Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 31. maj 2013
Forslag
til
Lov om socialtilsyn
Kapitel 1
Formål, ansvar og
område
§ 1. Formålet med denne lov
er at bidrage til at sikre, at borgerne ydes en indsats, der er i
overensstemmelse med formålet med offentlige og private
tilbud efter lov om social service. Formålet skal opnås
gennem en systematisk, ensartet, uvildig og fagligt kompetent
varetagelse af opgaven med at godkende og føre
driftsorienteret tilsyn med tilbuddene.
Ansvar for
socialtilsynet
§ 2. Inden for hver region har
kommunalbestyrelsen i en af kommunerne ansvaret for at godkende og
føre driftsorienteret tilsyn med sociale tilbud, jf.
§ 4. Kommunalbestyrelserne, som varetager denne funktion,
benævnes i denne lov socialtilsyn.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen i følgende kommuner varetager opgaven
med at godkende og føre driftsorienteret tilsyn med sociale
tilbud, jf. § 4, som er beliggende inden for regionen,
jf. dog stk. 4:
1) Frederiksberg Kommune i Region
Hovedstaden.
2) Holbæk Kommune i Region
Sjælland.
3) Faaborg-Midtfyn Kommune i Region
Syddanmark.
4) Silkeborg Kommune i Region
Midtjylland.
5) Hjørring Kommune i Region
Nordjylland.
Stk. 3. I
de kommuner, som varetager opgaven som socialtilsyn, jf. stk. 2,
udføres godkendelse af og driftsorienteret tilsyn med
sociale tilbud m.v., jf. § 4, af et af de andre
socialtilsyn:
1) Socialtilsynet i Region Syddanmark
varetager opgaven i Frederiksberg Kommune.
2) Socialtilsynet i Region Hovedstaden
varetager opgaven i Holbæk Kommune.
3) Socialtilsynet i Region
Sjælland varetager opgaven i Hjørring Kommune.
4) Socialtilsynet i Region Nordjylland
varetager opgaven i Silkeborg Kommune.
5) Socialtilsynet i Region Midtjylland
varetager opgaven i Faaborg-Midtfyn Kommune.
Stk. 4.
Private tilbud som nævnt i § 4, stk. 1, der drives
af koncerner eller koncernlignende konstruktioner, hører
under socialtilsynet i den region, hvor koncernen har sin
hovedadresse.
Stk. 5.
Hvert socialtilsyn kan oprette én afdeling uden for
kommunen, når særlige hensyn til geografiske forhold
tilsiger det.
§ 3. Socialtilsynet kan udbyde
1) konsulentbistand og undervisning
relateret til socialtilsynets tilsynsfaglige eller socialfaglige
viden til en kommune, en region eller et tilbud og
2) udførelse af opgaver efter
delegation fra den ansvarlige kommunalbestyrelse, jf.
§ 148 a, stk. 4, i lov om social service.
Stk. 2.
Socialtilsynet skal efter anmodning fra den anbringende kommune
oplyse, hvilke plejefamilier eller kommunale plejefamilier der i
henhold til socialtilsynets oplysninger er egnede til at
imødekomme de behov, den anbringende kommune konkret
vurderer at et barn eller en ung har.
Anvendelsesområde
§ 4. Socialtilsynet godkender og
fører driftsorienteret tilsyn med følgende sociale
tilbud:
1) Plejefamilier og kommunale
plejefamilier efter § 66, stk. 1, nr. 1 og 2, i lov om
social service.
2) Døgntilbud efter
§ 66, stk. 1, nr. 5 og 6, og §§ 107-110 i
lov om social service samt stofmisbrugsbehandlingstilbud efter
§ 101 i lov om social service.
3) Tilbud i form af hjælp og
støtte efter §§ 83-87, 97, 98 og 102 i lov om
social service, når
a) tilbuddet leveres til beboere i
plejeboliger eller lignende boligformer efter andre bestemmelser
end nævnt i nr. 2, hvor borgeren er visiteret af
kommunalbestyrelsen til ophold i boligen, dog ikke
friplejeboliger,
b) hjælpen udgår fra
servicearealer knyttet til boligerne og ydes af et fast ansat
personale,
c) tilbuddet til beboerne omfatter
i væsentligt omfang støtte efter § 85 i lov
om social service og
d) tilbuddets målgruppe er
personer, der har ophold i boligen på grund af nedsat fysisk
eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale
problemer.
Stk. 2.
Socialtilsynet træffer afgørelse om, hvorvidt det
konkrete tilbud er omfattet af godkendelse og driftsorienteret
tilsyn efter stk. 1, nr. 3, eller af tilsyn efter § 151 i
lov om social service.
Kapitel 2
Socialtilsynets opgaver
Godkendelse
§ 5. Socialtilsynet træffer
efter ansøgning afgørelse om godkendelse som generelt
egnet af sociale tilbud m.v., jf. § 4, på baggrund
af en vurdering af, om tilbuddet samlet set opfylder betingelserne
for godkendelse, jf. §§ 6 og 12-18.
Stk. 2.
Godkendelse efter stk. 1 er en betingelse for, at tilbuddet
kan indgå i den kommunale forsyning, jf. § 4,
stk. 3, i lov om social service.
Stk. 3.
Socialtilsynet kan, når særlige grunde taler for det,
træffe afgørelse om, at ikkegodkendte tilbud, som
kommunalbestyrelsen i akutsituationer har visiteret borgere til i
en periode på op til 3 uger, jf. § 4, stk. 4, i lov
om social service, kan anvendes i yderligere 3 uger.
Stk. 4.
Socialtilsynet kan i forbindelse med godkendelsen efter stk. 1
fastsætte vilkår, hvis opfyldelse er en betingelse for
fortsat godkendelse. Socialtilsynet kan knytte frister til et
vilkår.
Stk. 5. Socialtilsynet kan træffe
afgørelse om ophør af godkendelsen af et tilbud, hvis
tilbuddet ikke længere opfylder betingelserne for
godkendelse, jf. § 6.
Stk. 6.
Godkendelsen bortfalder, hvis tilbuddet ikke har været
benyttet til det godkendte formål i en sammenhængende
periode på 2 år, dog 3 år for plejefamilier og
kommunale plejefamilier, jf. § 66, stk. 1, nr. 1 og 2, i
lov om social service.
Stk. 7.
Socialtilsynet skal i forbindelse med godkendelsen af plejefamilier
og kommunale plejefamilier, jf. § 66, stk. 1, nr. 1 og 2,
i lov om social service, tilbyde plejefamilien et kursus i at
være plejefamilie.
Stk. 8.
Social- og integrationsministeren kan fastsætte nærmere
regler om godkendelsens tilrettelæggelse og om
socialtilsynets forpligtelser i forbindelse med godkendelsen.
§ 6. Det er en betingelse for
godkendelse af sociale tilbud, at tilbuddet efter en samlet
vurdering har den fornødne kvalitet.
Stk. 2.
Tilbuddenes kvalitet vurderes inden for følgende temaer:
1) Uddannelse og
beskæftigelse.
2) Selvstændighed og
relationer.
3) Målgrupper, metoder og
resultater.
4) Organisation og ledelse.
5) Kompetencer.
6) Økonomi.
7) Fysiske rammer.
Stk. 3.
Social- og integrationsministeren fastsætter nærmere
regler om vurderingen af tilbuddenes kvalitet, herunder i form af
opstilling af kriterier og indikatorer for hvert af
kvalitetstemaerne, jf. stk. 2.
Driftsorienteret tilsyn
§ 7. Socialtilsynet fører
driftsorienteret tilsyn med sociale tilbud for at sikre, at
tilbuddene fortsat har den fornødne kvalitet, jf.
§ 6. Socialtilsynet skal som led i det driftsorienterede
tilsyn både føre kontrol med forholdene i tilbuddet og
indgå i dialog med tilbuddet, som skal bidrage til at
fastholde og udvikle kvaliteten i tilbuddet.
Stk. 2.
Socialtilsynet skal ved varetagelsen af tilsynsopgaven indhente
relevant information, herunder
1) aflægge anmeldte og uanmeldte
tilsynsbesøg i tilbuddet,
2) indhente oplysninger fra tilbuddet,
herunder tilbuddets seneste årsrapport, jf. § 12,
stk. 3,
3) indhente oplysninger om tilbuddet fra
de kommuner, som har ansvar for de enkelte borgeres ophold i
tilbuddet i henhold til lov om social service, jf.
§§ 9-9 b i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, og
4) indhente oplysninger fra ansatte og
borgere i tilbuddet samt fra andre relevante personer.
Stk. 3.
Socialtilsynet skal som led i det løbende driftsorienterede
tilsyn besøge alle omfattede tilbud, jf. § 4,
mindst en gang om året. Socialtilsynet skal foretage en
konkret vurdering af behovet for antal tilsynsbesøg i hvert
enkelt tilbud.
Stk. 4.
Social- og integrationsministeren fastsætter nærmere
regler om, hvilke forhold der skal inddrages i det
driftsorienterede tilsyn.
§ 8. Socialtilsynet skal
træffe afgørelse om skærpet tilsyn, når
forholdene i det enkelte tilbud tilsiger det. Afgørelse om
skærpet tilsyn træffes for 3 måneder ad gangen og
oplyses på Tilbudsportalen. Som led i en afgørelse om
skærpet tilsyn skal socialtilsynet udstede påbud, jf.
stk. 2.
Stk. 2.
Socialtilsynet kan træffe afgørelse om at udstede
påbud, hvis overholdelse kan gøres til en betingelse
for fortsat godkendelse. Socialtilsynet skal fastsætte en
frist for et påbuds overholdelse.
Stk. 3.
Social- og integrationsministeren fastsætter nærmere
regler om, hvornår der kan iværksættes
skærpet tilsyn, og hvornår der kan gives
påbud.
§ 9. Socialtilsynet skal udarbejde
en årsrapport om tilbuddenes kvalitet. Rapportens
konklusioner skal indgå i drøftelserne om den
rammeaftale på det sociale område og det almene
ældreboligområde, som årligt indgås mellem
kommunalbestyrelserne i regionen og regionsrådet, jf.
§ 6 i lov om social service.
Stk. 2. Social- og
integrationsministeren fastsætter nærmere regler om,
hvilke forhold der skal redegøres for i
årsrapporten.
§ 10. Hvis socialtilsynet bliver
opmærksomt på bekymrende forhold i et tilbud, skal
socialtilsynet underrette de kommuner, som har ansvar for de
enkelte borgeres ophold i tilbuddet i henhold til lov om social
service, jf. §§ 9-9 b i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, når disse
borgere kan blive berørt.
§ 11. Socialtilsynet skal have et
telefonnummer og en e-postadresse, hvortil et tilbuds personale,
beboere, pårørende og andre kan henvende sig anonymt
om bekymrende forhold i tilbuddet. Socialtilsynet skal oplyse
beboere og ansatte om muligheden for at rette henvendelse til
socialtilsynet efter denne bestemmelse.
Stk. 2. Myndigheder og personer, der
udøver opgaver efter stk. 1, samt enhver, der i
øvrigt yder bistand hertil, har under ansvar efter
straffelovens §§ 152-152 e tavshedspligt med hensyn
til enhver oplysning, som de under deres virksomhed får
kendskab til. Straffelovens § 152 f finder ligeledes
anvendelse.
Stk. 3. Socialtilsynet må ikke
over for tilbuddet eller andre oplyse, at det har modtaget en
henvendelse efter stk. 1.
Kapitel 3
Tilbuddene
Tilbuddenes
oplysningspligt
§ 12. Tilbud, der søger om
godkendelse efter § 5, skal til brug for vurderingen af
ansøgningen give socialtilsynet de faglige, organisatoriske
og økonomiske oplysninger om tilbuddet, som socialtilsynet
anmoder om.
Stk. 2.
Tilbud, der er godkendt efter § 5, skal
1) af egen drift give socialtilsynet
oplysninger om væsentlige ændringer i forhold til
godkendelsesgrundlaget,
2) efter anmodning give socialtilsynet
oplysninger om, hvilke kommuner der har ansvar for at yde
hjælp til borgere, der har ophold i tilbuddet, jf.
§§ 9-9 b i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, og
3) efter anmodning give socialtilsynet
de oplysninger, som er nødvendige for, at socialtilsynet kan
udføre det driftsorienterede tilsyn.
Stk. 3.
Tilbud omfattet af § 4, stk. 1, nr. 2 og 3, der er
godkendt efter § 5, skal udarbejde en årlig rapport
om tilbuddets virksomhed.
Stk. 4.
Social- og integrationsministeren fastsætter nærmere
regler om tilbuddenes oplysningspligt efter stk. 1-3.
Tilbuddenes
vedtægter
§ 13. Private tilbud, som ikke er
organiseret som enkeltmandsvirksomheder, skal have en
vedtægt.
Stk. 2.
Vedtægten skal indeholde:
1) Angivelse af navn, hjemsted og
formål.
2) Egenkapitalens størrelse ved
oprettelsen, og hvorledes den er indbetalt (kontant eller i
værdier).
3) Udpegning af ledelse og ledelsens
opgaver, ansvar og dispositionsret over for tredjemand.
4) Regler om hæftelse for
gældsforpligtelser.
5) Regler for, hvorledes tilbuddet skal
forholde sig med hensyn til budgetlægning,
regnskabsførelse og revision.
6) Procedurer for
vedtægtsændringer.
7) Regler for anvendelse af kapitalen i
tilfælde af nedlæggelse.
8) Regler om bestyrelsens
sammensætning.
Stk. 3.
Socialtilsynet påser, at vedtægterne opfylder kravene i
stk. 2.
Tilbuddenes
bestyrelser
§ 14. Private tilbuds leder,
dennes ægtefælle eller personer, der er knyttet til de
nævnte personer ved slægt- eller svogerskab i ret op-
eller nedstigende linje eller sidelinjen så nært som
søskende, kan ikke udgøre en bestyrelses flertal.
Bestyrelsen skal sammensættes, så mindst et medlem er
uafhængig af tilbuddets leder, og lederen må ikke have
stemmeret i bestyrelsen.
Stk. 2.
Socialtilsynet kan kun godkende tilbud oprettet som aktieselskab
eller anpartsselskab, hvis selskabet har en bestyrelse, der
opfylder betingelserne i stk. 1.
Tilbud
oprettet som fonde
§ 15. For tilbud etableret som
fonde, der er undtaget fra lov om fonde og visse foreninger og lov
om erhvervsdrivende fonde, skal godkendelsen angive, at
opholdsstedet, botilbuddet eller behandlingstilbuddet er lovligt
etableret som fond i henhold til lov om social service.
Stk. 2.
Socialtilsynet godkender vedtægterne for tilbud oprettet som
fonde.
Stk. 3.
Vedtægterne kan godkendes, hvis der er en klar adskillelse
mellem stifterens økonomi og fondens økonomi, og hvis
socialtilsynet vurderer, at vedtægternes regler om anvendelse
af fondens formue ved ophør er i overensstemmelse med
fondens formål.
Stk. 4.
Væsentlige vedtægtsændringer og opløsning
af fonden skal godkendes af Civilstyrelsen.
Stk. 5.
Socialtilsynets tilsyn med tilbud, der er oprettet som fonde, der
er undtaget fra lov om fonde og visse foreninger, omfatter tilsyn
med,
1) om fondens økonomiske
dispositioner er i overensstemmelse med vedtægterne og med
grundlaget for godkendelsen, og
2) om fonden efterlever lovgivningens
krav om regnskabsaflæggelse og revision.
Stk. 6.
Socialtilsynet underretter Civilstyrelsen, jf. stk. 4, om
ophør af et tilbud etableret som fond.
Tilbuddenes
budget
§ 16. Tilbud som nævnt i
§ 4, stk. 1, nr. 2 og 3, der søger om godkendelse,
eller som er godkendt, skal som grundlag for godkendelsen og det
driftsorienterede tilsyn efter denne lov udarbejde et budget for
varetagelsen af opgaverne efter lov om social service, der skal
godkendes af socialtilsynet.
Stk. 2.
For private koncerner og koncernlignende konstruktioner, jf.
§ 2, stk. 4, skal der udarbejdes budget, jf. stk. 1,
både for de enkelte tilbud og for den samlede koncern, hvoraf
bl.a. pengestrømmene mellem koncernens enkelte dele skal
fremgå. Det er en forudsætning for godkendelse af
budgettet, jf. stk. 1, at afregninger mellem tilbuddet og andre
enheder inden for koncernen sker på markedsvilkår.
Stk. 3.
Social- og integrationsministeren kan fastsætte nærmere
regler om udarbejdelse og godkendelse af budget.
Tilbuddenes
regnskaber
§ 17. Private tilbud godkendt
efter § 5 skal aflægge årsregnskab i
overensstemmelse med reglerne i årsregnskabslovens afsnit II,
medmindre andet følger af særlige regler. Hvis
tilbuddets balancesum, nettoomsætning og gennemsnitlige antal
medarbejdere overstiger grænser fastsat i § 4 i
årsregnskabsloven, skal årsregnskabet aflægges i
overensstemmelse med årsregnskabslovens afsnit III.
Stk. 2.
Socialtilsynet kan stille yderligere krav til det enkelte tilbuds
regnskabsaflæggelse, hvis det i særlige tilfælde
vurderes nødvendigt for at sikre tilstrækkelig
gennemskuelighed i tilbuddets økonomi.
§ 18. Regnskaber for private
tilbud som nævnt i § 4, stk. 1, nr. 2 og 3, skal
revideres af en godkendt revisor. Det reviderede regnskab sendes
til socialtilsynet til orientering.
Stk. 2.
Ved revisionen efterprøves, om regnskabet er rigtigt, om de
dispositioner, der er omfattet af regnskabsaflæggelsen,
er i overensstemmelse med meddelte bevillinger, love og andre
forskrifter og med indgåede aftaler og sædvanlig
praksis, samt om der er taget skyldige økonomiske hensyn ved
forvaltningen af de midler og ved driften af de tilbud, der er
omfattet af regnskabet.
Stk. 3.
Tilbuddets revisor skal på anmodning fra socialtilsynet
oplyse om forhold, der er behandlet i forbindelse med revisionen,
og som er af betydning for socialtilsynets vurdering af, om
betingelserne for godkendelsen er opfyldt. Revisor skal give
socialtilsynet besked, hvis revisor ved revisionen konstaterer
forhold, der giver revisor anledning til tvivl om, hvorvidt
betingelserne for godkendelsen er opfyldt.
Stk. 4.
Social- og integrationsministeren kan fastsætte nærmere
regler om revisionens tilrettelæggelse og indhold.
Tilbuddenes
klageadgang
§ 19. Socialtilsynets
afgørelser efter denne lov kan påklages af de tilbud
eller myndigheder, der er adressater for socialtilsynets
afgørelser, efter reglerne i kapitel 10 i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale
område.
Tilbuddenes
videregivelse af oplysninger
§ 20. Videregivelse af oplysninger fra
et tilbud til socialtilsynet kan ske uden samtykke fra borgeren,
når videregivelsen er nødvendig for udførelsen
af det driftsorienterede tilsyn.
Kapitel 4
Samarbejde, Tilbudsportalen og
finansiering
Samarbejde
§ 21. Social- og integrationsministeren
kan fastsætte nærmere regler om kommunikationen mellem
socialtilsynet, tilbuddene, kommunerne, regionerne og
Socialstyrelsen. Ministeren kan i denne forbindelse fastsætte
regler om, at kommunikationen skal foregå digitalt, og om
anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater
og digital signatur el.lign. Ministeren kan endvidere
fastsætte regler om at undtage tilbud helt eller delvis fra
digital kommunikation, når særlige omstændigheder
taler for det.
Tilbudsportalen
§ 22. Socialtilsynet skal
registrere oplysninger på Tilbudsportalen, jf.
§ 14 i lov om social service, om tilbud omfattet af
§ 4, stk. 1.
Stk. 2.
Oplysningerne skal bl.a. angå
1) godkendelse af tilbud,
2) tilbuddets aktuelle status i forhold
til godkendelsen, herunder oplysning om eventuelle vilkår,
påbud og skærpet tilsyn, og
3) resultaterne af udført tilsyn
med et tilbud.
Stk. 3. Social- og
integrationsministeren fastsætter nærmere regler om
indberetningerne efter stk. 1.
Finansiering
af socialtilsynet
§ 23. Socialtilsynets drift
finansieres af kommunerne efter objektive kriterier, jf. stk. 2, og
ved opkrævning af omkostningsbaserede takster for godkendelse
og driftsorienteret tilsyn, jf. stk. 3.
Stk. 2.
Opgaverne i forbindelse med godkendelse af og tilsyn med generelt
godkendte plejefamilier og kommunale plejefamilier, jf.
§ 4, stk. 1, nr. 1, finansieres af kommunerne i hver
region efter objektive kriterier.
Stk. 3.
For opgaverne i forbindelse med godkendelse af og tilsyn med tilbud
efter § 4, stk. 1, nr. 2 og 3, fastsætter
socialtilsynet takster for godkendelse og takster for tilsyn, som
opkræves hos de omfattede tilbud. Taksterne differentieres
efter tilbuddets størrelse og tilsynets omfang, og der
fastsættes en særlig takst for godkendelse af
væsentlige ændringer i allerede eksisterende
godkendelser.
Stk. 4.
Når socialtilsynet varetager andre opgaver for kommuner,
regionsråd eller tilbud end de opgaver, der fremgår af
§ 2, dækkes omkostningerne hertil af den
pågældende kommune eller det pågældende
regionsråd eller tilbud på grundlag af den konkrete
aftale.
Stk. 5.
Socialtilsynet kan i 2014 og 2015 indregne udgifter til etablering
af tilsynsvirksomheden afholdt inden lovens ikrafttræden i de
objektive finansieringsandele, jf. stk. 2.
Stk. 6. Social- og
integrationsministeren fastsætter nærmere regler om
finansieringen, herunder om opkrævning og beregning af
finansieringsandelene samt om indregning af
etableringsudgifter, jf. stk. 5.
Kapitel 5
Socialstyrelsens opgaver
vedrørende socialtilsynene
§ 24. Socialstyrelsen
følger løbende praksis i socialtilsynene og foretager
herunder stikprøver og understøtter udførelsen
af godkendelses- og tilsynsopgaven med relevant vejledning og
materiale m.v. Socialstyrelsen udarbejder en årlig rapport om
socialtilsynenes virksomhed.
Stk. 2. Socialtilsynene skal på
anmodning fra Socialstyrelsen tilvejebringe og indsende de
oplysninger, som Socialstyrelsen anmoder om.
Kapitel 6
Ikrafttræden og
overgangsbestemmelser
§ 25. Loven træder i kraft den 1.
januar 2014.
§ 26. Plejefamilier og kommunale
plejefamilier, der var godkendt som generelt egnede ved lovens
ikrafttræden, samt tilbud omfattet af § 4, stk. 1,
nr. 2, som var optaget på Tilbudsportalen ved lovens
ikrafttræden, skal godkendes efter reglerne i denne lov inden
den 1. januar 2016. Tilbud som nævnt i § 4, stk. 1,
nr. 3, som indgik i den kommunale forsyning ved lovens
ikrafttræden, skal godkendes efter reglerne i denne lov inden
den 1. januar 2016. Godkendelsen skal ske på socialtilsynets
eget initiativ eller efter ansøgning fra det enkelte
tilbud.
Stk. 2. Sociale tilbud, der er omfattet
af § 4, er underlagt driftsorienteret tilsyn, jf.
§ 7, fra lovens ikrafttræden. Det driftsorienterede
tilsyn med tilbud nævnt i § 4, stk. 1, nr. 3,
påhviler dog den stedlige kommune efter § 151 i lov
om social service, indtil socialtilsynet har truffet
afgørelse om, hvorvidt det konkrete tilbud er omfattet af
§ 4, stk. 2. Den besigtigelse, der finder sted i
forbindelse med godkendelse af tilbud efter reglerne i denne lov i
perioden fra lovens ikrafttræden indtil den 1. januar 2016,
opfylder kravet om mindst et årligt tilsynsbesøg efter
§ 7, stk. 3, i det pågældende år.
§ 27. Kommunerne nævnt i
§ 2, stk. 2, overtager pr. 1. januar 2014 det
personale, som i regionen eller i kommunerne i regionen udelukkende
eller overvejende er beskæftiget med varetagelse af opgaver,
som overføres til kommunerne nævnt i § 2,
stk. 2.
Stk. 2. De pligter og rettigheder, der
følger af lov om lønmodtageres retsstilling ved
virksomhedsoverdragelse, finder tilsvarende anvendelse for
personale, der er ansat i henhold til kollektiv overenskomst,
bestemmelser om løn- og arbejdsforhold, der er fastsat eller
godkendt af offentlig myndighed, eller individuel aftale, og som i
forbindelse med overførsel efter stk. 1 ikke er omfattet af
lov om lønmodtageres retsstilling ved
virksomhedsoverdragelse.
Stk. 3.
Tjenestemænd har pligt til at følge med opgaverne
til den nye ansættelsesmyndighed på vilkår,
der svarer til de hidtidige vilkår. Den nye
ansættelsesmyndighed udbetaler den samlede
tjenestemandspension, idet pensionsbyrden deles
forholdsmæssigt mellem de to
ansættelsesmyndigheder.
§ 28. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.