L 35 Forslag til lov om ændring af lov om journal over brug af plantebeskyttelsesmidler og eftersyn af udstyr til udbringning af plantebeskyttelsesmidler i jordbruget.

(Behandling af sprøjteoplysninger m.v.).

Af: Fødevareminister Mette Gjerskov (S)
Udvalg: Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Samling: 2012-13
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 11-10-2012

Fremsat: 11-10-2012

Fremsat den 11. oktober 2012 af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri (Mette Gjerskov)

20121_l35_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 11. oktober 2012 af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri (Mette Gjerskov)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om journal over brug af plante?beskyttelsesmidler og eftersyn af udstyr til udbringning af plantebeskyt??telsesmidler i jordbruget

(Behandling af sprøjteoplysninger m.v.)

§ 1

I lov om journal over brug af plantebeskyttelsesmidler og eftersyn af udstyr til udbringning af plante­?beskyt-­?telses?midler i jordbruget, jf. lovbekendtgørelse nr. 19 af 8. januar 2010, foretages følgende ændringer:

1. Lovens titel affattes således:

»Lov om behandling af oplysninger om brug af plantebeskyttelsesmidler i jordbruget«.

2. I § 1 indsættes før stk. 1 som nyt stykke:

»Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte de regler og iværksætte de foranstaltninger, der er nødvendige for at anvende Den Europæiske Unions forordninger om registrering af oplysninger om brug af plantebeskyttelsesmidler. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om registrering af oplysninger om anvendelse af plantebeskyttelsesmidler i jordbruget ud over de oplysninger, der følger af forordningerne.«

Stk. 1-5 bliver herefter stk. 2-6.

3. § 1, stk. 1, der bliver stk. 2, affattes således:

»Stk. 2. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om, at ejere og brugere af jordbrugsbedrifter skal indberette oplysninger om anvendelse af plantebeskyttelsesmidler i jordbruget. Ministeren kan fastsætte regler om indberetningens udformning og indhold.«

4. I § 1, stk. 2 og 3, der bliver stk. 3 og 4, ændres »journaler« til: »oplysninger,« og »stk. 1« ændres til: »stk. 2«.

5. § 2 ophæves.

6. I § 3, stk. 1, ændres »fastsat efter § 1 og § 2« til: »i Den Europæiske Unions forordninger om registrering af oplysninger om brug af plantebeskyttelsesmidler og regler fastsat i medfør af § 1«.

7. Efter § 3 indsættes:

»§ 3 a. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan hos andre offentlige myndigheder indhente de oplysninger, der er nødvendige for at kontrollere overholdelsen af Den Europæiske Unions forordninger om registrering af oplysninger om brug af plantebeskyttelsesmidler og af de regler, der er fastsat i medfør af § 1. Ministeren kan i forbindelse hermed foretage sammenstilling og samkøring af oplysninger, herunder personoplysninger, i kontroløjemed.«

8. I § 5, stk. 1, ændres »§ 1, § 2 og § 3, stk. 2,« til: »Den Europæiske Unions forordninger om registrering af oplysninger om brug af plantebeskyttelsesmidler og overtrædelser af § 3, stk. 2,«.

9. I § 5, stk.2, udgår »og § 2«.

10. § 5, stk. 3, ophæves.

Stk. 4 bliver herefter stk. 3.

11. § 6 affattes således:

»Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan i sager om overtrædelse af Den Europæiske Unions forordninger om registrering af oplysninger om brug af plantebeskyttelsesmidler eller af regler, der er fastsat efter § 1, tilkendegive, at sagen kan afgøres uden retssag, hvis den, der har begået overtrædelsen, erklærer sig skyldig i overtrædelsen og erklærer sig rede til inden for en nærmere angiven frist at betale en bøde, som angivet i bødeforelægget. Det er en betingelse for bødeansvaret, at bødeovertrædelsen kan tilregnes en eller flere personer, der er tilknyttet jordbrugsvirksomheden, eller jordbrugsvirksomheden som sådan.

Stk. 2. Retsplejelovens regler om krav til indholdet af et anklageskrift og om, at en sigtet ikke er forpligtet til at udtale sig, finder tilsvarende anvendelse på bødeforelæg.

Stk. 3. Vedtages bøden, bortfalder videre forfølgning.«

§ 2

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2013, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. § 1, nr. 5, træder i kraft den 26. november 2016.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

  
1.
Indledning
2.
Baggrund for lovforslaget
3.
Lovforslagets hovedindhold
 
3.1.
Gældende ret
  
3.1.1.
Sprøjteregistre
  
3.1.2.
Indberetning af sprøjteoplysninger
  
3.1.3.
Eftersyn af sprøjteudstyr
  
3.1.4.
Generelle bestemmelser
 
3.2.
De foreslåede ændringer
  
3.2.1
Sprøjteregistre
  
3.2.2.
Indberetning af sprøjteoplysninger
  
3.2.3.
Eftersyn af sprøjteudstyr
  
3.2.4.
Generelle bestemmelser
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
6.
Administrative konsekvenser for borgere
7.
Miljømæssige konsekvenser
8.
Forholdet til EU-retten
9.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10.
Sammenfattende skema
  


1. Indledning

Lovforslaget fremsættes med henblik på ændring af lov om journal over brug af plantebeskyttelsesmidler og eftersyn af udstyr til udbringning af plantebeskyttelsesmidler i jordbruget, jf. lovbekendtgørelse nr. 19 af 8. januar 2010 (herefter sprøjtejournalloven).

At sikre det danske grundvand mod nedsivning af plantebeskyttelsesmidler, også kaldet pesticider, er en høj prioritet for regeringen. Med lovforslaget sikres det, at myndighederne kan komme i besiddelse af de oplysninger, der er nødvendige for at føre en mere målrettet og effektiv kontrol med landbrugets forbrug af pesticider. Med lovforslaget sikres desuden, at sprøjtejournalloven via en række tekniske justeringer bringes i overensstemmelse med ny EU-lovgivning på pesticidområdet.

Det foreslås for det første at ændre pligten til at registrere sprøjteoplysninger i overensstemmelse med EU-kravene samt at fastsætte nationale krav om registrering af supplerende oplysninger.

For det andet foreslås indsat en generel hjemmel for ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri til fra andre offentlige myndigheder at indhente oplysninger, der er nødvendige for kontrol med overholdelsen af relevante forordninger eller lovgivningen, herunder at foretage samkøring af oplysninger i kontroløjemed.

Endelig foreslås reglerne om eftersyn af sprøjteudstyr ophævet.

2. Baggrund for lovforslaget

Danmark har en lang tradition for at holde et højt niveau, når det gælder om at beskytte grundvandet mod plantebeskyttelsesmidler. Baggrunden for dette lovforslag er overordnet set et ønske om at bidrage yderligere til dette arbejde.

Danmark har haft regler om registrering af sprøjteoplysninger og eftersyn af sprøjteudstyr siden 1993. Området har været reguleret via sprøjtejournalloven, jf. lov nr. 266 af 6. maj 1993 om journal over brug af plantebeskyttelsesmidler og eftersyn af udstyr til udbringning af plantebeskyttelsesmidler i jordbruget.

I 2009 indførtes ved lov nr. 1529 af 27. december 2009 en pligt til at indberette visse sprøjteoplysninger digitalt til Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Oplysningerne skal blandt andet anvendes til, at Danmark kan indberette statistiske oplysninger til Kommissionen om landets samlede pesticidforbrug jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1185/2009 af 25. november 2009 om statistik over pesticider.

Med vedtagelsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1107/2009 af 21. oktober 2009 om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler og om ophævelse af Rådets direktiv 79/117/EØF og 91/414/EØF (herefter pesticidforordningen) og implementeringen af dele af Europa- Parlamentets og Rådets direktiv nr. 2009/128/EF af 21. oktober 2009 om en ramme for Fællesskabets indsats for en bæredygtig anvendelse af pesticider (herefter rammedirektivet) er der indført regler, der erstatter dele af sprøjtejournalloven.

Bestemmelser i sprøjtejournalloven vedrørende registrering af sprøjteoplysninger skal derfor justeres i overensstemmelse med pesticidforordningen, og eftersyn af sprøjteudstyr skal reguleres efter reglerne i Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 1220 af 15. december 2011 om syn af sprøjteudstyr, som efter en årrække erstatter reglerne i sprøjtejournalloven.

Ved samme lejlighed foreslås ministeren bemyndiget til dels at fastsætte yderligere bestemmelser om registrering af sprøjteoplysninger og dels til fra andre offentlige myndigheder at kunne indhente oplysninger, der er nødvendige for kontrol med registrering og indberetning af sprøjteoplysninger.

3. Lovforslagets hovedindhold

3.1. Gældende ret

Reguleringen af pesticidområdet er delt mellem Miljøministeriet og Fødevareministeriet. Miljøministeriet regulerer godkendelse, anvendelse, håndtering, opbevaring, bortskaffelse af pesticider og uddannelse af sprøjteførere. Fødevareministeriet regulerer jordbrugets registrering og indberetning af sprøjteoplysninger samt frem til 2016 eftersyn af sprøjteudstyr, hvorefter Miljøministeriet helt overtager reguleringen af sprøjteudstyr.

Kontrollen af reglerne på pesticidområdet er delt mellem Miljøministeriet og Fødevareministeriet. Som led i den enstrengede pesticidkontrol varetager Fødevareministeriet, NaturErhvervstyrelsen, kontrollen af alle regler på pesticidområdet hos jordbrugere. Herved sikres det, at pesticidreglerne kontrolleres samtidig med anden kontrol fra NaturErhvervs?tyrelsen, således at jordbrugsvirksomhederne belastes mindst muligt af kontrollen. Herudover varetager Miljøministeriet, Miljøstyrelsen, kontrollen hos de øvrige sektorer, hvor der anvendes pesticider.

Med hjemmel i sprøjtejournalloven er der fastsat krav om, at ejere og brugere af jordbrugsbedrifter skal føre register, også kaldet sprøjtejournal, over deres anvendelse af pesticider, at en stor del af disse ejere og brugere af jordbrugsbedrifter skal indberette visse af de registrerede sprøjteoplysninger til Fødevareministeriet, og at udstyr, der anvendes til at udbringe pesticider, skal gennemgå eftersyn, jf. bekendtgørelse nr. 929 af 16. juli 2010 om sprøjtejournaler og eftersyn af sprøjteudstyr i jordbruget.

3.1.1. Sprøjteregistre

Med lov nr. 266 af 6. maj 1993 om journal over brug af plantebeskyttelsesmidler og eftersyn af udstyr til udbringning af plantebeskyttelsesmidler indførtes der som led i handlingsplanen for en bæredygtig udvikling i landbruget i Danmark en pligt til at føre journal over anvendelse af plantebeskyttelsesmidler. Registreringspligten har omfattet ejere og brugere af gartnerier, planteskoler, frugtplantager m.v. samt ejere og brugere af øvrige jordbrugsvirksomheder med et samlet dyrket areal på 10 ha eller derover.

Ved jordbrug forstås normalt både landbrug og skovbrug, men jordbrug, der udelukkende har skov, har efter den hidtidige praksis ikke været omfattet af Fødevareministeriets kontrol af reglerne.

Efter regler fastsat i medfør af sprøjtejournalloven skal registreringen af pesticidanvendelsen føres løbende og indeholde oplysninger om identifikation af marken/arealet, marken/arealets størrelse, den dyrkede afgrøde/kultur, det anvendte middel, dosering, dato for anvendelse og ejers eller brugers CVR-nr., jf. § 2 i bekendtgørelse nr. 929 af 16. juli 2010 om sprøjtejournaler og eftersyn af sprøjteudstyr i jordbruget.

Registreringen af sprøjteoplysninger skal være tilgængelig hos virksomheden, og det kontrolleres på stikprøvebasis, hvorvidt ejere og brugere af jordbrugsbedrifter har udarbejdet den krævede registrering. I forbindelse med Fødevareministeriets kontrolbesøg tjekkes det, om bedrifterne registrerer deres sprøjteoplysninger efter forskrifterne.

Efter pesticidforordningens artikel 67 har professionelle brugere af pesticider, og dermed også jordbrugere, pligt til at føre register over anvendte pesticider. Da forordninger gælder direkte i medlemslandene og har forrang frem for national ret, reguleres registrering af sprøjteoplysninger således ikke længere efter sprøjtejournalloven, men efter artikel 67 i pesticidforordningen.

Ifølge pesticidforordningens artikel 67 er alle 'professionelle brugere' omfattet af pligten til at føre sprøjteregistre. 'Professionel bruger' defineres i pesticidforordningen som enhver person, der anvender pesticider i forbindelse med sine erhvervsmæssige aktiviteter. Inden for Fødevareministeriets område forstås professionelle brugere som ejere og brugere af jordbrugsvirksomheder med en årlig momspligtig omsætning på 50.000 kr. eller derover, idet virksomheder med en årlig omsætning på under 50.000 kr. ikke anses som professionelle, men som hobbybrug. Der er således ikke længere en arealgrænse på 10 ha for, hvilke jordbrugsvirksomheder der er forpligtet til at føre register over anvendte sprøjtemidler, og gartnerier, planteskoler, frugtplantager m.v. med en omsætning på under 50.000 kr. skal ikke længere registrere deres sprøjteoplysninger.

Omsætningsgrænsen på 50.000. kr. kendes også fra lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække, jf. lovbekendtgørelse nr. 415 af 3. maj 2011, hvor den er et af de elementer, der er afgørende for, om en jordbrugsvirksomhed er pligtig til at lade sig registrere i Register for Gødningsregnskab og til at aflægge gødningsregnskab.

Efter artikel 67 skal registrene omfatte oplysninger om plantebeskyttelsesmidlets navn, tidspunkt og dosis for anvendelsen samt areal og afgrøde, som plantebeskyttelsesmidlet blev anvendt på. Oplysningerne skal efter anmodning stilles til rådighed for den kompetente myndighed, som på baggrund af anmodning kan stille oplysningerne til rådighed for tredjepart fx en nabo.

3.1.2. Indberetning af sprøjteoplysninger

Ved lov nr. 1529 af 27. december 2009 om ændring af lov om journal over brug af plantebeskyttelsesmidler og eftersyn af udstyr til udbringning af plantebeskyttelsesmidler i jordbruget blev der indført krav om, at en række af de sprøjteoplysninger, der registreres af jordbrugere, skal indberettes til Fødevareministeriet.

Indberetningspligten gælder for ejere og brugere af gartnerier, frugtplantager og planteskoler m.v. med en årlig momspligtig omsætning på over 50.000 kr. og for øvrige jordbrugsvirksomheder med et samlet dyrket areal på 10 ha eller derover. Indberetningen skal ske elektronisk dog gælder, at bedrifter under 25 ha i en overgangsperiode kan indsende deres indberetning på papir. Der vurderes pt. at være omkring 28.000 virksomheder, som har pligt til at indberette deres sprøjteoplysninger.

Følgende oplysninger skal indberettes: ejers eller brugers CVR-nr., hvorvidt der er anvendt pesticider på det dyrkede areal samt det samlede forbrug af pesticider opgjort på afgrødeniveau for hvert anvendt pesticid, jf. § 3 i bekendtgørelse nr. 929 af 16. juli 2010 om sprøjtejournaler og eftersyn af sprøjteudstyr i jordbruget. Den første indberetning af sprøjteoplysninger skete i foråret 2012.

3.1.3. Eftersyn af sprøjteudstyr

Ifølge sprøjtejournalloven skal udstyr, der anvendes til at udbringe pesticider, gennemgå et eftersyn. Reglerne gælder for ejere og brugere af jordbrugsbedrifter på 10 ha og derover samt for alle væksthusgartnerier, planteskoler mv. uanset størrelse, jf. § 1 i bekendtgørelse nr. 929 af 16. juli 2010 om sprøjtejournaler og eftersyn af sprøjteudstyr i jordbruget.

Med Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 1220 af 15. december 2011 om syn af sprøjter er dele af rammedirektivet og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/123/EF af 12. december 2006 om tjenesteydelser i det indre marked blevet implementeret i dansk lovgivning.

Ifølge § 4 i Miljøministeriets bekendtgørelse skal alt sprøjteudstyr i professionel brug frem mod 26. november 2016 synes af en godkendt synsvirksomhed. Professionel brug defineres i bekendtgørelsen som brug af sprøjteudstyr af enhver person, der anvender pesticider i forbindelse med erhvervsmæssige aktiviteter, herunder sprøjteførere, teknikere, arbejdsgivere og selvstændige i landbrugssektoren og andre sektorer.

På nuværende tidspunkt er eftersyn af sprøjteudstyr derfor reguleret efter både Miljøministeriets og Fødevareministeriets lovgivning.

3.1.4. Generelle bestemmelser

Fødevareministeriet har efter de gældende regler i forvaltningsloven og lov om behandling af personoplysninger mulighed for at indhente oplysninger hos andre offentlige myndigheder i kontroløjemed i enkeltstående tilfælde. Derudover har Fødevareministeriet med hjemmel i § 51 i lov om kemiske stoffer og produkter, jf. lovbekendtgørelse nr. 878 af 26. juni 2010 med senere ændringer mulighed for at indhente og sammenkøre oplysninger fra Miljøministeriet til brug for den enstrengede pesticidkontrol. Derimod har Fødevareministeriet ikke uden udtrykkelig lovhjemmel mulighed for at foretage en systematisk sammenstilling og samkøring af oplysninger, der er indhentet hos andre offentlige myndigheder end Miljøministeriet, med oplysninger, der findes i ministeriets egne IT-systemer.

3.2. De foreslåede ændringer

3.2.1. Sprøjteregistre

Med lovforslaget foreslås det, at fødevareministeren bemyndiges til at fastsætte regler og iværksætte foranstaltninger, der er nødvendige for at anvende og administrere Den Europæiske Unions forordninger om registrering af oplysninger om brug af plantebeskyttelsesmidler.

Det er i første omgang hensigten at anvende bemyndigelsen til at fastsætte regler, der gør det muligt at administrere pesticidforordningens artikel 67.

Der vil f.eks. blive fastsat regler om, at CVR-nr. og mark-nr. - som i lighed med gældende nationale regler - skal indgå i sprøjteregistrene for at kunne identificere den professionelle bruger og det sprøjtede areal. Derved fastholdes det hidtidige detaljeringsniveau i registreringen af sprøjteoplysninger.

Derudover foreslås en bemyndigelse til, at fødevareministeren kan stille særskilte nationale krav til, hvilke oplysninger jordbruger skal registrere. Det er hensigten bl.a. at anvende denne bemyndigelse til at fastsætte krav om, at jordbruger registrerer oplysninger om navnet på den, der har udført sprøjtningen, og hvilken sprøjte der er blevet anvendt ved sprøjtningen. Disse oplysninger skal anvendes til kontrol uden for forordningens anvendelsesområde som led i kontrollen af henholdsvis dokumentation for sprøjteuddannelse (sprøjtecertifikater og sprøjtebeviser) og sprøjteudstyr.

At stille krav om, at jordbrugere skal registrere navn på sprøjtefører, og hvilken sprøjte der er blevet anvendt, vil dels lette Fødevareministeriets kontrol og dels bidrage til at sikre, at det er de rette personer og sprøjter, der kontrolleres. Som led i den almindelige pesticidkontrol kontrollerer Fødevareministeriet, hvorvidt den person, der sprøjter, har dokumentation for sprøjteuddannelse. På fx gartnerier og også på en del landbrugsbedrifter er det ikke kun én person, men en række personer, der varetager sprøjtningen. Navnet på disse personer er væsentligt at have, når det skal kontrolleres, om disse personer har gyldig og opdateret dokumentation for sprøjteuddannelse, jf. bekendtgørelse nr. 557 af 9. juni 2009 om undervisning og anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer m.v. for erhvervsmæssige brugere af plantebeskyttelsesmidler.

At skulle registrere oplysningerne på sprøjtefører vil også virke som en påmindelse for jordbrugeren om, at hans medarbejdere skal sørge for at få opdateret deres dokumentation for sprøjteuddannelse.

Kravet om, at jordbrugerne skal registrere en identifikation af sprøjten, skal ses i lyset af, at der med Miljøministeriets regler er indført krav om, at alle sprøjter i professionel brug skal synes. Da det alene er sprøjter i professionel brug, der skal synes, kan der stå sprøjteudstyr hos jordbruger, der ikke er synet, fordi jordbruger ikke anvender det. Ved et kontrolbesøg kan det være vanskeligt for kontrolløren at vurdere, hvorvidt en sprøjte anvendes eller ej. Hvis jordbruger har registreret, hvilke sprøjter der er anvendt ved sprøjtningerne, kan kontrolløren begrænse sin kontrol til, hvorvidt disse sprøjter er synet, og skal ikke forholde sig til øvrige sprøjter, der måtte være på bedriften.

Regeringen vil i 2012 udarbejde en ny pesticidstrategi og i den forbindelse indarbejde en ny supplerende indikator for pesticidbelastningen (pesticidbelastningsindikatoren), som kan måle effekten af den nye pesticidafgift. Til brug for udviklingen af pesticidbelastningsindikatoren kan det blive nødvendigt at fastsætte krav om registrering af yderligere sprøjteoplysninger.

3.2.2. Indberetning af sprøjteoplysninger

Der foreslås ingen ændringer på dette område.

3.2.3. Eftersyn af sprøjteudstyr

Da Miljøministeriet har indført regler om syn af sprøjteudstyr ved bekendtgørelse nr. 1220 af 15. december 2011 om syn af sprøjteudstyr, foreslås det at ophæve sprøjtejournallovens bestemmelser om eftersyn af sprøjteudstyr, når Miljøministeriets synsordning er fuldt ud indfaset den 26. november 2016.

I perioden frem til 26. november 2016 vil Fødevareministeriet fortsat føre kontrol med pesticidudbringningsudstyr efter reglerne i sprøjtejournalloven.

Fra den 26. november 2016 vil Fødevareministeriet føre kontrol med pesticidudbringningsudstyr efter Miljøministeriets regler hos jordbrugerne. Tilsynet vil bestå i at kontrollere, at ejeren eller brugeren af det sprøjteudstyr, der anvendes, har et certifikat, der godtgør, at udstyret er synet efter Miljøministeriets regler.

Når Miljøministeriets synsordning er fuldt ud indfaset, vil der ikke længere være behov for, at Fødevareministeriet ligeledes efterser sprøjteudstyret efter sprøjtejournalloven.

3.2.4. Generelle bestemmelser

Det foreslås, at fødevareministeren bemyndiges til i kontroløjemed at kunne indhente oplysninger indberettet til andre offentlige myndigheder og herunder foretage sammenstilling og samkøring af oplysningerne. Forslaget åbner mulighed for yderligere fælles brug af data med henblik på en mere effektiv og for myndighederne administrativt mindre bebyrdende tilrettelæggelse og gennemførelse af kontrollen.

Ved at opnå hjemmel til at sammenkøre oplysninger, der er indhentet hos andre myndigheder, kan Fødevareministeriet langt bedre målrette sit tilsyn. Der er kontrolmæssigt behov for gennem sammenstilling og samkøring af oplysninger at kunne se sammenhænge og mønstre, som ellers ikke ville være synlige.

Fødevareministeriet vil i forbindelse med administration af den foreslåede bestemmelse skulle iagttage de procedurer omkring samkøring og sammenstilling af personoplysninger, der følger af lov om behandling af personoplysninger.

Med denne bestemmelse bliver det muligt for Fødevareministeriet at foretage kontrol med udgangspunkt i indberetninger fra sælger og dem, der anvender sprøjtemidlerne, således at de indberettede sprøjteoplysninger kan verificeres.

Fødevareministeriet ønsker umiddelbart at anvende bestemmelsen til at indhente oplysninger fra to registre hos SKAT, hvor det er muligt at få oplyst, om landmænd og andre virksomheder har haft grænseoverskridende handel med pesticider. Det handler om følgende registre:

- Toldsystemet (SKAT's eget system, hvor import fra 3. lande bliver registreret på basis af importangivelser)

- Momssystemet (SKAT's eget system, hvor momsregistrerede virksomheder periodevis indsender oplysninger om deres købs- og salgsmoms samt erhvervelser i udlandet.



Derudover vil Fødevareministeriet undersøge mulighederne for at samkøre indhentede oplysninger fra VIES registret, som er et EU baseret system, hvor sælgerne i de enkelte EU-lande skal indberette oplysninger om købere og den samlede købssum per periode. Disse oplysninger kan sammenstilles med de oplysninger, jordbruger har indberettet til Natu?rErhvervstyrelsen om, hvilke pesticider der er anvendt på jordbrugers bedrift. En sådan sammenstilling vil øge mulighederne for at finde eventuelle uregelmæssigheder i indberetningerne og dermed tydeliggøre, om der er bestemte jordbrugere, som det vil være hensigtsmæssigt at udtage til kontrol.

Det fremgår af forslagets § 2, at loven træder i kraft den 1. januar 2013. Det er hensigten at fastsætte reglerne om pligten til at registrere yderligere sprøjteoplysninger således, at den vil omfatte planperioden 1. august 2013-31. juli 2014 og derefter samme periode i de efterfølgende år. De nærmere bestemmelser om registrering af sprøjteoplysninger og fristerne herfor vil blive fastsat i bekendtgørelsesform.

Reglerne om eftersyn af sprøjteudstyr i lovens § 2 vil først blive ophævet med virkning fra den 26. november 2016, hvor Miljøministeriets regler om syn af sprøjteudstyr er fuldt indfaset.

Der vil inden lovens ikrafttræden blive udarbejdet en kommunikationsplan, således at det på bedst mulig måde sikres, at erhvervet modtager den relevante information om loven og om den bekendtgørelse, hvori ændringerne udmøntes første gang. Kommunikationsplanen vil blive drøftet med repræsentanter for interessenterne.

Der vil i forbindelse med tilrettelæggelsen af kommunikationen blive lagt vægt på, at erhvervets organisationer informeres direkte. Herudover vil der blive informeret via ministeriets hjemmeside og med nyhedsmail direkte til de interessenter, der har tilmeldt sig NaturErhvervstyrelsens nyhedsmails.

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Registrering af ekstra oplysninger i sprøjtejournalen vil give Fødevareministeriet mulighed for at tilrettelægge en mere effektiv kontrol. Tilrettelæggelsen af denne kontrol samt opdatering af den elektroniske sprøjtejournal vil medføre omkostninger for det offentlige, men samlet er vurderingen, at de udgifter, der er forbundet med en omlægning af kontrollen, vil blive opvejet af de besparelser, der forventes ved en mere effektiv kontrol.

Ligeledes forventes det, at de ekstra administrative omkostninger, der måtte komme ved at samkøre data med andre myndigheder, vil blive opvejet af besparelserne ved den mere målrettede og effektive kontrol, man vil kunne tilrettelægge på baggrund af samkøring af data.

Når sprøjteudstyr senest i 2016 efter Miljøministeriets regler skal være synstestet, vil den kontrol, Fødevareministeriet skal lave, blive nemmere og derfor mindre omkostningsfuld.

Samlet er vurderingen, at de udgifter, der er forbundet med lovforslaget på sigt vil blive opvejet af de besparelser, der forventes ved en mere effektiv kontrol.

5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Det vurderes, at de ekstra oplysninger, der skal registreres, ikke vil påføre jordbrugerne væsentlige nye administrative byrder og dermed heller ikke væsentlige meromkostninger, idet det fremadrettet sikres, at sprøjteoplysningerne er nemme at registrere i den elektroniske sprøjtejournal.

Muligheden for at samkøre data med andre myndigheder forventes ikke at medføre omkostninger for erhvervet.

6. Administrative konsekvenser for borgere

Lovforslaget og dets udmøntning vil ikke have administrative konsekvenser for borgerne.

7. Miljømæssige konsekvenser

Jordbrugers registrering af oplysninger om, hvilket sprøjteudstyr der er anvendt, og hvem der har sprøjtet, vil bidrage til en mere målrettet kontrol samt øge jordbrugers opmærksomhed på, at sprøjteudstyret skal synes, og sprøjtecertifikaterne være i orden. Det forventes at have en positiv effekt på pesticidforbruget, idet man ved velfungerende sprøjteudstyr og sprøjtning efter forskrifterne nedbringer pesticidforbruget.

8. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget har blandt andet til formål at fastsætte supplerende regler, der gør det muligt at administrere og kontrollere overholdelsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1107/2009 af 21. oktober 2009 om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler og om ophævelse af Rådets direktiv 79/117/EØF og 91/414/EØF (pesticidforordningen) for så vidt angår kravene til jordbrugere om at registrere sprøjteoplysninger.

For så vidt bemyndigelsen til fødevareministeren til at fastsætte yderligere nationale krav om registrering af sprøjt?efører og anvendt sprøjte, er der tale om krav, der ligger ud over formålet og anvendelsesområdet for pesticidforordningen.

9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.

Udkast til lovforslag har været sendt i høring hos Advokatsamfundet, Agropro, Brancheforeningen for Biogas, Brancheudvalget for Frø, DAKOFO, Danbio, Danmarks Landboungdom, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Naturfredningsforening, Dansk Energi, Dansk Erhvervsfrugtavl, Dansk Gartneri, DI, Dansk Juletræsdyrkerforening, Dansk Pelsdy?ravlerforening, Dansk Planteværn, Dansk Skovforening, Danske Regioner, Dansk Svineproduktion, Danske Svineproducenter, DANVA, DataLogisk, Datatilsynet, DLF-Trifolium A/S, Det danske Fjerkræråd, Landsforeningen for Bæredygtig Landbrug, Foreningen af danske handelsmøller, Foreningen af Vandværker i Danmark, Frie Bønder-Levende Land, Frøsektionen, Garta, Green Farm Energy a/s, Greenpeace, Hedeselskabet, Ingeniørforeningen IDA, Kommunernes Landsforening, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen af danske Mælkeproducenter, Landforeningen Dansk Fåreavl, Landsforeningen Danske Maskinstationer, Landsforeningen for Gylleramte, Miljøklagenævnet, Naturklagenævnet, Noah, Plankat, Sammenslutningen af Danske Småøer, Skovdyrkerforeningerne, Verdensnaturfonden, Videnscentret for landbrug og Økologisk Landsforening.

 
10. Sammenfattende skema
 
 
Positive konsekvenser/mindre udgifter
Negative konsekvenser/merudgifter
Økonomiske konsekvenser for stat, kommune og regioner
Mulighed for mere målrettet kontrol, der kan medføre besparelser i forhold til nuværende udgifter til kontrol.
Tilrettelæggelsen af en mere målrettet kontrol samt tilpasning af den elektroniske sprøjtejournal vurderes at kræve udgifter svarende til de besparelser, der forventes at være resultatet af en mere effektiv kontrol.
Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Potentielt en mere effektiv kontrolprocedure.
Ingen
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
De administrative konsekvenser for erhvervet vurderes at være minimale, fordi den elektroniske indberetningsløsning vil blive opdateret, så det fortsat er nemt at registrere.
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Forbedret viden om forbruget af pesticider som basis for at kunne iværksætte mere målrettet kontrol. Nedsat pesticidforbrug.
Ingen
Forholdet til EU-retten
Hjemmel til at fastsætte supplerende regler, der gør det muligt at administrere og kontrollere overholdelsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1107/2009 af 21. oktober 2009 om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler og om ophævelse af Rådets direktiv 79/117/EØF og 91/4147EØF (pesticidforordningen) for så vidt angår kravene til jordbrugere om at registrere sprøjteoplysninger.
   


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Den gældende lovs bemyndigelsesbestemmelse til at fastsætte regler om sprøjtejournaler foreslås erstattet af bemyndigelser til at fastsætte regler om registrering og indberetning af sprøjteoplysninger. Ligeledes foreslås reglerne om eftersyn af sprøjteudstyr ophævet. Som følge heraf foreslås lovens titel ændret, så den svarer til det anvendelsesområde, der foreslås i lovforslaget.

Til nr. 2

En jordbrugers pligt til at føre register over de plantebeskyttelsesmidler, den pågældende har anvendt, har tidligere været nationalt fastsat ved bekendtgørelse nr. 929 af 16. juli 2010 om sprøjtejournaler og eftersyn af sprøjteudstyr med hjemmel i § 1 i sprøjtejournalloven.

Denne registreringspligt er nu reguleret i artikel 67 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009 om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler (pesticidforordningen).

Det foreslås derfor, at fødevareministeren får hjemmel til at fastsætte regler og iværksætte foranstaltninger, der er nødvendige for at anvende forordninger om oplysninger om anvendelsen af plantebeskyttelsesmidler i jordbruget.

Forordninger er umiddelbart gældende i medlemsstaterne. Det kan dog være nødvendigt eller hensigtsmæssigt at udstede nationale regler til nærmere udmøntning af en forordnings bestemmelser, f.eks. hvis forordningen giver medlemsstaterne adgang til at vælge mellem flere angivne løsninger. Der kan desuden være tale om udstedelse af regler af mere administrativ art, f.eks. om administrerende myndighed, ansøgningsprocedurer, kontrol, tilsyn mv.

Bestemmelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler af mere administrativ karakter for jordbrugere med henblik på anvendelsen af pesticidforordningen. I forordningens artikel 67 fastsættes blandt andet en pligt for professionelle brugere af plantebeskyttelsesmidler til i mindst tre år at føre registre over de plantebeskyttelsesmidler, de anvender, omfattende oplysninger om plantebeskyttelsesmidlets navn, tidspunkt og dosis for anvendelsen samt areal og afgrøde, som plantebeskyttelsesmidlet har været anvendt på. Oplysningerne skal stilles til rådighed for de kompetente myndigheder - også hvis tredjepart fx en nabo eller en anden interesseret lokal borger anmoder herom. Inden for Fødevareministeriets område forstås professionelle brugere som ejere og brugere af jordbrugsvirksomheder med en årlig momspligtig omsætning på 50.000 kr. eller derover, idet virksomheder med en årlig omsætning på under 50.000 kr. ikke anses som professionelle, men som hobbybrug.

For at kunne administrere og kontrollere overholdelsen af artikel 67 i forordningen er der behov for at fastsætte nærmere regler om registreringens indhold, bl.a. om registrering af CVR-nr., mark-nr., og kontrollen heraf. De jordbrugere, der tidligere har været omfattet af de nationale regler om at føre sprøjtejournal, har allerede været forpligtet til at registrere disse oplysninger.

Hvis der sker væsentlige indholdsmæssige ændringer af den EU-retlige regulering af registrering af oplysninger om brug af plantebeskyttelsesmidler, vil bemyndigelsesbestemmelsen og dens udmøntning blive forelagt Folketinget på ny.

Derudover foreslås en hjemmel til, at ministeren kan fastsætte regler om registrering af oplysninger, der ikke kræves registreret efter forordningerne, men som det er hensigtsmæssigt at registrere i forbindelse med kontrollen af andre regelsæt ud fra et nationalt ønske om at begrænse brugen af plantebeskyttelsesmidler. Det vil blandt andet dreje sig om oplysninger om nummeret på den sprøjte, der er anvendt, og hvem der har udført sprøjtningen. Derved vil det være muligt at kontrollere, om den sprøjte, der er anvendt, er blevet synet efter Miljøministeriets bekendtgørelse om syn af sprøjteudstyr, og om den person, der har udført sprøjtningen, har den nødvendige dokumentation for sprøjteuddannelse. Ved at skulle registrere oplysningerne er det endvidere formodningen, at jordbrugerens bevidsthed om reglerne vil blive skærpet og forbruget af plantebeskyttelsesmidler begrænset.

Regeringen vil i 2012 udarbejde en ny pesticidstrategi og i den forbindelse indarbejde en ny supplerende indikator for pesticidbelastningen (pesticidbelastningsindikatoren), som kan måle effekten af den nye pesticidafgift. Til brug for udviklingen af pesticidbelastningsindikatoren kan det blive nødvendigt at fastsætte krav om registrering af yderligere sprøjteoplysninger.

Kontrol med anvendelsen af plantebeskyttelsesmidler hos professionelle brugere, der ikke er jordbrugere, hører under miljøministerens ressort. Ved jordbrug forstås normalt både landbrug og skovbrug, men jordbrug, der kun har skov, har efter den hidtidige praksis ikke været omfattet af Fødevareministeriets kontrol af reglerne. Det er hensigten, at de foreslåede bemyndigelser fremover vil blive udmøntet således, at alle jordbrugsvirksomheder, også skovbrug, vil være omfattet.

Til nr. 3

Med den foreslåede § 1, stk. 2, videreføres bemyndigelsen til, at fødevareministeren kan fastsætte regler om, at ejere og brugere af jordbrugsbedrifter skal indberette oplysninger om anvendelsen af plantebeskyttelsesmidler.

Kredsen af jordbrugsvirksomheder, der i dag efter bekendtgørelse nr. 929 af 16. juli 2010 om sprøjtejournaler og eftersyn af sprøjteudstyr i jordbruget har pligt til at indberette sprøjteoplysninger, omfatter jordbrugsvirksomheder med et samlet dyrket areal på 10 ha eller derover og alle gartnerier, planteskoler og frugtplantager mv., der har en årlig mom?spligtig omsætning på 50.000 kr. eller derover. Selvom skovbrug normalt betragtes som omfattet af begrebet jordbrugsvirksomheder, har skovbrug formelt ikke været omfattet af reglerne indtil nu. Det vil de være fremadrettet.

Til nr. 4

Det foreslås præciseret, at fødevareministerens hjemmel til at fastsætte regler om pligten til at indberette s?p?r?ø?j??t?eo??p?lysninger digitalt og myndighedernes muligheder for at kommunikere digitalt alene vedrører sprøjteoplysninger og ikke sprøjtejournalen. Indretningspligten er i dag nærmere reguleret i bekendtgørelse nr. 929 af 16. juli 2010 om sprøjt?ejournaler og eftersyn af sprøjteudstyr i jordbruget.

Som hidtil vil jordbrugsvirksomheder, hvor det dyrkede areal er under 25 ha, først være forpligtet til at indberette oplysningerne digitalt efter den 1. januar 2015. Virksomheder, der erhvervsmæssigt driver deres virksomhed som gartneri, planteskole, frugtplantager m.v., og som har en årlig mom?spligtig omsætning på 50.000 kr. eller derover, vil fortsat ikke være omfattet af overgangsordningen. De vil derfor skulle indberette sprøjteoplysningerne digitalt.

Til nr. 5

Det foreslås, at hjemlen til at fastsætte regler om eftersyn af sprøjteudstyr ophæves. Hjemlen har været anvendt til at udstede bekendtgørelse nr. 929 af 16. juli 2010 om sprøjtejournaler og eftersyn af sprøjteudstyr i jordbruget, hvorefter Plantedirektoratet, nu NaturErhvervstyrelsen, kan efterse udstyr, der anvendes til at udbringe plantebeskyttelsesmidler i jordbruget.

Med hjemmel i bl.a. lov om miljøbeskyttelse har miljøministeren udstedt bekendtgørelse nr. 1220 af 15. december 2011 om syn af sprøjteudstyr. Ved bekendtgørelsen gennemføres en del af rammedirektivet og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/123/EF af 12. december 2006 om tjenesteydelser i det indre marked. Ved bekendtgørelsen indføres et obligatorisk syn af sprøjteudstyr til professionelt brug. Ejeren af sprøjteudstyret er ansvarlig for, at professionel udbringning af pesticider kun sker ved hjælp af sprøjteudstyr, der er godkendt ved syn af en godkendt synsvirksomhed. Det er NaturErhvervstyrelsen, der fører tilsyn med, at reglerne om syn af sprøjteudstyr overholdes i jordbruget. Tilsynet består i at tjekke, om jordbrugeren kan fremvise et certifikat, der godtgør, at anvendt sprøjteudstyr er godkendt ved syn.

Når reglerne om obligatorisk syn af sprøjteudstyr er fuldt indfaset den 26. november 2016, er der ikke længere behov for, at NaturErhvervstyrelsen efterser sprøjteudstyr i jordbruget, idet udstyret herefter synes af de godkendte synsvirksomheder. Indtil den obligatoriske synsordning er fuldt indfaset den 26. november 2016, foretager NaturErhvervstyrelsen eftersyn efter sprøjtejournallovens regler.

Til nr. 6

Fødevareministerens ret til adgang til offentlig og privat ejendom uden retskendelse, hvis det er nødvendigt af hensyn til kontrollen af regler fastsat efter loven, foreslås udvidet til også at omfatte regler fastsat i pesticidforordningen.

Udvidelsen er af rent teknisk karakter, idet der allerede i dag er adgang til offentlig og privat ejendom med henblik på kontrol af regler fastsat i medfør af loven. Da pligten til at registrere sprøjteoplysninger fremover vil være reguleret af pesticidforordningens artikel 67, er der behov for at give en tilsvarende adgang ved kontrol af forordningens regler.

Adgangen til privat ejendom omfatter alene tilfælde, hvor det skal kontrolleres, om jordbrugsvirksomheden har registreret sine oplysninger korrekt. Da der ikke er formkrav til, hvordan registreringen skal ske eller opbevares, er det ikke muligt at angive, hvor på jordbrugsvirksomheden kontrollen skal udføres. Jordbrugsvirksomheden kan undgå at give adgang til den private ejendom ved at stille de registrerede oplysninger til rådighed.

Til nr. 7

Med forslaget til § 3 a skabes der hjemmel til, at Fødevareministeriet i kontroløjemed kan indhente oplysninger fra andre offentlige myndigheder. Der kan herunder ske sammenstilling og samkøring af oplysninger, herunder personoplysninger.

Bestemmelsen svarer til § 86 i lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 879 af 26. juni 2010, og § 51 i kemikalieloven.

Fødevareministeriet har efter de gældende regler i forvaltningsloven og lov om behandling af personoplysninger mulighed for at indhente oplysninger hos andre offentlige myndigheder i kontroløjemed i enkeltstående tilfælde. Derimod har ministeriet ikke uden udtrykkelig lovhjemmel mulighed for at foretage en systematisk sammenstilling og samkøring af de oplysninger, der er indhentet hos andre offentlige myndigheder, med de oplysninger, der findes i myndighedernes egne IT-systemer.

Der er således med forslaget tale om en udvidelse af den bestående adgang til indhentning og behandling af oplysninger, som findes hos andre offentlige myndigheder. Baggrunden for forslaget er et ønske om at udvide og forbedre mulighederne for kontrol med overholdelse af reglerne. Der er kontrolmæssigt behov for gennem sammenstilling og samkøring af oplysninger at kunne se sammenhænge og mønstre, som ellers ikke ville være synlige. Der vil blandt andet være tale om udvekslinger og samkøring af oplysninger fra SKAT om import af pesticider med oplysninger om plantebeskyttelsesmidler anvendt på angivne afgrøder koblet med CVR-nr. for virksomheden. Selvom Fødevareministeriet ved det konkrete tilsyn har mulighed for at indhente oplysninger fra andre myndigheder ifølge reglerne i forvaltningsloven og har mulighed for at indhente oplysninger fra Miljøministeriet med hjemmel i miljøbeskyttelsesloven og kemikalieloven, er det hensigtsmæssigt med en bredere hjemmel til at anvende indhentede registeroplysninger.

Ved at opnå hjemmel til at samkøre oplysninger, indhentet hos andre myndigheder, kan Fødevareministeriet langt bedre målrette tilsynet til virksomheder, hvor importen eller forbruget af pesticider er særligt stort, eller hvor der er umiddelbart uforklarlige forskelle mellem oplysningerne om køb eller import af pesticider og oplysninger om anvendelsen heraf. Derved kan rigtigheden af de indberettede sprø?j?t?eo??p?l?ys?ninger lettere verificeres.

Det forudsættes, at administrationen tilrettelægges således, at de virksomheder, der berøres af kontrollen, i almindelighed gøres opmærksom på Fødevareministeriets adgang til at foretage samkøring i kontroløjemed, inden kontrollen iværksættes.

Administrationen vil blive tilrettelagt således, at de virksomheder, der berøres af en kontrolordning, gøres opmærksom på myndighedens adgang til at foretage samkøring i kontroløjemed, inden kontrollen iværksættes, og at samkøringen så vidt muligt kun finder sted, hvis de personer, der omfattes af kontrollen, har fået meddelelse om kontrolordningen, inden de afgiver oplysninger til myndigheden.

Fødevareministeriet vil i forbindelse med administration af den foreslåede bestemmelse skulle iagttage de procedurer omkring samkøring og sammenstilling af personoplysninger, der følger af lov om behandling af personoplysninger. I den forbindelse vil Fødevareministeriet bl.a. skulle anmelde behandlingen til Datatilsynet, ligesom tilsynets udtalelse skal indhentes, inden behandlingen iværksættes.

Yderligere vil reglerne om datasikkerhed og reglerne i sikkerhedsbekendtgørelsen blive iagttaget. Efter disse regler må alene autoriserede personer have adgang til de pers?o?no??p?l?ysninger, der behandles, og der må alene gives adgang til oplysninger, som er omfattet af den kontrollerende myndigheds sagsområde.

Til nr. 8-10

Der er tale om en ajourføring af lovens straffebestemmelse, hvorefter der kan fastsættes bødestraf, hvis lovens regler eller regler fastsat i medfør af loven ikke overholdes. De foreslåede ændringer er en konsekvens af, at reglerne om registrering af sprøjteoplysninger er reguleret af pesticidforordningen, og at reglerne om eftersyn af sprøjteudstyr foreslås ophævet.

Til nr. 11

Det foreslås, at den nuværende hjemmel til, at fødevareministeren administrativt kan meddele bødeforelæg for overtrædelser af loven og regler fastsat efter loven, videreføres med de ændringer, der er nødvendiggjort af, at reglerne om registrering af sprøjteoplysninger er reguleret af pesticidforordningen, og at reglerne om eftersyn af sprøjteudstyr foreslås ophævet. Der er derfor tale om den samme gruppe sager, der er omfattet af muligheden for at blive afsluttet med et bødeforelæg, som efter den gældende lov.

Det nugældende bødeniveau for overtrædelse af § 6 i loven vil blive opretholdt.

Herudover er der tale om en ajourføring af bestemmelsen i overensstemmelse med retsplejelovens gældende regler om bødeforelæg.

Til § 2

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2013.

Da registreringen af sprøjteoplysninger indtil nu har fulgt en planperiode og dermed vækstsæsonen, som det kendes fra gødningsregnskaberne, er det hensigten at fastsætte reglerne om den udvidede registreringspligt således, at de vil gælde fra planperioden 1. august 2013-31. juli 2014 og i samme periode i de efterfølgende år. De nærmere bestemmelser om registrering af sprøjteoplysninger og fristen herfor vil blive fastsat i bekendtgørelsesform.

Idet reglerne i Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 1220 af 15. december 2011 om syn af sprøjteudstyr først vil være fuldt indfaset den 26. november 2016, foreslås det i stk. 2, at hjemlen til, at fødevareministeren kan efterse sprøjteudstyr hos jordbrugere, først ophæves fra den 26. november 2016 således, at NaturErhvervstyrelsens eftersyn efter sprøjtejournalloven kan fortsætte, indtil der er krav om, at alt sprøjteudstyr skal være synet efter Miljøministeriets regler.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering
 
Lovforslaget
   
  
§ 1
  
I lov om journal over brug af plantebeskyttelsesmidler og eftersyn af udstyr til udbringning af plantebeskyttelsesmidler i jordbruget, jf. lovbekendtgørelse nr. 19 af 8. januar 2010, foretages følgende ændringer:
   
Lov om journal over brug af plantebeskyttelsesmidler og eftersyn af udstyr til udbringning af plantebeskyttelsesmidler i jordbruget
 
1. Lovens titel affattes således:
»Lov om behandling af oplysninger om brug af plantebeskyttelsesmidler i jordbruget«.
   
§ 1. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om, at ejere og brugere af jordbrugsbedrifter skal føre og indberette journal over anvendelse af plantebeskyttelsesmidler mod skadegørere, ukrudt og andre uønskede planter samt til nedvisning og vækstregulering i plantekulturer. Ministeren kan fastsætte regler om journalens udformning og indhold.
 
2. I § 1 indsættes før stk. 1 som nyt stykke:
»Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte de regler og iværksætte de foranstaltninger, der er nødvendige for at anvende Den Europæiske Unions forordninger om registrering af oplysninger om brug af plantebeskyttelsesmidler. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om registrering af oplysninger om anvendelse af plantebeskyttelsesmidler i jordbruget ud over de oplysninger, der følger af forordningerne.«
Stk. 1-5 bliver herefter stk. 2-6.
   
  
3. § 1, stk. 1, der bliver stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om, at ejere og brugere af jordbrugsbedrifter skal indberette oplysninger om anvendelse af plantebeskyttelsesmidler i jordbruget. Ministeren kan fastsætte regler om indberetningens udformning og indhold.«
   
Stk. 2. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om, at ejere og brugere af jordbrugsbedrifter kan pligt til at anvende digital kommunikation i forbindelse med indberetning af journaler som nævnt i stk. 1.
Stk. 3. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om, at ministeren ved henvendelse til ejere og brugere af jordbrugsbedrifter i forbindelse med indberetninger af journaler som nævnt i stk. 1 alene anvender digital kommunikation. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om, at visse typer af dokumenter kan udstedes uden underskrift, med maskinelt gengivet underskrift eller på tilsvarende måde, således at sådanne dokumenter i retlig henseende sidestilles med dokumenter med personlig underskrift. I de regler, der udstedes efter 2. pkt., kan det også fastsættes, at afgørelser, der udelukkende er truffet på grundlag af elektronisk databehandling, kan udstedes alene med angivelse af Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri som afsender.
Stk. 4. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om , at ejere og brugere af jordbrugsbedrifter efter ansøgning kan undtages fra pligten til at anvende digital kommunikation, når særlige omstændigheder taler herfor.
Stk. 5. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater og digital signatur.
 
4. I § 1, stk. 2 og 3, der bliver stk. 3 og 4, ændres »journaler« til: »oplysninger« og »stk. 1« ændres til: »stk. 2«.
   
§ 2. Udstyr, der anvendes til at udbring de i § 1. stk. 1, nævnte plantebeskyttelsesmidler, skal gennemgå eftersyn.
Stk. 2. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri fastsætter regler om eftersynets indhold og gennemførelse.
Stk. 3. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan meddele de påbud, der er nødvendige for at sikre overholdelse af loven og af regler fastsat med hjemmel heri, til ejeren af udstyr, der anvendes til at udbringe plantebeskyttelsesmidler.
 
5. § 2 ophæves.
   
§ 3. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri har mod behørig legitimation og uden retskendelse adgang til offentlig og privat ejendom, hvor det er påkrævet af hensyn til tilsyn med overholdelsen af regler fastsat efter § 1 og § 2.
Stk. 2. Ejere og brugere af jordbrugsbedrifter skal efter anmodning give ministeren de oplysninger, der er nødvendige for tilsynet med overholdelsen af de fastsatte regler og skal yde fornøden bistand ved gennemførelsen af tilsynet.
 
6. I § 3, stk. 1, ændres »fastsat efter § 1 og § 2« til: »i Den Europæiske Unions forordninger om registrering af oplysninger om brug af plantebeskyttelsesmidler og regler fastsat i medfør af § 1«.
   
  
7. Efter § 3 indsættes:
»§ 3 a. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan hos andre offentlige myndigheder indhente de oplysninger, der er nødvendige for at kontrollere overholdelsen af Den Europæiske Unions forordninger om registrering af oplysninger om brug af plantebeskyttelsesmidler og af de regler, der er fastsat i medfør af § 1. Ministeren kan i forbindelse hermed foretage sammenstilling og samkøring af oplysninger, herunder personoplysninger, i kontroløjemed«
   
§ 5. Overtrædelser af § 1, § 2 og § 3, stk. 2, straffes med bøde.
 
8. I § 5, stk. 1, ændres »§ 1, § 2 og § 3, stk. 2,« til: »Den Europæiske Unions forordninger om registrering af oplysninger om brug af plantebeskyttelsesmidler og overtrædelser af § 3, stk. 2,«.
   
Stk. 2. I regler, der udstedes efter § 1 og § 2, kan der fastsættes straf af bøde.
 
9. I § 5, stk. 2, udgår »og § 2«.
   
Stk. 3. Den, der undlader at efterkomme et påbud meddelt af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri efter § 2, stk. 3, straffes med bøde.
Stk. 4. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
 
10. § 5, stk. 3, ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
   
§ 6. Ved overtrædelse af regler fastsat efter § 1 og § 2 eller undladelse af at efterkomme et påbud, der er meddelt efter § 2, stk. 3, kan ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri tilkendegive, at sagen kan afgøres uden retslig forfølgning, hvis den, der har begået overtrædelsen, erkender sig skyldig og erklærer sig rede til inden for en nærmere angivet frist, der efter begæring kan forlænges, at betale en i tilkendegivelsen angivet bøde.
Stk. 2. Med hensyn til den i stk. 1 nævnte tilkendegivelse finder bestemmelsen om tiltalerejsning i retsplejelovens § 895, tilsvarende anvendelse.
Stk. 3. Betales bøde i rette tid, eller bliver den efter stedfunden vedtagelse inddrevet eller afsonet, bortfalder videre forfølgning.
 
11. § 6 affattes således:
»Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan i sager om overtrædelse af Den Europæiske Unions forordninger om registrering af oplysninger om brug af plantebeskyttelsesmidler eller af regler, der er fastsat efter § 1, tilkendegive, at sagen kan afgøres uden retssag, hvis den, der har begået overtrædelsen, erklærer sig skyldig i overtrædelsen og erklærer sig rede til inden for en nærmere angiven frist at betale en bøde, som angivet i bødeforelægget. Det er en betingelse for bødeansvaret, at bødeovertrædelsen kan tilregnes en eller flere personer, der er tilknyttet jordbrugsvirksomheden, eller jordbrugsvirksomheden som sådan.
Stk. 2. Retsplejelovens regler om krav til indholdet af et anklageskrift og om, at en sigtet ikke er forpligtet til at udtale sig, finder tilsvarende anvendelse på bødeforelæg.
Stk. 3. Vedtages bøden, bortfalder videre forfølgning.«
   
  
§ 2
  
Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2013, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr. 5, træder i kraft den 26. november 2016.