Fremsat den 28. februar 2013 af ministeren
for sundhed og forebyggelse (Astrid Krag)
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven og
vævsloven
(Aktindsigt, levende donors samtykke til
donation, sterilisation samt definitionspræciseringer i
vævsloven)
§ 1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
913 af 13. juli 2010, som senest ændret ved lov nr. 62 af 29.
januar 2013, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 37, stk. 2,
indsættes efter »mindreårige«: »,
eller i det omfang, det er nødvendigt til beskyttelse af
væsentlige hensyn til forebyggelse, efterforskning og
forfølgning af lovovertrædelser samt beskyttelse af
vidner eller andre i sager om strafferetlig
forfølgning«.
2. I
§ 52, stk. 2,
indsættes efter 2. pkt.: »Fra en person, som er under
15 år, eller som mangler evnen til selv at give samtykke, kan
samtykket gives af forældremyndighedens indehaver eller af
værgen, når betingelserne herfor er opfyldt, jf.
§ 52, stk. 3.«
3. I
§ 52, stk. 2,
indsættes efter »under 18 år«: »eller
fra en person, som mangler evne til selv at give
samtykke«
4. I
§ 52 indsættes efter
stk. 2 som nye stykker:
»Stk. 3. Fra
en person, som er under 15 år, eller som mangler evnen til
selv at give samtykke, kan der alene udtages væv, dersom
1) der ikke findes
en egnet donor, som har evne til at samtykke,
2) modtageren er
bror, søster, barn, forælder eller i særlige
tilfælde nærtstående familiemedlem til
donoren,
3) donationen
skaber mulighed for at redde modtagerens liv, og
4) den
pågældende potentielle donor ikke gør
indvendinger.
Stk. 4. Indgreb
på personer under 18 år og på personer, som ikke
selv kan give samtykke, skal godkendes af Sundhedsstyrelsen, inden
indgrebet finder sted.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter til
stk. 5 og 6.
5. I
§ 52, stk. 3,1. pkt.,
der bliver stk. 5, 1. pkt., ændres »den
pågældende« til: »den eller de
pågældende, som giver samtykket,«.
6. I
§ 52, stk. 3,2. pkt.,
der bliver stk. 5, 2. pkt., indsættes efter », at
den«: »eller de«.
7. § 105, stk. 1, affattes
således:
»Enhver, der er fyldt 18 år, kan uden
tilladelse blive steriliseret. Sterilisation af personer mellem 18
og 25 år må først foretages 6 måneder
efter, at et tilbud om behandling er givet, jf. dog
§ 106. Den behandlende læge kan beslutte, at der
kan ske sterilisation før fristens udløb, jf. 2.
pkt., hvor særlige hensyn taler herfor.«.
8. § 106 affattes således:
Ȥ 106. En kvinde kan
steriliseres, hvis det er nødvendigt at forebygge
svangerskab for at afværge fare for hendes liv eller for
alvorlig og varig forringelse af hendes legemlige eller
sjælelige helbred, og denne fare udelukkende eller ganske
overvejende er lægefagligt begrundet.
Stk. 2. Hvis
betingelserne i stk. 1 er opfyldt, kan kvindens
ægtefælle eller samlever i stedet få tilladelse
til sterilisation, jf. dog § 107, stk. 3.«
9. § 107, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2. Ved
afgørelsen af, om sterilisation kan tillades, skal der
lægges særlig vægt på, om de forhold, der
begrunder sterilisationen, kan antages at være af varig
karakter. Der skal desuden lægges vægt på, om
svangerskab kan forebygges hensigtsmæssigt på anden
måde.«
10. I
§ 107 indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Sundhedsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler for
sterilisation efter § 107, stk. 1-3.«
11. I
§ 112 indsættes som
stk. 3 og 4:
»Stk. 3.
Såfremt en anmodning om sterilisation fremsættes i
medfør af §§ 110 eller 111 skal den, som
indgrebet søges foretaget på, forud for
samrådets behandling af ansøgningen, jf.
§ 108, tilbydes et samtaleforløb af
kommunalbestyrelsen.
Stk. 4. Ministeren
for sundhed og forebyggelse kan fastsætte nærmere
regler om samtaleforløbet efter stk. 3.«
§ 2
I lov nr. 273 af 1. april 2006 om krav til
kvalitet og sikkerhed ved håndtering af humane væv og
celler (vævsloven), som ændret ved § 3 i lov
nr. 534 af 17. juni 2008 og § 2 i lov nr. 605 af 18. juni
2012, foretages følgende ændring:
1. I
§ 3 indsættes som nr. 5 og 6:
»5) Alvorlig
uønsket hændelse: enhver utilsigtet hændelse i
forbindelse med udtagning, testning, forarbejdning, konservering,
opbevaring og distribution af væv og celler, der kan
medføre overførsel af overførbare sygdomme,
død, en livstruende eller invaliderende tilstand eller
uarbejdsdygtighed hos patienter, eller som kan udløse eller
forlænge hospitalsophold eller sygdom.
6) Alvorlig
bivirkning: en utilsigtet komplikation, herunder en
overførbar sygdom, hos donor eller modtager i forbindelse
med udtagning eller anvendelse på mennesker af væv og
celler, der er dødelig, livstruende eller invaliderende, som
medfører uarbejdsdygtighed, eller som udløser eller
forlænger hospitalsophold eller en sygdom. Genetisk sygdom
hos et barn født med hjælp af sæd eller æg
fra donor (anden end partner) forstås ligeledes som en
alvorlig bivirkning.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2013, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 1, nr. 7-11, træder i kraft den 1. september
2014.
Stk. 3. De hidtil
gældende regler i sundhedslovens §§ 105, 107
og 112 finder fortsat anvendelse for ansøgninger, der er
indgivet før lovens ikrafttræden.
§ 4
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Stk. 2.
§ 1, nr. 1, kan ved kongelig anordning sættes helt
eller delvist i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | Almindelige
bemærkninger | | | | 1. | Indledning | 2. | Forældremyndighedsindehaveres adgang
til aktindsigt i mindreåriges patientjournaler | | 2.1. | Gældende ret | | 2.2. | Overvejelser og forslag | 3. | Levende donors samtykke til donation | | 3.1. | Gældende ret | | 3.2. | Overvejelser og forslag | 4. | Sterilisation | | 4.1. | Gældende ret | | 4.2. | Overvejelser og forslag | 5. | Alvorlige bivirkninger og alvorlige
uønskede hændelser ved håndtering af humane
væv og celler | | 5.1. | Gældende ret | | 5.2. | Overvejelser og forslag | 6. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 7. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | 8. | Administrative konsekvenser for
borgere | 9. | Miljømæssige
konsekvenser | 10. | Forholdet til EU-retten | 11. | Hørte myndigheder mv. | 12. | Sammenfattende skema | | | |
|
1.
Indledning
Regeringen foreslår ændringer af
sundhedsloven på tre områder, der vedrører
patienters adgang til ydelser og patienters rettigheder, og under
iagttagelse af sundhedsvæsenets respekt for det enkelte
menneske, dets integritet og selvbestemmelse:
A.
Forældremyndighedsindehaveres adgang til aktindsigt i
mindreåriges patientjournaler
B. Levende donors
samtykke til donation
C.
Sterilisation
Endvidere foreslås det at
præcisere definitioner af »alvorlig bivirkning«
og »alvorlig uønsket hændelse« direkte i
vævsloven, jf. lov nr. 273 af 1. april 2006 om krav til
kvalitet og sikkerhed ved håndtering af humane væv og
celler.
Ad A.
Forældremyndighedsindehaveres adgang til aktindsigt i
mindreåriges patientjournaler
Det er regeringens holdning, at en
forældremyndighedsindehaver, som er under mistanke for at
have krænket sit barn, skal kunne strafforfølges
på lige fod med andre krænkere, f.eks. seksuelle
krænkere og ikke bør have adgang til at tilpasse sin
forklaring til omstændigheder og oplysninger, som måtte
fremgå af barnets patientjournal. Det samme gælder i
forhold til en forældremyndighedsindehaver, som er under
mistanke for at have udøvet vold eller andre former for
overgreb mod sit barn. Regeringen foreslår derfor, at en
forældremyndighedsindehavers adgang til aktindsigt i en
mindreårigs patientjournal skal kunne begrænses, i det
omfang forældremyndighedsindehaverens interesse i at blive
gjort bekendt med oplysningerne findes at burde vige for
afgørende hensyn til den mindreårige, eller i det
omfang det er nødvendigt til beskyttelse af væsentlige
hensyn til forebyggelse, efterforskning og forfølgning af
lovovertrædelser samt beskyttelse af vidner eller andre i
sager om strafferetlig forfølgning.
Ad B.
Levende donors samtykke til donation
Med lovforslaget ønskes retstilstanden
i forhold til transplantation klargjort, sådan at den
anvendte fortolkning af de gældende regler og den anvendte
praksis i forhold til transplantation fra børn
tydeliggøres i lovteksten. Samtidig ønskes sikret en
mulighed for at kunne udtage gendanneligt væv fra personer,
som mangler evnen til at give samtykke. Med en sådan
ændring vil det i overensstemmelse med den af Danmark
ratificerede Europarådskonvention af 4. april 1997 om
menneskerettigheder og biomedicin, blive muligt at udtage væv
til f.eks. et sygt barn, hvor den eneste forælder,
søskende el. lign. , som vævstypemæssigt
matcher, mangler evnen til selv at give samtykke.
I forbindelse med denne - formentligt
begrænsede - udvidelse af mulighederne for donation fra
personer, som mangler evnen til selv at samtykke, indføres
samtidig en bestemmelse om en kompetent myndighed til godkendelse
af mindreåriges samtykke og/eller forældremyndighedens
samtykke.
Ad C.
Sterilisation
På baggrund af politiske
drøftelser herom foreslås det at revidere de
gældende regler vedrørende sterilisation. Det drejer
sig både om den generelle aldersgrænse for
sterilisation uden samtykke, hvor grænsen foreslås
nedsat fra 25 år til 18 år med en obligatorisk
refleksionsperiode på 6 måneder for personer mellem 18
og 25 år, samt sundhedslovens kriterier vedrørende
tilladelse til sterilisation af sindssyge, udviklingshæmmede
personer mv. Sidstnævnte foreslås revideret også
på baggrund af henvendelser fra forældre til
udviklingshæmmede unge samt den praksis på
området, som fremgår af de tidligere
årsberetninger for Ankenævnet i sager om
svangerskabsafbrydelse, fosterreduktion og sterilisation. Det
foreslås at ændre reglerne således, at der
fremover skal lægges vægt på, om forebyggelse af
svangerskab kan forebygges hensigtsmæssigt på anden
måde, hvorimod det i dag er et kriterium, at der er rimelig
udsigt til, at forebyggelse af svangerskab kan opnås på
anden måde. Samtidig foreslås det at tilbyde et
samtaleforløb til den, på hvem indgrebet
ansøges foretaget, således at det sikres, at den
pågældende får mulighed for refleksion over
spørgsmålet på de præmisser, som den
enkelte måtte have.
2.
Forældremyndighedsindehaveres adgang til aktindsigt i
mindreåriges patientjournaler
2.1.
Gældende ret
Det følger af sundhedslovens
§ 37, stk. 1, at den, om hvis helbredsforhold der er
udarbejdet patientjournaler mv., på anmodning har ret til
aktindsigt heri.
Af sundhedslovens § 14
følger, at såfremt en patient ikke er i stand til selv
at varetage sine interesser, indtræder den eller de personer,
som efter lovgivningen er bemyndiget hertil, i patientens
rettigheder efter sundhedslovens §§ 15-51, i det
omfang det er nødvendigt for at varetage patientens
interesser i den pågældende situation.
Ugifte børn og unge under 18 år
er under forældremyndighed i medfør af § 1 i
forældreansvarsloven, jf. lov nr. 499 af 6. juni 2007 med
senere ændringer.
Forældremyndighedsindehaveren har
således som udgangspunkt adgang til aktindsigt i den
mindreåriges patientjournal i henhold til lovens
§ 37, stk. 1, jf. § 14.
Det følger dog af sundhedslovens
§ 37, stk. 2, at en
forældremyndighedsindehavers adgang til aktindsigt i en
mindreårigs patientjournal kan begrænses, i det omfang
forældremyndighedsindehaverens interesse i at blive gjort
bekendt med oplysningerne findes at burde vige for afgørende
hensyn til den mindreårige.
Der skal foretages en konkret afvejning af
på den ene side forældremyndighedsindehaverens
ønske om og behov for at blive gjort bekendt med
journaloplysningerne og på den anden side hensynet til den
mindreårige patient og dennes krav på tavshed og
fortrolighed. Der er i forarbejderne til patientretsstillingslovens
§ 20, stk. 2, (nu sundhedslovens § 37,
stk. 2), jf. lovforslag nr. L 15, FT 1997-1998, 2. samling,
nævnt følgende eksempler på oplysninger, hvor
forældremyndighedsindehaverens interesse kan tænkes at
burde vige for afgørende hensyn til den mindreårige:
Prævention, abortindgreb, behandling for kønssygdomme
og journaloplysninger fremkommet i forbindelse med psykolog- og
psykiaterundersøgelser. Aktindsigt vil således kunne
nægtes forældremyndighedens indehaver, hvis den
mindreåriges patientjournal m.v. indeholder sådanne
oplysninger. Der er dog ikke tale om en udtømmende opregning
af typer af oplysninger, hvor det vil kunne overvejes at
begrænse forældremyndighedsindehaverens adgang til
aktindsigt.
Af sundhedslovens § 37, stk. 3,
følger desuden, at for optegnelser, der er
journalført før den 1. januar 2010, kan retten til
aktindsigt efter lovens § 37, stk. 1,
begrænses, i det omfang patientens - og dermed også
forældremyndighedsindehaverens - interesse i at blive gjort
bekendt med oplysningerne findes at burde vige for afgørende
hensyn til den pågældende selv eller til andre private
interesser. De nævnte andre private interesser vil kunne
være oplysninger, som tredjemand, f.eks.
pårørende, før lovens ikrafttræden
måtte have givet til journalen i tillid til, at oplysningerne
ville kunne undtages fra aktindsigt, og hvor en oplysning herom til
patienten - og dermed for mindreårige også en
forældremyndighedsindehaver - vil kunne være til
alvorlig skade for patient- eller familieforholdet.
Det følger af sundhedslovens
§ 17, stk. 3, at en patient, der er fyldt 15
år, selv er berettiget til aktindsigt efter bestemmelserne i
sundhedslovens §§ 36-39. En
forældremyndighedsindehaver har dog som udgangspunkt
også adgang til aktindsigt i den 15-17-åriges
patientjournal i samme omfang som den mindreårige selv i
medfør af sundhedslovens § 37, stk. 1, jf.
§ 14.
2.2.
Overvejelser og forslag
Det er i dag ikke muligt at nægte en
forældremyndighedsindehaver adgang til oplysninger i en
mindreårig patients patientjournal m.v., medmindre det er
begrundet i hensynet til den mindreårige. Der er
således ikke udtrykkelig hjemmel til at afslå
aktindsigt til en incestmistænkt forælder af hensyn til
opklaring og forfølgning af strafbare handlinger.
I tilfælde, hvor en mistanke om, at en
forældremyndighedsindehaver har begået et overgreb
på sit mindreårige barn, udelukkende baseres på
legemlige fund - eksempelvis fordi den mindreårige (endnu)
ikke kan eller ikke vil udtrykke sig verbalt - vil et afslag
på aktindsigt ikke i almindelighed kunne meddeles med hjemmel
i sundhedslovens § 37, stk. 2, med henvisning til
afgørende hensyn til den mindreårige. Afslag på
aktindsigt i sådanne oplysninger vil kun kunne gives, hvis
det vurderes, at det kan skade den mindreårige, såfremt
forældremyndighedsindehaveren bliver bekendt med
oplysningerne. Afslag på aktindsigt kan derimod ikke gives af
efterforskningsmæssige hensyn eller lignende.
Det er regeringens holdning, at en
forældremyndighedsindehaver, som er under mistanke for at
have krænket sit barn, skal kunne strafforfølges
på lige fod med andre krænkere og ikke bør have
særlig adgang til at tilpasse sin forklaring til
omstændigheder og oplysninger, som måtte fremgå
af barnets patientjournal.
Også en
forældremyndighedsindehaver, som er under mistanke for at
have udøvet vold eller andre former for overgreb mod sit
barn, skal kunne strafforfølges på samme vilkår
og bør afskæres adgangen til at tilpasse sin
forklaring til omstændigheder og oplysninger i barnets
patientjournal.
Regeringen foreslår derfor, at en
forældremyndighedsindehavers
adgang til aktindsigt i en mindreårigs patientjournal efter
sundhedslovens § 37, stk. 1, jf. samme lovs
§ 14, også skal kunne begrænses, i det omfang
forældremyndighedsindehaverens interesse i at blive gjort
bekendt med oplysningerne findes at burde vige i det omfang, det er
nødvendigt til beskyttelse af væsentlige hensyn til
forebyggelse, efterforskning og forfølgning af
lovovertrædelser samt beskyttelse af vidner eller andre i
sager om strafferetlig forfølgning.
Det bemærkes herved, at den
foreslåede ændring er i overensstemmelse med
offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 3, hvorefter
retten til aktindsigt kan begrænses i det omfang, det er
nødvendigt til beskyttelse af væsentlige hensyn til
forebyggelse, opklaring og forfølgning af
lovovertrædelser, straffuldbyrdelse og lignende samt
beskyttelse af sigtede, vidner eller andre i sager om strafferetlig
eller disciplinær forfølgning, som blev indsat ved lov
nr. 572 af 19. december 1985, jf. FT 1985-1986, 2. samling, sp.
228-29, idet hensynet til straffuldbyrdelse dog undtages fra den
foreslåede ændring, da det ikke findes relevant at
medtage. Ligeledes findes der ikke i forhold til
forældremyndighedsindehaverens adgang til aktindsigt at
være et beskyttelsesværdigt hensyn at tage til sigtede,
eftersom forældremyndighedsindehaveren typisk selv er den
sigtede. Endelig findes det hverken aktuelt eller relevant at
begrænse forældremyndighedsindehaverens adgang af
hensyn til beskyttelse af sigtede, vidner eller andre sager om
disciplinær forfølgning.
Den foreslåede ændring er i
overensstemmelse med offentlighedslovens § 13,
stk. 1, nr. 3, hvorefter retten til aktindsigt kan
begrænses ud fra tilsvarende hensyn. Der er ikke med
udtrykket »efterforskning« i stedet for
»opklaring« i den foreslåede ændring af
sundhedslovens § 37, stk. 2, tilsigtet nogen
realitetsændring.
Den foreslåede ændring er
ligeledes i overensstemmelse med bestemmelsen om undtagelse af
oplysninger fra partens ret til aktindsigt i forvaltningslovens
§ 15, stk. 1, nr. 3, hvorefter retten til aktindsigt
kan begrænses, i det omfang partens interesse i at kunne
benytte kendskab til sagens dokumenter til varetagelse af sit tarv
findes at burde vige for afgørende hensyn til den
pågældende selv eller til andre private eller
offentlige interesser, herunder bl.a. forebyggelse, opklaring og
forfølgning af lovovertrædelser samt beskyttelse af
vidner eller andre i sager om strafferetlig forfølgning.
Det bemærkes i denne forbindelse, at
offentlige myndigheders beslutninger om at tildele eller
afslå aktindsigt i medfør af sundhedsloven er
afgørelser i forvaltningslovens forstand. Det betyder, at
myndigheden er bundet af forvaltningsrettens almindelige regler,
herunder forvaltningslovens §§ 22-24 og
begrundelsespligten samt af grundsætninger om saglighed og
lighed. I medfør af forvaltningslovens § 24,
stk. 3, vil myndigheden således også kunne
begrænse begrundelsens indhold i det omfang partens interesse
i at kunne benytte kendskab til begrundelsen til varetagelse af sit
tarv findes at burde vige for afgørende hensyn til den
pågældende selv eller andre private eller offentlige
interesser som nævnt i forvaltningslovens § 15.
Det bemærkes i øvrigt, at
ændringen ikke berører sigtedes ret til aktindsigt
efter retsplejelovens regler.
For så vidt angår den
foreslåede ændring i relation til persondataretten
bemærkes, at der ikke er tiltænkt en fravigelse af
persondataloven. Dette gælder såvel i situationer, hvor
forældremyndighedens indehaver begærer indsigt på
barnets vegne som de tilfælde, hvor kun den
mindreårige, hvis oplysninger behandles, men ikke
forældrene, begærer indsigt.
Det følger således af
persondatalovens § 31, at såfremt en person
fremsætter begæring herom, skal den dataansvarlige give
den pågældende meddelelse om, hvorvidt der behandles
oplysninger om vedkommende. Behandles sådanne oplysninger,
skal der på en let forståelig måde gives den
registrerede meddelelse om, hvilke oplysninger der behandles,
behandlingens formål, kategorierne af modtagere af
oplysningerne og tilgængelig information om, hvorfra disse
oplysninger stammer.
Af persondatalovens § 32
følger en række undtagelser til indsigtsretten efter
§ 31. Herunder følger det af § 32,
stk. 1, jf. § 30, stk. 1, at indsigtsretten
ikke gælder, hvis den registreredes interesse i at få
kendskab til oplysningerne findes at burde vige for
afgørende hensyn til private interesser, herunder hensynet
til den pågældende selv.
Efter § 32, stk. 1, jf.
§ 30, stk. 2, nr. 3, kan retten til indsigt
endvidere begrænses, i det omfang den registreredes interesse
i at få kendskab til oplysningerne findes at burde vige for
afgørende hensyn til offentlige interesser, herunder til
forebyggelse, efterforskning, afsløring og
retsforfølgning i straffesager eller i forbindelse med brud
på etiske regler for lovregulerede erhverv (§ 30,
stk. 2, nr. 4).
Efter § 32 stk. 2, kan
oplysninger, der behandles for den offentlige forvaltning som led i
administrativ sagsbehandling, undtages fra indsigtsretten i samme
omfang som efter reglerne i offentlighedslovens § 2 samt
§§ 7-11 og 14.
Den foreslåede ændring findes
herefter at ligge inden for rammerne af persondataloven.
Endvidere bemærkes det, at
afgørelser om aktindsigt kan indbringes for Patientombuddet,
jf. § 1, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1113 af
7. november 2011 af lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet.
3. Levende
donors samtykke til donation
3.1.
Gældende ret
Sundhedslovens § 52 regulerer
spørgsmålet om transplantation fra levende donorer.
Det fremgår af sundhedslovens § 52, stk. 1, at
der fra en person, som har meddelt skriftligt samtykke hertil, kan
udtages væv og andet biologisk materiale i personens levende
live til behandling af sygdom eller legemsskade hos et andet
menneske. Det fremgår videre af § 52, stk. 2,
at samtykke kan meddeles af den, der er fyldt 18 år.
Såfremt særlige grunde taler herfor, kan indgrebet dog
også foretages med samtykke fra en person under 18 år,
når samtykket er tiltrådt af forældremyndighedens
indehaver. Der kan dog ikke gives samtykke til, at der fra en
person under 18 år udtages ikke-gendanneligt væv. Det
vil i dag i praksis sige, at der fra personer under 18 år
alene udtages knoglemarv med transplantation for øje. Det
fremgår af § 52, stk. 3, at inden samtykke
meddeles, skal den pågældende af en læge have
modtaget oplysninger om indgrebets beskaffenhed og følger
samt om risikoen ved indgrebet. Lægen skal forvisse sig om,
at den pågældende har forstået betydningen af de
meddelte oplysninger. Endeligt fremgår det, at indgrebet kun
må finde sted, såfremt det efter sin art og
samtykkegiverens helbredstilstand kan foretages uden
nærliggende fare for personen. I forhold til samtykke fra
mindreårige, jf. § 52, stk. 4, er praksis, at
forældremyndighedsindehaveren træder ind som den
person, der giver samtykket, når barnet som følge af
alder og modenhed ikke selv kan give dette.
Danmark har ratificeret Europarådets
konvention af 4. april 1997 om menneskerettigheder og biomedicin,
som blandt andet også regulerer samtykke fra levende donor
til donation. Bioetikkonventionens artikel 6 vedrører
samtykke til donation fra personer, der mangler evnen til at give
samtykke. Efter denne artikels stk. 1 må i
overensstemmelse med artikel 20 en intervention kun foretages
på en person, der mangler evnen til at give samtykke, hvis
det er direkte til fordel for denne person. Det følger
videre af stk. 2, at i tilfælde, hvor en
mindreårig ifølge loven ikke kan give samtykke til en
intervention, kan interventionen kun foretages med bemyndigelse fra
en repræsentant for denne person eller en myndighed eller
person eller organ foreskrevet ved lov. Den mindreåriges
synspunkt skal, jf. stk. 2, betragtes som en stadig mere
afgørende faktor jo ældre og mere moden vedkommende
er.
I artikel 6 er der fastsat regler, der har til
formål at beskytte personer, der mangler evnen til at give
samtykke til patientbehandling. Den manglende evne til at
give samtykke kan enten skyldes alder (mindreårige) eller
patientens mentale tilstand. Det er op til det enkelte lands
nationale lovgivning at afgøre, om en person er i stand til
at give samtykke til en intervention.
Artikel 20 vedrører beskyttelse af
personer uden evne til at give samtykke til organfjernelse, og i
medfør af denne artikels stk. 1 må der ikke
fjernes organer eller væv fra en person, som ikke har evnen
til at samtykke i medfør af artikel 5. Der kan dog
undtagelsesvis og i overensstemmelse med den beskyttelse, der er
foreskrevet ved lov, jf. artiklens stk. 2, gives tilladelse
til fjernelse af regenererende væv fra en person, der ikke
har evnen til at samtykke, forudsat følgende betingelser er
opfyldt:
i. der findes ikke
en egnet donor, som har evnen til at samtykke,
ii. modtageren er
bror eller søster til donoren,
iii. donationen
skal skabe mulighed for at redde livet for modtageren,
iv. bemyndigelsen i
overensstemmelse med stk. 2 og 3 i artikel 6 er givet
specifikt og skriftligt, i overensstemmelse med loven og med den
kompetente myndigheds godkendelse,
v. den
pågældende potentielle donor gør ikke
indvendinger.
3.2.
Overvejelser og forslag
Det vurderes, at bestemmelserne i
§ 52, stk. 2 og stk. 3, bør
præciseres, således at bestemmelserne svarer til den
nuværende praksis, samt at der etableres hjemmel til at
udtage gendanneligt væv fra personer, som mangler evnen til
selv at give samtykke.
Med lovforslaget tydeliggøres
retstilstanden i forhold til transplantation, sådan at den
anvendte fortolkning af de gældende regler og den anvendte
praksis i forhold til transplantation fra børn
tydeliggøres i lovteksten. Samtidig ønskes sikret en
mulighed for at kunne udtage gendanneligt væv fra personer,
som mangler evnen til at give samtykke. Med en sådan
ændring vil det i overensstemmelse med den af Danmark
ratificerede Europarådskonvention af 4. april 1997 om
menneskerettigheder og biomedicin, blive muligt at udtage væv
til f.eks. et sygt barn, hvor den eneste forælder, som
vævstypemæssigt matcher, mangler evnen til selv at give
samtykke. Et eksempel på en sådan situation kan
være at vedkommende forælder er blevet dement eller har
fået en hjerneblødning, og hvor barnet, der lider af
leukæmi eller bestemte genetiske defekter, har behov for
donationen.
I forhold til Europarådskonventionen af
4. april 1997, jf. Folketingsbeslutning af 11. maj 1999 om Danmarks
ratifikation af denne (1998/1 BSV 5), udvides kredsen af mulige
modtagere af gendanneligt væv. I forbindelse med
ratifikationen af konventionen tog Danmark forbehold i forhold til
kredsen af modtagere, idet man på ønskede at
muliggøre donation fra barn til forælder,
såfremt det ville være eneste behandlingsmulighed. Det
bemærkes, at dette formentligt vil forekomme meget
sjældent.
I forbindelse med lovforslaget er modtagende
persongruppe præciseret til bror, søster, barn,
forælder eller i særlige tilfælde
nærtstående familiemedlem. Nærtstående
familiemedlem er ikke nærmere præciseret, og det
må ved en konkret vurdering i det enkelte tilfælde
afgøres, hvem der henhører herunder. I denne
vurdering kan bl.a. indgå den følelsesmæssige
tilknytning mellem donor og modtager. Et eksempel kan være
halvsøskende, som ikke har bopæl sammen med donor, men
som donor alligevel har tæt forhold til. Et andet eksempel
kan være en stedmor eller stedfar. Det må dog her
ventes, at det vil være yderst sjældent, at der vil
være et match, så donation kan finde sted.
Med lovforslaget indføres i
overensstemmelse med Europarådskonventionen af 4. april 1997
en bestemmelse om, at indgreb på personer under 18 år
og på personer, som mangler evnen til selv at samtykke, skal
godkendes af Sundhedsstyrelsen forinden indgrebet finder sted. I
forbindelse med denne godkendelse vil Sundhedsstyrelsen påse,
at bestemmelserne for så vidt angår en person under 15
år eller en person, som mangler evnen til selv at give
samtykke, er opfyldt, herunder betingelserne i lovforslagets
§ 1, nr. 4, om at der ikke findes en egnet donor, som har
evnen til at samtykke, modtageren er bror, søster, barn,
forældre eller i særlige tilfælde nær
familie til donoren, donationen skal skabe mulighed for at redde
modtagerens liv, og den pågældende potentielle donor
ikke gør indvendinger.
4.
Sterilisation
4.1.
Gældende ret
Det følger af sundhedslovens
§ 105, stk. 1, at enhver habil person over 25
år kan steriliseres uden tilladelse. Selv om en kvinde er
under 25 år, kan hun blive steriliseret uden særlig
tilladelse, hvis det er nødvendigt at forebygge svangerskab
for at afværge fare for hendes liv eller for alvorlig og
varig forringelse af hendes legemlige eller sjælelige helbred
og denne fare er udelukkende eller ganske overvejende
lægefagligt begrundet, jf. § 106. Ved sterilisation
forstås indgreb, der varigt ophæver
forplantningsevnen.
For andre grupper er der i sundhedsloven
fastsat materielle betingelser for, hvornår der kan foretages
sterilisation og formelle betingelser for fremgangsmåden i
forbindelse hermed. Efter sundhedslovens § 110 og
§ 111 kræver sterilisation af personer, der er
sindssyge eller psykisk udviklingshæmmede, derimod altid
tilladelse. Ligeledes kræver sterilisation af personer under
25 år som udgangspunkt også tilladelse, jf.
sundhedslovens § 105, stk. 1.
I de situationer, hvor en ansøgning om
tilladelse til sterilisation skal behandles, sker det af et
samråd (de regionale samråd for svangerskabsafbrydelse,
fosterreduktion og sterilisation). I medfør af
sundhedslovens § 97 er der for hver region oprettet et
eller flere samråd, der afgør sager efter bl.a.
sundhedslovens § 107. Et samråd består af en
medarbejder ved regionen med juridisk eller social uddannelse og to
læger. Den ene læge skal være speciallæge i
gynækologi og så vidt muligt ansat ved et stedligt
sygehus, mens den anden skal være speciallæge i
psykiatri eller have særlig socialmedicinsk indsigt. Et
samråds afgørelse kan indbringes for et
ankenævn, der består af en formand og et antal andre
medlemmer. Formanden skal være dommer. I behandlingen af hver
klagesag deltager mindst 3 medlemmer, herunder formanden eller et
medlem, der opfylder betingelserne for at kunne være formand
for nævnet. Af de 2 andre medlemmer skal den ene være
speciallæge i gynækologi, mens den anden skal
være speciallæge i psykiatri eller have særlig
socialmedicinsk indsigt. Tilladelse kan kun gives, hvis der er
enighed herom i samrådet eller ankenævnet.
Anmodning om tilladelse til sterilisation skal
som udgangspunkt fremsættes af den, på hvem indgrebet
skal foretages, jf. sundhedslovens § 109. Dog vil
anmodningen, jf. sundhedslovens §§ 110 og 111, kunne
fremsættes af en værge.
Er personen, som har fremsat anmodning om
sterilisation, på grund af sindssygdom, hæmmet psykisk
udvikling, alvorligt svækket helbred eller af anden grund
varigt eller for længere tid ude af stand til at forstå
betydningen af indgrebet, kan samrådet efter anmodning fra en
særligt beskikket værge tillade sterilisation,
når omstændighederne taler derfor, jf. § 110.
Er den, på hvem indgrebet skal foretages, en person under 18
år, der ikke har indgået ægteskab, er den
pågældende sindssyg eller hæmmet psykisk
udviklet, eller findes det i øvrigt på grund af
ansøgerens sjælelige tilstand, herunder svag
begavelse, betænkeligt, at denne på egen hånd
anmoder om sterilisation, kan samrådet tillade sterilisation
efter anmodning fra den pågældende og
forældremyndighedens indehaver eller en særligt
beskikket værge, jf. § 111.
De materielle betingelser for meddelelse af
tilladelse til sterilisation i de tilfælde, hvor tilladelse
kræves, fremgår af sundhedslovens § 107,
stk. 1. Således kan tilladelse kun meddeles,
såfremt:
1) der på
grund af arvelige anlæg hos ansøgeren eller dennes
ægtefælle eller samlever er en sådan fare for, at
eventuelle børn vil få en alvorlig legemlig eller
sjælelig lidelse, at det må anses for ønskeligt
at forebygge fødsler,
2) ansøgeren
eller dennes ægtefælle eller samlever på grund af
sindssygdom eller anden sjælelig lidelse, svag begavelse,
grovere karakterafvigelser eller alvorlig legemlig lidelse er
uegnet til at drage omsorg for børn på forsvarlig
måde,
3) der af
særlige grunde er betydelig fare for, at ansøgeren
eller dennes ægtefælle eller samlever ikke kan
gennemføre et fremtidigt svangerskab, eller at barnet ikke
vil blive levedygtigt eller vil blive født med
væsentlige beskadigelser eller
4) de forhold,
hvorunder ansøgeren og dennes familie lever, gør det
påkrævet at undgå barnefødsel. Ved
afgørelsen tages hensyn til familiens helbredsmæssige,
boligmæssige og økonomiske forhold samt antallet af
hjemmeværende børn og til, om det må forventes,
at flere børn vil medføre en væsentlig
belastning af forholdene gennem forringelse af ansøgerens
helbredstilstand, betydelig forøgelse af dennes arbejdsbyrde
eller på anden måde.
Det fremgår af sundhedslovens
§ 107, stk. 2, at der ved afgørelsen af, om
sterilisation kan tillades, skal lægges særlig
vægt på, om de forhold, der begrunder sterilisationen,
kan antages at være af varig karakter, og om der er rimelig
udsigt til, at forebyggelse af svangerskab kan opnås på
anden måde.
Sundhedsstyrelsen har foretaget en
skønsmæssig opgørelse over samrådenes
behandling af ansøgninger om sterilisation efter
§§ 110 og 111, som viser følgende:
• I 2007 var
der 22 ansøgninger, hvor der blev givet afslag i 9
tilfælde.
• I 2008 var
der 43 ansøgninger, hvor der blev givet afslag i 19
tilfælde.
• I 2009 var
der 35 ansøgninger, hvor der blev givet afslag i 17
tilfælde.
• I 2010 var
der 41 ansøgninger, hvor der blev givet afslag i 12
tilfælde.
• I 2011 var
der 41 ansøgninger, hvor der blev givet afslag i 12
tilfælde.
For så vidt angår
Ankenævnets afgørelser er nedenstående
oplyst:
• I 2007 blev
2 afslag indbragt for ankenævnet. Samrådenes
afgørelser blev stadfæstet.
• I 2008 blev
10 afslag indbragt for ankenævnet. Samrådenes
afgørelse blev stadfæstet i 9 tilfælde.
• I 2009 blev
7 afslag indbragt for ankenævnet. Samrådenes
afgørelse blev stadfæstet i 6 tilfælde.
• I 2010 blev
1 afslag indbragt for ankenævnet. Samrådenes
afgørelse blev stadfæstet i 1 tilfælde.
• I 2011 blev
2 indbragt for ankenævnet. Samrådenes afgørelse
blev stadfæstet i 1 tilfælde.
Om antallet af sterilisationer af
25-30-årige kan det generelt oplyses, at der i perioden
1998-2011 gennemsnitligt er foretaget omkring 675 sterilisationer
af 25-30-årige pr. år. Det bemærkes i
øvrigt, at antallet af sterilisation af personer mellem
25-30-årige ser ud at være faldende fra omkring
900-1.000 sterilisationer i slutningen af 1990'erne til omkring
400-600 i de senere år. Udtræk baseret på data
fra både Sygesikringsregister (SSR) og Landspatientregisteret
(LPR) fra 2000 til 2012 viser, at der omkring er 16 personer
årligt, som var steriliseret som 25 til 30-årige, som
efterfølgende har modtaget refertilitets- eller
IVF-behandling. Variationen er dog stor, mellem 1(2000) til 34
personer (2010).
4.2.
Overvejelser og forslag
Det foreslås at revidere de
gældende regler vedrørende sterilisation
således, at enhver habil person over 18 år uden
tilladelse kan steriliseres. Det vurderes, at den nugældende
aldersgrænse på 25 år er for restriktiv, og der
ønskes større mulighed for, at habile, voksne
personer får frihed til selv at træffe beslutning om
sterilisation. På den baggrund foreslås det at
fastsætte aldersgrænsen på 18 år,
således at der skabes parallelitet til den i øvrigt
gældende myndighedsalder på 18 år. Samtidig
foreslås det at fastsætte en obligatorisk
refleksionsperiode på 6 måneder for personer mellem 18
og 25 år, der ønsker sterilisation. Formålet med
refleksionsperioden er at understøtte, at personer mellem 18
og 25 år får mulighed for at overveje konsekvenserne af
sterilisation, særligt henset til indgrebets permanente
karakter.
I dag er en hyppig årsag til afslag
på anmodning tilladelse til sterilisation af
udviklingshæmmende mv., jf. sundhedslovens §§107 og
110, at mulighederne for at anvende eller forsøge at anvende
anden prævention ikke er udelukket eller ikke medfører
betydelige gener. For personer under 18 år skal der endvidere
foreligge ganske særlige forhold, jf. § 107,
stk. 3. Efter Ankenævnets praksis forudsættes i
den forbindelse som udgangspunkt, at ansøgeren allerede er
seksuelt aktiv.
I årsberetningen for 2010 for
Ankenævnet i sager om svangerskabsafbrydelse, fosterreduktion
og sterilisation har problemstillingen været behandlet.
Nedenstående overvejelser fremgår bl.a. af
årsberetningens afsnit 3. 7 om problemstillingen i forhold
til sterilisation af udviklingshæmmede personer mv.:
»…
»Som reglerne er nu, er det - yderst - vanskeligt at få
en tilladelse til sterilisation for en kvinde mellem 18 og 25
år, uanset kvindens funktionsniveau, selv om både
kvinden og hendes værge - ofte kvindens mor - ønsker
sterilisation. Det forhold, at
personalet på institutionen/bostedet kan påse
indtagelse af p-pillen medfører således at
»forebyggelse af svangerskabet kan opnås på anden
måde«, jfr. § 107, stk. 2…
De strenge regler har
naturligvis en ubehagelig historisk baggrund i både Danmark
og Tyskland. Drøftelser om
sådanne forhold involverer selvfølgelig også
mange følelser og etiske aspekter. Og ændringer skal naturligvis altid
nøje overvejes med hensyntagen til etiske,
ligebehandlingsmæssige og andre relevante forhold.
Spørgsmålet
er imidlertid, om ikke det er en drøftelse værd,
hvorvidt de nugældende regler er unødigt restriktive,
og om ikke reglerne gør kvinden en
»bjørnetjeneste«. Ved at »beskytte« kvinden mod den af
hende og hendes værge ønskede sterilisation,
påfører man hende jo en risiko for at blive gravid,
hvis præventionen ikke virker effektivt. Derved står hun pludselig i en værre
situation, idet hun jo så enten skal have en abort eller
føde barnet - som formentligt øjeblikkeligt vil blive
tvangsfjernet.
På den anden side
kan man argumentere for, at de nuværende regler illustrerer
en ligebehandling af mentalt handicappede med øvrige
borgere. Og at antallet af
ansøgninger om sterilisationer har været
faldende. Det faldende antal
ansøgninger om sterilisation kan dog nok også
tilskrives samrådene og Ankenævnets strenge praksis,
jf. reglerne.
Ligeledes kan man
argumentere for, at mentalt handicappede på landsplan
føder ganske få børn, at ankenævnet
sjældent ser en anmodning om abort fra en mentalt
handicappet, og at dette tilsiger, at præventionen derfor
må fungere godt. Det skal
tilføjes, at ankenævnets 3 faste medlemmer er delt i 2
hold om emnet. . .«
På baggrund af bl.a. henvendelser fra
forældre til udviklingshæmmede unge, overvejelserne fra
Ankenævnet samt flere politiske drøftelser på
området foreslås det at lempe adgangen til
sterilisation af personer, som lider af sindssygdom, hæmmet
psykisk udvikling, alvorligt svækket helbred eller af anden
grund varigt eller for længere tid ude af stand til at
forstå betydningen af indgrebet.
De foreslåede ændringer
indebærer, at der fremover skal lægges vægt
på, om forebyggelse af svangerskab kan forebygges
hensigtsmæssigt på anden måde. Det
indebærer, at anden form for prævention skal have
været overvejet forinden ansøgningen om sterilisation,
men anvendelse af anden prævention skal ikke være
udelukket.
Den foreslåede ændring af
§ 107, stk. 2, tilsigter at skabe større
muligheder for meddelelse af tilladelse til sterilisation i de
situationer, hvor det skønnes uhensigtsmæssigt for
personen at anvende andre svangerskabsforebyggende midler,
eksempelvis hvor det vil være vanskeligt for personen selv at
administrere prævention, eksempelvis p-piller af praktiske
eller medicinske grunde.
Det nuværende kriterium om, at der skal
lægges særlig vægt på, om de forhold, der
begrunder sterilisationen, kan antages at være af varig
karakter, videreføres uændret. Det bemærkes, at
den pågældendes udviklingspotentiale således skal
være belyst ved en speciallægeerklæring, og at
tilladelse kun gives, hvis senmodning er usandsynlig. De
nuværende samtykkeregler videreføres ligeledes
uændret, jf. §§ 109-111. Endvidere bemyndiges
Sundhedsstyrelsen til at fastsætte nærmere regler for
sterilisation i medfør af § 107, stk. 1-
3.
Samtidig med den foreslåede lempelse af
§ 107 foreslås et nyt samtaletilbud til den,
på hvem indgrebet ansøges foretaget. Det følger
således af den foreslåede § 1, nr. 11, at
den, på hvem indgrebet søges foretaget, forud for
samrådets behandling af ansøgningen, jf.
§ 108, skal tilbydes et samtaleforløb af
kommunalbestyrelsen, såfremt der er tale om en
§§ 110- eller 111-ansøgning
(udviklingshæmmede personer mv.).
Formålet med samtalerne er at sikre, at
den pågældende får mulighed for refleksion over
spørgsmålet på de præmisser, som den
enkelte måtte have. Uagtet at den enkelte ikke kan samtykke
til sterilisationen alene, jf. formuleringen i § 110 om
at være »ude af stand til at forstå betydningen
af indgrebet«, vurderes det, at nogle udviklingshæmmede
personer mv. kan have gavn af en dialogbaseret proces forinden.
Samtaleforløbet skal
tilrettelægges således, at personen får indblik i
konsekvenserne af valget, og at der samtidig skabes et rum for
dialog. Det kan ske ved en eller flere samtaler med en kvalificeret
fagperson udpeget af kommunalbestyrelsen, evt. med særligt
kendskab til målgruppen eller problemstillingen. Supplerende
kan det tilbydes den, på hvem indgrebet ansøges
foretaget, at der i samtaleforløbet er mulighed for samtale
med f.eks. en brugervejleder, som også er
udviklingshæmmet. I givet fald vil det være den,
på hvem indgrebet ansøges foretaget, der tager
stilling til, hvorvidt dette ønskes. Der kan desuden
være mulighed for, at familiemedlemmer eller andre
relationer, f.eks. tætte venner eller kæreste, kan
deltage i samtalerne, såfremt den udviklingshæmmede
person selv måtte ønske det. Dette må også
ses i sammenhæng med, at overvejelser om sterilisation typisk
kan være berørt tidligere gennem dialog med familie,
venner eller omsorgspersoner.
Det bemærkes, at der i de situationer,
hvor samtaleforløbet tilbydes til en person med en partner,
vil være mulighed for at overveje, hvorvidt uønsket
graviditet kan forebygges på anden vis, herunder om partneren
kunne anvende andre præventionsmetoder eller om partneren af
givne årsager måtte være nærmere til at
blive steriliseret, frem for personen, som oprindeligt overvejer
sterilisation.
På baggrund af samtaleforløbet
udarbejdes en erklæring, om at samtaleforløbet er
gennemført. Idet samtaleforløbet er et tilbud,
fastsættes der ikke krav om en udtalelse til samrådene.
Endvidere foreslås det at bemyndige ministeren for sundhed og
forebyggelse til at fastsætte nærmere regler om
samtaleforløb.
De foreslåede ændringer om
justering af kriterier for sterilisation og tilbuddet om
samtaleforløb må ses i sammenhæng og tilsigter
at beskytte og respektere den enkeltes selvbestemmelse og
personlige integritet, som det også fremgår af FN's
konvention om rettigheder for personer med handicap art. 3, 12, 17,
23 og 25. Tilbud om samtaleforløbet vil således give
anledning til at den, der overvejer sterilisation, kan modtage
støtte til at forme og tilkendegive sin holdning, ligesom
ligestillingsmæssige perspektiver også kan inddrages i
det omfang det må være relevant for den person, som
overvejer sterilisation. Der er alene tale om et tilbud om
samtaleforløb, også ud fra hensyn til den enkelte og
respekt for dennes selvbestemmelse og personlige integritet.
Om forholdet til FN's konvention om
rettigheder for personer med handicap bemærkes i
øvrigt, at anmodning om sterilisation skal fremsættes
af den, på hvem indgrebet skal foretages, dog således,
at samrådet efter anmodning fra en særligt beskikket
værge - når omstændighederne taler derfor - kan
tillade sterilisation, når den, som har fremsat anmodning om
sterilisation efter § 109 på grund af sindssygdom,
hæmmet psykisk udvikling, alvorligt svækket helbred
eller af anden grund varigt eller for længere tid ude af
stand til at forstå betydningen af indgrebet. Der er
således ikke hjemmel i sundhedsloven til at foretage
sterilisation af tvangsmæssig karakter.
Nærværende forslag tilsigter ikke at ændre
herpå.
5.
Alvorlige bivirkninger og alvorlige uønskede hændelser
ved håndtering af humane væv og celler
5.1.
Gældende ret
Vævsloven, jf. lov nr. 273 af 1. april
2006 om krav til kvalitet og sikkerhed ved håndtering af
humane væv og celler (vævsloven), som implementerer
direktiv 2004/23/EF af 31. marts 2004 (vævsdirektivet) i
dansk lovgivning, indeholder kvalitets- og sikkerhedskrav til
håndtering af humane væv og celler, som er beregnet til
anvendelse i den menneskelige organisme.
Vævsloven pålægger bl.a.
vævscentre, udtagningssteder og sundhedspersoner at
indberette oplysninger om alvorlige uønskede hændelser
og alvorlige bivirkninger i forbindelse med håndtering af
væv og celler til Sundhedsstyrelsen (tidligere til både
Lægemiddelstyrelsen og Sundhedsstyrelsen). Modtagere af
væv og celler og disses pårørende har ligeledes
adgang til at indberette oplysninger om alvorlige bivirkninger
direkte til Sundhedsstyrelsen (tidligere
Lægemiddelstyrelsen).
Vævsloven indeholder ikke bestemmelser,
der definerer, hvad der forstås ved »alvorlig
uønsket hændelse« og »alvorlig
bivirkning«. Begreberne er dog beskrevet i
bemærkningerne til det lovforslag, der dannede grundlag for
vævsloven (lov nr. 273 af 1. april 2006). Det fremgår
heraf, at der ved »alvorlig uønsket
hændelse« skal forstås enhver utilsigtet
hændelse i forbindelse med udtagning, testning,
forarbejdning, opbevaring og distribution af væv og celler,
der kan medføre overførsel af overførbare
sygdomme, død eller en livstruende eller invaliderende
tilstand eller uarbejdsdygtighed hos patienterne, eller som kan
udløse eller forlænge hospitalsophold. Ved
»alvorlig bivirkning« forstås ifølge
bemærkningerne en utilsigtet komplikation, herunder en
overførbar sygdom, hos donor eller modtager i forbindelse
med udtagning eller anvendelse på mennesker af væv og
celler, der er dødelig, livstruende eller invaliderende, som
medfører uarbejdsdygtighed, eller som udløser eller
forlænger hospitalsophold eller sygdom.
Denne beskrivelse af begreberne svarer til
vævsdirektivets definitioner af begreberne.
Begreberne er endvidere defineret i
bekendtgørelse nr. 1410 af 20. december 2012 om tilladelse
til, kontrol med samt indberetning af alvorlige bivirkninger og
alvorlige uønskede hændelser ved håndtering af
humane væv og celler.
Bekendtgørelsens definitioner svarer
ligeledes til vævsdirektivets definitioner.
5.2.
Overvejelser og forslag
Vævsloven er en generel lov, som
gælder for håndteringen af humane væv og celler.
Den er således ikke specifikt udformet med kunstig
befrugtning (kønsceller) for øje.
På området for kunstig befrugtning
kan det forekomme, at der overføres autosomale recessive
gener eller en (hidtil uopdaget) genetisk sygdom fra en donor til
et barn, der er født med hjælp af sæd eller
æg fra donor. Det forhold, at et barn, som er født med
hjælp af sæd eller æg hos donor, fødes med
en genetisk sygdom, betragtes i dag af aktørerne på
området for kunstig befrugtning som en alvorlig bivirkning og
behandles som sådan.
I EU-regi er der blandt repræsentanter
fra medlemslandene og Europa-Kommissionen bred enighed om, at et
sådant tilfælde skal behandles som en alvorlig
bivirkning. Denne enighed er bl.a. afspejlet i et udkast til en
vejledning fra Europa-Kommissionen til de kompetente myndigheder i
medlemslandene.
Regeringen finder det hensigtsmæssigt at
indsætte definitioner af både »alvorlig
bivirkning« og »alvorlig uønsket
hændelse« direkte i vævsloven, da der er tale om
to meget væsentlige begreber. Det findes ligeledes
hensigtsmæssigt at præcisere definitionen af
»alvorlig bivirkning«, således at den - udover at
omfatte det, som vævsdirektivets kræver - også
omfatter det forhold, at et barn fødes med en genetisk
sygdom (hvor donor er en anden end modtagers partner). Ved genetisk
sygdom forstås både såkaldte monogene genetiske
sygdomme og sygdomme, som er multifaktorielt betinget, men hvori
der indgår en genetisk faktor.
Det bemærkes i den forbindelse, at
vævsdirektivet er et såkaldt minimumsdirektiv, som ikke
er til hinder for, at et medlemsland indfører strengere
beskyttelsesforanstaltninger, under forudsætning af, at disse
er i overensstemmelse med traktatens bestemmelser.
6.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Forslagets § 1, nr. 1, vurderes ikke
at medføre økonomiske og administrative konsekvenser
for det offentlige.
For så vidt angår forslagets
§ 1, nr. 2-6, om organdonation, vil der tale være
om meget begrænsede administrative konsekvenser for
Sundhedsstyrelsen.
Forslagets § 1, nr. 7, om
nedsættelse af den generelle aldersgrænse for
sterilisation forventes ikke at medføre stigning i antallet
af sterilisationer af habile personer mellem 18 og 25 år.
Forslagets § 1, nr. 9, kan muligvis
medføre stigning i ansøgninger om sterilisation, da
det formodes, at flere i dag undlader at ansøge om
tilladelse til sterilisation henset til kriterierne i den
eksisterende lovgivning og praksis. Det er ikke på
nuværende tidspunkt muligt at udarbejde et retvisende
skøn for en eventuel stigning.
Forslagets § 1, nr. 11, vil
medføre økonomiske konsekvenser for kommunerne i
forbindelse med forberedelse og afholdelse af de foreslåede
samtaler forinden ansøgning om tilladelse til sterilisation,
ligesom der vil være udgifter til uddannelse af
brugervejledere. Det forventes, at udgifterne vil andrage 400.000
kr. årligt.
7.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
Lovforslaget vurderes ikke at indebære
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
8.
Administrative konsekvenser for borgere
Forslagets § 1, nr. 7, om
nedsættelse af den generelle aldersgrænse for
sterilisation forventes at indebære en lettelse for
borgerne.
9.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
10.
Forholdet til EU-retten
Vævsloven implementerer som nævnt
under punkt 5.1. direktiv 2004/23/EF af 31. marts 2004
(vævsdirektivet), der er et minimumsdirektiv.
Vævsdirektivet er derfor ikke er til hinder for, at et
medlemsland indfører strengere beskyttelsesforanstaltninger,
under forudsætning af, at disse er i overensstemmelse med
traktatens bestemmelser.
Den foreslåede definition af
»alvorlig bivirkning« omfatter mere end krævet
efter vævsdirektivet, idet også det forhold, at et
barn, som er født med hjælp af sæd eller
æg fra en donor, og fødes med en genetisk sygdom, er
omfattet af definitionen. Som nævnt ovenfor er det i et
udkast til en vejledning fra Europa-Kommissionen til de kompetente
myndigheder i medlemslandene anført, at den omtalte
situation bør behandles som en alvorlig bivirkning.
Vævsdirektivet er derfor efter
regeringens opfattelse ikke til hinder for den foreslåede
definition af en »alvorlig bivirkning«.
11.
Hørte myndigheder mv.
Udkast til lovforslag har været sendt i
høring i perioden 11. januar 2013 - 28. januar 2013 hos:
Advokatrådet, Alzheimerforeningen,
Ankenævnet i sager om svangerskabsafbrydelse, fosterreduktion
og sterilisation, Ankestyrelsen, Bedre Psykiatri, Bedre Psykiatri -
landsforeningen for pårørende, Brancheforeningen for
Private Hospitaler og Klinikker, Børnerådet,
Børnesagens Fællesråd, Børns
Vilkår, Cryos International ApS, Danmarks Apotekerforening,
Dansk Center for Organdonation, Dansk Erhverv, Dansk Farmaceutisk
Industri, Dansk Farmaceutisk Selskab, Dansk Fertilitetsselskab,
Dansk Godkendelse af Medicinsk Udstyr (DGM), Dansk Handicapforbund,
Dansk Industri, Dansk Kvindesamfund, Dansk Psykiatrisk Selskab,
Dansk Psykolog Forening, Dansk Rehab Group, Dansk Selskab for Almen
Medicin, Dansk Selskab for Distriktpsykiatri, Dansk Selskab for
Folkesundhed, Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Selskab for
Sygehusapotekere, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk
Standard, Dansk Sygeplejeråd, Dansk Tandlægeforening,
Dansk Tandplejerforening, Dansk Transplantations Selskab, Danske
Bandagister, Danske Bioanalytikere, Danske Fysioterapeuter, Danske
Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Regioner, Danske
Ældreråd, Datatilsynet, De Offentlige Tandlæger,
DELTA, Den Danske Klub for Centralsterilisation og Sygehushygiejne,
Den Nationale Videnskabsetiske Komité, Den uvildige
konsulentordning på handicapområdet, Det Centrale
Handicapråd, Det Etiske Råd, Det Farmaceutiske
Fakultet, Diabetesforeningen, Dommerfuldmægtigforeningen,
Ergoterapeutforeningen, Farmakonomforeningen, FOA,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Foreningen af Kliniske
Diætister, Foreningen af socialchefer i Danmark, Foreningen
af Speciallæger, Foreningen FAR, Forsikring & Pension,
Færøernes Landsstyre, Gigtforeningen, Grønlands
Selvstyre, Hjernesagen, Hjerteforeningen,
Hjælpemiddelinstituttet (Socialstyrelsen), Hospice Forum
Danmark, Industriforeningen for generiske lægemidler,
Institut for Menneskerettigheder, Jordemoderforeningen, KL,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kost- og
Ernæringsforbundet, Kræftens Bekæmpelse,
Kvinderådet, Københavns Universitet, Landsf. af
nuværende og tidligere psykiatribrugere (LAP),
Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere, Landsforeningen af
Statsaut. Fodterapeuter, Landsforeningen for Evnesvage (LEV),
Landsforeningen for Ufrivilligt Barnløse, Landsforeningen
SIND, Lægeforeningen, Lægemiddelindustriforeningen,
Medicoindustrien, Mødrehjælpen, Nordic Cryobank ApS,
Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber,
Parallelimportørforeningen af lægemidler,
Parallelimportørforeningen af lægemidler,
Patientforeningen i Danmark, Patientforeningernes Samvirke,
Patientforsikringen, Patientombuddet, Pharmadanmark, Pharmakon,
Praktiserende Lægers Organisation, Psykolognævnet,
Radiograf Rådet, Region Hovedstaden, Region Midtjylland,
Region Nordjylland, Region Sjælland, Region Syddanmark,
Regionernes Lønnings- og Takstnævn, Rigsombudsmanden
på Færøerne, Rigsombudsmanden på
Grønland, Rigsrevisionen, RUC, Rådet for Socialt
Udsatte, Scleroseforeningen, Sjældne Diagnoser,
Socialpædagogernes Landsforbund, Socialstyrelsen,
Statsforvaltningen Hovedstaden, Statsforvaltningen Midtjylland,
Statsforvaltningen Nordjylland, Statsforvaltningen Sjælland,
Statsforvaltningen Syddanmark, Syddansk Universitet,
Udviklingshæmmedes Landsforbund, Videnscenter for Handicap og
Socialpsykiatri, Yngre Læger, ÆldreForum,
Ældremobiliseringen, Ældresagen, Aalborg Universitet,
Aarhus Universitet, 3F.
Udkastet har desuden været
offentliggjort på høringsportalen.
Det bemærkes, at størstedelen af
udkastet til lovforslaget tidligere har været sendt i
høring i perioden 28. marts 2012 - 1. maj 2012.
| 12. Sammenfattende skema | | Sammenfattende
skema | | Positive
konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative
konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | Forslaget vurderes ikke at medføre
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige. | For så vidt angår forslagets
§ 1, nr. 2-6, om organdonation vil der tale være om
meget begrænsede administrative konsekvenser for
Sundhedsstyrelsen. ? Forslagets § 1, nr. 9, kan
muligvis medføre stigning i ansøgninger om
sterilisation, da det formodes, at flere i dag undlader at
ansøge om tilladelse til sterilisation henset til
kriterierne i den eksisterende lovgivning og praksis. Det er ikke
på nuværende tidspunkt muligt at udarbejde et
retvisende skøn for en eventuel stigning. ? Forslagets § 1, nr. 11, vil
medføre økonomiske konsekvenser for kommunerne i
forbindelse med forberedelse og afholdelse af de foreslåede
samtaler forinden ansøgning om tilladelse til sterilisation,
ligesom der vil være udgifter til uddannelse af
brugervejledere. Det forventes, at udgifterne vil andrage 400.000
kr. årligt. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | Lovforslaget vurderes ikke at
indebære økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet. | Lovforslaget vurderes ikke at
indebære økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet. | Administrative
konsekvenser for borgere | Forslagets § 1, nr. 7, om
nedsættelse af den generelle aldersgrænse for
sterilisation forventes at indebære en lettelse for
borgerne. | | Miljømæssige konsekvenser | Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser. | Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser. | Forholdet til
EU-retten | Vævsloven implementerer som
nævnt under punkt 5.1. direktiv 2004/23/EF af 31. marts 2004
(vævsdirektivet), der er et minimumsdirektiv.
Vævsdirektivet er derfor ikke er til hinder for, at et
medlemsland indfører strengere beskyttelsesforanstaltninger,
under forudsætning af, at disse er i overensstemmelse med
traktatens bestemmelser. ? Den foreslåede definition af
»alvorlig bivirkning« omfatter mere end krævet
efter vævsdirektivet, idet også det forhold, at et
barn, som er født med hjælp af sæd eller
æg fra en donor, og fødes med en genetisk sygdom, er
omfattet af definitionen. Som nævnt ovenfor under punkt 5.2.
er det i et udkast til en vejledning fra Europa-Kommissionen til de
kompetente myndigheder i medlemslandene anført, at den
omtalte situation bør behandles som en alvorlig
bivirkning. ? Vævsdirektivet er derfor efter
regeringens opfattelse ikke til hinder for den foreslåede
definition af en »alvorlig bivirkning«. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til
nr.1
Med ændringen af sundhedslovens
§ 37, stk. 2, foreslås det, at
forældremyndighedsindehavers adgang til aktindsigt i en
mindreårigs patientjournal mv. efter sundhedslovens
§ 37, stk. 1, jf. samme lovs § 14, kan
begrænses, i det omfang forældremyndighedsindehaverens
interesse i at blive gjort bekendt med oplysningerne findes at
burde vige for afgørende hensyn til den mindreårige,
eller i det omfang, det er nødvendigt til beskyttelse af
væsentlige hensyn til forebyggelse, opklaring og
forfølgning af lovovertrædelser samt beskyttelse af
vidner eller andre i sager om strafferetlig forfølgning.
Bestemmelsen kan således ikke anvendes
til generelt at tilbageholde oplysninger fra
forældremyndighedsindehavere.
Ved »forebyggelse, efterforskning eller
forfølgning af lovovertrædelser« forstås
ikke alene situationer, hvor en politimæssig efterforskning
er i gang eller en straffesag er rejst, og som behandlingsstedet
har modtaget underretning om eller på anden måde har
kendskab til. Situationer, hvor en sundhedsperson i forbindelse med
behandling af den mindreårige har gjort fysiske eller
psykiske fund, som kan skyldes et overgreb begået af
forældremyndighedsindehaveren, og som sundhedspersonen agter
at underrette - eller allerede har underrettet - de sociale
myndigheder og/eller politiet om, vil ligeledes være
omfattet.
Det følger heraf, at såfremt
underretning ikke allerede er sket, skal sundhedspersonen have
truffet beslutning om at ville foretage underretning, men af
tidsmæssige årsager ikke har nået dette inden
aktindsigtssagens afgørelse, såfremt aktindsigt skal
kunne nægtes efter bestemmelsen.
Det følger således af
§ 153, stk. 1, nr. 3, i lov om social service
(serviceloven), at personer, der udøver offentlig tjeneste
eller offentligt hverv, skal underrette kommunen, hvis de under
udøvelsen af tjenesten eller hvervet får kendskab
til eller grund til at antage, at et barn eller en ung under 18
år har været udsat for vold eller andre overgreb.
Læger, som ikke udøver offentlig tjeneste eller hverv
og derfor ikke er omfattet af servicelovens § 153,
stk. 1, - har ligeledes en underretningspligt over for
kommunen, jf. § 1, stk. 1, nr. 1, jf. stk. 2, i
Socialministeriets bekendtgørelse nr. 1466 af 16. december
2010 om underretningspligt over for kommunen efter lov om social
service. Det følger desuden af servicelovens
§ 153, stk. 3, at kommunalbestyrelsen efter
anmodning, medmindre særlige forhold gør sig
gældende, skal videregive oplysninger til den person, der har
foretaget underretningen efter stk. 1 eller efter regler
udstedt i medfør af stk. 2, 1. pkt., om, hvorvidt
underretningen har givet kommunen anledning til
undersøgelser eller foranstaltninger efter denne lov.
Det er den myndighed, institution eller
sundhedsperson, som har ansvaret for patientjournalen, der efter
sundhedslovens § 38, stk. 1, afgør, om retten
til aktindsigt skal begrænses på baggrund af de
foreliggende oplysninger i patientjournalen. Det kan tillige
på baggrund af en forespørgsel hos politiet eller
kommunen vurderes, at der foreligger sådanne væsentlige
hensyn. Der vil - henset til mistanken om alvorlig
personfarlig kriminalitet - være hjemmel i sundhedslovens
§ 43, stk. 2, nr. 2, til, at en sundhedsperson
sender en sådan forespørgsel til de sociale
myndigheder eller politiet, selv om den pågældende er
underlagt tavshedspligt i medfør af sundhedslovens
§ 40, stk. 1. Det bemærkes i den forbindelse,
at oplysninger om en sådan forespørgsel til politiet
eller de sociale myndigheder skal indføres i journalen.
I det omfang en myndighed eller institution
har bemyndiget en konkret sundhedsperson, f.eks. en afdelings
overlæge, til at træffe afgørelser om
aktindsigt, følger det af § 38, stk. 3, at
det overordnede ansvar for afgørelsens lovlighed
påhviler den driftsansvarlige myndighed.
Med udtrykket »efterforskning«
sikres, at der efter en konkret vurdering vil kunne undtages
oplysninger, der vil kunne forringe mulighederne for politiet mv.
for at efterforske lovovertrædelser, hvis de
pågældende oplysninger kom til
forældremyndighedsindehaverens kundskab.
Med udtrykket »forebyggelse«
forudsættes, at forældremyndighedsindehaverens adgang
til aktindsigt kan begrænses med det formål at
forebygge risikoen for nye overgreb i forhold til den
mindreårige. Med udtrykket forudsættes endvidere, at de
sociale myndigheders indsats vil kunne bidrage til en
efterforskning af sådanne overgreb, ligesom
forældremyndighedens indehavers kendskab til de konkrete
oplysninger i den mindreåriges patientjournal vil kunne
vanskeliggøre dette arbejde, f.eks. i form af en tilpasset
forklaring til de sociale myndigheder.
Om det andet led af den foreslåede
ændring - hemmeligholdelse af hensyn til »vidner eller
andre i sager om strafferetlig forfølgning« -
bemærkes, at en sådan hemmeligholdelse f.eks. vil kunne
være påkrævet af hensyn til muligheden for at
kunne opnå en forklaring fra de pågældende i
forbindelse med en straffesag.
Den myndighed, institution eller
sundhedsperson, som har patientjournalen mv. i sin besiddelse, skal
ved anmodningen om aktindsigt overveje, om der skal gives delvis
aktindsigt, idet patientjournalen typisk indeholder oplysninger,
som ikke med den foreslåede ændring af sundhedslovens
§ 37, stk. 2, kan begrundes undtaget fra
forældremyndighedsindehaverens adgang til aktindsigt.
Den foreslåede ændring er i
overensstemmelse med offentlighedslovens § 13,
stk. 1, nr. 3, hvorefter retten til aktindsigt kan
begrænses i det omfang, det er nødvendigt til
beskyttelse af væsentlige hensyn til forebyggelse, opklaring
og forfølgning af lovovertrædelser, straffuldbyrdelse
og lignende samt beskyttelse af sigtede, vidner eller andre i sager
om strafferetlig eller disciplinær forfølgning, som
blev indsat ved lov nr. 572 af 19. december 1985, jf. FT 1985-1986,
2. samling, tillæg A, sp. 228-29, idet hensynet til
straffuldbyrdelse og lignende dog undtages fra den foreslåede
ændring, da det ikke findes relevant at medtage. Ligeledes
findes det ikke i forhold til forældremyndighedsindehaverens
adgang til aktindsigt relevant at tage et beskyttelsesværdigt
hensyn til sigtede. Endelig findes det ikke relevant at
begrænse forældremyndighedsindehaverens adgang af
hensyn til beskyttelse af sigtede, vidner eller andre i sager om
disciplinær forfølgning.
Til nr.
2
Efter sundhedslovens § 52,
stk. 2, kan indgrebet (udtagelse af væv) foretages med
samtykke fra en person under 18 år, når samtykket er
tiltrådt af forældremyndighedens indehaver. Praksis
vedrørende denne bestemmelse er, at den mindreårige
selv skal tage stilling vedrørende donation i det omfang
vedkommende er i stand til selvstændigt at tage stilling
på baggrund af oplysninger fra lægen om indgrebet, og
at samtykket skal tiltrædes af
forældremyndighedsindehaveren. I de tilfælde, hvor den
mindreårige ikke selvstændigt kan tage stilling,
varetager forældremyndighedsindehaveren stillingtagen
på barnets vegne. Dette harmonerer med artikel 6,
stk. 2, i den af Danmark tiltrådte
Europarådskonvention om menneskerettigheder og biomedicin om,
at »i tilfælde, hvor en mindreårig ifølge
loven ikke kan give samtykke til en intervention, kan
interventionen kun foretages med bemyndigelse fra en
repræsentant for denne person eller en myndighed eller person
eller organ foreskrevet ved lov. Den mindreåriges synspunkt
skal betragtes som en stadig mere afgørende faktor jo
ældre og mere moden vedkommende er.« Dette harmonerer
også med den nugældende forældreansvarslov, hvori
indgår barnets egen mulighed for at tage stilling og blive
hørt, lige så snart vedkommende besidder modenhed
hertil og i øvrigt må antages at forstå en given
problemstilling.
Med forslaget til § 52, stk. 2,
bliver det præciseret, at det i overensstemmelse med praksis
er forældremyndighedens indehaver, som giver samtykke til
transplantation fra en person under 15 år.
Et væsentligt hensyn i forhold til at
lade en mindreårig være donor er, at det kan være
psykisk belastende for en bror eller søster at erfare, at en
aldersgrænse forhindrer eller har forhindret vedkommende i at
hjælpe en søskende, som derfor er afgået ved
døden.
Som reglerne er i dag, kan der ikke udtages
f.eks. knoglemarv fra en person over 18 år, som mangler evnen
til selv at samtykke, idet § 52, stk. 2, 2. og 3.
punktum, alene gælder for personer under 18 år. Det
foreslås derfor, at der indføres mulighed for at
transplantere gendanneligt væv fra en person, som mangler
evnen til selv at give samtykke. I disse tilfælde kan
samtykket gives af værgen. Herved bliver der på samme
måde som i bioetikkonventionen mulighed for at udtage
væv til f.eks. et sygt barn, hvor den eneste forælder,
søskende el.lign. , som vævstypemæssigt matcher,
mangler evnen til selv at give samtykke.
Til nr.
3
Med dette forslag fastsættes, at der,
som det allerede gælder for personer under 18 år, alene
kan udtages gendanneligt væv fra en person, som mangler evnen
til selv at give samtykke. Denne bestemmelse er i overensstemmelse
med bioetikkonventionen.
Til nr.
4
Praksis i Danmark er, at man er
tilbageholdende med at anvende mindreårige donorer, og at
dette kun finder sted, hvis der ikke kan findes en egnet donor over
18 år, at der er tale om donation til nært
beslægtede, at donationen er nødvendig for modtageren,
og at den pågældende donor ikke gør
indvendinger. Ændringsforslaget skal klargøre
retstilstanden, sådan at den anvendte fortolkning af de
gældende regler og den anvendte praksis i forhold til
transplantation fra mindreårige tydeliggøres i
lovteksten. Samtidig foreslås, at disse særlige krav
alene kræves opfyldt, hvis donoren er under 15 år.
Tilsvarende foreslås at gælde for personer, som mangler
evnen til selv at give samtykke.
Når denne begrænsning ikke
fastsættes for personer på 15 eller derover, men under
18 år, skyldes det, at de antages at være i stand til
selvstændigt at tage stilling vedrørende
spørgsmålet om donation og ligeledes at kunne
forstå konsekvenserne af en donation. Stadig gælder, at
donationen alene kan vedrøre gendanneligt væv, og
samtykket skal fortsat være tiltrådt af
forældremyndighedens indehaver.
Med en bestemmelse om, at der gælder
forskellige regler for personer over og under 15 år, anvendes
samme aldersmæssige kriterium, som i øvrigt anvendes i
bestemmelser vedrørende patienters retsstilling.
I bemærkningerne til beslutningsforslag
B 5 (fremsat 10. juli 1998, Till A. 242) om Danmarks ratifikation
af Europarådets konvention om menneskerettigheder og
biomedicin fremgik, at for så vidt angik konventionens
bestemmelse om, at en kompetent myndighed skal godkende
forældremyndighedsindehaverens samtykke, opfyldes dette som
følge af Sundhedsstyrelsens tilsynsbeføjelser.
Imidlertid er der her tale om en
efterfølgende mulighed for kontrol og sanktion, mens en
kompetent myndigheds godkendelse muliggør en
forudgående stillingtagen til, at lovens intentioner og
praksis overholdes. Det foreslås derfor, at der i forbindelse
med præciseringen af bestemmelsen og ved indførelsen
af mulighed for donation fra personer uden mulighed for selv at
samtykke indføres en bestemmelse om, at indgreb på
personer under 18 år og på personer, som ikke selv kan
give samtykke, skal godkendes af Sundhedsstyrelsen forinden
indgrebet finder sted. I forbindelse med denne godkendelse vil
Sundhedsstyrelsen påse, at bestemmelserne for så vidt
angår en person under 15 år eller en person, som
mangler evnen til selv at give samtykke er opfyldt, herunder
betingelserne, som fremgår af det foreslåede
stk. 3 i § 52:
1) der ikke findes
en egnet donor, som har evnen til at samtykke,
2) modtageren er
bror, søster, barn, forældre eller i særlige
tilfælde nært ståendefamiliemedlem til
donoren,
3) donationen
skaber mulighed for at redde modtagerens liv, og
4) den
pågældende potentielle donor ikke gør
indvendinger.
Til nr. 5
og 6
Som en konsekvens af forslaget om, at der kan
ske donation af gendanneligt væv fra personer, som ikke selv
kan give samtykke, udvides anvendelsesområdet for den
nugældende § 52, stk. 3, til også at
dække disse personer. I forbindelse med donation fra personer
under 15 år og fra personer, som ikke selv kan give samtykke,
gives oplysninger om indgrebets beskaffenhed og følger samt
om risikoen ved indgrebet altid til den person, som har givet
samtykket. Oplysninger om indgrebet gives også til donor,
idet oplysningerne tilpasse donors mulighed for at forstå
disse. I takt med at en mindreårig bliver ældre og mere
moden forventes oplysningerne om indgrebets beskaffenhed og
følger samt om risikoen ved indgrebet at blive mere og mere
detaljerede og enslydende med informationen til den person, som har
givet samtykket. På samme måde betragtes den
mindreåriges synspunkt vedrørende indgrebet som en
stadig mere afgørende faktor jo ældre og mere moden
vedkommende er.
Til nr.
7
Med den foreslåede ændring
nedsættes aldersgrænsen for sterilisation uden
forudgående tilladelse således fra 25 år til 18
år. Det foreslås desuden, at der etableres en
obligatorisk refleksionsperiode for personer mellem 18 og 25
år, som ønsker at blive steriliseret, således at
sterilisationen først må foretages 6 måneder
efter tilbud om behandling er givet. Ved tilbud om behandling
forstås det tidspunkt, hvor patienten på sygehuset
eller i speciallægepraksis er udredt, informeret om
behandlingen, risici mv. og derefter kan tilbydes behandlingen.
I medfør af den foreslåede
bestemmelse kan den behandlende læge træffe
afgørelse om, at der kan ske sterilisation før
udløbet af 6 måneder efter, at tilbud om behandling er
givet, hvor særlige hensyn taler herfor. Dette skal ske ud
fra en konkret vurdering af patienten. Et særligt hensyn kan
eksempelvis være, at en kvinde forud for et planlagt
kejsersnit mv. fremsætter ønske om at blive
steriliseret, og hvor der på det tidspunkt er mindre end 6
måneder til den planlagte behandling.
Til nr.
8
§ 106 foreslås nyaffattet som
konsekvens af de foreslåede ændringer af
§ 105 om aldersgrænsen og indførelse af
refleksionsperiode for 18-25 årige personer. § 106,
stk. 1, vil således finde anvendelse for alle kvinder og
muliggøre sterilisation, hvis det er nødvendigt at
forebygge svangerskab for at afværge fare for hendes liv
eller for alvorlig og varig forringelse af hendes legemlige eller
sjælelige helbred og denne fare er udelukkende eller ganske
overvejende lægefagligt begrundet.
Til nr. 9
og 10
Med bestemmelsen nyaffattes § 107,
stk. 2, således at der fremover skal lægges
vægt på, om forebyggelse af svangerskab kan forebygges
hensigtsmæssigt på anden måde. Forud for
ansøgningen skal anden form for prævention have
været overvejet, men anvendelse af anden prævention
skal ikke nødvendigvis have været afprøvet,
ligesom anvendelse af anden prævention ej heller skal
være udelukket.
Det vil således være muligt at
meddele tilladelse til sterilisation i de situationer, hvor
skønnes uhensigtsmæssigt for personen at anvende andre
svangerskabsforebyggende midler. Det kan eksempelvis dreje sig om
situationer, hvor personen af praktiske eller medicinske grunde
ikke selv med tilstrækkelig compliance kan administrere
p-piller, eller andre situationer, f.eks. i forhold til
bivirkninger og lign.
Såfremt personen, der ansøger om
sterilisation, allerede har afprøvet andre
svangerskabsforebyggende midler, skal dette tillægges
vægt.
De foreslåede ændringer i
§ 107, stk. 2, ændrer ikke ved det
nuværende krav om, at der skal lægges særlig
vægt på, om de forhold, der begrunder sterilisationen,
kan antages at være af varig karakter. Det bemærkes, at
den pågældendes udviklingspotentiale således skal
være belyst ved en speciallægeerklæring, og at
tilladelse kun gives, hvis senmodning er usandsynlig. De
nuværende samtykkeregler videreføres ligeledes
uændret, jf. §§ 109-111.
Med det foreslåede nye stk. 4 i
§ 107 bemyndiges Sundhedsstyrelsen til at fastsætte
nærmere regler for sterilisation i medfør af
§ 107, stk. 1-3. Bemyndigelsen kan bl.a. blive
udnyttet til at regulere praksis vedrørende § 107,
stk. 3, hvor der i dag i Ankenævnet er udviklet en
praksis om, at der for meddelelse af tilladelse til sterilisation
skal være et aktuelt behov, hvilket vil sige, at den unge
under 18 år har et aktivt seksualliv, eller af andre grunde
er udsat for en konkret risiko for at blive besvangret. Det
vurderes uhensigtsmæssigt, at den ansøgende person
allerede forinden ansøgningen skal befinde sig i en
risikopræget situation. Efter behandlingen af
nærværende lovforslag vil Sundhedsstyrelsen med hjemmel
i § 107, stk. 4, kunne justere dette, således
at ansøgeren ikke nødvendigvis forinden
ansøgningen skal være seksuelt aktiv.
Bemyndigelsesbestemmelsen vil tillige også kunne anvendes til
at præcisere øvrigt vedr. § 107, stk. 1
-3.
Til nr.
11
Med bestemmelsen indføres der er nyt
tilbud til persongruppen, der er omfattet af
sundhedslovens §§ 110 og 111. Det følger af
bestemmelsen, at såfremt en person i denne gruppe (og dennes
værge), fremsætter anmodning om sterilisation, skal
den, på hvem indgrebet ansøges foretaget, forud for
samrådets behandling af ansøgningen, jf.
§ 108, tilbydes et samtaleforløb af
kommunalbestyrelsen. På baggrund af samtaleforløbet
udarbejdes der en kort erklæring, om at
samtaleforløbet er gennemført. Erklæringen skal
ikke indeholde oplysninger om samtalernes nærmere indhold,
herunder de personlige overvejelser, som måtte fremkomme i
forbindelse med samtalerne, idet erklæringen alene skal
dokumentere, at samtaleforløbet er gennemført.
Samtidig bemyndiges ministeren til at
fastsætte nærmere regler om samtaleforløbene.
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i stk. 4 giver
mulighed for at fastsætte krav til samtaleforløbet,
f.eks. fastsættelse af krav om mindst 2 samtaler eller
lign.
Til § 2
Det foreslås at indsætte to nye
numre (nr. 5 og nr. 6) i vævslovens § 3, som
også indeholder andre definitioner.
Det foreslås således, at det i
vævslovens § 3, nr. 5,
anføres, at der ved »alvorlig uønsket
hændelse« forstås enhver utilsigtet
hændelse i forbindelse med udtagning, testning,
forarbejdning, konservering, opbevaring og distribution af
væv og celler, der kan medføre overførsel af
overførbare sygdomme, død, en livstruende eller
invaliderende tilstand eller uarbejdsdygtighed hos patienter, eller
som kan udløse eller forlænge hospitalsophold eller
sygdom.
Den foreslåede definition svarer til
definitionen i vævsdirektivets artikel 3, litra m).
Det foreslås endvidere, at det i
vævslovens § 3, nr. 6,
anføres, at der ved »alvorlig bivirkning«
forstås en utilsigtet komplikation, herunder en
overførbar sygdom, hos donor eller modtager i forbindelse
med udtagning eller anvendelse på mennesker af væv og
celler, der er dødelig, livstruende eller invaliderende, som
medfører uarbejdsdygtighed, eller som udløser eller
forlænger hospitalsophold eller en sygdom. Genetisk sygdom
hos et barn født med hjælp af sæd eller æg
fra donor (anden end partner) forstås ligeledes som en
alvorlig bivirkning.
Den foreslåede definition omfatter
både vævsdirektivets definition (direktivets artikel 3,
litra n)) og det forhold, at et barn, som er født med
hjælp af sæd eller æg hos donor, fødes med
en genetisk sygdom. Ved genetisk sygdom forstås såvel
monogene genetiske sygdomme som sygdomme, der er multifaktorielt
betinget, men hvori der indgår en genetisk faktor. Genetisk
sygdom hos et barn født med hjælp af sæd eller
æg fra donor forstås efter forslaget dog kun som en
alvorlig bivirkning, hvis donor er en anden end modtagers (dvs.
kvindens/moderens) partner.
Til § 3
Det foreslås, at § 1, nr. 1 -
6, og § 2 træder i kraft den 1. juli 2013. For
så vidt angår de foreslåede ændringer i
§ 1, nr. 7 - 11, foreslås det, at loven
først træder i kraft den 1. september 2014, henset til
at der forinden ikrafttrædelse skal forberedes
samtaleforløb mv.
I § 2, stk. 3, er der fastsat
overgangsbestemmelser for så vidt angår behandling af
sager vedrørende sterilisation. De hidtil gældende
regler i sundhedslovens §§ 105, 107 og 112 finder
fortsat anvendelse for ansøgninger om sterilisation, der er
indsendt før lovens ikrafttræden.
Til § 4
Bestemmelsen fastlægger lovens
territoriale anvendelsesområde, og stk. 1
indebærer, at loven ikke finder anvendelse for
Grønland og Færøerne. Efter bestemmelsens
stk. 2 kan lovens § 1, nr. 1, dog ved kongelig
anordning sættes helt eller delvist i kraft for
Færøerne med de afvigelser, som de
færøske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010, som senest
ændret ved lov nr. 62 af 29. januar 2013, foretages
følgende ændringer: | | | | § 37. … Stk. 2. En
forældremyndighedsindehavers adgang til aktindsigt i en
mindreårigs patientjournal m.v. efter stk. 1, jf.
§ 14, kan begrænses, i det omfang
forældremyndighedsindehaverens interesse i at blive gjort
bekendt med oplysningerne findes at burde vige for afgørende
hensyn til den mindreårige. | | 1. I § 37, stk. 2, indsættes
efter »mindreårige«: », eller i det omfang,
det er nødvendigt til beskyttelse af væsentlige hensyn
til forebyggelse, efterforskning og forfølgning af
lovovertrædelser samt beskyttelse af vidner eller andre i
sager om strafferetlig forfølgning«. | | | | | | 2. I § 52, stk. 2, indsættes
efter 2. pkt.: »Fra en person, som er under 15 år,
eller som mangler evnen til selv at give samtykke, kan samtykket
gives af forældremyndighedens indehaver eller af
værgen, når betingelserne herfor er opfyldt, jf.
§ 52, stk. 3.« | | | | § 52. … Stk. 2.
Samtykke kan meddeles af den, der er fyldt 18 år.
Såfremt ganske særlige grunde taler derfor, kan
indgrebet dog foretages med samtykke fra en person under 18
år, når samtykket er tiltrådt af
forældremyndighedens indehaver. Der kan dog ikke gives
samtykke til, at der fra en person under 18 år udtages
ikkegendanneligt væv. | | 3. I § 52, stk. 2, indsættes
efter »under 18 år«: »eller fra en person,
som mangler evne til selv at give samtykke« ? 4. I § 52 indsættes efter
stk. 2 som nye stykker: | Stk. 3.
Inden samtykke meddeles, skal den pågældende af en
læge have modtaget oplysning om indgrebets beskaffenhed og
følger samt om risikoen ved indgrebet. Lægen skal
forvisse sig om, at den pågældende har forstået
betydningen af de meddelte oplysninger. | | »Stk. 3. Fra en person, som er
under 15 år, eller som mangler evnen til selv at give
samtykke, kan der alene udtages væv, dersom 1) der ikke findes en egnet donor, som har
evne til at samtykke, 2) modtageren er bror, søster,
barn, forælder eller i særlige tilfælde
nærtstående familiemedlem til donoren, 3) donationen skaber mulighed for at redde
modtagerens liv, og 4) den pågældende potentielle
donor ikke gør indvendinger. | Stk. 4.
Indgrebet må kun finde sted, såfremt det efter sin art
og samtykkegiverens helbredstilstand kan foretages uden
nærliggende fare for personen. | | Stk. 4.
Indgreb på personer under 18 år og på personer,
som ikke selv kan give samtykke, skal godkendes af
Sundhedsstyrelsen, inden indgrebet finder sted.« | | | Stk. 3 og 4 bliver herefter til
stk. 5 og 6. | | | | | | 5. I § 52, stk. 3,1. pkt., der
bliver stk. 5, 1. pkt., ændres »den
pågældende« til: »den eller de
pågældende, som giver samtykket,«. | | | | | | 6. I § 52, stk. 3,2. pkt., der
bliver stk. 5, 2. pkt., indsættes efter », at
den«: »eller de«. | | | | | | 7. § 105, stk. 1, affattes
således: | § 105.
Enhver, der er fyldt 25 år, kan uden tilladelse blive
steriliseret. … | | »Enhver, der er fyldt 18 år, kan
uden tilladelse blive steriliseret. Sterilisation af personer
mellem 18 og 25 år må først foretages 6
måneder efter, at et tilbud om behandling er givet, jf. dog
§ 106. Den behandlende læge kan beslutte, at der
kan ske sterilisation før fristens udløb, jf. 2.
pkt., hvor særlige hensyn taler herfor.«. | | | | | | 8. § 106 affattes således: | § 106.
Selv om en kvinde er under 25 år, kan hun blive steriliseret
uden særlig tilladelse, hvis det er nødvendigt at
forebygge svangerskab for at afværge fare for hendes liv
eller for alvorlig og varig forringelse af hendes legemlige eller
sjælelige helbred og denne fare er udelukkende eller ganske
overvejende lægefagligt begrundet. | | »§ 106. En kvinde kan
steriliseres, hvis det er nødvendigt at forebygge
svangerskab for at afværge fare for hendes liv eller for
alvorlig og varig forringelse af hendes legemlige eller
sjælelige helbred, og denne fare udelukkende eller ganske
overvejende er lægefagligt begrundet. | Stk. 2.
Hvis betingelserne i stk. 1 er opfyldt, og kvindens
ægtefælle eller samlever er under 25 år, kan han
i stedet få tilladelse til sterilisation, jf. dog
§ 107, stk. 3. | | Stk. 2.
Hvis betingelserne i stk. 1 er opfyldt, kan kvindens
ægtefælle eller samlever i stedet få tilladelse
til sterilisation, jf. dog § 107,
stk. 3.« | | | | § 107. … | | 9. § 107, stk. 2, affattes
således: | Stk. 2. Ved
afgørelsen af, om sterilisation kan tillades, skal der
lægges særlig vægt på, om de forhold, der
begrunder sterilisationen, kan antages at være af varig
karakter, og om der er rimelig udsigt til, at forebyggelse af
svangerskab kan opnås på anden måde. Stk. 3.
Sterilisation af personer under 18 år må ikke tillades,
medmindre ganske særlige forhold taler derfor. | | »Stk. 2. Ved afgørelsen af,
om sterilisation kan tillades, skal der lægges særlig
vægt på, om de forhold, der begrunder sterilisationen,
kan antages at være af varig karakter. Der skal desuden
lægges vægt på, om svangerskab kan forebygges
hensigtsmæssigt på anden måde.« | | | 10. I § 107 indsættes som stk. 4: »Stk. 4. Sundhedsstyrelsen kan
fastsætte nærmere regler for sterilisation efter
§ 107, stk. 1-3.« | | | | § 112.
Anmodning om sterilisation fremsættes over for en læge
eller over for et regionsråd. Stk. 2.
Hvis betingelserne i § 105 eller § 106,
stk. 1, er opfyldt, uden at der foreligger
omstændigheder som nævnt i § 110 eller
§ 111, henviser lægen eller regionsrådet den
pågældende til sterilisationsbehandling. I modsat fald
skal lægen forelægge anmodningen med sin udtalelse for
regionsrådet. | | 11. I § 112 indsættes som stk. 3 og 4: »Stk. 3. Såfremt en
anmodning om sterilisation fremsættes i medfør af
§§ 110 eller 111 skal den, som indgrebet
søges foretaget på, forud for samrådets
behandling af ansøgningen, jf. § 108, tilbydes et
samtaleforløb af kommunalbestyrelsen. Stk. 4.
Ministeren for sundhed og forebyggelse kan fastsætte
nærmere regler om samtaleforløbet efter
stk. 3.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov nr. 273 af 1. april 2006 om krav til
kvalitet og sikkerhed ved håndtering af humane væv og
celler (vævsloven), som ændret ved § 3 i lov
nr. 534 af 17. juni 2008 og § 2 i lov nr. 605 af 18. juni
2012, foretages følgende ændring: | | | | | | 1. I
§ 3 indsættes som nr. 5
og 6: 5) Alvorlig uønsket hændelse:
enhver utilsigtet hændelse i forbindelse med udtagning,
testning, forarbejdning, konservering, opbevaring og distribution
af væv og celler, der kan medføre overførsel af
overførbare sygdomme, død, en livstruende eller
invaliderende tilstand eller uarbejdsdygtighed hos patienter, eller
som kan udløse eller forlænge hospitalsophold eller
sygdom. 6) Alvorlig bivirkning: en utilsigtet
komplikation, herunder en overførbar sygdom, hos donor eller
modtager i forbindelse med udtagning eller anvendelse på
mennesker af væv og celler, der er dødelig,
livstruende eller invaliderende, som medfører
uarbejdsdygtighed, eller som udløser eller forlænger
hospitalsophold eller en sygdom. Genetisk sygdom hos et barn
født med hjælp af sæd eller æg fra donor
(anden end partner) forstås ligeledes som en alvorlig
bivirkning. | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2013, jf. dog
stk. 2. | | | Stk. 2.
§ 1, nr. 7-11, træder i kraft den 1. september
2014. Stk. 3. De
hidtil gældende regler i sundhedslovens
§§ 105, 107 og 112 finder fortsat anvendelse for
ansøgninger, der er indgivet før lovens
ikrafttræden. | | | | | | § 4 | | | | | | Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland. | | | Stk. 2.
§ 1, nr. 1, kan ved kongelig anordning sættes helt
eller delvist i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold
tilsiger. | | | |
|