Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling
den 16. maj 2013
Forslag
til
Lov om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner
Kapitel 1
Lovens anvendelsesområde
§ 1. Loven gælder for
akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner under
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående
Uddannelser og for akkreditering af disse uddannelsesinstitutioners
uddannelser. Loven gælder endvidere for akkreditering af de
maritime uddannelsesinstitutioner.
Stk. 2.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan bestemme, at loven finder anvendelse for
akkreditering af uddannelser og uddannelsesinstitutioner under
andre ministerier og lønnede videregående uddannelser,
der gennemføres hos en arbejdsgiver som led i et
ansættelsesforhold.
Kapitel 2
Danmarks
Akkrediteringsinstitution
§ 2. Danmarks Akkrediteringsinstitution
er en fagligt uafhængig myndighed inden for den statslige
forvaltning, som varetager opgaver i forbindelse med akkreditering
af de uddannelsesinstitutioner, der er omfattet af § 1, og
disses uddannelser.
Stk. 2.
Danmarks Akkrediteringsinstitution udarbejder
akkrediteringsrapporter til brug for Akkrediteringsrådets
afgørelser om akkreditering af uddannelsesinstitutionerne og
uddannelserne. Akkrediteringen foretages ud fra centralt fastsatte
kriterier.
Stk. 3.
Danmarks Akkrediteringsinstitution skal leve op til internationale
standarder og skal i den forbindelse samle national og
international erfaring af betydning for akkreditering.
Stk. 4.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser ansætter direktøren for Danmarks
Akkrediteringsinstitution efter indstilling fra
Akkrediteringsrådet.
Akkrediteringsrådet
§ 3. Akkrediteringsrådet er et
fagligt uafhængigt råd. Akkrediteringsrådet
fastsætter en forretningsorden.
Stk. 2.
Akkrediteringsrådet træffer afgørelse om
akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner og
disses uddannelser, jf. § 1, på baggrund af
akkrediteringsrapporter udarbejdet af Danmarks
Akkrediteringsinstitution, jf. dog stk. 3.
Stk. 3.
Akkrediteringsrådet kan af faglige grunde eller for at
afprøve Danmarks Akkrediteringsinstitutions
konkurrencedygtighed beslutte at anvende en anden operatør
end Danmarks Akkrediteringsinstitution til at udarbejde
akkrediteringsrapporter. Den valgte operatør skal være
optaget i det europæiske register for
kvalitetssikringsorganer.
Stk. 4.
Danmarks Akkrediteringsinstitution stiller sekretariatsbistand til
rådighed for Akkrediteringsrådet.
§ 4. Akkrediteringsrådet
består af 1 formand og 8 medlemmer.
Stk. 2.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser udpeger formanden.
Stk. 3.
Ministeren udpeger medlemmerne, dog således at 2 medlemmer
udpeges efter indstilling fra de studerendes repræsentanter i
bestyrelser og skoleråd for uddannelsesinstitutioner med
videregående uddannelser under ministeren.
Stk. 4.
Akkrediteringsrådets formand og medlemmer skal tilsammen have
viden og erfaring inden for kvalitetssikring, videregående
uddannelse, forskning, udviklingsbasering og arbejdsmarkedsforhold
for dimittender. Mindst 1 medlem skal have international erfaring
med akkreditering.
Stk. 5.
Akkrediteringsrådets formand og medlemmer kan højst
sidde i rådet i 8 år fordelt på mindst to
udpegningsperioder. Dog kan medlemmerne udpeget efter indstilling
fra de studerende, jf. stk. 3, højst sidde i rådet i 2
år fordelt på mindst to udpegningsperioder. Hvis
formanden eller et medlem afgår inden periodens udløb,
udpeges en afløser efter stk. 2 og 3. I forbindelse med
udpegningen tages stilling til udpegningsperiodens længde,
jf. 1. pkt.
§ 5. Akkrediteringsrådet
offentliggør alle akkrediteringsrapporter og
en samlet oversigt over alle akkrediteringsansøgninger og
resultatet heraf samt over alle uddannelsesinstitutioner og
uddannelser, der er akkrediteret af
Akkrediteringsrådet.
Stk. 2.
Danmarks Akkrediteringsinstitution og
Akkrediteringsrådet
offentliggør hvert år beretninger om deres
virksomhed.
Kapitel 3
Akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner (institutionsakkreditering)
§ 6. En uddannelsesinstitution omfattet
af § 1, stk. 1, gennemgår en institutionsakkreditering
med fokus på uddannelsesinstitutionens løbende og
systematiske arbejde med sikring og udvikling af uddannelsernes
kvalitet og relevans.
Stk. 2.
Institutionsakkreditering skal som udgangspunkt gennemføres
samlet for en uddannelsesinstitution som helhed, men i
særlige tilfælde kan uddannelsesinstitutionen anmode
Akkrediteringsrådet om, at akkrediteringen af
uddannelsesinstitutionen opdeles. Akkrediteringsrådet
hører ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser om anmodningen, inden rådet
træffer afgørelse.
Stk. 3.
Som led i institutionsakkrediteringen foretages en
undersøgelse og vurdering af, om kvalitetssikringssystemerne
i praksis leverer kvalitet og relevans på uddannelsesniveauet
og uddannelsesudbudsniveauet.
§ 7. Ved institutionsakkreditering
nedsætter Danmarks Akkrediteringsinstitution et
akkrediteringspanel.
Stk. 2.
Akkrediteringspanelet består af mindst 3 personer og
sammensættes af faglige eksperter, der tilsammen har erfaring
med den videregående uddannelsessektor generelt og med
international kvalitetssikring af uddannelsesinstitutioner.
Stk. 3.
Panelet foretager en akkrediteringsvurdering af
uddannelsesinstitutionen.
Stk. 4.
Danmarks Akkrediteringsinstitution udarbejder på baggrund
heraf en akkrediteringsrapport.
Stk. 5.
Akkrediteringsrådet kan efter anmodning fra en
uddannelsesinstitution helt eller delvis lægge en
akkrediteringsrapport fra en anden
internationalt anerkendt operatør til grund for
afgørelsen om institutionsakkreditering, i det omfang
rapporten dokumenterer, at uddannelsesinstitutionen lever op til
kriterierne fastsat i medfør af § 8, stk. 2.
§ 8. Akkrediteringsrådet
træffer afgørelse om uddannelsesinstitutionens
ansøgning om institutionsakkreditering på baggrund af
akkrediteringsrapporten. Afgørelsen kan være en
positiv institutionsakkreditering, en betinget positiv
institutionsakkreditering eller et afslag på
institutionsakkreditering.
Stk. 2.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser fastsætter regler om proceduren for
institutionsakkreditering, herunder kriterier for
institutionsakkreditering med fokus på kvalitet og
relevans.
§ 9. En positiv
institutionsakkreditering giver mulighed for at oprette nye
uddannelser og nye uddannelsesudbud, når disse er
prækvalificeret og godkendt, jf. §§ 18 og 21, og
foretage justering af eksisterende uddannelser. Oprettelse af nye
uddannelser og uddannelsesudbud og justeringer af eksisterende
uddannelser skal ske i overensstemmelse med
uddannelsesinstitutionens kvalitetssikringspolitik og strategi. En
positiv institutionsakkreditering gælder i maksimalt 6
år.
Stk. 2.
Uddannelsesinstitutioner, der har påbegyndt en
institutionsakkreditering, har ligeledes de i stk. 1, 1. pkt.,
angivne muligheder. Nye uddannelser og uddannelsesudbud kan dog
først oprettes og udbydes, når
uddannelsesinstitutionen har fået en positiv
institutionsakkreditering.
Stk. 3.
Inden institutionsakkrediteringsperioden udløber, skal der
foretages en ny akkreditering af uddannelsesinstitutionen.
§ 10. En betinget positiv
institutionsakkreditering medfører, at alle nye uddannelser
og uddannelsesudbud skal uddannelsesakkrediteres før
oprettelsen. Akkrediteringsrådet fastlægger, hvor
længe den betinget positive institutionsakkreditering
gælder, dog maksimalt 2 år. Uddannelsesinstitutionen
kan foretage justering af eksisterende uddannelser.
Stk. 2.
Akkrediteringsrådet angiver i sin afgørelse en plan
for opfølgning. Inden udløbet af den efter stk. 1, 2.
pkt., fastsatte periode træffer Akkrediteringsrådet en
ny afgørelse efter stk. 3 om institutionsakkreditering
på baggrund af en supplerende akkrediteringsrapport, der
alene forholder sig til de kriterier, uddannelsesinstitutionen ikke
levede op til ved den første afgørelse.
Stk. 3.
Afgørelsen efter stk. 2, 2. pkt., kan være enten en
positiv institutionsakkreditering eller et afslag på
instituti?onsakkreditering.
§ 11. Et afslag på
institutionsakkreditering medfører, at
uddannelsesinstitutionen ikke kan oprette nye uddannelser eller
uddannelsesudbud, og at eksisterende uddannelser skal
uddannelsesakkrediteres efter en turnusplan, jf. § 32.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan dog efter en konkret vurdering dispensere herfra.
Uddannelsesinstitutionen kan foretage justering af eksisterende
uddannelser.
Stk. 2.
Akkrediteringsrådet afgør efter dialog med
uddannelsesinstitutionen, hvornår uddannelsesinstitutionen
igen kan anmode om institutionsakkreditering. En fornyet
ansøgning om institutionsakkreditering behandles efter
reglerne i § 8.
§ 12. Får en maritim
uddannelsesinstitution en betinget positiv
instituti?onsakkreditering eller et afslag på
instituti?onsakkreditering, foretager ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser en konkret vurdering
af, hvilken opfølgning der skal ske.
Stk. 2.
Ministeren fastsætter nærmere regler om
opfølgningen efter stk. 1.
Akkreditering af uddannelser og uddannelsesudbud ved
videregående uddannelsesinstitutioner
(uddannelsesakkreditering)
§ 13. Ved uddannelsesakkreditering
nedsætter Danmarks Akkrediteringsinstitution et
akkrediteringspanel.
Stk. 2.
Akkrediteringspanelet består af mindst 3 personer og
sammensættes af faglige eksperter, der tilsammen har erfaring
med den videregående uddannelsessektor generelt og med
international kvalitetssikring af uddannelser.
Stk. 3.
Panelet foretager en akkrediteringsvurdering af uddannelsen eller
uddannelsesudbuddet.
Stk. 4.
Danmarks Akkrediteringsinstitution udarbejder på baggrund
heraf en akkrediteringsrapport.
Stk. 5.
Akkrediteringsrådet kan efter anmodning fra en
uddannelsesinstitution helt eller delvis lægge en
akkrediteringsrapport fra en anden
internationalt anerkendt operatør til grund for
afgørelsen om uddannelsesakkreditering, i det omfang
rapporten dokumenterer, at uddannelsen lever op til kriterierne
fastsat i medfør af § 14, stk. 2.
§ 14. Akkrediteringsrådet
træffer afgørelse om uddannelsesinstitutionens
ansøgning om uddannelsesakkreditering på baggrund af
akkrediteringsrapporten. Afgørelsen kan for nye uddannelser
og uddannelsesudbud være en positiv uddannelsesakkreditering
eller et afslag på uddannelsesakkreditering. For eksisterende
uddannelser og uddannelsesudbud kan afgørelsen være en
positiv uddannelsesakkreditering, en betinget positiv
uddannelsesakkreditering eller et afslag på
uddannelsesakkreditering.
Stk. 2.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser fastsætter regler om proceduren for akkreditering
og godkendelse af uddannelser og uddannelsesudbud, herunder
kriterier for akkreditering af uddannelser og uddannelsesudbud.
§ 15. En positiv
uddannelsesakkreditering giver uddannelsesinstitutionen mulighed
for at udbyde den pågældende uddannelse.
Uddannelsesakkrediteringen gælder for 6 år, hvorefter
uddannelsen eller uddannelsesudbuddet skal genakkrediteres,
medmindre uddannelsesinstitutionen i mellemtiden har opnået
en positiv eller en betinget positiv
instituti?onsakkreditering.
§ 16. En betinget positiv
uddannelsesakkreditering giver uddannelsesinstitutionen mulighed
for fortsat at udbyde den pågældende uddannelse.
Udbuddet sker under forudsætning af, at
uddannelsesinstitutionen inden for en af
Akkrediteringsrådet fastsat periode
retter op på de forhold, som har medført den betinget
positive uddannelsesakkreditering.
Stk. 2.
Akkrediteringsrådet angiver i sin afgørelse en plan
for opfølgning. Inden udløbet af den efter stk. 1, 2.
pkt., fastsatte periode træffer Akkrediteringsrådet en
ny afgørelse om uddannelsesakkreditering på baggrund
af en supplerende akkrediteringsrapport, der alene forholder sig
til de kriterier, uddannelsen ikke opfyldte ved den første
afgørelse.
Stk. 3.
Akkrediteringsrådet skal træffe en ny afgørelse,
som kan være en positiv uddannelsesakkreditering eller et
afslag på uddannelsesakkreditering, uanset om
uddannelsesinstitutionen i mellemtiden har opnået en positiv
eller en betinget positiv institutionsakkreditering.
§ 17. Et afslag på
uddannelsesakkreditering betyder, at uddannelsesinstitutionen ikke
kan udbyde uddannelsen.
Stk. 2.
Uddannelsesinstitutionen kan først genansøge om
uddannelsesakkreditering af uddannelsen eller uddannelsesudbuddet,
når der har fundet en ny prækvalifikation sted, jf.
§ 18.
Kapitel 4
Prækvalifikation og godkendelse
af nye uddannelser og uddannelsesudbud
§ 18. Nye uddannelser og
uddannelsesudbud skal prækvalificeres af ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser før
oprettelsen. Prækvalifikationen er en vurdering af, om den
nye uddannelse eller det nye uddannelsesudbud er
samfundsøkonomisk og uddannelsespolitisk
hensigtsmæssigt og i øvrigt opfylder
lovgivningsmæssige krav.
Stk. 2.
Ministeren kan indhente supplerende faglig rådgivning til
brug for prækvalifikationen.
§ 19. Ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser nedsætter et
rådgivende udvalg for vurdering af udbud af
videregående uddannelser, som vurderer ansøgninger om
prækvalifikation og rådgiver ministeren om principielle
spørgsmål knyttet hertil.
Stk. 2.
Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af
videregående uddannelser består af 5-7 medlemmer, som
alle udpeges af ministeren. Udvalget udpeger selv sin formand.
Medlemmerne er personligt udpeget og må ikke varetage
bestyrelsesposter eller ledende stillinger på
videregående uddannelsesinstitutioner eller have personlig
eller økonomisk interesse i det rådgivende udvalg for
vurdering af udbud af videregående uddannelsers virke.
Stk. 3.
Medlemmerne af det rådgivende udvalg for vurdering af udbud
af videregående uddannelser skal tilsammen have en bred
indsigt i hele det videregående uddannelsesområde og de
samfundsøkonomiske overvejelser og prioriteringer forbundet
hermed. 1 medlem skal desuden have international erfaring.
Stk. 4.
Medlemmerne kan højest udpeges for en 6-årig periode
fordelt på mindst to udpegningsperioder.
§ 20. Ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser fastsætter
regler for prækvalifikationen, herunder kriterier for
prækvalifikation, regler for det rådgivende udvalg for
vurdering af udbud af videregående uddannelsers arbejde og
krav til, hvilke oplysninger uddannelsesinstitutionen skal afgive
til brug for prækvalifikation.
§ 21. Ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser træffer på
baggrund af prækvalifikationen afgørelse om
godkendelse af en ny uddannelse eller et nyt uddannelsesudbud.
Stk. 2.
For uddannelsesinstitutioner, der har påbegyndt en
institutionsakkreditering, sker godkendelsen under
forudsætning af en efterfølgende positiv
institutionsakkreditering.
Stk. 3.
Har uddannelsesinstitutionen alene opnået en betinget
institutionsakkreditering, sker godkendelsen, under
forudsætning af at uddannelsen eller uddannelsesudbuddet
efterfølgende opnår en positiv
uddannelsesakkreditering, jf. § 14.
Stk. 4.
Ministeren fastsætter regler for godkendelsen.
Kapitel 5
Øvrige bestemmelser
§ 22. Ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser kan af egen drift
eller efter anmodning fra Akkrediteringsrådet,
arbejdsmarkedets parter eller de studerende udtage uddannelser
eller uddannelsesudbud med særlige kvalitetsmæssige
udfordringer til gennemgang.
Stk. 2.
Ministeren fastsætter regler om gennemgangen, herunder om
Danmarks Akkrediteringsinstitutions rolle i forbindelse med
gennemgangen.
§ 23. Akkrediteringsrådet kan af
egen drift eller efter anmodning fra ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser i løbet af en
institutionsakkrediterings- eller en
uddannelsesakkrediteringsperiode undersøge, om kriterierne
fortsat opfyldes.
Stk. 2.
Hvis kriterierne for en institutionsakkreditering ikke
længere er opfyldt, trækker Akkrediteringsrådet
akkrediteringen tilbage og indberetter det straks til ministeren.
Akkrediteringsrådet gennemfører herefter en fornyet
institutionsakkreditering og træffer afgørelse, jf.
§ 8.
Stk. 3.
Hvis kriterierne for en uddannelsesakkreditering ikke længere
er opfyldt, trækker Akkrediteringsrådet akkrediteringen
tilbage. Hvis Akkrediteringsrådet trækker
akkrediteringen tilbage, skal Akkrediteringsrådet straks
indberette det til ministeren, som trækker godkendelsen
tilbage.
Stk. 4.
Uddannelsesinstitutionen skal underrette
Akkrediteringsrådet, hvis
kriterierne ikke længere er opfyldt eller der er tvivl
herom.
§ 24. Uddannelsesinstitutionernes udbud
af uddannelser i udlandet følger reglerne i denne lov, jf.
dog stk. 3. Dog har universiteterne ved uddannelsesakkreditering
valgfrihed, for så vidt angår valg af
kvalitetssikringsinstitution, jf. universitetslovens § 3 a.
Vælger uddannelsesinstitutionen at bruge Danmarks
Akkrediteringsinstitution til uddannelsesakkrediteringen,
opkræves betaling herfor, jf. § 27, stk. 3.
Stk. 2.
Anvender universiteterne en anden kvalitetssikringsinstitution, jf.
stk.1, 2. pkt., sker kvalitetssikringen efter denne institutions
kriterier.
Stk. 3.
Reglerne om prækvalifikation af nye uddannelser i udlandet
finder alene anvendelse for nye uddannelser og uddannelsesudbud,
hvortil der ydes statsligt tilskud.
§ 25. Uddannelsesinstitutionerne kan,
selv om de har opnået institutionsakkreditering, af egen
drift og mod betaling, jf. § 27, stk. 3, anmode
Akkrediteringsrådet om at foretage en
uddannelsesakkreditering af en uddannelse eller et
uddannelsesudbud, jf. § 14.
Akkreditering af andre uddannelsesinstitutioner
m.v.
§ 26. Akkrediteringsrådet
akkrediterer videregående uddannelsesinstitutioner og
uddannelser på kulturministerens område.
Kulturministeren fastsætter nærmere regler på
Kulturministeriets område for akkreditering og
prækvalifikation samt kriterier for institutionsakkreditering
og for uddannelsesakkreditering med fokus på kvalitet og
relevans.
Stk. 2.
Akkrediteringsrådet kan akkreditere uddannelser eller
uddannelsesinstitutioner under andre ministre. Vedkommende minister
indgår aftale herom med ministeren for forskning, innovation
og videregående uddannelser, som herefter orienterer
Akkrediteringsrådet. Vedkommende minister kan fastsætte
regler for akkreditering.
Økonomiske forhold
§ 27. Ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser afholder udgifterne
til Akkrediteringsrådet og til Danmarks
Akkrediteringsinstitution.
Stk. 2.
I det omfang Akkrediteringsrådet akkrediterer uddannelser og
uddannelsesinstitutioner under andre ministre, jf. § 26,
afholdes udgifterne hertil af vedkommende minister.
Stk. 3.
Akkreditering af uddannelser efter §§ 24 og 25
udføres som indtægtsdækket virksomhed.
Klageadgang
m.v.
§ 28. Akkrediteringsrådets
afgørelser kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Klager over retlige spørgsmål ved
Akkrediteringsrådets
afgørelse kan af parterne indbringes for Styrelsen for
Universiteter og Internationalisering, senest 14 dage efter at
afgørelsen er meddelt parten. Styrelsen for Universiteter og
Internationaliserings afgørelser i disse sager kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed.
§ 29. Ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser kan bemyndige en
myndighed under ministeriet eller andre myndigheder efter
forhandling med vedkommende minister til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser.
Stk. 2.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte regler om adgangen til at
påklage afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelse efter stk. 1, herunder at afgørelserne ikke
skal kunne påklages.
Stk. 3.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan efter forhandling med vedkommende minister
fastsætte regler om udøvelsen af de beføjelser,
som en anden myndighed efter forhandling med vedkommende minister
bliver bemyndiget til at udøve efter stk. 1.
Kapitel 6
Ikrafttræden og
overgangsbestemmelser
§ 30. Loven træder i kraft den 1.
juli 2013.
Stk. 2.
Lov nr. 294 af 27. marts 2007 om
Akkrediteringsinstitutionen
for videregående uddannelser ophæves.
Stk. 3.
Bekendtgørelse nr. 684 af 27. juni 2008 om akkreditering og
godkendelse af erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser mv., bekendtgørelse nr. 1174
af 1. december 2008 om akkreditering og godkendelse af
videregående uddannelser under Kulturministeriet og
bekendtgørelse nr. 1402 af 14. december 2009 om kriterier
for universitetsuddannelsers relevans og kvalitet og om sagsgangen
ved godkendelse af universitetsuddannelser forbliver i kraft,
indtil de ophæves eller afløses af regler fastsat i
medfør af denne lov.
Stk. 4.
Formanden for og medlemmerne af
Akkrediteringsrådet, som er udpeget
efter de hidtil gældende regler, fortsætter deres
funktion i Akkrediteringsrådet, indtil formanden og nye
medlemmer af Akkrediteringsrådet udpeges efter § 4.
§ 31. Indtil en uddannelsesinstitution
har opnået instituti?onsakkreditering, er
uddannelsesinstitutionens uddannelser underlagt reglerne for
uddannelsesakkreditering, jf. § 14, dog sættes
turnusakkrediteringen af eksisterende uddannelser og
uddannelsesudbud for den enkelte uddannelsesinstitution i bero i
forbindelse med institutionsakkrediteringen.
Stk. 2.
Hvis der gives afslag på den første
institutionsakkreditering, skal eksisterende uddannelser og
uddannelsesudbud fortsat turnusakkrediteres, jf. § 14.
Stk. 3.
For tidsbegrænsede udbudsgodkendelser, der er givet enten i
medfør af lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsuddannelser eller i medfør af lov om
erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne, bortfalder
tidsbegrænsningen.
§ 32. Akkrediteringsrådet
udarbejder et forslag til plan for institutionsakkreditering
på baggrund af uddannelsesinstitutionernes ansøgning
herom. Samtidig udarbejdes forslag til justering af planen for
turnusakkreditering af eksisterende uddannelser og
uddannelsesudbud. Planerne forelægges ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser til
godkendelse.
§ 33. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.