Skriftlig fremsættelse (28. maj
2013)
Beskæftigelsesministeren (Mette
Frederiksen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til Lov om ændring af lov om
aktiv socialpolitik, SU-loven, lov om børnetilskud og
forskudsvis udbetaling af børnebidrag samt forskellige andre
love (Reform af kontanthjælpssystemet, uddannelseshjælp
for unge, aktivitetstillæg, gensidig
forsørgelsespligt mellem samlevende, ændrede
rådighedskrav og sanktioner m.v.)
(Lovforslag nr. L 224)
Det er afgørende for regeringen, at
kontanthjælpssystemet tager udgangspunkt i, at unge skal i
uddannelse, at ressourcestærke mennesker mødes med
klare krav og forventninger, og at udsatte mennesker aldrig
må opgives. Derfor har regeringen indgået en aftale om
en reform af kontanthjælpssystemet med Venstre, Dansk
Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance.
Med reformen afskaffes kontanthjælpen
for unge under 30 år uden uddannelse, og i stedet
indføres en ny ydelse, uddannelseshjælp, på
niveau med SU. De unge, der ikke umiddelbart kan gå i gang
med en uddannelse, vil kunne få et aktivitetstillæg,
så de får samme ydelse som i dag. Alle unge uden
uddannelse får et uddannelsespålæg og en grundig
visitation.
Personer, der er fyldt 30 år, og unge
under 30 år med uddannelse, vil fortsat få
kontanthjælp.
Fremover skal kontanthjælpsmodtagere,
der kan arbejde, arbejde for deres ydelse. De første tre
måneder vil der være fokus på intensiv
jobsøgning, og senest efter tre måneder skal den
enkelte arbejde for sin kontanthjælp fx i en
nytteindsats.
Med reformen tages der samtidig hånd
om personer med komplekse problemer. Udsatte uddannelses- og
kontanthjælpsmodtagere får ret til en koordinerende
sagsbehandler, der skal sikre, at indsatsen hænger sammen
på tværs af de kommunale forvaltninger.
Endelig får samlevende par, hvor
begge er fyldt 25 år, gensidig forsørgelsespligt,
så kontanthjælpssystemet afspejler de moderne
samlivsformer og familiemønstre. I dag er der alene
forsørgelsespligt mellem gifte.
Kontanthjælpsreformen forventes at
medføre, at færre personer fremover vil være
på kontanthjælp, fordi flere kommer i uddannelse eller
arbejde.
Lovforslaget skønnes fuldt indfaset
at medføre direkte offentlige mindreudgifter på cirka
1,4 milliarder kroner. Heraf skønnes mindreudgiften for
kommunerne at udgøre godt cirka 950 millioner kroner, og
mindreudgiften for staten skønnes at udgøre 450
millioner kroner opgjort før indkomstskat og
tilbageløb. Det varige umiddelbare provenu som følge
af lovforslaget udgør fuldt indfaset godt 700 millioner
kroner årligt efter indkomstskat og tilbageløb.
Kontanthjælpsreformen vurderes samlet
set at styrke samfundsøkonomien med godt ½ milliard
kroner i 2014, cirka 1,1 milliarder kroner i 2015, cirka 1 milliard
kroner i 2016, godt 1,1 milliarder kroner i 2017 og godt 1,2
milliarder kroner i 2020.
Som følge af, at forslaget skal have
virkning fra 2014, ønskes forslaget vedtaget inden
sommerferien med henblik på ikrafttræden den 1. januar
2014.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng
med det samtidigt fremsatte lovforslag om ændring af lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om ansvaret for og
styringen af den aktive beskæftigelsesindsats og forskellige
andre love.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til Det Høje Tings velvillige
behandling.