Ændringsforslag stillet den 27. juni
2013 uden for tilføjelsen til
tillægsbetænkning
Til § 1
Af klima-, energi- og
bygningsministeren:
13)
Det under nr. 3 foreslåede § 47, stk. 5, udgår, og i stedet
indsættes:
»Stk. 5. For
elektricitet fra solcelleanlæg, som er nettilsluttet efter
den 19. marts 2013, dog senest den 10. juni 2013, ydes der
pristillæg på følgende måde:
1) For elektricitet
fremstillet på solcelleanlæg etableret på taget
af bygninger eller integreret i bygninger, som ikke er
opført med henblik på opsætning af solceller,
jf. dog nr. 3, ydes et pristillæg, som fastsættes
således, at dette og den efter § 51, stk. 2, nr. 1,
fastsatte markedspris tilsammen udgør 130 øre pr.
kWh. Pristillægget ydes i 10 år fra
nettilslutningstidspunktet.
2) For elektricitet
fremstillet på solcelleanlæg, der ikke opfylder kravene
i nr. 1, og som er tilsluttet i egen forbrugsinstallation, ydes
pristillæg efter nr. 1, når den samlede installerede
effekt fra solcelleanlæg tilsluttet i forbrugsinstallationen
udgør 6 kW eller derunder pr. husstand.
3) For elektricitet
fremstillet på fælles solcelleanlæg etableret
på taget af bygninger eller integreret i bygninger, som ikke
er opført med henblik på opsætning af solceller,
ydes et pristillæg, som fastsættes således, at
dette og den efter § 51, stk. 2, nr. 1, fastsatte markedspris
tilsammen udgør 145 øre pr. kWh. Pristillægget
ydes i 10 år fra nettilslutningstidspunktet.
4) For elektricitet
fremstillet på fælles solcelleanlæg, som ikke er
omfattet af nr. 3, og som ikke er tilsluttet i egen
forbrugsinstallation, ydes et pristillæg, som
fastsættes således, at dette og den efter § 51,
stk. 2, nr. 1, fastsatte markedspris tilsammen udgør 90
øre pr. kWh. Pristillægget ydes i 10 år fra
nettilslutningstidspunktet.
5) For elektricitet
fremstillet på solcelleanlæg, som ikke er omfattet af
nr. 1-4, ydes et pristillæg, som fastsættes
således, at dette og den efter § 51, stk. 2, nr. 1,
fastsatte markedspris tilsammen udgør 60 øre pr. kWh
i 10 år efter nettilslutningen og 40 øre pr. kWh i de
følgende 10 år.
Stk. 6. For elektricitet
fremstillet på solcelleanlæg, som er nettilsluttet den
11. juni 2013 eller senere, ydes et pristillæg, som
fastsættes således, at dette og den efter § 51,
stk. 2, nr. 1, fastsatte markedspris tilsammen udgør 60
øre pr. kWh i 10 år efter nettilslutningen og 40
øre pr. kWh i de følgende 10 år, medmindre
Energinet.dk har givet tilsagn om, at anlægget er omfattet af
den pulje, som er nævnt i stk. 7 og 8.
Stk. 7. Energinet.dk kan
give tilsagn om mulighed for forhøjet pristillæg for
elektricitet fremstillet på solcelleanlæg inden for en
pulje på 20 MW årligt i 5 år fra og med 2013. Der
kan ydes tilsagn om, at følgende solcelleanlæg med den
nævnte støtte falder inden for puljen:
1)
Solcelleanlæg, som er tilsluttet i egen forbrugsinstallation,
hvor den samlede installerede effekt fra solcelleanlæg
tilsluttet i forbrugsinstallationen udgør 6 kW eller
derunder pr. husstand, jf. dog nr. 2. For elektricitet fremstillet
på sådanne anlæg ydes et pristillæg, som
fastsættes således, at dette og den efter § 51,
stk. 2, nr. 1, fastsatte markedspris tilsammen udgør 130
øre pr. kWh ved tilsagn fra Energinet.dk i 2013. For
anlæg, der er givet tilsagn om den 1. januar 2014 eller
senere, fastsættes pristillægget på samme
måde, dog således at det fastsatte pristillæg
nedsættes årligt med 14 øre pr. kWh fra og med
den 1. januar 2014. Pristillægget ydes i 10 år fra
nettilslutningstidspunktet med det på tidspunktet for
tilsagnet fra Energinet.dk gældende pristillæg efter 2.
eller 3. pkt.
2) Fælles
solcelleanlæg etableret på taget af bygninger eller
integreret i bygninger, som ikke er opført med henblik
på opsætning af solceller. For elektricitet fremstillet
på sådanne anlæg ydes et pristillæg, som
fastsættes således, at dette og den efter § 51,
stk. 2, nr. 1, fastsatte markedspris tilsammen udgør 145
øre pr. kWh ved tilsagn fra Energinet.dk i 2013. For
anlæg, der er givet tilsagn om den 1. januar 2014 eller
senere, fastsættes pristillægget på samme
måde, dog således at det fastsatte pristillæg
nedsættes årligt med 17 øre pr. kWh fra og med
den 1. januar 2014. Pristillægget ydes i 10 år fra
nettilslutningstidspunktet med det på tidspunktet for
tilsagnet fra Energinet.dk gældende pristillæg.
3) Fælles
solcelleanlæg, som ikke er omfattet af nr. 2, og som ikke er
tilsluttet i egen forbrugsinstallation. For elektricitet
fremstillet på sådanne anlæg ydes et
pristillæg, som fastsættes således, at dette og
den efter § 51, stk. 2, nr. 1, fastsatte markedspris tilsammen
udgør 90 øre pr. kWh ved tilsagn fra Energinet.dk i
2013. For anlæg, der er givet tilsagn om den 1. januar 2014
eller senere, fastsættes pristillægget på samme
måde, dog således at det fastsatte pristillæg
nedsættes årligt med 6 øre pr. kWh fra og med
den 1. januar 2014. Pristillægget ydes i 10 år fra
nettilslutningstidspunktet med det på tidspunktet for
tilsagnet fra Energinet.dk gældende pristillæg.
Stk. 8. Det er en
betingelse for forhøjet pristillæg efter stk. 7, at
anlægget nettilsluttes inden 2 år efter afgivelse af
tilsagn om forhøjet pristillæg. Klima-, energi- og
bygningsministeren fastsætter regler om
ansøgningsproceduren og om fordelingen af puljen efter stk.
7 på forskellige kategorier af anlæg og kriterier for
udvælgelse, herunder eventuel lodtrækning, hvis
antallet af ansøgninger overstiger mængden af megawatt
i puljen. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om
forhøjelse af puljen, hvis den årlige pulje ikke er
blevet fuldt udnyttet i de foregående år. Ministeren
kan endelig bestemme, at puljen for 2013 først fordeles i
2014 med det for tilsagn i 2013 gældende
pristillæg.«
Stk. 6 bliver herefter stk. 9.
[Ændret pristillæg for
anlæg nettilsluttet fra den 11. juni 2013]
Ny paragraf
14)
Efter § 2 indsættes som ny paragraf
Ȥ 01
I lov nr. 641 af 12. juni 2013 om ændring
af lov om fremme af vedvarende energi, lov om elforsyning og
ligningsloven (Rammer for kystnære havvindmøller og
revision af værditabs- og køberetsordningerne m.v.)
foretages følgende ændringer:
1. § 6,
nr. 2, ophæves.
2. I
§ 7, stk. 11, ændres
»6 kW« til: »25 kW«.
3. I
§ 7, stk. 11, nr. 2, ændres
»Energinet.dk's stamdatablanket i udfyldt stand fra
installatøren« til: »anmeldelse af
anlægget«.«
[Lovteknisk ændring,
korrektion og lempelse i overgangsordningen vedrørende lov
nr. 1390 af 23. december 2012]
Til § 3
15) I
stk. 7 og 8
ændres i alt fire steder »den 19. marts 2013«
til: »den 20. marts 2013«.
[Udvidelse af overgangsordning for
solcelleanlæg nettilsluttet den 20. marts 2013 eller
senere]
16) I
stk. 8 ændres »§ 47,
stk. 5, nr. 4« til: »§ 47, stk. 5, nr. 2 eller
4«.
[Konsekvensændring]
17) I
stk. 8 indsættes efter 1. pkt.
som nyt punktum:
»I aftalen om køb af
solcelleanlægget må der gerne være taget
forbehold for tilladelse efter stk. 7, nr. 1 og 2.«
[Korrektion]
18)
Efter stk. 8 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 9. Der ydes
pristillæg efter § 47, stk. 5, nr. 1-4, i lov om fremme
af vedvarende energi som affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, i
stedet for efter § 47, stk. 6-8, i lov om fremme af vedvarende
energi som affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, for
elektricitet fremstillet på solcelleanlæg nettilsluttet
den 11. juni 2013 eller senere, dog således at de i §
47, stk. 5, nr. 1-4, fastsatte pristillæg årligt
nedsættes, hvis anlæggene nettilsluttes den 1. januar
2014 eller senere. Den årlige nedsættelse sker fra og
med den 1. januar 2014 til og med den 1. januar 2018 og
udgør 14 øre pr. kWh for anlæg omfattet af
§ 47, stk. 5, nr. 1 og 2, 17 øre pr. kWh for
anlæg omfattet af § 47, stk. 5, nr. 3, og 6 øre
pr. kWh for anlæg omfattet af § 47, stk. 5, nr. 4. Det
på nettilslutningstidspunktet gældende pristillæg
ydes i 10 år fra nettilslutningstidspunktet.
Ovenstående forudsætter, at anlæggene ikke er
omfattet af stk. 4, og at ejeren har indgået bindende og
ubetinget aftale om køb af solcelleanlægget senest den
11. juni 2013 og mindst en af de i stk. 7, nr. 1-4, nævnte
handlinger er foretaget senest den 11. juni 2013 og ikke
efterfølgende er trukket tilbage. I aftalen om køb af
solcelleanlægget må der gerne være taget
forbehold for tilladelse efter stk. 7, nr. 1 og 2.«
Stk. 9 bliver herefter stk. 10.
[Overgangsordning for
solcelleanlæg nettilsluttet den 11. juni 2013 eller
senere]
19) I
stk. 9, som bliver stk. 10, udgår
1. pkt., og i stedet
indsættes:
»Energinet.dk træffer
afgørelse om pristillæg efter stk. 4-9. Energinet.dk
kan kræve, at dokumentation for opfyldelse af kravene i stk.
7-9 ledsages af en erklæring på tro og love om
dokumentationens ægthed.«
[Konsekvensændring og tro og
loveerklæring]
Bemærkninger
Til nr. 13
Ved ændringsforslag nr. 4 stillet den
11. juni 2013 uden for tillægsbetænkningen blev der
foreslået en ny afregning for anlæg nettilsluttet den
11. juni 2013 eller senere. Ved dette ændringsforslag
foreslås en præcisering i forhold til forståelsen
af fælles solcelleanlæg i forslaget til § 47, stk.
5, nr. 4, og stk. 7, nr. 3, i VE-loven. Ændringsforslaget
erstatter således ovennævnte ændringsforslag nr.
4, der samtidig tages tilbage.
Ved det fremsatte forslag til § 47,
stk. 5, i VE-loven foreslås de midlertidige
forhøjelser af pristillæggene, som blev vedtaget ved
lov nr. 1390 af 23. december 2012, fjernet for visse nærmere
angivne solcelleanlæg. Ved dette ændringsforslag, som
indsætter nye stk. 6-8, foreslås de midlertidige
forhøjelser fjernet for yderligere kategorier af anlæg
og for de tilbageværende kategorier erstattet af en
puljeordning. Disse yderligere ændringer af støtten
vedtaget ved lov nr. 1390 af 23. december 2012 foreslås at
gælde for anlæg, som er nettilsluttet den 11. juni 2013
eller senere. Som konsekvens heraf foreslås de i det
fremsatte lovforslag til § 47, stk. 5, fastsatte
støtteregler bibeholdt (med de nødvendige
konsekvensændringer) for solcelleanlæg nettilsluttet i
perioden fra den 20. marts 2013 og indtil den 11. juni 2013. Der
henvises endvidere til den foreslåede overgangsordning i
ændringsforslag nr. 18.
Det foreslås endvidere
præciseret i § 47, stk. 5, nr. 4, at denne bestemmelse
ikke vedrører fælles solcelleanlæg, som er
tilsluttet i egen forbrugsinstallation. Fælles
solcelleanlæg, som er tilsluttet i egen forbrugsinstallation,
og som ikke er etableret på taget af bygninger eller ikke er
integreret i bygninger, eller som er etableret på taget af
bygninger eller er integreret i bygninger, som er opført med
henblik på opsætning af solceller, vil være
omfattet af § 47, stk. 5, nr. 2, idet det er forudsat, at den
samlede effekt fra fælles solcelleanlæg tilsluttet egen
forbrugsinstallation maksimalt kan udgøre 6 kW eller
derunder pr. husstand.
Med forslaget til nyt stk. 6 foreslås
de midlertidige forhøjelser af pristillæg til
solceller, som blev vedtaget ved lov nr. 1390 af 23. december 2012,
fjernet, således at udgangspunktet for pristillæg til
solceller fremover vil være den gældende afregningspris
på 60 øre pr. kWh i 10 år efter nettilslutningen
og 40 øre pr. kWh i de følgende 10 år. Visse
nærmere angivne kategorier af solcelleanlæg har dog
alligevel mulighed for at opnå forhøjet
pristillæg, hvis der er plads inden for en pulje på 20
MW årligt i 5 år. Det, at der skal være plads
inden for puljen, betyder, at anlæggene ikke kan være
sikre på at få et forhøjet pristillæg,
førend der foreligger et tilsagn om, at der er plads i
puljen. Det foreslås, at det bliver Energinet.dk, som
administrerer puljen, hvorfor det forhøjede pristillæg
gøres afhængigt af et tilsagn fra Energinet.dk om, at
anlægget omfattes af puljen.
Puljens størrelse er i stk. 7
fastsat til 20 MW årligt i 5 år fra 2013.
Størrelsen er fastsat med baggrund i den allerede
konstaterede udbygning med solcelleanlæg og den forventede
udbygning omfattet af overgangsordningerne. Baggrunden for den
5-årige periode er, at den midlertidigt forhøjede
støtte udløber med udgangen af 2017. Puljen vil
først kunne blive fordelt, når bestemmelsen er sat i
kraft. Det er klima-, energi- og bygningsministeren, som i henhold
til forslagets § 3, stk. 2, fastsætter tidspunktet for
bestemmelsens ikrafttræden. Bestemmelsen vil først
kunne blive sat i kraft i det omfang og fra det tidspunkt, som
følger af Europa-Kommissionens godkendelse efter
statsstøttereglerne.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan
bestemme, at puljen for 2013 først kan fordeles i 2014, jf.
forslag til stk. 8 og bemærkninger hertil. Det er ligeledes
klima-, energi- og bygningsministeren, som fastsætter
ansøgnings- og fordelingsreglerne, jf. også forslag
til stk. 8 og bemærkninger hertil.
De anlæg, som kan omfattes af puljen,
er efter nr. 1 solcelleanlæg, som er tilsluttet i egen
forbrugsinstallation, hvor den samlede installerede effekt fra
solcelleanlæg tilsluttet forbrugsinstallationen udgør
6 kW eller derunder pr. husstand. Der er ikke særlige krav
til placeringen af anlægget, hvorfor det godt kan være
placeret på jorden. Hvis anlægget er et fælles
solcelleanlæg, omfattes anlægget af nr. 2 eller 3.
For at blive omfattet af puljen efter nr. 1
skal solcelleanlægget for det første være
tilsluttet i egen forbrugsinstallation. Det betyder, at det
forhøjede pristillæg, som der kan gives tilsagn om,
alene kan ydes til den overskudsproduktion, som afregnes som
leveret til det kollektive elforsyningsnet, mens der ikke ydes
pristillæg til egetforbruget. Elproducenten kan således
ikke vælge at levere hele elproduktionen til det kollektive
elforsyningsnet og derved opnå pristillæg for hele
elproduktionen efter bestemmelsen.
For det andet skal anlægget
være dimensioneret således, at det - eventuelt sammen
med andre solcelleanlæg tilsluttet i installationen - har en
installeret effekt på 6 kW eller derunder pr. husstand.
Effektgrænsen på 6 kW vedrører den samlede
effekt af de solcelleanlæg, der er tilsluttet i
installationen. Udgør den samlede installerede effekt fra
anlæg tilsluttet i forbrugsinstallationen over 6 kW, kan der
hverken helt eller delvis ydes pristillæg efter
bestemmelsen.
At solcelleanlægget højst kan
have en installeret effekt på 6 kW pr. husstand
medfører endvidere, at beboelsesbygningens størrelse
er uden betydning i forhold til mulighed for at opnå
forhøjet pristillæg. Det betyder også, at hvis
flere husstande måtte aftage elektricitet gennem samme
forbrugsinstallation, så kan anlægget (eller flere
anlæg) have en installeret effekt på mere end 6 kW.
Erhvervsmæssig bebyggelse og anden
ikkeerhvervsmæssigt benyttet bebyggelse, som ikke er
husstande, er ikke omfattet af nr. 1. Klima-, energi- og
bygningsministeren har i øvrigt mulighed for at
fastsætte regler om adgangen til at modtage pristillæg
efter nr. 1, jf. § 50, stk. 5, hvis der måtte vise sig
behov herfor.
For at blive omfattet af puljen efter nr. 2
og 3 skal der være tale om fælles solcelleanlæg.
Sådanne anlæg er ikke nødvendigvis tilsluttet i
egen forbrugsinstallation. Nr. 2 ve?drører fælles
anlæg etableret på taget af bygninger eller integreret
i bygninger, som ikke er opført med henblik på
opsætning af solceller. For forståelsen af »taget
af bygninger eller integreret i bygninger, som ikke er
opført med henblik på opsætning af
solceller« henvises til bemærkningerne til § 47,
stk. 5, nr. 1, i det fremsatte lovforslags § 1, nr. 3, samt
bemærkningerne til ændringsforslag nr. 1 i
betænkningen over lovforslaget.
Nr. 3 vedrører øvrige
fællesanlæg, som ikke er tilsluttet i egen
forbrugsinstallation. Fælles solcelleanlæg, som er
tilsluttet i egen forbrugsinstallation, og som ikke er etableret
på taget af bygninger eller ikke er integreret i bygninger,
eller som er etableret på taget af bygninger eller er
integreret i bygninger, som er opført med henblik på
opsætning af solceller, vil være omfattet af nr. 1,
idet det er forudsat, at den samlede effekt fra fælles
solcelleanlæg tilsluttet i egen forbrugsinstallation
maksimalt kan udgøre 6 kW eller derunder pr. husstand. Det
er i øvrigt klima-, energi- og bygningsministeren, som
fastsætter, hvad der forstås ved fælles
solcelleanlæg, jf. forslag til ændring af § 50,
stk. 2. For en nærmere definition af fælles
solcelleanlæg henvises endvidere til bemærkningerne til
§ 47, stk. 4, nr. 2, som indsat ved § 1, nr. 7, i lov nr.
1390 af 23. december 2012, herunder bemærkninger i
ændringsforslag af 13. december 2012, som blev stillet af
klima-, energi- og bygningsministeren.
Størrelsen af pristillæggene i
puljen svarer til de pristillæg, som i det fremsatte
lovforslag skulle gælde for solcelleanlæg nettilsluttet
i 2013 og frem, dog er den midlertidigt forhøjede
støtte efter puljeordningen ikke knyttet til
nettilslutningstidspunktet, men til tidspunktet for Energinet.dk's
tilsagn, forudsat at nettilslutningen sker inden 2 år efter
afgivelsen af tilsagnet fra Energinet.dk, jf. stk. 8.
Det foreslås i stk. 8, at det er en
betingelse for forhøjet pristillæg efter stk. 7, at
anlægget skal nettilsluttes inden 2 år efter afgivelsen
af tilsagnet fra Energinet.dk. Dette skyldes, at det ikke skal
være muligt at reservere adgang til pristillæg til
projekter over en længere årrække.
Herudover foreslås, at klima-,
energi- og bygningsministeren bemyndiges til at fastsætte
regler om ansøgningsproceduren og fordelingen af puljen
på forskellige kategorier af anlæg og kriterier for
udvælgelse. Ministeren kan fastsætte regler om, at
puljen skal fordeles løbende, eller at den skal uddeles over
en eller flere ansøgningsrunder i det enkelte år.
Ministeren vil herudover eksempelvis kunne fastsætte regler
om, at en del af puljen skal reserveres til fælles
solcelleanlæg. Hvis antallet af ansøgninger overstiger
mængden af megawatt i puljen, har ministeren bl.a. mulighed
for at fastsætte regler om lodtrækning. Ministeren kan
endvidere fastsætte regler om forhøjelse af puljen,
hvis den ikke er fuldt udnyttet i de foregående år, det
vil sige, hvis der ikke har været tilstrækkeligt med
ansøgninger, eller hvis enkelte tilsagn ikke er blevet
udnyttet.
Endelig kan ministeren bestemme, at puljen
for 2013 først fordeles i 2014. Forslaget skyldes, at
puljeordningen muligvis først træder i kraft i 2014
eller på et tidspunkt, hvor det ikke kan nås at fordele
puljen i 2013. I et sådant tilfælde vil ministeren
kunne bestemme, at der skal ske to fordelinger i 2014, hvoraf den
første vil være til den afregning, som ville
gælde, hvis tilsagn var givet i 2013. Herved får det
ikke betydning i forhold til pristillæggenes
størrelse, at puljeordningen først måtte
træde i kraft på et senere tidspunkt.
Til nr. 14
Ændringsforslaget erstatter
ændringsforslag nr. 1 stillet den 31. maj 2013 uden for
tillægsbetænkningen, der samtidig tages tilbage.
Ved ændringsnummer 1 i § 01
foreslås § 6, nr. 2, i lov nr. 641 af 12. juni 2013 om
ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om
elforsyning og ligningsloven (Rammer for kystnære
havvindmøller og revision af værditabs- og
køberetsordningerne m.v.) ophævet af lovtekniske
grunde. § 6, nr. 2, nyaffatter overgangsordningen i § 6,
stk. 8 og 9, i lov nr. 1390 af 23. december 2012. § 6, stk. 8
og 9, er imidlertid også nyaffattet ved det fremsatte
lovforslags § 3, stk. 5 og 6, og § 6, stk. 8 og 9, i lov
nr. 1390 af 23. december 2012 foreslås ophævet ved
§ 2, nr. 1, i det fremsatte lovforslag. Herved er
ændringerne i § 6, nr. 2, i lov nr. 641 af 12. juni 2013
overflødiggjort.
Ændringsnummer 2 i § 01
korrigerer en fejl i overgangsbestemmelsen for
husstandsvindmøller. Det fremgår af § 7, stk. 11,
at overgangsbestemmelsen alene gælder for anlæg med en
installeret effekt på 6 kW eller derunder. Dette burde have
været 25 kW eller derunder. Grænsen på 6 kW
stammer fra lov nr. 1390 af 23. december 2012, hvor der blev givet
mulighed for forhøjet støtte til
husstandsvindmøller med en installeret effekt på 6 kW
eller derunder. Ændringen af støtten er aldrig
trådt i kraft. Ved lov nr. 641 af 12. juni 2013 er
støtten til husstandsvindmøller ændret igen,
således at den forhøjede støtte gælder
anlæg med en installeret effekt på 25 kW eller
derunder. Denne ændring af støtten er ikke trådt
i kraft endnu. Det fremgår af § 1, nr. 28, i lov nr.
641, at den forhøjede støtte gives til anlæg,
som er nettilsluttet den 20. november 2012 eller senere. Det
fremgår endvidere af bemærkningerne til L 135 fremsat
den 6. februar 2013, at den 20. november 2012 er valgt, fordi det
er den dato for nettilslutning, hvorfra muligheden for
forhøjet pristillæg efter § 1, nr. 2, i lov nr.
1390 af 23. december 2012 skulle gælde, hvis den var blevet
sat i kraft.
Den overgangsordning, som var tilknyttet
ændringen i lov nr. 1390 af 23. december 2012, skulle derfor
have været overført fuldt ud i lov nr. 641 af 12. juni
2013, det vil sige, at overgangsordningen burde gælde
anlæg med en installeret effekt på 25 kW. Det
foreslås derfor, at grænsen i overgangsordningen
på 6 kW forhøjes til 25 kW. Herved sikres, at
vindmøller, som er berettiget til nettoafregning på
årsbasis i henhold til regler fastsat efter
elforsyningsloven, ikke også skal omfattes af det
forhøjede pristillæg i VE-loven for den del af
elektriciteten, som afregnes som leveret til det kollektive
elforsyningsnet.
Ændringsnummer 3 i § 01 er en
konsekvens af, at overgangsordningen for solceller foreslås
lempet i det fremsatte lovforslags § 3, stk. 4, nr. 2, jf.
ændringsforslag nr. 3 i betænkning afgivet den 23. maj
2013, således at det alene er et krav, at der er sket en
anmeldelse af anlægget. Der bør ikke gælde andre
regler for husstandsvindmøller. Overgangsordningen for
husstandsvindmøller fremgår imidlertid af § 7,
stk. 11, nr. 2, i lov nr. 641 af 12. juni 2013. Denne
overgangsordning foreslås derfor lempet på samme
måde som overgangsordningen for solceller. Der henvises i
øvrigt til bemærkningerne til ændringsforslag
nr. 3 i betænkningen.
Til nr. 15
Lovforslaget som affattet efter 2.
behandling den 28. maj 2013 indeholder en overgangsordning i stk. 7
og 8, hvorefter visse solcelleanlæg, som ikke blev omfattet
af det fremsatte lovforslags forhøjede pristillæg,
fordi de ikke er etableret på taget af bygninger eller ikke
er integreret i bygninger, eller som er etableret på taget af
bygninger eller er integreret i bygninger opført med henblik
på opsætning af solceller, alligevel under visse
nærmere angivne betingelser kan opnå det
forhøjede pristillæg. Overgangsordningen, som
således primært vedrører jordbaserede
anlæg, er nærmere beskrevet i ændringsforslag nr.
4 i betænkningen over lovforslaget.
Det er en betingelse for at blive omfattet
af overgangsordningen som affattet efter 2. behandling, at ejeren
har indgået en bindende og ubetinget aftale om køb af
solcelleanlægget senest den 19. marts 2013, dvs. dagen
før fremsættelsen af lovforslaget. Dette
foreslås ændret til den 20. marts 2013, dvs. dagen for
fremsættelsen af lovforslaget.
Ud over kravet om indgåelse af en
bindende og ubetinget aftale om køb af solcelleanlæg
skal der bl.a. være fulgt op på købsaftalen
på anden måde. I henhold til lovforslaget som affattet
ved 2. behandling, skal denne betingelse om opfølgning
være opfyldt senest den 19. marts 2013. Dette foreslås
ligeledes ændret til den 20. marts 2013.
På den måde tilgodeses
også de ejere, som har indgået en bindende og ubetinget
aftale på selve fremsættelsesdagen, eller som
først har fulgt op på en bindende og ubetinget aftale
på fremsættelsesdagen, jf. også
bemærkningerne til ændringsforslag nr. 18.
Det bemærkes, at overgangsordningen
først vil kunne blive sat i kraft i det omfang og fra det
tidspunkt, som følger af Europa-Kommissionens godkendelse
efter statsstøttereglerne.
Til nr. 16
Ved ændringsforslag nr. 13 er det
præciseret, at § 47, stk. 5, nr. 4, ikke vedrører
fælles solcelleanlæg, som er tilsluttet i egen
forbrugsinstallation. Dette skyldes, at fælles
solcelleanlæg, som er tilsluttet i egen forbrugsinstallation,
og som ikke er etableret på taget af bygninger eller ikke er
integreret i bygninger, eller som er etableret på taget af
bygninger eller er integreret i bygninger, som er opført med
henblik på opsætning af solceller, vil være
omfattet af § 47, stk. 5, nr. 2, idet det er forudsat, at den
samlede effekt fra fælles solcelleanlæg tilsluttet i
egen forbrugsinstallation maksimalt kan udgøre 6 kW pr.
husstand.
Fælles solcelleanlæg, som
opfylder betingelserne i overgangsbestemmelsen i stk. 8, vil skulle
kunne få forhøjet afregning efter § 47, stk. 5,
nr. 3, uanset om de er nettilsluttet i egen forbrugsinstallation
eller ej. Som konsekvens heraf bør der indsættes en
henvisning til § 47, stk. 5, nr. 2, i overgangsordningen. Der
er ikke tilsigtet realitetsændringer i
overgangsbestemmelsen.
Til nr. 17
Den foreslåede overgangsordning i
stk. 8 for visse fælles solcelleanlæg svarer til
overgangsordningen i stk. 7. Det fremgår imidlertid ikke som
efter stk. 7, at en aftale vil opfylde kravet om at være
bindende og ubetinget, selv om der er taget forbehold i aftalen for
tilladelse efter planloven eller byggeloven eller regler udstedt i
medfør heraf. Dette foreslås derfor indsat ved
ændringsforslaget, hvorefter der er symmetri i
overgangsordningen.
Til nr. 18
Ved ændringsforslag nr. 11 stillet
den 11. juni 2013 uden for tillægsbetænkningen blev der
foreslået indsat en ny overgangsordning for de
solcelleanlæg, som er omfattet af § 47, stk. 5, nr. 1-4,
i VE-loven, jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 3, som
ændret efter 2. behandling. Ved dette ændringsforslag
foreslås overgangsordningen udvidet. Ændringsforslaget
erstatter således ovennævnte ændringsforslag nr.
11, der samtidig tages tilbage.
Med ændringsforslaget foreslås
en ny overgangsordning indført for de solcelleanlæg,
som er omfattet af det fremsatte forslags § 47, stk. 5, nr.
1-4, som ændret ved 2. behandling. Dette omfatter
solcelleanlæg etableret på taget af bygninger eller
integreret i bygninger, som ikke er opført med henblik
på opsætning af solceller, andre solcelleanlæg,
som er tilsluttet i egen forbrugsinstallation, hvor den samlede
installerede effekt fra solcelleanlæg tilsluttet i
forbrugsinstallationen udgør 6 kW eller derunder pr.
husstand, og fælles solcelleanlæg.
Ordningen omfatter også de
anlæg, der opfylder kravene i de foreslåede
overgangsordninger i forslaget til § 3, stk. 7 og 8, og derfor
behandles efter § 47, stk. 5, nr. 1 eller 3, selv om de ikke
opfylder betingelserne herfor, jf. nærmere herom i
bemærkningerne til § 3, stk. 7 og 8, jf.
ændringsforslag nr. 4 i betænkningen over lovforslaget
og ændringsforslag nr. 15-17 ovenfor. Overgangsordningen
omfatter derimod ikke anlæg, hvortil der i henhold til
overgangsordningen i stk. 4 ydes pristillæg efter § 47,
stk. 3, i lov om fremme af vedvarende energi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1074 af 8. november 2011. Dette
fremgår udtrykkeligt af, at anlægget ikke må
være omfattet af stk. 4.
Overgangsordningen skal sikre, at de
nævnte solcelleanlæg, såfremt de opfylder visse
nærmere angivne betingelser, ikke omfattes af de
foreslåede regler, som skal gælde for
solcelleanlæg nettilsluttet den 11. juni 2013 eller senere,
uanset at de først nettilsluttes efter denne dato.
Da § 47, stk. 5, nr. 1-4, alene
foreslås at gælde for anlæg nettilsluttet inden
den 11. juni 2013, indeholder bestemmelsen kun de pristillæg,
som skal gælde for anlæg nettilsluttet inden denne
dato. Da overgangsordningen også skal gælde for
anlæg nettilsluttet efter denne dato og den ikke indeholder
et fast tidspunkt for, hvornår nettilslutningen skal ske,
foreslås, at nedsættelsen af pristillæggene, som
følger af det fremsatte lovforslags § 47, stk. 5, nr.
1-4, indsættes direkte i overgangsbestemmelsen. Der er
således ikke tilsigtet realitetsændringer i forhold til
nedsættelsen af pristillægget som fastsat ved det
fremsatte lovforslag. Der henvises derfor til bemærkningerne
til § 47, stk. 5, nr. 1-4, i det fremsatte lovforslag. De
betingelser, som skal opfyldes for at blive omfattet af
overgangsordningen, svarer til dem, som fremgår af de
foreslåede overgangsordninger i stk. 7 og 8, dog
således at den bindende og ubetingede aftale om køb af
solcelleanlægget først skal være indgået
senest den 11. juni 2013, og således at der senest skal
være fulgt op på en bindende og ubetinget aftale denne
dag, som er den dag, hvor ændringsforslaget blev stillet. Der
kan være indgået bindende og ubetingede aftaler om
køb denne dag, som også bør få mulighed
for at blive omfattet af overgangsordningen.
Med forslaget er det hermed sikret, at der
er overgangsordninger i forhold til alle de kategorier af
anlæg, som blev omfattet af de midlertidige
forhøjelser i lov nr. 1390 af 23. december 2013.
Det bemærkes, at denne
overgangsordning også først vil kunne blive sat i
kraft i det omfang og fra det tidspunkt, som følger af
Europa-Kommissionens godkendelse efter
statsstøttereglerne.
Til nr. 19
Ændringsforslaget indeholder for det
første en konsekvensændring, som følge af at
der indsættes en yderligere overgangsordning i stk. 9, som
Energinet.dk også skal træffe afgørelse om
pristillæg i forhold til.
For det andet foreslås, at
Energinet.dk kan kræve, at dokumentation for opfyldelse af
kravene i stk. 7-9 ledsages af en erklæring på tro og
love. Herved kan Energinet.dk kræve, at såvel
leverandøren som ejeren af et solcelleanlæg skriver
under på, at den bindende og ubetingede aftale om køb
af solcelleanlægget senest er indgået på de i
overgangsordningerne nævnte datoer. Manglende afgivelse af
oplysninger på tro og love vil medføre, at
solcelleanlægget ikke kan omfattes af den
pågældende overgangsordning.
Det er strafbart at afgive falsk
erklæring. I henhold til straffelovens § 161 kan den,
som afgiver en falsk erklæring på tro og love for eller
til en offentlig myndighed, straffes med bøde eller
fængsel indtil 2 år.
Ændringsforslaget erstatter
ændringsforslag nr. 12 stillet den 11. juni 2013 uden for
tillægsbetænkningen.