Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 23. maj 2013
Forslag
til
Lov om finansielle rådgivere
Kapitel 1
Lovens anvendelsesområde og
definitioner
§ 1. Denne lov finder anvendelse
på virksomheder, der som led i deres erhvervsmæssige
hoved- eller bibeskæftigelse yder rådgivning om
finansielle produkter til forbrugere, jf. dog stk. 3.
Stk. 2.
Rådgivning efter stk. 1 kan kun udøves af aktie- og
anpartsselskaber, partnerselskaber (kommanditaktieselskaber),
kommanditselskaber, interessentskaber og enkeltmandsvirksomheder,
som har fået tilladelse som finansiel rådgiver i
medfør af § 3.
Stk. 3.
Loven finder ikke anvendelse på:
1) Rådgivning om finansielle
produkter, som virksomheden udbyder på egne eller andres
vegne.
2) Rådgivning om finansielle
produkter til virksomhedens medarbejdere eller til medarbejdere i
en modervirksomhed, dattervirksomhed eller en af modervirksomhedens
andre dattervirksomheder.
3) Lejlighedsvis eller accessorisk
rådgivning om finansielle produkter i forbindelse med
udøvelse af anden erhvervsvirksomhed, hvis denne anden
virksomhed er reguleret ved lov eller professionen i øvrigt
er adfærdsreguleret.
4) Den rådgivning, som finansielle
virksomheder omfattet af § 5, stk. 1, nr. 1, i lov om
finansiel virksomhed yder om finansielle produkter.
5) Rådgivning, der ydes af en
investeringsrådgiver, jf. kapitel 20 a i lov om finansiel
virksomhed.
6) Rådgivning om forsikringer, der
ydes af en forsikringsformidler, jf. lov om
forsikringsformidling.
§ 2. I denne lov forstås ved:
1) Finansiel rådgiver: En
virksomhed, der som led i dennes erhvervsmæssige hoved- eller
bibeskæftigelse yder rådgivning om finansielle
produkter til forbrugere.
2) Rådgivning: Personlige
anbefalinger til en forbruger om transaktioner i tilknytning til
finansielle produkter.
3) Finansielle produkter: Kreditaftaler,
indlån, forsikringer, pensioner og investeringsprodukter.
4) Investeringsprodukter: Instrumenter,
jf. bilag 5 i lov om finansiel virksomhed, indskud i
pengeinstitutter, hvor et afkast afhænger af udviklingen i et
eller flere underliggende aktiver, garantbeviser, andelsbeviser og
pantebreve.
5) Forbruger: En person, der i
forbindelse med rådgivning omfattet af denne lov hovedsagelig
handler uden for sit erhverv.
Kapitel 2
Tilladelse til at udføre
virksomhed som finansiel rådgiver
§ 3. En virksomhed, der yder
rådgivning om finansielle produkter, skal have
Finanstilsynets tilladelse som finansiel rådgiver, jf. stk.
2.
Stk. 2.
Finanstilsynet giver tilladelse, når følgende
betingelser er opfyldt:
1) Virksomheden har hovedkontor og
hjemsted i Danmark, jf. dog stk. 3.
2) Virksomheden har forretningsgange
på alle væsentlige aktivitetsområder, herunder en
forretningsgang for håndtering af interessekonflikter, jf.
§ 8.
3) Virksomhedens bestyrelse og direktion
eller, såfremt virksomheden drives som interessentskab eller
enkeltmandsvirksomhed, den eller de for virksomheden
ledelsesansvarlige opfylder kravene i § 4.
4) Virksomheden har en ansvarsforsikring
eller anden tilsvarende garanti mod erstatningskrav.
5) Virksomheden dokumenterer,
såfremt denne modtager betroede midler fra forbrugere, at der
er oprettet en særlig konto til indsættelse af betroede
midler, og at virksomheden har etableret en sikkerhed for disse
midler. En finansiel rådgiver, som ikke modtager betroede
midler, skal erklære dette over for Finanstilsynet.
Stk. 3.
Finanstilsynet kan uanset stk. 2 give tilladelse som finansiel
rådgiver, når virksomheden har en lignende tilladelse i
et andet land inden for Den Europæiske Union eller i et land,
som Unionen har indgået aftale med på det finansielle
område. Disse virksomheder skal anmeldes og registreres i
Finanstilsynet, inden virksomheden kan påbegyndes.
Stk. 4. En ansøgning om
tilladelse efter stk. 1 skal indeholde de oplysninger, der er
nødvendige til brug for Finanstilsynets vurdering af, om
betingelserne i stk. 2 er opfyldt, herunder en beskrivelse af
de aktiviteter, som virksomheden har til hensigt at
udøve.
Stk. 5. Finanstilsynet fastsætter
nærmere regler om den i stk. 2, nr. 4, nævnte
ansvarsforsikring og om den i stk. 2, nr. 5, nævnte sikkerhed
for betroede midler.
§ 4. Et medlem af bestyrelsen eller
direktionen hos en finansiel rådgiver skal have
fyldestgørende erfaring til at udøve sit hverv eller
varetage sin stilling i den pågældende virksomhed.
Stk. 2. Et medlem af bestyrelsen eller
direktionen skal desuden opfylde følgende:
1) Den pågældende må
ikke være pålagt eller blive pålagt strafansvar
for overtrædelse af straffeloven, den finansielle lovgivning
eller anden relevant lovgivning, hvis overtrædelsen
indebærer risiko for, at vedkommende ikke kan varetage sit
hverv eller sin stilling på betryggende måde.
2) Den pågældende må
ikke have indgivet begæring om rekonstruktionsbehandling,
konkurs eller gældssanering eller være under
rekonstruktionsbehandling, konkursbehandling eller
gældssanering.
3) Den pågældende må
ikke have udvist eller udvise en adfærd, hvor der er grund
til at antage, at vedkommende ikke vil varetage hvervet eller
stillingen på forsvarlig måde.
Stk. 3. Medlemmer af bestyrelsen eller
direktionen i virksomheden skal oplyse Finanstilsynet om forhold
nævnt i stk. 2 i forbindelse med deres indtræden i
hvervet eller stillingen, og hvis forholdene efterfølgende
ændres.
Stk. 4.
Såfremt virksomheden drives som interessentskab eller
enkeltmandsvirksomhed, finder stk. 1-3 tilsvarende anvendelse
på den eller de for virksomheden ledelsesansvarlige.
§ 5. En finansiel rådgiver er ud
over i de tilfælde, der er omfattet af § 4, stk. 3,
forpligtet til snarest muligt at underrette Finanstilsynet, hvis
der indtræder ændringer i forhold til de oplysninger,
som Finanstilsynet har modtaget og lagt til grund ved meddelelse af
tilladelse.
Stk. 2. En virksomhed skal én
gang om året indsende en erklæring til Finanstilsynet
om, at virksomheden opfylder betingelserne for at få meddelt
tilladelse efter § 3, stk. 2. Erklæringen skal
være underskrevet af virksomhedens bestyrelse og direktion
eller, såfremt virksomheden drives som interessentskab eller
enkeltmandsvirksomhed, den eller de for virksomheden
ledelsesansvarlige.
Stk. 3. Finanstilsynet kan
fastsætte nærmere regler om, hvilke ændringer
finansielle rådgivere skal underrette Finanstilsynet om i
henhold til stk. 1.
Kapitel 3
Kompetencekrav
§ 6. En finansiel rådgiver skal
sikre, at virksomhedens ansatte, der yder rådgivning om
finansielle produkter, har tilstrækkelige kompetencer til at
yde en forsvarlig rådgivning.
Stk. 2.
Finanstilsynet fastsætter nærmere regler om
kompetencekrav til ansatte hos en finansiel rådgiver, jf.
stk. 1.
Kapitel 4
God skik, interessekonflikter
m.v.
§ 7. En finansiel rådgiver skal
drive virksomhed i overensstemmelse med redelig forretningsskik og
god praksis inden for virksomhedsområdet.
Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren fastsætter nærmere
regler om redelig forretningsskik og god praksis for finansielle
rådgivere.
§ 8. En finansiel rådgiver skal
have en forretningsgang for håndtering af
interessekonflikter, som kan skade forbrugernes interesser i
forholdet mellem forbrugerne og virksomheden. Virksomheden skal
mindst én gang årligt vurdere, om forretningsgangen
fungerer efter hensigten, og afhjælpe eventuelle mangler.
Stk. 2.
Forretningsgangen, jf. stk. 1, skal offentliggøres og
være tilgængelig på virksomhedens hjemmeside.
Hvis virksomheden ikke har en hjemmeside, skal dokumentation herfor
udleveres efter anmodning.
§ 9. En finansiel rådgiver
må kun anvende betegnelsen uafhængig eller tilsvarende
betegnelser, der giver indtryk af, at virksomheden yder
uafhængig rådgivning, hvis den opfylder følgende
betingelser:
1) Virksomheden må ikke modtage
provision eller andet vederlag fra virksomheder, der tilbyder eller
formidler finansielle produkter.
2) Virksomheden må ikke have
snævre forbindelser, jf. lov om finansiel virksomhed §
5, stk. 1, nr. 17, til en finansiel virksomhed eller anden
virksomhed, som tilbyder eller formidler finansielle produkter.
3) Virksomheden må ikke på
egne eller andres vegne udbyde finansielle produkter til en
forbruger.
§ 10. Hvis en finansiel rådgiver
ikke er uafhængig, jf. § 9, skal dette fremgå af
virksomhedens hjemmeside. I givet fald skal virksomheden oplyse om
størrelsen af eller beregningsgrundlaget for en eventuel
provision eller andet vederlag. Hvis virksomheden ikke har en
hjemmeside, skal dokumentation herfor udleveres efter
anmodning.
Kapitel 5
Tilsyn m.v.
§ 11. Finanstilsynet påser
overholdelsen af denne lov og de regler, der er udstedt i
medfør heraf.
Stk. 2. Det Finansielle Råd
indgår i tilsynet efter stk. 1 med den kompetence, som
rådet er tillagt i medfør af § 345 i lov om
finansiel virksomhed.
Stk. 3.
Forbrugerombudsmanden kan anlægge sag vedrørende
handlinger, der strider mod redelig forretningsskik og god praksis,
jf. § 7, herunder sag om forbud, påbud, erstatning
og tilbagesøgning af uretmæssigt opkrævede
beløb. Forbrugerombudsmanden kan endvidere behandle sager
vedrørende overtrædelse af strafbelagte
bestemmelser i regler udstedt i medfør af denne lovs §
7, stk. 2. § 20, § 22, stk. 2,
§ 23, stk. 1, § 27, stk. 1, og
§ 28 i markedsføringsloven finder tilsvarende
anvendelse på sager, som Forbrugerombudsmanden ønsker
at behandle eller anlægge efter denne bestemmelse.
Forbrugerombudsmanden kan udpeges som grupperepræsentant i et
gruppesøgsmål, jf. kapitel 23 a i retsplejeloven.
Stk. 4.
Finanstilsynet underretter Forbrugerombudsmanden, hvis
Finanstilsynet bliver bekendt med, at en finansiel rådgivers
kunde kan have lidt tab som følge af, at den finansielle
rådgiver har overtrådt § 7, stk. 1, eller
bestemmelser udstedt i medfør af § 7, stk. 2.
Stk. 5.
Forbrugerombudsmanden har uanset § 17 adgang til samtlige
oplysninger i Finanstilsynets sager omfattet af stk. 4.
§ 12. Finanstilsynet kan som led i
sit tilsyn kræve, at en virksomhed fremlægger alle de
oplysninger, der er nødvendige for Finanstilsynets
virksomhed, herunder oplysninger til afgørelse af, om et
forhold er omfattet af denne lov.
Stk. 2. Finanstilsynet kan
udføre inspektioner på stedet hos en finansiel
rådgiver.
Stk. 3. Finanstilsynet kan til enhver
tid mod behørig legitimation uden retskendelse få
adgang til en finansiel rådgiver med henblik på
indhentelse af oplysninger, herunder ved inspektioner.
§ 13. Finanstilsynet opretter et
offentligt register over finansielle rådgivere.
§ 14. Finanstilsynet kan
påbyde en finansiel rådgiver at afsætte en
direktør inden for en af Finanstilsynet fastsat frist, hvis
denne efter § 4, stk. 2, ikke kan bestride
stillingen.
Stk. 2. Finanstilsynet kan påbyde
et medlem af bestyrelsen hos en finansiel rådgiver at
nedlægge sit hverv inden for en frist fastsat af
Finanstilsynet, hvis vedkommende efter § 4, stk. 2,
ikke kan bestride hvervet.
Stk. 3. Finanstilsynet kan påbyde
en virksomhed at afsætte en direktør, når der er
rejst tiltale mod direktøren i en straffesag om
overtrædelse af straffeloven eller den finansielle
lovgivning, indtil straffesagen er afgjort, hvis domfældelse
vil indebære, at vedkommende ikke opfylder kravene i
§ 4, stk. 2, nr. 1. Finanstilsynet fastsætter
en frist for efterlevelse af påbuddet. Finanstilsynet kan
under samme betingelser som i 1. pkt. påbyde et medlem af
bestyrelsen i en virksomhed at nedlægge sit hverv.
Finanstilsynet fastsætter en frist for efterlevelse af
påbuddet.
Stk. 4. Varigheden af påbud
meddelt efter stk. 2 på baggrund af § 4,
stk. 2, nr. 2 eller 3, skal fremgå af
påbuddet.
Stk. 5. Påbud meddelt i henhold
til stk. 1-3 kan af virksomheden og af den person, som
påbuddet vedrører, forlanges indbragt for domstolene.
Anmodning herom skal indgives til Finanstilsynet, inden 4 uger
efter at påbuddet er meddelt den pågældende.
Anmodningen har ikke opsættende virkning for påbuddet,
men retten kan ved kendelse bestemme, at den pågældende
direktør eller det pågældende bestyrelsesmedlem
under sagens behandling kan opretholde sit hverv eller sin
stilling. Finanstilsynet indbringer inden 4 uger sagen for
domstolene. Sagen anlægges i den borgerlige retsplejes
former.
Stk. 6. Finanstilsynet kan af egen
drift eller efter ansøgning tilbagekalde et påbud
meddelt efter stk. 2 og stk. 3, 3. pkt. Afslår
Finanstilsynet en ansøgning om tilbagekaldelse, kan
ansøgeren forlange afslaget indbragt for domstolene.
Anmodning herom skal indgives til Finanstilsynet, inden 4 uger
efter at afslaget er meddelt den pågældende. Anmodning
om domstolsprøvelse kan dog kun fremsættes, hvis
påbuddet ikke er tidsbegrænset og der er
forløbet mindst 5 år fra datoen for udstedelsen af
påbuddet eller mindst 2 år, efter at Finanstilsynets
afslag på tilbagekaldelse er stadfæstet ved dom.
Stk. 7. Har virksomheden ikke afsat
direktøren inden for den i påbuddet fastsatte frist,
kan Finanstilsynet inddrage virksomhedens tilladelse, jf.
§ 15, stk. 1, nr. 5. Finanstilsynet kan endvidere
inddrage virksomhedens tilladelse, jf. § 15, stk. 1, nr.
5, hvis et bestyrelsesmedlem ikke efterkommer et påbud
meddelt i medfør af stk. 2 og 3.
Stk. 8.
Såfremt virksomheden drives som interessentskab eller
enkeltmandsvirksomhed, finder stk. 1, 3, 5 og 7 tilsvarende
anvendelse på den eller de for virksomheden
ledelsesansvarlige.
§ 15. Finanstilsynet kan inddrage
en finansiel rådgivers tilladelse, hvis virksomheden
1) ikke gør brug af tilladelsen
inden for en frist på 12 måneder,
2) udtrykkeligt anmoder herom,
3) ikke har udøvet virksomhed i
en periode på over 6 måneder,
4) har opnået tilladelsen
på baggrund af urigtige oplysninger eller på anden
uredelig vis eller
5) ikke længere opfylder
betingelserne for tilladelse efter kapitel 2.
Stk. 2. Inddragelse af en tilladelse
offentliggøres af Finanstilsynet.
§ 16. Afgørelser truffet af
Finanstilsynet i henhold til denne lov eller regler udstedt i
medfør heraf kan af den, som afgørelsen retter sig
mod, indbringes for Erhvervsankenævnet, senest 4 uger efter
at afgørelsen er meddelt den pågældende.
§ 17. For ansatte i Finanstilsynet
finder §§ 354 og 356 i lov om finansiel virksomhed
tilsvarende anvendelse.
§ 18. Tilsynsreaktioner givet til
en finansiel rådgiver i henhold til denne lovs § 11,
stk. 2, jf. § 345, stk. 2, nr. 1, i lov om finansiel
virksomhed, og tilsynsreaktioner givet efter delegation fra Det
Finansielle Råd skal offentliggøres med angivelse af
virksomhedens navn, jf. dog stk. 3. Virksomheden skal
offentliggøre oplysningerne på sin hjemmeside på
et sted, hvor de naturligt hører hjemme, hurtigst muligt, og
senest 3 hverdage efter at virksomheden har modtaget underretning
om tilsynsreaktionen, eller senest på tidspunktet for
offentliggørelse påkrævet efter lov om
værdipapirhandel m.v. Samtidig med offentliggørelsen
skal virksomheden indsætte et link, som giver direkte adgang
til tilsynsreaktionen, på forsiden af virksomhedens
hjemmeside på en synlig måde, og det skal af linket og
en eventuel tilknyttet tekst tydeligt fremgå, at der er tale
om en tilsynsreaktion fra Finanstilsynet. Hvis virksomheden
kommenterer tilsynsreaktionen, skal dette ske i forlængelse
af denne, og kommentarerne skal være klart adskilt fra
tilsynsreaktionen. Fjernelse af linket på forsiden og
informationerne fra virksomhedens hjemmeside skal finde sted efter
samme principper, som virksomheden anvender for øvrige
meddelelser, dog tidligst når linket og informationerne har
ligget på hjemmesiden i 3 måneder og tidligst efter
førstkommende generalforsamling eller
repræsentantskabsmøde. Virksomhedens pligt til at
offentliggøre oplysningerne på virksomhedens
hjemmeside gælder kun for oplysninger om juridiske personer.
Finanstilsynet skal offentliggøre oplysningerne på
Finanstilsynets hjemmeside. Tilsynsreaktioner givet i henhold til
§ 11, stk. 2, jf. § 345, stk. 2, nr. 3, i lov om
finansiel virksomhed, og Finanstilsynets beslutninger om at
overgive sager til politimæssig efterforskning skal
offentliggøres på Finanstilsynets hjemmeside med
angivelse af virksomhedens navn, jf. dog stk. 3.
Stk. 2.
Hvis en sag er overgivet til politimæssig efterforskning og
der er faldet helt eller delvis fældende dom eller vedtaget
bøde, skal der ske offentliggørelse af dommen,
bødevedtagelsen eller et resumé heraf, jf. dog stk.
3. Hvis dommen ikke er endelig, eller hvis den er anket eller
påklaget, skal dette fremgå af
offentliggørelsen. Virksomhedens offentliggørelse
skal ske på virksomhedens hjemmeside på et sted, hvor
det naturligt hører hjemme, hurtigst muligt, og senest 10
hverdage efter at der er faldet dom eller vedtaget bøde,
eller senest på tidspunktet for offentliggørelse
påkrævet efter lov om værdipapirhandel m.v.
Samtidig med offentliggørelsen skal virksomheden
indsætte et link, som giver direkte adgang til dommen,
bødevedtagelsen eller resumeet, på forsiden af
virksomhedens hjemmeside på en synlig måde, og det skal
af linket og en eventuel tilknyttet tekst tydeligt fremgå, at
der er tale om en dom eller bødevedtagelse. Hvis
virksomheden kommenterer dommen, bødevedtagelsen eller
resumeet, skal dette ske i forlængelse heraf, og
kommentarerne skal være klart adskilt fra dommen,
bødevedtagelsen eller resumeet. Fjernelse af informationerne
fra virksomhedens hjemmeside skal finde sted efter samme
principper, som virksomheden anvender for øvrige
meddelelser, dog tidligst når linket og informationerne har
ligget på hjemmesiden i 3 måneder og tidligst efter
førstkommende generalforsamling eller
repræsentantskabsmøde. Virksomheden skal give
meddelelse til Finanstilsynet om offentliggørelsen, herunder
fremsende en kopi af dommen eller bødevedtagelsen.
Finanstilsynet skal herefter offentliggøre dommen,
bødevedtagelsen eller et resumé heraf på sin
hjemmeside. Virksomhedens pligt til at offentliggøre
oplysningerne på virksomhedens hjemmeside gælder kun
for oplysninger om juridiske personer.
Stk. 3. Offentliggørelse efter
stk. 1 og 2 kan dog ikke ske, hvis det vil medføre
uforholdsmæssig stor skade for virksomheden eller
efterforskningsmæssige hensyn taler imod
offentliggørelse. Offentliggørelsen må ikke
indeholde fortrolige oplysninger om kundeforhold eller oplysninger
om enkeltpersoners private forhold og drifts- eller
forretningsforhold m.v. Offentliggørelsen må ikke
indeholde fortrolige oplysninger, der hidrører fra
tilsynsmyndigheder i andre lande inden for eller uden for Den
Europæiske Union, medmindre de myndigheder, der har afgivet
oplysningerne, har givet deres udtrykkelige tilladelse.
Stk. 4. Hvis offentliggørelse er
undladt i henhold til stk. 3, 1. pkt., skal der ske
offentliggørelse efter stk. 1 eller 2, når de hensyn,
der nødvendiggjorde undladelsen, ikke længere er
gældende. Dette gælder dog kun i op til 2 år
efter datoen for tilsynsreaktionen.
§ 19. Finanstilsynet skal
orientere offentligheden om sager, som er behandlet af
Finanstilsynet, anklagemyndigheden eller domstolene, hvis disse er
af almen interesse eller af betydning for forståelsen af
bestemmelserne i denne lov, bortset fra sager omfattet af kapitel
2.
Stk. 2. Finanstilsynet skal endvidere
orientere offentligheden om navnet på en virksomhed, der
overtræder forbuddet mod at udøve virksomhed som
finansiel rådgiver uden tilladelse, jf. § 3.
§ 20. Erhvervs- og
vækstministeren fastsætter nærmere regler for
finansielle rådgiveres pligt til at offentliggøre
oplysninger om Finanstilsynets vurdering af virksomheden og om, at
Finanstilsynet har mulighed for at offentliggøre
oplysningerne før virksomheden.
§ 21. Som part i forhold til
Finanstilsynet anses alene de af § 3 omfattede
virksomheder, som Finanstilsynets afgørelse truffet i
medfør af denne lov eller regler udstedt i medfør af
loven retter sig mod, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. I nedennævnte
tilfælde anses en anden end den finansielle rådgiver
tillige som part i Finanstilsynets afgørelse, for så
vidt angår den del af sagen, som vedrører den
pågældende:
1) Den, der overtræder lovens
forbud mod at drive virksomhed omfattet af § 3 uden
tilladelse.
2) En virksomhed eller en person, som
ansøger om tilladelse til at yde rådgivning om
finansielle produkter til forbrugere, jf. § 3.
3) Et medlem af en virksomheds
bestyrelse eller direktion eller en ledelsesansvarlig, når
Finanstilsynet nægter en virksomhed tilladelse eller
inddrager denne helt eller delvis, jf. § 15.
4) En virksomhed, som Finanstilsynet
kræver oplysninger fra til afgørelse af, om denne er
omfattet af bestemmelserne i denne lov, jf. § 12, stk.
1.
§ 22. Finansielle rådgivere
betaler afgift til Finanstilsynet efter kapitel 22 i lov om
finansiel virksomhed.
Kommunikation
§ 23. Erhvervs- og
vækstministeren kan fastsætte regler om, at skriftlig
kommunikation til og fra Finanstilsynet og andre myndigheder om
forhold, som er omfattet af denne lov eller regler udstedt i
medfør af denne lov, skal foregå digitalt.
Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler om digital kommunikation, herunder om
anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater
og digital signatur el.lign.
Stk. 3.
En digital meddelelse anses for at være kommet frem,
når den er tilgængelig for adressaten for
meddelelsen.
§ 24. Erhvervs- og
vækstministeren kan fastsætte regler om, at
Finanstilsynet kan udstede afgørelser og andre dokumenter
efter denne lov eller efter regler udstedt i medfør af denne
lov uden personlig underskrift, med maskinelt eller på
tilsvarende måde gengivet underskrift eller under anvendelse
af en teknik, der sikrer entydig identifikation af den, som har
udstedt afgørelsen eller dokumentet. Sådanne
afgørelser og dokumenter sidestilles med afgørelser
og dokumenter med personlig underskrift.
Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler om,
at afgørelser og andre dokumenter, der udelukkende er
truffet eller udstedt på grundlag af elektronisk
databehandling, kan udstedes alene med angivelse af den
pågældende myndighed som afsender.
§ 25. Hvor det i denne lov eller i
regler udstedt i medfør af denne lov er forudsat, at et
dokument, som er udstedt af andre end Finanstilsynet, skal
være underskrevet, kan dette krav opfyldes ved anvendelse af
en teknik, der sikrer entydig identifikation af den, som har
udstedt dokumentet, jf. dog stk. 2. Sådanne dokumenter
sidestilles med dokumenter med personlig underskrift.
Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler om fravigelse af underskriftskrav. Det kan
herunder bestemmes, at krav om personlig underskrift ikke kan
fraviges for visse typer af dokumenter.
Kapitel 6
Straffebestemmelser
§ 26. Overtrædelse af §
3, stk. 1, og § 4, stk. 3 og 4, jf. stk. 2, nr. 1 og 2,
straffes med bøde eller fængsel indtil 4
måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter den
øvrige lovgivning.
Stk. 2. Overtrædelse af
§§ 8-10 og § 18, stk. 1 og 2, straffes med
bøde.
Stk. 3. Undlader en virksomhed omfattet
af denne lov at efterkomme et påbud givet efter
§ 11, stk. 1 og 2, eller § 14 eller at meddele
oplysninger efter § 12, stk. 1, straffes vedkommende
med bøde.
Stk. 4. I administrative forskrifter
udstedt i medfør af denne lov kan der fastsættes straf
af bøde for overtrædelse heraf.
Stk. 5. Der kan pålægges
selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
Stk. 6. Forældelsesfristen for
overtrædelse af lovens bestemmelser eller regler udstedt i
medfør af loven er 5 år.
Kapitel 7
Ikrafttræden m.v.
§ 27. Loven træder i kraft den 1.
januar 2014.
Stk. 2.
Virksomheder omfattet af denne lov, der forud for lovens
ikrafttræden har påbegyndt virksomhed, som efter lovens
ikrafttræden vil kræve tilladelse, jf. § 3, skal
senest have indgivet ansøgning om tilladelse den 1. januar
2015. Disse virksomheder kan fortsætte den påbegyndte
virksomhed uden tilladelse, indtil Finanstilsynet har truffet
afgørelse i sagen.
Stk. 3.
Betingelsen i § 3, stk. 2, nr. 3, jf. § 4, finder ikke
anvendelse ved ansøgning om tilladelse, jf. stk. 2, for
så vidt angår forhold i medfør af § 4, stk.
2, som er indtruffet før lovens ikrafttræden.
§ 28. I lov om finansiel virksomhed,
jf. lovbekendtgørelse nr. 705 af 25. juni 2012, som
ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 512 af 17. juni 2008,
§ 2 i lov nr. 557 af 18. juni 2012 og § 1 i lov nr. 1287
af 19. december 2012 og senest ved § 3 i lov nr. 378 af
17. april 2013, og som ændres ved § 197 i det af
Folketinget den 16. maj 2013 vedtagne forslag til lov om forvaltere
af alternative investeringsfonde m.v., foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 343 d indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Investeringsrådgivere kan endvidere yde rådgivning om
finansielle produkter til forbrugere i henhold til lov om
finansielle rådgivere.«
2. I
§ 361, stk. 1, indsættes som
nr. 33:
»33)
Virksomheder, der yder rådgivning om finansielle produkter
til forbrugere, jf. lov om finansielle rådgivere, betaler
årligt 12.000 kr.«
§ 29. I lov om forsikringsformidling,
jf. lovbekendtgørelse nr. 930 af 18. september 2008, som
ændret senest ved § 12 i lov nr. 1287 af 19. december
2012, foretages følgende ændring:
1. I
§ 12 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4. Uanset
stk. 1 kan en forsikringsmæglervirksomhed endvidere yde
rådgivning om finansielle produkter til forbrugere i henhold
til lov om finansielle rådgivere.«
§ 30. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger.