L 58 Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning og lov om naturgasforsyning.

(Udstedelse af forsyningspligtbevillinger).

Af: Klima-, energi- og bygningsminister Martin Lidegaard
Udvalg: Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
Samling: 2012-13
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 06-12-2012

Afgivet: 06-12-2012

Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Bygningsudvalget den 6. december 2012

20121_l58_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Bygningsudvalget den 6. december 2012

1. Ændringsforslag

Klima-, energi- og bygningsministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.


2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 14. november 2012 og var til 1. behandling den 20. november 2012. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og Bygningsudvalget.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.


Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og klima-, energi- og bygningsministeren sendte den 20. september 2012 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2011-12, KEB alm. del - bilag 367. Den 14. november 2012 sendte klima-, energi- og bygningsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.


Spørgsmål

Udvalget har stillet 14 spørgsmål til klima-, energi- og bygningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.


3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændringsforslag.


Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter lovforslaget, men havde foretrukket, at ny lovgivning på området havde afventet det snart afsluttede arbejde med at lave en langsigtet løsning for området. Dansk Folkeparti mener i øvrigt, at kunder, som har aftaget el eller gas fra en forsyningspligtbevillingshaver, bør overgå til en eventuel ny indehaver af forsyningspligtbevillingen efter et udbud.


Liberal Alliances medlem af udvalget går ind for en liberalisering og støtter kravet om gennemsigtighed, men er bekymret for, at markedet i praksis ikke vil fungere, idet man hidtil har kunnet konstatere, at under 1 pct. af forbrugerne skifter leverandør årligt.


Liberal Alliance mener derfor, at forbrugerne skal informeres så neutralt som muligt og gerne på neutralt brevpapir og i neutral kuvert. Vi mener også, at de forbrugere, der ikke vælger et andet produkt eller en anden leverandør, bør flyttes til den nye leverandør med forsyningspligt og ikke automatisk overgå til et standardiseret handelsprodukt fra deres hidtidige leverandør. Den vindende bevillingshaver skal herefter være forpligtet til fire gange årligt at informere forbrugerne via et standardbrev, som har til hensigt at få de resterende kunder ud på markedet. Dermed vil vi komme tæt på den norske model, hvor kun 5-10 pct. benytter det forsyningspligtige produkt, og hvor flertallet af disse er i transition (lige flyttet ind på adressen osv.).


Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 3

Af klima-, energi- og bygningsministeren, tiltrådt af udvalget:

1) I stk. 2 ændres »§ 1, nr. 4« til: »§ 1, nr. 6«.

[Redaktionel ændring]

Bemærkninger

Til nr. 1

Med ændringsforslaget sker en redaktionel rettelse af en fejlagtig henvisning, idet affattelsen af § 34 a, stk. 1, i lov om elforsyning, som der henvises til, sker ved lovforslagets § 1, nr. 6, og ikke ved § 1, nr. 4.


Julie Skovsby (S) Jens Joel (S) Karin Gaardsted (S) Ole Hækkerup (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Jeppe Kofod (S) Flemming Møller Mortensen (S) Rasmus Helveg Petersen (RV) Lone Loklindt (RV) Linda Kristiansen (RV) Steen Gade (SF) fmd. Jesper Petersen (SF) Per Clausen (EL) Frank Aaen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V) nfmd. Henrik Høegh (V) Jacob Jensen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Ellen Trane Nørby (V) Ulla Tørnæs (V) Eyvind Vesselbo (V) Mikkel Dencker (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) René Christensen (DF) Kim Christiansen (DF) Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Mai Henriksen (KF)

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)47
Socialdemokratiet (S)44
Dansk Folkeparti (DF)22
Radikale Venstre (RV)17
Socialistisk Folkeparti (SF)16
Enhedslisten (EL)12
Liberal Alliance (LA)9
Det Konservative Folkeparti (KF)8
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 58


Bilagsnr.


Titel


1
Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og bygningsministeren
2
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Ændringsforslag fra klima-, energi- og bygningsministeren
4
1. udkast til betænkning
5
2. udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 58


Spm.nr.
Titel
1
Spm. , om det er korrekt, at ikkegenfornyelse af en bevilling til nuværende bevillingshaver efter udløb af en bevillingsperiode er ekspropriation af nuværende bevillingshaveres rettigheder, til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. , om der er tale om ekspropriation, hvis en ændring af elforsyningsloven betyder, at forbrugere, der p.t. er omfattet af forsyningspligt, får tilsendt et neutralt brev fra en neutral afsender, som aktivt opfordrer til at vælge elleverandør, og hvor kunder, der ikke handler på opfordringen, midlertidigt forbliver i en løsning, som sendes i udbud, til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. , om sætningen »at forsyningspligtreguleringen ikke vil stille krav om ændring i forhold til selskabernes kundegrundlag« i ELFOR-aftalen fra 2004 har juridisk bindende virkning i forhold til valg af reguleringsmodel, når forsyningspligten skal ændres grundlæggende, til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm. om, hvilken betydning det tillægges, at Dansk Energi i sit høringssvar til udkastet til lovforslaget skriver, at »med lovforslagets formulering undgås dermed unødige retslige efterspil«, til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. , om det er i overensstemmelse med EU's transparensdirektiv, at der ikke er regnskabsmæssig adskillelse hos eludbyderne af den økonomi, der vedrører aftagere af forsyningspligt (bevilling), og kunder under kommercielle aftaler, til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. , om ministeren påtænker at notificere Europa-Kommissionen om det fremsatte lovforslaget, så det sikres, at staten ikke med en vedtagelse af lovforslaget overtræder EU-regulering, til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm. , om det er i overensstemmelse med ligebehandlingskravet i eldirektivet samt TEUF art. 106, at nuværende bevillingshavere får en fortrinsstilling, som giver dem ret til at flytte modtagere af forsyningspligtig strøm til kommercielle kontrakter, når samme privilegium ikke gives til nationale eller udenlandske aktører uden en bevilling, til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm. , om 2,6 millioner af Danmarks elforbrugere, som må anses at have en værdi for udbydere af el, kan overdrages med statslig mellemkomst til udvalgte eludbydere - herunder offentlige virksomheder - uden modydelse, og om dette i givet fald må anses som overdragelse af statslige midler, til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm. , om støtte, som ydes ved hjælp af statsmidler under enhver tænkelig form, skal anmeldes til Europa-Kommissionen i henhold til procedureforordningen, herunder om der er anmeldelsespligt, hvis der er den mindste tvivl om, hvorvidt der er tale om statsstøtte, til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
10
Spm. om indhold, omfang og konsekvenser af det tilsyn, som Energitilsynet skal føre med, at tidligere bevillingshavere overholder kravene til det standardprodukt, som forbrugerne automatisk overføres til, hvis de ikke reagerer, til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
11
Spm. , om det vil give den nye bevillingshaver og vinder af udbuddet en skævvridende konkurrencemæssig fordel sammenlignet med de øvrige leverandører, som forbrugerne kan finde på pristavlerne, når ikke bare navnet på vinderen, men også prisen på det fremtidige forsyningspligtprodukt skal oplyses i skrivelsen fra ministeren, til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
12
Spm. , om ministeren ønsker, at der skal stilles krav om mere komplicerede - og dermed konkurrencehæmmende - sagsgange omkring skift af leverandør ved at kræve, at forbrugerne skal bekræfte et leverandørskift ved brug af NemID, hvilket vil være helt særegent for el- og gasbranchen og hindre et let leverandørskifte f.eks. ved gadesalg, til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
13
Spm. om, hvordan den foreslåede ordning tager højde for, at der kan opstå en situation, hvor et selskab, som har en forsyningspligtbevilling, går konkurs, til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
14
Spm. om, hvorfor det vil være en krænkelse af ejendomsretten, hvis forsyningspligtkunderne skal følge forsyningspligten og dermed overdrages, hvis der kommer ny indehaver af forsyningspligtbevillingen, når forsyningspligtkunderne er overdraget forsyningspligtbevillingshaveren som led i udførelse af en opgave for det offentlige, og hvor forsyningspligtbevillingshaverens kundekreds således ikke er opbygget under normale, kommercielle markedsforhold, til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå