Fremsat den 3. oktober 2012 af
skatteministeren (Thor Möger Pedersen)
Forslag
til
Lov om ændring af kildeskatteloven og
selskabsskatteloven
(Omgåelse af udbyttebeskatning,
gennemstrømningsselskaber og ledelsens sæde)
§ 1
I kildeskatteloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1403 af 7. december 2010, som ændret bl.a. ved
§ 5 i lov nr. 254 af 30. marts 2011, § 1 i lov nr.
398 af 9. maj 2012, § 5 i lov nr. 433 af 16. maj 2012,
§ 5 i lov nr. 591 af 18. juni 2012, § 2 i lov nr. 921 af
18. juni 2012 og senest ved § 2 i lov nr. 927 af 18.
september 2012, foretages følgende ændring:
1. I
§ 2, stk. 1, nr. 6,
indsættes efter 2. pkt.:
»Skattepligten omfatter endvidere vederlag i
form af andet end aktier i det erhvervende selskab, som en person
erhverver ved overdragelse af aktier, andelsbeviser og lignende
værdipapirer, herunder konvertible obligationer, samt
tegningsrettigheder til sådanne værdipapirer i et
koncernforbundet selskab (det erhvervede selskab) til et andet
koncernforbundet selskab eller en koncernforbundet fond eller trust
(det erhvervende selskab). 3. pkt. anvendes dog ikke, hvis personen
er hjemmehørende på Færøerne, i
Grønland eller i et land, som er medlem af EU/EØS,
eller som har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark, og de
kompetente myndigheder i denne stat skal udveksle oplysninger med
de danske myndigheder efter dobbeltbeskatningsoverenskomsten, en
anden international overenskomst eller konvention eller en
administrativt indgået aftale om bistand i skattesager. Det
er en betingelse for anvendelsen af 3. pkt., at der er forbindelse
som nævnt i ligningslovens § 2 mellem personen og
det erhvervede henholdsvis det erhvervende selskab, og at det
erhvervede selskab og det erhvervende selskab er koncernforbundet
som nævnt i ligningslovens § 2.«
§ 2
I selskabsskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1376 af 7. december 2010, som
ændret bl.a. ved § 8 i lov nr. 254 af 30. marts
2011, § 4 i lov nr. 624 af 14. juni 2011, § 10
i lov nr. 433 af 16. maj 2012, § 2 i lov nr. 591 af 18. juni
2012 og senest ved § 2 i lov nr. 923 af 18. september
2012, foretages følgende ændringer:
1. § 1, stk. 6, 1. og 2. pkt., ophæves, og i stedet
indsættes:
»Selskaber og foreninger m.v. omfattet af
stk. 1, nr. 2-6, anses for hjemmehørende her i landet,
hvis selskabet eller foreningen m.v. er registreret her i landet
eller har ledelsens sæde her i landet.«
2. I
§ 1, stk. 6, 3. pkt.,
som bliver 2. pkt., udgår »og 2.«
3. I
§ 2, stk. 1, litra c,
indsættes som 7. og 8. pkt.:
»3. og 4. pkt. finder ikke anvendelse, hvis
udbyttet fra det danske selskab er en videreudlodning af udbytte,
som dette selskab har modtaget direkte eller indirekte af
datterselskabsaktier eller koncernselskabsaktier, jf.
aktieavancebeskatningslovens §§ 4 A og 4 B, i et
selskab hjemmehørende i udlandet, og det danske selskab ikke
var retmæssig ejer af det modtagne udbytte. Dette
gælder dog ikke, hvis beskatningen af udbytteudlodningen fra
det danske selskab skal frafaldes efter bestemmelserne i direktiv
2011/96/EU.«
4.
Efter § 2 C indsættes:
Ȥ 2
D. Hvis en juridisk person overdrager aktier, andelsbeviser
og lignende værdipapirer, herunder konvertible obligationer,
samt tegningsrettigheder til sådanne værdipapirer i et
koncernforbundet selskab (det erhvervede selskab) til et andet
koncernforbundet selskab eller en koncernforbundet fond eller trust
(det erhvervende selskab), og vederlaget for denne overdragelse
helt eller delvist sker i form af andet end aktier i det
erhvervende selskab, anses denne del af vederlaget for udbytte.
Dette gælder dog ikke, hvis det overdragende selskab opfylder
betingelserne for at modtage skattefrit udbytte efter
§ 2, stk. 1, litra c, eller § 13,
stk. 1, nr. 2.
Stk. 2. Ved
fastsættelse af, hvornår der er tale om
koncernforbundne selskaber, finder ligningslovens § 2
anvendelse. Med en juridisk person sidestilles et selskab og en
forening m.v., der efter danske skatteregler ikke udgør et
selvstændigt skattesubjekt, men hvis forhold er reguleret af
selskabsretlige regler, en selskabsaftale eller en
foreningsvedtægt.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 20. december 2012.
Stk. 2.
§ 1 og § 2, nr. 4, har virkning for erhvervelse
af aktier foretaget fra og med den 3. oktober 2012.
Stk. 3.
§ 2, nr. 1 og 2, har virkning for indkomstår, der
påbegyndes den 1. januar 2013 eller senere.
Stk. 4.
§ 2, nr. 3, har virkning for udbytter, der udloddes den
1. januar 2013 eller senere.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Lovforslaget går ud på nogle
ændringer af de nuværende skatteregler for at
imødegå utilsigtede virkninger på disse
områder. Formålet er at imødegå dels
muligheder for at omgå dansk beskatning, dels muligheder for
ved hjælp af danske skatteregler at omgå udenlandsk
beskatning.
Der indgår følgende
elementer:
- Omgåelse af
udbyttebeskatning. Lovforslaget skal imødegå, at et
selskabs udlodning af udbytte, som er omfattet af skattepligt,
skifter kvalifikation til en anden form for betaling, som ikke er
omfattet af skattepligt. Et eksempel kan være et udenlandsk
moderselskab, som afhænder aktier i sit danske datterselskab
til et dansk »mellemholdingselskab«, og som vederlag
for afhændelsen får en fordring på
mellemholdingselskabet. Datterselskabet kan herefter udlodde
udbytte til mellemholdingselskabet, hvilket kan ske skattefrit, og
mellemholdingselskabet kan herefter betale beløbet videre
til det udenlandske moderselskab m.v. i form af afdrag på
gæld, hvilket også er skattefrit. Overdrageren kan lige
så vel være en fysisk person.
-
Gennemstrømningsselskaber. Danmark udnyttes i flere
tilfælde som led i skatteplanlægning, hvor et selskab i
et fremmed land etablerer et dansk selskab, som ikke har andet
formål end at investere i selskaber i et andet fremmed land.
Selskabet i det førstnævnte land modtager i så
fald udbytter fra selskaberne i det andet fremmede land gennem et
dansk selskab med det formål at nedsætte den
beskatning, som det andet fremmede land ville gennemføre,
hvis udbyttet blev betalt direkte.
- Ledelsens
sæde. Lovforslaget skal sikre, at alle selskaber og
foreninger er omfattet af fuld dansk skattepligt, hvis de enten er
registreret eller har ledelsens sæde her i landet. Efter de
gældende regler er visse selskaber, som er registreret her i
landet, ikke omfattet af fuld skattepligt, fordi de har placeret
deres ledelse i udlandet. Det giver især risiko for, at et
sådant selskab, som er registreret her i landet, men har
ledelsen i et andet land - f.eks. et lavskatteland - fremstår
som et dansk selskab, selv om det ikke er omfattet af fuld dansk
skattepligt.
2.
Lovforslagets formål og baggrund
2.1.
Omgåelse af udbyttebeskatning
Med lovforslaget fjernes et skattehul ved
koncerninterne omstruktureringer, som kan underminere
regelsættet om kildebeskatningen af udbytter til selskaber
eller fysiske personer.
Der opkræves 27 pct. dansk kildeskat af
udbytter, som et dansk datterselskab udlodder til sit moderselskab
m.v. i et land uden for EU, som ikke har en
dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark.
Denne kildeskat kan bl.a. omgås ved, at
det udenlandske moderselskab (herunder en kapitalfond, som er
organiseret i et kommanditselskab) afstår aktier i sit danske
datterselskab (det erhvervede selskab) til et andet dansk selskab
(det erhvervende selskab), så vederlaget for afståelsen
helt eller delvist består af f.eks. en fordring på det
erhvervende selskab. Selskabskonstruktionen medfører
herefter, at det danske erhvervede selskab betaler udbytte til det
danske erhvervende selskab, hvilket sker uden beskatning, fordi der
er tale om udbytte i et dansk moder/datterselskabsforhold. Det
erhvervende selskab betaler nu de modtagne udbytter videre i form
af afdrag af gæld til det udenlandske moderselskab, hvilket
også sker uden beskatning, idet det udenlandske moderselskab
nu modtager afdrag på sin fordring på det erhvervende
selskab.
På tilsvarende måde opkræves
der 27 pct. dansk kildeskat af udbytter, som et dansk selskab
udlodder til en fysisk person, som er hjemmehørende i et
land, der ikke har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark.
Denne kildeskat kan også omgås ved salg af aktierne i
det danske selskab til et andet dansk selskab, så personen
får en fordring på det erhvervende selskab og der
består moder/datterselskabsforhold mellem de to
selskaber.
Udbyttebetalingen mellem de to danske
selskaber skifter altså kvalifikation ved viderebetalingen
til det udenlandske moderselskab eller den udenlandske person,
hvilket efter de gældende regler medfører, at der ikke
længere er dansk beskatning.
Muligheden for at omgå
udbyttebeskatningen ved omstrukturering og kvalifikationsskift er
konstateret ved en konkret sag, hvor SKAT har orienteret
Skatteministeriet ved en såkaldt early warning, som blev
udarbejdet i overensstemmelse med den procedure, som
Skatteministeriet fastlagde efter afgivelsen af
Skattefradragskommissionens beretning i 2006.
Lovforslaget, som er en opfølgning
på denne early warning, går ud på at hindre denne
omgåelsesmulighed.
2.2.
Gennemstrømningsselskaber
En del af udlandets investeringer i Danmark er
såkaldte gennemstrømningsinvesteringer. Det er
altså investeringer fra et selskab i et fremmed land i et
dansk holdingselskab, der videreinvesterer midlerne i et andet
fremmed land. Gennemstrømningsinvesteringer er
karakteriseret ved, at det danske holdingselskab ikke har
realøkonomisk aktivitet her i landet og normalt ikke ejer
andre danske selskaber med sådan aktivitet her i landet. I
så fald kan investeringen gennem Danmark være begrundet
med det formål at spare i skat i det land, hvor der
investeres i, fordi Danmark har en gunstig
dobbeltbeskatningsoverenskomst med dette land, og gunstige danske
skatteregler tillader benyttelsen af Danmark som
gennemstrømningsland.
Skatteplanlægningen forudsætter,
at det land, hvor det investerende selskab er hjemmehørende,
er medlem af EU eller har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med
Danmark. Det er altså ikke selskaber i skattely-lande, der
udnytter Danmark som gennemstrømningsland i disse
tilfælde.
Det danske gennemstrømningsselskab
modtager altså udbytte, som er optjent af et selskab i
ét fremmed land (investeringslandet), og videreudlodder
udbyttet til et andet selskab i et andet fremmed land
(investorlandet).
Det kan f.eks. være fordelagtigt, hvis
investorlandet har den politik, at dets
dobbeltbeskatningsoverenskomster skal give landet ret til at
opkræve 15 pct. kildeskat af udbyttebetalinger fra selskaber
i dette land til udenlandske selskaber. Hvis investorlandet har
fået gennemført denne politik i dets
dobbeltbeskatningsoverenskomst med investeringslandet, betyder det,
at hvis et selskab fra investorlandet investerer direkte i et
selskab i investeringslandet, har investeringslandet også ret
til at beskatte udbytte, som et selskab i dette land udlodder til
et selskab i investorlandet, dog så skatten højst
må udgøre 15 pct. af udbyttet.
Investorselskabet kan i stedet foretage
investeringen gennem et dansk gennemstrømningsselskab med
det formål, at udbyttet fra investeringslandet i stedet
bliver omfattet af dette lands dobbeltbeskatningsoverenskomst med
Danmark. Hvis denne overenskomsts artikel om udbytte er udformet
efter OECD-modellen, må investeringslandet højst
opkræve en kildeskat på 5 pct. af udbyttebetalinger fra
selskaber i dette land til danske selskaber.
De nuværende danske skatteregler
medfører, at Danmark ikke beskatter det danske
gennemstrømningsselskab af udbyttet fra
investeringsselskabet, jf. selskabsskattelovens § 13,
ligesom Danmark heller ikke beskatter videreudlodningen til
investorselskabet, hvis dette selskab er hjemmehørende i et
land, der er medlem af EU eller har en
dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark. Det gælder, selv
om Danmark efter dobbeltbeskatningsoverenskomsten med
investorlandet måtte have ret til at opkræve 15 pct. af
udbyttet, jf. samme lovs § 2, stk. 1, litra c.
Investeringslandet kunne selv
imødegå brugen af danske
gennemstrømningsselskaber, idet det ikke skal nedsætte
dets kildeskat af udbyttebetalinger til et dansk selskab, når
dette ikke er retmæssig ejer af udbyttet, fordi det -
skønt det er den formelle ejer - reelt har meget
snævre beføjelser, som - i relation til det modtagne
udbytte - gør det til en administrator, der handler på
vegne af andre parter. Men i praksis anvender især
udviklingslande ikke denne betingelse om retmæssig ejer, men
nedsætter blot kildeskatten af udbyttebetalinger til et
udenlandsk selskab til den aftalte sats for kildeskat i den
pågældende dobbeltbeskatningsoverenskomst, selv om
dette selskab ikke er retmæssig ejer af udbyttet.
Lovforslaget har til formål at
imødegå denne anvendelse af danske selskaber til at
omgå andre landes beskatning. Det sker ved at ændre
selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c, så
Danmark opkræver den skat af videreudlodningen af udbyttet,
som Danmark har ret til at opkræve efter
dobbeltbeskatningsoverenskomsten.
Gennemførelsen af lovforslaget vil
formentligt betyde, at de nuværende aktiviteter i danske
gennemstrømningsselskaber flytter til andre lande, som har
skatteregler, der kan bruges til at omgå beskatning i f.eks.
udviklingslande. Men regeringen finder det alligevel
væsentligt at søge at hindre, at Danmark anvendes som
et skattely i forhold til andre lande.
2.3. Fuld
skattepligt og ledelse
Efter de gældende regler er aktie- og
anpartsselskaber (kapitalselskaber), som i henhold til
selskabsloven er registret i det centrale virksomhedsregister,
fuldt skattepligtige.
En række selskabsformer, der ikke er
kapitalselskaber, er også registreret i det centrale
virksomhedsregister i henhold til lov om visse erhvervsdrivende
virksomheder, men registreringen medfører ikke i sig selv
fuld skattepligt. For disse selskabsformer gælder, at de
alene anses for fuldt skattepligtige i Danmark, hvis deres ledelse
også er placeret her i landet.
Det har aldrig været hensigten at skabe
et system, hvor den fulde skattepligt for registrerede danske
selskaber indtræder på grundlag af forskellige
kriterier.
Den eksisterende retstilstand anses ikke for
hensigtsmæssig. Der er tale om en retstilstand, der bl.a. er
vanskelig at administrere, fordi vurderingen af, om ledelsens
sæde er i Danmark eller i udlandet, beror på en konkret
vurdering fra sag til sag. Der ses derudover ikke at være
nogen særlig begrundelse for, at en række selskaber og
foreninger m.v., der er registreret i Danmark, skal behandles
anderledes end kapitalselskaberne set i forhold til den fulde
skattepligt.
Retstilstanden kan også medføre,
at et selskab eller en forening m.v., som ikke er et
kapitalselskab, og som er registreret her i landet, men har
ledelsens sæde i et andet land, hverken er fuldt
skattepligtigt i Danmark eller i det andet land. Dette vil
være tilfældet, hvis det andet land kun anser selskaber
og foreninger m.v. for fuldt skattepligtige til dette land,
når de er registreret i det pågældende land. Der
kan også være tale om, at et selskab, som er
registreret her i landet, er fuldt skattepligtigt i et
lavskatteland.
Retstilstanden ændres også, fordi
der ellers vil være selskabsformer, der fremtræder som
danske, uden at de på nogen måde har noget med det
danske skattesystem at gøre. Dette kan bruges som
røgslør i forbindelse med brug af danske selskaber
som led i skatteplanlægning.
3.
Lovforslagets enkelte elementer
3.1.
Omgåelse af udbyttebeskatning
3.1.1.
Gældende ret
De nuværende skatteregler giver mulighed
for, at et udenlandsk selskab, som ikke kan modtage udbytte fra et
dansk datterselskab uden dansk beskatning af udbyttet, kan
omgå denne beskatning ved at foretage en omstrukturering.
Et udenlandsk selskab kan afstå sine
aktier i et dansk selskab uden beskatning af avancen ved
afståelsen, idet der ikke er begrænset skattepligt af
aktieavancer.
Hvis et udenlandsk moderselskab afstår
aktier i et dansk datterselskab til et andet dansk koncernforbundet
selskab, og vederlaget består af andet end aktier i det andet
selskab - f.eks. som gæld, vil den ny selskabskonstruktion
medføre, at det førstnævnte danske selskab
udlodder udbytte til det andet danske koncernselskab, som kan
betale det modtagne udbytte videre til det udenlandske moderselskab
i form af afdrag på gæld, idet der ikke er
begrænset skattepligt på denne betaling.
Afståelsen af aktierne i det danske
selskab kan også ske ved en aktieombytning.
Aktieavancebeskatningslovens § 36 giver mulighed for at
gennemføre en aktieombytning skattefrit. Ved aktieombytning
ombytter aktionæren sine aktier i et selskab (det erhvervede
selskab) med aktier i et andet selskab (det erhvervende selskab)
plus eventuelt et kontant udligningsbeløb.
Ved ombytning af aktier efter
aktieavancebeskatningslovens § 36 har aktionærerne
i det erhvervede selskab adgang til beskatning efter reglerne i
fusionsskattelovens §§ 9 og 11, hvis såvel det
erhvervende som det erhvervede selskab er omfattet af begrebet
selskab i en medlemsstat i artikel 3 i fusionsskattedirektivet
(direktiv 2009/133), eller er selskaber, som svarer til danske
aktie- eller anpartsselskaber, men som er hjemmehørende i
lande uden for EU. Det er endvidere en betingelse, at
aktionærerne i det erhvervede selskab som vederlag alene
modtager aktier i det erhvervende selskab og en eventuel kontant
udligningssum.
Aktionæren i det erhvervede selskab
opnår ved aktieombytning adgang til beskatning efter reglerne
i fusionsskattelovens §§ 9 og 11. De
skattemæssige virkninger ved succession er, at
aktionæren ikke anses for at have afstået de ombyttede
aktier og derfor ikke beskattes af en eventuel gevinst i
forbindelse med ombytningen. Skatten udløses først,
når de aktier, som aktionæren har fået i bytte,
afstås, medmindre dette igen sker ved succession.
Når kontantvederlag beskattes efter
reglerne i aktieavancebeskatningsloven, beskattes selskaber og
personer, der er hjemmehørende i udlandet, ikke af
provenuet, Det skyldes, at der ikke er begrænset skattepligt
på gevinster og tab på aktier efter
selskabsskattelovens § 2 eller kildeskattelovens
§ 2.
I en konkret sag har en kapitalfond
undgået kildebeskatning på udbytter fra sit danske
datterselskab ved aktieombytning. Umiddelbart før en
påtænkt (skattepligtig) udbytteudlodning fra det danske
datterselskab har kapitalfonden indskudt et dansk
mellemholdingselskab. Herefter foretages en skattefri
aktieombytning (med mellemholdingselskabet som det erhvervende og
datterselskabet som det erhvervede). Kapitalfonden betales delvist
med aktier i mellemholdingselskabet og delvist med en kontant
udligningssum, som svarer til det påtænkte udbytte fra
datterselskabet. Idet mellemholdingselskabet ingen midler har,
opstår der kortvarigt et gældsforhold vedrørende
den kontante udligningssum. Datterselskabet udlodder herefter
udbyttet til mellemholdingselskabet, som umiddelbart betaler
udbyttet videre som afdrag på gæld (skyldig
købesum for aktierne i driftsselskabet) til kapitalfonden.
Denne konstruktion er benyttet i et enkelt tilfælde i en
koncern, hvor der er »vekslet« udbytte på godt 5
mia. kr., som - afhængigt af hvor selskabsdeltagerne er
hjemmehørende - kunne være underlagt kildeskat, til
afdrag på gæld ved at indsætte et dansk
mellemholdingselskab umiddelbart før udlodning.
Afdrag på gæld er efter de
gældende regler ligeledes skattefrit, idet der ikke er
begrænset skattepligt på betaling af gæld efter
reglerne i selskabsskattelovens § 2 eller
kildeskattelovens § 2.
De gældende regler om koncernintern
overdragelse af aktier kan altså medføre, at
udenlandske selskaber - uden skattemæssige konsekvenser - kan
tømme deres danske selskaber for overskudskapital, hvorefter
forrentningen af kapitalen ikke længere beskattes i Danmark
eller noget andet sted for den sags skyld.
På tilsvarende måde kan
udenlandske personer tømme deres danske selskab for
overskudskapital.
3.1.2.
Lovforslaget
Det foreslås, at hvis et selskab m.v.
overdrager aktier i et koncernforbundet selskab til et andet
koncernforbundet selskab, og vederlaget for denne afhændelse
helt eller delvis sker i form af andet end aktier i det erhvervende
selskab, anses denne del af vederlaget for udbytte.
Hvis det overdragende selskab er
hjemmehørende i udlandet, medfører det, at selskabet
bliver begrænset skattepligtigt af det vederlag, som ikke
består af aktier, medmindre der ikke er nogen
udbyttebeskatning, fordi denne beskatning skal frafaldes eller
nedsættes efter moder-/datterselskabsdirektivet eller en
dobbeltbeskatningsoverenskomst.
På tilsvarende måde foreslås
det, at hvis en udenlandsk fysisk person overdrager aktier i et
dansk selskab til et andet dansk selskab, og vederlaget for denne
afhændelse helt eller delvis sker i form af andet end aktier
i det erhvervende selskab, skal personen beskattes af denne del af
vederlaget, som om det var udbytte. Beskatningen skal dog kun
gennemføres, hvis personen er hjemmehørende i et land
uden for EU, som ikke har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med
Danmark. Skatteplanlægning med kvalifikationsskift er nemlig
især fordelagtig, hvis overdragelsen af aktierne ikke
medfører avancebeskatning, hvilket må formodes at ske,
hvis personen er hjemmehørende i et EU-land eller et land,
som har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark. Beskatningen
skal også kun gennemføres, hvis der er en forbindelse
mellem personen og det erhvervede selskab som nævnt i
ligningslovens § 2, og de to selskaber er
koncernforbundet som nævnt i denne bestemmelse. Det
forudsætter direkte eller indirekte ejerskab på mere
end 50 pct. eller råden over mere end 50 pct. af
stemmerettighederne.
I visse tilfælde vil danske selskaber
m.v., som er minoritetsaktionærer i et andet dansk selskab,
kunne foretage tilsvarende transaktioner, hvor de afhænder
deres aktier til et nyt fælles selskab og som vederlag dels
modtager aktier i det ny fælles selskab samt en fordring, der
svarer til det skattepligtige udbytte, som de ellers ville have
modtaget af de afståede aktier.
Den foreslåede bestemmelse omfatter
derfor også tilfælde, hvor det overdragende selskab er
hjemmehørende her i landet. Det medfører, at
selskabet bliver skattepligtigt af det vederlag, som ikke
består af aktier, medmindre udbytte ikke skal beskattes efter
de almindelige skatteregler.
3.2.
Gennemstrømningsselskaber
3.2.1.
Gældende ret
Selskabsskattelovens § 2,
stk. 1, litra c, medfører, at selskaber, der har
hjemsted i udlandet, som hovedregel er begrænset
skattepligtige af udbytter, som de modtager fra danske
selskaber.
Efter bestemmelsens 3. pkt. er der dog ikke
begrænset skattepligt af udbytte af datterselskabsaktier, jf.
aktieavancebeskatningslovens § 4 A, når
beskatningen af udbyttet skal frafaldes eller nedsættes efter
EU's moder/datterselskabsdirektiv eller efter en dansk
dobbeltbeskatningsoverenskomst med det land, hvor det udenlandske
selskab er hjemmehørende.
Efter bestemmelsens 4. pkt. er der heller ikke
begrænset skattepligt af udbytter fra koncernselskabsaktier,
jf. aktieavancebeskatningslovens § 4 B, der ikke er
datterselskabsaktier, når det udenlandske selskab er
hjemmehørende i en EU- eller EØS-medlemsstat, og
beskatningen af udbyttet skulle frafaldes eller nedsættes
efter EU's moder/datterselskabsdirektiv eller efter en dansk
dobbeltbeskatningsoverenskomst med det land, hvor det udenlandske
selskab er hjemmehørende, hvis der var tale om
datterselskabsaktier.
3.2.2.
Lovforslaget
Den foreslåede ændring
medfører, at fritagelsen fra begrænset skattepligt af
udbytter fra et dansk selskab efter selskabsskattelovens
§ 2, stk. 1, litra c, ikke gælder i
tilfælde, hvor beskatningen skal nedsættes efter en
dansk dobbeltbeskatningsoverenskomst med det land, hvor
udbyttemodtageren er hjemmehørende, såfremt det
udloddede udbytte hidrører fra udbytte, som det danske
udbytteudloddende selskab selv har modtaget fra et udenlandsk
selskab under omstændigheder, hvor det danske selskab ikke er
retmæssig ejer af udbyttet.
I så fald skal udbyttet beskattes som
udgangspunkt med 27 pct., som dog nedsættes til den
procentsats, der er aftalt i dobbeltbeskatningsoverenskomsten med
det land, hvor det selskab, der modtager udbyttet, er
hjemmehørende, under forudsætning af at dette selskab
er retmæssig ejer af udbyttet.
Det er SKAT, som skal afgøre, om det
danske selskab er retmæssig ejer eller ej af det udbytte, som
det har modtaget fra et selskab i et fremmed land, og som det
videreudlodder til et selskab i et andet fremmed land. Ved
afgørelsen skal der lægges vægt på de
faktiske forhold i den enkelte sag, hvor der ses på, om det
danske selskab er etableret af selskabet i det andet fremmede land
med henblik på at opnå fordele efter en
dobbeltbeskatningsoverenskomst, som selskabet i det andet fremmede
land ikke ville kunne opnå selv, og om selskabet i det andet
fremmede land udøver en kontrol over det danske selskab, som
ligger ud over den planlægning og styring på
koncernplan, som sædvanligvis forekommer i internationale
koncerner. Der ses således på, om selskabet i det andet
fremmede land på forhånd har tilrettelagt
dispositionerne således, at det danske selskab reelt ikke har
nogen adgang til at råde over det udbytte, som det modtager
fra selskabet i det førstnævnte fremmede land.
3.3. Fuld
skattepligt og ledelse
3.3.1.
Gældende ret
Selskabsskattelovens § 1,
stk. 6, medfører, at selskaber og foreninger m.v.
omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr.
2-6, der er registreret i Danmark, ikke anses for
hjemmehørende og dermed fuldt skattepligtigt til Danmark,
medmindre de nævnte selskaber og foreninger m.v. har
ledelsens sæde i Danmark.
Dette har Landsskatteretten fastslået i
en kendelse, der er offentliggjort som SKM2012. 177. LSR. Sagen
omhandler et dansk SMBA omfattet af selskabsskattelovens
§ 1, stk. 1, nr. 2, som er registreret i det
centrale virksomhedsregister i henhold til lov om visse
erhvervsdrivende virksomheder. Landsskatteretten bemærkede,
at det klart fremgår af ordlyden af selskabsskattelovens
§ 1, stk. 6, at selskaber og foreninger m.v.
omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr.
2-6, anses for hjemmehørende i Danmark, hvis ledelsen har
sæde i Danmark. På den baggrund fandt
Landsskatteretten, at uanset at SMBA´et er registreret i det
centrale virksomhedsregister, er SMBA´et ikke fuldt
skattepligtigt til og hjemmehørende i Danmark allerede som
følge af registreringen.
3.3.2.
Lovforslaget
Det foreslås, at selskaber og foreninger
m.v. omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1,
nr. 2-6, anses for hjemmehørende og dermed fuldt
skattepligtige til Danmark, hvis de er registreret i Danmark eller
har ledelsens sæde i Danmark.
Dette medfører, at hvis selskaberne og
foreningerne m.v. er registeret i Danmark, vil selskaberne og
foreningerne m.v. være fuldt skattepligtige til Danmark,
også selv om ledelsens sæde er i udlandet.
4.
Økonomiske konsekvenser for det offentlige
4.1. Det
samlede provenu
Forslagene om fuld skattepligt og ledelse samt
om omgåelse af udbyttebeskatning ved visse koncerninterne
aktieerhvervelser har karakter af værnsregler, som vil
forhindre utilsigtede provenutab, mens forslaget om
gennemstrømningsselskaber ikke skønnes at have
nævneværdige provenumæssige konsekvenser.
4.2.
Omgåelse af udbyttebeskatning
Forslaget om at betragte koncerninterne
aktieerhvervelser, der ikke vederlægges med aktier i det
erhvervende selskab, som udbytteudlodning har karakter af en
værnsregel, som vil forhindre et utilsigtet provenutab
vedrørende udbyttebeskatningen.
4.3.
Gennemstrømningsselskaber
Forslaget om at pålægge udbytter
fra gennemstrømningsselskaber kildeskat vil formentligt
betyde, at de nuværende gennemstrømningsselskaber i
Danmark flytter til andre lande, som har skatteregler, der kan
bruges til at omgå beskatning i f.eks. udviklingslande. Det
skønnes derfor ikke at have nævneværdige
provenumæssige konsekvenser, da
gennemstrømningsselskaberne er uden reel økonomisk
aktivitet.
Det skønnes dog, at forslaget vil kunne
medføre et ikke nævneværdigt merprovenu i det
første år, da det ikke nødvendigvis vil
være muligt for gennemstrømningsselskaberne at
nå at tilpasse sig de nye regler.
4.4. Fuld
skattepligt og ledelse
Forslaget om at gøre alle selskaber og
foreninger m.v., der er registreret i Danmark eller har ledelsens
sæde beliggende i Danmark, fuldt skattepligtige, har karakter
af en værnsregel, som vil forhindre et utilsigtet provenutab
på selskabsskatten.
5.
Administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke nævneværdige
administrative konsekvenser for det offentlige.
6.
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
7.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
8.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
9.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
10.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
11.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget har ikke været i
høring, idet der er tale om lukning af skattehuller, som i
et vist omfang skal have virkning fra forslagets
fremsættelse. Lovforslaget vil derfor blive sendt i
høring samtidig med fremsættelsen til
følgende:
Advokatsamfundet, AgroSkat, AE Rådet,
ATP, Børsmæglerforeningen, CEPOS, Cevea, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Skibskreditfond, Dansk
Aktionærforening, Dansk Byggeri, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Gartneri, Dansk
Iværksætterforening, Dansk Revisorforening, Danske
Advokater, Den Danske Fondsmæglerforening, Den danske
Skatteborgerforening, DI, DVCA, Ejendomsforeningen Danmark,
Ejerlederne, Finansrådet, FSR - danske revisorer, Forsikring
& Pension, Handel Transport og Service, Horesta,
Håndværksrådet, InvesteringsForeningsRådet,
KL, Landbrug & Fødevarer, Lokale Pengeinstitutter,
Nasdaq OMX Copenhagen A/S, Nationalbanken, Realkreditforeningen,
Realkreditrådet, SRF Skattefaglig, Videncentret for
Landbrug.
| | | 12. Sammenfattende skema | | | | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen nævneværdige | Ingen | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen nævneværdige | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
De foreslåede nye punktummer i
kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 6, er en
værnsregel, der skal hindre omgåelse af beskatning af
udbytte til en person, som efter de gældende regler ikke er
fritaget for beskatning af udbyttet.
Den foreslåede bestemmelse skal anvendes
i tilfælde, hvor en person, hjemmehørende i udlandet,
overdrager aktier i et dansk selskab, som den
pågældende selv kontrollerer, til et andet dansk
selskab, som den pågældende også kontrollerer, og
vederlaget for denne overdragelse består af andet end aktier
i det andet selskab.
Den foreslåede beskatning skal dog ikke
gennemføres over for personer, der er hjemmehørende i
et land, som er medlem af EU/EØS eller har en
dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark, og som udveksler
oplysninger med Danmark efter en international aftale. Det kan
være dobbeltbeskatningsoverenskomsten, EU's bistandsdirektiv,
OECD/Europarådets bistandskonvention eller en særlig
aftale om udveksling af oplysninger til brug i skattesager. Begge
betingelser skal altså være opfyldt for, at der ikke
sker beskatning efter den foreslåede bestemmelse.
Den foreslåede bestemmelse svarer i
øvrigt til den foreslåede nye bestemmelse i
selskabsskattelovens § 2 D, som er nærmere omtalt
nedenfor under nr. 4 til § 2.
Til § 2
Til nr.
1
Den foreslåede ændring af
selskabsskattelovens § 1, stk. 6, medfører en
ændring af, hvornår danske selskaber og foreninger
m.v., der er omfattet af selskabsskattelovens § 1,
stk. 1, nr. 2-6, bliver fuldt skattepligtige til Danmark.
Forslaget betyder, at der fremover vil
være to måder, hvorefter de nævnte selskaber og
foreninger m.v. bliver omfattet af den fulde danske skattepligt.
Den fulde skattepligt indtræder for selskaberne og
foreningerne m.v., hvis de er registreret i Danmark, eller hvis de
har ledelsens sæde i Danmark.
De nævnte selskaber og foreninger m.v.
vil typisk være registreret i det centrale
virksomhedsregister i henhold til lov om visse erhvervsdrivende
virksomheder bl.a. med det formål at opnå retsevne.
Skattepligten vil fremover indtræde på det tidspunkt,
der er sket registrering.
Med forslaget er der fuld skattepligt,
når selskaber og foreninger m.v. er registreret i Danmark, og
denne beskatning frafaldes alene, hvis de har dobbeltdomicil, og
Danmark i henhold til en indgået
dobbeltbeskatningsoverenskomst ikke har denne beskatningsret.
Der er udover det foreslåede ikke
ændret i øvrigt i rækkevidden af
selskabsskattelovens § 1, stk. 6. Det gælder
således fortsat, at selskaber og foreninger m.v., der er
nævnt i selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr.
2-6, og som er registreret i udlandet, men har ledelsens sæde
i Danmark, vil være fuldt skattepligtige til Danmark.
Tilsvarende gælder det fortsat, at de
selskaber og foreninger m.v., der ikke er registreret hverken i
Danmark eller udlandet, vil blive omfattet af den fulde danske
skattepligt, hvis de har ledelsens sæde i Danmark.
Til nr.
2
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af, at 2. pkt. udgår.
Til nr.
3
Den foreslåede ændring af
selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c,
medfører en begrænsning i visse tilfælde af den
nuværende skattefrihed for et udenlandsk moderselskab, som
modtager udbytte fra et dansk datterselskab.
Skattefriheden skal ikke gælde, hvis det
danske datterselskab udlodder udbytte til et selskab i ét
fremmed land, og der er tale om videreudlodning af udbytte, som det
danske selskab selv har modtaget fra et selskab i et andet fremmed
land, og det danske selskab ikke kan anses som retmæssig ejer
af det modtagne udbytte. Tilsvarende skal gælde, hvor det
udloddende danske selskab har modtaget udbyttet fra udlandet gennem
et eller flere andre danske selskaber.
Betingelsen om retmæssig ejer
fremgår af dobbeltbeskatningsoverenskomsternes
udbytteartikel, hvis denne er udformet i overensstemmelse med
artikel 10 i OECD's model til sådanne aftaler. Betingelsen er
dog ikke udtrykkeligt nævnt i ældre
dobbeltbeskatningsoverenskomster, idet betingelsen først
blev indsat i OECD-modellen i 1977. Ældre
dobbeltbeskatningsoverenskomster fortolkes dog i overensstemmelse
med den nyeste OECD-model.
Betingelsen om retmæssig ejer er
nærmere beskrevet i bemærkningerne til OECD-modellen.
Betingelsen medfører, at en dobbeltbeskatningsoverenskomst
mellem to lande ikke forpligter det ene land til at nedsætte
dets beskatning af udbytter, som et selskab i dette land udlodder
til et selskab i det andet land, hvis selskabet i det andet land
blot fungerer som en gennemstrømningsenhed (conduit) for en
anden person eller et andet selskab, der rent faktisk modtager den
pågældende indkomst. Et gennemstrømningsselskab
kan ikke anses som retmæssig ejer, hvis det - skønt
det er den formelle ejer - reelt har meget snævre
beføjelser, som - i relation til den pågældende
indkomst - gør det til en administrator, der handler
på vegne af andre parter.
I tilfælde, hvor det danske selskab
stort set ikke har anden virksomhed end at modtage udbytte direkte
eller indirekte fra ét fremmed land og videreudlodde
udbyttet til et andet fremmed land, kan det danske selskab ikke
anses som retmæssig ejer.
Lovændringen medfører, at det
udenlandske selskab, som modtager udbytter fra det danske selskab,
i så fald skal være begrænset skattepligtigt af
de modtagne udbytter, og det danske selskab skal opkræve
udbytteskat af udbyttet.
Udbytteskatten er som udgangspunkt 27 pct.,
men skatten nedsættes til den procentsats, der er aftalt i
dobbeltbeskatningsoverenskomsten med det land, hvor det selskab,
der modtager udbytte fra det danske selskab, er
hjemmehørende, under forudsætning af at det modtagende
selskab er retmæssig ejer af udbyttet.
Den foreslåede begrænsning
gælder ikke i tilfælde, hvor videreudlodningen af
udbytte er omfattet af EU's moder/datterselskabsdirektiv.
Til nr.
4
Den foreslåede bestemmelse i
selskabsskattelovens § 2 D er en værnsregel, der
skal hindre omgåelse af beskatning af udbytter til et
selskab, som efter de gældende regler ikke er fritaget for
beskatning af udbyttet.
Den foreslåede bestemmelse skal anvendes
i tilfælde, hvor skiftet fra udbytte til anden form for
betaling opnås ved f.eks. en skattefri aktieombytning, som
ville medføre, at udbyttet ikke længere beskattes.
Bestemmelsen skal med andre ord ikke anvendes, når
overdrageren i forvejen kan modtage udbytterne skattefrit. Det vil
sige tilfælde, hvor overdrageren er omfattet af
selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c, eller
§ 13, stk. 1, nr. 2. For så vidt angår
et udenlandsk selskab m.v., er det en forudsætning, at det er
retmæssig ejer af udbyttet.
Den foreslåede bestemmelse finder
anvendelse, når en juridisk person overdrager aktier m.v. i
et koncernforbundet selskab (det erhvervede selskab) til et andet
koncernforbundet selskab eller en koncernforbundet fond eller trust
(det erhvervende selskab), og vederlaget for denne overdragelse
helt eller delvist består af andet end aktier i det
erhvervende selskab.
Med juridisk person sidestilles selskaber og
foreninger m.v., som er hjemmehørende i udlandet, der efter
danske skatteregler ikke udgør et selvstændigt
skattesubjekt, men hvis forhold er reguleret af
selskabsskatteretlige regler, en selskabsaftale eller en
foreningsvedtægt. Denne afgrænsning svarer til
afgrænsningen i ligningslovens § 2, stk. 1,
sidste pkt.
Den foreslåede bestemmelse omfatter
således også tilfælde, hvor flere udenlandske
selskaber deltager i et kommanditselskab, som overdrager aktierne i
et dansk koncernforbundet selskab.
I praksis vil bestemmelsen typisk omfatte dels
tilfælde, hvor overdrageren er et udenlandsk selskab m.v.,
der er hjemmehørende i et land uden for EU, som ikke har en
dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark, og hvor de overdragne
aktier er datterselskabsaktier eller koncernselskabsaktier, dels
tilfælde, hvor overdrageren er et dansk eller udenlandsk
selskab, og de overdragne aktier ikke opfylder betingelserne for at
være datterselskabsaktier eller koncernselskabsaktier.
For at blive omfattet af den foreslåede
bestemmelse er det en betingelse, at der er en koncernforbindelse
mellem den overdragende juridiske person og det erhvervede selskab
før overdragelsen, og en koncernforbindelse mellem den
overdragende juridiske person henholdsvis det erhvervende selskab
og det erhvervede selskab efter overdragelsen. Hvorvidt der er tale
om en koncernforbindelse, fastlægges efter ligningslovens
§ 2. Efter denne bestemmelse anses selskaber for at
være koncernforbundne, hvis der direkte eller indirekte ejes
mere end 50 pct. af aktiekapitalen eller rådes over mere end
50 pct. af stemmerne. Bestemmende indflydelse indehaves tillige i
tilfælde, hvor den bestemmende indflydelse indehaves via en
transparent enhed, samt tilfælde hvor der en aftale om
fælles bestemmende indflydelse eller fælles
ledelse.
Henvisningen til ligningslovens § 2
om koncernforbindelse medfører, at fysiske personer
også kan være omfattet af den foreslåede
bestemmelse. Formålet med bestemmelsen medfører
imidlertid, at der ikke er grund til at medtage fysiske personer,
der er hjemmehørende her i landet, idet de vil blive
beskattet af eventuel avance ved overdragelse af aktier i et dansk
selskab til et andet dansk selskab.
Den foreslåede bestemmelse finder
anvendelse ved overdragelse af aktier, andelsbeviser og lignende
værdipapirer, herunder konvertible obligationer, samt
tegningsrettigheder til sådanne værdipapirer.
Afgrænsningen svarer til de værdipapirer, der er
omfattet af ligningslovens § 16 B.
Den foreslåede bestemmelse finder
anvendelse på vederlag, der ikke er aktier, som et
overdragende selskab modtager for afståelsen af aktier i et
koncernforbundet selskab til et andet koncernforbundet selskab. For
så vidt angår vederlaget, omfatter udtrykket aktier
således ikke andelsbeviser og lignende værdipapirer,
herunder konvertible obligationer, samt tegningsrettigheder til
sådanne værdipapirer.
Når den del af vederlaget, som ikke er
aktier, anses for en udbytteudlodning, medfører det, at
denne del af vederlaget bliver omfattet af selskabsskattelovens
§ 2, stk. 1, litra c, og dermed skattepligtig,
medmindre en sådan beskatning skal frafaldes eller
nedsættes efter bestemmelserne i direktiv 2011/96/EU om en
fælles beskatningsordning for moder- og datterselskaber fra
forskellige medlemsstater (moder-/datterselskabsdirektivet) eller
en dobbeltbeskatningsoverenskomst.
Skattefritagelsen for vederlag, der betales
til et selskab m.v., der er hjemmehørende i et EU-land eller
et land med en dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark,
forudsætter, at selskabet m.v. er retmæssig ejer af
denne indkomst. Skattefritagelsen gælder således ikke,
hvor dette selskab m.v. ikke er retmæssig ejer, men hvor den
retmæssige ejer, dvs. den der disponerer, hverken er
hjemmehørende i EU eller et land med en overenskomst med
Danmark.
Det følger af kildeskattelovens
§ 65, at der ved skattepligtige udbytteudlodninger skal
ske indeholdelse af kildeskat. Hvis den foreslåede
bestemmelse finder anvendelse, beskattes den del af vederlaget, der
ikke er aktier, som udbytte, og der skal indeholdes i kildeskat i
overensstemmelse med reglerne i kildeskattelovens
§ 65.
Til § 3
Til
stk. 1
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 20. december 2012.
Til
stk. 2
Det foreslås, at ændringerne af
kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 6, og den
foreslåede nye § 2 D i selskabsskatteloven
får virkning for vederlag i forbindelse med erhvervelse af
aktier, som foretages fra og med datoen for lovforslagets
fremsættelse. Bestemmelserne indeholder skærpende
ændringer, som undtagelsesvist tillægges virkning
allerede fra fremsættelsesdagen. Årsagen til dette
tidlige virkningstidspunkt er, at det skal forhindre spekulation,
der kunne modvirke formålet med bestemmelserne i tidsrummet
fra lovforslagets fremsættelse og indtil dets
ikrafttræden. Der ville således være risiko for
yderligere utilsigtede provenutab ved et senere virkningstidspunkt.
Det er ikke muligt at skønne over størrelsen af disse
potentielle yderligere provenutab, men de kan være
betydelige, særligt når fremgangsmåden for
omgåelsen af den gældende lovgivning gives med
lovforslagets fremsættelse.
Til
stk. 3
Ændringen af selskabsskattelovens
§ 1, stk. 6, foreslås at få virkning fra
og med indkomstår, der påbegyndes den 1. januar 2013
eller senere.
Hvis et eksisterende selskab eller forening
m.v. bliver fuldt skattepligtig som følge af ændringen
af selskabsskattelovens § 1, stk. 6, finder reglerne
i denne lovs § 4 A anvendelse.
Dette medfører bl.a., at ved
indtræden af den fulde skattepligt anses aktiver og passiver,
som ikke i forvejen er omfattet af dansk beskatning, for anskaffet
på det faktiske anskaffelsestidspunkt til
handelsværdien på tidspunktet for den fulde
skattepligts indtræden. Der fastsættes ingen
anskaffelsessum på goodwill eller andre immaterielle aktiver
som nævnt i afskrivningslovens § 40, såfremt
de er oparbejdet af selskabet selv. Afskrivningsberettigede aktiver
anses for erhvervet på det faktiske anskaffelsestidspunkt, og
de anses for erhvervet til den faktiske anskaffelsessum afskrevet
maksimalt efter danske regler. Genvundne afskrivninger på
aktiver, der anses for afskrevet forud for inddragelse under dansk
beskatning, kan højest udgøre det beløb,
hvormed summen af foretagne afskrivninger efter skattepligtens
indtræden overstiger det faktiske værditab efter
inddragelse under dansk beskatning. Fortjeneste i forhold til
anskaffelsessummen kan højest medregnes med et beløb
svarende til forskellen mellem salgssummen og handelsværdien
på tidspunktet for inddragelse under dansk beskatning.
Til
stk. 4
Det foreslås, at den foreslåede
ændring har virkning for udbytter, som et dansk selskab
udlodder fra og med den 1. januar 2013.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I kildeskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1403 af 7. december 2010, som
ændret bl.a. ved § 5 i lov nr. 254 af 30. marts
2011, § 1 i lov nr. 398 af 9. maj 2012, § 5 i lov
nr. 433 af 16. maj 2012, § 5 i lov nr. 591 af 18. juni 2012,
§ 2 i lov nr. 921 af 18. juni 2012 og senest ved § 2
i lov nr. 927 af 18. september 2012, foretages følgende
ændring: | | | | § 2.
Pligt til at svare indkomstskat til staten påhviler endvidere
personer, der ikke er omfattet af § 1, og
dødsboer, der behandles i udlandet, jf.
dødsboskattelovens § 1, stk. 3, for så
vidt de pågældende personer eller
dødsboer: 1) - 5) 6) Erhverver udbytter omfattet af
ligningslovens § 16 A, stk. 1 og 2, eller erhverver
afståelsessummer omfattet af ligningslovens § 16 B,
stk. 1, idet selskabsskattelovens § 2, stk. 1,
litra c, 5. og 6. pkt., dog finder tilsvarende anvendelse. 1. pkt.
omfatter ikke udbytte fra investeringsinstitutter med
minimumsbeskatning omfattet af ligningslovens § 16 C, der
udelukkende investerer i fordringer omfattet af kursgevinstloven,
aktier i det administrationsselskab, der forestår
investeringsinstituttets administration, og afledte finansielle
instrumenter efter Finanstilsynets regler herom og beviser i
investeringsinstitutter med minimumsbeskatning omfattet af
ligningslovens § 16 C, der udelukkende investerer i
aktiver som nævnt i denne bestemmelse. 7) - 29) | | 1. I § 2, stk. 1, nr. nr. 6,
indsættes efter 2. pkt.: »Skattepligten omfatter endvidere
vederlag i form af andet end aktier i det erhvervende selskab, som
en person erhverver ved overdragelse af aktier i det erhvervende
selskab, andelsbeviser og lignende værdipapirer, herunder
konvertible obligationer, samt tegningsrettigheder til
sådanne værdipapirer i et koncernforbundet selskab (det
erhvervede selskab) til et andet koncernforbundet selskab eller en
koncernforbundet fond eller trust (det erhvervende selskab). 3.
pkt. anvendes dog ikke, hvis personen er hjemmehørende
på Færøerne, i Grønland eller i et land,
som er medlem af EU/EØS eller som har en
dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark, og de kompetente
myndigheder i denne stat skal udveksle oplysninger med de danske
myndigheder efter dobbeltbeskatningsoverenskomsten, en anden
international overenskomst eller konvention eller en administrativt
indgået aftale om bistand i skattesager. Det er en betingelse
for anvendelsen af 3. pkt., at der er forbindelse som nævnt i
ligningslovens § 2 mellem personen og det erhvervede
henholdsvis det erhvervende selskab, og at det erhvervede selskab
og det erhvervende selskab er koncernforbundet som nævnt i
ligningslovens § 2.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om indkomstbeskatning af
aktieselskaber m.v. (selskabsskatteloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 1376 af 7. december 2010, som
ændret bl.a. ved § 8 i lov nr. 254 af 30. marts
2011, § 4 i lov nr. 624 af 14. juni 2011, § 10
i lov nr. 433 af 16. maj 2012, § 2 i lov nr. 591 af 18. juni
2012 og senest ved § 2 i lov nr. 923 af 18. september
2012, foretages følgende ændringer: | | | | Stk. 6.
Selskaber og foreninger mv. omfattet af stk. 1, nr. 2-6, anses
for hjemmehørende her i landet, hvis ledelsen har sæde
her i landet. Dette gælder, uanset hvor selskabet eller
foreningen mv. eventuelt er indregistreret. Bestemmelsen i 1. og 2.
pkt. finder dog ikke anvendelse på et selskab eller en
forening mv., som er omfattet af fuld skattepligt i en fremmed stat
efter denne stats skatteregler, hvis Danmarks
dobbeltbeskatningsoverenskomst med den pågældende stat
medfører, at Danmark skal lempe dobbeltbeskatning af
indkomst fra et fast driftssted i den pågældende stat
ved at nedsætte den danske skat af denne indkomst med et
større beløb end det beløb, der er betalt i
skat af denne indkomst i den pågældende stat. | | 1. § 1, stk. 6, 1. og 2. pkt., ophæves, og i stedet
indsættes: »Selskaber og foreninger m.v. omfattet
af stk. 1, nr. 2-6, anses for hjemmehørende her i
landet, hvis selskabet eller foreningen m.v. er registreret her i
landet, eller hvis selskabet eller foreningen m.v. har ledelsens
sæde her i landet.« ? 2. I § 1, stk. 6, 3. pkt., som
bliver 2. pkt., udgår »og 2.« | | | | § 2.
Skattepligt i henhold til denne lov påhviler endvidere
selskaber og foreninger mv. som nævnt i § 1,
stk. 1, der har hjemsted i udlandet, for så vidt
de | | 3. I § 2, stk. 1, litra c,
indsættes som 7. og 8. pkt.: | a) - - b) - - c) oppebærer udbytte omfattet af
ligningslovens § 16 A, stk. 1 og 2, bortset fra
udbytte fra investeringsinstitutter med minimumsbeskatning omfattet
af ligningslovens § 16 C, der udelukkende investerer i
fordringer omfattet af kursgevinstloven, aktier i det
administrationsselskab, der forestår investeringsinstituttets
administration, og afledte finansielle instrumenter efter
Finanstilsynets regler herom og beviser i investeringsinstitutter
med minimumsbeskatning omfattet af ligningslovens § 16 C,
der udelukkende investerer i aktiver som nævnt i denne
bestemmelse, eller oppebærer afståelsessummer omfattet
af ligningslovens § 16 B. Som udbytte behandles tillige
tilskud til koncernforbundne selskaber, jf. § 31 D, hvis
tilskudsmodtageren, såfremt denne var moderselskab til
tilskudsyderen, ville være skattepligtig af udbytte efter
denne bestemmelse. Skattepligten omfatter ikke udbytte af
datterselskabsaktier, jf. aktieavancebeskatningslovens
§ 4 A, når beskatningen af udbytter fra
datterselskabet skal frafaldes eller nedsættes efter
bestemmelserne i direktiv 2011/96/EU om en fælles
beskatningsordning for moder- og datterselskaber fra forskellige
medlemsstater eller efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst med
Færøerne, Grønland eller den stat, hvor
moderselskabet er hjemmehørende. Skattepligten omfatter
endvidere ikke udbytte af koncernselskabsaktier, jf.
aktieavancebeskatningslovens § 4 B, der ikke er
datterselskabsaktier, når det udbyttemodtagende
koncernselskab er hjemmehørende i en stat, der er medlem af
EU/EØS, og udbyttebeskatningen skulle være frafaldet
eller nedsat efter bestemmelserne i direktiv 2011/96/EU eller
dobbeltbeskatningsoverenskomsten med den pågældende
stat, hvis der havde været tale om datterselskabsaktier.
Skattepligten omfatter endvidere ikke udbytte, som oppebæres
af deltagere i moderselskaber, der er optaget på listen over
de selskaber, der er omhandlet i artikel 2, litra a, nr. i, i
direktiv 2011/96/EU om en fælles beskatningsordning for
moder- og datterselskaber fra forskellige medlemsstater, men som
ved beskatningen her i landet anses for at være transparente
enheder. Det er en betingelse, at selskabsdeltageren ikke er
hjemmehørende her i landet, d) - -, e) - -, f) - -, g) - -, h) - -. | | »3. og 4. pkt. finder ikke anvendelse,
hvis udbyttet fra det danske selskab er videreudlodning af udbytte,
som dette selskab har modtaget direkte eller indirekte af
datterselskabsaktier og koncernselskabsaktier, jf.
aktieavancebeskatningslovens §§ 4 A
og 4 B, i et selskab hjemmehørende i udlandet, og det danske
selskab ikke var retmæssig ejer af det modtagne udbytte.
Dette gælder dog ikke, hvis beskatningen af
udbytteudlodningen fra det danske selskab skal frafaldes efter
bestemmelserne i direktiv 2011/96/EU om en fælles
beskatningsordning for moder- og datterselskaber fra forskellige
medlemsstater,« | | | | | | 4. Efter § 2 C indsættes: | | | »§ 2
D. Hvis en juridisk person overdrager aktier, andelsbeviser
og lignende værdipapirer, herunder konvertible obligationer,
samt tegningsrettigheder til sådanne værdipapirer i et
koncernforbundet selskab (det erhvervede selskab) til et andet
koncernforbundet selskab eller en koncernforbundet fond eller trust
(det erhvervende selskab), og vederlaget for denne overdragelse
helt eller delvist sker i form af andet end aktier i det
erhvervende selskab, anses denne del af vederlaget for udbytte.
Dette gælder dog ikke, hvis det overdragende selskab opfylder
betingelserne for at modtage skattefrit udbytte efter
§ 2, stk. 1, litra c, eller § 13,
stk. 1, nr. 2. | | | Stk. 2. Ved
fastsættelse af, hvornår der er tale om
koncernforbundne selskaber, finder ligningslovens § 2
anvendelse. Med en juridisk person sidestilles et selskab og en
forening m.v., der efter danske skatteregler ikke udgør et
selvstændigt skattesubjekt, men hvis forhold er reguleret af
selskabsretlige regler, en selskabsaftale eller en
foreningsvedtægt. | | | |
|