Skriftlig fremsættelse (27. februar
2013)
Erhvervs- og
vækstministeren (Annette Vilhelmsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
søloven og forskellige andre love (Skærpede
sejladssikkerhedsmæssige krav i
arktiske farvande, styrkelse af søfarendes
retsstilling ved sørøveri, modernisering af
skibsregistreringsreglerne,
gennemførelse af konventionen om aftaler
for international transport af gods helt eller delvist til
søs, gennemførelse af ændringsprotokol til
konventionen om ansvar for forureningsskade
opstået i forbindelse med søtransport af farlige og
forurenende stoffer og nedlæggelse af Dykkerrådet)
(Lovforslag nr. L 154)
Det overordnede formål med
lovforslaget er at forbedre sejladssikkerheden i arktisk farvand og
styrke søfarendes retsstilling ved sørøveri.
Forslaget sikrer desuden skadelidte bedre ved skade
forårsaget ved søtransport af farlige stoffer og
gør det mere attraktivt at drive rederivirksomhed i Danmark.
Dermed underbygges og videreføres den igangværende
positive udvikling af Det Blå Danmark, der er kendetegnet ved
kvalitetsskibsfart og høje standarder for sikkerhed, sundhed
og sociale forhold for de søfarende.
Lovforslaget følger for det
første op på regeringens Vækstplan for Det
Blå Danmark fra december 2012. Forslaget skal dermed bidrage
til at skabe vækst og øget beskæftigelse
på det maritime område. Det sker bl.a. ved at forbedre
sejladssikkerheden i arktisk farvand, styrke søfarendes
retsstilling ved sørøveri, modernisere
skibsregistreringsreglerne samt gennemføre konventionen om
aftaler for international transport af gods helt eller delvist til
søs (Rotterdam-reglerne).
Lovforslaget gennemfører for det
andet ændringsprotokollen til konventionen om ansvar for
forureningsskade opstået i forbindelse med søtransport
af farlige og forurenende stoffer (HNS konventionen). Desuden
nedlægges Dykkerrådet som led i regeringens sanering af
råd og nævn. Førstnævnte for at sikre
skadelidte bedre ved forureningsskader og sidstnævnte for at
effektivisere den statslige forvaltning.
Med forslaget sker dermed nødvendige
forbedringer og tilpasninger af reguleringen på det maritime
område. Sejladssikkerheden ved Grønland og
søfarendes retssikkerhed i piratfarvand forbedres.
Rammevilkårene for søfartserhvervet forbedres via mere
moderne skibsregistreringsregler. Og grundlaget for dansk
ratifikation af to centrale internationale konventioner om
søtransport etableres, hvilket vil underbygge og udvikle
Danmarks betydelige rolle i den internationale søfart.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de bemærkninger, der ledsager det, skal jeg
anbefale forslaget til Tingets velvillige behandling.