Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 28. maj 2013
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fremme af
vedvarende energi, lov om elforsyning og ligningsloven1)
(Rammer for kystnære
havvindmøller og revision af værditabs- og
køberetsordningerne m.v.)
§ 1
I lov om fremme af vedvarende energi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1074 af 8. november 2011, som
ændret ved § 2 i lov nr. 276 af 27. marts 2012, § 1
i lov nr. 576 af 18. juni 2012 og § 1 i lov nr. 1390 af 23.
december 2012, foretages følgende ændringer:
1. Fodnoten til lovens titel affattes
således:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13.
december 2011, EU-Tidende 2012, nr. L 26, side 1,
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/147/EF af 30.
november 2009, EU-Tidende 2010, nr. L 20, side 7, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/72/EF af 13. juli
2009, EU-Tidende 2009, nr. L 211, side 55, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/28/EF af 23.
april 2009, EU-Tidende 2009, nr. L 140, side 16, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/99/EF af 19.
november 2008, EU-Tidende 2008, nr. L 328, side 28, dele af
Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992, EF-Tidende
1992, nr. L 206, side 7, som ændret senest ved Rådets
direktiv 2006/105/EF af 20. november 2006, EU-Tidende 2006, nr. L
363, side 368.«
2. § 1,
stk. 3, og § 4, stk. 2,
ophæves.
3.
Overskriften før § 6 affattes således:
»Værditab på
beboelsesejendomme ved opstilling af vindmøller«
4. §§
6-17 ophæves, og i stedet indsættes:
Ȥ 6. Den, der ved
opstilling af en eller flere vindmøller og tilknyttede
lysmarkeringsmaster forårsager et værditab på en
beboelsesejendom, skal betale herfor, jf. dog stk. 3 og 4. Har
ejeren af beboelsesejendommen medvirket til tabet, kan
beløbet nedsættes eller bortfalde.
Stk. 2. Ved en
beboelsesejendom forstås fast ejendom, der lovligt kan
anvendes til permanent eller midlertidig beboelse, herunder
udendørsarealer, som anvendes som en naturlig del af
beboelsen. Taksationsmyndigheden, jf. § 7, tager stilling til,
i hvilket omfang der er tale om en beboelsesejendom.
Stk. 3. Stk. 1 omfatter
ikke vindmøller på under 25 m og havvindmøller,
der etableres efter udbud i et område, som er udpeget til
store havvindmølleparker, jf. § 22, stk. 3, nr. 1, og
§ 23.
Stk. 4. Krav på
betaling efter stk. 1 bortfalder, hvis værditabet
udgør 1 pct. eller derunder af beboelsesejendommens
værdi.
Stk. 5. Krav efter stk.
1 forfalder til betaling ved opstilling af vindmøllens
tårn. Opstilles flere vindmøller omfattet af samme
projekt, jf. § 9, stk. 1, forfalder kravet ved opstilling af
det første mølletårn i projektet.
§ 7.
Taksationsmyndigheden træffer afgørelse om
værditabets størrelse på baggrund af en
individuel vurdering heraf. Opstilleren og ejeren af
beboelsesejendommen kan dog i stedet indgå aftale om
beløbets størrelse, jf. § 9, stk. 7.
Stk. 2.
Taksationsmyndigheden kan pålægge opstilleren at
fremskaffe de nødvendige visualiseringer og skyggekast- og
støjberegninger til brug for vurderingen efter stk. 1.
Stk. 3. Ved opstilling
af vindmøller i et område, der i en VVM-tilladelse er
godkendt til opstilling af prototypevindmøller, skal
taksationsmyndigheden i sin vurdering lægge til grund, at der
opstilles det maksimale antal vindmøller af de maksimale
dimensioner, som VVM-tilladelsen for området giver mulighed
for. Dette skal endvidere fremgå af annoncering m.v. efter
§ 9. Opstilling af nye vindmøller eller ændringer
af eksisterende vindmøller inden for samme område
giver kun mulighed for at pålægge opstilleren
yderligere værditabsbetaling, såfremt ændringerne
sker på baggrund af ny VVM-tilladelse. Tilsvarende
gælder ved vurdering af værditab for
prototypehavvindmøller, dog således, at det er
etableringstilladelsen efter § 25, som fastsætter
rammerne for opstillingen af vindmøller.
Stk. 4.
Taksationsmyndigheden består af 1 formand, der opfylder
betingelserne for at kunne udnævnes som dommer, og 1
sagkyndig i vurdering af værdien af beboelsesejendomme. I
tilfælde af uenighed er formandens stemme afgørende.
Den sagkyndige kan i disse tilfælde anmode om, at dennes
vurdering af ejendommens værditab fremgår af
afgørelsen. Klima-, energi- og bygningsministeren beskikker
et antal taksationsformænd og sagkyndige.
Stk. 5. Klima-, energi-
og bygningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
taksationsmyndighedens virksomhed og honorering.
§ 8.
Energinet.dk yder efter klima-, energi- og bygningsministerens
bestemmelse sekretariatsbistand til taksationsmyndigheden.
Stk. 2. Energinet.dk
giver vindmølleopstillere, ejere af beboelsesejendomme og
andre vejledning om værditabsordningen, herunder om
fremgangsmåden og det materiale, som skal anvendes til
orientering af ejere, og om muligheden for at opnå betaling
for værditab, jf. §§ 9 og 10.
§ 9.
Den, der ønsker at opstille vindmøller, som
kræver VVM-tillladelse efter lov om planlægning, skal i
høringsperioden og inden 4 uger før udløbet af
høringsfristen for det offentliggjorte forslag til
kommuneplantillæg med tilhørende
VVM-redegørelse afholde et offentligt møde. På
mødet redegør opstilleren for opstillingens
konsekvenser for de omkringliggende beboelsesejendomme, og
Energinet.dk redegør for værditabs- og
køberetsordningerne, jf. også § 13, stk. 6. For
møller, der ikke kræver VVM-tilladelse, afholdes det
offentlige møde, inden 4 uger efter at kommunen har
offentliggjort afgørelse om, at VVM-tilladelse ikke er
påkrævet. For havvindmøller afholdes det
offentlige møde på en lokalitet, som Energinet.dk
anviser, og senest 8 uger efter udstedelse af etableringstilladelse
efter § 25. Tid og sted for møderne aftales med
Energinet.dk.
Stk. 2. Mødet
indkaldes med rimeligt varsel gennem annoncering i lokale aviser.
Indkaldelsen skal indeholde de oplysninger, som fremgår af
stk. 3-6, og oplysninger om køberetsordningen. Opstilleren
skal samtidig med annonceringen med brev give individuel og
skriftlig meddelelse om tidspunktet for afholdelse af det
offentlige møde og om fristen for anmeldelse af krav m.v.,
jf. stk. 4 og § 10, til ejere af bygninger, som helt eller
delvis er beliggende i en afstand af op til seks gange
møllehøjden fra den eller de planlagte
vindmølleplaceringer. Meddelelsen skal sendes til ejerens
bopælsadresse i CPR. Energinet.dk indhenter
adresseoplysninger på ejere af bygninger, der helt eller
delvis er beliggende i en afstand af op til seks gange
møllehøjden og registreret i BBR, og videregiver
disse til opstilleren. Kommunen giver efter anmodning Energinet.dk
registeradgang hertil i nødvendigt omfang. Energinet.dk
videregiver dog ikke beskyttede adresseoplysninger fra CPR,
medmindre den pågældende giver samtykke hertil.
Opstilleren afholder Energinet.dk's udgifter hertil.
Stk. 3. Energinet.dk
skal godkende annonceringens og den skriftlige meddelelses form og
indhold og tidsfristen for indkaldelsen, inden annonceringen
iværksættes og den skriftlige meddelelse udsendes.
Energinet.dk skal tillige godkende det orienteringsmateriale om
køberets- og værditabsordningen, som skal anvendes
på mødet, og kan pålægge opstilleren at
udarbejde yderligere materiale, herunder visualiseringer, hvis
dette skønnes nødvendigt. Af orienteringsmaterialet
skal fremgå, hvilke bygninger der er beliggende i en afstand
af op til seks gange højden fra den eller de planlagte
vindmølleplaceringer, jf. stk. 5.
Stk. 4. Ejere, der
vurderer, at en vindmølleopstilling påfører
deres beboelsesejendom et værditab, skal anmelde et krav
på betaling herfor til Energinet.dk inden 8 uger efter
afholdelse af mødet, jf. stk. 1. Er reglerne om orientering
m.v. i stk. 2 og 3 ikke opfyldt, løber anmeldelsesfristen
dog først fra det tidspunkt, hvor kravene i disse regler er
opfyldt.
Stk. 5. Ejere betaler
ikke sagsomkostninger for behandling af krav efter stk. 4 for
værditab på beboelsesejendomme, som helt eller delvis
er beliggende i en afstand af op til seks gange højden fra
den eller de planlagte vindmølleplaceringer. Opstilles flere
møller i en gruppe, beregnes afstanden fra den
nærmeste vindmølle. Andre ejere betaler samtidig med
anmeldelsen af krav efter stk. 4 et gebyr på 4.000 kr. pr.
ejendom. Gebyret, der indbetales til Energinet.dk, tilbagebetales,
såfremt der aftales eller tilkendes
værditabsbetaling.
Stk. 6. Overskrides
fristen i stk. 4, eller indbetales gebyr efter stk. 5 ikke senest
efter påkrav, er opstilleren ikke forpligtet til at betale
for værditab efter denne lov, medmindre der foreligger
særlige omstændigheder, jf. § 10.
Stk. 7. Indgår
opstilleren og ejeren aftale om værditabets størrelse,
kan spørgsmål herom ikke indbringes for
taksati?onsmyndigheden. Har Energinet.dk ikke inden 4 uger
efter fremsættelse af et krav modtaget underretning om en
aftale, anmoder Energinet.dk taksationsmyndigheden om snarest
muligt at træffe afgørelse vedrørende
værditabet.
§ 10.
Ejere, som ikke har anmeldt krav inden udløbet af fristen
angivet i § 9, stk. 4, kan, såfremt
særlige omstændigheder taler herfor, inden 6 uger efter
møllens tilslutning til det kollektive elforsyningsnet
anmode taksationsmyndigheden om tilladelse til at anmelde krav om
betaling for værditab. Gives tilladelse, behandles kravet som
angivet i § 9, stk. 7, 2. pkt.
Stk. 2. Kravet på
værditabsbetaling indsendes til Energinet.dk, senest 14 dage
efter at ejeren har modtaget tilladelsen efter stk. 1.
Såfremt ejeren skal indbetale gebyr for anmeldelse af kravet,
jf. § 9, stk. 5, skal dette indbetales samtidig med anmeldelse
af kravet om betaling for værditab. Indbetales gebyr ikke
senest efter påkrav, er opstilleren ikke forpligtet til at
betale for værditab efter denne lov.
Stk. 3. Har opstilling
af vindmøllen ikke fundet sted inden for 3 år efter
afholdelse af det offentlige orienteringsmøde, jf. § 9,
stk. 1, kan en ejer af en beboelsesejendom eller en opstiller
anmode taksationsmyndigheden om at foretage en ny vurdering af
værditabets størrelse på baggrund af forholdene
på opstillingstidspunktet. § 9, stk. 5 og 6, finder
tilsvarende anvendelse.
§ 11.
I sager, hvor taksationsmyndigheden tilkender
værditabsbetaling, afholder opstilleren sagsomkostningerne
til taksationsmyndigheden og dennes sekretariat.
Stk. 2. I sager, hvor
der ikke tilkendes værditabsbetaling, anvendes indbetalte
gebyrer efter § 9, stk. 5, og § 10, stk. 2, til
dækning af taksationsmyndighedens og sekretariatets
omkostninger. Øvrige sagsomkostninger afholdes af
Energinet.dk.
§ 12.
Taksationsmyndighedens afgørelse og Energinet.dk's
afgørelse efter § 9, stk. 3, kan ikke indbringes for en
administrativ myndighed.
Stk. 2.
Taksationsmyndighedens afgørelse kan af ejeren eller af
opstilleren indbringes for domstolene som et søgsmål
mellem disse. Har opstilleren betalt for værditab i
overensstemmelse med taksationsmyndighedens afgørelse, eller
er der tale om søgsmål om processuelle
spørgsmål, herunder afvisning af anmeldelse, afslag
på dispensation, genoptagelse el.lign., skal indbringelse for
domstolene dog ske inden 3 måneder fra henholdsvis
betalingstidspunktet eller taksationsmyndighedens afgørelse.
Taksationsmyndighedens afgørelse om processuelle
spørgsmål indbringes for domstolene som et
søgsmål mod taksationsmyndigheden.
Stk. 3. Sager om
betaling for værditab kan først indbringes for
domstolene, når taksationsmyndighedens afgørelse
foreligger.
Køberet til
vindmølleandele for lokale borgere
§ 13.
Den, der opstiller en eller flere vindmøller på mindst
25 m, skal udbyde mindst 20 pct. af ejerandelene heri til de
personer, som efter § 15 er berettiget til at afgive
købstilbud.
Stk. 2. Pligten til at
udbyde ejerandele efter stk. 1 gælder ikke for
vindmøller, som
1) etableres efter
udbud i et område, som er udpeget til store
havvindmølleparker, jf. § 22, stk. 3, nr. 1, og §
23,
2) indgår i
en havvindmøllepark, der etableres mere end 16 km fra
kystlinjen på enten søterritoriet eller i den
eksklusive økonomiske zone,
3) er tilsluttet i
egen forbrugsinstallation omfattet af § 41,
4) er
prototypecertificeret efter regler fastsat af klima-, energi- og
bygningsministeren eller
5) efter klima-,
energi- og bygningsministerens afgørelse må betegnes
som prototypemøller, hvis der ikke er fastsat regler om
certificering, jf. nr. 4.
Stk. 3. Udbuddet af
ejerandelene efter stk. 1 sker i det samlede
vindmølleprojekt. En opstiller af vindmøller på
land kan dog vælge i stedet at udbyde ejerandelene i
vindmøller, som mindst udgør 20 pct. af det samlede
vindmølleprojekt.
Stk. 4. Ved beregningen
i stk. 3 anvendes vindmølleprojektets samlede beregnede
gennemsnitlige elproduktion i en 20-årig periode.
Stk. 5.
Vindmøller, der er omfattet af udbudspligten efter stk. 1,
skal drives i en selvstændig juridisk enhed. Hvis
vindmøllen opstilles på søterritoriet eller i
den eksklusive økonomiske zone, må der ikke være
personlig hæftelse knyttet til de udbudte andele. Hvis
vindmøllen skal drives i en virksomhed med personlig
hæftelse, skal det fremgå af virksomhedens
vedtægter, i hvilket omfang virksomheden kan stifte
gæld. Hvis vindmøllen skal drives i et aktieselskab,
skal det endvidere fremgå af selskabets vedtægter, at
aktierne ikke er omsætningspapirer.
Stk. 6. Udbud af
vindmøller på land kan tidligst finde sted, efter at
vindmølleopstilleren har sikret sig, at vindmøllerne
lovligt kan opføres efter byggeloven og regler udstedt i
medfør heraf, og skal ske inden nettilslutning af
vindmøllerne. Udbud af havvindmøller kan tidligst
finde sted, efter at projektet har fået etableringtilladelse
efter § 25, og skal ske inden nettilslutning af
vindmøllerne. Inden udbuddet afholdes, skal Energinet.dk
orientere om udbuddet på det i § 9, stk. 1 og 2,
nævnte møde om værditab, hvor også
opstilleren deltager.
Stk. 7. Klima-, energi-
og bygningsministeren kan bestemme, at opstilleren skal deltage i
og orientere om udbuddet på andre møder. Energinet.dk
skal godkende orienteringsmaterialet.
Stk. 8. Energinet.dk
godkender, at udbudsmateriale er udarbejdet og udbud af ejerandele
er sket i overensstemmelse med stk. 1-7, §§ 14 og 15 og
§ 17, stk. 1, og regler fastsat i medfør heraf.
Afgørelser, som Energinet.dk træffer inden
udløbet af perioden, som er nævnt i § 15, stk. 7,
kan ikke indbringes for en administrativ myndighed.
§ 14.
Vindmølleopstilleren skal udarbejde et udbudsmateriale, som
skal beskrive projektet og mindst indeholde følgende
oplysninger:
1) Virksomhedens
vedtægter.
2) Et specificeret
anlægs- og driftsbudget.
3)
Finansiering.
4) Hæftelsens
omfang pr. andel.
5) Antal og pris
på de udbudte ejerandele.
6) Frister og
betingelser for afgivelse af købstilbud.
7)
Ansvarserklæring med oplysninger om de ansvarlige for
udbudsmaterialet, jf. stk. 2.
8) Energinet.dk's
afgørelse, jf. § 13, stk. 8.
Stk. 2. De ansvarlige
for udbudsmaterialet skal erklære, at oplysningerne i
udbudsmaterialet dem bekendt er rigtige, og at udbudsmaterialet
efter deres overbevisning indeholder de oplysninger, der anses for
fornødne for, at købsberettigede og deres
rådgivere kan danne sig et velbegrundet skøn over
udstederens aktiver og passiver, finansielle stilling, resultater
og fremtidsudsigter samt over en eventuel garant og over de
rettigheder, der er knyttet til de andele, der udbydes. Er udbuddet
omfattet af lov om værdipapirhandel m.v., kan
erklæringen efter 1. pkt. i stedet afgives efter
prospektreglerne.
Stk. 3. I det i stk. 1
nævnte udbudsmateriale skal de oplysninger, som fremgår
af stk. 1, nr. 4-6, særlig fremhæves. Hvis
vindmøllen skal drives i en virksomhed med personlig
hæftelse, skal det tillige fremhæves, i hvilket omfang
vedtægterne giver mulighed for at stifte gæld.
Stk. 4. Provenuet fra
udbuddet skal dække en forholdsmæssig andel af
opstillerens omkostninger til projektet, således at
opstilleren og køberen indskyder samme beløb pr.
ejerandel. Hvis opstilleren vælger at udbyde ejerandele i
vindmøller på land, som mindst udgør 20 pct. af
det samlede vindmølleprojekt, jf. § 13, stk. 3, 2.
pkt., må prisen på ejerandelene ikke være
højere, end hvis opstilleren havde valgt at udbyde
ejerandelene i det samlede vindmølleprojekt. Ejerandelene
udbydes til en pris beregnet ud fra en produktion på 1.000
kWh pr. år pr. andel, jf. dog stk. 6. Opstilleren kan ikke
fastsætte krav om køb af et bestemt antal
ejerandele.
Stk. 5. Udbudsmaterialet
skal ledsages af en erklæring fra en statsautoriseret revisor
om,
1) at projektet
opfylder betingelserne i § 13, stk. 5,
2) at omfanget af
hæftelsen pr. andel er oplyst, jf. stk. 1,
3) at prisen
på ejerandelene er fastsat som angivet i stk. 4 eller som
angivet i modellen efter stk. 6,
4) at andele afsat
gennem udbuddet ikke stilles dårligere end andre andele i
virksomheden, jf. § 17, stk. 1, og
5)
økonomiske forhold i øvrigt.
Stk. 6. Klima-, energi-
og bygningsministeren kan tillade, at ejerandele udbydes efter en
anden model end den, som er angivet i stk. 4, 3. pkt.
Stk. 7. Klima-, energi-
og bygningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
kravene til udbudsmaterialet, herunder om beregning og
dokumentation for omkostninger og indtægter og om afgivelse
af revisorerklæring.
§ 14
a. Energinet.dk vejleder vindmølleopstilleren,
købsberettigede og andre interesserede om
køberetsordningen.
Stk. 2. Energinet.dk
opretter og driver en hjemmeside, som bl.a. oplyser om de konkrete
udbud.
§ 15.
Enhver person over 18 år, jf. dog stk. 3, som er
bopælsregistreret i CPR på en adresse, der ligger
højest 4,5 km fra opstillingsstedet i den periode, hvor
udbuddet afholdes, er berettiget til at afgive købstilbud.
Opstilles flere møller i en gruppe, beregnes afstanden fra
den nærmeste mølle.
Stk. 2. Berettiget til
at afgive købstilbud er endvidere enhver person over 18
år, jf. dog stk. 3, som er bopælsregistreret i CPR
på en adresse i den kommune, hvori vindmøllen
opstilles, i den periode, hvor udbuddet afholdes. Ved
havvindmøller etableret uden for udbud og
havvindmøller etableret efter udbud i et område, som
er udpeget til kystnære havvindmølleparker, skal
bopælsregistreringen efter 1. pkt. være i en kommune,
som har en kyststrækning, der ligger inden for 16 km fra
opstillingsstedet. Opstilles flere møller i en gruppe,
beregnes afstanden fra den nærmeste mølle.
Stk. 3. Personer, som
direkte eller indirekte ejer andele i hele eller dele af
vindmølleprojektet, er ikke berettiget til at afgive
købstilbud efter stk. 1 og 2.
Stk. 4. Enhver person
omfattet af stk. 1 har fortrinsret til køb af op til 50
andele. Personkredsen i stk. 2 kan kun købe andele, efter at
fortrinsretten efter 1. pkt. er opfyldt.
Stk. 5. Udbud af
ejerandele til de købsberettigede skal som minimum ske ved
tydelig annoncering i enten mindst to lokale aviser eller en lokal
og en regional avis i de købsberettigedes områder.
Annoncen, hvori udbuddet sker, skal indeholde følgende
oplysninger:
1) Antal og pris
på de ejerandele, der skal udbydes.
2) Selskabsform og
omfanget af hæftelsen pr. andel.
3) Frister og
betingelser for afgivelse af købstilbud.
4) Tid og sted for
afholdelse af møde om udbuddet.
5) Hvor
købsberettigede skal henvende sig for at få tilsendt
eller udleveret udbudsmaterialet.
6) En henvisning
til den i § 14 a, stk. 2, nævnte hjemmeside.
Stk. 6. Tidligst 2 uger
efter indsættelsen af annoncen, jf. stk. 5, og senest 4 uger
inden fristen for afgivelse af købstilbud skal der efter
aftale med Energinet.dk afholdes et offentligt møde, hvor
der redegøres for udbuddet. For havvindmøller anviser
Energinet.dk lokaliteten.
Stk. 7. Fristen for at
afgive købstilbud skal mindst være 8 uger fra det
tidspunkt, udbuddet annonceres. Forlænges fristen, efter at
annonceringen i stk. 5 er sket, skal forlængelsen annonceres
på samme måde som den oprindelige annoncering.
Stk. 8. Energinet.dk kan
dispensere fra kravet i stk. 5 om annoncering i mindst to lokale
aviser eller en lokal og en regional avis, såfremt der
foreligger særlige grunde. Dispensationen kan være
ledsaget af vilkår om anden annoncering. Energinet.dk's
afgørelse kan ikke indbringes for en administrativ
myndighed.
§ 15
a. Opstilleren er forpligtet til at afslutte udbuddet ved
accept af købstilbud fra købsberettigede
personer.
Stk. 2. Hvis de indkomne
bud ved budfristens udløb overstiger antallet af udbudte
ejerandele og der er tvivl om, hvorvidt en person er
købsberettiget efter § 15, foretages en beregning efter
§ 16. I beregningen indgår de købstilbud, hvorom
der er tvivl. Opstilleren reserverer de ejerandele, hvorom der er
tvivl, indtil det er afklaret, om personen er
købsberettiget. Er personen købsberettiget,
accepteres købstilbuddet. Er personen ikke
købsberettiget, tilbyder opstilleren de reserverede andele
til de købsberettigede personer, som har afgivet
købstilbud, som ikke er blevet accepteret efter fordelingen
i § 16. Fordelingen af de reserverede andele, som i
øvrigt sker efter købstilbuddenes størrelse og
§ 16, forudsætter, at de købsberettigede personer
helt eller delvis ønsker at opretholde deres
købstilbud.
Stk. 3. Energinet.dk kan
give opstilleren påbud om accept af købstilbud fra
købsberettigede personer.
§ 16.
Overstiger de indkomne bud ved budfristens udløb antallet af
udbudte ejerandele, imødekommes først alle, der har
afgivet bud inden for fortrinsretten i § 15, stk. 4, med op
til 50 ejerandele hver. Hvis der er afgivet flere bud inden for
fortrinsretten, end der er udbudte ejerandele, anvendes
fordelingsprincippet i stk. 2. Fordelingsprincippet i stk. 2
anvendes tillige på den del af buddene fra personer omfattet
af fortrinsretten, som overstiger 50 ejerandele, og på bud
fra personer, som ikke er omfattet af fortrinsretten.
Stk. 2. Andelene
fordeles således, at først imødekommes alle,
der har afgivet bud på mindst én ejerandel, med en
ejerandel. Herefter imødekommes alle, der har afgivet bud
på mindst to ejerandele, med yderligere en ejerandel osv.,
indtil alle bud på et givet antal ejerandele eventuelt ikke
kan imødekommes. De andele, der herefter ikke kan fordeles
efter det beskrevne princip, fordeles efter lodtrækning, som
foretages af Energinet.dk.
Stk. 3.
Vindmølleopstilleren kan frit råde over ejerandele,
som ikke afsættes gennem udbuddet.
§ 17.
Ejerandele afsat gennem udbuddet, jf. § 13, må ikke
stilles dårligere end andre andele i virksomheden og kan ikke
tvangsindløses.
Stk. 2. Den virksomhed,
som ejer en eller flere vindmøller, hvori der er afsat
andele gennem udbuddet, jf. § 13, kan kun overdrage
vindmøllerne efter forudgående godkendelse fra klima-,
energi- og bygningsministeren. En sådan godkendelse vil alene
kunne gives under særlige omstændigheder.«
5.
§ 13 affattes således:
Ȥ 13. Den, der opstiller
en eller flere vindmøller på mindst 25 m, skal udbyde
mindst 20 pct. af ejerandelene heri til de personer, som efter
§ 15 er berettiget til at afgive købstilbud.
Stk. 2. Pligten til at
udbyde ejerandele efter stk. 1 gælder ikke for
vindmøller, som
1) etableres efter
udbud i et område, som er udpeget til store
havvindmølleparker, jf. § 22, stk. 3, nr. 1, og §
23,
2) indgår i
en havvindmøllepark, der etableres mere end 16 km fra
kystlinjen på enten søterritoriet eller i den
eksklusive økonomiske zone,
3) indgår i
forsøgsprojekter omfattet af § 35 b,
4) er tilsluttet i
egen forbrugsinstallation omfattet af § 41,
5) er
prototypecertificeret efter regler fastsat af klima-, energi- og
bygningsministeren eller
6) efter klima-,
energi- og bygningsministerens afgørelse må betegnes
som prototypemøller, hvis der ikke er fastsat regler om
certificering, jf. nr. 5.
Stk. 3. Udbuddet af
ejerandelene efter stk. 1 sker i det samlede
vindmølleprojekt. En opstiller af vindmøller på
land kan dog vælge i stedet at udbyde ejerandelene i
vindmøller, som mindst udgør 20 pct. af det samlede
vindmølleprojekt.
Stk. 4. Ved beregningen
i stk. 3 anvendes vindmølleprojektets samlede beregnede
gennemsnitlige elproduktion i en 20-årig periode.
Stk. 5.
Vindmøller, der er omfattet af udbudspligten efter stk. 1,
skal drives i en selvstændig juridisk enhed. Hvis
vindmøllen opstilles på søterritoriet eller i
den eksklusive økonomiske zone, må der ikke være
personlig hæftelse knyttet til de udbudte andele. Hvis
vindmøllen skal drives i en virksomhed med personlig
hæftelse, skal det fremgå af virksomhedens
vedtægter, i hvilket omfang virksomheden kan stifte
gæld. Hvis vindmøllen skal drives i et aktieselskab,
skal det endvidere fremgå af selskabets vedtægter, at
aktierne ikke er omsætningspapirer.
Stk. 6. Udbud af
vindmøller på land kan tidligst finde sted, efter at
vindmølleopstilleren har sikret sig, at vindmøllerne
lovligt kan opføres efter byggeloven og regler udstedt i
medfør heraf, og skal ske inden nettilslutning af
vindmøllerne. Udbud af havvindmøller kan tidligst
finde sted, efter at projektet har fået etableringtilladelse
efter § 25, og skal ske inden nettilslutning af
vindmøllerne. Inden udbuddet afholdes, skal Energinet.dk
orientere om udbuddet på det i § 9, stk. 1 og 2,
nævnte møde om værditab, hvor også
opstilleren deltager.
Stk. 7. Klima-, energi-
og bygningsministeren kan bestemme, at opstilleren skal deltage i
og orientere om udbuddet på andre møder. Energinet.dk
skal godkende orienteringsmaterialet.
Stk. 8. Energinet.dk
godkender, at udbudsmateriale er udarbejdet og udbud af ejerandele
er sket i overensstemmelse med stk. 1-7, §§ 14 og 15 og
§ 17, stk. 1, og regler fastsat i medfør heraf.
Afgørelser, som Energinet.dk træffer inden
udløbet af perioden, som er nævnt i § 15, stk. 7,
kan ikke indbringes for en administrativ myndighed.«
6. § 21,
stk. 2, nr. 2, affattes således:
»2)
Flertallet af vindmøllelavets eller initiativgruppens
deltagere er bopælsregistreret i CPR på en adresse i
den kommune, hvor møllen eller møllerne
planlægges opstillet, eller uden for kommunen i en afstand af
højest 4,5 km fra det sted, hvor møllen eller
møllerne planlægges opstillet. Ved
havvindmøller etableret uden for udbud skal
bopælsregistreringen efter 1. pkt. være i en kommune,
som har en kyststrækning, der ligger inden for 16 km fra
opstillingsstedet. Opstilles flere møller i en gruppe,
beregnes afstanden fra den nærmeste mølle.«
7. § 22,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3. Klima-,
energi- og bygningsministeren kan udpege områder, hvortil der
ikke allerede er meddelt tilladelse, som reserveres til statslige
udbud af arealer til:
1) Store
havvindmølleparker.
2) Kystnære
havvindmølleparker.«
8. I
§ 22, stk. 6, udgår »,
begrundet i, at staten selv har behov for at råde over et
areal«.
9. § 22,
stk. 10, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 10. Klima-,
energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om,
hvornår udnyttelse af energi kan være relevant,
herunder fastsætte en mindsteafstand fra kysten, jf. stk.
7.
Stk. 11. Klima-, energi-
og bygningsministeren kan fastsætte regler om forhold
omfattet af stk. 8.«
10. § 22
a ophæves.
11. § 23,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3. Klima-,
energi- og bygningsministeren kan bestemme, at Energinet.dk i
nærmere angivet omfang gennemfører
forundersøgelser vedrørende arealer, som er
reserveret efter § 22, stk. 3. Resultaterne af
forundersøgelserne gøres offentligt
tilgængelige. Hvis der gives etableringstilladelse efter
§ 25 til havvindmøller i det område,
forundersøgelserne vedrører, afholder modtageren af
etableringstilladelsen Energinet.dk's omkostninger ved
forundersøgelserne.«
12. § 23,
stk. 4, 1. pkt., affattes således:
»Ved ansøgning uden for udbud
kan klima-, energi- og bygningsministeren give tilladelse til
forundersøgelser til områder, hvor udnyttelse af
energi vurderes relevant, jf. § 22, og ansøgeren
skønnes at have den fornødne tekniske og finansielle
kapacitet til at gennemføre
forundersøgelserne.«
13. I
§ 26, stk. 1, ændres
»Tilladelse til etablering af anlæg efter §
25,« til: »Tilladelser efter § 25 til etablering
af anlæg, ændring eller udvidelse af anlæg, som
allerede er godkendt, udført eller ved at blive
udført, og«.
14. I
§ 26, stk. 5, ændres
»en tilladelse til at etablere et elproduktionsanlæg,
jf. § 25« til: »tilladelse efter §
25«.
15. I
§ 29, stk. 1, indsættes som
3. pkt.:
»Tilladelsen kan i særlige
tilfælde gives for et kortere tidsrum.«
16. I
§ 31, stk. 1, indsættes
efter »§ 23«: »i et område, som er
udpeget til store havvindmølleparker, jf. § 22, stk. 3,
nr. 1«.
17. I
§ 31, stk. 4, ændres
»havvindmølleparken« til: »en
havvindmøllepark etableret efter udbud«.
18. I
§ 31, stk. 5, udgår »,
jf. i øvrigt § 32, stk. 4«.
19. §
32 ophæves.
20. I
§ 33, stk. 1, indsættes som
2. pkt.:
»Klima-, energi- og
bygningsministeren kan endvidere fastsætte regler om
tilbagekaldelse af godkendelser udstedt efter regler fastsat i
medfør af 1. pkt.«
21. I
§ 35, stk. 2, nr. 1,
indsættes efter »ydes,«: »og eventuelt
ekstra pristillæg efter § 37 a«.
22. I
§ 35, stk. 2, nr. 2, ændres
»§ 37, stk. 4 og 5« til: »§ 37, stk. 4
og 6«.
23. I
§ 35, stk. 3, indsættes
efter »positiv«: »og der ikke ydes
pristillæg, jf. § 37, stk. 5«.
24.
Efter § 35 indsættes i kapitel
6 efter overskriften før § 36:
Ȥ 35
a. Denne bestemmelse omhandler elektricitet produceret
på vindmøller nettilsluttet den 1. januar 2014 eller
senere bortset fra vindmøller, som er tilsluttet i egen
forbrugsinstallation, jf. § 41, og havvindmøller
omfattet af §§ 35 b og 37.
Stk. 2. Der ydes
pristillæg til vindmøller omfattet af stk. 1 for
summen af en elproduktion i 6.600 timer med vindmøllens
installerede effekt (fuldlasttimer) og en elproduktion på 5,6
MWh pr. kvadratmeter rotorareal. Pristillægget ydes fra
tidspunktet for nettilslutning.
Stk. 3.
Pristillægget efter stk. 2 udgør 25 øre pr.
kWh, dog således at pristillægget og den efter §
51, stk. 2, nr. 2, fastsatte markedspris tilsammen ikke overstiger
58 øre pr. kWh.
Stk. 4. Der ydes en
godtgørelse på 2,3 øre pr. kWh for
balanceringsomkostninger til elektricitet fra vindmøller
omfattet af stk. 1.
§ 35
b. Denne bestemmelse omhandler elektricitet produceret
på havvindmøller, som indgår i
forsøgsprojekter på søterritoriet og i den
eksklusive økonomiske zone.
Stk. 2. Klima-, energi-
og bygningsministeren kan efter ansøgning yde
pristillæg efter stk. 3-5 til havvindmøller, som
indgår i forsøgsprojekter, som efter klima-, energi-
og bygningsministerens vurdering har fornøden
udviklingshøjde, maksimalt består af otte
møller og har behov for yderligere støtte for at
blive realiseret. Tilsagn om pristillæg kan alene gives
indtil udgangen af 2019 og inden for en pulje, som svarer til en
samlet effekt på 50 MW.
Stk. 3. Der ydes
pristillæg til havvindmøller, som har fået
tilsagn efter stk. 2, for summen af en elproduktion i 15.000 timer
med vindmøllens installerede effekt (fuldlasttimer) og en
elproduktion på 12,7 MWh pr. kvadratmeter rotorareal.
Pristillægget ydes fra tidspunktet for nettilslutning.
Stk. 4.
Pristillægget efter stk. 3 fastsættes således, at
dette og den efter § 51, stk. 2, nr. 1, fastsatte markedspris
tilsammen udgør 70 øre pr. kWh.
Stk. 5. Der ydes ikke
pristillæg efter stk. 3 og 4 i timer, hvor den efter §
51, stk. 2, nr. 1, fastsatte markedspris ikke er positiv.
Stk. 6. Klima-, energi-
og bygningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
tildeling af pristillæg efter denne bestemmelse.«
25. § 36,
stk. 1, affattes således:
»Denne bestemmelse omhandler
elektricitet produceret på vindmøller nettilsluttet i
perioden fra og med den 21. februar 2008 til og med den 31.
december 2013 bortset fra vindmøller, som er tilsluttet i
egen forbrugsinstallation, jf. § 41, og havvindmøller
omfattet af §§ 35 b og 37.«
26. I
§ 37, stk. 5, indsættes som
2. pkt.:
»Dette gælder dog højst i 300
timer pr. kalenderår.«
27.
Efter § 37 indsættes:
Ȥ 37
a. Denne bestemmelse omhandler ekstra pristillæg til
elektricitet produceret på vindmøller etableret efter
udbud i et område, som er udpeget til kystnære
havvindmølleparker, jf. § 22, stk. 3, nr. 2, og §
23.
Stk. 2. Der ydes et
ekstra pristillæg på 1 øre pr. kWh, hvis andele
ejet af lokale borgere og lokale virksomheder tilsammen
udgør mindst 30 pct. af det samlede
vindmølleprojekt.
Stk. 3. Ved beregningen
af de 30 pct. kan en lokal borgers eller virksomheds ejerandele
højst indgå med 5 procentpoint. Endvidere kan
ejerandele hos virksomheder og fysiske personer, som er
interesseforbundne, højst indgå i beregningen af de 30
pct. med 5 procentpoint. Som interesseforbundne anses
følgende:
1) Virksomheder,
som indgår i samme koncern, eller som er associerede.
2) Virksomheder,
hvor den samme fysiske person eller samme kommune direkte eller
indirekte har betydelig indflydelse i virksomhederne.
3) En fysisk person
og de virksomheder, som denne person direkte eller indirekte har
betydelig indflydelse i.
4) En fysisk person
og dennes ægtefælle, forældre og
bedsteforældre samt børn og børnebørn og
disses ægtefæller. Stedbarns- og adoptivforhold
sidestilles med ægte slægtskabsforhold.
Stk. 4. Ved lokal borger
forstås enhver person over 18 år, som er
bopælsregistreret i CPR på en adresse i en kommune, som
har en kyststrækning, der ligger inden for 16 km fra
opstillingsstedet. Ved lokal virksomhed forstås en
virksomhed, som har en produktionsenhed i en kommune, som har en
kyststrækning, der ligger inden for 16 km fra
opstillingsstedet, og mindst en ansat i produktionsenheden.
Opstilles flere møller i en gruppe, beregnes afstanden fra
den nærmeste mølle.
Stk. 5. Fysiske
personer, som højst ejer 50 andele, og hvis andele medregnes
ved beregningen af de 30 pct., vil fortsat kunne indgå i
beregningen, selv om de efter nettilslutningen eller efter
erhvervelsen, hvis denne sker efter nettilslutningen, ændrer
bopælsregistrering i CPR og herefter ikke længere
opfylder afstandskravet efter stk. 4. Fysiske personer, som ejer
over 50 andele, og hvis andele medregnes ved beregningen af de 30
pct., vil fortsat kunne indgå i beregningen, selv om de mere
end 1 år efter nettilslutningen eller mere end 1 år
efter erhvervelsen, hvis denne sker efter nettilslutningen,
ændrer bopælsregistrering i CPR og herefter ikke
længere opfylder afstandskravet efter stk. 4.
Stk. 6. Det er en
betingelse for at få udbetalt ekstra pristillæg, at det
dokumenteres over for Energinet.dk, at omfanget af lokalt
medejerskab udgør 30 pct. ved nettilslutningen og igen
efterfølgende ved første årsdag for
nettilslutningen og herefter hver anden årsdag for
nettilslutningen. Dokumentationen sker ved afgivelse af en
erklæring fra en statsautoriseret revisor, som bl.a. skal
bero på erklæringer fra ejere af andele om, at de
opfylder kravene i stk. 4 og 5. Hvis producenten ikke kan
dokumentere, at omfanget af lokalt medejerskab udgør 30 pct.
på årsdagen for nettilslutningen, bortfalder
pristillægget fra årsdagen. Pristillægget kan dog
generhverves fra det tidspunkt, producenten kan dokumentere,
at omfanget af lokalt medejerskab igen udgør 30 pct.
Pristillægget ydes i øvrigt i samme periode og
på samme vilkår som det pristillæg, der er
fastsat efter udbuddet.«
28. §
41 affattes således:
Ȥ 41. Denne bestemmelse
omhandler elektricitet, som leveres til elforsyningsnettet fra en
vindmølle med en installeret effekt på 25 kW eller
derunder, og som er tilsluttet i egen forbrugsinstallation.
Stk. 2. Der ydes et
pristillæg til vindmøller omfattet af stk. 1
nettilsluttet senest den 19. november 2012, som fastsættes
således, at pristillægget og den efter § 51, stk.
2, nr. 1, fastsatte markedspris tilsammen udgør 60
øre pr. kWh.
Stk. 3. Der ydes et
pristillæg til vindmøller omfattet af stk. 1
nettilsluttet den 20. november 2012 eller senere, som
fastsættes således, at pristillægget og den efter
§ 51, stk. 2, nr. 1, fastsatte markedspris tilsammen
udgør 250 øre pr. kWh for vindmøller med en
installeret effekt på 10 kW eller derunder og tilsammen
udgør 150 øre pr. kWh for vindmøller med en
installeret effekt på over 10 kW. Pristillægget ydes i
20 år fra nettilslutningstidspunktet.«
29. I
§ 43, stk. 1 og 2, ændres »§§
36-42« til: »§§ 35 a, 35 b, 36, 37, 37 a og
38-42«.
30. I
§ 51, stk. 1, § 53, stk. 1,
og § 55, stk. 1, ændres
»§§ 36-50« til: »§§ 35 a, 35
b, 36, 37, 37 a, 38-43, 43 a og 44-50«.
31. I
§ 51, stk. 2, nr. 1,
indsættes efter »af §§«: »35
b,«.
32. I
§ 51, stk. 4, indsættes
efter »§§«: »35 b,«.
33. I
§ 53, stk. 2, ændres
»§ 37« til: »§§ 37 og 37
a«.
34. I
§ 54, stk. 1, nr. 3, ændres
»§§ 14 og 15, jf. § 13, stk. 4« til:
»§ 13, stk. 1-7, §§ 14 og 15 og § 17,
stk. 1, og regler udstedt i medfør heraf, jf. § 13,
stk. 8«.
35. I
§ 54 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Energinet.dk kan tilbageholde udbetaling af pristillæg eller
andre ydelser efter denne lov, hvis ikke påbud efter §
15 a, stk. 3, overholdes, eller hvis vindmøller overdrages
uden godkendelse fra klima-, energi- og bygningsministeren efter
§ 17, stk. 2.«
36. I
§ 55, stk. 2, ændres
»§§ 36-50« til: »§§ 35 a, 35
b, 36, 37, 37 a, 38-43, 43 a-43 e, 44-50 og 50 a«.
37. I
§ 56, stk. 1, indsættes
efter »elektricitet«: »og anvendelse af
biogas«, og »§§ 36-50« ændres
til: »§§ 35 a, 35 b, 36, 37, 37 a, 38-43, 43 a-43
e, 44-50 og 50 a«.
38. I
§ 57, stk. 1, ændres
»36-53« til: »35 a, 35 b, 36, 37, 37 a, 38-43, 43
a, 44-50, 51-53«.
39. I
§ 66, stk. 2, ændres
»§§ 18-21 og § 54, stk. 2« til:
»§ 13, stk. 8, § 15 a, stk. 3, §§ 18-21
og § 54, stk. 2 og 3«.
40. § 72,
nr. 1 og 2, ophæves, og i
stedet indsættes:
»1) undlader
at udbyde ejerandele efter § 13, stk. 1,
2)
iværksætter udbud af ejerandele uden at indhente
godkendelse efter § 13, stk. 8,
3) undlader at
afgive erklæring eller afgiver urigtig erklæring efter
§ 14, stk. 2,
4) overdrager
vindmøller uden forudgående tilladelse efter §
17, stk. 2,
5) etablerer og
driver anlæg efter §§ 22, 24, 25 og 29 uden
tilladelse,
6)
tilsidesætter vilkår i en godkendelse eller tilladelse
efter de i nr. 2, 4 og 5 nævnte bestemmelser,«
Nr. 3-5 bliver herefter nr. 7-9.
§ 2
I lov om elforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 279 af 21. marts 2012, som
ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 576 af 18. juni 2012 og
senest ved § 2 i lov nr. 1390 af 23. december 2012, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 8, stk. 1, nr. 1, ændres
»og 36-49« til: », 35 a, 35 b, 36, 37, 37 a,
38-43, 43 a og 44-49«.
2. I
§ 8 a, stk. 1, ændres
»§§ 36-50« til: »§§ 35 a, 35
b, 36, 37, 37 a, 38-43, 43 a og 44-50«.
3. I
§ 9 ændres
»§§ 36-49« til: »§§ 35 a, 35
b, 37, 37 a, 38-43, 43 a og 44-49«.
4. I
§ 51, stk. 1, indsættes som
2. pkt.:
»For så vidt angår
ministerens tilsyn med Energinet.dk's og denne virksomheds helejede
datterselskabers administrative opgaver vedrørende
miljøvenlig elektricitet, jf. § 28, stk. 2, nr. 4,
indgår også den klagesagsbehandling, som er forbundet
med Energinet.dk's og denne virksomheds helejede datterselskabers
afgørelser efter regler fastsat i medfør af denne lov
og lov om fremme af vedvarende energi.«
5. I
§ 51, stk. 2, indsættes
efter »tilsynet«: », herunder
klagesagsbehandlingen«.
6. § 54,
stk. 8, 5. pkt., ophæves, og i stedet
indsættes:
»Energinet.dk's fastsættelse og
udmeldelse af priser for forsyningspligtig el i områder, hvor
den tidligere bevillingshaver har opnået bevilling uden udbud
efter § 34 a, sker efter principperne i § 72, stk. 1-4, 6
og 7, med de nødvendige modifikationer. I områder,
hvor den tidligere bevillingshaver har opnået bevilling ved
udbud efter § 34 a, fastsætter og offentliggør
Energinet.dk priser for forsyningspligtig el efter principperne i
§ 71 a, stk. 1-3, ved anvendelse af det tillæg, som den
tidligere bevillingshaver har tilbudt ved udbuddet, med de
nødvendige modifikationer.«
§ 3
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
405 af 22. april 2013, som ændret ved § 2 i lov nr. 1386
af 23. december 2012 og § 9 i lov nr. 494 af 21. maj 2013,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 8 P, stk. 5, nr. 2, ændres
»§ 14, stk. 3,« til: »§ 14, stk.
4,«.
§ 4
I lov nr. 575 af 18. juni 2012 om ændring
af lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning og lov om
Energinet.dk (Fremme af konkurrencen på elmarkedet m.v.)
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 4, stk. 3, ændres tre
steder »1. april 2014« til: »1. oktober
2014«.
2.
Efter § 4 indsættes:
Ȥ 5
Stk. 1.
Nedenstående bestemmelser finder anvendelse indtil den 1.
oktober 2014.
Stk. 2. På
grundlag af Energinet.dk´s opgørelse over de
kollektive elforsyningsvirksomheders omkostninger til offentlige
forpligtelser og fordelingen af disse på elforbrugerne, jf.
§ 8, stk. 5, 2. pkt., i lov om elforsyning, opkræver
netvirksomhederne beløb fra elforbrugerne til dækning
af omkostningerne og indbetaler de opkrævede midler til
Energinet.dk, som dækker de kollektiver
elforsyningsvirksomheders afholdte omkostninger til de offentlige
forpligtelser. Klima-, energi- og bygningsministeren kan
fastsætte regler om gennemførelsen af de nævnte
opgaver og om samarbejde herom mellem de kollektive
elvirksomheder.
Stk. 3. En netvirksomhed
skal
1) varetage opgaver
vedrørende betaling for offentlige forpligtelser
ifølge § 8 i lov om elforsyning og regler fastsat i
medfør af denne bestemmelse,
2) udføre
informationsaktiviteter for at skabe størst mulig
gennemsigtighed om markedsforholdene for alle forbrugergrupper.
3) sikre, at
forbrugerne oplyses om mulighed for elbesparelser, og give den
enkelte elforbruger årlige informationer om dennes elforbrug
og
4) informere
forbrugerne om deres rettigheder i relation til
forsyningspligt.
Stk. 4. Netvirksomheden
skal samarbejde med Energinet.dk ved udførelsen af de i stk.
3 nævnte opgaver.
Stk. 5. Netvirksomheden
skal forsyne brugere af nettet med de nødvendige oplysninger
om måling af elektricitet, der transporteres gennem
virksomhedens net. Klima-, energi- og bygningsministeren kan
fastsætte regler om måling af elektricitet og
formidling af forbrugsdata i slutforbruget.
Stk. 6. Klima-, energi-
og bygningsministeren kan fastsætte regler om
gennemførelsen af bestemmelserne i stk. 3-5.
Stk. 7. Energinet.dk
skal etablere og varetage driften af en datahub til
håndtering af måledata m.v. Klima-, energi- og
bygningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
indholdet og udførelsen af den opgave, som påhviler
Energinet.dk i medfør af 1. pkt.
Stk. 8. Klima-, energi-
og bygningsministeren kan fastsætte regler om
netvirksomheders betaling af udgifter, som er forbundet med
ministerens behandling og vurdering af virksomhedernes aktiviteter,
der er nævnt i stk. 3, nr. 3.
Stk. 9. Undlader en
netvirksomhed rettidigt at efterkomme et påbud meddelt af
Energitilsynet efter § 85 c i lov om elforsyning om at give
oplysninger i henhold til stk. 5, kan Energitilsynet som
tvangsmiddel pålægge de pågældende daglige
eller ugentlige bøder. Der er udpantningsret for de i 1.
pkt. nævnte bøder.«
§ 5
I lov nr. 576 af 18. juni 2012 om ændring
af lov om fremme af vedvarende energi, lov om elforsyning, lov om
naturgasforsyning og lov om Energinet.dk (Støtte til
vindmøller på land, biogas og eksisterende
industrielle kraftvarmeværker samt forlængelse af
puljen til nye VE-teknologier m.v.), som ændret ved § 5
i lov nr. 1390 af 23. december 2012, foretages følgende
ændringer:
1. § 1,
nr. 1-3, 17, 21, 23 og 25, og
§ 2, nr. 1, 3 og 4, ophæves.
2. § 5,
stk. 3, ophæves.
§ 6
I lov nr. 1390 af 23. december 2012 om
ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om
elforsyning, lov om afgift af elektricitet og ligningsloven
(Støtte til solcelleanlæg og øvrige små
vedvarende energi-anlæg m.v.) foretages følgende
ændringer:
1. § 1,
nr. 1 og 2, ophæves.
2. § 6,
stk. 8 og 9, affattes
således:
»Stk. 8. Ejere af
elproduktionsanlæg kan ikke vælge pristillæg
efter § 43 a, stk. 7, og § 44, stk. 5, i lov om fremme af
vedvarende energi som affattet ved denne lovs § 1, nr. 3 og 5,
selv om elproduktionsanlægget er nettilsluttet den 20.
november 2012 eller senere, hvis de i stk. 7, nr. 1-3,
anførte forhold er til stede.
Stk. 9. Ejere af
elproduktionsanlæg, som er nettilsluttet den 20. november
2012 eller senere, men inden ikrafttrædelsen af § 43 a,
stk. 7, og § 44, stk. 5, i lov om fremme af vedvarende energi
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 3 og 5, skal anmode om at
modtage pristillæg fastsat efter § 47, stk. 4, nr. 1,
senest 30 dage efter de nævnte bestemmelsers
ikrafttræden.«
§ 7
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 15. juni 2013, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Klima-, energi-
og bygningsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af § 1, nr. 5, 21, 24, 25, 27-33 og 36-38,
§ 2, nr. 1, og §§ 5 og 6. Ministeren kan herunder
fastsætte, at bestemmelser eller dele heraf træder i
kraft på forskellige tidspunkter.
Stk. 3. Klima-, energi-
og bygningsministeren kan fastsætte, at § 1, nr. 28,
får virkning forud for lovens ikrafttræden.
Stk. 4. §§
6-12 i lov om fremme af vedvarende energi som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 4, har virkning for vindmøller, for
hvilke det offentlige møde nævnt i § 9 afholdes
den 1. juli 2013 eller senere. Hvis det offentlige møde
nævnt i § 9 er afholdt inden den 1. juli 2013, finder
§§ 6-12 i lov om fremme af vedvarende energi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1074 af 8. november 2011,
anvendelse.
Stk. 5. § 13, stk.
2, nr. 4 og 5, i lov om fremme af vedvarende energi som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 4, og § 13, stk. 2, nr. 5 og 6,
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5, har virkning for
vindmøller, der er nettilsluttet den 1. september 2013 eller
senere. Forsøgsmøller, der er nettilsluttet inden den
1. september 2013, eller som opstilles på baggrund af en
forundersøgelsestilladelse efter § 22 a i lov om fremme
af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1074 af 8.
november 2011, kan undtages efter § 13, stk. 2, i lov om
fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1074
af 8. november 2011.
Stk. 6. § 13, stk.
1, § 13, stk. 2, nr. 1-3, § 13, stk. 3-8, og §§
14, 15 og 16 i lov om fremme af vedvarende energi som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 4, § 13, stk. 1, § 13, stk. 2,
nr. 1, 2 og 4, og § 13, stk. 3-8, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 5, og § 1, nr. 34, har virkning for udbud af
ejerandele i vindmøller, der er annonceret den 15. juni 2013
eller senere. § 13, stk. 6, 3. pkt., finder dog ikke
anvendelse, hvis mødet er afholdt inden den 15. juni 2013.
Udbud af ejerandele i vindmøller, der er annonceret inden
den 15. juni 2013, behandles efter §§ 13-16 og § 54,
stk. 1. nr. 3, i lov om fremme af vedvarende energi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1074 af 8. november 2011.
Stk. 7. § 22 a i
lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1074 af 8. november 2011, finder fortsat anvendelse på
det projekt, hvortil der er givet forundersøgelsestilladelse
efter bestemmelsen.
Stk. 8.
Ansøgninger om forundersøgelsestilladelser, som
klima-, energi- og bygningsministeren har modtaget inden den 15.
juni 2013, behandles efter § 22 og § 23, stk. 4, i lov om
fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1074
af 8. november 2011, som ændret ved § 2 i lov nr. 276 af
27. marts 2012.
Stk. 9.
Havvindmøller, som nettilsluttes den 1. januar 2014 eller
senere på baggrund af udnyttelse af en
forundersøgelsestilladelse, som klima-, energi- og
bygningsministeren har modtaget ansøgning om inden den 15.
juni 2013, er berettiget til pristillæg efter § 36 i lov
om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr.
1074 af 8. november 2011, i stedet for § 35 a i lov om fremme
af vedvarende energi som indsat ved denne lovs § 1, nr.
24.
Stk. 10. Klima-, energi-
og bygningsministeren kan efter ansøgning træffe
afgørelse om, at en vindmølleopstiller, der inden den
31. marts 2013 har modtaget de til opstilling af vindmøller
på land nødvendige tilladelser efter den fysiske
planlægning, men som på grund af forhold, der ikke kan
tilregnes opstilleren, ikke opnår nettilslutning af
vindmøllerne inden den 1. januar 2014, er berettiget til
pristillæg efter § 36 i lov nr. 1392 af 27. december
2008 om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1074 af 8. november 2011, i stedet for § 35 a i lov om
fremme af vedvarende energi som indsat ved denne lovs § 1, nr.
24. Afgørelse herom kan kun træffes, såfremt
vindmølleopstilleren senest den 1. juli 2013 har anmodet om
nettilslutning og i fornødent omfang stillet sikkerhed
herfor over for netvirksomheden.
Stk. 11. Der ydes
pristillæg efter § 41, stk. 2, i lov om fremme af
vedvarende energi som affattet ved denne lovs § 1, nr. 28, i
stedet for § 41, stk. 3, i lov om fremme af vedvarende energi
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 28, til elektricitet fra
vindmøller med en installeret effekt på 6 kW eller
derunder, som er nettilsluttet i perioden fra den 20. november 2012
til og med den 31. december 2013, hvis
1) ejeren har
indgået bindende aftale om køb af vindmøllen
senest den 19. november 2012 og
2) netvirksomheden
senest den 20. december 2012 har modtaget Energinet.dk's
stamdatablanket i udfyldt stand fra installatøren med
henblik på registrering i et register oprettet efter §
85 a, stk. 2, nr. 2, i lov om elforsyning.
Stk. 12. Energinet.dk
træffer afgørelse om pristillæg efter stk. 11.
Afgørelsen kan ikke påklages til anden administrativ
myndighed end Energiklagenævnet.
Officielle noter
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af visse
offentlige og private projekters indvirkning på
miljøet, EU-Tidende 2012, nr. L 26, side 1.