Betænkning afgivet af
Forsvarsudvalget den 23. maj 2013
1. Ændringsforslag
Forsvarsministeren har stillet 2
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. februar
2013 og var til 1. behandling den 19. marts 2013. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Forsvarsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring. Den 14.
marts 2013 sendte forsvarsministeren de indkomne høringssvar
og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4
spørgsmål til forsvarsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
stemmer for de stillede ændringsforslag.
Det er Enhedslistens ønske, at der
oprettes et reelt uafhængigt tilsynsorgan, der har til opgave
at føre tilsyn med efterretningstjenesternes arbejde i bred
forstand, herunder også efterretningstjenesternes
overholdelse af reglerne i forbindelse med operativt arbejde,
aflytninger, overvågninger m.v. Det er efter Enhedslistens
mening helt basalt, at myndigheder, som tillægges
beføjelser, også underlægges kontrol, selvom det
for efterretningstjenesternes vedkommende selvsagt må ske
under mere lukkede former end for andre myndigheder. Enhedslisten
er derfor stærkt kritisk over for, at der med dette
lovforslag i praksis kun er mulighed for at føre kontrol med
den afgrænsede del af efterretningstjenesternes arbejde, som
vedrører personregistreringer.
Enhedslisten mener desuden, at et
uafhængigt tilsynsorgan burde have kompetence til at
føre tilsyn med efterretningstjenesternes udstedelser af
såkaldte sikkerhedsvurderinger og -godkendelser. Det
gælder, både når tjenesterne leverer
sikkerhedsvurderinger, som har betydning for eksempelvis
ansættelsesforhold, og når der foretages
sikkerhedsgodkendelser i forbindelse med tildeling af
statsborgerskab. Efterretningstjenesternes vurderinger har
vidtrækkende konsekvenser, fordi de kan betyde, at mennesker
mister eller ikke får en ansættelse eller bliver afvist
i forbindelse med en ansøgning om statsborgerskab, selv om
de i øvrigt opfylder alle krav. Derfor er det efter
Enhedslistens mening retssikkerhedsmæssigt problematisk, at
der ikke eksisterer en mulighed for at påklage
efterretningstjenesternes vurderinger, og en sådan
klageadgang kunne man have etableret i forbindelse med dette
lovforslag.
Enhedslisten bemærker desuden, at det
er praktisk muligt for lande, som Danmark normalt sammenligner sig
med, at have både effektive efterretningstjenester og
effektiv terrorbekæmpelse, samtidig med at der føres
en mere dybdegående og uafhængig demokratisk kontrol
med efterretningstjenesterne. Enhedslisten ønsker sig, at
man lader sig inspirere af eksempelvis Norge, hvor parlamentet
udpeger et uafhængigt organ, der har fri adgang til at
føre kontrol med efterretningstjenesternes arbejde og
overholdelse af alle gældende regler.
Enhedslisten mener ikke, at dette
lovforslag i tilstrækkelig grad indfører en kontrol
med efterretningstjenesterne, som skaber fornøden tryghed
for, at reglerne og retssikkerhedsgarantierne bliver overholdt, og
bemærker, at dette er blevet endnu mere nødvendigt, i
takt med at efterretningstjenesterne, særlig de sidste 10
år med indførelse af terrorpakker og anden lovgivning,
er blevet tildelt øgede beføjelser til at foretage
indgreb over for borgerne.
Enhedslisten ønsker desuden at
henvise til bl.a. høringssvaret fra Retssikkerhedsfonden,
hvori det påpeges, at kriteriet for lovlig registrering af
borgere efter gældende regler følger et såkaldt
nødvendighedskriterium, men at der med lovforslagets
vedtagelse indføres et lempeligere kriterium. Dette finder
Enhedslisten uacceptabelt, idet det må være at betragte
som et væsentligt indgreb over for borgere, når man
registreres hos en efterretningstjeneste, og dette bør
derfor kun ske, når det er nødvendigt for
efterforskningen.
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 20
Af forsvarsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Stk.
2 udgår.
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
[Lovteknisk ændring]
Ny paragraf
2)
Efter § 20 indsættes som ny paragraf:
Ȥ
01. I lov nr. 122 af 27. februar 2001 om forsvarets
formål, opgaver og organisation m.v., som ændret ved
lov nr. 568 af 9. juni 2006, foretages følgende
ændring:
1. §
13 ophæves.«
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
I lovforslagets § 20, stk. 2,
fremgår det, at forsvarslovens § 13 ophæves
samtidig med lovforslagets ikrafttræden. Med
ændringsforslaget flyttes ophævelsen af § 13 af
rent lovtekniske grunde til en ny selvstændig paragraf.
Annette Lind (S) nfmd. Bjarne Laustsen (S) Jacob
Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S) Karin Gaardsted (S) Trine
Bramsen (S) Zenia Stampe (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Nadeem
Farooq (RV) Ole Sohn (SF) Jonas Dahl (SF) Nikolaj Villumsen (EL)
Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Sara Olsvig (IA) Doris Jakobsen
(SIU) Gitte Lillelund Bech (V) Jakob Ellemann-Jensen (V) Peter Juel
Jensen (V) Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)
Karsten Nonbo (V) fmd. Troels
Lund Poulsen (V) Hans Christian Thoning (V) Marie Krarup (DF)
Martin Henriksen (DF) Søren Espersen (DF) Hans Kristian
Skibby (DF) Villum Christensen (LA) Lene Espersen (KF)
Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 163
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Udkast til tidsplan for
udvalgsbehandlingen af lovforslaget | 2 | Høringssvar og høringsnotat,
fra forsvarsministeren | 3 | Tidsplan for udvalgsbehandlingen af
lovforslaget | 4 | Ændret tidspunkt for
betænkningsafgivelse | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | Revideret tidsplan for udvalgsbehandlingen
af lovforslaget | 7 | Ændringsforslag fra
forsvarsministeren |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 163
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, på hvilken måde
ministeren mener, at den demokratiske kontrol med Forsvarets
Efterretningstjeneste (FE) styrkes med dette lovforslag
sammenlignet med den demokratiske kontrol med FE, der findes i dag,
til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. , om ministeren ikke anser det for
betænkeligt, at det tilsyn, der skal kontrollere
efterretningstjenesterne, udpeges af de øverste ansvarlige
for de selvsamme efterretningstjenester, til forsvarsministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm. , om lovforslaget giver mulighed for
at kontrollere, om Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) overholder
folkeretten, når FE opererer i udlandet, til
forsvarsministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om oversendelse af et skema, hvori
den demokratiske kontrol med efterretningstjenesterne, der
foreslås i dette lovforslag, sammenlignes med den
demokratiske kontrol, der føres med efterretningstjenesterne
i de øvrige lande i Vesteuropa, til forsvarsministeren, og
ministerens svar herpå |
|