Fremsat den 20. februar 2013 af ministeren
for by, bolig og landdistrikter (Carsten Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om midlertidig
regulering af boligforholdene
(Benyttelse af helårsboliger til
fritidsformål)
§ 1
I lov om midlertidig regulering af
boligforholdene, jf. lovbekendtgørelse nr. 962 af 11. august
2010, som ændret ved § 149 i lov nr. 1336 af 19.
december 2011 og § 2 i lov nr. 517 af 5. juni 2012, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 50 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan meddele samtykke til, at en
helårsbolig af boligens ejer tages i brug til sommerbeboelse
eller lignende midlertidig benyttelse, samt at boligen
efterfølgende af den samme ejer på ny tages i brug til
helårsbeboelse uden yderligere ansøgning om samtykke
hertil fra kommunalbestyrelsen.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. maj 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | Indholdsfortegnelse | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets baggrund og
formål | 3. | Lovforslagets indhold | | 3.1. | Flexboliger | | | 3.1.1. | Gældende ret | | | 3.1.2. | Lovforslaget | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Høring | 10. | Sammenfattende skema | | | | | | | | | | | | |
|
1.
Indledning
Formålet med lovforslaget er at sikre,
at det udtrykkeligt fremgår af boligreguleringsloven, at
kommunalbestyrelserne kan meddele samtykke til, at en
helårsbolig benyttes til fritidsformål og senere vender
tilbage til helårsbeboelse. Af de gældende regler
fremgår alene, at benyttelse af en helårsbolig til
midlertidige formål ikke må ske uden
kommunalbestyrelsens samtykke.
2.
Lovforslagets baggrund og formål
I de senere år har områder i
landdistrikterne været præget af lokal affolkning som
følge af flytning fra land til by. I perioden 1981-2010 er
indbyggertallet på landsplan øget med 8 pct. I samme
periode er indbyggertallet i landets tyndest befolkede
områder (landdistrikter og byer med færre end 1.000
indb. ) imidlertid faldet med godt 9 pct. Denne udvikling har sat
sig sine spor, og i mange områder ses ubeboede og ofte
mangelfuldt vedligeholdte boliger.
Symptomatisk for udviklingen er, at
størsteparten af disse boliger er beliggende i egne af
landet, hvor man i forvejen har store problemer med vigende
beskæftigelse, høj fraflytning og generelt vanskelige
vækstbetingelser for erhvervslivet. Ser man, hvor de ubeboede
parcelhuse er beliggende er det markant, at der er en
overrepræsentation heraf i landdistrikterne.
Problemerne er selvforstærkende, da
tilstedeværelsen af forfaldne boliger vil modvirke
efterspørgsel og dermed yderligere øge tendensen hen
imod forfald af boliger i de berørte lokalområder. De
ubeboede boliger bliver hermed en del af barriererne for en positiv
udvikling.
Arbejdet for at øge væksten i
landdistrikterne og dermed modvirke affolkning og forfald af
boliger har stor prioritet i regeringen.
Som et led i denne indsats vil regeringen med
dette lovforslag præcisere kommunernes mulighed for at
tillade, at ejere af helårsboliger bruger boligen til
fritidsformål samtidig med, at ejeren i samme tilladelse
får ret til på et senere tidspunkt at vende tilbage til
helårsbeboelse, hvis dette senere måtte blive et
ønske for ejeren. Det er således hensigten, at
kommunalbestyrelsen skal kunne give en
»flexboligtilladelse« til ejere af helårsboliger
i områder, hvor kommunen finder, at der er behov for at
øge efterspørgslen efter helårsboliger. En
»flexboligtilladelse« skal gives under respekt af anden
lovgivning på området. Tilladelsen kan således
ikke meddeles, hvis udøvelsen er i strid med planloven eller
med bestemmelser i en plan, der er fastsat med hjemmel i planloven,
eller i strid med byggeloven eller lov om erhvervelse af fast
ejendom (erhvervelsesloven).
Det forventes, at den foreslåede ordning
for »flexboligtilladelse« vil kunne medvirke til at
øge efterspørgslen efter helårsboliger i de
pågældende områder, da tilladelsen giver ejeren
mulighed for at planlægge og tilpasse benyttelsen af
helårsboligen i forhold til de aktuelle ønsker og
behov. Ejeren kan således planlægge vedligeholdelses-
og forbedringsindsatsen, så boligen løbende egner sig
til den benyttelse, som ejeren aktuelt ønsker. Der kan fx
være tale om at ville afprøve et senior-liv på
landet, hvor boligen vil skulle opfylde alle de behov, som dette
indebærer i forhold til at være ejerens primære
bolig. Der er derfor tale om en ordning, hvor helårsboligen
bevarer sin formelle status som helårsbolig i relation til
boligreguleringsloven, uanset at boligen i en periode benyttes som
fritidsbolig. En »flexboligtillaldelse« gives til
ejeren og ikke til boligen og følger dermed ikke boligen ved
en overdragelse. En sælger eller en evt. køber vil i
stedet kunne anmode kommunalbestyrelsen om en tilkendegivelse af,
om man er indstillet på at meddele
»flexboligtilladelse« til den nye ejer, hvis det er af
betydning for salget. En sælger eller en køber har dog
ikke krav på, at kommunalbestyrelsen afgiver en sådan
tilkendegivelse, og hvis den gives, er den ikke bindende for
kommunalbestyrelsen.
Med den foreslåede fleksibilitet, hvor
ejeren på forhånd har sikkerhed for, at den
helårsbolig, som tages i brug til fritidsformål, senere
igen kan tages i brug til helårsbolig, vil
efterspørgslen efter helårsboliger i områder med
affolkning øges.
3.
Lovforslagets indhold
Lovforslaget indeholder en præcisering
af boligreguleringslovens § 50 om indhentelse af
kommunalbestyrelsens samtykke til benyttelse af helårsboliger
til midlertidige formål. Reglen indgår i
boligreguleringslovens regelsæt i kapitel 7 om anvendelse af
boliger, som tilsammen varetager hensynet til kommunernes mulighed
for så vidt muligt at opretholde den fornødne bestand
af helårsboliger. Reglen betinger, at der til en
ændring af en helårsboligs benyttelse til midlertidige
formål såsom fritidsbolig forudgående er
indhentet samtykke fra kommunalbestyrelsen, hvis boligen er
beliggende i et område, hvor der er boligsøgende, som
efterspørger sådanne helårsboliger.
Med nærværende forslag er det
hensigten, at fastsætte regler om indholdet af det samtykke,
som kommunalbestyrelsen i henhold til boligreguleringslovens §
50, stk. 1, kan give en ansøger, som ejer en
helårsbolig, der ønskes anvendt til
fritidsformål. Der foreslås derfor med dette lovforslag
indsat en bestemmelse om, at kommunalbestyrelsen på grundlag
af reglerne i planloven og den af kommunen udarbejdede
planlægning, jf. planlovens § 12, stk. 1, og § 18,
i sit samtykke for det første kan tillade, at en
helårsbolig benyttes som fritidsbolig og for det andet, at
ejeren på et senere tidspunkt uden fornyet tilladelse efter
boligreguleringsloven kan genoptage benyttelsen til
helårsbeboelse. Hermed skabes der en fleksibilitet, som vil
kunne øge efterspørgslen i nogle områder med
affolkning, hvor der er et overskud af helårsboliger, og hvor
der derfor findes ubeboede helårsboliger, som er i
nærliggende fare for at forfalde. Det i den foreslåede
bestemmelse omhandlede samtykke er det samtykke, som efter
boligreguleringslovens § 50, stk. 1, er en forudsætning
for, at en helårsbolig lovligt kan tages i anvendelse til
midlertidig benyttelse så som fritidsformål.
Ændringen indebærer dermed ikke, at der kan gives
samtykke til andre forhold, end der allerede kan i henhold til den
gældende § 50, stk. 1.
Med forslaget præciseres reglens
anvendelsesområde således til ikke alene at kunne finde
anvendelse i tilfælde af mangel på helårsboliger
men tillige på situationer, hvor der er problemer i relation
til et overskud af helårsboliger. Forslaget bygger på
det udgangspunkt, at det fortsat er kommunerne selv, som
afgør, hvordan reglerne skal administreres. Det er
således kommunerne alene, som beslutter, om der skal gives
sådanne »flexboligtilladelser«.
Den foreslåede ordning med
flexboligtilladelse kan anvendes inden for rammerne af anden
lovgivning på området. En flexboligtilladelse kan
dermed ikke gives, hvis den vil være i strid med fx
planloven, herunder bestemmelser i planer fastsat i medfør
af planloven. Det er således op til kommunalbestyrelsen at
påse, at en flexboligtilladelse ikke er i strid med de
regler, som i øvrigt gælder i det
pågældende område for benyttelse af boliger.
3.1.
Flexboliger
3.1.1.
Gældende ret
Boligreguleringsloven indeholder i kapitel 7
regler om benyttelse af helårsboliger. Det er i henhold til
lovens § 1 overladt til den enkelte kommune at beslutte om
lovens regler om huslejeregulering m.v. skal være
gældende. I kommuner, hvor lovens regler om huslejeregulering
m.v. er gældende, gælder lovens kapitel 7 tillige. I
kommuner, hvor disse regler ikke gælder, er det op til
kommunalbestyrelsen at afgøre, om reglerne i kapitel 7 skal
være gældende. Boligreguleringslovens kapitel 7 er pt.
gældende i 82 af landets 98 kommuner.
Udgangspunktet for reglerne er, at
benyttelsesændringer skal godkendes af kommunen, og
formålet med reglerne er samlet set at give kommunerne
mulighed for at opretholde den eksisterende bestand af boliger og
dermed forhindre, at boliger tages i brug til andre formål.
Af central betydning for reglerne er, at kommunerne kun kan
nægte samtykke til benyttelsesændringer, hvis det er
påkrævet af hensyn til boligsøgende i
kommunerne. Hvis der ikke er efterspørgsel efter den
pågældende bolig, vil kommunen således ikke kunne
nægte samtykke. Reglerne indeholder ikke nærmere om,
hvad et samtykke kan indeholde.
Efter § 50 må en bolig, der inden
for de sidste 5 år har været benyttet til
helårsbeboelse, ikke uden kommunalbestyrelsens samtykke tages
i brug til sommerbeboelse eller lignende midlertidig benyttelse
(fritidsboliger). Hvis ejeren benytter boligen i strid med
bestemmelsen, kan kommunen anvise en boligsøgende, som
ejeren har pligt til at udleje boligen til, og ejeren kan efter
bestemmelsen i lovens § 52 idømmes bødestraf. Er
kapitel 7 ikke gældende, kan omdannelse af
helårsboliger til fritidsboliger ikke hindres, medmindre
omdannelsen er i strid med anden lovgivning.
I en del kommuner har der udviklet sig en
praksis for at meddele såkaldte »weekendattester«
efter ansøgning fra ejeren. Ordningen er ikke lovbestemt,
men praktiseres på grundlag af boligreguleringslovens regler
om benyttelse af helårsboliger, herunder særligt
ovennævnte § 50 om benyttelse til midlertidige
formål så som fritidsbolig. Der findes ikke en entydig
beskrivelse af denne ordningen med »weekendattester« i
praksis, men efter de foreliggende oplysninger indebærer en
»weekendattest«, at den pågældende
helårsbolig efterfølgende alene må benyttes som
fritidsbolig. Boligen bevarer imidlertid sin formelle status som
helårsbolig. En »weekendattest« er typisk
personlig for ejeren, og ophører derfor ved ejerskifte. Det
vides dog ikke, om der tillige meddeles egentlige
tidsbegrænsede »weekendattester«. Det vil typisk
være et vilkår i attesten, at ejeren skal søge
kommunalbestyrelsen om tilladelse til at vende tilbage til
helårsbeboelse.
Det følger af ovenstående, at
såfremt der er tale om en bolig, der er efterspørgsel
efter, kan kommunalbestyrelsen i henhold til boligreguleringslovens
§ 50 beslutte, om man vil give samtykke til, at
helårsboligen i fremtiden benyttes til midlertidige
formål, men hvis der er tale om en bolig, der ikke er
efterspørgsel efter, skal kommunalbestyrelsen give samtykke,
som indebærer en permanent tilladelse. En
»weekendattest« må, hvis den er personlig,
på denne baggrund forstås som det samtykke, kommunen
kan give, når der er efterspørgsel, da ejeren, hvis
der ikke er efterspørgsel, umiddelbart har krav på
kommunens samtykke til, at boligen permanent anvendes til
fritidsformål, medmindre dette strider imod anden lovgivning.
»Weekendattesten« er som personlig tilladelse dermed
principielt ikke relevant i områder med affolkning og ringe
efterspørgsel efter helårsboliger.
3.1.2.
Lovforslaget
Med lovforslaget foreslås, at reglerne
præciseres, så det fremgår, at
kommunalbestyrelsen kan give samtykke til, at benyttelsen af en
helårsbolig ændres til fritidsformål samt, at
ejeren uden fornyet tilladelse efter boligreguleringsloven herefter
kan genoptage boligens benyttelse som helårsbolig. Der sker
således ingen ændring af boligens formelle status som
helårsbolig.
En »flexboligtilladelse« er
gældende fra den meddeles til det tidspunkt, hvor boligen
igen er i benyttelse som helårsbolig. Ønsker ejeren
på et senere tidspunkt, hvor boligen har været benyttet
til fritidsformål og for tiden igen er i benyttelse som
helårsbolig, at kunne benytte boligen til fritidsformål
og evt. senere vende tilbage til helårsbeboelse, må
ejeren ansøge kommunen om en ny
»flexboligtilladelse«.
Det er forsat op til kommunen at tage stilling
til i hvilket omfang, den foreslåede ordning med
»flexboligtilladelse« skal bringes i anvendelse. Det er
således op til kommunerne at fastlægge de nærmere
retningslinjer for ordningens anvendelse under respekt af anden
lovgivning.
Forslaget ændrer ikke på anden
lovgivning. Der kan derfor ikke meddeles tilladelse, såfremt
det vil være i strid med anden lovgivning, herunder
planlovgivningen og den af kommunen tilvejebragte planlægning
for den ønskede udvikling i kommunen. Arealanvendelse og
ændret arealanvendelse sker fortsat efter planlovens regler.
Planloven regulerer anvendelsen af helårs- og ferieboliger
både i byzone, sommerhusområder og landzone med
særlige regler og begrænsninger i
sommerhusområder og i landzone, samt kystnærhedszonen
og hovedstadsområdet. Planloven indeholder også
særlige regler for ændret anvendelse fx fra
fritidsbolig til helårsbolig i henholdsvis kommune- og
lokalplanlagte byzone, landzone, kystnærhedszone og i
hovedstadsområdet.
For boliger i landzone gælder, at det
ikke kræver landzonetilladelse at ændre anvendelsen af
en helårsbolig til feriebolig. Ved genoptagelse af
helårsbeboelsen efter mere end 3 års anvendelse som
feriebolig kræves landzonetilladelse. Som udgangspunkt er
praksis restriktiv, men hvis boligen oprindeligt har været
helårshus, kan der efter omstændighederne meddeles
landzonetilladelse til anvendelse til helårsbeboelse. Ved
vurderingen heraf lægges afgørende vægt på
længden af den periode, hvor huset ikke har været
anvendt til helårsbeboelse, og på hvor mange
helårshuse, der ligger i nærheden. Endvidere
indgår husets kvalitet i bedømmelsen. Begrundelsen for
kravet om landzonetilladelse ved ferieboligers overgang til
helårsbeboelse er, at helårsbeboelse i højere
grad end fritidsbeboelse påvirker omgivelserne. En
landzonelokalplan kan - afhængigt af planens indhold og
beliggenhed i eller udenfor
kystnærhedszonen/hovedstadsområdet - både
muliggøre, begrænse eller afskære mulighederne
for at flekse mellem anvendelse til helårs- eller
fritidsbolig.
Muligheden for at få og udnytte en
flexboligtilladelse vil således være påvirket af
de planmæssige forhold, som gør sig gældende for
det område, hvor boligen er beliggende.
I relation til byggelovgivningen
medfører den foreslåede ændring, at
kommunalbestyrelsen som bygningsmyndighed ikke skal meddele
byggetilladelse til, at boligen igen tages i brug til
helårsbeboelse, såfremt benyttelsen tilbage til
helårsbolig ikke medfører en væsentlig
anvendelsesændring i forhold til byggelovens bestemmelser
herom.
Når der efter byggelovgivningen meddeles
byggetilladelse til opførelse af en bebyggelse, skal
bebyggelsen opføres i overensstemmelse med det, der er
meddelt tilladelse til. Efter opførelsen må
bebyggelsen ligeledes alene anvendes til det formål, der er
meddelt tilladelse til som en del af byggetilladelsen, eksempelvis
bebyggelse til helårsbeboelse.
Byggelovgivningen opererer alene med to
begreber i forbindelse med beboelsesbygninger, nemlig
helårsbeboelse og sommerhuse i sommerhusområder. Dette
betyder, at alle bygninger til beboelse, der ikke er sommerhuse i
sommerhusområder er helårsboliger, uanset hvor ofte
bygningen benyttes. Dette betyder, at et helårshus ikke
skifter status til sommerhus, blot fordi huset i en midlertidig
periode ikke anvendes til helårsbeboelse. Helårshuset
vil således fortsat have status som helårsbolig.
Hvis benyttelsen af bebyggelsen ændrer
sig væsentligt, vil der ske en væsentlig
anvendelsesændring, der er omfattet af byggelovens § 2,
stk. 1, litra c, og som følge heraf vil kræve
byggetilladelse fra kommunalbestyrelsen efter byggelovens §
16, stk. 1.
Er ændringen i benyttelsen af
bebyggelsen ikke væsentlig, falder forholdet ikke indenfor
byggelovens anvendelsesområde, og ændringen kan
således ske uden byggetilladelse.
Efter den foreslåede ændring i
§ 50, stk. 2, kan kommunalbestyrelsen meddele samtykke til, at
en helårsbolig ikke anvendes hele året, men alene
anvendes lejlighedsvist. Efter bestemmelsens ordlyd kan
kommunalbestyrelsen dog alene meddele samtykke til en midlertidig
ændring i benyttelsen af boligen. Samtykket gives desuden til
boligens ejer, og tilladelsen knytter sig således til ejeren
og ikke til bebyggelsen, hvorfor samtykket vil bortfalde i det
tilfælde boligen får en ny ejer.
Ændring i benyttelsen af en
helårsbolig i henhold til den foreslåede bestemmelse i
§ 50, stk. 2, vil ikke medføre en væsentlig
ændring i benyttelsen af bebyggelsen, fordi samtykket fra
kommunen alene er midlertidigt, og fordi samtykket knytter sig til
ejeren og ikke til selve bebyggelsen. Ændringen i benyttelsen
falder dermed uden for byggelovens anvendelsesområde. Dette
medfører, at den midlertidige benyttelse
efterfølgende kan ændres tilbage til
helårsbenyttelse, uden dette kræver en byggetilladelse
i henhold til byggelovens bestemmelser herom.
Såfremt ændringen i benyttelsen
ikke meddeles for en midlertidig periode efter § 50, stk. 2,
vil der dog være tale om en væsentlig
anvendelsesændring, idet anvendelsesændringen vil
være permanent og medføre en ændring i
bebyggelsens status, der kræver byggetilladelse i henhold til
byggelovens §§ 2, stk. 1, litra a og 16, stk. 1.
Bygninger til helårsbeboelse skal altid
leve op til byggelovgivningens krav til helårsboliger. Dette
krav vil gælde uanset, at helårsboligen efter den
foreslåede bestemmelse i § 50, stk. 2, midlertidigt
anvendes til fritidsformål. Dette betyder, at en
helårsbolig, der efter kommunalbestyrelsens samtykke i
henhold til § 50, stk. 2, alene anvendes til
fritidsformål, vil være omfattet af byggelovgivningens
krav til helårshuse.
En flexboligtilladelse efter den
foreslåede § 50, stk. 2, vil, som det fremgår af
ovenstående, ikke få betydning for de
byggelovmæssige krav til ejendommen.
Endelig følger det af § 1 i lov om
erhvervelse af fast ejendom (erhvervelsesloven), at personer, der
ikke har bopæl i Danmark, og som ej heller tidligere har haft
bopæl her i landet i et tidsrum af i alt 5 år, kun med
justitsministerens tilladelse kan erhverve adkomst til fast ejendom
her i landet. For så vidt angår erhvervelse af
helårsboliger er det som hovedregel en betingelse for
Justitsministeriets tilladelse, at personen anvender ejendommen som
helårsbolig. EU- eller EØS-statsborgere kan erhverve
helårsbolig i Danmark uden Justitsministeriets tilladelse,
hvis betingelserne i erhvervelsesbekendtgørelsen er opfyldt.
Efter erhvervelsesbekendtgørelsens § 3 er det et krav,
at ejendommen skal tjene som fornøden helårsbolig for
erhververen, eller at erhvervelsen er en forudsætning for at
udøve selvstændig virksomhed eller levere
tjenesteydelser.
Der vil således ikke kunne meddeles
»flexboligtilladelse«, hvis en sådan tilladelse
til ændring i benyttelse af en helårsbolig vil
være i strid med erhvervelseslovgivningen.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Det vurderes, at forslaget ikke har
nævneværdige økonomiske eller administrative
konsekvenser for det offentlige, idet der hovedsagelig er tale om
en præcisering af kommunernes mulighed for at tillade, at
ejere af helårsboliger bruger boligen til fritidsformål
i det omfang, anden lovgivning ikke er til hinder herfor.
De kommunaløkonomiske konsekvenser skal
forhandles med KL.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Med den fleksibilitet, som efter forslaget
kommer til at fremgå udtrykkeligt af lovgivningen, hvor
ejeren på forhånd har sikkerhed for, at den
helårsbolig, der tages i brug til fritidsformål, senere
igen kan tages i brug til helårsbolig, vil
efterspørgslen efter helårsboliger i områder med
affolkning øges og, forslaget vil på den baggrund
medføre stigende omsætning og beskæftigelse i
landdistrikterne. Forslaget kan endvidere føre til
øget omsætning i turismeerhvervet.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Det vurderes, at
»flexboligtilladelsen« vil være en administrativ
lettelse for de ejere, der ønsker en fleksibel anvendelse af
deres helårsbolig.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9.
Høring
Et udkast til lovforslaget har været i
høring hos følgende organisationer m.v.:
Advokatrådet, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Boligselskabernes Landsforening,
BOSAM, Byggesocietetet, Bygherreforeningen i Danmark, Danmarks
Lejerforeninger, Dansk Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening,
Danske Udlejere, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Ejendomsforeningen Danmark,
Forsikring og Pension, Fritidshusejernes Landsforening,
Grundejernes Investeringsfond, Håndværksrådet,
Kommunernes Landsforening, Lejernes Landsorganisation i Danmark,
Præsidenten for Vestre Landsret og Præsidenten for
Østre Landsret.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Øget omsætning og
beskæftigelse i landdistrikterne. Evt. øget
omsætning i turismeerhvervet | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Mindre administrativ lettelse | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Der foreslås indsat et nyt stk. 2 i
lovens § 50, hvorefter det præciseres, at
kommunalbestyrelsen i sit samtykke til, at en helårsbolig
tages i brug som fritidsbolig, ligeledes kan tillade, at boligen
på et senere tidspunkt på ny tages i brug til
helårsbeboelse af samme ejer. Forslaget ændrer ikke
på anden lovgivning. Der kan derfor ikke meddeles tilladelse,
såfremt det ansøgte vil være i strid med anden
lovgivning herunder planlovgivningen og den af kommunen
tilvejebragte planlægning for den ønskede udvikling i
kommunen.
Den foreslåede bestemmelse indgår
i ordningen i lovens § 50, hvorefter en bolig, der inden for
de sidste 5 år har været benyttet til
helårsbeboelse, ikke uden kommunalbestyrelsens samtykke
må tages i brug til sommerbeboelse eller lignende midlertidig
benyttelse (fritidsboliger). Det foreslås således
præciseret, at kommunalbestyrelsen allerede i dette samtykke
kan give tilladelse til, at boligen på et senere tidspunkt
efter ejerens ønske på ny kan tages i brug til
helårsbeboelse. Når boligen herefter igen benyttes til
helårsbeboelse, vil ejeren på ny skulle ansøge
kommunalbestyrelsen om »flexboligtilladelse«, hvis
helårsboligen igen ønskes benyttet til
fritidsformål med mulighed for at vende tilbage til
helårsbeboelse uden yderligere ansøgning.
Til § 2
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 1. maj 2013.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | 1. I § 50 indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke: »Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan meddele samtykke til, at en
helårsbolig af boligens ejer tages i brug til sommerbeboelse
eller lignende midlertidig benyttelse, samt at boligen
efterfølgende af den samme ejer på ny tages i brug til
helårsbeboelse uden yderligere ansøgning om samtykke
hertil fra kommunalbestyrelsen.« Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. maj
2013. | | | |
|