Fremsat den 26. oktober af
beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om aktiv
socialpolitik
(Midlertidig ændring af kommunernes
medfinansiering af arbejdsløshedsdagpenge og
kontanthjælp)
§ 1
I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 642 af 22. juni 2012, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1365 af 28. december 2011,
§ 10 i lov nr. 922 af 18. september 2012 og § 1
i lov nr. 928 af 18. september 2012, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 82 a, stk. 3, 3. pkt.,
indsættes efter »tilbuddet«: », jf. dog
stk. 7«.
2. I
§ 82 a indsættes som
stk. 7:
»Stk. 7.
Stk. 3, 3. pkt., finder ikke anvendelse for udgifterne til
dagpenge, jf. stk. 1, der udbetales for årene 2013 og
2014.«
§ 2
I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 190 af 24. februar 2012, som
ændret senest ved § 2 i lov nr. 928 af 18.
september 2012, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 100, stk. 3,
indsættes efter »påbegyndes«: », jf.
dog stk. 6«.
2. I
§ 100 indsættes som
stk. 6:
»Stk. 6.
Stk. 3 finder ikke anvendelse for årene 2013 og
2014.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | | 1.1. | Lovforslagets
hovedindhold | | 1.2. | Lovforslagets
baggrund | 2. | Lovforslagets
indhold | | 2.1. | Suspension af reglerne
om kommunernes 100 pct. finansiering af udgifterne til arbejdsløshedsdagpenge, når tilbud ikke
er givet til tiden | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | 2.1.2. | Den foreslåede
ordning | | 2.2. | Suspension af reglerne
om kommunernes manglende ret til refusion af
udgifterne til
kontanthjælp, når tilbud ikke er givet til
tiden | | | 2.2.1. | Gældende
ret | | | 2.2.2. | Den foreslåede
ordning | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer | 9. | Sammenfattende
skema | | |
|
1.
Indledning
1.1.
Lovforslagets hovedindhold
Lovforslaget udmønter dele af aftalen
om kommunernes økonomi for 2013 indgået mellem
regeringen (Socialdemokraterne, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti) og KL.
Regeringen og KL er enige om en 2-årig
suspension af reglerne om 100 pct. kommunal finansiering af
udgifterne til arbejdsløshedsdagpenge og kontanthjælp,
hvis tilbud om aktivering og samtaler ikke gennemføres
rettidigt (strafrefusion).
1.2.
Lovforslagets baggrund
Regeringen (Socialdemokraterne, Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti) har indgået aftale med KL
om kommunernes økonomi for 2013.
I forhold til
beskæftigelsesområdet fremgår bl.a.
følgende af aftalen:
»Kommunerne har ansvaret for, at ledige
kommer i beskæftigelse. Regeringen og KL er enige om, at
arbejdsudbuddet skal forøges, og at
beskæftigelsesindsatsen er et vigtigt redskab til at opfylde
denne målsætning.
Kommunerne har en afgørende opgave i at
sikre, at ledige kommer tilbage i beskæftigelse eller
påbegynder et uddannelsesforløb. Samtidig har
beskæftigelsesindsatsen stor betydning for den enkelte
kommunes økonomi, idet effektivitetsforskelle i indsatsen i
høj grad påvirker kommunernes økonomiske
handlemuligheder. Kommunernes realisering af
målsætningerne i de kommende reformer af
førtidspension, fleksjob, kontanthjælp mv. får
således stor samfunds- såvel som
kommunaløkonomisk betydning.
Forenkling
og modernisering af regler
Kommunerne bruger mange administrative
ressourcer på at leve op til krav om dokumentation og
kontrol.
Regeringen og KL er enige om, at der skal ske
en forenkling af reglerne på
beskæftigelsesområdet, som kan understøtte, at
ledige i højere grad får mulighed for at tage ejerskab
for deres jobsituation, og som kan frigøre administrative
ressourcer i kommunerne, som i stedet kan bruges på
jobcentrenes primære opgave, nemlig at hjælpe ledige i
job.
Som opfølgning på sidste
års økonomiaftale har et udvalgsarbejde med deltagelse
af Beskæftigelsesministeriet, KL og Finansministeriet i
foråret 2012 forberedt flere forslag til forenklinger.
Reglerne om rettidighed og strafrefusion blev
indført for at sikre, at alle dagpenge- og
kontanthjælpsmodtagere modtager en aktiv indsats med sigte
på at hjælpe dem i job. Reglerne har dog vist sig at
være tunge at administrere for kommunerne.
Regeringen og KL er på den baggrund
enige om en 2-årig suspension af reglerne om 100 pct.
kommunal finansiering af udgifterne til
arbejdsløshedsdagpenge og kontanthjælp, hvis tilbud om
aktivering og samtaler ikke gennemføres rettidigt
(strafrefusion). En eventuel permanent afvikling af
refusionsstraffen kan indgå i drøftelserne om en
refusionsomlægning.
En suspension af strafrefusionen for
forsikrede ledige vil frigøre 20 mio. kr. i 2013, som
indgår som element i regeringens opfyldelse af
moderniseringsaftalen…. .«
Nærværende lovforslag
udmønter ovennævnte del af aftalen om kommunernes
økonomi for 2013 og indeholder følgende to
elementer:
• Suspension
af reglerne om kommunernes 100 pct. finansiering af
arbejdsløshedsdagpenge, når tilbud ikke er givet til
tiden.
• Suspension
af reglerne om kommunernes manglende ret til refusion af udgifterne
til kontanthjælp, når tilbud ikke er givet til
tiden.
2.
Lovforslagets indhold
2.1.
Suspension af reglerne om kommunernes 100 pct. finansiering af
udgifterne til arbejdsløshedsdagpenge, når tilbud ikke
er givet til tiden
2.1.1.
Gældende regler
Ved lov nr. 482 af 22. juni 2009 fik
kommunerne pr. 1. januar 2010 som noget nyt pligt til at
medfinansiere udgifterne til arbejdsløshedsdagpenge, jf.
§ 82 a i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Lovændringen var et led i lovgivningen om indførelsen
af et enstrenget kommunalt beskæftigelsessystem, hvor
kommunerne fik ansvaret for den samlede aktive
beskæftigelsesindsats, herunder indsatsen for de forsikrede
ledige. Satserne for medfinansiering blev ændret ved lov nr.
1602 af 22. december 2010.
Medfinansieringsreglerne i § 82 a i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. indebærer, at
kommunen skal bidrage til finansieringen af statens udgifter til
arbejdsløshedsdagpenge.
Kommunerne skal som udgangspunkt medfinansiere
70 pct. af udgifterne til arbejdsløshedsdagpenge, når
den ledige deltager i vejledning og opkvalificering, i 6 ugers
selvvalgt uddannelse og i perioder, hvor den ledige ikke deltager i
tilbud (passive perioder).
Deltager en ledig i ordinær uddannelse
efter § 32, stk. 1, nr. 1, eller i
virksomhedspraktik efter kapitel 11 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, udgør kommunernes
medfinansieringsbidrag kun 50 pct. af udgifterne til
arbejdsløshedsdagpenge.
Hvis en person, der har ret og pligt til et
tilbud efter kapitel 16 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, ikke påbegynder tilbuddet
rettidigt, eller tilbuddet ikke opfylder kravene til varighed,
betaler kommunerne 100 pct. af udgifterne til
arbejdsløshedsdagpenge for de timer, der ikke er omfattet af
tilbuddet.
Reglerne om 100 pct. finansiering havde
virkning fra den 3. januar 2011.
2.1.2.
Forslagets indhold
Reglerne om 100 pct. finansiering
indebærer en risiko for, at hensynet til et tilbuds varighed
og starttidspunkt vejer tungere end hensynet til, hvilket tilbud
den enkelte ledige har mest behov for. Hertil kommer, at reglerne
har vist sig at være tunge at administrere for
kommunerne.
Med lov nr. 17 af 15. januar 2012 om
ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
(Ophævelse af ret og pligt til tilbud af mindst 6
måneders varighed for unge under 30 år og
ophævelse af ret og pligt for dagpengemodtagere til
fuldtidsaktivering efter 123 ugers ledighed m.v.) og lov nr. 268 af
27. marts 2012 om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats (Nedsættelse af varighedskrav til
ret og pligt-tilbud og ændring af tidspunktet for gentagen
aktivering for ikke arbejdsmarkedsparate
kontanthjælpsmodtagere, der er fyldt 30 år, m.v.), har
kommunerne fået mere fleksible rammer for at
tilrettelægge en individuel indsats.
Under hensyn hertil foreslås det at
suspendere reglerne om 100 pct. finansiering af
arbejdsløshedsdagpenge i situationer, hvor ret- og pligt
kravene ikke er opfyldt, i årene 2013 og 2014.
Forslaget understøtter, at kommunerne
får mere fleksible rammer for at tilrettelægge en
individuel indsats.
2.2.
Suspension af reglen om kommunernes manglende ret til refusion af
udgifterne til kontanthjælp, når tilbud ikke er givet
til tiden
2.2.1.
Gældende regler
Hvis en person, der har ret og pligt til et
tilbud efter kapitel 17 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, ikke påbegynder tilbuddet
rettidigt, modtager kommunen ingen refusion for kontanthjælp
fra det tidspunkt, hvor personen har ret og pligt til tilbud efter
reglerne i kapitel 17 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, og indtil tilbud påbegyndes, jf.
§ 100, stk. 3, i lov om aktiv socialpolitik.
2.2.2.
Forslagets indhold
Reglen om at kommunerne ikke kan få
refusion for udgifterne til kontanthjælp, når ret- og
pligttilbud ikke er givet efter reglerne i kapitel 17 i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, indebærer en risiko for,
at hensynet til et tilbuds varighed og starttidspunkt vejer tungere
end hensynet til, hvilket tilbud den enkelte ledige har mest behov
for. Hertil kommer, at reglerne har vist sig at være tunge at
administrere for kommunerne.
Med lov nr. 17 af 15. januar 2012 om
ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
(Ophævelse af ret og pligt til tilbud af mindst 6
måneders varighed for unge under 30 år og
ophævelse af ret og pligt for dagpengemodtagere til
fuldtidsaktivering efter 123 ugers ledighed m.v.) og lov nr. 268 af
27. marts 2012 om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats (Nedsættelse af varighedskrav til
ret og pligt-tilbud og ændring af tidspunktet for gentagen
aktivering for ikke arbejdsmarkedsparate
kontanthjælpsmodtagere, der er fyldt 30 år, m.v.), har
kommunerne fået mere fleksible rammer for at
tilrettelægge en individuel indsats.
Under hensyn hertil foreslås det at
suspendere reglen om, at kommunerne ikke kan få refusion for
udgifterne til kontanthjælp, når ret- og pligttilbud
ikke er givet efter reglerne i kapitel 17 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, i årene 2013 og 2014.
Forslaget understøtter, at kommunerne
får mere fleksible rammer for at tilrettelægge en
individuel indsats.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
3.1.
Suspension af reglerne om kommunernes 100 pct. finansiering af
udgifterne til arbejdsløshedsdagpenge og kommunernes
manglende ret til refusion af udgifterne til kontanthjælp
Forslaget vedrører en suspension af
reglerne om 100 pct. kommunal finansiering af udgifterne til
dagpenge, hvis ret og pligttilbud efter kapitel 16 i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats ikke påbegyndes rettidigt
eller ikke opfylder kravene til varighed. Forslaget indeholder
endvidere en suspension af reglerne om 0 pct. refusion af de
kommunale udgifter til kontanthjælp, når ret og
pligttilbud efter kapitel 17 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats ikke påbegyndes rettidigt.
Suspensionen foreslås at skulle gælde i 2013 og
2014.
3.1.1.
Administrative konsekvenser (DUT)
Reglerne om, at kommunerne skal medfinansiere
hele (100 pct.) dagpengeudgiften, hvis ret og pligttilbud efter
kapitel 16 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats ikke
påbegyndes rettidigt eller ikke opfylder kravene til varighed
og mindste ugentlige timetal (timetalskravet er udgået i
starten af 2012), blev indført med virkning fra den 3.
januar 2011. Ændringen var en del af den samlede lovgivning,
som udmøntede beslutningen om at kommunalisere den statslige
beskæftigelsesindsats for forsikrede ledige. Kommunerne blev
kompenseret herfor i forbindelse med vurderingen og forhandlingen
af de økonomiske konsekvenser af lov nr. 482 om
ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov
om retssikkerhed og administration på det sociale
område og forskellige andre love (Sammenlægning af
Arbejdsmarkedets Ankenævn med Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg, finansiering af
arbejdsløshedsdagpenge, arbejdsløshedskassernes
vejledningspligt og tilsyn med kommunerne m.v.). Der blev ikke
foretaget en særskilt vurdering af de administrative
konsekvenser af reglerne om 100 pct. finansiering ved manglende
rettidighed, men det fremgår af aftalen om kommunernes
økonomi for 2013, at en suspension af reglerne om
kommunernes 100 pct. finansiering af udgifterne til dagpenge for
forsikrede ledige vil frigøre 20,3 mio. kr. (2013-pl)
årligt i administrative besparelser, som vil indgå som
element i regeringens opfyldelse af moderniseringsaftalen. Denne
administrative lettelse indgår derfor ikke i dette
lovforslags økonomiske konsekvenser.
Reglerne om, at der ikke gives refusion for
kommunernes udgifter til kontanthjælp i situationer, hvor
aktiveringsreglerne for kontanthjælpsmodtagere ikke var
opfyldt, blev indført pr. 1. januar 2008. Kommunerne blev i
den forbindelse kompenseret med årligt 16,7 mio. kr.
(2013-pl) for de administrative meropgaver og ekstra udgifter til
revision, som de nye regler gav anledning til. Suspensionen af
reglerne om, at der ikke gives refusion til kommunernes udgifter
til kontanthjælp i situationer, hvor aktiveringsreglerne for
kontanthjælpsmodtagere ikke er opfyldt, vurderes på
denne baggrund at lette kommunerne for opgaver og udgifter i
tilsvarende omfang, dvs. administrative mindreudgifter svarende til
16,7 mio. kr. årligt i 2013 og 2014, jf. tabel 1.
| | | | | Tabel
1. Økonomiske konsekvenser af
forslag om suspension af kommunernes ret til refusion af
kontanthjælp, når tilbud ikke er givet til
tiden | | | | | | Mio. kr., 2013-priser | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | Stat i alt | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Kommuner i
alt | -16,7 | -16,7 | 0,0 | 0,0 | Heraf: | | | | | DUT | -16,7 | -16,7 | 0,0 | 0,0 | Budgetgaranti | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Beskæftigelsestilskud | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Stat og kommuner i
alt | -16,7 | -16,7 | 0,0 | 0,0 | | | | | |
|
3.1.2.
Kommunaløkonomiske konsekvenser i øvrigt
I forbindelse med indførelsen af
reglerne for såvel dagpenge- som kontanthjælpsmodtagere
blev det forudsat, at de nye regler ikke i sig selv ville
medføre en ændring i aktiveringsindsatsen. Det blev
således forudsat, at kommunernes udgifter til aktivering og
forsørgelse af dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere
ikke ville ændre sig som følge af de nye regler.
Budgetteringen af de statslige bevillinger til refusion af
kommunernes udgifter til forsørgelse og aktivering blev
heller ikke justeret som følge af de nye regler.
Således indgår den statslige nettoindtægt, der
følger af 100 pct. kommunal finansiering ved ikke rettidig
aktivering af dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere, ikke i den
samlede budgettering af de statslige udgifter til dagpenge og
kontanthjælp, idet det forudsættes, at kommunerne
overholder kravene med hensyn til rettidighed, varighed og mindste
ugentlige timetal.
| | | | | Tabel
2. Samlede økonomiske
konsekvenser af lovforslaget fordelt på stat og
kommune | | | | | | Mio. kr., 2013-priser | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | Stat i alt | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Kommuner i
alt Heraf: Administration Heraf: DUT | -16,7 ? -16,7 ? -16,7 | -16,7 ? -16,7 ? -16,7 | 0,0 ? 0,0 ? 0,0 | 0,0 ? 0,0 ? 0,0 | Stat og kommuner i
alt Heraf: Administration Heraf: DUT | -16,7 ? -16,7 ? -16,7 | -16,7 ? -16,7 ? -16,7 | 0,0 ? 0,0 ? 0,0 | 0,0 ? 0,0 ? 0,0 | |
|
|
|
|
|
De økonomiske konsekvenser for
kommunerne skal forhandles med de kommunale parter.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer
Udkast til lovforslag har været sendt i
høring hos Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg,
Arbejdsløshedskassen for Selvstændige Erhvervsdrivende
(ASE), Kristelig Fagbevægelse, Ankestyrelsen, Danske
Regioner, Dansk Socialrådgiverforening, De Samvirkende
Invalideorganisationer, Det Centrale Handicapråd, Foreningen
af socialchefer i Danmark, Foreningen af
Statsforvaltningsdirektører, Foreningen af
Statsforvaltningsjurister, Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisionen,
Rådet for Socialt Udsatte, KL, KMD og kommunerners
revision.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | Vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | | 2013-priser | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Stat: 2013: 0,0 mio. kr. 2014: 0,0 mio. kr. 2015: 0,0 mio. kr. 2016: 0,0 mio. kr. ? Kommuner: 2013: 0,0 mio. kr. 2014: 0,0 mio. kr. 2015: 0,0 mio. kr. 2016: 0,0 mio. kr. | Stat: 2013: 0,0 mio. kr. 2014: 0,0 mio. kr. 2015: 0,0 mio. kr. 2016: 0,0 mio. kr. ? Kommuner: 2013: 0,0 mio. kr. 2014: 0,0 mio. kr. 2015: 0,0 mio. kr. 2016: 0,0 mio. kr. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Stat: 2013: 0,0 mio. kr. 2014: 0,0 mio. kr. 2015: 0,0 mio. kr. 2016: 0,0 mio. kr. ? Kommuner: 2013: 16,7 mio. kr. 2014: 16,7 mio. kr. 2015: 0,0 mio. kr. 2016: 0,0 mio. kr. | Stat: 2013: 0,0 mio. kr. 2014: 0,0 mio. kr. 2015: 0,0 mio. kr. 2016: 0,0 mio. kr. ? Kommuner: 2013: 0,0 mio. kr. 2014: 0,0 mio. kr. 2015: 0,0 mio. kr. 2016: 0,0 mio. kr. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Forslaget er en konsekvens af forslaget til
§ 82 a, stk. 7, om midlertidig suspension af
reglerne om kommunernes 100 pct. finansiering af
arbejdsløshedsdagpenge, når tilbud ikke er givet til
tiden, i årene 2013 og 2014, jf. forslagets § 1,
nr. 2.
Til nr.
2
Ifølge § 82 a i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. skal kommunerne bidrage til
finansieringen af statens udgifter til
arbejdsløshedsdagpenge.
Kommunerne skal som udgangspunkt medfinansiere
70 pct. af udgifterne til arbejdsløshedsdagpenge ved den
lediges deltagelse i vejledning og opkvalificering, i 6 ugers
selvvalgt uddannelse og i perioder, hvor den ledige ikke deltager i
tilbud (passive perioder).
Deltager en ledig i ordinær uddannelse
efter § 32, stk. 1, nr. 1, eller i
virksomhedspraktik efter kapitel 11 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, udgør kommunernes
medfinansieringsbidrag kun 50 pct. af udgifterne til
arbejdsløshedsdagpenge.
Hvis en person, der har ret og pligt til et
tilbud efter kapitel 16 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, ikke påbegynder tilbuddet
rettidigt, eller tilbuddet ikke opfylder kravene til varighed,
betaler kommunerne 100 pct. af udgifterne til
arbejdsløshedsdagpenge for de timer, der ikke er omfattet af
tilbuddet.
Det foreslås at suspendere reglerne om
100 pct. finansiering af arbejdsløshedsdagpenge i
situationer, hvor ret- og pligt kravene ikke er opfyldt, i
årene 2013 og 2014. Da arbejdsløshedsdagpenge
opgøres og udbetales pr. uge, gælder suspensionen fra
uge 1 i 2013 (den 31. december 2012) til og med uge 52 i 2014 (den
28. december 2014).
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i
de almindelige bemærkninger.
Til § 2
Til nr.
1
Forslaget er en konsekvens af forslaget til
§ 100, stk. 6, om midlertidig suspension af reglen
om kommunernes manglende ret til refusion, når tilbud ikke er
givet til tiden, i årene 2013 og 2014, jf. forslagets
§ 2, nr. 2.
Til nr.
2
Efter de gældende regler i
§ 100, stk. 3, i lov om aktiv socialpolitik,
modtager kommunen ingen refusion for udgifter til hjælp efter
kapitel 4 fra det tidspunkt, hvor en person har ret og pligt til
tilbud efter reglerne i kapitel 17 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, og indtil tilbud påbegyndes.
Det foreslås at suspendere reglen om, at
kommunerne ikke kan få refusion for udgifterne til
kontanthjælp, når ret- og pligttilbud ikke er givet
efter reglerne i kapitel 17 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, i årene 2013 og 2014.
Med suspensionen af § 100,
stk. 3, i loven, vil det ikke have refusionsmæssig
betydning for kommunerne, hvis tilbuddet ikke gives efter reglerne
i kapitel 17 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats i
årene 2013 og 2014.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i
de almindelige bemærkninger.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2013.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 642 af 22. juni 2012, som
ændret ved § 1 i lov 1365 af 28. december 2011,
§ 10 i lov nr. 922 af 18. september 2012 og § 1
i lov nr. 928 af 18. september 2012, foretages følgende
ændringer: | | | | § 82 a.
Kommunen skal bidrage til finansiering af statens udgifter til
dagpenge, jf. §§ 52 a og 52 e og § 55,
stk. 1 og 2. | | | Stk. 2.
Bidraget efter stk. 1 omfatter udgifter til personer, som har
ophold i kommunen, jf. kapitel 3 i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område. | | | Stk. 3.
Bidraget efter stk. 1 udgør 70 pct. af udgifterne til
dagpenge. Under deltagelse i tilbud efter § 32,
stk. 1, nr. 1, og kapitel 11 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats udgør bidraget dog 50 pct. af
udgifterne til dagpenge. Hvis tilbud efter reglerne i kapitel 16 i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats ikke påbegyndes
rettidigt eller ikke har det foreskrevne omfang, udgør
bidraget dog 100 pct. af udgifterne til dagpenge for de timer, som
ikke er omfattet af tilbuddet. | | 1. I § 82 a, stk. 3, 3. pkt.,
indsættes efter »tilbuddet«: », jf. dog
stk. 7«. | Stk. 4.
Kommunen bidrager ikke til finansieringen af dagpenge, der er
udbetalt for de sammenlagt første 4 uger efter
indplaceringen i en dagpengeperiode, jf. §§ 53 og
54. Perioden opgøres på grundlag af uger, hvori der er
udbetalt dagpenge. | | | Stk. 5.
Udgifterne til dagpenge opgøres før skat, men efter
fradrag for ATP-bidrag, jf. kapitel 12 a. | | | Stk. 6.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling
med Beskæftigelsesrådet nærmere regler om
administrationen af stk. 1-5, herunder om kommunernes og
arbejdsløshedskassernes opgaver i forbindelse hermed, om
regnskab og revision samt om betingelser og dokumentation for
beregningen af kommunens finansieringsbidrag. | | | | | | | | 2. I § 82a indsættes som
stk. 7: »Stk. 7. Stk. 3, 3. pkt.,
finder ikke anvendelse for udgifterne til dagpenge, jf.
stk. 1, der udbetales for årene 2013 og
2014.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 190 af 24. februar 2012, som
ændret senest ved § 2 i lov nr. 928 af 18.
september 2012, foretages følgende ændringer: | | | | § 100.
Staten refunderer 30 pct. af kommunens udgifter til hjælp
efter kapitel 4, jf. dog stk. 2. Dog refunderer staten 50 pct.
for personer, herunder personer under revalidering eller
forrevalidering efter kapitel 6, der deltager i tilbud efter
§ 32, stk. 1, nr. 1, og kapitel 11 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. Kommunen afholder dog fuldt ud
udgifterne til kontanthjælp til personer, der er visiteret
til fleksjob og har modtaget kontanthjælp, ledighedsydelse
eller særlig ydelse i en periode på 18 måneder
inden for 24 måneder. Hvis personen efterfølgende har
været i fleksjob i en periode på 9 måneder inden
for 18 måneder, genoptages refusionen. | | | Stk. 2.
Staten refunderer 50 pct. af kommunens udgifter til hjælp
efter kapitel 4 for personer, som er omfattet af et
integrationsprogram efter integrationsloven. | | | Stk. 3.
Kommunen modtager ingen refusion fra det tidspunkt, hvor personen
har ret og pligt til tilbud efter reglerne i kapitel 17 i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, og indtil tilbud
påbegyndes. | | 1. I § 100, stk. 3, indsættes
efter »påbegyndes«: », jf. dog
stk. 6«. | Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om, hvornår kommunen opfylder betingelserne for at
få 50 pct. refusion efter stk. 1, herunder om, hvilken
dokumentation kommunen skal fremlægge. | | | Stk. 5.
Staten refunderer inden for det rådighedsbeløb, der er
nævnt i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
§ 118, stk. 2, 50 pct. af en kommunes driftsudgifter
i forbindelse med uddannelsesaktiviteter efter
§ 12. | | | | | | | | 2. I § 100 indsættes som stk. 6: »Stk. 6. Stk. 3 finder ikke
anvendelse for årene 2013 og 2014.« | | | | | | § 3 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2013. | | | |
|