Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 23. maj 2013
Forslag
til
Lov om ændring af søloven
(Modernisering af
skibsregistreringsreglerne)
§ 1
I søloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 856 af 1. juli 2010, som ændret bl.a. ved lov nr. 599 af
24. juni 2005, § 13 i lov nr. 1563 af 20. december 2006 og
§ 1 i lov nr. 249 af 21. marts 2012 og senest ved § 1 i
lov nr. 1384 af 23. december 2012, foretages følgende
ændringer:
1. § 1,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Partrederier anses for dansk ejede, hvis mindst halvdelen af
partrederiet ejes af fysiske eller juridiske personer, som er
omfattet af stk. 2, og den bestyrende reder opfylder betingelserne
i stk. 2.«
2. §
2 affattes således:
Ȥ 2.
For handelsskibe, der ikke kan anses for danske, jf. § 1, kan
erhvervs- og vækstministeren fastsætte regler om
betingelserne for registrering som dansk skib, herunder krav om, at
skibet skal administreres, kontrolleres og dirigeres fra Danmark.
For handelsskibe, som tilhører juridiske personer, som ikke
er omfattet af Den Europæiske Unions regler om etableringsret
og udveksling af tjenesteydelser, kan erhvervs- og
vækstministeren fastsætte regler om, at selskabet skal
foretage sekundær etablering i Danmark gennem oprettelse af
et datterselskab, en filial eller et agentur. For handelsskibe, som
tilhører personer, selskaber el.lign., som er omfattet af
Den Europæiske Unions regler om etableringsret,
arbejdskraftens frie bevægelighed og udveksling af
tjenesteydelser, kan erhvervs- og vækstministeren
fastsætte regler om, at ejeren skal udpege en enhed i
Danmark, der kan rettes henvendelse til i kontroløjemed og
lign., og som kan stævnes på ejerens eller rederens
vegne.
Stk. 2. For andre skibe
end handelsskibe, der ikke kan anses for danske, jf. § 1, men
som tilhører personer, selskaber el.lign., som er omfattet
af Den Europæiske Unions regler om etableringsret,
arbejdskraftens frie bevægelighed og udveksling af
tjenesteydelser, kan erhvervs- og vækstministeren
fastsætte regler om betingelserne for registrering som dansk
skib, herunder krav om, at skibet skal administreres, kontrolleres
og dirigeres fra Danmark.
Stk. 3. Skibe optaget i
skibsregisteret i medfør af stk. 1 og 2 sidestilles i enhver
henseende med danske skibe og er berettigede til at føre
dansk flag.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. oktober 2013.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.