Skriftlig fremsættelse (5. februar
2013)
Europaministeren
(Nicolai Wammen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om Den Europæiske
Unions udvidelse med Kroatien
(Lovforslag nr. L 134)
Det fremsatte lovforslag vil gøre
det muligt for Danmark at ratificere traktaten af 9. december 2011
vedrørende Kroatiens tiltrædelse af Den
Europæiske Union, jf. grundlovens § 19.
Den nævnte traktat er en
mellemstatslig aftale mellem EU's nuværende 27 medlemsstater
og Kroatien og indebærer ikke overgivelse af dansk
suverænitet til EU's institutioner. Traktaten
medfører, at Kroatien bliver medlem af EU den 1. juli 2013,
forudsat at alle ratifikationsinstrumenter er deponeret inden den
dato.
Bestemmelserne i
tiltrædelseskomplekset sættes i kraft i Danmark, i det
omfang de efter EU-retten er umiddelbart anvendelige i Danmark.
Lovforslaget gælder ikke for Færøerne og kun for
Grønland i det omfang, som følger af
traktatbestemmelserne ved Grønlands udtræden af
EU.
Kroatiens optagelse sker efter samme
principper som ved tidligere udvidelser, nemlig øjeblikkelig
og fuld indpasning i EU's institutioner. Traktaten indebærer,
at Kroatien fra tiltrædelsestidspunktet accepterer indholdet,
principperne og de politiske målsætninger i EU's
oprindelige traktater samt den af traktaterne afledte ret.
Traktaten afspejler resultatet af forhandlingerne i form af
overgangsordninger og tekniske tilpasninger af EU's
regelværk.
Kroatiens EU-medlemskab skal ses i lyset
af, at Det Europæiske Råd i Feira i juni 2000 udpegede
alle landene på Det Vestlige Balkan som "potentielle
kandidater" til EU-medlemskab, og at Det Europæiske Råd
i Thessaloniki i 2003 bekræftede, at det vestlige Balkans
fremtid ligger inden for EU. Kroatiens tiltrædelse af EU
sender et klart budskab til andre kandidatlande om, at EU leverer
på sine forpligtelser, når betingelserne for medlemskab
er mødt. Endvidere sendes et signal om, at bilaterale
uoverensstemmelser med naboer kan og bør løses gennem
dialog og kompromisser i overensstemmelse med etablerede
principper.
Forud for Kroatiens medlemskab er
gået et længere forhandlingsforløb og en gradvis
tilnærmelse mellem EU og Kroatien, siden Kroatien blev
internationalt anerkendt som en uafhængig og suveræn
stat. I november 2001 undertegnede EU og Kroatien en
Stabiliserings- og Associeringsaftale, som har været et
vigtigt redskab i bestræbelserne på at gøre
Kroatien parat til EU-medlemskab. Kroatien indgav i februar 2003
sin medlemskabsansøgning til EU. Medlemskabsforhandlingerne
afsluttedes i juni 2011.
Overgangsarrangementer i traktaten
vedrørende arbejdskraftens fri bevægelighed giver
Danmark og de øvrige EU-lande stor frihed til at bestemme,
om EU's regelværk på dette område skal
gælde i forhold til Kroatien i en overgangsperiode. I
lovforslaget lægges ikke op til, at Danmark udnytter
muligheden for at indføre overgangsforanstaltninger. Denne
indstilling er truffet i samråd med
Beskæftigelsesministeriet, som har hørt
arbejdsmarkedets parter, der ikke har haft bemærkninger.
Indstillingen skal ses i lyset af, at Danmark pt. ikke har
overgangsforanstaltninger over for andre EU-lande, og at Kroatien
med kun 4,4 mio. indbyggere har begrænset
udvandringspotentiale. Danmark stillede frem til 1. maj 2009 krav
om arbejdstilladelse og overenskomstmæssige vilkår for
adgang for arbejdskraft til det danske arbejdsmarked fra 8
øst- og centraleuropæiske lande samt Bulgarien og
Rumænien. Det besluttedes således med virkning fra den
førnævnte dato ikke at udnytte muligheden for
fortsatte overgangsbestemmelser i forhold til Bulgarien og
Rumænien. Det vil inden for en syvårig periode
være muligt at indføre overgangsforanstaltninger
overfor Kroatien, såfremt der på et senere tidspunkt
måtte opstå behov herfor.
Ophævelse af personkontrollen ved de
indre Schengen-grænser vil ikke ske fra tiltrædelsen,
men bagefter, efter en separat, enstemmig afgørelse i
Rådet. Denne procedure, som også er blevet fulgt i
forbindelse med tidligere tiltrædelser, indebærer for
Danmarks vedkommende opretholdelse af personkontrollen med Kroatien
også efter tiltrædelsen.
Tiltrædelsesakten indeholder tre
beskyttelsesklausuler: En generel økonomisk
beskyttelsesklausul, en specifik beskyttelsesklausul i relation til
det indre marked samt en specifik beskyttelsesklausul i relation
til retfærdighed, frihed og sikkerhed.
Beskyttelsesforanstaltninger kan træffes under de
nævnte klausuler indtil udgangen af en treårig periode,
men de kan forblive i kraft ud over denne periode. En
beskyttelsesforanstaltning skal imidlertid ikke opretholdes
længere end strengt nødvendigt og skal være
proportional i omfang og varighed.
Tiltrædelsesaktens art. 36
pålægger Kommissionen at overvåge de kroatiske
myndigheders reformarbejde frem til landets tiltrædelse den
1. juli 2013 og sikre kroatisk efterlevelse af EU's acquis.
Kommissionens overvågning sætter bl.a. fokus på
de tilsagn, som Kroatien har givet på området
vedrørende retsvæsen og grundlæggende
rettigheder (kapitel 23), som har udgjort en stor udfordring for de
kroatiske myndigheder. Rådet, der træffer
afgørelse med kvalificeret flertal efter indstilling fra
Kommissionen, kan træffe alle relevante foranstaltninger,
hvis der i løbet af overvågningsprocessen
identificeres spørgsmål, som giver anledning til
bekymring.
I Kommissionens samlede
overvågningsrapport vedrørende Kroatiens parathed til
EU-medlemskab fra oktober 2012 bekræftede Kommissionen, at
Kroatien fortsat overholdt det politiske
Københavnskriterium, at Kroatien var en fungerende
markedsøkonomi samt at Kroatien var ved at have
fuldført tilpasningen til EU-retten. Kommissionen
understregede samtidig vigtigheden af at fortsætte indsatsen
for at styrke retsstaten ved at forbedre den offentlige forvaltning
og retsvæsenet og effektivt bekæmpe korruption og
organiseret kriminalitet. For så vidt angår
tilpasningen til EU-retten fremhævede Kommissionen behovet
for en fortsat indsats i forhold til 1) forberedelse til de
kommende EU-strukturfonde, 2) omstrukturering af Kroatiens
værftsindustri, 3) styrkelse af retsstaten, 4) forebyggelse
og effektiv bekæmpelse af korruption, samt 5) forvaltning af
de ydre grænser. Kommissionen opstillede i rapporten en liste
over 10 specifikke indsatsområder, hvor de kroatiske
myndigheder i de kommende måneder særligt skulle
gøre en indsats.
Kommissionen forventes at fremlægge
sin afsluttende rapport vedrørende Kroatien i slutningen af
marts. Jeg vil lægge op til, at Folketingets 2. og 3.
behandling først sker herefter, således at vi har et
fyldestgørende grundlag herfor.
Jeg forventer at aflægge besøg
i Zagreb den 13. februar, hvor ratifikationsprocessen og de
kroatiske myndigheders bestræbelser på at løse
de sidste udestående spørgsmål vil være
vigtige elementer i mine samtaler.