Fremsat den 27. februar 2013 af
justitsministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om etablering af et
udvalg om forsvarets og politiets efterretningstjenester
(Styrkelse af den parlamentariske kontrol og
indsigt)
§ 1
I lov nr. 378 af 6. juli 1988 om etablering af et
udvalg om forsvarets og politiets efterretningstjenester foretages
følgende ændringer:
1. § 2 ophæves og i stedet
indsættes:
Ȥ
2. Regeringen giver årligt udvalget en orientering om
efterretningstjenesternes virksomhed.
Stk. 2. Regeringen
holder udvalget orienteret om væsentlige omstændigheder
af sikkerhedsmæssig karakter eller vedrørende
udenrigspolitiske spørgsmål, som er af betydning for
efterretningstjenesternes virksomhed.
Stk. 3. Regeringen giver
på udvalgets anmodning oplysninger om
efterretningstjenesternes virksomhed, herunder statistiske
oplysninger.
Stk. 4. Udvalget kan
anmode justitsministeren og forsvarsministeren om at foranledige,
at cheferne for henholdsvis politiets og forsvarets
efterretningstjeneste er til stede i forbindelse med et
udvalgsmøde med henblik på at besvare
spørgsmål.
Stk. 5. Forud for
udstedelsen af retningslinjer for efterretningstjenesternes
virksomhed underretter regeringen udvalget om indholdet af disse.
Henlæggelse af væsentlige nye opgaver til Politiets
Efterretningstjeneste skal ligeledes ske efter underretning af
udvalget.
Stk. 6. Forud for
offentliggørelsen af den årlige redegørelse,
som politiets efterretningstjeneste afgiver om sin virksomhed, jf.
lov om Politiets Efterretningstjeneste § 2, forelægger
regeringen udvalget denne.
Stk. 7. Regeringens
orientering af udvalget sker under hensyntagen til de særlige
forhold, som gør sig gældende for
efterretningsvirksomhed.
§ 2 a.
Udpegning af medlemmerne af Tilsynet med Efterretningstjenesterne
med undtagelse af formanden sker efter drøftelse med
udvalget.
Stk. 2. Regeringen
forelægger forud for offentliggørelsen udvalget de
årlige redegørelser, som Tilsynet med
Efterretningstjenesterne afgiver om sin virksomhed, jf. lov om
Politiets Efterretningstjeneste § 22 og lov om Forsvarets
Efterretningstjeneste § 19.
Stk. 3. Regeringen
underretter udvalget, hvis en henstilling fra Tilsynet med
Efterretningstjenesterne ikke følges.«
2. I
§ 3 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2. Udvalget
kan afgive beretning til Folketinget om sin virksomhed, herunder om
hvilke emner der har været under behandling i udvalget.
Beretningen kan offentliggøres.«
3. I
§ 4 indsættes som 3. pkt.:
»Regeringen underretter desuden
udvalget om efterretningstjenesternes årlige
budget.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2014.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
2. Baggrund for lovforslaget
3. Gældende ret
4. Lovforslagets udformning
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
7. Administrative konsekvenser for borgere
8. Miljømæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder mv.
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Gennem de senere år er der
sket en styrkelse af de danske efterretningstjenester. Der har
været tale om en nødvendig styrkelse, som afspejler
den alvorlige og komplekse terrortrussel, som Danmark står
over for. Det er imidlertid regeringens opfattelse, at en styrkelse
af efterretningstjenesterne må gå hånd i
hånd med øget kontrol på
efterretningsområdet, herunder parlamentarisk kontrol. Dette
er med til at sikre, at efterretningstjenesterne fungerer
betryggende, og at der i befolkningen fortsat er tillid til
tjenesterne.
Justitsministeren og
forsvarsministeren har samtidig med dette lovforslag fremsat
forslag til nye love om Politiets Efterretningstjeneste (PET) og
Forsvarets Efterretningstjeneste (FE).
Formålet med lovforslagene er
at gennemføre en samlet og tidssvarende lovregulering af de
to efterretningstjenesters virksomhed og etablere et særligt
tilsynsorgan til styrkelse af kontrollen med tjenesternes
behandling af oplysninger om såvel fysiske som juridiske
personer.
Det er regeringens opfattelse, at
der som led i en ny samlet regulering af efterretningstjenesternes
virksomhed tillige bør ske en styrkelse af den
parlamentariske kontrol, som udøves af Folketingets Udvalg
vedrørende Efterretningstjenesterne. Regeringen har derfor
besluttet at fremsætte et forslag til lov om ændring af
lov nr. 378 af 6. juli 1988 om etablering af et udvalg om
forsvarets og politiets efterretningstjenester.
2. Baggrunden for
lovforslaget
Som nævnt under pkt. 1 er der
samtidig med dette lovforslag fremsat forslag til nye
selvstændige love om efterretningstjenesterne.
Lovforslagene om
efterretningstjenesterne bygger på betænkning nr.
1529/2012 om PET og FE, som den 24. februar 2012 blev afgivet af
Udvalget vedrørende politiets og forsvarets
efterretningstjenester (Wendler Pedersen-udvalget).
Det fremgår af Wendler
Pedersen-udvalgets kommissorium, at udvalgets opgaver ikke
omfattede spørgsmålet om en styrket demokratisk
kontrol med efterretningstjenesterne, og udvalget har derfor
vurderet, at det ikke indgik i udvalgets opgaver at overveje, om
der er anledning til at foretage ændringer i lov nr. 378 af
6. juli 1988 om Folketingets Udvalg vedrørende
Efterretningstjenesterne, jf. betænkningens kapitel 1, pkt.
3.2 (side 24 f. ).
Spørgsmålet om den
parlamentariske kontrol berøres dog af Wendler
Pedersen-udvalget i relation til det nye tilsyn (Tilsynet med
Efterretningstjenesterne), som udvalget foreslår etableret.
Det forudsættes således, at udpegning af tilsynets
formand og øvrige medlemmer sker efter drøftelse med
Udvalget vedrørende Efterretningstjenesterne, jf.
betænkningens kapitel 11, pkt. 5.5 (side 421).
Desuden peger Wendler
Pedersen-udvalgets flertal på, at en endelig stillingtagen
til spørgsmålet om de beføjelser, som et tilsyn
med efterretningstjenesterne skal tillægges, bør ske i
sammenhæng med eventuelle kommende overvejelser om at
ændre eller justere rammerne for den nuværende
parlamentariske kontrol, jf. bl.a. betænkningens kapitel 11,
pkt. 5.10 (side 433).
Efter regeringens opfattelse
gør de nye love om PET og FE, herunder etableringen af
Tilsynet med Efterretningstjenesterne, det naturligt samtidigt at
styrke den parlamentariske kontrol på
efterretningsområdet, som udøves af Udvalget
vedrørende Efterretningstjenesterne.
Regeringens forslag om at styrke
den parlamentariske kontrol skal også ses i lyset af den
generelle udvikling de senere år, hvor der - bl.a. i lyset af
den alvorlige og komplekse terrortrussel mod Danmark - er sket en
styrkelse af både PET og FE. Det er således regeringens
opfattelse, at en styrkelse af efterretningstjenesterne må
gå hånd i hånd med øget kontrol på
efterretningsområdet, herunder parlamentarisk kontrol. Dette
er med til at sikre, at efterretningstjenesterne fungerer
betryggende, og at der i befolkningen fortsat er tillid til
tjenesterne.
3. Gældende
ret
3.1.
Folketingets Udvalg vedrørende Efterretningstjenesterne blev
etableret i henhold til § 1, stk. 1, i lov nr. 378 af 6. juli
1988 om etablering af et udvalg om forsvarets og politiets
efterretningstjenester.
I de almindelige bemærkninger
til loven er der bl.a. redegjort for de mere principielle
overvejelser, som etableringen af udvalget gav anledning til, jf.
Folketingstidende 1987/88 (2. samling), Tillæg A, sp. 624
f.
Der peges i den forbindelse
på, at spørgsmålet om gennemførelse af en
særlig ordning med hensyn til indseende med
efterretningstjenesterne i form af etablering af et særligt
udvalg giver anledning til principielle overvejelser i relation til
det sædvanlige ministerielle system, navnlig de almindelige
grundsætninger om ministrenes ansvar. Det følger
således af princippet i grundlovens § 3 om den
lovgivende, den udøvende og den dømmende magt, og de
almindelige statsretlige principper, at kompetencen til at
træffe administrative afgørelser inden for et bestemt
område tilkommer vedkommende minister, og at ministeren har
det endelige ansvar for de administrative dispositioner, der
træffes inden for det pågældende område. I
den forbindelse henvises til de særlige regler i lov nr. 117
af 15. april 1964 om ministres retlige ansvar.
Der peges dog samtidig i de
almindelige bemærkninger på, at de nævnte
principielle hensyn ikke stiller sig hindrende i vejen for at
gennemføre en særlig ordning på et bestemt
område, hvis det efter en samlet vurdering må anses for
hensigtsmæssigt, men at en ordning med et særligt
udvalg imidlertid i givet fald må have en sådan
udformning, at ansvaret for efterretningstjenesternes virksomhed
både retligt og politisk som hidtil påhviler
regeringen.
3.2.
Udvalgets sammensætning mv. fremgår af lovens § 1.
Det er i bestemmelsen fastsat, at udvalget udgøres af 5
folketingsmedlemmer udpeget af de folketingspartier, som har
sæde i Folketingets Præsidium, jf. lovens § 1,
stk. 2.
Hvert medlem af udvalget kan
foranledige udvalget indkaldt til møde. Endvidere kan
drøftelse i udvalget finde sted efter ønske fra
regeringen, jf. lovens § 1, stk. 3.
Det fremgår endelig, at der
til udvalget knyttes en sekretær, som ikke er medlem af
Folketinget. Sekretæren skal stå i fast tjenesteforhold
til Folketinget, jf. lovens § 1, stk. 4.
3.3. I
lovens § 2 er der fastsat nærmere regler om regeringens
underretning af udvalget. Regeringen underretter efter bestemmelsen
udvalget om indholdet af de retningslinjer, der er gældende
for efterretningstjenesternes virksomhed. Endvidere holder
regeringen udvalget orienteret om væsentlige
omstændigheder af sikkerhedsmæssig karakter eller
vedrørende udenrigspolitiske spørgsmål, som er
af betydning for efterretningstjenesternes virksomhed.
Orienteringen sker under
hensyntagen til de særlige forhold, som gør sig
gældende for efterretningsvirksomhed, jf. lovens § 2, 3.
pkt. I de almindelige bemærkninger til loven er det bl.a.
anført, at der ved udformningen af ordningen er lagt
vægt på, at såvel regeringens afgivelse af
oplysninger som udvalgets behandling af disse sker under
behørig hensyntagen til de særlige sikkerheds- og
varslingsmæssige forhold, der gælder i relation til
efterretningstjenesterne, jf. Folketingstidende 1987/88 (2.
samling), Tillæg A, sp. 626.
Det er som eksempel på
regeringens orientering af udvalget anført, at det efter
regeringens opfattelse vil være naturligt, at regeringen
periodevis, f.eks. én gang om året, giver udvalget en
samlet redegørelse for de forhold og vilkår, som er af
betydning for efterretningstjenesternes virksomhed, jf.
Folketingstidende 1987/88 (2. samling), Tillæg A, sp.
626.
Det har på den baggrund
gennem årene været en stående aftale mellem
forsvarsministeren og justitsministeren på den ene side og
Udvalget vedrørende Efterretningstjenesterne på den
anden side, at cheferne for PET og FE én gang om året
- hver for sig - giver en udførlig og bred orientering om
tjenesternes virksomhed. I forbindelse med denne orientering
redegøres der - med udgangspunkt i tjenesternes aktiviteter
og prioriteringer - mere indholdsmæssigt for tjenesternes
sagsområder. Ved samme lejlighed orienterer de to chefer om
de mere generelle organisatoriske og ressourcemæssige
forhold, som knytter sig til tjenesternes virksomhed, og som
måtte have betydning for tjenesternes virke og effektivitet,
således at udvalget får indgående indsigt i
tjenesternes prioriteringer. Den årlige orientering tjener
på samme tid som supplement og som en generel overbygning og
referenceramme for den løbende orientering af udvalget, som
finder sted på de enkelte møder i årets
løb.
Det kan herudover nævnes, at
det er aftalt, at chefen for PET årligt skal give udvalget en
overordnet orientering om efterretningstjenestens praktiske
anvendelse af de bestemmelser i retsplejelovens § 116
(indhentning af oplysninger fra andre offentlige myndigheder) og
§ 783, stk. 2 (indgreb i meddelelseshemmeligheden rettet mod
en person), som blev indført i forbindelse med
anti-terrorpakke II i 2006, jf. lov nr. 542 af 8. juni 2006 om
ændring af straffeloven, retsplejeloven og forskellige andre
love. Desuden skal chefen for FE årligt give udvalget en
overordnet orientering om erfaringerne med bestemmelsen i
forsvarslovens § 13, stk. 3 (behandling af oplysninger om
personer, som er hjemmehørende i Danmark), der ligeledes
blev indført ved anti-terrorpakke II, jf. lov nr. 568 af 9.
juni 2006 om ændring af lov om forsvarets formål,
opgaver og organisation mv.
Det kan i den forbindelse
også nævnes, at regeringen har anmodet Wamberg-udvalget
om at udarbejde en årligt skriftlig redegørelse til
justitsministeren og forsvarsministeren, således at denne
rapport kan fremsendes til Udvalget vedrørende
Efterretningstjenesterne, og således at rapporten kan
indgå i udvalgets drøftelser i forbindelse med
efterretningschefernes orientering om bestemmelser i henholdsvis
retsplejelovens § 116, stk. 2, og forsvarslovens § 13,
stk. 3.
Om ovennævnte praksis med
årlige orienteringer mv. kan der bl.a. henvises til Udvalget
vedrørende Efterretningstjenesternes seneste beretning fra
den 26. november 2010.
Foruden de årlige
orienteringer mv. holder regeringen som nævnt udvalget
løbende orienteret om de væsentlige
omstændigheder af sikkerhedsmæssig karakter eller
vedrørende udenrigspolitiske spørgsmål, som er
af betydning for efterretningstjenesternes virksomhed. Dette sker
bl.a. ved, at justitsministeren og forsvarsministeren deltager i en
række af udvalgets møder. Det er i den forbindelse
fast praksis, at også departementscheferne for henholdsvis
Forsvarsministeriet og Justitsministeriet samt cheferne for PET og
FE har deltaget. Udvalget stiller desuden forsvarsministeren og
justitsministeren spørgsmål til skriftlig besvarelse.
Det er fast praksis, at de skriftlige spørgsmål
også efterfølgende har været drøftet
på møder mellem regeringen og udvalget.
Der skal endelig peges på, at
udvalget i overensstemmelse med lov nr. 378 af 6. juli 1988 ser det
som sin primære opgave at holde sig informeret om og om
fornødent tilkendegive sin opfattelse af
efterretningstjenesternes overordnede virksomhed, mens man som
udgangspunkt ikke foretager nogen bedømmelse af tjenesternes
behandling af konkrete sager, jf. ovennævnte beretning
afgivet af Udvalget vedrørende Efterretningstjenesterne den
26. november 2010.
3.4.
Den bevillingsmæssige kontrol med efterretningstjenesterne er
efter lovens § 4 ikke omfattet af udvalgets indseende. Det
fremgår dog af bestemmelsen, at udvalget i forbindelse med
indhentning af oplysninger hos regeringen kan blive gjort bekendt
med generelle bevillingsmæssige forhold i relation til
efterretningstjenesterne.
Der skal i relation til den
bevillingsmæssige kontrol peges på, at
efterretningstjenesterne er omfattet af statsrevisorernes og
Rigsrevisors kompetence. Om revision mv. af tjenesternes regnskaber
henvises i øvrigt til Wendler Pedersen-udvalgets
betænkning kapitel 10 (side 395 ff. ) og kapitel 12, pkt. 3.4
(side 450 f. ).
3.5.
For så vidt angår lovens øvrige bestemmelser
skal nævnes, at det fremgår af lovens § 3, at
udvalget enten mundtligt eller skriftligt over for regeringen kan
tilkendegive sin opfattelse vedrørende de
spørgsmål, som tages under behandling i udvalget.
Der er endelig i lovens § 5
fastsat regler om tavshedspligt. Det følger af bestemmelsen,
at udvalgets medlemmer og sekretær er forpligtede til at
bevare tavshed om, hvad de erfarer i udvalget.
Det fremgår af besvarelsen af
17. juni 1988 af spørgsmål nr. 2, som Folketingets
Retsudvalg i 1988 stillede til justitsministeren i forbindelse med
behandlingen af forslaget til loven om etablering af et udvalg om
forsvarets og politiets efterretningstjenester, at en henvendelse
direkte til statsministeren vedrørende et
spørgsmål, som er taget under behandling i udvalget,
ikke vil være en overtrædelse af den i lovens § 5
foreskrevne tavshedspligt.
4. Lovforslagets
udformning
4.1.
Det er regeringens opfattelse, at den hidtil gældende ordning
har fungeret tilfredsstillende og bør videreføres.
Regeringen finder imidlertid, at der som led i den nye samlede
regulering af efterretningstjenesternes virksomhed tillige
bør ske en styrkelse af den parlamentariske kontrol, som
udøves af Folketingets Udvalg vedrørende
Efterretningstjenesterne.
Således foreslår
regeringen med lovforslaget at give udvalget øget indsigt i
efterretningstjenesternes virksomhed, jf. pkt. 4.2. Desuden
foreslås regler om inddragelse af udvalget ved udpegning af
medlemmer af det nye tilsyn med efterretningstjenesterne og om
indsigt i tilsynets virksomhed, jf. pkt. 4.3. Endelig
foreslår regeringen, at der skabes øget åbenhed
om udvalgets virksomhed, jf. pkt. 4.4.
4.2.
Udvalget vedrørende Efterretningstjenesterne er etableret
med det formål at have indseende med forsvarets og politiets
efterretningstjenester, jf. herved udtrykkeligt lovens §
1.
Efter regeringens opfattelse er det
en væsentlig forudsætning for, at udvalget kan
udøve kontrol med efterretningsområdet, at udvalget
under hensyntagen til de særlige forhold, som gør sig
gældende for efterretningsvirksomhed, har den
nødvendige indseende med tjenesternes virksomhed.
Siden udvalgets etablering i 1988
har udvalget sammen med regeringen haft lejlighed til at etablere
en praksis i relation til regeringens orientering af udvalget. Der
henvises herom til pkt. 3.3. Det er regeringens opfattelse, at der
bl.a. på baggrund af disse erfaringer er anledning til at
udbygge og ajourføre reglerne om udvalgets indsigt i
efterretningstjenesternes virksomhed.
Regeringen foreslår
således at lovfæste, at der - ved siden af regeringens
løbende orientering - årligt gives udvalget en
udførlig orientering om efterretningstjenesternes
virksomhed.
Regeringen foreslår
herudover, at der indføres en pligt for regeringen til
på anmodning at give udvalget oplysninger om
efterretningstjenesternes virksomhed, herunder statistiske
oplysninger. Det kan f.eks. være statistik om visse typer af
tvangsindgreb efter reglerne i retsplejeloven eller om antallet af
personer, der er genstand for undersøgelse hos PET. Det
forudsættes i den forbindelse, at der sker en
videreførelse af den gældende ordning, hvorefter det
er udvalgets primære opgave at holde sig informeret om og om
fornødent tilkendegive sin opfattelse af
efterretningstjenesternes overordnede virksomhed, mens man som
udgangspunkt ikke foretager nogen bedømmelse af tjenesternes
behandling af konkrete sager, jf. under pkt. 3.3.
Det bemærkes endvidere, at
regeringens orientering af udvalget som hidtil skal ske under
hensyntagen til de særlige forhold, som gør sig
gældende for efterretningsvirksomhed.
Som led i at sikre udvalget bedst
mulig indseende med efterretningstjenesterne foreslår
regeringen desuden, at udvalget kan anmode justitsministeren og
forsvarsministeren om at foranledige, at cheferne for henholdsvis
politiets og forsvarets efterretningstjeneste er til stede i
forbindelse med et udvalgsmøde med henblik på - inden
for de ovennævnte rammer - at bistå ministrene med at
besvare spørgsmål fra udvalgsmedlemmerne. Det
forudsættes, at en anmodning fra udvalget som altovervejende
hovedregel imødekommes. Det bemærkes i den
forbindelse, at det allerede i dag er fast praksis, at cheferne for
PET og FE er til stede ved de udvalgsmøder, hvor
justitsministeren og forsvarsministeren deltager, ligesom det er
cheferne for de to efterretningstjenester, som giver udvalget
årlige orienteringer mv., jf. under pkt. 3.3.
Regeringen foreslår
herudover, at udvalget skal have forelagt den årlige
redegørelse, som PET fremover skal afgive om sin virksomhed.
Forelæggelsen skal ske forud for offentliggørelsen af
redegørelsen.
Desuden foreslår regeringen,
at den gældende ordning, hvorefter udvalget modtager
underretning om indholdet af de retningslinjer, der er
gældende for efterretningstjenesternes virksomhed,
videreføres. Det foreslås dog at styrke udvalgets
kontrol derved, at det bestemmes, at regeringen forud for
udstedelsen af retningslinjer for tjenesternes virksomhed skal
underrette udvalget om indholdet af disse. Herved vil udvalgets
eventuelle synspunkter kunne indgå i regeringens samlede
overvejelser, inden retningslinjerne udstedes. Regeringen
foreslår desuden, at der indføres et krav om, at
henlæggelse af væsentlige nye opgaver til PET ligeledes
skal ske efter underretning af udvalget.
Det foreslås endelig, at
regeringen skal underrette udvalget om efterretningstjenesternes
årlige budget.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 1 og 3 (forslag til § 2 og § 4, 3. pkt., i
lov om etablering af et udvalg om forsvarets og politiets
efterretningstjenester), og bemærkningerne hertil.
4.3.
Med lovforslagene om PET og FE etableres et særligt
tilsynsorgan til styrkelse af kontrollen med tjenesternes
behandling af oplysninger om såvel fysiske som juridiske
personer (Tilsynet med Efterretningstjenesterne).
Tilsynet med
Efterretningstjenesterne skal fungere i fuld uafhængighed.
Dette udelukker imidlertid ikke, at Udvalget vedrørende
Efterretningstjenesterne inddrages ved udpegning af tilsynets
medlemmer og gives indsigt i tilsynets virksomhed.
Det foreslås, at udpegning af
tilsynets medlemmer med undtagelse af formanden sker efter
drøftelse med udvalget.
Regeringen foreslår
herudover, at udvalget sikres indsigt med Tilsynet med
Efterretningstjenesternes virksomhed, ved at udvalget får
forelagt de årlige redegørelser, som tilsynet afgiver
om sin virksomhed. Forelæggelsen skal ske forud for
offentliggørelsen af redegørelserne.
Det foreslås endelig, at der
skal ske underretning af udvalget, hvis der helt
ekstraordinært skulle opstå en sag, hvor en henstilling
fra Tilsynet med Efterretningstjenesterne ikke følges.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 1 (forslag til § 2 a i lov om etablering af et
udvalg om forsvarets og politiets efterretningstjenester), og
bemærkningerne hertil.
4.4. Af
hensyn til de særlige forhold, som gør sig
gældende vedrørende efterretningstjenesterne, er det
nødvendigt, at udvalgets medlemmer og sekretær har
tavshedspligt om alt, hvad de erfarer i udvalget. Udvalget kan
imidlertid over for regeringen tilkendegive sin opfattelse
vedrørende de spørgsmål, som tages under
behandling i udvalget. Der henvises til omtalen under pkt. 3.5 af
lovens §§ 3 og 5.
Med henblik på at skabe
størst mulig åbenhed er det regeringens opfattelse, at
det vil være hensigtsmæssigt at lovfæste
ordningen, hvorefter udvalget kan afgive beretning om sin
virksomhed. Det foreslås i den forbindelse, at udvalget -
uden at krænke den særlige tavshedspligtsbestemmelse -
kan angive de emner, som har været under behandling i
udvalget. Udvalget kan rådføre sig med regeringen om,
hvad der vil kunne medtages i beretningen uden at krænke
tavshedspligten.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 2 (forslag til § 3, stk. 2, i lov om etablering
af et udvalg om forsvarets og politiets efterretningstjenester), og
bemærkningerne hertil.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser
for det offentlige
Lovforslaget har ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser af betydning
for det offentlige.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
7. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke
administrative konsekvenser for borgerne.
8. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
10. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Lovforslaget har været sendt
i høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Advokatrådet, Akademikernes
Centralorganisation, Amnesty International, Beredskabsstyrelsen,
Centralforeningen for Stampersonel, Centralorganisationen af 2010 -
CO10, Danske Advokater, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Det Kriminalpræventive Råd,
Direktoratet for Kriminalforsorgen,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Foreningen af
Forsvarets Auditører, Foreningen af Forsvarets
Auditørfuldmægtige, Foreningen af Offentlige
Anklagere, Foreningen af Statsadvokater, Forsvarets
Auditørkorps, Forsvarets Efterretningstjeneste, Forsvarets
Personeltjeneste, Forsvarskommandoen, Hjemmeværnskommandoen,
Hovedorganisationen af Officerer i Danmark, Hærens Konstabel-
og Korporalforening, Institut for Menneskerettigheder, Kommunernes
Landsforening, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Offentligt
Ansattes Organisationer, Politidirektørforeningen,
Politiforbundet, Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, samtlige byretter, Vestre Landsret og
Østre Landsret.
| 11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til
§ 1
Til nr. 1
(§ 2 og § 2 a)
Forslaget til § 2 i lov om etablering af et udvalg om
forsvarets og politiets efterretningstjenester indebærer en
udbygning og ajourføring af den gældende bestemmelse i
§ 2 om udvalgets indsigt i efterretningstjenesternes
virksomhed. Formålet er, under hensyntagen til de
særlige forhold, som gør sig gældende for
efterretningsvirksomhed, at give udvalget større indseende
med tjenesternes virksomhed.
Med forslaget til § 2, stk. 1, foreslås det, at
regeringen årligt giver udvalget en udførlig
orientering om efterretningstjenesternes virksomhed. Det bliver
således lovfæstet, at cheferne for PET og FE én
gang om året - hver for sig - giver en udførlig og
bred orientering om tjenesternes virksomhed. I forbindelse med
denne orientering redegøres der - med udgangspunkt i
tjenesternes aktiviteter og prioriteringer - mere
indholdsmæssigt for tjenesternes sagsområder. Ved samme
lejlighed orienterer de to chefer om de mere generelle
organisatoriske og ressourcemæssige forhold, som knytter sig
til tjenesternes virksomhed, og som måtte have betydning for
tjenesternes virke og effektivitet, således at udvalget
får indgående indsigt i tjenesternes prioriteringer.
Den årlige orientering tjener på samme tid som
supplement og som en generel overbygning og referenceramme for den
løbende orientering af udvalget, som finder sted på de
enkelte møder i årets løb.
Det forudsættes, at udvalget
i forbindelse med den årlige orientering underrettes om PETs
brug af civile som agenter. Underretningen skal indeholde
oplysninger om antallet af tilfælde, hvor PET har anvendt
civile som agenter. Der skal også gives oplysninger om,
på hvilke områder inden for straffelovens kapitel 12 og
13 PET har anvendt civile som agenter, f.eks. om der er tale om
terrorisme, ekstremisme, spionage eller spredning af
masseødelæggelsesvåben. Der skal herudover -
under hensyntagen til de særlige forhold, der gør sig
gældende på området - gives udvalget eksempler
på konkrete sager, hvor civile har været anvendt som
agenter. Udvalget skal desuden oplyses om retningslinjerne for
aflønning af kilder, herunder civile der anvendes som
agenter. Den årlige underretning skal som minimum indeholde
de nævnte oplysninger. Udvalget kan sammen med regeringen
etablere en praksis om, at underretningen også skal omfatte
andre oplysninger om PETs brug af agenter.
Regeringen skal endvidere én
gang årligt orientere udvalget om de tilfælde, hvor
Justitsministeriet i medfør af retsplejelovens regler herom
er blevet underrettet om, at PET har foretaget tvangsindgreb, som
domstolene ikke har godkendt. Orienteringen skal ske inden for de i
øvrigt fastsatte rammer for regeringens orientering af
udvalget.
Efter forslaget til § 2, stk. 2, skal regeringen holde
udvalget orienteret om væsentlige omstændigheder af
sikkerhedsmæssig karakter eller vedrørende
udenrigspolitiske spørgsmål, som er af betydning for
efterretningstjenesternes virksomhed. Der er tale om en
videreførelse af den gældende bestemmelse i § 2,
2. pkt.
Med forslaget til § 2, stk. 3, foreslås det, at
regeringen på udvalgets anmodning skal give oplysninger om
efterretningstjenesternes virksomhed, herunder statistiske
oplysninger.
Det kan f.eks. være en
orientering om PET's praktiske anvendelse af § 4 i forslag til
lov om Politiets Efterretningstjeneste (om indhentning af
oplysninger fra andre offentlige myndigheder) eller oplysning om
visse typer af tvangsindgreb efter reglerne i retsplejeloven,
f.eks. dataaflæsning, herunder om antallet af sager, hvor der
er meddelt afslag på at foretage en bestemt type indgreb. Som
et andet eksempel på statistik, som udvalget vil kunne anmode
om, kan nævnes oplysninger om antallet af personer, der er
genstand for undersøgelse hos PET, jf. § 5 i forslag
til lov om Politiets Efterretningstjeneste, eller om det antal
sager, hvor PET har foretaget en sikkerhedsundersøgelse,
herunder om antallet af sager, hvor undersøgelsen har
resulteret i videregivelse af belastende oplysninger.
For så angår FE kan
f.eks. nævnes oplysninger om tjenestens erfaringer med
bestemmelsen i forsvarslovens § 13, stk. 3 (behandling af
oplysninger om personer, som er hjemmehørende i Danmark),
som med en enkelt justering videreføres i § 3, stk. 2,
i forslag til lov om Forsvarets Efterretningstjeneste.
Efter forslaget til § 2, stk. 4, kan udvalget anmode
justitsministeren og forsvarsministeren om at foranledige, at
cheferne for henholdsvis politiets og forsvarets
efterretningstjeneste er til stede i forbindelse med et
udvalgsmøde med henblik på at besvare
spørgsmål. Det forudsættes, at den ansvarlige
minister, på hvis vegne besvarelsen af spørgsmål
sker, også deltager. I praksis er cheferne for PET og FE
allerede i dag til stede ved alle udvalgsmøder, hvor
justitsministeren og forsvarsministeren deltager, og det er
også i vid udstrækning cheferne for
efterretningstjenesterne, som på møderne orienterer
udvalget om tjenesternes virksomhed.
Forslaget til § 2, stk. 5, 1.
pkt., indebærer en præcisering af den
gældende bestemmelse i § 2, 1. pkt., hvorefter
regeringen underretter udvalget om indholdet af de retningslinjer,
der er gældende for efterretningstjenesternes virksomhed.
Efter den foreslåede bestemmelse skal regeringen fremover
forud for udstedelsen af retningslinjer for
efterretningstjenesternes virksomhed underrette udvalget om
indholdet af disse. Bestemmelsen sigter til retningslinjer udstedt
med hjemmel i lovene om PET og FE eller forudsat i
bemærkningerne til lovforslagene. Såfremt udvalget
herudover ønsker at bliver underrettet om andre
retningslinjer, vil udvalget kunne anmode herom.
Forslaget til lov om Politiets
Efterretningstjeneste indeholder i § 1, stk. 1, en opregning
af, hvilke opgaver PET skal varetage i fremtiden, idet det samtidig
fremgår af bestemmelsens stk. 2, at justitsministeren kan
bestemme, at andre opgaver, som har sammenhæng med de i stk.
1, nævnte opgaver, kan henlægges til PET. Med forslaget
til stk. 5, 2. pkt., foreslås
det, at henlæggelse af væsentlige nye opgaver til PET
skal ske efter underretning af udvalget.
Med lovforslaget om PET
foreslås det, at efterretningstjenesten afgiver en
årlig redegørelse om sin virksomhed til
justitsministeren. Der henvises til § 2 i forslag til lov om
Politiets Efterretningstjeneste. Det er i lovforslaget forudsat, at
den nævnte redegørelse offentliggøres. Med
forslaget til § 2, stk. 6,
foreslås det, at regeringen forelægger udvalget den
årlige redegørelse. Redegørelsen vil
således kunne danne grundlag for drøftelser mellem
udvalget og regeringen. Det foreslås, at udvalget skal have
forelagt redegørelsen, før den
offentliggøres.
Forslaget til § 2, stk. 7, er en videreførelse af den
gældende bestemmelse i § 2, 3. pkt. Det følger af
bestemmelsen, at regeringens orientering af udvalget sker under
hensyntagen til de særlige forhold, som gør sig
gældende for efterretningsvirksomhed.
Regeringen lægger
således afgørende vægt på, at der sker en
videreførelse af den gældende ordning, hvorefter
såvel regeringens afgivelse af oplysninger som udvalgets
behandling af disse sker under behørig hensyntagen til de
særlige sikkerheds- og varslingsmæssige forhold, der
gælder i relation til efterretningstjenesterne.
Der henvises om bestemmelserne i
§ 2 i øvrigt til pkt. 4.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Forslaget til § 2 a i lov om etablering af et udvalg
om forsvarets og politiets efterretningstjenester er ny og
vedrører udvalgets forhold til det tilsyn (Tilsynet med
Efterretningstjenesterne), som foreslås oprettet med de
samtidig fremsatte lovforslag om PET og FE.
Tilsynet med
Efterretningstjenesterne skal bestå af 5 medlemmer, som
udpeges af justitsministeren efter forhandling med
forsvarsministeren. Formanden, der skal være landsdommer,
udpeges efter indstilling fra præsidenterne for Østre
Landsret og Vestre Landsret. Der henvises til § 16 i forslag
til lov om Politiets Efterretningstjeneste.
Efter forslaget til § 2 a, stk. 1, sker udpegning af
medlemmerne af Tilsynet med Efterretningstjenesterne med undtagelse
af formanden efter drøftelse med udvalget.
Regeringen tager i første
omgang initiativ til en drøftelse med Udvalget
vedrørende Efterretningstjenesterne af, hvilke kriterier der
skal gælde ved udpegning af tilsynets medlemmer. Ved
fastlæggelsen af kriterierne bør det være
afgørende, at de pågældende personer i kraft af
deres individuelle egenskaber nyder almindelig anerkendelse og
besidder en høj grad af personlig integritet. Det
bemærkes, at formanden for tilsynet skal være
landsdommer og udnævnes efter indstilling fra
præsidenterne for Østre og Vestre landsret.
Når regeringen på
baggrund af de fastlagte kriterier har besluttet, hvilke personer
der ønskes udpeget, meddeles udvalget navnene på
disse.
Der finder på den baggrund en
fornyet drøftelse sted i Udvalget vedrørende
Efterretningstjenesterne. Forud for drøftelsen fremsendes
udvalget en begrundet indstilling for de foreslåede personer,
herunder disses CV, dog ikke for formanden, der som nævnt
udnævnes efter indstilling fra præsidenterne for
Østre og Vestre landsret. Udvalget har i forbindelse med
drøftelserne mulighed for at komme med indsigelser i forhold
til de foreslåede personer og fremsætte alternative
forslag til medlemmer. Muligheden for at fremsætte
indsigelser og alternative forslag omfatter ikke formanden for
tilsynet.
På baggrund af
drøftelserne med udvalget udpeger justitsministeren endeligt
formanden for og de øvrige medlemmer af Tilsynet med
Efterretningstjenesterne.
I lovforslagene om PET og FE
foreslås det, at Tilsynet med Efterretningstjenesterne skal
afgive en årlig redegørelse om sin virksomhed til
henholdsvis justitsministeren og forsvarsministeren. Der henvises
til § 22 i forslag til lov om Politiets Efterretningstjeneste
og § 19 i forslag til lov om Forsvarets Efterretningstjeneste.
Det er i lovforslagene forudsat, at de nævnte
redegørelser offentliggøres.
Med forslaget til 2 a, stk. 2, foreslås det, at
regeringen forelægger udvalget de årlige
redegørelser. Redegørelserne vil således kunne
danne grundlag for drøftelser mellem udvalget og regeringen.
Det foreslås, at udvalget skal have forelagt
redegørelserne, før de offentliggøres.
Redegørelserne skal således sendes til udvalget forud
for deres offentliggørelse.
I lovforslagene om PET og FE
foreslås det, at Tilsynet med Efterretningstjenesterne skal
kunne afgive udtalelser over for efterretningstjenesterne. Det
foreslås samtidig, at PET og FE skal underrette Tilsynet med
Efterretningstjenesterne, og at sagen skal forelægges for
henholdsvis justitsministeren og forsvarsministeren til
afgørelse, hvis den helt ekstraordinære situation
skulle opstå, at tjenesterne beslutter ikke at følge
en henstilling fra tilsynet. Der henvises i den forbindelse til
§ 19 i forslag til lov om Politiets Efterretningstjeneste og
§ 16 i forslag til lov om Forsvarets
Efterretningstjeneste.
Med forslaget til § 2 a, stk. 3, foreslås det, at
regeringen er forpligtet til at underrette Udvalget
vedrørende Efterretningstjenesterne, hvis der ligeledes -
helt ekstraordinært - måtte opstå en situation,
hvor regeringen også beslutter sig for ikke at følge
en henstilling fra Tilsynet med Efterretningstjenesterne. Det
forudsættes, at regeringen i forbindelse med underretningen
af udvalget afgiver en begrundet redegørelse for sine
synspunkter. Efter regeringens opfattelse vil den foreslåede
underretningsforpligtelse kunne modvirke en eventuel risiko for, at
der opstår mistanke om, at en beslutning om ikke at
følge en henstilling fra Tilsynet med
Efterretningstjenesterne måtte have baggrund i politisk
misbrug mv. af efterretningstjenesterne.
Der henvises om bestemmelserne i
§ 2 a i øvrigt til pkt. 4.3 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2
(§ 3, stk. 2)
Udvalget har siden etableringen i
1988 afgivet i alt 8 beretninger om udvalgets virksomhed. Den
seneste beretning blev afgivet den 26. november 2010. Med forslaget
til § 3, stk. 2, foreslås
det at lovfæste ordningen, hvorefter udvalget kan afgive
beretning om sin virksomhed. Der kunne f.eks. være tale om en
årlig beretning.
Beretningerne afgives med henblik
på offentliggørelse. Det foreslås i den
forbindelse, at beretningen kan angive, hvilke emner der har
været under behandling i udvalget. Det kan f.eks. være,
at udvalget har drøftet PETs praksis med hensyn til
telefonaflytninger.
Udvalgets medlemmer og
sekretær er forpligtede til at bevare tavshed om, hvad de
erfarer i udvalget, jf. den særlige tavshedspligtsbestemmelse
i lovens § 5. Forslaget til § 3, stk. 2, indebærer
imidlertid, at udvalget inden for rammerne af den særlige
tavshedspligtsbestemmelse kan angive, hvilke emner der har
været behandlet i udvalget. Det forudsættes, at
regeringen i fornødent omfang bistår udvalget, hvis
der måtte opstå spørgsmål om, hvad der kan
offentliggøres i udvalgets årlige beretninger,
herunder f.eks. hvor detaljeret emnerne kan angives.
Der henvises om bestemmelserne i
§ 3, stk. 2, i øvrigt til pkt. 4.4 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
(§ 4, 3. pkt.)
Både PET og FE har i dag
deres egen hovedkonto på finansloven. Der findes derved et
offentligt tilgængeligt budgetskøn for begge
efterretningstjenester.
Med forslaget til § 4, 3. pkt., foreslås det, at
regeringen underretter udvalget om efterretningstjenesternes
årlige budget. Hermed sigtes ikke alene til det på
finansloven angivne budget, der i sagens natur er af overordnet
karakter, men også til mere detaljerede oplysninger om
budgetmæssige forhold. Det kan bl.a. være oplysninger
om efterretningstjenesternes fordeling af midler på bestemte
typer opgaver eller områder, f.eks. udgifterne til
bekæmpelse af industrispionage, vidnebeskyttelse eller
kilder. Det forudsættes i den forbindelse, at udvalget og
regeringen i fællesskab etablerer en praksis, hvorved det
nærmere fastlægges, hvilke oplysninger der skal
udleveres, og som indebærer, at udvalget under hensyntagen
til de særlige forhold, som gør sig gældende for
efterretningsvirksomhed, får det bedst mulige indseende med
efterretningstjenesternes budgetmæssige forhold.
Til
§ 2
Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. januar 2014.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 378 af 6. juli 1988 om
etablering af et udvalg om forsvarets og politiets
efterretningstjenester foretages følgende
ændringer: | | | | | | 1. § 2 ophæves og i stedet
indsættes: | | | | § 2.
Regeringen underretter udvalget om indholdet af de retningslinjer,
der er gældende for efterretningstjenesternes virksomhed.
Endvidere holder regeringen udvalget orienteret om væsentlige
omstændigheder af sikkerhedsmæssig karakter eller
vedrørende udenrigspolitiske spørgsmål, som er
af betydning for efterretningstjenesternes virksomhed. Denne
orientering sker under hensyntagen til de særlige forhold,
som gør sig gældende for
efterretningsvirksomhed. | | Ȥ 2.
Regeringen giver årligt udvalget en orientering om
efterretningstjenesternes virksomhed. Stk. 2.
Regeringen holder udvalget orienteret om væsentlige
omstændigheder af sikkerhedsmæssig karakter eller
vedrørende udenrigspolitiske spørgsmål, som er
af betydning for efterretningstjenesternes virksomhed. Stk. 3.
Regeringen giver på udvalgets anmodning oplysninger om
efterretningstjenesternes virksomhed, herunder statistiske
oplysninger. Stk. 4. Udvalget
kan anmode justitsministeren og forsvarsministeren om at
foranledige, at cheferne for henholdsvis politiets og forsvarets
efterretningstjeneste er til stede i forbindelse med et
udvalgsmøde med henblik på at besvare
spørgsmål. Stk. 5. Forud
for udstedelsen af retningslinjer for efterretningstjenesternes
virksomhed underretter regeringen udvalget om indholdet af disse.
Henlæggelse af væsentlige nye opgaver til Politiets
Efterretningstjeneste skal ligeledes ske efter underretning af
udvalget. Stk. 6. Forud
for offentliggørelsen af den årlige
redegørelse, som politiets efterretningstjeneste afgiver om
sin virksomhed, jf. lov om Politiets Efterretningstjeneste §
2, forelægger regeringen udvalget denne. Stk. 7.
Regeringens orientering af udvalget sker under hensyntagen til de
særlige forhold, som gør sig gældende for
efterretningsvirksomhed. | | | | | | | | § 2 a.
Udpegning af medlemmerne af Tilsynet med Efterretningstjenesterne
med undtagelse af formanden sker efter drøftelse med
udvalget. Stk. 2.
Regeringen forelægger forud for offentliggørelsen
udvalget de årlige redegørelser, som Tilsynet med
Efterretningstjenesterne afgiver om sin virksomhed, jf. lov om
Politiets Efterretningstjeneste § 22 og lov om Forsvarets
Efterretningstjeneste § 19. Stk. 3.
Regeringen underretter udvalget, hvis en henstilling fra Tilsynet
med Efterretningstjenesterne ikke følges.« | | | | § 3. Udvalget
kan enten mundtligt eller skriftligt over for regeringen
tilkendegive sin opfattelse vedrørende de
spørgsmål, som tages under behandling i
udvalget. | | | | 2. I § 3 indsættes som stk. 2: | | | | »Stk. 2.
Udvalget kan afgive beretning til Folketinget om sin virksomhed,
herunder om hvilke emner der har været under behandling i
udvalget. Beretningen kan offentliggøres.« | | | | § 4. Den
bevillingsmæssige kontrol med efterretningstjenesterne er
ikke omfattet af udvalgets indseende. Udvalget kan dog i
forbindelse med indhentning af oplysninger hos regeringen blive
gjort bekendt med generelle bevillingsmæssige forhold i
relation til efterretningstjenesterne. | | | | 3. I
§ 4 indsættes som 3. pkt.: | | | »Regeringen underretter desuden
udvalget om efterretningstjenesternes årlige
budget.« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2014. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|