang beskyttes af tavsheden. Først trues man til at holde
overgrebene hemmelige. Dernæst, når man engang finder
modet til at tage hul på fortiden, bliver man ikke
hørt i retssystemet, hvilket krænker borgernes
retsfølelse. I gamle mordsager er der heller ingen garanti
for domfældelse. Men betyder det, at man skal lade være
med at anmelde eller komme med oplysninger, fordi det sandsynligvis
ikke vil kunne ende med dom? Det er i dag alt for let i Danmark at
slippe godt af sted med at forgribe sig seksuelt på andre.
Den værste forbrydelse på linje med mord er
straffri, hvis offeret får trusler i tilstrækkelig
mange år og krænkeren har været klog nok til at
undgå vidner til overgrebene. Ofrene er dem, der kommer til
at leve med følgerne af de seksuelle overgreb. For de
mindste børn kan det bl.a. dreje sig om fortællinger
om overgreb (som et udtryk for, at der er noget, som barnet ikke
tør, kan eller vil tale om), mareridt, angst og
fortvivlelse, seksualiserende adfærd, smerter i maven eller
hovedet samt problemer med at spise. For børn fra
6-årsalderen og op forekommer yderligere selvmordstanker,
skam- og skyldfølelse, indadvendthed og depression,
aggressivitet eller hyperaktivitet, indlæringsbesvær,
forvirring omkring egen kønsrolle og hygiejneproblemer. For
de voksne ofre kan senfølgerne være følelsen af
at være anderledes og udenfor, som også dominerer i
voksenlivet. Den misbrugte kan på et tidligt tidspunkt miste
den grundlæggende tillid til verden og til voksne. Den tillid
(grundlagt i barndommen), som er normal og vital i et menneskes
udvikling, kan blive forvredet til en dyb mistro til verden.
Psykiske og sociale reaktioner for ofre, når de når
voksenalderen, kan være følgende: Manglende tillid,
vrede, problemer med personlige grænser, spiseforstyrrelser,
koncentrationsbesvær, søvnproblemer, mareridt og
flashbacks, depression, lav selvværdsfølelse, angst og
skyld- og skamfølelser, problemer med nærhed og
intimitet og social isolation, jf. artiklen »senfølger
af incest/seksuelle overgreb« på
http://www.elsemadsen.dk.
Afsluttende
bemærkninger
Spørgsmålet om
forældelsesfristen i pædofilisager tages løbende
op af medierne, da der desværre alt for ofte dukker
sådanne sager op. Det er en vigtig samfundsopgave at beskytte
børn mod misbrug og seksuel udnyttelse. Forslagsstillerne
tager denne opgave meget alvorligt og ønsker en mere
målrettet indsats mod pædofili. Seksuelle overgreb er
så grove forbrydelser, og den omstændighed, at de
begås mod børn eller unge, gør det rimeligt, at
der ikke gælder en forældelsesfrist.
Vores intention i Folketinget bør altid
være at støtte ofrene og ikke de kriminelle. Det er
således, at pædofili og incest har det med at gå
i negativ arv. Derfor er det også af yderste vigtighed, at
ofrene kan træde frem, når de er mentalt klar til det,
og når de er fysisk gamle nok og modne nok til at gøre
det. Det er en ekstremt alvorlig sag at blive udsat for seksuelt
misbrug som barn. Derfor er det også utilstedeligt, hvis vi
på nogen måde beskytter de pædofile mod
retsforfølgelse. Det fører til flere overgreb end
nødvendigt. Der vil i sagens natur ikke altid være
vidner til incestsager eller pædofiles krænkelser.
Krænkelserne foregår oftest i det skjulte.
Derfor vil den anmeldende part, typisk
offeret, alligevel skulle overbevise retten på en klar
måde om, at der er foretaget noget rigtig grimt og kriminelt
mange år tidligere. Derfor giver det heller ikke mening at
have et loft over, hvornår man ikke længere må
straffe for disse overgreb.
Forslagsstillerne er dybt uenige i
Straffelovrådets seneste anbefalinger om i store træk
at bevare de gældende forældelsesfrister, og
forslagsstillerne mener ikke, at ministeren med det fremsatte
lovforslag, der i vid udstrækning er enslydende med
Straffelovrådets konklusioner, tager tilstrækkelig fat
om nældens rod. Med lovforslaget vil krænkere fortsat
blive beskyttet af en forældelsesfrist, der betyder, at hvis
offeret er tilstrækkeligt traumatiseret og dermed ikke i
stand til at anmelde overgrebene inden for
forældelsesfristen, vil krænkeren slippe af sted med
sin forbrydelse.
Samlet set mener forslagsstillerne, at det
danske samfund straffer pædofile meget mildt - hvis
overhovedet. Et offer, der er blevet voksen og derved har
fået den nødvendige indsigt og det
tilstrækkelige overskud til at anmelde overgrebene, vil kunne
hjælpe andre børn, der løbende bliver misbrugt,
ved netop at træde frem. Men man får ofte kun nogen til
at træde frem, hvis de rent faktisk kan se en mening med at
træde frem. Det er her, lovgiverne må træde i
karakter og stille sig på ofrenes side i stedet for på
de kriminelles.
Skriftlig fremsættelse
Peter Skaarup
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
afskaffelse af forældelsesfristen i pædofilisager.
(Beslutningsforslag nr. B 69)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.