Betænkning afgivet af Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget den 18. juni 2013
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. marts
2013 og var til 1. behandling den 4. april 2013. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for sundhed og forebyggelse sendte den 23. januar 2013
dette udkast til udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 139. Den 20.
marts 2013 sendte ministeren for sundhed og forebyggelse de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (V, DF, EL, LA og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Venstres og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget noterer, at den danske tobaksvarelov alene
forbyder markedsføring af snus i portionsbreve. V og KF
tager til efterretning, at regeringen ønsker at
fastsætte et dansk forbud mod salg af løs snus.
V og KF konstaterer, at skiftende danske
regeringer gennem mere end 20 år har haft den opfattelse og
anvendt den fortolkning, at salg af løs snus i Danmark var i
overensstemmelse med bestemmelserne i tobaksvaredirektivet.
V og KF tager til efterretning, at
Kommissionen med en åbningsskrivelse i juni 2012 har indledt
en traktatkrænkelsessag mod Danmark, idet det er
Kommissionens opfattelse, at den danske retstilstand - som tillader
markedsføring af løs snus - er i strid med
tobaksvaredirektivet. I den forbindelse konstaterer partierne, at
regeringen i modstrid med 20 års dansk fortolkning nu
pludselig har fået en anden forståelse af direktivets
rækkevidde, for så vidt angår snus.
V og KF kan ikke støtte et forbud
mod salg af løs snus og mener, at sagen bør
prøves ved EU-Domstolen. Såfremt Kommissionen
vælger at indbringe sagen for EU-Domstolen - og Danmark
måtte blive dømt - ønsker partierne naturligvis
at bringe den danske retstilstand i overensstemmelse med
EU-retten.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at baggrunden for lovforslaget om forbud mod salg
af snus i Danmark er, at Kommissionen med åbningsskrivelse af
21. juni 2012 indledte en traktatkrænkelsessag mod Danmark,
fordi salg af løs snus er tilladt i Danmark. Kommissionen
har den 25. oktober 2012 sendt en begrundet udtalelse til Danmark
og det fremgår af lovforslagets bemærkninger at:
»Europa-Kommissionen er af den opfattelse, at
tobaksvaredirektivet forbyder salg af snus«.
Samtidig er der en revision af
tobaksvaredirektivet under udarbejdelse, og Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget har i den forbindelse tidligere på
året afgivet høringssvar. I Sundheds- og
Forebyggelsesudvalgets høringssvar til Europaudvalget
fremgår følgende vedrørende forbud mod
snus:
»Et flertal af udvalget (V, DF, EL,
LA og KL) finder, at det gældende tobaksvaredirektiv fra 2001
ikke indeholder et forbud mod salg af al løs snus i Danmark.
Disse partier finder, at salg af løs snus er lovligt i
henhold til det gældende direktiv, og bemærker, at der
er tale om et traditionelt produkt. På denne baggrund vil den
foreslåede ændring være i modstrid med den
hidtidige danske fortolkning af tobaksvaredirektivet.
Flertallet kan ikke støtte et forbud
mod markedsføring af snus, uanset indpakning. Flertallet
noterer endvidere, at snus er mindre sundhedsskadeligt end
konventionelle cigaretter og ikke giver anledning til passiv
rygning.
Flertallet henviser i øvrigt til den
svenske Riksdags udtalelse til Kommissionen vedrørende dette
spørgsmål«.
Det nye tobaksdirektiv har også
været til behandling i Europaudvalget, som for nylig
pålagde regeringen at arbejde for samt lægge vægt
på, at forbuddet mod snus fjernes fra direktivet. Danmark kan
altså ende i den absurde situation, at Folketinget - efter
Kommissionens ønske - vedtager et forbud mod snus, samtidig
med at regeringen får forbuddet ophævet og snus
alligevel bliver tilladt i henhold til tobaksvaredirektivet.
Dansk Folkeparti opfordrer derfor
regeringen til dels at trække lovforslaget tilbage, indtil
det det nye tobaksvaredirektiv foreligger, og dels at meddele
Kommissionen, at Danmark ikke kan forholde sig til den
påtænkte sag om overtrædelse af direktivet,
før det nye direktiv er færdigt. Først
når det nye direktiv er vedtaget, bør denne
drøftelse tages op.
Dansk Folkeparti erkender, at regeringen
helst vil forbyde alle tobaksprodukter, og at dette forslag blot er
et skridt i denne retning. Dansk Folkeparti er således klar
over, at regeringspartierne gerne ser, at direktivet bliver
så stramt som muligt. Selv om regeringen ikke finder det
problematisk, at der laves et direktiv, som giver Kommissionen
nærmest uindskrænket magt til at stramme dette
område, så ønsker Dansk Folkeparti at holde
denne kompetence i Danmark. Det er Dansk Folkepartis holdning, at
det skal være Folketinget, der bestemmer, om danske borgere
må bruge snus. Snus er absolut noget af det mindre farlige
inden for tobaksvareprodukter. Det er derfor helt absurd at
gå så fanatisk efter et forbud, når det
måske giver mere mening at betragte snus som et mindre
farligt alternativ til rygning af tobak.
Et mindretal i
udvalget (S, RV og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Socialdemokratiets, Radikale Venstres og
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget finder, at Danmark
bør opfylde sine EU-retlige forpligtelser, og lovforslaget
har til formål at bringe den danske retstilstand i
overensstemmelse med EU-retten. Partierne lægger i den
forbindelse også vægt på at undgå, at
Kommissionen, der har indledt en traktatkrænkelsessag mod
Danmark, anlægger en retssag mod Danmark ved
EU-Domstolen.
Partierne bemærker, at den danske
retstilstand, der tillader salg af løs snus i Danmark, er i
strid med tobaksvaredirektivet (2001/37/EF), fordi direktivets
artikel 8 indeholder et forbud mod salg af snus uanset indpakning.
Forbuddet mod salg af snus gælder alle EU-lande med
undtagelse af Sverige, der fik en undtagelse i forbindelse med sit
medlemskab af EU. Partierne bemærker endvidere, at det
EU-retlige forbud mod markedsføring af visse typer af
tobaksvarer, der indtages oralt, herunder enhver form for snus,
blev indført i 1992 med direktiv 92/41/EØF og er
videreført uændret med det gældende
tobaksvaredirektiv fra 2001 (2001/37/EF).
Partierne beklager, at skiftende regeringer
siden 1992 fejlagtigt har lagt til grund, at forbuddet mod
markedsføring af visse typer af tobaksvarer, der indtages
oralt, ikke omfattede løs snus, men lægger ikke desto
mindre vægt på, at den danske retstilstand bringes i
overensstemmelse med tobaksvaredirektivet, således at Danmark
opfylder sine EU-retlige forpligtelser.
Det er partiernes opfattelse, at den danske
regering, hvis Kommissionen vælger at indbringe sagen for
EU-Domstolen, ikke vil have andre muligheder end at tage
bekræftende til genmæle over for Kommissionens
påstand. Der vil med andre ord blive tale om en ren
»tilståelsessag«.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Annette Lind (S) Flemming
Møller Mortensen (S) Julie Skovsby (S) Karen J. Klint (S)
Sophie Hæstorp Andersen (S) fmd. Daniel Toft Jakobsen (S) Orla Hav
(S) Camilla Hersom (RV) Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm Andersen
(RV) Jonas Dahl (SF) Eigil Andersen (SF) Özlem Sara Cekic (SF)
Stine Brix (EL) Per Clausen (EL) Hans Andersen (V) nfmd. Martin Geertsen (V) Jane Heitmann
(V) Sophie Løhde (V) Hans Christian Schmidt (V) Eyvind
Vesselbo (V) Gitte Lillelund Bech (V) Liselott Blixt (DF) Jens
Henrik Thulesen Dahl (DF) Karina Adsbøl (DF) Mette Hjermind
Dencker (DF) Joachim B. Olsen (LA) Thyra Frank (LA) Benedikte
Kiær (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 189
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra ministeren for sundhed og forebyggelse | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | 2. udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Revideret udkast til tidsplan for
udvalgets behandling af lovforslaget | 5 | Korrespondance mellem ministeren og
Folketingets formand om behandlingen af lovforslaget | 6 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 7 | Kopi af KOM (2012) 0788 -
spørgsmål 14, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, kopi til europaministeren | 8 | Udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 189
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. er taget tilbage |
|