Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 19. juni 2013
1. Ændringsforslag
Der er stillet 37 ændringsforslag til
lovforslaget. Beskæftigelsesministeren har stillet
ændringsforslag nr. 2, 20-24, 28, 36 og 37. Enhedslistens
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1,
3-19, 25-27, 29-35.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. maj 2013
og var til 1. behandling den 12. juni 2013. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 15. maj 2013 dette udkast
til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 181.
Beskæftigelsesministeren sendte den 6. juni 2013 de indkomne
høringssvar og den 10. juni de samlede høringssvar og
et høringsnotat herom til udvalget.
Den 13. juni 2013 sendte
beskæftigelsesministeren et supplerende høringssvar
fra Institut for Menneskerettigheder til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget en skriftlig henvendelse fra Søren
Milde, Holstebro.
Beskæftigelsesministeren har over for
udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 21
spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de af
beskæftigelsesministeren stillede ændringsforslag.
Flertallet vil stemme imod de af Enhedslisten stillede
ændringsforslag.
Venstres og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget bemærker, at lovforslaget
udmønter aftalen om en reform af kontanthjælpssystemet
fra den 18. april 2013, som har et klart mål om at få
flere mennesker i arbejde. Alt for mange mennesker modtager
kontanthjælp i dag, og det er på tide, at vi stiller
krav og forventninger til de mennesker, der kan selv, at vi
tilskynder vores unge til at tage en uddannelse, der bringer dem
tættere på arbejdsmarkedet, og at vi tager ordentlig
hånd om udsatte borgere. Det er det, lovforslaget sigter mod,
og V og KF er tilfreds med at have trukket reformen i den rigtige
retning. V og KF glæder sig over, at lovforslaget bringer os
nærmere et velfungerende kontanthjælpssystem og er med
til at sikre vækst og arbejdspladser. Men V og KF vil
også understrege, at reformen kun er et skridt i den rigtige
retning. Efter valget gjorde regeringen det mere attraktivt at
være ledig, og det problem bliver ikke løst. V og KF
vil derfor fortsat arbejde for, at det altid kan betale sig at tage
et arbejde.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
finder, at der er behov for at sætte begrænsninger for,
hvor store sociale ydelser man kan modtage. Forsørgerpligt
for samboende ligestiller til en vis grad samboende
kontanthjælpsmodtagere med ægtefæller. Det er dog
beklageligt, at regeringen ikke ønsker en reel ligestilling,
når det gælder skat. Der har været rejst tvivl
om, hvorvidt lovforslaget er i strid med grundloven. DF har spurgt
ind til det, og Justitsministeriet har svaret, at lovforslaget ikke
er grundlovsstridigt. Det kan dog forventes, at der rejses en sag
om dette spørgsmål, og derfor skal man være klar
til ændringer, hvis en dom går imod loven. DF er glad
for, at det lykkedes at holde unge under 25 fri af
forsørgerpligten. DF vil fortsat arbejde for
genindførelsen af loft over kontanthjælp,
starthjælp, introduktionsydelse og 225-timersreglen. Man
må ikke kunne få mere ud af at være på
kontanthjælp end at tage et jobtilbud til
mindstelønnen i overenskomsterne.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af mindretallet stillede
ændringsforslag. Hvis mindretallets ændringsforslag
forkastes, vil mindretallet stemme imod lovforlaget. Mindretallet
vil redegøre for sin stilling til de af
beskæftigelsesministeren stillede ændringsforslag ved
2. behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
udtaler, at EL sammen med regeringen afskaffede fattigdomsydelserne
undtagen ungeydelsen. Det var et stort fremskridt, som har gavnet
mange, der igen kan få mad på bordet hver dag og
tøj på kroppen. Det skete i december 2011, men nu,
knap halvandet år senere, indfører regeringen nye
fattigdomsydelser, der rammer tusinder af mennesker.
De nye ydelser, som en stor del af
kontanthjælpsmodtagere og modtagere af uddannelseshjælp
er henvist til, er så lave, at man ikke kan leve af dem. Det
er påfaldende, at det altid er arbejdsgivere, ministre,
politikere og embedsmænd med en indkomst på langt over
en halv mio. kr., der fastsætter ydelsesniveauet og udtaler
sig om, hvor lav en indtægt man kan leve af.
Regeringen henviser til, at den lave ydelse
svarer til SU. Men der er så godt som ingen studerende, der
udelukkende lever af SU-legatet. De tager SU-lån, der er lige
så stort som legatet, og derudover har de erhvervsarbejde.
Derfor holder den sammenligning ikke.
I forbindelse med
kontanthjælpsaftalen udsendte Beskæftigelsesministeriet
et faktaark, hvori der bl.a. er en tabel over
rådighedsbeløbene efter reformen. For de
25-29-årige uddannelsesparate viser tabellen, at med en
bruttoydelse på 5.753 kr. er der et
rådighedsbeløb efter skat og husleje på 2.300
kr.
Embedsmændene er her gået ud
fra en husleje på 3.000 kr. Denne forudsætning mangler
hold i virkeligheden. De sociale boligselskaber har ikke
lejligheder til 3.000 kr. Her er huslejen for en 2-værelses
lejlighed 4.000-5.000 kr., og hertil kommer varme på 500-600
kr. om måneden og el og gas på 200-300 kr. Herudover er
der udgifter til telefon, internet (som jo er nødvendigt,
for at man kan få kontanthjælp), indboforsikring,
licens, tv-pakke og transport, som lavt sat anslås til
tilsammen 1.200 kr. Virkelighedens budget efterlader 0 kr. til mad,
tøj, vask og lommepenge, også selv om man har
indregnet boligsikring på ca. 600 kr. Embedsmændene har
i deres beregninger medtaget særlig støtte efter
§ 34, på trods af at det fremgår af forslaget, at
de unge med de laveste ydelser ikke har ret til denne særlige
støtte.
Rådet for Socialt Udsatte,
boligselskaberne og herbergerne kan berette om et stigende antal
unge hjemløse. Vi kan være forvisset om, at hvis man
fastholder den lave ydelse, vil vi se mange flere udsættelser
og mange flere unge hjemløse.
En vigtig begrundelse for reformen er, at
de unge skal motiveres til at tage en uddannelse. På den
baggrund mangler vi en forklaring på, hvorfor de unge, der
har en kompetencegivende uddannelse, skal sættes ned på
ungesats og miste 3.733 kr. i hjælp. EL har spurgt
ministeren, der har svaret uden at give nogen forklaring.
EL frygter, at der vil ske fejlvisiteringer
af de unge, når visiteringen skal ske allerede en uge efter
henvendelsen om hjælp. Vi har endnu ikke set, at det
hjælper, at gøre mennesker fattige, men i kommunerne
virker de økonomiske incitamenter. De retter omgående
ind, så det i meget vid udstrækning er den
størst mulige refusion og den lavest mulige ydelse, der
afgør, hvilken hjælp borgeren får. EL forudser,
at et stort antal unge vil blive visiteret til at være
jobparate og uddannelsesparate og dermed visiteret til de lave
ydelser, på trods af at de har problemer ud over
ledighed.
Indførelsen af gensidig
forsørgelsespligt for samlevende er dybt problematisk. Vi
har familieretlige og civilretlige regler om ægteskab og
ægtefællers rettigheder og pligter over for hinanden.
Det virker absurd, at man med en helt anden lovgivning kan
ændre på retstilstanden. De rettigheder, som
ægtefæller har, som f.eks. arveret, ret til uudnyttet
skattefradrag og ret til bodeling ved skilsmisse, følger jo
ikke med.
Man kunne med lige så god ret lovgive
om, at voksne børn skulle forsørge deres
forældre.
Det er voldsomme indgreb, der sker over for
samleveren. Hvis man bor sammen med en kontanthjælpsmodtager,
hæfter man for sin samlevers tilbagebetalingspligtige
hjælp, man får pålæg om at stå til
rådighed for arbejdsmarkedet, fordi samleveren får
hjælp, man får reelt forsørgerpligt over for
samleverens særbørn, og man kan modtage
opkrævning for den hjælp, som kommunen har givet til
samleveren, fordi man har forsømt sin
»forsørgelsespligt«.
Samlevendes forsørgelsespligt
får vidtrækkende konsekvenser i samfundet. Der skal
bygges mange flere boliger, når samlevende par bliver tvunget
til at flytte fra hinanden af økonomiske grunde. Der bliver
brugt mere energi, når der er flere husstande. Og det
går ud over børnenes tarv, når forældrene
bliver tvunget til at flytte fra hinanden.
Det går også ud over
kærlighedslivet. Det vil forhindre mange i at indgå
parforhold, hvis der følger forsørgelsespligt med.
Hvor længe må man f.eks. være kærester i
samme bolig, før der er tale om samliv?
EL frygter, at man vil se mange
useriøse afgørelser og en voldsom stigning i antallet
af sager om socialt bedrageri.
EL tager afstand fra den nye
3-månederssanktion. EL kan ikke se, at den kan gøre
nogen gavn, men tværtimod kan den gøre stor skade.
Sanktioner nedbryder den tillid og det gode forhold, der bør
være mellem borgeren og sagsbehandleren, og vil bidrage til
yderligere at marginalisere borgere med psykiske og sociale
problemer. Sanktioner ødelægger økonomien; vi
har set mange udsættelser, fordi der ikke er penge til
huslejen på grund af sanktionerne.
Forslaget indeholder dog også nogle
forbedringer. EL vil her nævne,
- at
kontanthjælpsmodtagere kan beholde 150.000 kr. af deres
erstatning for kritisk sygdom,
- at unge, der
deltager i STU, kan beholde deres formue,
- at man kan
få uddannelseshjælp fra uddannelsens start, og indtil
man får SU,
- at en enlig
forsørger kan få hjælp i perioden mellem to
uddannelsesforløb,
- at
25-29-årige kan få dækket størstedelen af
deres tandlægeudgifter,
- at kommunen kan
bevilge engangshjælp til indsatte senest 14 dage før
løsladelsen, og
- at enlige
forsørgere kan få supplerende børnetilskud i
praktikperioder.
EL kan ikke støtte lovforslaget med
det nuværende indhold, men hvis Enhedslistens forslag bliver
vedtaget, kan EL stemme for forslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL):
1) Nr.
1-4 udgår.
[Ingen forsørgerpligt for
ugifte samlevende]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
2) I
det under nr. 9 foreslåede § 8 a, stk. 2, ændres »3
uger« til: »1 uge«.
[Tilmeldingsfristen for
åbenlyst uddannelsesparate modtagere af
uddannelseshjælp]
Af et mindretal
(EL):
3) Nr.
11 og 16 udgår.
[Konsekvensændring]
4) I
den under nr. 18 foreslåede
affattelse af § 13, stk. 1,
udgår 3. pkt.
[Konsekvensændring]
5) I
det under nr. 21 foreslåede § 13, stk. 5, udgår ordene
»eller samlever, jf. §§ 2 a og 2 b,«.
[Konsekvensændring]
6) I
det under nr. 21 foreslåede § 13, stk. 7, udgår ordene
»eller samlever, jf. §§ 2 a og 2 b,«.
[Konsekvensændring]
7) I
det under nr. 21 foreslåede § 13, stk. 8, udgår ordene
»eller samlever, jf. §§ 2 a og 2 b«.
[Konsekvensændring]
8) I
det under nr. 21 foreslåede § 13, stk. 9, ændres ordene
»ægtefælle eller samlever, jf. §§ 2 a
og 2 b, når ægtefællen eller samleveren «
til: »ægtefælle, når
ægtefællen«.
[Konsekvensændring]
9) I
det under nr. 21 foreslåede § 13, stk. 10, udgår ordene
»eller samlever, jf. §§ 2 a og 2 b,«.
[Konsekvensændring]
10) Nr.
22 affattes således:
»22. I §
13, stk. 10, som bliver stk. 13, ændres »stk.
1-4, « til: »stk. 1-7«.«
[Konsekvensændring]
11) Nr.
30 og 31 udgår.
[Konsekvensændring]
12) I
det under nr. 32 foreslåede § 14, stk. 6, udgår ordene
»eller samlevers, jf. §§ 2 a og 2 b,«.
[Konsekvensændring]
13)
Det under nr. 33 foreslåede § 23, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
Uddannelseshjælpen udgør et månedligt
beløb på
1) 13.952 kr. for
personer, som har forsørgelsespligt over for
børn,
2) 3.265 kr. for
unge hjemmeboende under 25 år og
3) 10.500 kr. for
andre personer.«
[Den foreslåede ungesats for
uddannelseshjælp er for lav]
14) I
den under nr. 33 foreslåede § 23 udgår stk. 3-5.
[Konsekvensændring]
15)
Den under nr. 33 foreslåede § 24 udgår.
[Konsekvensændring]
16)
Den under nr. 35 foreslåede
affattelse af § 25, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Kontanthjælpen udgør et månedligt beløb
på
1) 13.952 kr. for
personer, som har forsørgelsespligt over for
børn,
2) 3.265 kr. for
unge hjemmeboende under 25 år og
3) 10.500 kr. for
andre personer.«
[Den foreslåede ungesats for
kontanthjælp er for lav]
17) I
den under nr. 35 foreslåede
affattelse af § 25 udgår
stk. 3-11.
[Konsekvensændring]
18) Nr. 40, 41,
43, 46, 48 og 50
udgår.
[Konsekvensændringer]
19) Nr.
51 udgår.
[Ingen skal fratages retten til
særlig støtte i henhold til lovens § 24]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
20) Nr.
51 affattes således:
»51. § 34, stk. 3, nr. 2, affattes
således:
»2) Personer,
som alene får uddannelseshjælp efter § 23, stk. 2,
nr. 7 og 8, personer, som alene får uddannelseshjælp
efter § 23, stk. 2, nr. 9 og 10, personer, som får
uddannelseshjælp efter § 23, stk. 2, nr. 9 og 10, og
aktivitetstillæg efter § 24, stk. 2, nr. 6 og 7, og
personer, som alene får kontanthjælp efter § 25,
stk. 3, nr. 7-10. Personer, der modtager uddannelseshjælp
efter § 23, stk. 2, nr. 7 og 8, og personer, der modtager
kontanthjælp efter § 25, stk. 3, nr. 7 og 8, kan dog
modtage særlig støtte i de første 3
måneder.««
[Særlig støtte efter
§ 34 til unge mellem 25 og 29 år de første 3
måneder]
21)
Efter den under nr. 52 foreslåede
§ 34 a indsættes:
»Særlig
støtte til deltagerbetaling
§ 34 b.
Kommunen kan yde støtte til betaling af udgifter til
deltagerbetaling i forbindelse med start på nødvendig
almen voksenuddannelse og almengymnasiale uddannelser som enkeltfag
til en person, der modtager uddannelseshjælp efter § 23,
hvis kommunen på baggrund af personens økonomiske
forhold vurderer, at personen har behov for støtte. Det er
en forudsætning, at deltagelse i uddannelsen skal
påbegyndes på baggrund af et
uddannelsespålæg, jf. § 21 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller integrationslovens § 16 a.
Yder kommunen hel eller delvis støtte, kan personen ikke
modtage støtte til denne del af deltagerbetalingen efter
anden lovgivning.«
[Støtte til betaling af
gebyr ved deltagelse i almen voksenuddannelse og almengymnasiale
uddannelser som enkeltfag]
22)
Efter det under nr. 55 foreslåede
§ 35, stk. 5, indsættes som
nyt stykke:
»Stk. 6. Den
enkelte kommune tilrettelægger opgavefordelingen mellem den
del af kommunen, der udbetaler ydelsen, og jobcenteret i sager
efter lovens §§ 35-43.«
Stk. 6 bliver herefter stk. 7.
[Mulighed for, at kommunerne selv
kan tilrettelægge opgavefordelingen mellem ydelsescenter og
jobcenter i sankti?onssager]
23) I
nr. 61 udgår ordene », som
bliver nr. 5,«.
[Nedsættelse af
hjælpen]
24) I
nr. 62 udgår ordene », som
bliver nr. 7,«, og efter »udgår«
indsættes: », og i nr. 6 ændres »§ 16
a.« til: »§ 16 a,««.
[Nedsættelse af
hjælpen]
Af et mindretal
(EL):
25) Nr.
65 udgår.
[Den skærpede sanktion i op
til 3 måneder udgår]
26) Nr. 66, 67,
69, 70, 72, 73 og 77
udgår.
[Konsekvensændringer]
27) Nr.
100 udgår.
[Konsekvensændring, som
følge af at gensidig forsørgerpligt udgår]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
28) Nr.
101 udgår.
[Ingen tilbagebetaling af
støtte til studiestart for enlige forsørgere]
Af et mindretal
(EL):
29) Nr.
102 udgår.
[Konsekvensændring]
30) Nr.
105 udgår.
[Konsekvensændring, som
følge af at gensidig forsørgerpligt udgår]
31) I
den under nr. 106 foreslåede
§ 98 a udgår ordene »1
a og«.
[Konsekvensændring, som
følge af at gensidig forsørgerpligt udgår]
32)
Det under nr. 106 foreslåede
§ 98 b, stk. 1, affattes
således:
»Når kommunen sender
partshøring, herunder agterskrivelse, kan disse sendes
digitalt til en person, før der træffes
afgørelse efter kapitel 4. Personen kan besvare
partshøringen digitalt. Det er en forudsætning for
digital partshøring, at personen kan anvende digitale
værktøjer.«
[Ikke tvungen pligt til digital
sagsbehandling]
33) I
det under nr. 106 foreslåede
§ 98 b, stk. 2, ændres
»skal« til: »kan«.
[Konsekvensændring]
34)
Det under nr. 106 foreslåede
§ 98 b, stk. 3, udgår.
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 3 og
4.
[Konsekvensændring]
35) Nr.
110 udgår.
[Konsekvensændring, som
følge af at gensidig forsørgerpligt udgår]
Til § 6
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
36)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
87, stk. 2, ændres »nr. 3« til: »nr.
2«.«
[Konsekvensrettelse i
dagtilbudsloven]
Ny paragraf
37)
Efter § 6 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I kildeskatteloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1403 af 7. december 2010, som ændret senest ved § 3
i lov nr. 649 af 12. juni 2013, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 4 indsættes:
Ȥ 4
A. Underhold, som ydes mellem samlevende, der har gensidig
forsørgelsespligt i henhold til § 2 a, jf. § 2 b i
lov om aktiv socialpolitik, medregnes ikke ved opgørelsen af
den skattepligtige indkomst.««
[Skattefrihed for underhold ved
forsørgelsespligt mellem samlevende]
Bemærkninger
Til nr. 1, 3-12, 18, 26,
27, 29-31 og 35
Med forslaget tilsidesætter man de
samlevendes bevidste valg om ikke at være gift. De
ønsker at være frie, selvstændige individer og
at være uafhængige af deres samlever. Man skal have lov
til at være kærester uden dermed at påtage sig
forsørgerpligt eller pålægge sin kæreste
forsørgerpligt. Forslaget ændrer på den
familieretlige og civilretlige retstilstand, hvor det kun er et
ægteskab, der giver samboende rettigheder og pligter. Her
bliver der kun indført pligter, men ingen rettigheder.
Hvis ændringsforslagene vedtages, vil
forslagsstillerne stille yderligere konsekvensændringsforslag
til lovforslagets 3. behandling.
Til nr. 2
Der er tale om en ændring, som
følge af at tilmeldingsfristen for åbenlyst
uddannelsesparate ændres i den under nr. 17 foreslåede
affattelse af § 11, stk. 3, i ændringsforslag til lov om
ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov
om ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats og forskellige andre love, lovforslag
nr. L 223.
Med ændringen i § 8 a, stk. 2,
får åbenlyst uddannelsesparate modtagere af
uddannelseshjælp pligt til at tilmelde sig som
arbejdssøgende i jobcenteret senest i forbindelse med den
første samtale (visitationssamtale), der afholdes senest 1
uge fra første henvendelse til kommunen om hjælp, og
kommunen skal sørge for, at det sker. Bestemmelsen bringes
dermed i overensstemmelse med den foreslåede ændring af
forslaget til § 11, stk. 3, i lovforslag nr. L 223, og der
henvises til bemærkningerne hertil.
Til nr. 13-17
De foreslåede ungesatser for
kontanthjælp og uddannelseshjælp er så lave, at
man ikke kan leve af dem. Det er de mange hjemløse unge, der
har måttet vælge mellem penge til mad eller betaling af
husleje, et tydeligt bevis på.
Hvis ændringsforslagene vedtages, vil
forslagsstillerne stille yderligere konsekvensændringsforslag
til lovforslagets 3. behandling.
Til nr. 19
Efter forslaget er det de personer, der
modtager den laveste uddannelseshjælp og kontanthjælp,
der også fratages støtten til høje
boligudgifter. Det er totalt urimeligt, da det lige netop er dem,
der har mest brug for den særlige støtte.
Til nr. 20
Efter det foreliggende forslag kan
uddannelseshjælpsmodtagere og kontanthjælpsmodtagere
under 25 år ikke modtage hjælp efter § 34 om
særlig støtte i lov om aktiv socialpolitik, mens de
25-29-årige kan modtage særlig støtte, når
de kan få udbetalt aktivitetstillæg. Særlig
støtte er målrettet personer, der opfylder
betingelserne for at modtage kontanthjælp, og som har
høje boligudgifter eller stor forsørgerbyrde.
I de første 3 måneder vil der
dog alene blive udbetalt grundydelse til alle unge, undtagen unge,
der ved den tidlige visitation vurderes at være
åbenlyst aktivitetsparate, jf. den foreslåede §
24, stk. 1, 3. pkt.
Da en del af persongruppen vil have ret til
aktivitetstillæg efter 3 måneder, kan den manglende
støtte til husleje i de første tre måneder
indebære, at denne persongruppe vil komme til at mangle
midler til betaling af deres boligudgifter, som de
efterfølgende vil være i stand til at afholde,
når de får aktivitetstillæg.
Det foreslås på den baggrund,
at 25-29-årige personer kan modtage særlig
støtte efter § 34 i de første tre måneder,
hvor der ydes hjælp uden aktivitetstillæg efter
§§ 24 og 25, hvis de i øvrigt opfylder
betingelserne for særlig støtte.
Til nr. 21
For ikke at pålægge
uddannelseshjælpsmodtagere, der skal i gang med en
ordinær uddannelse, yderligere udgifter i forbindelse med
studiestart, foreslås det, at kommunerne får hjemmel
til at afholde udgifter til deltagerbetaling i forbindelse med
start på nødvendig almen voksenundervisning og
almengymnasial uddannelse som enkeltfag. Dette vil gælde i
forbindelse med unge uddannelseshjælpsmodtageres overgang til
uddannelse som følge af et uddannelsespålæg
efter § 21 b, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og
integrationslovens § 16 a.
Med forslaget understøttes den unge
i overgangen til uddannelse, idet forslaget sikrer, at
deltagerbetalingen ikke bliver en økonomisk barriere for
påbegyndelse af en uddannelse. Såfremt kommunen
dækker udgifter til deltagerbetaling, kan den
uddannelsessøgende ikke søge om tilskud til
deltagerbetaling i forbindelse med ansøgning om SU, ligesom
den pågældende heller ikke kan få
deltagerbetalingen refunderet ved afslutningen af en samlet
enkeltfagseksamen.
Det foreslås, at hvis kommunen yder
hel eller delvis støtte, kan personen ikke modtage
støtte til denne del af deltagerbetalingen efter anden
lovgivning, således at personen ikke modtager dobbelt
støtte til deltagerbetalingen. Såfremt kommunen
betaler deltagergebyret, bør den informere
uddannelsesinstitutionen herom.
Til nr. 22
Det fremgår af aftalen om en reform
af kontanthjælpssystemet, at der skal være mulighed
for, at jobcenteret og ydelsescenteret selv kan tilrettelægge
opgavefordelingen mellem sig i sager om sanktioner efter lovens
§§ 35-43. Dette er ved en fejl ikke blevet medtaget i
lovforslaget. Der stilles derfor ændringsforslag, der giver
hjemmel til dette.
Til nr. 23 og 24
Der er tale om en ren redaktionel
ændring, idet der ikke skal ske ændring af
nummereringen af § 39, nr. 3 og 5.
Til nr. 25
Loven indeholder i forvejen rigeligt med
sanktioner. Sanktionen gavner ikke, men kan gøre stor skade.
Den nedbryder den tillid og det gode forhold, der bør
være mellem borgeren og sagsbehandleren og bidrager til
yderligere at marginalisere borgere med psykiske og sociale
problemer. Skærpelse af sanktioner fører til, at endnu
flere mennesker bliver udsat af deres bolig.
Til nr. 28
Det foreslås, at der ikke skal ske
tilbagebetaling af den støtte, som kommunen vil kunne yde
til udgifter til nødvendige undervisningsmaterialer,
redskaber og lign. i forbindelse med studiestart til enlige
forsørgere under 30 år, der, forud for at uddannelsen
påbegyndes, har modtaget uddannelseshjælp. Da
støtte efter forslagets indhold vil kunne ydes med et
forholdsvis lille beløb (op til 5.000 kr.), ville en regel
om tilbagebetaling give en uforholdsmæssig stor administrativ
byrde for kommunerne. Ændringen skyldes således et
ønske om at gøre ordningen administrativ enkel.
Til nr. 32-34
Der er stadig mange borgere, der ikke har
en computer, og som ikke er fortrolige med internettet eller slet
ikke kan anvende det. Og hvordan i alverden skal borgere med den
foreslåede bruttoindtægt på 5.753 kr. få
råd til at anskaffe enten en ny computer eller erstatte den
gamle, hvis den går i stykker? Vi ved alle, at computere har
en kort levetid.
Til nr. 36
Forslaget til ændringen i § 87,
stk. 2, er en følge af, at § 87, stk. 2, nr. 3 rykker
op og bliver § 87, stk. 2, nr. 2.
Til nr. 37
Efter reglerne i boafgiftsloven
§ 24, stk. 1, er der ingen afgiftspligt af underhold (fri
bolig, fri kost, tøj, lommepenge og lign. ), der ydes til en
samlever, hvis de ugifte samlevende har haft fælles
bopæl i 2 år. For ugifte samlevende, der har haft
fælles bopæl under 2 år, gælder der ikke en
tilsvarende regel.
Der gælder heller ikke en generel
regel om, at der er skatte- og afgiftsfrihed for underhold, som
modtages som følge af giverens forsørgelsespligt, men
underhold er i andre tilfælde, hvor der er
forsørgelsespligt, udtrykkeligt undtaget fra beskatning.
Eksempelvis er der i relation til underhold, som børn
modtager fra deres forældre, indsat en udtrykkelig
bestemmelse om skattefrihed i kildeskattelovens § 5, stk.
4.
Det er ikke intentionen med
indførelsen af gensidig forsørgelsespligt mellem
ugifte samlevende, hvor den ene eller begge ansøger om eller
modtager uddannelses- eller kontanthjælp efter lov om aktiv
socialpolitik, at modtageren skal beskattes af det underhold, der
ydes af samleveren i henhold til den gensidige
forsørgelsespligt.
For at tydeliggøre dette
foreslås det, at der indføres en bestemmelse om, at
underhold, der ydes mellem personer, der efter reglerne i § 2
b i lov om aktiv socialpolitik anses for samlevende, og som efter
reglerne i § 2 a har pligt til at forsørge hinanden,
ikke skal medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst.
Hverken den forsørgede eller den
forsørgende part skal beskattes af det underhold, der
ydes.
Provenumæssige
konsekvenser
Med ændringsforslaget gives der
afkald på et utilsigtet potentielt skatteprovenu, som
dog vurderes at være meget begrænset.
Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Bjarne Laustsen (S) Jens Joel (S) Jan Johansen (S) Leif Lahn Jensen
(S) Lennart Damsbo-Andersen (S) fmd. Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
Nadeem Farooq (RV) Andreas Steenberg (RV) Eigil Andersen (SF) Anne
Baastrup (SF) Ole Sohn (SF) Finn Sørensen (EL) Christian
Juhl (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V)
Louise Schack Elholm (V) Claus Hjort Frederiksen (V) Jacob Jensen
(V) Peter Juel Jensen (V) Inger Støjberg (V) Ulla
Tørnæs (V) Fatma Øktem (V) Bent Bøgsted
(DF) nfmd. Jens Henrik Thulesen
Dahl (DF) René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF) Joachim
B. Olsen (LA) Benedikte Kiær (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 224
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 2 | Høringssvar, fra
beskæftigelsesministeren | 3 | Henvendelse af 5/6-13 fra Søren
Milde, Holstebro | 4 | Høringssvar og høringsnotat,
fra beskæftigelsesministeren | 5 | Ligestillingsvurdering af lovforslaget,
fra beskæftigelsesministeren | 6 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 7 | Supplerende høringssvar fra
Institut for Menneskerettigheder, fra
beskæftigelsesministeren | 8 | Henvendelse af 17/6-13 fra Søren
Milde, Holstebro | 9 | Ændringsforslag, fra
beskæftigelsesministeren | 10 | Udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 224
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelse af
5/6-13 fra Søren Milde, Holstebro, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om, under henvisning til svar
på FIU alm. del - spørgsmål 282, at oplyse,
hvordan det er beregnet, at den varige virkning af
kontanthjælpsreformen, efter fuld indfasning i 2020, stiger
med ca. 700 mio kr., til finansministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. , om indførelsen af den
gensidige forsørgerpligt samtidig medfører en
alvorlig forskelsbehandling mellem ægtefæller på
den ene side og samlevende kontanthjælpsmodtagere på
den anden side, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå | 4 | Spm. om, hvornår
Retsvirkningslovsudvalget forventes at komme med en indstilling, om
reglerne om ægtefællers formueforhold og
forsørgelses- og underholdspligt m.v. er tidssvarende, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. , om den gensidige
forsørgerpligt medfører, at man får
pålæg om at stå til rådighed for
arbejdsmarkedet, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå | 6 | Spm. om, hvor længe man må
være kærester i samme bolig, før der er tale om
samliv, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om, hvor mange
kontanthjælpsmodtagere med gensidig forsørgerpligt for
samlevende det ikke vil kunne betale sig for at tage arbejde,
når den ene tilbydes arbejde, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm. , om ministeren vil fremsende de
klare og enkle regler, der sikrer, at kommunerne kan skelne mellem
samboende med forsørgerpligt og samboende uden
forsørgerpligt, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 9 | Spm. , om de omfattede personer på
denne ydelse kan tage SU-lån, have erhvervsarbejde uden
modregning, og om de kan få studierabatter i form af adgang
til billige kollegieboliger eller offentlig transport, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm. om de 25-29-årige
uddannelsesparates rådighedsbeløb efter skat og
husleje, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 11 | Spm. om, hvor mange unge hjemløse
der er, og hvor meget tallet er steget de seneste 10 år, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 12 | Spm. om, hvorfor unge, der har en
kompetencegivende uddannelse, skal sættes ned på
ungesats og miste 3.700 kr. i hjælp, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 13 | Spm. er tilbagetaget og stillet på L
223 | 14 | Spm. er taget tilbage og stillet på
L 223 | 15 | Spm. er tilbagetaget og stillet på L
223 | 16 | Spm. er tilbagetaget og stillet på L
223 | 17 | Spm. er tilbagetaget og stillet på L
223 | 18 | Spm. er tilbagetaget og stillet på L
223 | 19 | Spm. er tilbagetaget og stillet på L
223 | 20 | Spm. er tilbagetaget og stillet på L
223 | 21 | Spm. er tilbagetaget og stillet på L
223 | 22 | Spm. er tilbagetaget og stillet på L
223 | 23 | Spm. er tilbagetaget og stillet på L
223 | 24 | Spm. er tilbagetaget og stillet på L
223 | 25 | Spm. er tilbagetaget og stillet på L
223 | 26 | Spm. om kommentar til henvendelse af
17/6-13 fra Søren Milde, Holstebro, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 27 | Spm. om begrundelsen for at give de unge
under 30 år, som er jobparate, en kontanthjælp på
6.767 kr. frem for den almindelige kontanthjælpsydelse, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 28 | Spm. , om begrundelsen for at bevare et
skel mellem unge over og under 25 år, når grænser
for uddannelsespålæg er flyttet til 30 år, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 29 | Spm. om, hvordan regeringen forholder sig
til, at mennesker på ungeydelserne vil ligge under den nye
danske fattigdomsgrænse, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå | 30 | Spm. er taget tilbage og stillet på
L 223 | 31 | Spm. om, hvordan det kan sikres, at
kommunerne ikke vilkårligt kan beslutte
samleverforsørgelse, selv om de faste kriterier i stk. 1 og
2 ikke peger på det, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 32 | Spm. om, hvad man vil gøre, for at
de unge på uddannelsesydelse kan fastholde egen bolig, og om
de kan få hjælp efter § 81 a, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 33 | Spm. er taget tilbage og stillet på
L 223 | 34 | Spm. om, hvilken konsekvens det vil have
at undlade den nye 3-måneders sanktion, både i forhold
til økonomien og til de lediges adfærd, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 35 | Spm. om, hvor mange sanktioner der er
fjernet med lovforslaget, og hvor mange sanktioner der med
lovforslaget er begrænset, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 36 | Spm. om, hvilken konsekvens det vil have,
at kontanthjælpsmodtagere, der får deltidsarbejde,
får samme modregningsregler som mennesker på dagpenge
(time for time) -både beskæftigelsesmæssigt og
økonomisk, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
|