Skriftlig fremsættelse (28. maj
2013)
Beskæftigelsesministeren (Mette
Frederiksen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
uddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deres dagpengeret,
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om ferie
(Forlængelse af uddannelsesordningen for ledige,
målretning af 6 ugers selvvalgt uddannelse m.v.)
(Lovforslag nr. L 228)
Lovforslaget er led i udmøntningen
af dele af Aftale om midlertidig
arbejdsmarkedsydelse indgået mellem regeringen (S, SF
og RV) og Enhedslisten i maj 2013 om forlængelse af den
særlige uddannelsesordning og en ny midlertidig
arbejdsmarkedsydelse, og indeholder følgende elementer:
Det foreslås, at uddannelsesordningen
forlænges med ½ år. Forlængelsen
omfatter:
• Forsikrede
ledige, som har ret til uddannelsesordningen i 1. halvår
2013.
• Forsikrede
ledige, som opbruger retten til dagpenge i 2. halvår
2013.
Personer, der overgår til den
særlige uddannelsesordning i 2. halvår 2013, og som
under ordningen får midlertidigt ordinært arbejde, har
ret til at genindtræde i ordningen inden for
referenceperioden på 12 måneder efter dagpengerettens
udløb eller efter udløbet af den første
periode med særlig uddannelsesydelse.
Det foreslås, at den eksisterende ret
og pligt til uddannelse i uddannelsesordningen suppleres med en
mulighed for, at ledige kan komme i virksomhedsrettede
forløb (løntilskud og virksomhedspraktik).
Det foreslås, at uddannelsesordningen
i øvrigt forbliver uændret.
Det foreslås, at udgifterne til
forlængelse af uddannelsesordningen delvist finansieres
således:
• Ordningen
med 6 ugers selvvalgt uddannelse målrettes ledige med 4
måneders forudgående ledighed. Hvis en person er
påbegyndt et uddannelsesforløb i sin opsigelsesperiode
fra et arbejde, og uddannelsen strækker sig ind i personens
ledighedsperiode, kan personen dog fortsætte med uddannelsen
som selvvalgt uddannelse i op til 6 uger fra første dag i
dagpengeperioden.
• Statens
indtægt forøges med 40 mio. kr. af uhævede
feriepenge samt af afkastet fra Arbejdsmarkedets Feriefonds
kapital.
De samlede økonomiske konsekvenser
af lovforslaget er merudgifter for det offentlige på 368,3
mio. kr. i 2013 og 318,6 mio. kr. i 2014. Heraf forventes statens
udgifter at udgøre henholdsvis 142,3 mio. kr. i 2013 og
122,0 mio. kr. i 2014. De kommunale udgifter forventes at
udgøre 226,0 mio. kr. i 2013 og 196,5 mio. kr. i 2014.
Forslaget er fuldt finansieret ved
målrettede omprioriteringer af en række andre
offentlige udgifter, indtægter, puljer og reserver.
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 1. juli 2013. Der er tale om en helt
ekstraordinær situation, som gør det
påtrængende, at loven stadfæstes straks efter
dens vedtagelse. Det foreslås derfor videre, at loven
stadfæstes straks efter dens vedtagelse.
Lovforslaget er samtidig med
fremsættelsen sendt i høring hos forskellige
organisationer myndigheder mv. med høringsfrist den 4. juni
2013.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.