Skriftlig fremsættelse (24. oktober
2012)
Erhvervs- og
vækstministeren (Annette Vilhelmsen)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
søloven, lov om skibes besætning, lov om tillæg
til strandingslov af 10. april 1895 og forskellige andre love samt
ophævelse af lov om registreringsafgift for
fritidsfartøjer (Gennemførelse af
vragfjernelseskonventionen, tilpasninger som følge af
passagerrettighedsforordningen, gebyr for sønærings-
og kvalifikationsbeviser, indførelse af en årlig
afgift for skibe optaget i skibsregistrene og sanktionering af
skibsførerens forpligtigelse til at redde de
ombordværende m.v.)
(Lovforslag nr. L 40)
Lovforslaget indeholder en række forskellige elementer,
der vedrører skibe i bred forstand. Med lovforslaget
gennemføres den internationale konvention om fjernelse af
vrag. Det medfører en forsikringspligt for skibsejeren til
dækning af udgifterne til fjernelse af vrag. Hermed bliver
der bedre muligheder for at få dækket udgifter til
vragfjernelse i danske farvande. Der lægges op til, at vi i
Danmark går videre, end konventionen foreskriver, på to
områder. Kravet om forsikring udvides til også at
gælde for mindre danske skibe under konventionens
grænse - det vil sige skibe med en bruttotonnage mellem 20 og
300. Baggrunden for dette er, at det sker, at vrag af sådanne
mindre skibe efterlades på dansk område efter en
søulykke uden, at ejeren kan eller vil betale. Det findes
ikke rimeligt, at det offentlige så skal afholde udgifterne
til fjernelse af vrag, der fx ligger til skade for
sejladssikkerheden eller fiskeriet. Derudover udvides
anvendelsesområdet i forhold til konventionen, så bl.a.
reglerne om forsikring ikke kun skal dække den eksklusive
økonomiske zone, men også omfatte
søterritoriet. Baggrunden for dette er, at hovedparten af de
vrag, der skal fjernes i danske farvande, ligger på
søterritoriet.
Forslaget forbedrer skibspassagers muligheder for at klage
over f.eks. forsinkelser og manglende assistance til personer med
funktionsnedsættelse. Hermed gennemføres EU's
passagerrettighedsforordning. Dette betyder, at skibspassagerer
får samme forbrugerrettigheder som bus-, tog- og
flypassagerer. Finder en forbruger, at forordningens
forpligtigelser ikke er opfyldt, kan den pågældende
klage til transportøren og herefter myndighederne. De
nærmere regler om klageorgan og gebyrer vil blive fastlagt
efterfølgende.
Som opfølgning af ulykken med COSTA CONCORDIA
foreslås, at skibsføreren kan idømmes straf,
hvis den pågældende forsømmer sin forpligtigelse
til at hjælpe passagerer ved en søulykke.
Endeligt foreslås to betalingsordninger. Det drejer sig
om brugerbetaling for sønærings- og
kvalifikationsbeviser og en skibsregistreringsafgift.
Brugerbetalingen for sønærings- og
kvalifikationsbeviser sker i form af et mindre omkostningsbestemt
gebyr.
Ejere af skibe, som er optaget i et af de danske
skibsregistre, skal betale en årlig afgift for at have et
skib registreret. Afgiften er et led i bestræbelserne
på at sikre en effektiv administration og dermed, at vores
skibsregistre er ajourført. Afgiften skaber incitament for
ejerne til at afmelde skibe, som fx ikke længere eksisterer
eller ikke længere anvendes til erhvervsmæssigt brug.
En del af afgiften skal også bruges til dækning af
udgifter forbundet med Søfartsstyrelsens arbejdsopgaver.
Afgiften bliver mellem 800 kr. til 2.400 kr. årligt,
afhængigt af skibets størrelse, og er derfor af
begrænset størrelse i forhold til det, som det i
øvrigt koster at eje og drive et skib. For ikke at
forøge omkostningerne til bevarelsen af den maritime
kulturarv foreslås, at bevaringsværdige skibe fritages
for afgiften. Den nye afgift erstatter den særlige
registreringsafgift på 6.000 kr. for fritidsfartøjer,
der samtidig hermed ophæves.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.