Fremsat den 11. oktober 2012 af ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri (Mette Gjerskov)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om journal over brug
af plante?beskyttelsesmidler og eftersyn af udstyr til udbringning
af plantebeskyt??telsesmidler i jordbruget
(Behandling af sprøjteoplysninger
m.v.)
§ 1
I lov om journal over brug af
plantebeskyttelsesmidler og eftersyn af udstyr til udbringning af
plante?beskyt-?telses?midler i jordbruget, jf.
lovbekendtgørelse nr. 19 af 8. januar 2010, foretages
følgende ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om behandling af oplysninger om
brug af plantebeskyttelsesmidler i jordbruget«.
2. I
§ 1 indsættes før
stk. 1 som nyt stykke:
»Ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri kan fastsætte de regler og iværksætte de
foranstaltninger, der er nødvendige for at anvende Den
Europæiske Unions forordninger om registrering af oplysninger
om brug af plantebeskyttelsesmidler. Ministeren kan endvidere
fastsætte regler om registrering af oplysninger om anvendelse
af plantebeskyttelsesmidler i jordbruget ud over de oplysninger,
der følger af forordningerne.«
Stk. 1-5 bliver herefter stk. 2-6.
3. § 1,
stk. 1, der bliver stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om, at ejere og brugere af
jordbrugsbedrifter skal indberette oplysninger om anvendelse af
plantebeskyttelsesmidler i jordbruget. Ministeren kan
fastsætte regler om indberetningens udformning og
indhold.«
4. I
§ 1, stk. 2 og 3, der bliver stk. 3 og 4, ændres
»journaler« til: »oplysninger,« og
»stk. 1« ændres til: »stk. 2«.
5. §
2 ophæves.
6. I
§ 3, stk. 1, ændres
»fastsat efter § 1 og § 2« til: »i Den
Europæiske Unions forordninger om registrering af oplysninger
om brug af plantebeskyttelsesmidler og regler fastsat i
medfør af § 1«.
7.
Efter § 3 indsættes:
Ȥ 3
a. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
hos andre offentlige myndigheder indhente de oplysninger, der er
nødvendige for at kontrollere overholdelsen af Den
Europæiske Unions forordninger om registrering af oplysninger
om brug af plantebeskyttelsesmidler og af de regler, der er fastsat
i medfør af § 1. Ministeren kan i forbindelse hermed
foretage sammenstilling og samkøring af oplysninger,
herunder personoplysninger, i kontroløjemed.«
8. I
§ 5, stk. 1, ændres
»§ 1, § 2 og § 3, stk. 2,« til:
»Den Europæiske Unions forordninger om registrering af
oplysninger om brug af plantebeskyttelsesmidler og
overtrædelser af § 3, stk. 2,«.
9. I
§ 5, stk.2, udgår »og
§ 2«.
10. § 5,
stk. 3, ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
11. §
6 affattes således:
»Ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri kan i sager om overtrædelse af Den Europæiske
Unions forordninger om registrering af oplysninger om brug af
plantebeskyttelsesmidler eller af regler, der er fastsat efter
§ 1, tilkendegive, at sagen kan afgøres uden retssag,
hvis den, der har begået overtrædelsen, erklærer
sig skyldig i overtrædelsen og erklærer sig rede til
inden for en nærmere angiven frist at betale en bøde,
som angivet i bødeforelægget. Det er en betingelse for
bødeansvaret, at bødeovertrædelsen kan
tilregnes en eller flere personer, der er tilknyttet
jordbrugsvirksomheden, eller jordbrugsvirksomheden som
sådan.
Stk. 2. Retsplejelovens
regler om krav til indholdet af et anklageskrift og om, at en
sigtet ikke er forpligtet til at udtale sig, finder tilsvarende
anvendelse på bødeforelæg.
Stk. 3. Vedtages
bøden, bortfalder videre forfølgning.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2013, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr. 5,
træder i kraft den 26. november 2016.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| | 1. | Indledning | 2. | Baggrund for lovforslaget | 3. | Lovforslagets hovedindhold | | 3.1. | Gældende ret | | | 3.1.1. | Sprøjteregistre | | | 3.1.2. | Indberetning af
sprøjteoplysninger | | | 3.1.3. | Eftersyn af sprøjteudstyr | | | 3.1.4. | Generelle bestemmelser | | 3.2. | De foreslåede ændringer | | | 3.2.1 | Sprøjteregistre | | | 3.2.2. | Indberetning af
sprøjteoplysninger | | | 3.2.3. | Eftersyn af sprøjteudstyr | | | 3.2.4. | Generelle bestemmelser | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative konsekvenser for
borgere | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema | | |
|
1. Indledning
Lovforslaget fremsættes med henblik
på ændring af lov om journal over brug af
plantebeskyttelsesmidler og eftersyn af udstyr til udbringning af
plantebeskyttelsesmidler i jordbruget, jf. lovbekendtgørelse
nr. 19 af 8. januar 2010 (herefter sprøjtejournalloven).
At sikre det danske grundvand mod nedsivning
af plantebeskyttelsesmidler, også kaldet pesticider, er en
høj prioritet for regeringen. Med lovforslaget sikres det,
at myndighederne kan komme i besiddelse af de oplysninger, der er
nødvendige for at føre en mere målrettet og
effektiv kontrol med landbrugets forbrug af pesticider. Med
lovforslaget sikres desuden, at sprøjtejournalloven via en
række tekniske justeringer bringes i overensstemmelse med ny
EU-lovgivning på pesticidområdet.
Det foreslås for det første at
ændre pligten til at registrere sprøjteoplysninger i
overensstemmelse med EU-kravene samt at fastsætte nationale
krav om registrering af supplerende oplysninger.
For det andet foreslås indsat en generel
hjemmel for ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
til fra andre offentlige myndigheder at indhente oplysninger, der
er nødvendige for kontrol med overholdelsen af relevante
forordninger eller lovgivningen, herunder at foretage
samkøring af oplysninger i kontroløjemed.
Endelig foreslås reglerne om eftersyn af
sprøjteudstyr ophævet.
2. Baggrund for
lovforslaget
Danmark har en lang tradition for at holde et
højt niveau, når det gælder om at beskytte
grundvandet mod plantebeskyttelsesmidler. Baggrunden for dette
lovforslag er overordnet set et ønske om at bidrage
yderligere til dette arbejde.
Danmark har haft regler om registrering af
sprøjteoplysninger og eftersyn af sprøjteudstyr siden
1993. Området har været reguleret via
sprøjtejournalloven, jf. lov nr. 266 af 6. maj 1993 om
journal over brug af plantebeskyttelsesmidler og eftersyn af udstyr
til udbringning af plantebeskyttelsesmidler i jordbruget.
I 2009 indførtes ved lov nr. 1529 af
27. december 2009 en pligt til at indberette visse
sprøjteoplysninger digitalt til Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Oplysningerne skal blandt
andet anvendes til, at Danmark kan indberette statistiske
oplysninger til Kommissionen om landets samlede pesticidforbrug jf.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1185/2009 af 25.
november 2009 om statistik over pesticider.
Med vedtagelsen af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning nr. 1107/2009 af 21. oktober 2009 om
markedsføring af plantebeskyttelsesmidler og om
ophævelse af Rådets direktiv 79/117/EØF og
91/414/EØF (herefter pesticidforordningen) og
implementeringen af dele af Europa- Parlamentets og Rådets
direktiv nr. 2009/128/EF af 21. oktober 2009 om en ramme for
Fællesskabets indsats for en bæredygtig anvendelse af
pesticider (herefter rammedirektivet) er der indført regler,
der erstatter dele af sprøjtejournalloven.
Bestemmelser i sprøjtejournalloven
vedrørende registrering af sprøjteoplysninger skal
derfor justeres i overensstemmelse med pesticidforordningen, og
eftersyn af sprøjteudstyr skal reguleres efter reglerne i
Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 1220 af 15.
december 2011 om syn af sprøjteudstyr, som efter en
årrække erstatter reglerne i
sprøjtejournalloven.
Ved samme lejlighed foreslås ministeren
bemyndiget til dels at fastsætte yderligere bestemmelser om
registrering af sprøjteoplysninger og dels til fra andre
offentlige myndigheder at kunne indhente oplysninger, der er
nødvendige for kontrol med registrering og indberetning af
sprøjteoplysninger.
3. Lovforslagets
hovedindhold
3.1. Gældende ret
Reguleringen af pesticidområdet er delt
mellem Miljøministeriet og Fødevareministeriet.
Miljøministeriet regulerer godkendelse, anvendelse,
håndtering, opbevaring, bortskaffelse af pesticider og
uddannelse af sprøjteførere.
Fødevareministeriet regulerer jordbrugets registrering og
indberetning af sprøjteoplysninger samt frem til 2016
eftersyn af sprøjteudstyr, hvorefter Miljøministeriet
helt overtager reguleringen af sprøjteudstyr.
Kontrollen af reglerne på
pesticidområdet er delt mellem Miljøministeriet og
Fødevareministeriet. Som led i den enstrengede
pesticidkontrol varetager Fødevareministeriet,
NaturErhvervstyrelsen, kontrollen af alle regler på
pesticidområdet hos jordbrugere. Herved sikres det, at
pesticidreglerne kontrolleres samtidig med anden kontrol fra
NaturErhvervs?tyrelsen, således at jordbrugsvirksomhederne
belastes mindst muligt af kontrollen. Herudover varetager
Miljøministeriet, Miljøstyrelsen, kontrollen hos de
øvrige sektorer, hvor der anvendes pesticider.
Med hjemmel i sprøjtejournalloven er
der fastsat krav om, at ejere og brugere af jordbrugsbedrifter skal
føre register, også kaldet sprøjtejournal, over
deres anvendelse af pesticider, at en stor del af disse ejere og
brugere af jordbrugsbedrifter skal indberette visse af de
registrerede sprøjteoplysninger til
Fødevareministeriet, og at udstyr, der anvendes til at
udbringe pesticider, skal gennemgå eftersyn, jf.
bekendtgørelse nr. 929 af 16. juli 2010 om
sprøjtejournaler og eftersyn af sprøjteudstyr i
jordbruget.
3.1.1.
Sprøjteregistre
Med lov nr. 266 af 6. maj 1993 om journal over
brug af plantebeskyttelsesmidler og eftersyn af udstyr til
udbringning af plantebeskyttelsesmidler indførtes der som
led i handlingsplanen for en bæredygtig udvikling i
landbruget i Danmark en pligt til at føre journal over
anvendelse af plantebeskyttelsesmidler. Registreringspligten har
omfattet ejere og brugere af gartnerier, planteskoler,
frugtplantager m.v. samt ejere og brugere af øvrige
jordbrugsvirksomheder med et samlet dyrket areal på 10 ha
eller derover.
Ved jordbrug forstås normalt både
landbrug og skovbrug, men jordbrug, der udelukkende har skov, har
efter den hidtidige praksis ikke været omfattet af
Fødevareministeriets kontrol af reglerne.
Efter regler fastsat i medfør af
sprøjtejournalloven skal registreringen af
pesticidanvendelsen føres løbende og indeholde
oplysninger om identifikation af marken/arealet, marken/arealets
størrelse, den dyrkede afgrøde/kultur, det anvendte
middel, dosering, dato for anvendelse og ejers eller brugers
CVR-nr., jf. § 2 i bekendtgørelse nr. 929 af 16. juli
2010 om sprøjtejournaler og eftersyn af sprøjteudstyr
i jordbruget.
Registreringen af sprøjteoplysninger
skal være tilgængelig hos virksomheden, og det
kontrolleres på stikprøvebasis, hvorvidt ejere og
brugere af jordbrugsbedrifter har udarbejdet den krævede
registrering. I forbindelse med Fødevareministeriets
kontrolbesøg tjekkes det, om bedrifterne registrerer deres
sprøjteoplysninger efter forskrifterne.
Efter pesticidforordningens artikel 67 har
professionelle brugere af pesticider, og dermed også
jordbrugere, pligt til at føre register over anvendte
pesticider. Da forordninger gælder direkte i medlemslandene
og har forrang frem for national ret, reguleres registrering af
sprøjteoplysninger således ikke længere efter
sprøjtejournalloven, men efter artikel 67 i
pesticidforordningen.
Ifølge pesticidforordningens artikel 67
er alle 'professionelle brugere' omfattet af pligten til at
føre sprøjteregistre. 'Professionel bruger' defineres
i pesticidforordningen som enhver person, der anvender pesticider i
forbindelse med sine erhvervsmæssige aktiviteter. Inden for
Fødevareministeriets område forstås
professionelle brugere som ejere og brugere af
jordbrugsvirksomheder med en årlig momspligtig
omsætning på 50.000 kr. eller derover, idet
virksomheder med en årlig omsætning på under
50.000 kr. ikke anses som professionelle, men som hobbybrug. Der er
således ikke længere en arealgrænse på 10
ha for, hvilke jordbrugsvirksomheder der er forpligtet til at
føre register over anvendte sprøjtemidler, og
gartnerier, planteskoler, frugtplantager m.v. med en
omsætning på under 50.000 kr. skal ikke længere
registrere deres sprøjteoplysninger.
Omsætningsgrænsen på 50.000.
kr. kendes også fra lov om jordbrugets anvendelse af
gødning og om plantedække, jf.
lovbekendtgørelse nr. 415 af 3. maj 2011, hvor den er et af
de elementer, der er afgørende for, om en
jordbrugsvirksomhed er pligtig til at lade sig registrere i
Register for Gødningsregnskab og til at aflægge
gødningsregnskab.
Efter artikel 67 skal registrene omfatte
oplysninger om plantebeskyttelsesmidlets navn, tidspunkt og dosis
for anvendelsen samt areal og afgrøde, som
plantebeskyttelsesmidlet blev anvendt på. Oplysningerne skal
efter anmodning stilles til rådighed for den kompetente
myndighed, som på baggrund af anmodning kan stille
oplysningerne til rådighed for tredjepart fx en nabo.
3.1.2. Indberetning af
sprøjteoplysninger
Ved lov nr. 1529 af 27. december 2009 om
ændring af lov om journal over brug af
plantebeskyttelsesmidler og eftersyn af udstyr til udbringning af
plantebeskyttelsesmidler i jordbruget blev der indført krav
om, at en række af de sprøjteoplysninger, der
registreres af jordbrugere, skal indberettes til
Fødevareministeriet.
Indberetningspligten gælder for ejere og
brugere af gartnerier, frugtplantager og planteskoler m.v. med en
årlig momspligtig omsætning på over 50.000 kr. og
for øvrige jordbrugsvirksomheder med et samlet dyrket areal
på 10 ha eller derover. Indberetningen skal ske elektronisk
dog gælder, at bedrifter under 25 ha i en overgangsperiode
kan indsende deres indberetning på papir. Der vurderes pt. at
være omkring 28.000 virksomheder, som har pligt til at
indberette deres sprøjteoplysninger.
Følgende oplysninger skal indberettes:
ejers eller brugers CVR-nr., hvorvidt der er anvendt pesticider
på det dyrkede areal samt det samlede forbrug af pesticider
opgjort på afgrødeniveau for hvert anvendt pesticid,
jf. § 3 i bekendtgørelse nr. 929 af 16. juli 2010 om
sprøjtejournaler og eftersyn af sprøjteudstyr i
jordbruget. Den første indberetning af
sprøjteoplysninger skete i foråret 2012.
3.1.3. Eftersyn af
sprøjteudstyr
Ifølge sprøjtejournalloven skal
udstyr, der anvendes til at udbringe pesticider, gennemgå et
eftersyn. Reglerne gælder for ejere og brugere af
jordbrugsbedrifter på 10 ha og derover samt for alle
væksthusgartnerier, planteskoler mv. uanset størrelse,
jf. § 1 i bekendtgørelse nr. 929 af 16. juli 2010 om
sprøjtejournaler og eftersyn af sprøjteudstyr i
jordbruget.
Med Miljøministeriets
bekendtgørelse nr. 1220 af 15. december 2011 om syn af
sprøjter er dele af rammedirektivet og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/123/EF af 12.
december 2006 om tjenesteydelser i det indre marked blevet
implementeret i dansk lovgivning.
Ifølge § 4 i
Miljøministeriets bekendtgørelse skal alt
sprøjteudstyr i professionel brug frem mod 26. november 2016
synes af en godkendt synsvirksomhed. Professionel brug defineres i
bekendtgørelsen som brug af sprøjteudstyr af enhver
person, der anvender pesticider i forbindelse med
erhvervsmæssige aktiviteter, herunder
sprøjteførere, teknikere, arbejdsgivere og
selvstændige i landbrugssektoren og andre sektorer.
På nuværende tidspunkt er eftersyn
af sprøjteudstyr derfor reguleret efter både
Miljøministeriets og Fødevareministeriets
lovgivning.
3.1.4. Generelle
bestemmelser
Fødevareministeriet har efter de
gældende regler i forvaltningsloven og lov om behandling af
personoplysninger mulighed for at indhente oplysninger hos andre
offentlige myndigheder i kontroløjemed i enkeltstående
tilfælde. Derudover har Fødevareministeriet med
hjemmel i § 51 i lov om kemiske stoffer og produkter, jf.
lovbekendtgørelse nr. 878 af 26. juni 2010 med senere
ændringer mulighed for at indhente og sammenkøre
oplysninger fra Miljøministeriet til brug for den
enstrengede pesticidkontrol. Derimod har Fødevareministeriet
ikke uden udtrykkelig lovhjemmel mulighed for at foretage en
systematisk sammenstilling og samkøring af oplysninger, der
er indhentet hos andre offentlige myndigheder end
Miljøministeriet, med oplysninger, der findes i ministeriets
egne IT-systemer.
3.2. De foreslåede
ændringer
3.2.1.
Sprøjteregistre
Med lovforslaget foreslås det, at
fødevareministeren bemyndiges til at fastsætte regler
og iværksætte foranstaltninger, der er
nødvendige for at anvende og administrere Den
Europæiske Unions forordninger om registrering af oplysninger
om brug af plantebeskyttelsesmidler.
Det er i første omgang hensigten at
anvende bemyndigelsen til at fastsætte regler, der gør
det muligt at administrere pesticidforordningens artikel 67.
Der vil f.eks. blive fastsat regler om, at
CVR-nr. og mark-nr. - som i lighed med gældende nationale
regler - skal indgå i sprøjteregistrene for at kunne
identificere den professionelle bruger og det sprøjtede
areal. Derved fastholdes det hidtidige detaljeringsniveau i
registreringen af sprøjteoplysninger.
Derudover foreslås en bemyndigelse til,
at fødevareministeren kan stille særskilte nationale
krav til, hvilke oplysninger jordbruger skal registrere. Det er
hensigten bl.a. at anvende denne bemyndigelse til at
fastsætte krav om, at jordbruger registrerer oplysninger om
navnet på den, der har udført sprøjtningen, og
hvilken sprøjte der er blevet anvendt ved
sprøjtningen. Disse oplysninger skal anvendes til kontrol
uden for forordningens anvendelsesområde som led i kontrollen
af henholdsvis dokumentation for sprøjteuddannelse
(sprøjtecertifikater og sprøjtebeviser) og
sprøjteudstyr.
At stille krav om, at jordbrugere skal
registrere navn på sprøjtefører, og hvilken
sprøjte der er blevet anvendt, vil dels lette
Fødevareministeriets kontrol og dels bidrage til at sikre,
at det er de rette personer og sprøjter, der kontrolleres.
Som led i den almindelige pesticidkontrol kontrollerer
Fødevareministeriet, hvorvidt den person, der
sprøjter, har dokumentation for sprøjteuddannelse.
På fx gartnerier og også på en del
landbrugsbedrifter er det ikke kun én person, men en
række personer, der varetager sprøjtningen. Navnet
på disse personer er væsentligt at have, når
det skal kontrolleres, om disse personer har gyldig og
opdateret dokumentation for sprøjteuddannelse, jf.
bekendtgørelse nr. 557 af 9. juni 2009 om undervisning og
anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer m.v. for
erhvervsmæssige brugere af plantebeskyttelsesmidler.
At skulle registrere oplysningerne på
sprøjtefører vil også virke som en
påmindelse for jordbrugeren om, at hans medarbejdere skal
sørge for at få opdateret deres dokumentation for
sprøjteuddannelse.
Kravet om, at jordbrugerne skal registrere en
identifikation af sprøjten, skal ses i lyset af, at der med
Miljøministeriets regler er indført krav om, at alle
sprøjter i professionel brug skal synes. Da det alene er
sprøjter i professionel brug, der skal synes, kan der
stå sprøjteudstyr hos jordbruger, der ikke er synet,
fordi jordbruger ikke anvender det. Ved et kontrolbesøg kan
det være vanskeligt for kontrolløren at vurdere,
hvorvidt en sprøjte anvendes eller ej. Hvis jordbruger har
registreret, hvilke sprøjter der er anvendt ved
sprøjtningerne, kan kontrolløren begrænse sin
kontrol til, hvorvidt disse sprøjter er synet, og skal ikke
forholde sig til øvrige sprøjter, der måtte
være på bedriften.
Regeringen vil i 2012 udarbejde en ny
pesticidstrategi og i den forbindelse indarbejde en ny supplerende
indikator for pesticidbelastningen
(pesticidbelastningsindikatoren), som kan måle effekten af
den nye pesticidafgift. Til brug for udviklingen af
pesticidbelastningsindikatoren kan det blive nødvendigt at
fastsætte krav om registrering af yderligere
sprøjteoplysninger.
3.2.2. Indberetning af
sprøjteoplysninger
Der foreslås ingen ændringer
på dette område.
3.2.3. Eftersyn af
sprøjteudstyr
Da Miljøministeriet har indført
regler om syn af sprøjteudstyr ved bekendtgørelse nr.
1220 af 15. december 2011 om syn af sprøjteudstyr,
foreslås det at ophæve sprøjtejournallovens
bestemmelser om eftersyn af sprøjteudstyr, når
Miljøministeriets synsordning er fuldt ud indfaset den 26.
november 2016.
I perioden frem til 26. november 2016 vil
Fødevareministeriet fortsat føre kontrol med
pesticidudbringningsudstyr efter reglerne i
sprøjtejournalloven.
Fra den 26. november 2016 vil
Fødevareministeriet føre kontrol med
pesticidudbringningsudstyr efter Miljøministeriets regler
hos jordbrugerne. Tilsynet vil bestå i at kontrollere, at
ejeren eller brugeren af det sprøjteudstyr, der anvendes,
har et certifikat, der godtgør, at udstyret er synet efter
Miljøministeriets regler.
Når Miljøministeriets synsordning
er fuldt ud indfaset, vil der ikke længere være behov
for, at Fødevareministeriet ligeledes efterser
sprøjteudstyret efter sprøjtejournalloven.
3.2.4. Generelle
bestemmelser
Det foreslås, at
fødevareministeren bemyndiges til i kontroløjemed at
kunne indhente oplysninger indberettet til andre offentlige
myndigheder og herunder foretage sammenstilling og samkøring
af oplysningerne. Forslaget åbner mulighed for yderligere
fælles brug af data med henblik på en mere effektiv og
for myndighederne administrativt mindre bebyrdende
tilrettelæggelse og gennemførelse af kontrollen.
Ved at opnå hjemmel til at
sammenkøre oplysninger, der er indhentet hos andre
myndigheder, kan Fødevareministeriet langt bedre
målrette sit tilsyn. Der er kontrolmæssigt behov for
gennem sammenstilling og samkøring af oplysninger at kunne
se sammenhænge og mønstre, som ellers ikke ville
være synlige.
Fødevareministeriet vil i forbindelse
med administration af den foreslåede bestemmelse skulle
iagttage de procedurer omkring samkøring og sammenstilling
af personoplysninger, der følger af lov om behandling af
personoplysninger.
Med denne bestemmelse bliver det muligt for
Fødevareministeriet at foretage kontrol med udgangspunkt i
indberetninger fra sælger og dem, der anvender
sprøjtemidlerne, således at de indberettede
sprøjteoplysninger kan verificeres.
Fødevareministeriet ønsker
umiddelbart at anvende bestemmelsen til at indhente oplysninger fra
to registre hos SKAT, hvor det er muligt at få oplyst, om
landmænd og andre virksomheder har haft
grænseoverskridende handel med pesticider. Det handler om
følgende registre:
- Toldsystemet
(SKAT's eget system, hvor import fra 3. lande bliver registreret
på basis af importangivelser)
- Momssystemet
(SKAT's eget system, hvor momsregistrerede virksomheder periodevis
indsender oplysninger om deres købs- og salgsmoms samt
erhvervelser i udlandet.
Derudover vil Fødevareministeriet
undersøge mulighederne for at samkøre indhentede
oplysninger fra VIES registret, som er et EU baseret system, hvor
sælgerne i de enkelte EU-lande skal indberette oplysninger om
købere og den samlede købssum per periode. Disse
oplysninger kan sammenstilles med de oplysninger, jordbruger har
indberettet til Natu?rErhvervstyrelsen om, hvilke pesticider der er
anvendt på jordbrugers bedrift. En sådan sammenstilling
vil øge mulighederne for at finde eventuelle
uregelmæssigheder i indberetningerne og dermed
tydeliggøre, om der er bestemte jordbrugere, som det vil
være hensigtsmæssigt at udtage til kontrol.
Det fremgår af forslagets § 2, at
loven træder i kraft den 1. januar 2013. Det er hensigten at
fastsætte reglerne om pligten til at registrere yderligere
sprøjteoplysninger således, at den vil omfatte
planperioden 1. august 2013-31. juli 2014 og derefter samme periode
i de efterfølgende år. De nærmere bestemmelser
om registrering af sprøjteoplysninger og fristerne herfor
vil blive fastsat i bekendtgørelsesform.
Reglerne om eftersyn af sprøjteudstyr i
lovens § 2 vil først blive ophævet med virkning
fra den 26. november 2016, hvor Miljøministeriets regler om
syn af sprøjteudstyr er fuldt indfaset.
Der vil inden lovens ikrafttræden blive
udarbejdet en kommunikationsplan, således at det på
bedst mulig måde sikres, at erhvervet modtager den relevante
information om loven og om den bekendtgørelse, hvori
ændringerne udmøntes første gang.
Kommunikationsplanen vil blive drøftet med
repræsentanter for interessenterne.
Der vil i forbindelse med
tilrettelæggelsen af kommunikationen blive lagt vægt
på, at erhvervets organisationer informeres direkte.
Herudover vil der blive informeret via ministeriets hjemmeside og
med nyhedsmail direkte til de interessenter, der har tilmeldt sig
NaturErhvervstyrelsens nyhedsmails.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Registrering af ekstra oplysninger i
sprøjtejournalen vil give Fødevareministeriet
mulighed for at tilrettelægge en mere effektiv kontrol.
Tilrettelæggelsen af denne kontrol samt opdatering af den
elektroniske sprøjtejournal vil medføre omkostninger
for det offentlige, men samlet er vurderingen, at de udgifter, der
er forbundet med en omlægning af kontrollen, vil blive
opvejet af de besparelser, der forventes ved en mere effektiv
kontrol.
Ligeledes forventes det, at de ekstra
administrative omkostninger, der måtte komme ved at
samkøre data med andre myndigheder, vil blive opvejet af
besparelserne ved den mere målrettede og effektive kontrol,
man vil kunne tilrettelægge på baggrund af
samkøring af data.
Når sprøjteudstyr senest i 2016
efter Miljøministeriets regler skal være synstestet,
vil den kontrol, Fødevareministeriet skal lave, blive
nemmere og derfor mindre omkostningsfuld.
Samlet er vurderingen, at de udgifter, der er
forbundet med lovforslaget på sigt vil blive opvejet af de
besparelser, der forventes ved en mere effektiv kontrol.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Det vurderes, at de ekstra oplysninger, der
skal registreres, ikke vil påføre jordbrugerne
væsentlige nye administrative byrder og dermed heller ikke
væsentlige meromkostninger, idet det fremadrettet sikres, at
sprøjteoplysningerne er nemme at registrere i den
elektroniske sprøjtejournal.
Muligheden for at samkøre data med
andre myndigheder forventes ikke at medføre omkostninger for
erhvervet.
6. Administrative konsekvenser
for borgere
Lovforslaget og dets udmøntning vil ikke have
administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Jordbrugers registrering af oplysninger om, hvilket
sprøjteudstyr der er anvendt, og hvem der har
sprøjtet, vil bidrage til en mere målrettet kontrol
samt øge jordbrugers opmærksomhed på, at
sprøjteudstyret skal synes, og sprøjtecertifikaterne
være i orden. Det forventes at have en positiv effekt
på pesticidforbruget, idet man ved velfungerende
sprøjteudstyr og sprøjtning efter forskrifterne
nedbringer pesticidforbruget.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har blandt andet til formål
at fastsætte supplerende regler, der gør det muligt at
administrere og kontrollere overholdelsen af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning nr. 1107/2009 af 21. oktober 2009 om
markedsføring af plantebeskyttelsesmidler og om
ophævelse af Rådets direktiv 79/117/EØF og
91/414/EØF (pesticidforordningen) for så vidt
angår kravene til jordbrugere om at registrere
sprøjteoplysninger.
For så vidt bemyndigelsen til
fødevareministeren til at fastsætte yderligere
nationale krav om registrering af sprøjt?efører og
anvendt sprøjte, er der tale om krav, der ligger ud over
formålet og anvendelsesområdet for
pesticidforordningen.
9. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Udkast til lovforslag har været sendt i høring hos
Advokatsamfundet, Agropro, Brancheforeningen for Biogas,
Brancheudvalget for Frø, DAKOFO, Danbio, Danmarks
Landboungdom, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk
Naturfredningsforening, Dansk Energi, Dansk Erhvervsfrugtavl, Dansk
Gartneri, DI, Dansk Juletræsdyrkerforening, Dansk
Pelsdy?ravlerforening, Dansk Planteværn, Dansk Skovforening,
Danske Regioner, Dansk Svineproduktion, Danske Svineproducenter,
DANVA, DataLogisk, Datatilsynet, DLF-Trifolium A/S, Det danske
Fjerkræråd, Landsforeningen for Bæredygtig
Landbrug, Foreningen af danske handelsmøller, Foreningen af
Vandværker i Danmark, Frie Bønder-Levende Land,
Frøsektionen, Garta, Green Farm Energy a/s, Greenpeace,
Hedeselskabet, Ingeniørforeningen IDA, Kommunernes
Landsforening, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen af
danske Mælkeproducenter, Landforeningen Dansk Fåreavl,
Landsforeningen Danske Maskinstationer, Landsforeningen for
Gylleramte, Miljøklagenævnet, Naturklagenævnet,
Noah, Plankat, Sammenslutningen af Danske Småøer,
Skovdyrkerforeningerne, Verdensnaturfonden, Videnscentret for
landbrug og Økologisk Landsforening.
| 10. Sammenfattende
skema | | | Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommune og regioner | Mulighed for mere målrettet kontrol,
der kan medføre besparelser i forhold til nuværende
udgifter til kontrol. | Tilrettelæggelsen af en mere
målrettet kontrol samt tilpasning af den elektroniske
sprøjtejournal vurderes at kræve udgifter svarende til
de besparelser, der forventes at være resultatet af en mere
effektiv kontrol. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Potentielt en mere effektiv
kontrolprocedure. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | De administrative konsekvenser for
erhvervet vurderes at være minimale, fordi den elektroniske
indberetningsløsning vil blive opdateret, så det
fortsat er nemt at registrere. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Forbedret viden om forbruget af pesticider
som basis for at kunne iværksætte mere målrettet
kontrol. Nedsat pesticidforbrug. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Hjemmel til at fastsætte supplerende
regler, der gør det muligt at administrere og kontrollere
overholdelsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
1107/2009 af 21. oktober 2009 om markedsføring af
plantebeskyttelsesmidler og om ophævelse af Rådets
direktiv 79/117/EØF og 91/4147EØF
(pesticidforordningen) for så vidt angår kravene til
jordbrugere om at registrere sprøjteoplysninger. | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Den gældende lovs
bemyndigelsesbestemmelse til at fastsætte regler om
sprøjtejournaler foreslås erstattet af bemyndigelser
til at fastsætte regler om registrering og indberetning af
sprøjteoplysninger. Ligeledes foreslås reglerne om
eftersyn af sprøjteudstyr ophævet. Som følge
heraf foreslås lovens titel ændret, så den svarer
til det anvendelsesområde, der foreslås i
lovforslaget.
Til nr. 2
En jordbrugers pligt til at føre
register over de plantebeskyttelsesmidler, den
pågældende har anvendt, har tidligere været
nationalt fastsat ved bekendtgørelse nr. 929 af 16. juli
2010 om sprøjtejournaler og eftersyn af sprøjteudstyr
med hjemmel i § 1 i sprøjtejournalloven.
Denne registreringspligt er nu reguleret i
artikel 67 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1107/2009 om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler
(pesticidforordningen).
Det foreslås derfor, at
fødevareministeren får hjemmel til at fastsætte
regler og iværksætte foranstaltninger, der er
nødvendige for at anvende forordninger om oplysninger om
anvendelsen af plantebeskyttelsesmidler i jordbruget.
Forordninger er umiddelbart gældende i
medlemsstaterne. Det kan dog være nødvendigt eller
hensigtsmæssigt at udstede nationale regler til nærmere
udmøntning af en forordnings bestemmelser, f.eks. hvis
forordningen giver medlemsstaterne adgang til at vælge mellem
flere angivne løsninger. Der kan desuden være tale om
udstedelse af regler af mere administrativ art, f.eks. om
administrerende myndighed, ansøgningsprocedurer, kontrol,
tilsyn mv.
Bestemmelsen vil blive anvendt til at
fastsætte regler af mere administrativ karakter for
jordbrugere med henblik på anvendelsen af
pesticidforordningen. I forordningens artikel 67 fastsættes
blandt andet en pligt for professionelle brugere af
plantebeskyttelsesmidler til i mindst tre år at føre
registre over de plantebeskyttelsesmidler, de anvender, omfattende
oplysninger om plantebeskyttelsesmidlets navn, tidspunkt og dosis
for anvendelsen samt areal og afgrøde, som
plantebeskyttelsesmidlet har været anvendt på.
Oplysningerne skal stilles til rådighed for de kompetente
myndigheder - også hvis tredjepart fx en nabo eller en anden
interesseret lokal borger anmoder herom. Inden for
Fødevareministeriets område forstås
professionelle brugere som ejere og brugere af
jordbrugsvirksomheder med en årlig momspligtig
omsætning på 50.000 kr. eller derover, idet
virksomheder med en årlig omsætning på under
50.000 kr. ikke anses som professionelle, men som hobbybrug.
For at kunne administrere og kontrollere
overholdelsen af artikel 67 i forordningen er der behov for at
fastsætte nærmere regler om registreringens indhold,
bl.a. om registrering af CVR-nr., mark-nr., og kontrollen heraf. De
jordbrugere, der tidligere har været omfattet af de nationale
regler om at føre sprøjtejournal, har allerede
været forpligtet til at registrere disse oplysninger.
Hvis der sker væsentlige
indholdsmæssige ændringer af den EU-retlige regulering
af registrering af oplysninger om brug af plantebeskyttelsesmidler,
vil bemyndigelsesbestemmelsen og dens udmøntning blive
forelagt Folketinget på ny.
Derudover foreslås en hjemmel til, at
ministeren kan fastsætte regler om registrering af
oplysninger, der ikke kræves registreret efter
forordningerne, men som det er hensigtsmæssigt at registrere
i forbindelse med kontrollen af andre regelsæt ud fra et
nationalt ønske om at begrænse brugen af
plantebeskyttelsesmidler. Det vil blandt andet dreje sig om
oplysninger om nummeret på den sprøjte, der er
anvendt, og hvem der har udført sprøjtningen. Derved
vil det være muligt at kontrollere, om den sprøjte,
der er anvendt, er blevet synet efter Miljøministeriets
bekendtgørelse om syn af sprøjteudstyr, og om den
person, der har udført sprøjtningen, har den
nødvendige dokumentation for sprøjteuddannelse. Ved
at skulle registrere oplysningerne er det endvidere formodningen,
at jordbrugerens bevidsthed om reglerne vil blive skærpet og
forbruget af plantebeskyttelsesmidler begrænset.
Regeringen vil i 2012 udarbejde en ny
pesticidstrategi og i den forbindelse indarbejde en ny supplerende
indikator for pesticidbelastningen
(pesticidbelastningsindikatoren), som kan måle effekten af
den nye pesticidafgift. Til brug for udviklingen af
pesticidbelastningsindikatoren kan det blive nødvendigt at
fastsætte krav om registrering af yderligere
sprøjteoplysninger.
Kontrol med anvendelsen af
plantebeskyttelsesmidler hos professionelle brugere, der ikke er
jordbrugere, hører under miljøministerens ressort.
Ved jordbrug forstås normalt både landbrug og skovbrug,
men jordbrug, der kun har skov, har efter den hidtidige praksis
ikke været omfattet af Fødevareministeriets kontrol af
reglerne. Det er hensigten, at de foreslåede bemyndigelser
fremover vil blive udmøntet således, at alle
jordbrugsvirksomheder, også skovbrug, vil være
omfattet.
Til nr. 3
Med den foreslåede § 1, stk. 2,
videreføres bemyndigelsen til, at fødevareministeren
kan fastsætte regler om, at ejere og brugere af
jordbrugsbedrifter skal indberette oplysninger om anvendelsen af
plantebeskyttelsesmidler.
Kredsen af jordbrugsvirksomheder, der i dag
efter bekendtgørelse nr. 929 af 16. juli 2010 om
sprøjtejournaler og eftersyn af sprøjteudstyr i
jordbruget har pligt til at indberette sprøjteoplysninger,
omfatter jordbrugsvirksomheder med et samlet dyrket areal på
10 ha eller derover og alle gartnerier, planteskoler og
frugtplantager mv., der har en årlig mom?spligtig
omsætning på 50.000 kr. eller derover. Selvom skovbrug
normalt betragtes som omfattet af begrebet jordbrugsvirksomheder,
har skovbrug formelt ikke været omfattet af reglerne indtil
nu. Det vil de være fremadrettet.
Til nr. 4
Det foreslås præciseret, at
fødevareministerens hjemmel til at fastsætte regler om
pligten til at indberette s?p?r?ø?j??t?eo??p?lysninger
digitalt og myndighedernes muligheder for at kommunikere digitalt
alene vedrører sprøjteoplysninger og ikke
sprøjtejournalen. Indretningspligten er i dag nærmere
reguleret i bekendtgørelse nr. 929 af 16. juli 2010 om
sprøjt?ejournaler og eftersyn af sprøjteudstyr i
jordbruget.
Som hidtil vil jordbrugsvirksomheder, hvor det
dyrkede areal er under 25 ha, først være forpligtet
til at indberette oplysningerne digitalt efter den 1. januar 2015.
Virksomheder, der erhvervsmæssigt driver deres virksomhed som
gartneri, planteskole, frugtplantager m.v., og som har en
årlig mom?spligtig omsætning på 50.000 kr. eller
derover, vil fortsat ikke være omfattet af
overgangsordningen. De vil derfor skulle indberette
sprøjteoplysningerne digitalt.
Til nr. 5
Det foreslås, at hjemlen til at
fastsætte regler om eftersyn af sprøjteudstyr
ophæves. Hjemlen har været anvendt til at udstede
bekendtgørelse nr. 929 af 16. juli 2010 om
sprøjtejournaler og eftersyn af sprøjteudstyr i
jordbruget, hvorefter Plantedirektoratet, nu NaturErhvervstyrelsen,
kan efterse udstyr, der anvendes til at udbringe
plantebeskyttelsesmidler i jordbruget.
Med hjemmel i bl.a. lov om
miljøbeskyttelse har miljøministeren udstedt
bekendtgørelse nr. 1220 af 15. december 2011 om syn af
sprøjteudstyr. Ved bekendtgørelsen gennemføres
en del af rammedirektivet og dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2006/123/EF af 12. december 2006 om
tjenesteydelser i det indre marked. Ved bekendtgørelsen
indføres et obligatorisk syn af sprøjteudstyr til
professionelt brug. Ejeren af sprøjteudstyret er ansvarlig
for, at professionel udbringning af pesticider kun sker ved
hjælp af sprøjteudstyr, der er godkendt ved syn af en
godkendt synsvirksomhed. Det er NaturErhvervstyrelsen, der
fører tilsyn med, at reglerne om syn af sprøjteudstyr
overholdes i jordbruget. Tilsynet består i at tjekke, om
jordbrugeren kan fremvise et certifikat, der godtgør, at
anvendt sprøjteudstyr er godkendt ved syn.
Når reglerne om obligatorisk syn af
sprøjteudstyr er fuldt indfaset den 26. november 2016, er
der ikke længere behov for, at NaturErhvervstyrelsen efterser
sprøjteudstyr i jordbruget, idet udstyret herefter synes af
de godkendte synsvirksomheder. Indtil den obligatoriske synsordning
er fuldt indfaset den 26. november 2016, foretager
NaturErhvervstyrelsen eftersyn efter sprøjtejournallovens
regler.
Til nr. 6
Fødevareministerens ret til adgang til
offentlig og privat ejendom uden retskendelse, hvis det er
nødvendigt af hensyn til kontrollen af regler fastsat efter
loven, foreslås udvidet til også at omfatte regler
fastsat i pesticidforordningen.
Udvidelsen er af rent teknisk karakter, idet
der allerede i dag er adgang til offentlig og privat ejendom med
henblik på kontrol af regler fastsat i medfør af
loven. Da pligten til at registrere sprøjteoplysninger
fremover vil være reguleret af pesticidforordningens artikel
67, er der behov for at give en tilsvarende adgang ved kontrol af
forordningens regler.
Adgangen til privat ejendom omfatter alene
tilfælde, hvor det skal kontrolleres, om
jordbrugsvirksomheden har registreret sine oplysninger korrekt. Da
der ikke er formkrav til, hvordan registreringen skal ske eller
opbevares, er det ikke muligt at angive, hvor på
jordbrugsvirksomheden kontrollen skal udføres.
Jordbrugsvirksomheden kan undgå at give adgang til den
private ejendom ved at stille de registrerede oplysninger til
rådighed.
Til nr. 7
Med forslaget til § 3 a skabes der
hjemmel til, at Fødevareministeriet i kontroløjemed
kan indhente oplysninger fra andre offentlige myndigheder. Der kan
herunder ske sammenstilling og samkøring af oplysninger,
herunder personoplysninger.
Bestemmelsen svarer til § 86 i lov
om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 879 af
26. juni 2010, og § 51 i kemikalieloven.
Fødevareministeriet har efter de
gældende regler i forvaltningsloven og lov om behandling af
personoplysninger mulighed for at indhente oplysninger hos andre
offentlige myndigheder i kontroløjemed i enkeltstående
tilfælde. Derimod har ministeriet ikke uden udtrykkelig
lovhjemmel mulighed for at foretage en systematisk sammenstilling
og samkøring af de oplysninger, der er indhentet hos andre
offentlige myndigheder, med de oplysninger, der findes i
myndighedernes egne IT-systemer.
Der er således med forslaget tale om en
udvidelse af den bestående adgang til indhentning og
behandling af oplysninger, som findes hos andre offentlige
myndigheder. Baggrunden for forslaget er et ønske om at
udvide og forbedre mulighederne for kontrol med overholdelse af
reglerne. Der er kontrolmæssigt behov for gennem
sammenstilling og samkøring af oplysninger at kunne se
sammenhænge og mønstre, som ellers ikke ville
være synlige. Der vil blandt andet være tale om
udvekslinger og samkøring af oplysninger fra SKAT om import
af pesticider med oplysninger om plantebeskyttelsesmidler anvendt
på angivne afgrøder koblet med CVR-nr. for
virksomheden. Selvom Fødevareministeriet ved det konkrete
tilsyn har mulighed for at indhente oplysninger fra andre
myndigheder ifølge reglerne i forvaltningsloven og har
mulighed for at indhente oplysninger fra Miljøministeriet
med hjemmel i miljøbeskyttelsesloven og kemikalieloven, er
det hensigtsmæssigt med en bredere hjemmel til at anvende
indhentede registeroplysninger.
Ved at opnå hjemmel til at
samkøre oplysninger, indhentet hos andre myndigheder, kan
Fødevareministeriet langt bedre målrette tilsynet til
virksomheder, hvor importen eller forbruget af pesticider er
særligt stort, eller hvor der er umiddelbart uforklarlige
forskelle mellem oplysningerne om køb eller import af
pesticider og oplysninger om anvendelsen heraf. Derved kan
rigtigheden af de indberettede sprø?j?t?eo??p?l?ys?ninger
lettere verificeres.
Det forudsættes, at administrationen
tilrettelægges således, at de virksomheder, der
berøres af kontrollen, i almindelighed gøres
opmærksom på Fødevareministeriets adgang til at
foretage samkøring i kontroløjemed, inden kontrollen
iværksættes.
Administrationen vil blive tilrettelagt
således, at de virksomheder, der berøres af en
kontrolordning, gøres opmærksom på myndighedens
adgang til at foretage samkøring i kontroløjemed,
inden kontrollen iværksættes, og at samkøringen
så vidt muligt kun finder sted, hvis de personer, der
omfattes af kontrollen, har fået meddelelse om
kontrolordningen, inden de afgiver oplysninger til myndigheden.
Fødevareministeriet vil i forbindelse
med administration af den foreslåede bestemmelse skulle
iagttage de procedurer omkring samkøring og sammenstilling
af personoplysninger, der følger af lov om behandling af
personoplysninger. I den forbindelse vil Fødevareministeriet
bl.a. skulle anmelde behandlingen til Datatilsynet, ligesom
tilsynets udtalelse skal indhentes, inden behandlingen
iværksættes.
Yderligere vil reglerne om datasikkerhed og
reglerne i sikkerhedsbekendtgørelsen blive iagttaget. Efter
disse regler må alene autoriserede personer have adgang til
de pers?o?no??p?l?ysninger, der behandles, og der må alene
gives adgang til oplysninger, som er omfattet af den kontrollerende
myndigheds sagsområde.
Til nr. 8-10
Der er tale om en ajourføring af lovens
straffebestemmelse, hvorefter der kan fastsættes
bødestraf, hvis lovens regler eller regler fastsat i
medfør af loven ikke overholdes. De foreslåede
ændringer er en konsekvens af, at reglerne om registrering af
sprøjteoplysninger er reguleret af pesticidforordningen, og
at reglerne om eftersyn af sprøjteudstyr foreslås
ophævet.
Til nr. 11
Det foreslås, at den nuværende hjemmel til, at
fødevareministeren administrativt kan meddele
bødeforelæg for overtrædelser af loven og regler
fastsat efter loven, videreføres med de ændringer, der
er nødvendiggjort af, at reglerne om registrering af
sprøjteoplysninger er reguleret af pesticidforordningen, og
at reglerne om eftersyn af sprøjteudstyr foreslås
ophævet. Der er derfor tale om den samme gruppe sager, der er
omfattet af muligheden for at blive afsluttet med et
bødeforelæg, som efter den gældende lov.
Det nugældende bødeniveau for overtrædelse af
§ 6 i loven vil blive opretholdt.
Herudover er der tale om en ajourføring af bestemmelsen i
overensstemmelse med retsplejelovens gældende regler om
bødeforelæg.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2013.
Da registreringen af sprøjteoplysninger
indtil nu har fulgt en planperiode og dermed
vækstsæsonen, som det kendes fra
gødningsregnskaberne, er det hensigten at fastsætte
reglerne om den udvidede registreringspligt således, at de
vil gælde fra planperioden 1. august 2013-31. juli 2014 og i
samme periode i de efterfølgende år. De nærmere
bestemmelser om registrering af sprøjteoplysninger og
fristen herfor vil blive fastsat i bekendtgørelsesform.
Idet reglerne i Miljøministeriets
bekendtgørelse nr. 1220 af 15. december 2011 om syn af
sprøjteudstyr først vil være fuldt indfaset den
26. november 2016, foreslås det i stk. 2, at hjemlen til, at
fødevareministeren kan efterse sprøjteudstyr hos
jordbrugere, først ophæves fra den 26. november 2016
således, at NaturErhvervstyrelsens eftersyn efter
sprøjtejournalloven kan fortsætte, indtil der er krav
om, at alt sprøjteudstyr skal være synet efter
Miljøministeriets regler.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | I lov om journal over brug af
plantebeskyttelsesmidler og eftersyn af udstyr til udbringning af
plantebeskyttelsesmidler i jordbruget, jf. lovbekendtgørelse
nr. 19 af 8. januar 2010, foretages følgende
ændringer: | | | | Lov om journal over brug af
plantebeskyttelsesmidler og eftersyn af udstyr til udbringning af
plantebeskyttelsesmidler i jordbruget | | 1. Lovens
titel affattes således: »Lov om behandling af oplysninger
om brug af plantebeskyttelsesmidler i jordbruget«. | | | | § 1.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om, at ejere og brugere af
jordbrugsbedrifter skal føre og indberette journal over
anvendelse af plantebeskyttelsesmidler mod skadegørere,
ukrudt og andre uønskede planter samt til nedvisning og
vækstregulering i plantekulturer. Ministeren kan
fastsætte regler om journalens udformning og indhold. | | 2. I § 1 indsættes før stk. 1
som nyt stykke: »Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan fastsætte de regler og
iværksætte de foranstaltninger, der er
nødvendige for at anvende Den Europæiske Unions
forordninger om registrering af oplysninger om brug af
plantebeskyttelsesmidler. Ministeren kan endvidere fastsætte
regler om registrering af oplysninger om anvendelse af
plantebeskyttelsesmidler i jordbruget ud over de oplysninger, der
følger af forordningerne.« Stk. 1-5 bliver herefter stk. 2-6. | | | | | | 3. § 1, stk. 1, der bliver stk. 2, affattes
således: »Stk. 2.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om, at ejere og brugere af
jordbrugsbedrifter skal indberette oplysninger om anvendelse af
plantebeskyttelsesmidler i jordbruget. Ministeren kan
fastsætte regler om indberetningens udformning og
indhold.« | | | | Stk. 2. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler
om, at ejere og brugere af jordbrugsbedrifter kan pligt til at
anvende digital kommunikation i forbindelse med indberetning af
journaler som nævnt i stk. 1. Stk. 3. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler
om, at ministeren ved henvendelse til ejere og brugere af
jordbrugsbedrifter i forbindelse med indberetninger af journaler
som nævnt i stk. 1 alene anvender digital kommunikation.
Ministeren kan endvidere fastsætte regler om, at visse typer
af dokumenter kan udstedes uden underskrift, med maskinelt gengivet
underskrift eller på tilsvarende måde, således at
sådanne dokumenter i retlig henseende sidestilles med
dokumenter med personlig underskrift. I de regler, der udstedes
efter 2. pkt., kan det også fastsættes, at
afgørelser, der udelukkende er truffet på grundlag af
elektronisk databehandling, kan udstedes alene med angivelse af
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri som
afsender. Stk. 4. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om
, at ejere og brugere af jordbrugsbedrifter efter ansøgning
kan undtages fra pligten til at anvende digital kommunikation,
når særlige omstændigheder taler herfor. Stk. 5. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om
anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater
og digital signatur. | | 4. I § 1, stk. 2 og 3, der bliver stk. 3 og 4, ændres
»journaler« til: »oplysninger« og
»stk. 1« ændres til: »stk. 2«. | | | | § 2.
Udstyr, der anvendes til at udbring de i § 1. stk. 1,
nævnte plantebeskyttelsesmidler, skal gennemgå
eftersyn. Stk. 2. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri fastsætter regler om
eftersynets indhold og gennemførelse. Stk. 3. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan meddele de påbud,
der er nødvendige for at sikre overholdelse af loven og af
regler fastsat med hjemmel heri, til ejeren af udstyr, der anvendes
til at udbringe plantebeskyttelsesmidler. | | 5. § 2 ophæves. | | | | § 3.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri har mod
behørig legitimation og uden retskendelse adgang til
offentlig og privat ejendom, hvor det er påkrævet af
hensyn til tilsyn med overholdelsen af regler fastsat efter §
1 og § 2. Stk. 2. Ejere og
brugere af jordbrugsbedrifter skal efter anmodning give ministeren
de oplysninger, der er nødvendige for tilsynet med
overholdelsen af de fastsatte regler og skal yde fornøden
bistand ved gennemførelsen af tilsynet. | | 6. I § 3, stk. 1, ændres »fastsat
efter § 1 og § 2« til: »i Den
Europæiske Unions forordninger om registrering af oplysninger
om brug af plantebeskyttelsesmidler og regler fastsat i
medfør af § 1«. | | | | | | 7. Efter
§ 3 indsættes: »§ 3 a.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan hos andre
offentlige myndigheder indhente de oplysninger, der er
nødvendige for at kontrollere overholdelsen af Den
Europæiske Unions forordninger om registrering af oplysninger
om brug af plantebeskyttelsesmidler og af de regler, der er fastsat
i medfør af § 1. Ministeren kan i forbindelse hermed
foretage sammenstilling og samkøring af oplysninger,
herunder personoplysninger, i kontroløjemed« | | | | § 5.
Overtrædelser af § 1, § 2 og § 3, stk. 2,
straffes med bøde. | | 8. I § 5, stk. 1, ændres »§
1, § 2 og § 3, stk. 2,« til: »Den
Europæiske Unions forordninger om registrering af oplysninger
om brug af plantebeskyttelsesmidler og overtrædelser af
§ 3, stk. 2,«. | | | | Stk. 2. I regler, der
udstedes efter § 1 og § 2, kan der fastsættes straf
af bøde. | | 9. I § 5,
stk. 2, udgår »og § 2«. | | | | Stk. 3. Den, der
undlader at efterkomme et påbud meddelt af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri efter § 2, stk. 3,
straffes med bøde. Stk. 4. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel. | | 10. § 5,
stk. 3, ophæves. Stk. 4 bliver herefter stk. 3. | | | | § 6. Ved
overtrædelse af regler fastsat efter § 1 og § 2
eller undladelse af at efterkomme et påbud, der er meddelt
efter § 2, stk. 3, kan ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri tilkendegive, at sagen kan afgøres uden
retslig forfølgning, hvis den, der har begået
overtrædelsen, erkender sig skyldig og erklærer sig
rede til inden for en nærmere angivet frist, der efter
begæring kan forlænges, at betale en i tilkendegivelsen
angivet bøde. Stk. 2. Med hensyn til den i stk. 1 nævnte
tilkendegivelse finder bestemmelsen om tiltalerejsning i
retsplejelovens § 895, tilsvarende anvendelse. Stk. 3. Betales bøde i rette tid,
eller bliver den efter stedfunden vedtagelse inddrevet eller
afsonet, bortfalder videre forfølgning. | | 11. § 6 affattes således: »Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan i sager om overtrædelse af Den
Europæiske Unions forordninger om registrering af oplysninger
om brug af plantebeskyttelsesmidler eller af regler, der er fastsat
efter § 1, tilkendegive, at sagen kan afgøres uden
retssag, hvis den, der har begået overtrædelsen,
erklærer sig skyldig i overtrædelsen og erklærer
sig rede til inden for en nærmere angiven frist at betale en
bøde, som angivet i bødeforelægget. Det er en
betingelse for bødeansvaret, at
bødeovertrædelsen kan tilregnes en eller flere
personer, der er tilknyttet jordbrugsvirksomheden, eller
jordbrugsvirksomheden som sådan. Stk. 2. Retsplejelovens regler om krav til
indholdet af et anklageskrift og om, at en sigtet ikke er
forpligtet til at udtale sig, finder tilsvarende anvendelse
på bødeforelæg. Stk. 3. Vedtages bøden, bortfalder videre
forfølgning.« | | | | | | § 2 | | | Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar
2013, jf. dog stk. 2. Stk. 2. § 1, nr. 5, træder i
kraft den 26. november 2016. |
|