Fremsat den 7. februar 2013 af
justitsministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af forskellige
lovbestemmelser om aktindsigt m.v.
(Konsekvensændringer i lyset af lov om
offentlighed i forvaltningen og af ændringer i
forvaltningsloven og retsplejeloven)
Justitsministeriet
§ 1
I lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af
personoplysninger, som ændret senest ved § 1 i lov
nr. 1245 af 18. december 2012, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 32, stk. 2,
ændres »offentlighedslovens § 2 samt
§§ 7-11 og 14« til: »lov om offentlighed
i forvaltningen §§ 19-29 og 35«.
§ 2
I lov nr. 442 af 9. juni 2004 om retssikkerhed
ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og
oplysningspligter, som ændret ved lov nr. 525 af 6. juni
2007, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 3 ændres
»§§ 3-10, 12-18 og 22-26« til:
»§§ 3-9 a, 10-18 og 22-26«.
2. §
4 affattes således:
Ȥ
4. I sager om iværksættelse af tvangsindgreb
skal en myndighed, når den mundtligt eller på anden
måde bliver bekendt med oplysninger om en sags faktiske
grundlag eller eksterne faglige vurderinger, der er af betydning
for beslutningen om iværksættelse af tvangsindgreb,
snarest muligt gøre notat om indholdet af oplysningerne
eller vurderingerne. Det gælder dog ikke, hvis oplysningerne
eller vurderingerne i øvrigt fremgår af sagens
dokumenter.
Stk. 2. En myndighed
skal i sager om iværksættelse af tvangsindgreb
endvidere snarest muligt tage notat om væsentlige
sagsekspeditionsskridt, der ikke i øvrigt fremgår af
sagens dokumenter.«
§ 3
I lov om fonde og visse foreninger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 938 af 20. september 2012, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 46, stk. 1, 2. pkt.,
og § 56, stk. 1, 2.
pkt., ændres »Offentlighedslovens
§ 12« til: »Lov om offentlighed i
forvaltningen §§ 30 og 34«.
Beskæftigelsesministeriet
§ 4
I lov om arbejdsmiljø, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1072 af 7. september 2010, som
ændret ved lov nr. 1538 af 21. december 2010 og lov nr. 597
af 14. juni 2011, foretages følgende ændring:
1. § 14, stk. 4,
ophæves.
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 4 og
5.
§ 5
I lov om arbejdsskadesikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 848 af 7. september 2009, som
ændret bl.a. ved § 14 i lov nr. 1287 af 19. december
2012 og senest ved § 9 i lov nr. 1380 af 23. december 2012,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 76 b, stk. 3, 3. pkt.,
ændres »§ 12, stk. 1,« til:
»§ 30«.
§ 6
I lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension,
jf. lovbekendtgørelse nr. 942 af 2. oktober 2009, som
ændret bl.a. ved § 8 i lov nr. 1287 af 19. december 2012
og senest ved § 8 i lov nr. 1380 af 23. december 2012,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 27 g, stk. 3, 3. pkt.,
ændres »§ 12, stk. 1,« til:
»§ 30«.
§ 7
I lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1156 af 3. oktober 2007, som
ændret bl.a. ved § 8 i lov nr. 515 af 17. juni 2008
og senest ved § 15 i lov nr. 1287 af 19. december 2012,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 10 g, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »§ 12, stk. 1,« til:
»§ 30«.
Forsvarsministeriet
§ 8
I militær retsplejelov, lov nr. 531 af 24.
juni 2005, som ændret ved § 100 i lov nr. 538 af 8.
juni 2006, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 4, stk. 1, nr. 3,
ændres »§ 41 c, stk. 3« til:
»§ 41 c, stk. 4«.
2. I
§ 4, stk. 2, nr. 1,
ændres »§ 41 d, stk. 3« til:
»§ 41 d, stk. 5«.
3. I
§ 4, stk. 2, nr. 5,
ændres »§ 729 d, stk. 3« til:
»729 d, stk. 4«.
Økonomi- og
Indenrigsministeriet
§ 9
I lov om kommunernes styrelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 885 af 29. august 2012, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1252 af 18. december 2012 og
§ 1 i lov nr. 1253 af 18. december 2012, foretages
følgende ændringer:
1. § 49, stk. 4,
ophæves.
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 4 og
5.
2. § 56,
stk. 4, ophæves.
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 4 og
5.
§ 10
I lov om forpligtende kommunale samarbejder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 50 af 15. januar 2010, som
ændret ved § 3 i lov nr. 294 af 11. april 2011 og §
1 i lov nr. 587 af 18. juni 2012, foretages følgende
ændring:
1. § 7, stk. 5, affattes
således:
»Stk. 5.
Når interne miljøoplysninger omfattet af lov om
aktindsigt i miljøoplysninger videregives i medfør af
stk. 1-3, mister oplysningerne ikke som følge af
videregivelsen deres interne karakter.«
§ 11
I lov nr. 539 af 24. juni 2005 om visse
proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med
kommunalreformen foretages følgende ændring:
1. I
§ 16, stk. 10,
ændres »§§ 9, 10 og 12-16« til:
»§§ 9, 9 a og 10-16«.
§ 12
I lov nr. 544 af 24. juni 2005 om kommunale
borgerservicecentre, som ændret ved § 1 i lov nr. 389 af
25. maj 2009, foretages følgende ændring:
1. § 3,
stk. 5, affattes således:
»Stk. 5. Når
et borgerservicecenter i medfør af stk. 2 videregiver
interne miljøoplysninger omfattet af lov om aktindsigt i
miljøoplysninger til en anden myndighed, mister
oplysningerne ikke som følge af videregivelsen deres interne
karakter. Det gælder dog kun, såfremt videregivelsen er
fornøden til myndighedens varetagelse af tilsyns- og
kontrolopgaver i forhold til borgerservicecenterets
opgavevaretagelse.«
Miljøministeriet
§ 13
I lov om kemikalier, jf. lovbekendtgørelse
nr. 878 af 26. juni 2010, som ændret senest ved § 8 i
lov nr. 580 af 18. juni 2012, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 35 e, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »§ 11« til: »§ 9
b«.
§ 14
I lov om aktindsigt i miljøoplysninger,
jf. lovbekendtgørelse nr. 660 af 14. juni 2006, som
ændret ved § 8 i lov nr. 571 af 9. juni 2006,
§ 17 i lov nr. 484 af 11. maj 2010 og § 25 i lov nr.
580 af 18. juni 2012, foretages følgende ændring:
1. I
§ 6 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Henvisninger i denne lov til bestemmelser i lov om offentlighed i
forvaltningen skal forstås som henvisninger til de
pågældende bestemmelser i lov nr. 572 af 19. december
1985 om offentlighed i forvaltningen med senere ændringer.
Henvisninger i denne lov til bestemmelser i forvaltningsloven skal
forstås som henvisninger til de pågældende
bestemmelser i lovbekendtgørelse nr. 988 af 9. oktober 2012.
Henvisninger i denne lov til bestemmelser i retsplejeloven skal
forstås som henvisninger til de pågældende
bestemmelser i lovbekendtgørelse nr. 1008 af 24. oktober
2012, som ændret ved § 1 i lov nr. 1242 af 18. december
2012 og § 1 i lov nr. 1387 af 23. december 2012.«
Skatteministeriet
§ 15
I skatteforvaltningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 907 af 28. august 2006, som
ændret senest ved § 2 i lov nr. 925 af 18. september
2012, foretages følgende ændring:
1. I
§ 73, stk. 9,
ændres »§§ 9, 10 og 12-16« til:
»§§ 9, 9 a og 10-16«.
§ 16
I lov nr. 429 af 6. juni 2005 om opkrævning
og inddrivelse af visse fordringer, som ændret senest ved
§ 112 i lov nr. 1336 af 19. december 2008, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 13, stk. 9,
ændres »§§ 9, 10 og 12-16« til:
»§§ 9, 9 a og 10-16«.
Social- og
Integrationsministeriet
§ 17
I lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr. 930 af
17. september 2012, som ændret ved § 7 i lov nr. 326 af
11. april 2012 og § 13 i lov nr. 1380 af 23. december 2012,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 43, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »offentlighedsloven« til: »lov om
offentlighed i forvaltningen, bortset fra bestemmelserne i
§§ 11-12 og 15-17,«.
Ministeriet for Forskning, Innovation
og Videregående Uddannelser
§ 18
I SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 661
af 29. juni 2009, som ændret senest ved § 21 i lov nr.
326 af 11. april 2012, foretages følgende ændring:
1. I
§ 42, stk. 4,
udgår »og offentlighedsloven«.
§ 19
I lov om statens voksenuddannelsesstøtte
(SVU), jf. lovbekendtgørelse nr. 554 af 8. juni 2009, som
ændret ved lov nr. 727 af 25. juni 2010, lov nr. 1566 af 21.
december 2010 og § 2 i lov nr. 1349 af 21. december 2012,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 21, stk. 3,
udgår »og offentlighedsloven«.
§ 20
I lov om specialpædagogisk støtte
ved videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse
nr. 210 af 1. marts 2007, som ændret ved § 2 i lov nr.
78 af 27. januar 2010, § 12 i lov nr. 1373 af 28. december
2011 og § 3 i lov nr. 514 af 4. juni 2012, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 12, stk. 4, 2. pkt.,
og § 16, stk. 3,
udgår »og offentlighedsloven«.
Erhvervs- og
Vækstministeriet
§ 21
I designloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
102 af 24. januar 2012, som ændret ved § 3 i lov nr.
1387 af 23. december 2012, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 52, stk. 2,
ændres »§ 4, stk. 2« til:
»§ 8«.
§ 22
I konkurrenceloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 23 af 17. januar 2013, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 13, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »§ 4, stk. 2, og
§ 6« til: »§§ 8
og 13«.
§ 23
I lov om betalingstjenester og elektroniske
penge, jf. lovbekendtgørelse nr. 365 af 26. april 2011, som
ændret ved lov nr. 1369 af 28. december 2011, § 38 i lov
nr. 1231 af 18. december 2012, § 3 i lov nr. 1287 af 19.
december 2012 og § 6 i lov nr. 1383 af 23. december 2012,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 93, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »§ 12, stk. 1,« til:
»§ 30«.
2. I
§ 98, stk. 6, 2. pkt.,
ændres »§ 4, stk. 2,« til:
»§ 8«.
§ 24
I lov om brugsmodeller, jf.
lovbekendtgørelse nr. 106 af 24. januar 2012, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 65, stk. 2,
ændres »§ 4, stk. 2« til:
»§ 8«.
§ 25
I lov om finansiel virksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 705 af 25. juni 2012, som ændret
bl.a. ved § 1 i lov nr. 1287 af 19. december 2012 og senest
ved § 5 i lov nr. 1383 af 23. december 2012, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 354 a, stk. 3, 2.
pkt., ændres »§ 12,
stk. 1,« til: »§ 30«.
§ 26
I lov om forsikringsformidling, jf.
lovbekendtgørelse nr. 930 af 18. september 2008, som
ændret senest ved § 12 i lov nr. 1287 af 19. december
2012, foretages følgende ændring:
1. I
§ 49 a, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »§ 12, stk. 1,« til:
»§ 30«.
§ 27
I lov om værdipapirhandel m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 855 af 17. august 2012, som
ændret ved § 2 i lov nr. 155 af 28. februar 2012, §
37 i lov nr. 1231 af 18. december 2012, § 2 i lov nr. 1287 af
19. december 2012 og § 8 i lov nr. 1383 af 23. december 2012,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 84 c, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »§ 12, stk. 1,« til: »§
30«.
§ 28
I lov nr. 697 af 25. juni 2010 om
pantebrevsselskaber, som ændret ved § 42 i lov nr. 1231
af 18. december 2012 og § 13 i lov nr. 1287 af 19. december
2012, foretages følgende ændring:
1. I
§ 15, stk. 4, 2. pkt.,
ændres »§ 12, stk. 1,« til:
»§ 30«.
§ 29
I patentloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
108 af 24. januar 2012, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 71, stk. 3,
ændres »§ 4, stk. 2« til:
»§ 8«.
§ 30
I varemærkeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 109 af 24. januar 2012, som
ændret ved § 4 i lov nr. 1387 af 23. december 2012,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 47, stk. 3,
ændres »§ 4, stk. 2« til:
»§ 8«.
§ 31
Loven træder i kraft den 1. januar 2014.
§ 32
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2-5.
Stk. 2.
§§ 8, 21, 23-25 og 27-30 kan ved
kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
Stk. 3.
§§ 1 og 2 kan ved kongelig anordning
sættes i kraft for rigsmyndighedernes behandling af
oplysninger på Færøerne med de ændringer,
som de færøske forhold tilsiger.
Stk. 4.
§§ 1, 3, 8, 21 og 23-30 kan
ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
Stk. 5. § 2
kan ved kongelig anordning sættes i kraft for
rigsmyndighedernes behandling af oplysninger i Grønland med
de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Dette lovforslag er med enkelte ændringer en
genfremsættelse af forslag til lov om ændring af
forskellige lovbestemmelser om aktindsigt m.v. (L 92), som blev
fremsat for Folketinget den 8. december 2010. Lovforslaget blev 1.
behandlet i Folketinget den 13. januar 2011 og blev herefter
henvist til Folketingets Retsudvalg, men bortfaldt (uden yderligere
behandlinger i Folketinget) efter afholdelse af folketingsvalget
den 15. september 2011.
De nævnte ændringer i lovforslaget består
navnlig i visse sproglige og tekniske justeringer samt inddragelse
af nye lovområder, hvor der også er konstateret at
være behov for tilpasninger som følge af forslaget til
ny lov om offentlighed i forvaltningen.
Justitsministeriet har samtidig med dette lovforslag fremsat et
forslag til ny lov om offentlighed i forvaltningen (L 144) (forslag
til offentlighedsloven), hvorved den gældende
offentlighedslov (lov nr. 572 af 19. december 1985 om offentlighed
i forvaltningen med senere ændringer) foreslås
ophævet.
Justitsministeriet har desuden samtidig med dette lovforslag
fremsat et forslag til lov om ændring af forvaltningsloven og
retsplejeloven (ændringer i lyset af lov om offentlighed i
forvaltningen) (L 145), hvori der navnlig foreslås en
række ændringer i forvaltningslovens og retsplejelovens
regler om aktindsigt (herefter omtalt som
følgelovforslaget).
Nærværende lovforslag skal ses i sammenhæng
med de to nævnte lovforslag. En række bestemmelser i
andre love indeholder således henvisninger til dels
bestemmelser i lov om offentlighed i forvaltningen
(offentlighedsloven), som foreslås ophævet og eventuelt
videreført under ændrede paragrafnumre i den nye
offentlighedslov, dels bestemmelser om aktindsigt m.v. i
forvaltningsloven og retsplejeloven, som foreslås
ændret med følgelovforslaget. Formålet med
nærværende lovforslag er at foretage de fornødne
konsekvensændringer i sådanne bestemmelser i anden
lovgivning.
Sigtet med konsekvensændringerne er - ud over de
ændringer, der følger af den nye offentlighedslov og
ændringerne i forvaltningsloven og retsplejeloven, jf.
følgelovforslaget - at videreføre den retstilstand,
som følger af de pågældende bestemmelser i anden
lovgivning, efter at forslaget til den nye offentlighedslov og
følgelovforslaget er trådt i kraft.
2. Baggrund
2.1. Kort om
offentlighedsloven, forvaltningsloven og retsplejeloven
Offentlighedsloven indeholder regler om den almindelige adgang
for offentligheden til efter begæring at få aktindsigt
i forvaltningsmyndighedernes dokumenter. Efter offentlighedsloven
tilkommer retten til aktindsigt enhver og f.eks. ikke blot den, der
er part i sagen, ligesom retten som udgangspunkt omfatter alle
typer af dokumenter og oplysninger.
Forvaltningsloven indeholder en række generelle
forvaltningsprocessuelle regler, der tillægger den, der er
part i en afgørelsessag, forskellige rettigheder og
beføjelser i forbindelse med forvaltningens behandling af
sagen, herunder regler om parters adgang til aktindsigt i
afgørelsessager.
Retsplejeloven indeholder bl.a. regler om aktindsigt inden for
retsplejen. Reglerne er i et vist omfang inspireret af opbygningen
og formuleringen af reglerne om aktindsigt i offentlighedsloven og
i forvaltningsloven.
2.2. Nærmere om de foreslåede ændringer
af offentlighedsloven, forvaltningsloven og
retsplejeloven
Det forslag til en ny offentlighedslov, som er omtalt i pkt. 1,
svarer med visse ændringer til det udkast til en ny
offentlighedslov, der er indeholdt i Offentlighedskommissionens
betænkning nr. 1510/2009 om offentlighedsloven, og
lægger på en lang række punkter op til at udbygge
lovens grundlæggende princip om åbenhed og demokratisk
kontrol med den offentlige forvaltning. Med det
pågældende forslag til en ny offentlighedslov
foreslås imidlertid også en række bestemmelser i
den gældende offentlighedslov videreført, men under
nye paragrafnumre.
Det følgelovforslag, som er omtalt under pkt. 1, har
navnlig til formål - i lyset af forslaget til
offentlighedsloven - at foretage en række ændringer i
forvaltningsloven og retsplejeloven af dels indholdsmæssig,
dels redaktionel karakter med henblik på at skabe
parallelitet mellem på den ene side offentlighedsloven og
på den anden side forvaltningsloven og retsplejeloven, hvor
dette skønnes hensigtsmæssigt.
2.3. Henvisninger i anden lovgivning til
offentlighedsloven, forvaltningsloven og retsplejeloven
Der findes i lovgivningen bestemmelser, som henviser til
bestemmelser i den gældende offentlighedslov. En række
af disse bestemmelser i offentlighedsloven foreslås med
forslaget til den nye offentlighedslov videreført
uændret (under nye paragrafnumre), mens andre bestemmelser
foreslås videreført med enkelte sproglige eller
indholdsmæssige ændringer (under nye
paragrafnumre).
Herudover findes der i lovgivningen bestemmelser, som henviser
til bestemmelser i forvaltningsloven. En række af disse
bestemmelser i forvaltningsloven foreslås med
følge?lovforslaget videreført uændret (under
nye paragrafnumre), mens andre bestemmelser foreslås
videreført med enkelte sproglige eller indholdsmæssige
ændringer under nye paragrafnumre eller stykker i de enkelte
paragraffer.
Der findes derudover enkelte eksempler på, at der i
lovgivning henvises til bestemmelser i retsplejeloven, som med
følgelovforslaget foreslås videreført uden
indholdsmæssige ændringer under nye paragrafnumre eller
nye stykker i de enkelte paragraffer.
3. Lovforslagets hovedindhold
Det er Justitsministeriets opfattelse, at det er
nødvendigt at foretage ændringer i bestemmelser af den
karakter, der er omtalt i pkt. 2.3, i lyset af den nye
offentlighedslov og følgelovforslaget, jf. pkt. 1.
Formålet hermed vil være - udover de ændringer,
der følger af den nye offentlighedslov og
følgelovforslaget - at videreføre den gældende
retstilstand efter de pågældende bestemmelser.
Justitsministeriet har til brug for udarbejdelsen af dette
lovforslag indhentet bidrag fra samtlige ministerier.
Med dette lovforslag lægges der på denne baggrund op
til, at de henvisninger i lovgivningen til sådanne konkrete
bestemmelser i den gældende offentlighedslov, som
foreslås videreført uændret (under nye
paragrafnumre), eller videreført med enkelte sproglige eller
indholdsmæssige ændringer (under nye paragrafnumre),
ændres, så der henvises til de foreslåede nye
bestemmelser i forslaget til den nye offentlighedslov, jf. pkt. 1.
Tilsvarende foreslås for så vidt angår
henvisninger i lovgivningen til de bestemmelser i forvaltningsloven
og retsplejeloven, som foreslås ændret med
følgelovforslaget, jf. pkt. 1.
Desuden foreslås det med nærværende
lovforslag, at henvisninger i lovgivningen til offentlighedsloven,
forvaltningsloven og retsplejeloven i anden lovgivning i en
række tilfælde udvides til også at omfatte nye
bestemmelser, som foreslås fastsat i offentlighedsloven eller
- med følgelovforslaget - i forvaltningsloven eller
retsplejeloven.
Herudover foretages der i den militære retsplejelov
også konsekvensrettelser som følge af tidligere
vedtagne lovændringer, men hvor konsekvensændringerne
ikke tidligere er blevet foretaget, jf. lovforslagets
§ 8, nr. 1 og til dels nr. 2 samt bemærkningerne
hertil.
Det bemærkes, at der desuden i lovgivningen findes en lang
række generelle henvisninger til offentlighedsloven,
forvaltningsloven eller retsplejeloven eller til hele kapitler i
disse love. Det drejer sig navnlig om bestemmelser om, at de
pågældende love eller kapitler finder, henholdsvis ikke
finder anvendelse på et bestemt område, som er
nærmere reguleret ved den pågældende lov.
Sådanne generelle henvisninger i lovgivningen til
offentlighedsloven eller kapitler heri anses for henvisninger til
den nye offentlighedslov, jf. pkt. 1, efter at den er trådt i
kraft, mens sådanne generelle henvisninger til
forvaltningsloven og retsplejeloven eller kapitler heri anses for
henvisninger til forvaltningsloven og retsplejeloven med de
ændringer, som fremgår af følgelovforslaget, jf.
pkt. 1, efter at det er trådt i kraft.
Dog ophæves med nærværende lovforslag nogle
bestemmelser i lovgivningen, som fastsætter, at
offentlighedsloven og forvaltningsloven finder anvendelse på
et bestemt område, men som - i lyset af den nye
offentlighedslov og følgelovforslaget - vil være
overflødige, efter at offentlighedsloven og
følgelovforslaget er trådt i kraft.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget indeholder ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget indeholder ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget indeholder ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder
Lovforslaget har i lyset af sit indhold, jf. pkt. 1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger, ikke været
sendt i høring.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
I bilag 1 til lovforslaget er de foreslåede bestemmelser
sammenholdt med de nugældende regler.
Til § 1
(Persondataloven)
Til nr. 1 (§ 32,
stk. 2)
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
forslaget til offentlighedsloven, jf. pkt. 1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 2
(Retssikkerhedsloven)
Til nr. 1 (§ 3)
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
forslaget til ændringer i forvaltningsloven i
følgelovforslaget, jf. pkt. 1 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2
(§ 4)
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
forslaget til offentlighedsloven, jf. pkt. 1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Efter den gældende offentlighedslovs § 6,
stk. 1, skal en myndighed, der mundtligt modtager oplysninger
vedrørende en sags faktiske omstændigheder, eller som
på anden måde er bekendt med sådanne oplysninger,
gøre notat om indholdet af oplysningerne, medmindre
oplysningerne i øvrigt fremgår af sagens
dokumenter.
Efter bestemmelsens ordlyd gælder pligten kun i sager,
hvor der vil blive truffet afgørelse af en
forvaltningsmyndighed. Det er imidlertid efter gældende ret
ikke afklaret, om beslutninger om iværksættelse af
tvangsindgreb kan betragtes som afgørelser i
forvaltningslovens forstand. Det kan derfor være tvivlsomt, i
hvilket omfang notatpligten efter offentlighedsloven finder
anvendelse i sådanne tilfælde.
På den baggrund er det udtrykkeligt fastsat i
retssikkerhedslovens § 4 - der svarer til offentlighedslovens
§ 6, stk. 1, om notatpligt - at en myndighed i sager om
iværksættelse af tvangsindgreb, som mundtligt modtager
oplysninger vedrørende sagens faktiske omstændigheder
af betydning for beslutningen om iværksættelse af
tvangsindgreb, eller som på anden måde er bekendt med
sådanne oplysninger, skal gøre notat om indholdet af
oplysningerne. Det gælder dog ikke, såfremt
oplysningerne i øvrigt fremgår af sagens
dokumenter.
Bestemmelsen i offentlighedslovens § 6 videreføres
med enkelte sproglige ændringer i § 13 i forslaget til
lov om offentlighed i forvaltningen. Af den foreslåede §
13, stk. 1, følger, at i sager, hvor der vil blive truffet
afgørelse af en myndighed m.v., skal den
pågældende myndighed m.v., når den mundtligt
eller på anden måde bliver bekendt med oplysninger om
en sags faktiske grundlag eller eksterne faglige vurderinger, der
er af betydning for sagens afgørelse, snarest muligt
gøre notat om indholdet af oplysningerne eller
vurderingerne. Det gælder dog ikke, hvis oplysningerne eller
vurderingerne i øvrigt fremgår af sagens dokumenter.
Efter stk. 2 skal en myndighed m.v. i sager, hvor der vil blive
truffet en afgørelse, endvidere snarest muligt tage notat om
væsentlige sagsekspeditionsskridt, der ikke i øvrigt
fremgår af sagens dokumenter.
Med forslaget til en nyaffattelse af retssikkerhedslovens §
4 - der svarer til den foreslåede § 13 i
offentlighedsloven - opretholdes paralleliteten mellem reglerne om
notatpligt i retssikkerhedsloven og offentlighedsloven.
Til § 3
(Fondsloven)
Til nr. 1 (§ 46,
stk. 1, 2. pkt., og § 56, stk. 1, 2. pkt.)
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
forslaget til offentlighedsloven, jf. pkt. 1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 4
(Arbejdsmiljøloven)
Til nr. 1 (§ 14,
stk. 4)
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
forslaget til offentlighedsloven og forslaget til ændringer i
forvaltningsloven i følgelovforslaget, jf. pkt. 1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det er i § 14, stk. 1, i arbejdsmiljøloven
fastsat, at branchearbejdsmiljøråd skal bistå en
eller flere branchers virksomheder med information og
branchevejledning om arbejdsmiljø. Det er i § 14,
stk. 4, i arbejdsmiljøloven fastsat, at for
branchearbejdsmiljørådenes virksomhed gælder
forvaltningsloven og offentlighedsloven.
Med den foreslåede § 3, stk. 1, nr. 1, i
forslaget til offentlighedsloven og den foreslåede
§ 1, stk. 2, nr. 1, i forvaltningsloven gælder
de pågældende love som udgangspunkt for al virksomhed,
der udøves af selvejende institutioner, foreninger, fonde
m.v., der er oprettet ved lov eller i henhold til lov. Det er
derfor ikke længere nødvendigt at have en bestemmelse
i arbejdsmiljøloven om, at forvaltningsloven og
offentlighedsloven finder anvendelse for
branchearbejdsmiljøråd, da disse råd er oprettet
i henhold til lov.
Til § 5
(Lov om arbejdsskadesikring)
Til nr. 1 (§ 76 b,
stk. 3, 3. pkt.)
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
forslaget til offentlighedsloven, jf. pkt. 1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 6
(Lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension)
Til nr. 1 (§ 27 g,
stk. 3, 3. pkt.)
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
forslaget til offentlighedsloven, jf. pkt. 1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 7
(Lov om Lønmodtagernes
Dyrtidsfond)
Til nr. 1 (10 g, stk. 3,
2. pkt.)
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
forslaget til offentlighedsloven, jf. pkt. 1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 8
(Militær retsplejelov)
Til nr. 1 (§ 4,
stk. 1, nr. 3)
Ændringen er en konsekvensrettelse i lyset af lov nr. 1398
af 21. december 2005 om ændring af retsplejeloven
(Behandlingen af større straffesager om økonomisk
kriminalitet, adgang til teleoplysning i visse
børsstrafferetlige sager m.v.), hvorved der blev indsat et
nyt stk. 2 i retsplejelovens § 41 c, således
at det dagældende stk. 3 blev ændret til
stk. 4. Henvisningen til den pågældende
bestemmelse i retsplejeloven er ikke tidligere
konsekvensændret i den militære retsplejelovs
§ 4, stk. 1, nr. 3, og ændringen
foreslås derfor med nærværende lovforslag.
Til nr. 2 (§ 4,
stk. 2, nr. 1)
I den militære retsplejelov § 4, stk. 2,
nr. 1, henvises til retsplejelovens § 41 d,
stk. 3.
Ved lov nr. 168 af 12. marts 2008 om ændring af
retsplejeloven, lov om retsafgifter og arveloven (Retsmægling
m.v.) blev der indsat et nyt stk. 2 i retsplejelovens
§ 41 d, således at det dagældende stk. 3
blev ændret til stk. 4. Henvisningen til den
pågældende bestemmelse i retsplejeloven er ikke
tidligere konsekvensændret i den militære retsplejelovs
§ 4, stk. 2, nr. 1.
Med følgelovforslaget, jf. pkt. 1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger, foreslås retsplejelovens
§ 41 d, stk. 3, erstattet med et nyt stk. 3 og
4. De gældende bestemmelser i retsplejelovens § 41
d, stk. 4 og 5, bliver herefter til stk. 5 og 6.
På denne baggrund foreslås den nuværende
henvisning i den militære retsplejelovs § 4,
stk. 2, nr. 1, til retsplejelovens § 41 d,
stk. 3, ændret til en henvisning til retsplejelovens
§ 41 d, stk. 5.
Til nr. 3 (§ 4,
stk. 2, nr. 5)
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
forslaget til ændringer i retsplejeloven i
følgelovforslaget, jf. pkt. 1 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til § 9
(Kommunestyrelsesloven)
Til nr. 1 og 2 (§ 49,
stk. 4, og § 56, stk. 4)
Der er tale om konsekvensændringer som følge af
forslaget til offentlighedsloven, jf. pkt. 1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Interne dokumenter, der afgives af en kommunal eller regional
myndighed til den kommunale eller regionale tilsynsmyndighed eller
til økonomi- og indenrigsministeren til brug for
udøvelsen af tilsynet, vil i medfør af den
foreslåede § 23, stk. 2, jf. stk. 1, i
offentlighedsloven ikke miste deres interne karakter som
følge af denne afgivelse, da afgivelsen sker af retlige
grunde. Bestemmelserne i § 49, stk. 4, og
§ 56, stk. 4, i kommunestyrelsesloven er derfor
overflødige.
Til § 10
(Lov om forpligtende kommunale
samarbejder)
Til nr. 1 (§ 7,
stk. 5)
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
forslaget til offentlighedsloven, jf. pkt. 1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Interne arbejdsdokumenter, der udveksles mellem en delegerende
og en bemyndiget kommune i et forpligtende kommunalt samarbejde,
vil i medfør af den foreslåede § 23,
stk. 2, jf. stk. 1, i offentlighedsloven ikke miste deres
interne karakter som følge af denne afgivelse, da afgivelsen
sker af retlige grunde. Det er således overflødigt, at
det i § 7, stk. 5, fastsættes, at når
arbejdsdokumenter, der i henhold til lov om offentlighed i
forvaltningen og forvaltningsloven er interne, videregives i denne
forbindelse, mister dokumenterne ikke som følge af
videregivelsen deres interne karakter. Denne del af bestemmelsen
foreslås derfor ophævet.
Det foreslås samtidig, at det fastholdes, at det i
bestemmelsen fastsættes, at når interne
miljøoplysninger omfattet af lov om aktindsigt i
miljøoplysninger videregives i denne forbindelse, mister
oplysningerne ikke deres interne karakter.
Til § 11
(Lov om visse proceduremæssige
spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen)
Til nr. 1 (§ 16,
stk. 10)
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
forslaget til ændringer i forvaltningsloven i
følgelovforslaget, jf. pkt. 1 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Formålet med bestemmelsen i § 16, stk. 10,
i lov om visse proceduremæssige spørgsmål i
forbindelse med kommunalreformen (procedureloven) er at
fastsætte en ret for de ansatte til, når de har
modtaget skriftlig orientering om, til hvilken myndighed de skal
overføres som led i kommunalreformen, efter anmodning at
få aktindsigt efter forvaltningslovens regler om
partsaktindsigt. Også efter ændringen af
forvaltningslovens regler om partsaktindsigt skal reglerne i
procedureloven herom gælde, idet det ikke kan afvises, at
ansatte, som har været overført til en anden myndighed
som led i kommunalreformen, fremover måtte ønske at
gøre brug af den nævnte ret til aktindsigt. Det
foreslås på den baggrund, at procedurelovens
§ 16, stk. 10, ændres, således at der
henvises til bestemmelserne i forvaltningslovens
§§ 9, 9 a og 10-16 om partsaktindsigt.
Til § 12
(Lov om kommunale
borgerservicecentre)
Til nr. 1
(§ 3, stk. 5)
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
forslaget til offentlighedsloven, jf. pkt. 1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
I tilfælde, hvor videregivelsen efter bestemmelsen er
fornøden til myndighedens varetagelse af tilsyns- og
kontrolopgaver i forhold til borgerservicecenterets
opgavevaretagelse, vil videregivelse af interne arbejdsdokumenter
fra et borgerservicecenter til en myndighed, for hvem et
borgerservicecenter varetager en administrativ
borgerbetjeningsopgave, i medfør af den foreslåede
§ 23, stk. 2, jf. stk. 1, i offentlighedsloven ikke
indebære, at arbejdsdokumenterne mister deres interne
karakter som følge af denne afgivelse, da afgivelsen sker af
retlige grunde. Det er således overflødigt, at det i
§ 3, stk. 5, fastsættes, at når arbejdsdokumenter,
der i henhold til lov om offentlighed i forvaltningen og
forvaltningsloven er interne, videregives i denne forbindelse,
mister dokumenterne ikke som følge af videregivelsen deres
interne karakter. Denne del af bestemmelsen foreslås derfor
ophævet.
Det foreslås samtidig, at det fastholdes, at det i
bestemmelsen fastsættes, at når interne
miljøoplysninger omfattet af lov om aktindsigt i
miljøoplysninger videregives i denne forbindelse, mister
oplysningerne ikke deres interne karakter.
Til § 13
(Lov om kemikalier)
Til nr. 1 (§ 35 e,
stk. 1, 2. pkt.)
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
forslaget til ændringer i forvaltningsloven i
følgelovforslaget, jf. pkt. 1 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til § 14
(Miljøoplysningsloven)
Til nr. 1 (§ 6,
stk. 2)
Det følger af § 42, stk. 4, i forslaget til ny
offentlighedslov og af § 3, stk. 2, i
følgelovforslaget, at henvisninger i
miljøoplysningsloven til offentlighedsloven og til
forvaltningsloven og retsplejeloven efter ikrafttrædelsen af
den nye offentlighedslov og de ændringer i forvaltningsloven
og retsplejeloven, der foreslås med følgelovforslaget,
jf. pkt. 1 i lovforslagets almindelige bemærkninger, fortsat
vil være til de hidtil gældende bestemmelser i
offentlighedsloven, forvaltningsloven og retsplejeloven.
Formålet hermed er at sikre, at gældende ret på
miljøoplysningslovens område uden ændringer
videreføres, hvis det forslag til en ny samlet
miljøoplysningslov, som Miljøministeriet agter at
fremsætte, ikke måtte være vedtaget og
trådt i kraft den 1. januar 2014, hvor den nye
offentlighedslov og de foreslåede ændringer i
forvaltningsloven og retsplejeloven vil træde i kraft.
Forslaget til § 6, stk. 2, i miljøoplysningsloven
skal forstås i overensstemmelse med det ovenfor
anførte.
Til § 15
(Skatteforvaltningsloven)
Til nr. 1 (§ 73,
stk. 9)
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
forslaget til ændringer i forvaltningsloven i
følgelovforslaget, jf. pkt. 1 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til § 16
(Lov om opkrævning og
inddrivelse af visse fordringer)
Til nr. 1 (§ 13,
stk. 9)
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
forslaget til ændringer i forvaltningsloven i
følgelovforslaget, jf. pkt. 1 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til § 17
(Lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område)
Til nr. 1 (§ 43,
stk. 1, 1. pkt.,)
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
forslaget til offentlighedsloven, jf. pkt. 1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Det er i § 43, stk. 1, i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område fastsat, at
når en myndighed overlader opgaver efter en række
sociale og beskæftigelsesmæssige love til andre end
offentlige myndigheder (til private), er disse private omfattet af
reglerne i forvaltningsloven og offentlighedsloven i forhold til
den opgave, som de i den forbindelse udfører.
I § 3 i forslaget til offentlighedsloven er det
foreslået, at de nye bestemmelser i lovforslagets
§§ 11-12 og §§ 15-17 (om
dataudtræk, ret til indsigt i databeskrivelsen,
journalisering, postlister og aktiv information) ikke skal
gælde for andre end myndigheder, der henregnes til den
offentlige forvaltning. Den foreslåede ændring i
§ 43, stk. 1, i den sociale retssikkerhedslov
medfører, at afgrænsningen af anvendelsen af de
pågældende nye bestemmelser bliver den samme i den
sociale retssikkerhedslov som i offentlighedsloven. Der
lægges således op til en ordning, der svarer til
gældende ret.
Til § 18
(SU-loven)
Til nr. 1 (§ 42,
stk. 4)
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
forslaget til offentlighedsloven, jf. pkt. 1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Med den foreslåede § 5, stk. 1, i forslaget
til offentlighedsloven gælder offentlighedsloven for
selskaber, institutioner, personligt ejede virksomheder, foreninger
m.v., i det omfang de ved lov eller i henhold til lov har
fået tillagt beføjelser til at træffe
afgørelser på statens, en regions eller en kommunes
vegne. Det er derfor ikke længere nødvendigt at have
en bestemmelse i SU-loven om, at offentlighedsloven finder
anvendelse for institutioner, der er tillagt
afgørelseskompetence af Styrelsen for Statens
Uddannelsesstøtte.
Da der fortsat kan være enkelte institutioner, der er
tillagt afgørelseskompetence, og som ikke er omfattet af 1,
stk. 2, i forvaltningsloven, som denne bestemmelse
foreslås affattet i følgelovforslagets § 1,
nr. 1, foreslås det, at bestemmelsen i SU-lovens
§ 42, stk. 4, om, at forvaltningsloven gælder
i de omhandlede tilfælde, opretholdes.
Til § 19
(Lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU))
Til nr. 1 (§ 21,
stk. 3)
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
forslaget til offentlighedsloven, jf. pkt. 1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Med den foreslåede § 5, stk. 1, i forslaget
til offentlighedsloven gælder offentlighedsloven for
selskaber, institutioner, personligt ejede virksomheder, foreninger
m.v., i det omfang de ved lov eller i henhold til lov har
fået tillagt beføjelser til at træffe
afgørelser på statens, en regions eller en kommunes
vegne. Det er derfor ikke længere nødvendigt at have
en bestemmelse i lov om statens voksenuddannelsesstøtte
(SVU) om, at offentlighedsloven finder anvendelse for
uddannelsessteder, der er tillagt afgørelseskompetence.
Da der fortsat kan være enkelte institutioner, der er
tillagt afgørelseskompetence, og som ikke er omfattet af 1,
stk. 2, i forvaltningsloven, som denne bestemmelse
foreslås affattet i følgelovforslagets § 1,
nr. 1, foreslås det, at bestemmelsen i lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU) § 21, stk. 3,
om, at forvaltningsloven gælder i de omhandlede
tilfælde, opretholdes.
Til § 20
(Lov om specialpædagogisk
støtte ved videregående uddannelser)
Til nr. 1 (§ 12,
stk. 4, 2. pkt., og § 16, stk. 3)
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
forslaget til offentlighedsloven, jf. pkt. 1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Med den foreslåede § 5, stk. 1, i forslaget
til offentlighedslov gælder offentlighedsloven for selskaber,
institutioner, personligt ejede virksomheder, foreninger m.v., i
det omfang de ved lov eller i henhold til lov har fået
tillagt beføjelser til at træffe afgørelser
på statens, en regions eller en kommunes vegne. Det er derfor
ikke længere nødvendigt at have bestemmelser i lov om
specialpædagogisk støtte ved videregående
uddannelser om, at offentlighedsloven finder anvendelse for
uddannelsessteder, der er tillagt afgørelseskompetence.
Da der fortsat kan være enkelte institutioner, der er
tillagt afgørelseskompetence, og som ikke er omfattet af 1,
stk. 2, i forvaltningsloven, som denne bestemmelse
foreslås affattet i følgelovforslagets § 1,
nr. 1, foreslås det, at bestemmelserne i lov om
specialpædagogisk støtte ved videregående
uddannelser § 12, stk. 4, 2. pkt., og
§ 16, stk. 3, om, at forvaltningsloven gælder
i de omhandlede tilfælde, opretholdes.
Til § 21
(Designloven)
Til nr. 1 (§ 52,
stk. 2)
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
forslaget til offentlighedsloven, jf. pkt. 1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 22
(Konkurrenceloven)
Til nr. 1 (§ 13,
stk. 1, 2. pkt.)
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
forslaget til offentlighedsloven, jf. pkt. 1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 23
(Lov om betalingstjenester og
elektroniske penge)
Til nr. 1 og 2 (§ 93,
stk. 3, 2. pkt., og § 98, stk. 6, 2. pkt.)
Der er tale om konsekvensændringer som følge af
forslaget til offentlighedsloven, jf. pkt. 1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 24
(Lov om brugsmodeller)
Til nr. 1 (§ 65,
stk. 2)
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
forslaget til offentlighedsloven, jf. pkt. 1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 25
(Lov om finansiel virksomhed)
Til nr. 1 (§ 354 a,
stk. 3, 2. pkt.)
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
forslaget til offentlighedsloven, jf. pkt. 1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 26
(lov om forsikringsformidling)
Til nr. 1 (§ 49 a,
stk. 3, 2. pkt.)
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
forslaget til offentlighedsloven, jf. pkt. 1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 27
(Lov om værdipapirhandel
m.v.)
Til nr. 1 (§ 84 c,
stk. 3, 2. pkt.)
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
forslaget til offentlighedsloven, jf. pkt. 1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 28
(Lov om pantebrevsselskaber)
Til nr. 1 (§ 15,
stk. 4, 2. pkt.)
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
forslaget til offentlighedsloven, jf. pkt. 1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 29
(Patentloven)
Til nr. 1 (§ 71,
stk. 3)
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
forslaget til offentlighedsloven, jf. pkt. 1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 30
(Varemærkeloven)
Til nr. 1 (§ 47,
stk. 3)
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
forslaget til offentlighedsloven, jf. pkt. 1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 31
(Ikrafttræden)
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2014, så den træder i kraft samtidigt med den nye
offentlighedslov samt ændringerne i forvaltningsloven og
retsplejeloven.
Til § 32
(Færøerne og
Grønland)
Bestemmelsen fastsætter lovens territoriale gyldighed.
Bestemmelsen indebærer, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland. Visse af lovens
bestemmelser kan dog ved kongelig anordning helt eller delvist
sættes i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Visse bestemmelser kan ved kongelig anordning sættes i kraft
for rigsmyndighedernes behandling af oplysninger på
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger. Visse af lovens bestemmelser
kan ved kongelig anordning endvidere helt eller delvist
sættes i kraft for Grønland med de ændringer,
som de grønlandske forhold tilsiger. En enkelt af lovens
bestemmelser kan ved kongelig anordning sættes i kraft for
rigsmyndighedernes behandling af oplysninger i Grønland med
de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | Justitsministeriet | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling
af personoplysninger, som ændret senest ved § 1 i
lov nr. 1245 af 18. december 2012, foretages følgende
ændring: | § 32. … | | | Stk. 2.
Oplysninger, der behandles for den offentlige forvaltning som led i
administrativ sagsbehandling, kan undtages fra indsigtsretten i
samme omfang som efter reglerne i offentlighedslovens § 2
samt §§ 7-11 og 14. | | 1. I § 32, stk. 2, ændres
»offentlighedslovens § 2 samt
§§ 7-11 og 14« til: »lov om offentlighed
i forvaltningen §§ 19-29 og 35«. | … | | | | | | | | § 2 | | | | | | I lov nr. 442 af 9. juni 2004 om
retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og
oplysningspligter, som ændret ved lov nr. 525 af 6. juni
2007, foretages følgende ændring: | | | | § 3. Ved
beslutninger om iværksættelse af tvangsindgreb finder
forvaltningslovens §§ 3-10, 12-18 og 22-26
anvendelse. | | 1. I § 3 ændres
»§§ 3-10, 12-18 og 22-26« til:
»§§ 3-9 a, 10-18 og 22-26«. | | | | | | 2. § 4 affattes således: | § 4. I
sager om iværksættelse af tvangsindgreb skal en
myndighed, som mundtligt modtager oplysninger vedrørende
sagens faktiske omstændigheder af betydning for beslutningen
om iværksættelse af tvangsindgreb, eller som på
anden måde er bekendt med sådanne oplysninger,
gøre notat om indholdet af oplysningerne. Det gælder
dog ikke, såfremt oplysningerne i øvrigt fremgår
af sagens dokumenter. | | Ȥ 4. I
sager om iværksættelse af tvangsindgreb skal en
myndighed, når den mundtligt eller på anden måde
bliver bekendt med oplysninger om en sags faktiske grundlag eller
eksterne faglige vurderinger, der er af betydning for beslutningen
om iværksættelse af tvangsindgreb, snarest muligt
gøre notat om indholdet af oplysningerne eller
vurderingerne. Det gælder dog ikke, hvis oplysningerne eller
vurderingerne i øvrigt fremgår af sagens
dokumenter. Stk. 2. En myndighed
skal i sager om iværksættelse af tvangsindgreb
endvidere snarest muligt tage notat om væsentlige
sagsekspeditionsskridt, der ikke i øvrigt fremgår af
sagens dokumenter.« | | | | | | § 3 | | | | | | I lov om fonde og visse foreninger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 938 af 20. september 2012, foretages
følgende ændring: | | | | § 46.
Enhver har ret til hos skattemyndigheden at få kopi af en
fonds vedtægter og årsregnskaber samt oplysning om,
hvordan fondens bestyrelse er sammensat. Offentlighedslovens
§ 12 finder tilsvarende anvendelse. | | 1. I § 46, stk. 1, 2. pkt., og
§ 56, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »Offentlighedslovens § 12« til:
»Lov om offentlighed i forvaltningen §§ 30 og
34«. | . . . | | | | | | § 56.
Enhver har ret til hos skattemyndigheden at få kopi af en
forenings vedtægter og årsregnskaber samt oplysning om,
hvordan foreningens bestyrelse eller ledelse er sammensat.
Offentlighedslovens § 12 finder tilsvarende
anvendelse. | | | . . . | | | | |
Beskæftigelsesministeriet | | | | | | § 4 | | | | | | I lov om arbejdsmiljø, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1072 af 7. september 2010, som
ændret ved lov nr. 1538 af 21. december 2010 og lov nr. 597
af 14. juni 2011, foretages følgende ændring: | § 14.
… | | | Stk. 4. For
branchearbejdsmiljørådenes virksomhed gælder
forvaltningsloven og lov om offentlighed i forvaltningen. | | 1. § 14, stk. 4,
ophæves. Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 4 og
5. | … | | | | | § 5 | | | | | | I lov om arbejdsskadesikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 848 af 7. september 2009, som
ændret bl.a. ved § 14 i lov nr. 1287 af 19. december
2012 og senest ved § 9 i lov nr. 1380 af 23. december 2012,
foretages følgende ændring: | § 76 b.
… | | | Stk. 3.
Offentliggørelse efter stk. 1 og stk. 2 kan dog ikke
ske, hvis det vil medføre uforholdsmæssig stor skade
for Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring, eller
efterforskningsmæssige henholdsvis samfundsmæssige
hensyn i øvrigt taler imod offentliggørelse. Der kan
desuden ikke ske offentliggørelse af sager omfattet af
§ 63 a, stk. 8, 1. pkt. Offentliggørelsen
må ikke indeholde oplysninger omfattet af § 12,
stk. 1, i lov om offentlighed i forvaltningen. | | 1. I § 76 b, stk. 3, 3. pkt.,
ændres »§ 12, stk. 1,« til:
»§ 30«. | … | | | | | | | | § 6 | | | | | | I lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension, jf. lovbekendtgørelse nr. 942 af 2.
oktober 2009, som ændret bl.a. ved § 8 i lov nr. 1287 af
19. december 2012 og senest ved § 8 i lov nr. 1380 af 23.
december 2012, foretages følgende ændring: | § 27 g.
… | | | Stk. 3.
Offentliggørelse efter stk. 1 og stk. 2 kan dog ikke
ske, hvis det vil medføre uforholdsmæssig stor skade
for Arbejdsmarkedets Tillægspension eller
efterforskningsmæssige henholdsvis samfundsmæssige
hensyn i øvrigt taler imod offentliggørelse. Der kan
desuden ikke ske offentliggørelse af sager omfattet af
§ 19 a, stk. 1. Offentliggørelsen må
ikke indeholde oplysninger omfattet af § 12, stk. 1,
i lov om offentlighed i forvaltningen. | | 1. I § 27 g, stk. 3, 3. pkt.,
ændres »§ 12, stk. 1,« til:
»§ 30«. | … | | | | | | | | § 7 | | | | | | I lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1156 af 3. oktober 2007, som
ændret bl.a. ved § 8 i lov nr. 515 af 17. juni 2008
og senest ved § 15 i lov nr. 1287 af 19. december 2012,
foretages følgende ændring: | § 10 g.
… | | | Stk. 2.
Offentliggørelse efter stk. 1 og stk. 2 kan dog ikke
ske, hvis det vil medføre uforholdsmæssig stor skade
for Lønmodtagernes Dyrtidsfond eller
efterforskningsmæssige henholdsvis samfundsmæssige
hensyn i øvrigt taler imod offentliggørelse.
Offentliggørelsen må ikke indeholde oplysninger
omfattet af § 12, stk. 1, i lov om offentlighed i
forvaltningen. | | 1. I § 10 g, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »§ 12, stk. 1,« til:
»§ 30«. | … | | | | | Forsvarsministeriet | | | | | | § 8 | | | | | | I militær retsplejelov, lov nr. 531 af
24. juni 2005, som ændret ved § 100 i lov nr. 538
af 8. juni 2006, foretages følgende ændringer: | § 4.
Hvis hensynet til den militære sikkerhed kræver det,
kan retten beslutte, … | | | 3) | at retten til aktindsigt i domme og
kendelser m.v. begrænses, jf. retsplejelovens
§ 41 b, stk. 3, § 41 c,
stk. 3, og § 41 f, stk. 1, 3 og 5, | | 1. I § 4, stk. 1, nr. 3,
ændres »§ 41 c, stk. 3« til:
»§ 41 c, stk. 4«. | … | | | Stk. 2.
Hvis samme hensyn som nævnt i stk. 1 kræver det,
kan auditøren beslutte, | | | 1) | at retten til aktindsigt i straffesager,
der er afsluttet, begrænses, jf. retsplejelovens
§ 41 d, stk. 3, | | 2. I § 4, stk. 2, nr. 1,
ændres »§ 41 d, stk. 3« til:
»§ 41 d, stk. 5«. | … | | | 5) | at retten til aktindsigt for den, der har
været sigtet, i dokumenter, der vedrører sagen,
begrænses, jf. retsplejelovens § 729 d,
stk. 3. | | 3. I § 4, stk. 2, nr. 5,
ændres »§ 729 d, stk. 3« til:
»729 d, stk. 4«. | | | | | | Økonomi- og
Indenrigsministeriet | | | | | | § 9 | | | | | | I lov om kommunernes styrelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 885 af 29. august 2012, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1252 af 18. december 2012 og
§ 1 i lov nr. 1253 af 18. december 2012, foretages
følgende ændringer: | | | | § 49.
… | | | Stk. 4.
Når statsforvaltningen til brug for udøvelsen af
tilsynet modtager arbejdsdokumenter, der i henhold til lov om
offentlighed i forvaltningen og forvaltningsloven er interne,
mister dokumenterne ikke som følge af videregivelsen deres
interne karakter. | | 1. § 49, stk. 4,
ophæves. | Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 4 og
5. | | | | … | | | | | | § 56.
… | | | Stk. 4.
Når økonomi- og indenrigsministeren til brug for
udøvelsen af tilsynet modtager arbejdsdokumenter, der i
henhold til lov om offentlighed i forvaltningen og
forvaltningsloven er interne, mister dokumenterne ikke som
følge af videregivelsen deres interne karakter. | | 2. § 56, stk. 4,
ophæves. | Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 4 og
5. | | | | | … | | | | | | | | § 10 | | | | | | I lov om forpligtende kommunale samarbejder,
jf. lovbekendtgørelse nr. 50 af 15. januar 2010, som
ændret ved § 3 i lov nr. 294 af 11. april 2011 og §
1 i lov nr. 587 af 18. juni 2012, foretages følgende
ændring: | | | | § 7.
… | | 1. § 7, stk. 5, affattes
således: | Stk. 5.
Når arbejdsdokumenter, der i henhold til lov om offentlighed
i forvaltningen og forvaltningsloven er interne, videregives i
medfør af stk. 1-3, mister dokumenterne ikke som
følge af videregivelsen deres interne karakter. Det samme
gælder interne miljøoplysninger omfattet af lov om
aktindsigt i miljøoplysninger. | | »Stk. 5.
Når interne miljøoplysninger omfattet af lov om
aktindsigt i miljøoplysninger videregives i medfør af
stk. 1-3, mister oplysningerne ikke som følge af
videregivelsen deres interne karakter.« | | | | | | § 11 | | | | | | I lov nr. 539 af 24. juni 2005 om visse
proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med
kommunalreformen foretages følgende ændring: | § 16.
… | | | Stk. 10. En
ansat, der overføres efter § 4, har, når den
ansatte har modtaget skriftlig orientering om, til hvilken
myndighed den ansatte skal overføres, ret til aktindsigt
efter reglerne om partsaktindsigt i forvaltningslovens
§§ 9, 10 og 12-16 i oplysninger om fordelingen af
den pågældende ansatte. | | 1. I § 16, stk. 10, ændres
»§§ 9, 10 og 12-16« til:
»§§ 9, 9 a, og 10-16«. | | | | | | § 12 | | | | | | I lov nr. 544 af 24. juni 2005 om kommunale
borgerservicecentre, som ændret ved § 1 i lov nr. 389 af
25. maj 2009, foretages følgende ændring: | | | | | | | § 3.
… | | 1. § 3, stk. 5, affattes
således: | Stk. 5.
Når et borgerservicecenter i medfør af stk. 2
videregiver arbejdsdokumenter, der i henhold til lov om
offentlighed i forvaltningen og forvaltningsloven er interne, til
en anden myndighed, mister dokumenterne ikke som følge af
videregivelsen deres interne karakter. Det samme gælder
interne miljøoplysninger omfattet af lov om aktindsigt i
miljøoplysninger. Det gælder dog kun, såfremt
videregivelsen er fornøden til myndighedens varetagelse af
tilsyns- og kontrolopgaver i forhold til borgerservicecenterets
opgavevaretagelse. | | »Stk. 5. Når et
borgerservicecenter i medfør af stk. 2 videregiver interne
miljøoplysninger omfattet af lov om aktindsigt i
miljøoplysninger til en anden myndighed, mister
oplysningerne ikke som følge af videregivelsen deres interne
karakter. Det gælder dog kun, såfremt videregivelsen er
fornøden til myndighedens varetagelse af tilsyns- og
kontrolopgaver i forhold til borgerservicecenterets
opgavevaretagelse.« | … | | | | | | | | Miljøministeriet | | | | | | § 13 | | | | | | I lov om kemikalier, jf.
lovbekendtgørelse nr. 878 af 26. juni 2010, som ændret
senest ved § 8 i lov nr. 580 af 18. juni 2012, foretages
følgende ændring: | | | | § 35 e. Den administrative
behandling af sager efter § 35 d, stk. 2, nr. 1,
sker på grundlag af reglerne i stk. 2-4. Reglerne i
forvaltningslovens § 11 og §§ 19-21 finder
ikke anvendelse. | | 1. I § 35 e, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »§ 11« til: »§ 9
b«. | … | | | | | | | | § 14 | | | | | | I lov om aktindsigt i
miljøoplysninger, jf. lovbekendtgørelse nr. 660 af
14. juni 2006, som ændret ved § 8 i lov nr. 571 af 9.
juni 2006, § 17 i lov nr. 484 af 11. maj 2010 og §
25 i lov nr. 580 af 18. juni 2012, foretages følgende
ændring: | | | | § 6.
Loven træder i kraft den 1. juli 1994. | | 1. I § 6 indsættes som stk. 2: | | | »Stk. 2.
Henvisninger i denne lov til bestemmelser i lov om offentlighed i
forvaltningen skal forstås som henvisninger til de
pågældende bestemmelser i lov nr. 572 af 19. december
1985 om offentlighed i forvaltningen med senere ændringer.
Henvisninger i denne lov til bestemmelser i forvaltningsloven skal
forstås som henvisninger til de pågældende
bestemmelser i lovbekendtgørelse nr. 988 af 9. oktober 2012.
Henvisninger i denne lov til bestemmelser i retsplejeloven skal
forstås som henvisninger til de pågældende
bestemmelser i lovbekendtgørelse nr. 1008 af 24. oktober
2012, som ændret ved § 1 i lov nr. 1242 af 18. december
2012 og § 1 i lov nr. 1387 af 23. december 2012.« | | | | | | Skatteministeriet | | | | | | § 15 | | | | | | I skatteforvaltningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 907 af 28. august 2006, som
ændret senest ved § 2 i lov nr. 925 af 18. september
2012, foretages følgende ændring: | § 73.
… | | | Stk. 9. En
ansat, der overføres efter § 67, har, når
den ansatte har modtaget skriftlig orientering om
overførslen, ret til aktindsigt efter reglerne om
partsaktindsigt i forvaltningslovens §§ 9, 10 og
12-16 i oplysningerne om overførslen. | | 1. I § 73, stk. 9, ændres
»§§ 9, 10 og 12-16« til:
»§§ 9, 9 a og 10-16«. | | | | | | § 16 | | | | | | I lov nr. 429 af 6. juni 2005 om
opkrævning og inddrivelse af visse fordringer, som
ændret senest ved § 112 i lov nr. 1336 af 19.
december 2008, foretages følgende ændring: | § 13.
… | | | Stk. 9. En
ansat, der overføres efter § 7, har, når den
ansatte har modtaget skriftlig orientering om overførslen,
ret til aktindsigt efter reglerne om partsaktindsigt i
forvaltningslovens §§ 9, 10 og 12-16 i oplysningerne
om overførslen. | | 1. I § 13, stk. 9, ændres
»§§ 9, 10 og 12-16« til:
»§§ 9, 9 a og 10-16«. | | | | | | Social- og
Integrationsministeriet | | | | | | § 17 | | | | | | I lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr.
930 af 17. september 2012, som ændret ved § 7 i lov nr.
326 af 11. april 2012 og § 13 i lov nr. 1380 af 23. december
2012, foretages følgende ændring: | | | | § 43.
Når en myndighed overlader opgaver efter lov om aktiv
socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
dagtilbudsloven, lov om sygedagpenge, lov om ret til orlov og
dagpenge ved barsel og lov om social service til andre end
offentlige myndigheder, er disse omfattet af reglerne i
forvaltningsloven og offentlighedsloven i forhold til den opgave,
der udføres. Dette gælder også for
privatinstitutioner, jf. § 19, stk. 4, og § 51, stk. 4, i
dagtilbudsloven og for friplejeboliger. | | 1. I § 43, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »offentlighedsloven« til: »lov om
offentlighed i forvaltningen, bortset fra bestemmelserne i
§§ 11-12 og 15-17,«. | … | | | | | | | | Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående Uddannelser | | | | | | § 18 | | | | | | I SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr.
661 af 29. juni 2009, som ændret senest ved § 21 i lov
nr. 326 af 11. april 2012, foretages følgende
ændring: | § 42.
… | | | Stk. 4.
Forvaltningsloven og offentlighedsloven gælder for sager
behandlet af en uddannelsesinstitution, der ikke er en del af den
offentlige forvaltning, og som er tillagt beføjelser til at
træffe afgørelser efter stk. 1 og 2, jf.
§ 43, stk. 1. | | 1. I § 42, stk. 4, udgår
»og offentlighedsloven«. | | | | | | § 19 | | | | | | I lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU), jf. lovbekendtgørelse
nr. 554 af 8. juni 2009, som ændret ved lov nr. 727 af 25.
juni 2010, lov nr. 1566 af 21. december 2010 og § 2 i lov nr.
1349 af 21. december 2012, foretages følgende
ændring: | § 21.
… | | | Stk. 3. I
det omfang uddannelsessteder, der ikke er en del af den offentlige
forvaltning, tillægges beføjelser til at træffe
afgørelser efter denne lov, gælder forvaltningsloven
og offentlighedsloven for disse uddannelsessteder. | | 1. I § 21, stk. 3, udgår
»og offentlighedsloven«. | | | | … | | | | | § 20 | | | | | | I lov om specialpædagogisk
støtte ved videregående uddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 210 af 1. marts 2007, som ændret
ved § 2 i lov nr. 78 af 27. januar 2010, § 12 i lov nr.
1373 af 28. december 2011 og § 3 i lov nr. 514 af 4. juni
2012, foretages følgende ændring: | § 12.
… | | | Stk. 4.
Institutionen, henholdsvis ansættelsesinstitutionen, yder
støtten til den studerende i overensstemmelse med styrelsens
afgørelse og afholder udgifterne hertil. Ved institutionens
afgørelser herom gælder forvaltningsloven og
offentlighedsloven for institutioner, der ikke er en del af den
offentlige forvaltning. | | 1. I § 12, stk. 4, 2. pkt., og
§ 16, stk. 3,
udgår:»og offentlighedsloven«. | … | | | | | | § 16.
… Stk. 3. I
det omfang uddannelsesinstitutioner, der ikke er en del af den
offentlige forvaltning, efter stk. 1 tillægges
beføjelse til at træffe afgørelse efter denne
lov, gælder forvaltningsloven og offentlighedsloven for disse
institutioner. | | | … | | | | | | | | Erhvervs- og
Vækstministeriet | | | | | | § 21 | | | | | | I designloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 102 af 24. januar 2012, som ændret ved § 3 i lov nr.
1387 af 23. december 2012, foretages følgende
ændring: | § 52.
… | | | Stk. 2. Lov
om offentlighed i forvaltningen gælder, bortset fra
§ 4, stk. 2, ikke for de opgaver, der er nævnt
i stk. 1. | | 1. I § 52, stk. 2, ændres
»§ 4, stk. 2« til:
»§ 8«. | … | | | | | | | | § 22 | | | | | | I konkurrenceloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 23 af 17. januar 2013, foretages
følgende ændring: | | | | § 13.
Lov om offentlighed i forvaltningen gælder ikke for sager og
undersøgelser efter denne lov bortset fra sager om
fastsættelse af bestemmelser efter § 5,
stk. 2, § 7, stk. 4 og stk. 5, 2. pkt.,
§ 8, stk. 2, 3. pkt., § 9, stk. 1, 2.
pkt., § 10, stk. 1, § 11, stk. 6,
§ 11 a, stk. 4, 2. pkt., og stk. 6, 2. pkt.,
§ 11 c, § 12, stk. 4, § 12 b,
stk. 3, § 14, stk. 3, § 18,
stk. 8, 2. pkt., § 18 a, stk. 3, og
§ 21, stk. 3. Dog finder § 4, stk. 2,
og § 6 i lov om offentlighed i forvaltningen tilsvarende
anvendelse på sager efter denne lov. 1. og 2. pkt.
gælder tillige, når oplysninger tilvejebragt efter
denne lov er videregivet til en anden forvaltningsmyndighed. | | 1. I § 13, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »§ 4, stk. 2, og
§ 6« til: »§§ 8
og 13«. | … | | | | | | | | § 23 | | | | | | I lov om betalingstjenester og elektroniske
penge, jf. lovbekendtgørelse nr. 365 af 26. april 2011, som
ændret ved lov nr. 1369 af 28. december 2011, § 38 i lov
nr. 1231 af 18. december 2012, § 3 i lov nr. 1287 af 19.
december 2012 og § 6 i lov nr. 1383 af 23. december 2012,
foretages følgende ændringer: | § 93.
… | | | Stk. 3.
Offentliggørelse efter stk. 1 kan dog ikke ske, hvis
det vil medføre uforholdsmæssig stor skade for
virksomheden, eller efterforskningsmæssige hensyn taler imod
offentliggørelse. Offentliggørelsen må ikke
indeholde fortrolige oplysninger om kundeforhold eller oplysninger
omfattet af § 12, stk. 1, i lov om offentlighed i
forvaltningen. Offentliggørelsen må ikke indeholde
fortrolige oplysninger, der hidrører fra tilsynsmyndigheder
i andre lande inden for eller uden for Den Europæiske Union,
medmindre de myndigheder, der har afgivet oplysningerne, har givet
deres udtrykkelige tilladelse. | | 1. I § 93, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »§ 12, stk. 1,« til:
»§ 30«. | … | | | | | | § 98.
… | | | Stk. 6. Lov
om offentlighed i forvaltningen gælder ikke for sager efter
stk. 1. Dog finder § 4, stk. 2, i lov om
offentlighed i forvaltningen tilsvarende anvendelse på sager
efter stk. 1. 1. og 2. pkt. gælder tillige, når
oplysninger tilvejebragt efter stk. 2 er videregivet til en
anden forvaltningsmyndighed. | | 2. I § 98, stk. 6, 2. pkt.,
ændres »§ 4, stk. 2,« til:
»§ 8«. | … | | | | | | | | § 24 | | | | | | I lov om brugsmodeller, jf.
lovbekendtgørelse nr. 106 af 24. januar 2012, foretages
følgende ændring: | § 65.
… | | | Stk. 2. For
de opgaver, der er nævnt i stk. 1, 1. pkt., gælder
lov om offentlighed i forvaltningen ikke, bortset fra
§ 4, stk. 2, hvorefter man kan forlange at blive
gjort bekendt med personlige forhold omtalt i dokumenter. | | 1. I § 65, stk. 2, ændres
»§ 4, stk. 2« til:
»§ 8«. | | | | | | § 25 | | | | | | I lov om finansiel virksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 705 af 25. juni 2012, som ændret
bl.a. ved lov nr. 1287 af 19. december 2012 og senest ved § 5
i lov nr. 1383 af 23. december 2012, foretages følgende
ændring: | § 354 a.
… | | | Stk. 3.
Offentliggørelse efter stk. 1 kan dog ikke ske, hvis
det vil medføre uforholdsmæssig stor skade for
virksomheden eller efterforskningsmæssige hensyn taler imod
offentliggørelse. Offentliggørelsen må ikke
indeholde fortrolige oplysninger om kundeforhold eller oplysninger
omfattet af § 12, stk. 1, i lov om offentlighed i
forvaltningen. Offentliggørelsen må ikke indeholde
fortrolige oplysninger, der hidrører fra finansielle
tilsynsmyndigheder i andre lande inden for eller uden for Den
Europæiske Union, medmindre de myndigheder, der har afgivet
oplysningerne, har givet deres udtrykkelige tilladelse. | | 1. I § 354 a, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »§ 12, stk. 1,« til:
»§ 30«. | … | | | | | | | | § 26 | | | | | | I lov om forsikringsformidling, jf.
lovbekendtgørelse nr. 930 af 18. september 2008, som
ændret senest ved § 12 i lov nr. 1287 af 19. december
2012, foretages følgende ændring: | § 49 a.
… | | | Stk. 3.
Offentliggørelse efter stk. 1 kan dog ikke ske, hvis
det vil medføre uforholdsmæssig stor skade for
virksomheden eller efterforskningsmæssige hensyn taler imod
offentliggørelse. Offentliggørelsen må ikke
indeholde fortrolige oplysninger om kundeforhold eller oplysninger
omfattet af § 12, stk. 1, i lov om offentlighed i
forvaltningen. Offentliggørelsen må ikke indeholde
fortrolige oplysninger, der hidrører fra finansielle
tilsynsmyndigheder i andre lande inden for eller uden for Den
Europæiske Union, medmindre de myndigheder, der har afgivet
oplysningerne, har givet deres udtrykkelige tilladelse. | | 1. I § 49 a, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »§ 12, stk. 1,« til:
»§ 30«. | … | | | | | | | | § 27 | | | | | | I lov om værdipapirhandel m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 855 af 17. august 2012, som
ændret ved § 2 i lov nr. 155 af 28. februar 2012, §
37 i lov nr. 1231 af 18. december 2012, § 2 i lov nr. 1287 af
19. december 2012 og § 8 i lov nr. 1383 af 23. december 2012,
foretages følgende ændring: | § 84 c.
… | | | Stk. 3.
Offentliggørelse efter stk. 1 kan dog ikke ske, hvis
det vil medføre uforholdsmæssig stor skade for
virksomheden eller efterforskningsmæssige hensyn taler imod
offentliggørelse. Offentliggørelsen må ikke
indeholde fortrolige oplysninger om kundeforhold eller oplysninger
omfattet af § 12, stk. 1, i lov om offentlighed i
forvaltningen. Offentliggørelsen må ikke indeholde
fortrolige oplysninger, der hidrører fra finansielle
tilsynsmyndigheder i andre lande inden for eller uden for Den
Europæiske Union, medmindre de myndigheder, der har afgivet
oplysningerne, har givet deres udtrykkelige tilladelse. | | 1. I § 84 c, stk. 3, 2. pkt., ændres
»§ 12, stk. 1,« til: »§ 30«.
" | … | | | | | | | | § 28 | | | | | | I lov nr. 697 af 25. juni 2010 om
pantebrevsselskaber, som ændret ved § 42 i lov nr. 1231
af 18. december 2012 og § 13 i lov nr. 1287 af 19. december
2012, foretages følgende ændring: | § 15.
… | | | Stk. 4.
Offentliggørelse efter stk. 2 kan dog ikke ske, hvis
det vil medføre uforholdsmæssig stor skade for
selskabet eller efterforskningsmæssige forhold taler imod
offentliggørelse. Offentliggørelsen må ikke
omfatte fortrolige oplysninger om kundeforhold eller oplysninger
omfattet af § 12, stk. 1, i lov om offentlighed i
forvaltningen. | | 1. I § 15, stk. 4, 2. pkt.,
ændres »§ 12, stk. 1,« til:
»§ 30«. | … | | | | | | | | § 29 | | | | | | I patentloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 108 af 24. januar 2012, foretages følgende
ændring: | § 71.
… | | | Stk. 3. Lov
om offentlighed i forvaltningen gælder, bortset fra
§ 4, stk. 2, ikke for de opgaver, der er nævnt
i stk. 1. | | 1. I § 71, stk. 3, ændres
»§ 4, stk. 2« til:
»§ 8«. | | | | | | § 30 | | | | | | I varemærkeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 109 af 24. januar 2012, som
ændret ved § 4 i lov nr. 1387 af 23. december 2012,
foretages følgende ændring: | § 47.
… | | | Stk. 3. Lov
om offentlighed i forvaltningen gælder, bortset fra
§ 4, stk. 2, ikke for de opgaver, der er nævnt
i stk. 1. | | 1. I § 47, stk. 3, ændres
»§ 4, stk. 2« til:
»§ 8«. | | | | | | § 31 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2014. | | | | | | § 32 | | | | | | Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2-5. Stk. 2.
§§ 8, 21, 23-25 og 27-30 kan ved kongelig anordning helt
eller delvist sættes i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold
tilsiger. Stk. 3.
§§ 1 og 2 kan ved kongelig anordning sættes i kraft
for rigsmyndighedernes behandling af oplysninger på
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger. Stk. 4.
§§ 1, 3, 8, 21 og 23-30 kan ved kongelig anordning helt
eller delvist sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger. Stk. 5. § 2
kan ved kongelig anordning sættes i kraft for
rigsmyndighedernes behandling af oplysninger i Grønland med
de ændringer, som de grønlandske forhold
tilsiger. |
|