Betænkning afgivet af Klima-,
Energi- og Bygningsudvalget den 16. maj 2013
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og bygningsministeren har
stillet 19 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. februar
2013 og var til 1. behandling den 19. februar 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi-
og Bygningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 7
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og klima-,
energi- og bygningsministeren sendte den 27. september 2012 dette
udkast til udvalget, jf. (2011-12) KEB alm. del - bilag 369. Et
supplerende udkast til lovforslag blev efterfølgende sendt i
høring, og klima-, energi- og bygningsministeren sendte den
28. november 2012 dette udkast til udvalget, jf. KEB alm. del -
bilag 67. Den 8. februar 2013 sendte klima-, energi- og
bygningsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Brancheforeningen for
Husstandsvindmøller,
Videncentret for Landbrug og
Vindmølleindustrien.
Klima-, energi- og bygningsministeren har
over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til
udvalget.
Deputationer
Endvidere har Brancheforeningen for
Husstandsvindmøller og Vindmølleindustrien over for
udvalget mundligt redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6
spørgsmål til klima-, energi- og bygningsministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Udtalelse fra klima-, energi- og
bygningsministeren
Klima-, energi- og bygningsministeren har
over for udvalget oplyst følgende:
Lovforslaget indeholder ikke en
forøgelse af rammen for den PSO-finansierede garantifond.
Det er for tidligt at tage stilling til en eventuel udvidelse af
fondens størrelse, da der indtil videre kun er ganske
få sager, hvor det kan konstateres, om lånene
misligholdes og dermed udløser garantien, eller om det viser
sig, at projekterne klarer sig igennem på egen hånd.
Ordningen forventes evalueret af Energistyrelsen inden sommeren
2015. Viser der sig herefter et behov for en forøgelse af
puljen, er jeg indstillet på dette, såfremt der er
enighed herom i forligskredsen.
4. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af LA) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af klima-, energi- og
bygningsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
1) I
den under nr. 4 foreslåede § 7 indsættes efter stk. 2 som nyt
stykke:
»Stk. 3. Ved
opstilling af vindmøller i et område, der i en
VVM-tilladelse er godkendt til opstilling af
prototypevindmøller, skal taksationsmyndigheden i sin
vurdering lægge til grund, at der opstilles det maksimale
antal vindmøller af de maksimale dimensioner, som
VVM-tilladelsen for området giver mulighed for. Dette skal
endvidere fremgå af annoncering m.v. efter § 9.
Opstilling af nye vindmøller eller ændringer af
eksisterende vindmøller inden for samme område giver
kun mulighed for at pålægge opstilleren yderligere
værditabsbetaling, såfremt ændringerne sker
på baggrund af ny VVM-tilladelse. Tilsvarende gælder
ved vurdering af værditab for prototypehavvindmøller,
dog således, at det er etableringstilladelsen efter §
25, som fastsætter rammerne for opstillingen af
vindmøller.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5.
[Værditabet opgøres
»en gang for alle« for prototypemøller]
2) I
den under nr. 4 foreslåede § 9 udgår i stk. 1, 2. pkt., »og 7«.
[Korrektion af henvisning]
3) I
det under nr. 4 foreslåede § 9, stk. 2, udgår 5. pkt., og i stedet indsættes:
»Energinet.dk indhenter
adresseoplysninger på ejere af bygninger, der helt eller
delvis er beliggende i en afstand af op til seks gange
møllehøjden og registreret i BBR, og videregiver
disse til opstilleren. Kommunen giver efter anmodning Energinet.dk
registeradgang hertil i nødvendigt omfang.«
[Valgfrihed ved indhentning af
adresseoplysninger]
4) I
det under nr. 4 foreslåede § 13, stk. 6, ændres i 2. pkt. »først« til:
»tidligst«, og 4. og 5. pkt. udgår.
[Ensretning af sprogbrug og
fjernelse af overflødig tekst]
5) I
den under nr. 4 foreslåede § 15 a ændres i stk. 1 »afslutter« til: »er
forpligtet til at afslutte«.
[Lovteknisk ændring]
6) I
den under nr. 4 foreslåede § 15 a udgår stk. 3.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
[Fjernelse af ugyldighedsregel af
lovtekniske grunde]
7) I
den under nr. 4 foreslåede § 17 ændres i stk. 1 og 2
»solgt« til: »afsat«.
[Ensretning af sprogbrug]
8) I
den under nr. 5 foreslåede
affattelse af § 13 ændres i
stk. 6, 2. pkt.,
»først« til: »tidligst«.
[Ensretning af sprogbrug]
9) I
den under nr. 28 foreslåede
affattelse af § 41 affattes stk. 3 således:
»Stk. 3. Der ydes
et pristillæg til vindmøller omfattet af stk. 1
nettilsluttet den 20. november 2012 eller senere, som
fastsættes således, at pristillægget og den efter
§ 51 stk. 2, nr. 1, fastsatte markedspris tilsammen
udgør 250 øre pr. kWh for vindmøller med en
installeret effekt på 10 kW eller derunder og tilsammen
udgør 150 øre pr. kWh for vindmøller med en
installeret effekt på over 10 kW. Pristillægget ydes i
20 år fra nettilslutningstidspunktet.«
[Nedsættelse af
foreslået pristillæg til nye husstandsvindmøller
på over 10 kW]
10) Nr.
32 affattes således:
»32. I §
51, stk. 4, indsættes efter
»§§«: »35 b,«.«
[Lovteknisk ændring]
11) Nr.
40-42 udgår, og i stedet indsættes:
»40. § 72, nr. 1 og 2, ophæves, og i stedet
indsættes:
»1) undlader
at udbyde ejerandele efter § 13, stk. 1,
2)
iværksætter udbud af ejerandele uden at indhente
godkendelse efter § 13, stk. 8,
3) undlader at
afgive erklæring eller afgiver urigtig erklæring efter
§ 14, stk. 2,
4) overdrager
vindmøller uden forudgående tilladelse efter §
17, stk. 2,
5) etablerer og
driver anlæg efter §§ 22, 24, 25 og 29 uden
tilladelse,
6)
tilsidesætter vilkår i en godkendelse eller tilladelse
efter de i nr. 2, 4 og 5 nævnte bestemmelser,«.
Nr. 3-5 bliver herefter nr. 7-9.«
[Ændring af
straffebestemmelser]
Til § 2
12)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»01. I §
8 a, stk. 1, ændres »§§ 36-50«
til: »§§ 35 a, 35 b, 36, 37, 37 a, 38-43, 43 a og
44-50«.
02. I
§ 9 ændres
»§§ 36-49« til: »§§ 35 a, 35
b, 36, 37, 37 a, 38-43, 43 a og 44-49«.«
[Korrektion i forhold til manglende
henvisninger]
13)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»03. § 54, stk. 8, 5. pkt., ophæves, og
i stedet indsættes:
»Energinet.dk's fastsættelse og
udmeldelse af priser for forsyningspligtig el i områder, hvor
den tidligere bevillingshaver har opnået bevilling uden udbud
efter § 34 a, sker efter principperne i § 72, stk. 1-4, 6
og 7, med de nødvendige modifikationer. I områder,
hvor den tidligere bevillingshaver har opnået bevilling ved
udbud efter § 34 a, fastsætter og offentliggør
Energinet.dk priser for forsyningspligtig el efter principperne i
§ 71 a, stk. 1-3, ved anvendelse af det tillæg, som den
tidligere bevillingshaver har tilbudt ved udbuddet, med de
nødvendige modifikationer.««
[Teknisk ændring]
Til § 5
14) I
nr. 1 indsættes efter
»§ 2, nr. 1,«: »3 og 4,«.
[Konsekvensændring]
Til § 6
15) I
nr. 1 ændres », 2 og
11« til: »og 2«.
[Konsekvensændring]
Til § 7
16) I
stk. 1, 8 og 9 ændres »1. maj 2013« til:
»15. juni 2013«.
[Udskydelse af
ikrafttrædelsestidspunktet]
17) I
stk. 4 ændres to steder »1.
maj 2013« til: »1. juli 2013«.
[Ændring af
virkningstidspunkt for ændringer i
værditabsordningen]
18) Stk.
5 og 6 affattes
således:
»Stk. 5. §
13, stk. 2, nr. 4 og 5, i lov om fremme af vedvarende energi som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 4, og § 13, stk. 2, nr.
5 og 6, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5, har virkning
for vindmøller, der er nettilsluttet den 1. september 2013
eller senere. Forsøgsmøller, der er nettilsluttet
inden den 1. september 2013, eller som opstilles på baggrund
af en forundersøgelsestilladelse efter § 22 a i lov om
fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1074
af 8. november 2011, kan undtages efter § 13, stk. 2, i lov om
fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1074
af 8. november 2011.
Stk. 6. § 13, stk.
1, § 13, stk. 2, nr. 1-3, § 13, stk. 3-8, og §§
14, 15 og 16 i lov om fremme af vedvarende energi som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 4, § 13, stk. 1, § 13, stk. 2,
nr. 1, 2 og 4, og § 13, stk. 3-8, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 5, og § 1, nr. 34, har virkning for udbud af
ejerandele i vindmøller, der er annonceret den 15. juni 2013
eller senere. § 13, stk. 6, 3. pkt., finder dog ikke
anvendelse, hvis mødet er afholdt inden den 15. juni 2013.
Udbud af ejerandele i vindmøller, der er annonceret inden
den 15. juni 2013, behandles efter §§ 13-16 og § 54,
stk. 1, nr. 3, i lov om fremme af vedvarende energi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1074 af 8. november 2011.«
[Korrektion af
virkningstidspunkt]
19) I
stk. 11 ændres », jf.
lovbekendtgørelse nr. 1075 af 8. november 2011, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1390 af 23. december
2012,« til: »som affattet ved denne lovs § 1, nr.
28,«.
[Korrektion af henvisning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Områder, der er udlagt til
forsøg med og afprøvning og demonstration af nye
typer vindmøller, er områder, hvor der må
forventes at ske udskiftning og ændring af en eller flere
vindmøller over tid. Der kan derfor opstå tvivl om,
under hvilke betingelser ejere kan kræve, at
taksationsmyndigheden foretager en ny vurdering af
værditabet.
Ændringsforslaget indebærer, at
værditabsbetalingen ved opstilling af
prototypevindmøller i et forsøgsområde
gøres op ved opstilling af første mølle i
området, og at der ikke kan tilkendes yderlige
værditabsbetaling, så længe efterfølgende
opstillinger og ændringer finder sted inden for rammerne af
den oprindelige VVM-tilladelse. Når
»ændringer« er udtrykkeligt nævnt i selve
bestemmelsen, skyldes dette, at ombygninger af eksisterende
møller eller udskiftning af væsentlige dele heraf ikke
skal udløse ny værditabsbetaling, så længe
disse ændringer kan udføres inden for rammerne af den
gældende VVM-tilladelse. Af VVM-tilladelsen for et
forsøgsområde vil maksimale rammer i forhold til
højde, støj m.v., inden for hvilke udskiftninger og
ændringer kan finde sted, fremgå.
Ved prototyper forstås møller,
som er prototypecertificeret efter regler fastsat af klima-,
energi- og bygningsministeren, eller som efter klima-, energi- og
bygningsministerens afgørelse må betegnes som
prototypemøller. Der henvises til bemærkningerne til
VE-lovens § 13, stk. 2, nr. 4 og 5, som foreslået ved
det fremsatte lovforslags § 1, nr. 4. Klima-, energi- og
bygningsministeren har fastsat regler om prototypecertificering af
vindmøller, jf. bekendtgørelse nr. 73 af 31. januar
2013. Serie 0-møller, der er møller fra første
produktionsserie, foreslås således ikke omfattet af
ændringsforslaget.
Ved vurderingen af værditabet ved
opstilling af vindmøller i et sådant område skal
taksationsmyndigheden efter forslaget lægge til grund, at der
opstilles det maksimale antal vindmøller af de maksimale
dimensioner, som VVM-tilladelsen for området giver mulighed
for. En regel efter samme principper findes i loven om testcenteret
for store vindmøller ved Østerild.
Kræver opstilling af nye
prototypemøller eller ændring af eksisterende
prototypemøller, at der gives en ny VVM-tilladelse, er der
efter forslaget mulighed for, at ejere kan få vurderet
værditabet på baggrund af rammerne i den nye
VVM-tilladelse. Det sker efter lovens almindelige regler om
værditab i §§ 6-12 som foreslået ved det
fremsatte lovforslags § 1, nr. 4.
Ved opstilling af prototypemøller
på havet, hvor der også udarbejdes en
VVM-redegørelse som led i forundersøgelserne, som
ligger til grund for etableringstilladelsen efter § 25,
gælder tilsvarende regler. Det vil fremgå af
etableringstilladelsen, hvad der gives tilladelse til.
Til nr. 2
Henvisningen til § 13, stk. 7, er
overflødig, hvorfor det foreslås, at henvisningen
udgår.
Til nr. 3
Det fremgår af det fremsatte
lovforslags § 9, stk. 2, 5. pkt.: »Energinet.dk
indhenter adresseoplysninger fra CPR på ejere af bygninger,
der helt eller delvis er beliggende i en afstand af op til seks
gange møllehøjden og registreret i BBR og videregiver
disse til opstiller.«
Det har imidlertid vist sig, at det ikke i
alle situationer vil være muligt - eller
hensigtsmæssigt - at finde den pågældende adresse
i CPR. Oplysningen vil ofte skulle findes i det
fælleskommunale ejendomsstamregister (ESR), som kommunerne
ejer. Gennem Den Offentlige Informationsserver (OIS) kan
oplysningen om ejers adresse i ESR indhentes med kommunernes
tilladelse eller med anden hjemmel.
Hertil kommer, at justitsministeren den 14.
december 2012 har fremsat forslag til lov om ændring af lov
om retsafgifter, tinglysningsafgiftsloven og lov om tinglysning (L
107), som bl.a. indebærer, at opslag i tinglysningssystemet
gøres afgiftsfri. Opslag i tinglysningssystemet vil
være en anden måde at skaffe de nødvendige
ejeroplysninger på.
Opstillerens pligt til at underrette med
brev gælder alene i forhold til ejere af bygninger, der
ligger inden for seks gange møllehøjden. Der skal
ikke ske skriftlig underretning til ejere, såfremt bygningen
ligger uden for grænsen, heller ikke såfremt visse
udendørsarealer til bygningen ligger inden for
grænsen. Dette skal ses i sammenhæng med, at ejere af
beboelsesejendomme, der ligger inden for seks gange
møllehøjden fra opstillingen, uden gebyr kan anmelde
krav om værditabsbetaling, jf. forslag til § 9, stk. 5.
Ligger beboelsesejendommen uden for grænsen, skal der betales
gebyr for indbringelse af krav, selv om noget af
beboelsesejendommens naturlige udendørsareal - der
indgår i vurderingen af et eventuelt værditab, jf.
§ 6, stk. 2 - måtte ligge inden for grænsen.
Ændringsforslaget indebærer, at
Energinet.dk kan vælge at indhente oplysningerne på den
mest hensigtsmæssige og økonomiske måde. Sker
dette gennem et kommunalt ejet register, har kommunen efter
forslaget pligt til at give Energinet.dk adgang hertil. Dette sker
mod sædvanlig betaling, hvis dette kræves, og der er
således ikke tale om, at bestemmelsen giver Energinet.dk - og
dermed opstiller - en særlig gebyrfrihed.
Ændringsforslaget pålægger derfor ikke kommunerne
nogen økonomisk byrde.
Til nr. 4 og 8
Der er tale om lovtekniske ændringer
i form af ensretning af sprogbrug og fjernelse af tekst, som ved en
fejl er skrevet to gange.
Til nr. 5
Opstiller er forpligtet til at afslutte
udbuddet ved accept af købstilbud fra købsberettigede
personer. Selve forpligtelsen er imidlertid kun kommet til udtryk i
bemærkningerne til § 15 a i det fremsatte lovforslag.
Det foreslås derfor, at forpligtelsen sættes direkte
ind i lovteksten.
Til nr. 6
Det foreslås, at § 15 a, stk. 3,
hvorefter aftaler om salg af andele med personer, der ikke er
købsberettigede, er ugyldige, hvis de indkomne bud ved
budfristens udløb oversteg antallet af udbudte andele,
udgår. Begrundelsen for ændringsforslaget er, at
bestemmelsen findes overflødig henset til, at en opstiller
eller køber af andele under alle omstændigheder ikke
vil kunne støtte ret på en aftale, som er
indgået i strid med loven.
Hvis køber efterfølgende
videresælger andele, som er erhvervet i strid med loven, til
en godtroende erhverver, vil denne heller ikke kunne støtte
ret på aftalen, jf. gældsbrevslovens § 27. Der
henvises i den forbindelse til forslaget til § 13, stk. 5, 4.
pkt., hvor der stilles krav om, at det skal fremgå af
aktieselskabets vedtægter, at der ikke er tale om
omsætningspapirer. Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til § 13, stk. 5, 4. pkt.
Såfremt opstiller i strid med lovens
ordning har afsat andele til andre end de købsberettigede,
der burde have modtaget accept af deres købstilbud, jf.
forslaget til § 16, vil de købsberettigede have krav
på at erhverve andele i overensstemmelse med
købstilbuddet, efter omstændighederne i form af enten
andele, som er solgt til en uberettiget køber, eller
tilsvarende ikkeafsatte andele. Det bemærkes endvidere, at
Energinet.dk får mulighed for at give påbud om accept
af købstilbud fra købsberettigede personer, jf.
forslag til § 15 a, stk. 4, som bliver stk. 3.
En godtroende aftalepart, som ikke kan
støtte ret på sin aftale, vil efter
omstændighederne have ret til erstatning efter de almindelige
erstatningsretlige regler.
Til nr. 7
Der er tale om lovtekniske ændringer
i form af ensretning af sprogbrug.
Til nr. 9
Med ændringsforslaget nedsættes
det foreslåede pristillæg med 100 øre pr. kWh
til nye husstandsmøller med en installeret effekt på
over 10 kW, således at tillægget og markedsprisen
tilsammen udgør 150 øre pr. kWh. Nedsættelsen
er foreslået af Brancheforeningen for Husstandsmøller
for i større udstrækning at tage hensyn til, at de
mindre husstandsmøller er relativt dyrere og derfor vil have
vanskeligt ved at konkurrere med de lidt større
husstandsmøller, såfremt der ydes samme
pristillæg.
Forslaget indebærer, at de
økonomiske forhold for nye husstandsmøller med en
installeret effekt på over 10 kW forringes lidt, hvorfor der
må forventes en lidt langsommere udbygning heraf. Det er
imidlertid aftalt mellem regeringen (Socialdemokraterne, Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti) og Venstre, Dansk Folkeparti,
Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti, at der i 2015 skal ske
en revurdering af pristillægget. Denne revurdering skal ske
tidligere, hvis den samlede udbygning med nye
husstandsmøller efter 20. november 2012 overstiger 2,5
MW.
Til nr. 10
Der er tale om en lovteknisk ændring,
idet det ikke er nødvendigt at ændre i hele
opremsningen, når det alene drejer sig om at indsætte
§ 35 b.
Til nr. 11
Straffebestemmelserne foreslås
ændret, således at det udtrykkeligt fremgår af
§ 72, nr. 1, at det er strafbart at undlade at udbyde
ejerandele efter køberetsordningen. Herudover fremgår
det af ændringsforslaget, at tilsidesættelse af
vilkår for en tilladelse efter §§ 22, 24, 25 og 29
vil kunne straffes, ligesom det kan ske efter det gældende
§ 72, nr. 2. Denne straffebestemmelse er faldet ud ved en
fejl. Det præciseres endvidere, at undladelse af at afgive
erklæring eller afgivelse af urigtig erklæring efter
§ 14, stk. 2, kan straffes med bøde. § 14, stk. 2,
vedrører den ansvarserklæring, som de ansvarlige for
udbudsmaterialet skal afgive. Endelig er der foretaget enkelte
lovtekniske ændringer.
Til nr. 12
Der er tale om konsekvensændringer.
§ 8 a i lov om elforsyning indeholder mulighed for at
nedsætte betalingen til offentlige forpligtelser fra
egenproducenter af elektricitet, og § 9 i lov om elforsyning
præciserer omfanget af de offentlige forpligtelser, som
elforbrugerne skal afholde. Begge bestemmelser indeholder
henvisninger til støtteordninger i VE-loven, som også
er omfattet af § 8, stk. 1, i lov om elforsyning. Der skal
derfor også henvises til de støtteordninger, som
foreslås indsat i §§ 35 b og 37 a i VE-loven.
Herudover inkorporerer ændringsforslagene henvisninger til
det nye pristillæg til vindmøller i § 35 a, og
det nye pristillæg til elektricitet produceret ved biogas og
forgasningsgas fremstillet ved biomasse i § 43 a, som blev
indsat ved § 2, nr. 3 og 4, i lov nr. 576 af 18. juni 2012,
men som endnu ikke er sat i kraft.
Til nr. 13
Ændringsforslaget vedrører en
teknisk ændring, der er nødvendig, som følge af
at der ved lov nr. 1352 af 23. december 2012 er blevet
indført en ny prisregulering for forsyningspligtig el
leveret af en elhandelsvirksomhed, der har opnået bevilling
til forsyningspligtig virksomhed ved udbud, jf. § 71 a i lov
om elforsyning.
Det fremgår af § 54, stk. 8, i
lov om elforsyning, at klima-, energi- og bygningsministeren i
visse situationer kan pålægge Energinet.dk midlertidigt
at videreføre en forsyningspligtig aktivitet. Det
gældende § 54, stk. 8, 5. pkt., bestemmer, at
Energinet.dk i disse tilfælde fastsætter og udmelder
priser for forsyningspligtig el efter principperne i § 72,
stk. 1-4, 6 og 7, med de nødvendige modifikationer. §
72 indeholder den prisregulering, der gælder for
forsyningspligtig el i områder, hvor bevillingshaveren har
opnået bevillingen uden udbud efter § 34 a. Ved alene at
henvise til § 72, stk. 1-4, 6 og 7, i det gældende
§ 54, stk. 8, 5. pkt., tages der ikke højde for, at der
fremover vil kunne opstå situationer, hvor Energinet.dk vil
kunne blive pålagt midlertidigt at videreføre den
forsyningspligtige aktivitet i områder, hvor
forsyningspligten har været i udbud, og hvor prisreguleringen
derfor sker efter § 71, stk. 1-3.
I disse tilfælde vil det ikke
være teknisk muligt for Energinet.dk at fastsætte og
udmelde priser efter bestemmelserne i § 72, fordi
profilomkostningen for bevillingsområdet, der indgår i
prisreguleringen efter § 72, ikke kendes.
Det foreslås derfor, at Energinet.dk
i disse tilfælde fastsætter og offentliggør
priser for forsyningspligtig el efter principperne i § 71 a,
stk. 1-3, under anvendelse af det tillæg, som den tidligere
bevillingshaver har tilbudt ved udbuddet, med de nødvendige
modifikationer. Heri ligger, at Energinet.dk, som det også er
muligt efter det gældende § 54, stk. 8, 5. pkt.,
hvorefter Energinet.dk fastsætter priser efter principperne i
§ 72, stk. 1-4, 6 og 7, »med nødvendige
modifikationer«, kan indregne de nødvendige
ekstraomkostninger, som overtagelsen af driften medfører, i
det omfang de ikke kan dækkes af tillægget.
Energitilsynets kontrol af priserne vil i disse tilfælde ske
efter § 77, stk. 1, således at Energitilsynet vil kunne
påse, at Energinet.dk ikke misbruger muligheden for at
indregne nødvendige ekstraomkostninger i priserne.
I forhold til de nærmere rammer for
udførelsen af den forsyningspligtige aktivitet af
Energinet.dk henvises der i øvrigt til forarbejderne til det
gældende § 54, stk. 8 (2005-06, lovforslag nr. L 156).
De der beskrevne principper vil også finde anvendelse,
når Energinet.dk overtager forsyningspligtaktiviteten i et
område, hvor prisreguleringen sker efter § 71 a.
Til nr. 14
Ved ændringsnumrene 01 og 02, jf.
ændringsforslag nr. 12, ændres de bestemmelser, som
§ 2, nr. 3 og 4, i lov nr. 576 af 18. juni 2012
vedrører. Indholdet af § 2, nr. 3 og 4, i lov nr. 576
af 18. juni 2012 er indeholdt i ændringsforslagene.
§ 2, nr. 3 og 4, i lov nr. 576 af 18.
juni 2012 er endnu ikke sat i kraft, da de berører
bestemmelser, som indeholder elementer af statsstøtte.
Bestemmelserne er efter ændringsnumrene 01 og 02 ikke
længere relevante, hvorfor de foreslås
ophævet.
Til nr. 15
Der er tale om en lovteknisk ændring
på baggrund af ændringsforslag nr. 10. § 1, nr.
11, i lov nr. 1390 af 23. december 2012 skal ikke ophæves, da
lovforslagets § 1, nr. 32, efter den foreslåede
ændring ikke længere berører § 1, nr. 11, i
lov nr. 1390 af 23. december 2012.
Til nr. 16
Ikrafttrædelsestidspunktet
foreslås udskudt til den 15. juni 2013. Dette skyldes, at det
ikke er muligt at få vedtaget lovforslaget så betids,
at loven kan træde i kraft den 1. maj 2013.
Til nr. 17
Det foreslås i det fremsatte
lovforslag, at ændringerne i værditabsordningen skal
have virkning for vindmøller, for hvilke det offentlige
møde om værditab i § 9 afholdes den 1. maj 2013
eller senere. Den 1. maj 2013 er ikrafttrædelsesdatoen i det
fremsatte lovforslag. Afholdes mødet før
ikrafttrædelsen, vil de hidtidige regler gælde. Ved at
lade skæringstidspunktet følge
ikrafttrædelsesdagen er der ikke taget højde for, at
de nye regler indeholder et krav om, at opstiller fremover
også skal give individuel og skriftlig meddelelse om bl.a.
tidspunktet for afholdelse af det offentlige møde om
værditab. Denne indkaldelse ligger i sagens natur forud for
det offentlige møde. For at sikre en hensigtsmæssig
overgang til de nye regler foreslås det derfor, at de nye
regler først får virkning for vindmøller, hvor
mødet er afholdt den 1. juli 2013 eller senere. Herved
udskydes virkningen af de nye regler med ca. 14 dage i forhold til
lovens ikrafttræden, idet ikrafttrædelsesdatoen
samtidig foreslås udskudt til den 15. juni 2013, jf.
ændringsforslag nr. 16.
Til nr. 18
Der er tale om lovtekniske
præciseringer i stk. 5. Der er
ikke tilsigtet ændringer i overgangsreglens indhold.
I forhold til stk.
6 foretages ligeledes en række lovtekniske
præciseringer i forhold til virkningstidspunktet. De nye
regler om fremgangsmåden ved et udbud skal fortsat have
virkning for udbud af ejerandele i vindmøller, der
annonceres den 15. juni 2013 eller senere. Dette gælder
også for relaterede bestemmelser om retten til
pristillæg og klagemulighed. I forhold til klagemuligheden
følger dette imidlertid direkte af henvisningen til
VE-lovens § 13, stk. 8, i VE-lovens § 66, jf. det
fremsatte lovforslags § 1, nr. 39, hvorfor det ikke er
nødvendigt at nævne denne bestemmelse i
overgangsbestemmelsen. Henvisningen til § 1, nr. 39,
udgår derfor.
VE-lovens § 13, stk. 6, 3. pkt.,
indsætter et nyt krav om, at Energinet.dk skal orientere om
udbuddet på mødet om værditab, jf. § 9,
stk. 1 og 2. Dette møde afholdes før annonceringen af
udbuddet. Det foreslås derfor, at det fremgår af
lovteksten, at hvis mødet er afholdt inden den 15. juni
2013, finder denne bestemmelse ikke anvendelse. Opstiller vil
skulle indhente godkendelse efter § 13, stk. 8, selv om
Energinet.dk allerede måtte have godkendt udbudsmaterialet
efter det gældende § 13, stk. 4.
Endelig foreslås det fortsat, at
udbud af ejerandele i vindmøller, som er annonceret inden
lovens ikrafttræden, færdiggøres efter de
gældende regler i VE-lovens §§ 13-16. Det
foreslås dog tilføjet, at dette også
gælder i forhold til det gældende § 54, stk. 1,
nr. 3, i VE-loven. § 54, stk. 1, nr. 3, som affattet ved dette
lovforslags § 1, nr. 34, skal således alene have
virkning for udbud af ejerandele, der annonceres den 15. juni 2013
eller senere, jf. også forslaget til 1. pkt.
Det bemærkes endvidere, at
henvisningen til §§ 13-16 og § 54, stk. 1, nr. 3,
sammenholdt med bestemmelsen om, at alene § 13, stk. 1, §
13, stk. 2, nr. 1-3, § 13, stk. 3-8, og §§ 14, 15 og
16 har virkning for udbud af vindmølleandele, der annonceres
den 15. juni 2013 eller senere, betyder, at de nye regler i
§§ 14 a og 15 a, den ændrede § 17 og det nye
§ 54, stk. 3, også finder anvendelse på udbud, som
er annonceret inden lovens ikrafttræden den 15. juni
2013.
Til nr. 19
Der henvises i det fremsatte lovforslag ved
en fejl til § 41, stk. 2, i den gældende lovgivning som
ændret ved lov nr. 1390 af 23. december 2012. Der skal i
stedet henvises til § 41, stk. 2, som affattet ved
lovforslagets § 1, nr. 28, som viderefører den
gældende afregning på 60 øre pr. kWh. § 41,
stk. 2, som affattet ved § 1, nr. 2, i lov nr. 1390 af 23.
december 2012, og som ikke er trådt i kraft, er samtidig
foreslået ophævet ved det fremsatte lovforslags §
6, nr. 1.
Overgangsreglen medfører
således, at der ikke kan ydes forhøjet
pristillæg efter det fremsatte lovforslags § 41, stk. 3,
til vindmøller med en installeret effekt på 6 kW eller
derunder, som er tilsluttet i perioden fra den 20. november 2012
til den 31. december 2013, hvis ejeren har indgået bindende
aftale om køb af vindmøller senest den 19. november
2012 og netvirksomheden senest den 20. december 2012 har modtaget
Energinet.dk's stamdatablanket i udfyldt stand fra
installatøren med henblik på registrering i et
register oprettet efter § 85 a, stk. 2, nr. 2, i lov om
elforsyning. Disse anlæg får i stedet pristillæg
efter det fremsatte lovforslags § 41, stk. 2, som
viderefører den gældende afregning på 60
øre pr. kWh.
Baggrunden for overgangsreglen er, at
vindmøller, som er berettiget til nettoafregning på
årsbasis i henhold til regler fastsat efter
elforsyningsloven, ikke også skal omfattes af det
forhøjede pristillæg i VE-loven for den del af
elektriciteten, som afregnes som leveret til det kollektive
elforsyningsnet.
Julie Skovsby (S) Jens Joel (S)
Karin Gaardsted (S) Jesper Petersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil
(S) Jeppe Kofod (S) Flemming Møller Mortensen (S) Rasmus
Helveg Petersen (RV) Lone Loklindt (RV) Lotte Rod (RV) Steen Gade
(SF) fmd. Jonas Dahl (SF) Per
Clausen (EL) Frank Aaen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)
nfmd. Henrik Høegh (V)
Jacob Jensen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Ellen Trane
Nørby (V) Ulla Tørnæs (V) Eyvind Vesselbo (V)
Mikkel Dencker (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) René
Christensen (DF) Kim Christiansen (DF) Villum Christensen (LA) Mike
Legarth (KF) Vivi Kier (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 135
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra klima-, energi- og bygningsministeren | 2 | Henvendelse af 19/2-13 fra Videncentret
for Landbrug | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Henvendelse af 13/3-13 fra
Vindmølleindustrien | 5 | Ændringsforslag fra klima-, energi-
og bygningsministeren | 6 | Præsentationsmateriale fra
Vindmølleindustrien til brug ved foretræde
4/4-13 | 7 | 1. udkast til betænkning | 8 | 2. udkast til betænkning | 9 | Materiale fra Brancheforeningen for
Husstandsvindmøllers foretræde 11/4-13 | 10 | Henvendelse af 17/4-13 fra
Vindmølleindustrien | 11 | Ændringsforslag fra klima-, energi-
og bygningsministeren | 12 | 3. udkast til betænkning | 13 | Udtalelse til betænkningen fra
klima-, energi- og bygningsministeren |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 135
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 19/2-13 fra Videncentret for Landbrug, til klima-,
energi- og bygningsministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 13/3-13 fra Vindmølleindustrien, til klima-,
energi- og bygningsministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om ministerens kommentar til det
materiale, Vindmølleindustrien præsenterede ved et
foretræde 4/4-13, samt om at redegøre for
Trafikstyrelsens seneste regler om belysning af vindmøller
m.v., til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerens
svar herpå | 4 | Spm. om ministerens kommentar til det
materiale, Brancheforeningen for Husstandsvindmøller
præsenterede ved et foretræde 11/4-13, til klima-,
energi- og bygningsministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om at supplere bemærkningerne i
høringsnotatets afsnit D om garantifonden, til klima-,
energi- og bygningsministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 17/4-13 fra Vindmølleindustrien, til klima-,
energi- og bygningsministeren, og ministerens svar
herpå |
|