Fremsat den 30. januar 2013 af
finansministeren (Bjarne Corydon)
Forslag
til
Lov om tilskud til Færøernes
hjemmestyre for 2013
§ 1. Staten yder for 2013 et
tilskud på 632,2 mio. kr. til Færøernes
hjemmestyre.
§ 2. Tilskuddet udbetales
forskudsvis i lige store rater hver måned. Finansministeren
kan dog efter aftale med Færøernes landsstyre
fastsætte regler om ændrede udbetalingsterminer.
§ 3. Loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Lovforslaget indeholder forslag til regler om
ydelse af statstilskud for 2013 til Færøernes
hjemmestyre inden for rammerne af lov nr. 137 af 23. marts 1948 om
Færøernes hjemmestyre. Med hjemmel i hjemmestyrelovens
§ 9 har Færøernes hjemmestyre tidligere overtaget
den regelfastsættende og administrative kompetence på
dele af henholdsvis det sociale område, sundhedsområdet
og undervisningsområdet (skolevæsenet) med statsligt
tilskud.
2.
Lovforslagets baggrund
Ved lov nr. 393 af 22. juni 1993 om tilskud
til Færøernes hjemmestyre blev de daværende 7
tilskud og 4 refusionstilskud under en række ministerier
omlagt til et generelt bloktilskud til Færøernes
hjemmestyre under Finansministeriets finanslovsparagraf.
Omlægningen gav Færøernes hjemmestyre friere
dispositionsmulighed for så vidt angår tilskuddet fra
staten.
Efter omlægningen til et generelt
tilskud har bloktilskuddet efter aftale mellem regeringen og
Færøernes landsstyre været fastholdt
uændret realt frem til og med 2001, hvorved tilskuddet fra
finansår til finansår blev reguleret i overensstemmelse
med den gennemsnitlige reguleringsprocent for statens samlede
driftsudgifter fra pris- og lønniveau for finansloven for et
år til pris- og lønniveau for finansloven det
følgende år.
Færøernes hjemmestyre besluttede
i henhold til hjemmestyrelovens § 2 at overtage
sagsområdet den offentlige forsorg som særanliggende
pr. 1. januar 2002. Regeringen og landsstyret indgik den 21.
december 2001 aftale i forbindelse hermed. Ifølge aftalen
omfatter området, hvis andel af det generelle tilskud i 2001
udgjorde 92,4 mio. kr., delområderne underholdsbidrag til
børn og enker mv., hjemmehjælp, kontanthjælp
efter forsorgsloven, daginstitutioner, børneforsorg i
øvrigt, enkepension samt personlige tillæg, herunder
omsorgsarbejde, revalidering og hjælpemidler mv.
Færøernes hjemmestyre besluttede
endvidere at overtage resten af sagsområdet
skolevæsenet som særanliggende pr. 1. januar 2002.
Regeringen og Færøernes landsstyre indgik den 21.
december 2001 aftale i forbindelse hermed. Ifølge
hjemmestyreloven omfatter skolevæsenet: Folkeskolen,
eksamensskoler og kursus, læreruddannelse,
folkehøjskoler, efterskoler, ungdoms- og aftenskoler,
husholdningsskoler og fagskoler som handelsskoler, tekniske skoler,
navigationsskoler osv.
Dele af skolevæsenet var allerede
før overtagelsen pr. 1. januar 2002 at betragte som
færøske særanliggender. Med hjemmestyrets
beslutning har hjemmestyret således overtaget den resterende
del, som bl.a. omfatter folkeskole- og erhvervsskoleområdet,
og hvis samlede andel af det generelle tilskud udgjorde 274,0 mio.
kr. i 2001.
Med overtagelsen af de anførte dele af
skolevæsenet og offentlig forsorg overtog
Færøernes hjemmestyre samtidig i medfør af
hjemmestyrelovens § 2 de med områderne forbundne
udgifter. Det blev på denne baggrund mellem regeringen og
landsstyret aftalt, at bloktilskuddet reduceredes i
overensstemmelse hermed, således at det i 2002 blev fastsat
til 615,5 mio. kr. Heraf vedrører 117,0 mio. kr.
særforsorgen, 213,3 mio. kr. folkeforsikringen, 283,6 mio.
kr. sundhedsvæsenet og 1,6 mio. kr. Færøernes
Fiskerilaboratorium.
Regeringen og landsstyret indgik den 24.
oktober 2002 en aftale om fastsættelse af statens tilskud til
de bloktilskudsfinansierede områder på 615,5 mio. kr.
nominelt årligt i perioden 2003 til og med 2006.
Med lov nr. 578 af 24. juni 2005 om de
færøske myndigheders overtagelse af sager og
sagsområder ændredes det retlige grundlag for
færøske sagsovertagelser, der herefter sker på
grundlag af denne lov.
Det er i lovforslaget forudsat, at de
sagsområder, der er overtaget efter § 9 i
hjemmestyreloven, fortsat varetages af de færøske
myndigheder i henhold til de gældende rammelove og lovgivning
gennemført af de færøske myndigheder, ligesom
den danske stats medfinansiering af disse områder ikke
berøres af lovforslaget.
Såfremt de færøske
myndigheder i aftaleperioden overtager sagsområder, hvortil
der i dag ydes bloktilskud, vil det i medfør af § 3,
stk. 2, i lov nr. 578 af 24. juni 2005 om de færøske
myndigheders overtagelse af sager og sagsområder
indebære, at de færøske myndigheder også
overtager de med områderne forbundne udgifter. I
tilfælde heraf vil der således skulle ske en reduktion
af bloktilskuddet.
Regeringen og landsstyret aftalte i oktober
2006 en uændret videreførelse af statens tilskud til
de bloktilskudsfinansierede områder på 615,5 mio. kr.
nominelt årligt i perioden 2007 og 2008.
Regeringen og landsstyret har for hvert af
årene 2009-2011 indgået ét-årige aftaler
om en uændret videreførelse af statens tilskud til de
bloktilskudsfinansierede områder på 615,5 mio. kr.
nominelt.
Regeringen og landsstyret aftalte i januar
2012 en real videreførelse (pristalsregulering) af statens
tilskud til de bloktilskudsfinansierede områder på
624,1 mio. kr. i 2012.
3.
Lovforslagets indhold
Lovforslaget indeholder forslag til regler om
ydelse af statstilskud for 2013 til Færøernes
hjemmestyre inden for rammerne af lov nr. 137 af 23. marts 1948 om
Færøernes hjemmestyre.
Regeringen og landsstyret har i december 2012
aftalt en real videreførelse (pristalsregulering) af statens
tilskud til de bloktilskudsfinansierede områder på
632,2 mio. kr. i 2013.
4. De
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige.
Forslaget indebærer, at staten i 2013
overfører 632,2 mio. kr. nominelt til Færøernes
hjemmestyre, svarende til en real videreførelse
(pristalsregulering) af tilskuddet i 2012.
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser.
5. De
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. De
administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
7. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
| | | 9. Samlet vurdering af konsekvenser af
lovforslaget | | | | | Positive konsekvenser / mindreudgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Forslaget indebærer, at staten i 2013
overfører 632,2 mio. kr. nominelt til Færøernes
hjemmestyre, svarende til en real videreførelse
(pristalsregulering) af tilskuddet i 2012. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | |
|
10.
Forelæggelse for færøske myndigheder
Lovforslaget vil blive forelagt
Færøernes hjemmestyre med henblik på at modtage
hjemmestyrets udtalelse inden lovforslagets 3. behandling i
Folketinget.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Tilskuddet til Færøernes
hjemmestyre for 2013 foreslås opretholdt uændret
på det reale niveau for 2012, svarende til 632,2 mio. kr.
Til § 2
Det foreslås at videreføre den
nugældende praksis, hvorefter tilskuddet udbetales
forskudsvis i lige store månedlige rater. Finansministeren
kan dog efter aftale med Færøernes landsstyre
fastsætte regler om ændrede udbetalingsterminer. Rater,
der vedrører perioden før loven træder i kraft,
udbetales til hjemmestyret med tilbagevirkende kraft efter
ikrafttræden.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Loven har
dog virkning for hele 2013.