Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 15. november 2012
Forslag
til
Lov om CO2-kvoter1)
Kapitel 1
Lovens formål, definitioner
m.v.
§ 1. Loven har til formål at
fremme en reduktion af udledningen af kuldioxid (CO2) og andre drivhusgasser på en
omkostningseffektiv og økonomisk effektiv måde gennem
en ordning med omsættelige kvoter og kreditter.
§ 2. I denne lov forstås ved
følgende:
1) Administrerende medlemsstat: Den medlemsstat,
der er ansvarlig for at administrere kvotedirektivet, for så
vidt angår luftfartsoperatører.
2) Biobrændstoffer: Flydende eller
gasformige brændstoffer til transport, som er fremstillet
på grundlag af biomasse.
3) Biomasse: Den bionedbrydelige del af
produkter, affald og restprodukter af biologisk oprindelse fra
landbrug (herunder vegetabilske og animalske stoffer), skovbrug og
tilknyttede industrier, herunder fiskeri og akvakultur, samt den
bionedbrydelige del af industriaffald og kommunalt affald.
4) Chicagokonventionen: Konventionen
angående international civil luftfart, der fastsætter
minimumskrav med henblik på at varetage sikkerhed inden for
civil luftfart, og som blev undertegnet i Chicago den 7. december
1944.
5) CO2-ækvivalent: Den mængde
drivhusgas, der har samme effekt på den globale opvarmning
som 1 t CO2.
6) Driftsleder: Den juridiske eller fysiske
person, der ejer en produktionsenhed eller driver
produktionsenheden for egen regning.
7) Drivhusgasser: Kuldioxid (CO2), metan (CH4), lattergas (N2O), hydrofluorkarboner (HFC),
perfluorkarboner (PFC) og svovlheksafluorid (SF6) samt andre gasformige bestanddele af
atmosfæren, både natur- og menneskeskabte, som optager
og genudsender infrarød stråling.
8) Elproducent: En produktionsenhed, som den 1.
januar 2005 eller derefter har produceret el med henblik på
salg til tredjeparter, og hvor der ikke udføres andre af de
aktiviteter, der er angivet i §§ 8 og 9, ud over
forbrænding af brændsel.
9) Erhvervsmæssig
luftfartstransportør: En operatør, der mod
vederlag stiller rute- eller charterflyvninger til rådighed
for offentligheden med henblik på personbefordring,
godstransport eller transport af postforsendelser.
10) Flydende
biobrændsler: Flydende brændstoffer til
energiformål bortset fra transport, herunder elektricitet,
opvarmning og køling, fremstillet på grundlag af
biomasse.
11) Forbrænding: Enhver oxidering af
brændsel, uanset hvorledes den varme og den elektriske eller
mekaniske energi, der produceres ved denne proces, anvendes, og
andre hermed direkte forbundne aktiviteter, herunder
røggasrensning.
12) Indfyret
termisk effekt: Den maksimale indfyrede
brændselsmængde i MW, som kan tilføres et
anlæg.
13) Kapacitet: Den maksimale produktionsevne pr.
tidsenhed, jf. § 8.
14) Kvote: Bevis for retten til at udlede 1 t
CO2-ækvivalent i en
nærmere angivet periode.
15) Luftfartskvoter: Kvoter, der kun kan anvendes
til dækning af udledninger fra luftfarten.
16) Luftfartsoperatør: Den fysiske eller
juridiske person, der driver et luftfartøj på det
tidspunkt, hvor det udfører en af de luftfartsaktiviteter,
der er nævnt i § 11, eller ejeren af
luftfartøjet, hvis førstnævnte person er ukendt
eller ikke er identificeret af ejeren.
17) Procesudledning: Udledninger af
drivhusgasser, som ikke er brændselsrelaterede, og som
opstår som et resultat af tilsigtede eller utilsigtede
reaktioner mellem materialer eller gennem deres omdannelse i en
proces.
18) Produktionsenhed: En stationær teknisk
enhed, der består af et eller flere anlæg beliggende
på samme lokalitet, hvorfra der udføres de af loven
omfattede aktiviteter tillige med eventuelle andre direkte
tilknyttede aktiviteter, der har en teknisk forbindelse med
aktiviteterne på stedet, og som kan have indvirkning på
udledninger og forurening.
19) Tonkilometer: Flyvestrækning gange
nyttelast, hvor flyvestrækning er storcirkelafstanden (great
circle distance) mellem afgangsflyvepladsen og ankomstflyvepladsen
plus et yderligere fast tillæg på 95 km og nyttelast er
den samlede masse af transporteret fragt, post og passagerer.
20) Udledning: Udledning af drivhusgasser i
atmosfæren fra kilder i en produktionsenhed eller et
luftfartøj af de gasser, der er anført for den
pågældende aktivitet i §§ 8-11.
21) Verifikator: Juridisk eller fysisk person
akkrediteret efter Kommissionens forordning (EU) nr. 600/2012 af
21. juni 2012 om verifikation af rapporter om drivhusgasemissioner
og rapporter om tonkilometer og akkreditering af verifikatorer i
medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2003/87/EF.
§ 3. Klima-, energi- og
bygningsministeren kan fastsætte regler eller træffe
bestemmelser med henblik på at gennemføre eller
anvende EU-retsakter om forhold omfattet af denne lov, jf. dog stk.
2.
Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler eller
træffe bestemmelser med henblik på at gennemføre
eller anvende EU-retsakter om forhold vedrørende
EU-registeret, jf. § 21, og Kyotoregisteret, jf. §
22.
Kapitel 2
Anvendelsesområde
§ 4. Loven finder anvendelse
på stationære produktionsenheder, som på land- og
søterritoriet og i den eksklusive økonomiske zone
udfører de aktiviteter, der er omfattet af §§
8-10. Aktiviteter, som har en betydelig teknisk forbindelse med
aktiviteter nævnt i §§ 8-10, og som kan have
indvirkning på udledning af drivhusgasser, er tillige
omfattet af loven. Produktionsenheder eller dele af
produktionsenheder, der benyttes til forskning, udvikling og
testning af nye produkter, samt produktionsenheder, der udelukkende
anvender biomasse, er ikke omfattet af loven.
Stk. 2.
Loven finder endvidere anvendelse på luftfartsaktiviteter som
angivet i § 11.
§ 5. Klima-, energi- og
bygningsministeren træffer afgørelse om, hvorvidt en
given produktionsenhed eller aktivitet er omfattet af loven, og
offentliggør en liste over de produktionsenheder, der er
omfattet af loven.
Stk. 2.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan bestemme, at den fysiske
eller juridiske person, som driver et anlæg, skal afgive
enhver oplysning, herunder på tro og love, om anlæggets
forhold og indretning, som er nødvendig for at kunne
træffe afgørelse om, hvorvidt en given
produktionsenhed eller aktivitet er omfattet af loven.
§ 6. Hvis flere driftsledere
på samme lokalitet i et samarbejde driver flere anlæg,
som har en tæt driftsmæssig eller fysisk
sammenhæng, kan klima-, energi- og bygningsministeren
beslutte, at disse anlæg anses for at udgøre én
produktionsenhed.
Stk. 2.
Hvis flere fysiske eller juridiske personer på samme
lokalitet i et samarbejde driver flere anlæg, som har en
tæt driftsmæssig eller fysisk sammenhæng, kan
klima-, energi- og bygningsministeren beslutte, at disse
anlæg anses for at udgøre én
produktionsenhed.
§ 7. Ministeren kan
pålægge driftsledere for anlæg nævnt i
§ 6, stk. 1, fysiske og juridiske personer nævnt i
§ 6, stk. 2, og driftsledere for andre produktionsenheder med
flere driftsledere at udpege én fuldmægtig, som
på deres vegne varetager opgaverne i henhold til denne lov.
Driftslederne og de personer, der er nævnt i § 6, stk.
2, hæfter solidarisk for de økonomiske forpligtelser
og forpligtelserne til at returnere kvoter, som følger af
denne lov.
§ 8. Loven omfatter udledning af
kuldioxid (CO2) fra følgende
aktiviteter:
1) Forbrænding af brændsel i
anlæg med en samlet nominel indfyret termisk effekt på
mere end 20 MW undtagen i anlæg til forbrænding af
farligt affald eller anlæg, der udelukkende har til
formål at forbrænde kommunalt affald.
2) Raffinering af mineralolie.
3) Produktion af koks.
4) Ristning eller sintring, herunder
pelletering, af malm, herunder af svovlholdig malm.
5) Produktion af råjern eller
stål fra første eller anden smeltning med dertil
hørende strengstøbning og med en kapacitet på
mere end 2,5 t/time.
6) Produktion eller forarbejdning af
ferrometaller, herunder ferrolegeringer, hvor der drives
fyringsenheder med en samlet nominel indfyret termisk effekt
på mere end 20 MW. Forarbejdningen omfatter bl.a.
valseværker, genopvarmningsanlæg, glødningsovne,
smedning, støbning, overfladebelægning og
bejdsning.
7) Produktion af primær
aluminium.
8) Produktion af sekundær
aluminium, når der anvendes fyringsenheder med en samlet
nominel indfyret termisk effekt på mere end 20 MW.
9) Produktion eller forarbejdning af
nonferrometaller, herunder produktion af legeringer, raffinering,
støbning osv., hvor der anvendes fyringsenheder med en
samlet nominel indfyret termisk effekt, herunder brændsel
anvendt som reduktionsmiddel, på over 20 MW.
10) Fremstilling af cementklinker i
roterovne med en produktionskapacitet på mere end 500 t/dag
eller i andre ovne med en produktionskapacitet på mere end 50
t/dag.
11) Fremstilling af kalk eller
brænding af dolomit eller magnesit i roterovne eller i andre
ovne med en produktionskapacitet på mere end 50 t/dag.
12) Fremstilling af glas, herunder
glasfiber, med en smeltekapacitet på over 20 t/dag.
13) Fremstilling af keramiske produkter
ved brænding, navnlig tagsten, mursten, ildfaste sten,
fliser, stentøj og porcelæn, med en
produktionskapacitet på mere end 75 t/dag.
14) Fremstilling af
mineraluldsisoleringsmateriale ved hjælp af glas, sten eller
slagger med en smeltekapacitet på mere end 20 t/dag.
15) Tørring eller brænding
af gips eller fremstilling af gipsplader og andre gipsprodukter,
hvor fyringsanlægget har en total nominel indfyret termisk
effekt på mere end 20 MW.
16) Fremstilling af papirmasse af
træ eller andre fibermaterialer.
17) Fremstilling af papir eller karton
med en produktionskapacitet på mere end 20 t/dag.
18) Produktion af kønrøg,
hvor organiske stoffer som olie, tjære og kraknings- og
destillationsrester forkulles, og hvor der drives fyringsenheder
med en samlet nominel indfyret termisk effekt på mere end 20
MW.
19) Produktion af salpetersyre.
20) Produktion af adipinsyre.
21) Produktion af glyoxal og
glyoxylsyre.
22) Produktion af ammoniak.
23) Produktion af organiske kemikalier
ved krakning, reforming, delvis eller fuld oxidering eller lignende
processer, hvor produktionskapaciteten er større end 100
t/dag.
24) Produktion af brint (H2) og syntesegas ved reforming eller
delvis oxidering, hvor produktionskapaciteten er større end
25 t/dag.
25) Produktion af natriumkarbonat
(Na2CO3) og natriumhydrogenkarbonat (NaHCO3).
26) Opsamling af drivhusgasser fra
anlæg omfattet af denne lov med henblik på transport og
geologisk lagring i et lagringsanlæg med tilladelse i henhold
til direktiv 2009/31/EF.
27) Transport af drivhusgasser gennem
rørledninger med henblik på geologisk lagring i et
lagringsanlæg med tilladelse i henhold til direktiv
2009/31/EF.
28) Geologisk lagring af drivhusgasser
i et lagringsanlæg med tilladelse i henhold til direktiv
2009/31/EF.
Stk. 2.
Tærskelværdierne i stk. 1 refererer generelt til
produktionskapacitet eller produktionsomfang. Hvis flere
aktiviteter, der henhører under samme kategori,
udføres i den samme produktionsenhed, lægges
kapaciteten af sådanne aktiviteter sammen.
Stk. 3.
Ved beregning af en produktionsenheds samlede nominelle indfyrede
termiske effekt med henblik på at afgøre, hvorvidt den
er omfattet af loven, sammenlægges den nominelle indfyrede
termiske effekt i alle produktionsenhedens tekniske anlæg,
der forbrænder brændsel. Anlæg med en nominel
indfyret termisk effekt på under 3 MW og anlæg, der
udelukkende anvender biomasse, indgår ikke i denne beregning.
Anlæg, der udelukkende anvender biomasse, omfatter
anlæg, der kun anvender fossile brændstoffer under
opstart og nedlukning.
Stk. 4.
Hvis det fastslås, at tærskelkapaciteten for en
aktivitet nævnt i stk. 1 overstiges i en produktionsenhed,
skal alle anlæg, hvori der forbrændes brændsel,
bortset fra enheder, der udelukkende har til hovedformål at
forbrænde farligt affald eller kommunalt affald, medtages i
udledningstilladelsen.
Stk. 5.
Anlæg, som ikke er taget permanent ud af drift, medregnes ved
fastlæggelse af produktionsenhedens samlede kapacitet, jf.
stk. 1.
§ 9. Loven omfatter endvidere
udledning af perfluorkarboner (PFC) fra produktion af primær
aluminium.
§ 10. Loven omfatter endvidere
udledning af lattergas (N2O) fra
følgende aktiviteter:
1) Produktion af salpetersyre.
2) Produktion af adipinsyre.
3) Produktion af glyoxal og
glyoxylsyre.
§ 11. Loven omfatter udledning af
kuldioxid (CO2) fra alle flyvninger,
der afgår fra eller ankommer til en flyveplads i en
EU-medlemsstat, hvis luftfartsoperatøren er angivet på
en liste over luftfartsoperatører, der har Danmark som
administrerende medlemsstat, jf. dog stk. 2. Listen
offentliggøres af klima-, energi- og bygningsministeren.
Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse på flyvninger angivet i bilag
1.
Kapitel 3
Tilladelse til udledning af
drivhusgasser, driftsforbud m.v.
§ 12. En produktionsenhed, som er
omfattet af loven, må kun udlede de drivhusgasser, der
relaterer sig til produkti?onsenhedens aktiviteter, jf.
§§ 8-10, hvis klima-, energi- og bygningsministeren har
meddelt produktionsenhedens driftsleder tilladelse hertil.
Ministeren kan bestemme, at driftslederen skal søge om
tilladelse på skemaer anvist af ministeren.
Stk. 2.
Uanset stk. 1 kan ministeren i særlige tilfælde
beslutte, at en driftsleder, som har ansøgt om tilladelse,
midlertidigt kan udlede drivhusgasser, indtil ministeren har taget
stilling til ansøgningen, eller hvor afslag på
tilladelse indbringes for domstolene, jf. § 15.
Stk. 3.
Hvis flere driftsledere søger om tilladelse efter stk. 1 for
samme produktionsenhed, tildeles tilladelsen den, som ejer
produktionsenheden.
Stk. 4.
Ansøgning om tilladelse efter stk. 1 skal indeholde
følgende:
1) Identifikation af
produktionsenheden, dennes ejer og driftsleder.
2) En beskrivelse af produktionsenheden
og dennes aktiviteter, herunder den anvendte teknologi, og af de
råstoffer og hjælpematerialer, hvis anvendelse kan
forventes at føre til drivhusgasudledninger opført i
§§ 8-10.
3) En beskrivelse af kilderne til
produktionsenhedens drivhusgasudledninger og planlagte
foranstaltninger til overvågning og rapportering af
udledningerne, jf. kapitel 6.
4) Et ikketeknisk resumé af
oplysningerne i nr. 2 og 3.
§ 13. Klima-, energi- og
bygningsministeren meddeler driftslederen tilladelse til udledning
af drivhusgasser, hvis ansøgningen indeholder oplysningerne
nævnt i § 12 og der foreligger en plan for
overvågning og rapportering af drivhusgasudledningen godkendt
af ministeren, jf. dog § 15, stk. 1.
Stk. 2.
Udledningstilladelsen skal indeholde følgende:
1) Driftslederens navn og adresse,
2) en beskrivelse af aktiviteterne og
udledningerne fra produktionsenheden,
3) en plan godkendt af ministeren for
overvågning af drivhusgasudledningen,
4) rapporteringskrav og
5) en forpligtelse til at returnere
kvoter svarende til produktionsenhedens samlede udledninger i hvert
kalenderår, jf. § 27.
Stk. 3.
I en tilladelse og ved ændring af en tilladelse kan
ministeren stille vilkår om, at driftslederen overholder
nærmere angivne krav, som er begrundet i virksomhedens
særlige forhold.
§ 14. Driftslederen skal
underrette klima-, energi- og bygningsministeren om forhold af
betydning for udledningstilladelsen og for tildelingen af
gratiskvoter, herunder alle planlagte ændringer i
produktionsenhedens art eller drift eller en eventuel udvidelse
eller betydelig reduktion af dens kapacitet, som kan
medføre, at tilladelsen eller tildelingen skal
ændres.
Stk. 2.
Driftslederen kan ikke uden tilladelse fra ministeren overdrage en
tilladelse.
Stk. 3.
Hvis ministeren ved underretning efter stk. 1 eller på anden
vis bliver opmærksom på forhold af betydning for en
tilladelse, kan ministeren træffe afgørelse om
ændring af tilladelsen eller tilbagekaldelse af tilladelsen
eller om, hvorvidt driftslederen skal pålægges at
ansøge om en ny tilladelse efter § 12. Den hidtidige
tilladelse har gyldighed, indtil ministeren har taget stilling til
ansøgningen om en ny tilladelse.
Stk. 4.
Ved overdragelse af tilladelsen til en ny driftsleder
indtræder denne i enhver forpligtelse vedrørende
produkti?onsenheden efter denne lov på det tidspunkt, hvor
ministerens godkendelse af overdragelsen er meddelt.
§ 15. Klima-, energi- og
bygningsministeren kan afslå at give tilladelse til en
driftsleder, som
1) i forbindelse med ansøgning
om tilladelse i væsentlig grad har givet urigtige eller
vildledende oplysninger,
2) gentagne gange eller groft har
overtrådt bestemmelser i denne lov, regler udstedt i
medfør af loven eller EU-retsakter om forhold omfattet af
loven eller
3) har forfalden gæld til det
offentlige, herunder afgiftsbetaling efter § 28, på mere
end 100.000 kr.
Stk. 2.
En afgørelse truffet efter stk. 1 kan af driftslederen
forlanges indbragt for domstolene. Afgørelsen skal indeholde
oplysning om adgangen til at begære domstolsprøvelse
og om fristen herfor, jf. stk. 3.
Stk. 3.
Anmodning om domstolsprøvelse skal være modtaget af
klima-, energi- og bygningsministeren, senest 4 uger efter at
afgørelsen er meddelt driftslederen. Sagen indbringes
herefter for retten i den borgerlige retsplejes former af
ministeren.
§ 16. En tilladelse efter §
13 kan tilbagekaldes, hvis driftslederen
1) har gjort sig skyldig i grov eller
gentagen overtrædelse af denne lov, af bestemmelser fastsat i
henhold til loven, af EU-retsakter om forhold omfattet af loven
eller af vilkår for tilladelsen,
2) ikke er i stand til at
antageliggøre at kunne varetage sine forpligtelser i forhold
til denne lov på fuldt forsvarlig måde eller
3) har forfalden gæld til det
offentlige, herunder afgiftsbetaling efter § 28, på mere
end 100.000 kr.
Stk. 2.
Afgørelse i sager omfattet af stk. 1, nr. 1, træffes
af domstolene. Afgørelse i sager efter stk. 1, nr. 2 og 3,
træffes af klima-, energi- og bygningsministeren.
Stk. 3.
En afgørelse truffet efter stk. 1, nr. 2 og 3, kan af
driftslederen forlanges indbragt for domstolene. Afgørelsen
skal indeholde oplysning om adgangen til at begære
domstolsprøvelse og om fristen herfor, jf. stk. 4.
Stk. 4.
Anmodning om domstolsprøvelse skal være modtaget af
klima-, energi- og bygningsministeren, senest 4 uger efter at
afgørelsen er meddelt driftslederen. Sagen indbringes
herefter for retten i den borgerlige retsplejes former af
ministeren.
Stk. 5.
Hvis ministerens afgørelse efter stk. 2, 2. pkt., indbringes
for domstolene, kan driftslederen fortsætte sin virksomhed,
indtil domstolens afgørelse foreligger.
§ 17. Hvis en
luftfartsoperatør ikke opfylder kravene i denne lov og andre
håndhævelsesforanstaltninger ikke har kunnet sikre
opfyldelsen, kan klima-, energi- og bygningsministeren anmode
Europa-Kommissionen om at træffe afgørelse om at
nedlægge driftsforbud over for den pågældende
luftfartsoperatør.
Stk. 2.
En luftfartsoperatør kan forlange, at klima-, energi- og
bygningsministerens beslutning om at anmode Europa-Kommissionen om
at træffe beslutning som angivet i stk. 1 indbringes for
domstolene som angivet i § 15, stk. 3, inden anmodningen
fremsendes til Europa-Kommissionen. Meddelelse af en beslutning
efter stk. 1 skal indeholde oplysninger om adgangen til at
begære domstolsprøvelse og fristen herfor.
Stk. 3.
Klima-, energi- og bygningsministeren sikrer, at
Europa-Kommissionens beslutning om at nedlægge driftsforbud
over for en bestemt luftfartsoperatør håndhæves
på dansk territorium.
Kapitel 4
Auktionering og gratis tildeling af
kvoter
§ 18. Klima-, energi- og
bygningsministeren auktionerer de auktionsandele, som tildeles
Danmark, og som ikke tildeles gratis efter §§ 19 og
20.
Stk. 2.
Indtægterne fra auktionering af kvoter med fradrag af
omkostninger forbundet hermed tilfalder statskassen.
§ 19. Klima-, energi- og
bygningsministeren tildeler gratiskvoter til produktionsenheder
baseret på benchmarks fastsat af Europa-Kommissionen.
Stk. 2.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om tildeling af gratiskvoter til
produkti?onsenheder, herunder til nytilkomne
produktionsenheder.
Stk. 3.
Tildeling i et givent år er betinget af, at driftslederen er
i besiddelse af en gyldig udledningstilladelse efter § 13, at
nødvendige tilladelser efter anden lovgivning foreligger, og
at de oplysninger af betydning for kvotetildelingen, som
driftslederen har meddelt, er korrekte.
Stk. 4.
Hvis en driftsleder ikke har opfyldt sin forpligtelse til at
returnere kvoter efter § 27, stk. 1, fradrages den skyldige
mængde kvoter i efterfølgende kvotetildelinger til
driftslederen.
Stk. 5.
Hvis tildelingen er baseret på urigtige data eller
oplysninger, kan der ske en justering af kvotetildelingen i
følgende år.
Stk. 6.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan beslutte, at en
driftsleder, der er tildelt kvoter på baggrund af urigtige
data eller oplysninger, eller uden at betingelserne i denne lov
herfor i øvrigt er opfyldt, skal tilbagelevere kvoter
svarende til de uretmæssigt modtagne.
§ 20. Klima-, energi- og
bygningsministeren tildeler gratis luftfartskvoter baseret på
benchmarks pr. verificeret tonkilometer fastsat af
Europa-Kommissionen.
Stk. 2.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om tildeling af gratiskvoter til
luftfartsoperatører.
Stk. 3.
Tildelingen er betinget af, at luftfartsoperatørerne senest
den 31. marts 2011 ansøgte om tildeling af gratis
luftfartskvoter ved at indsende deres verificerede tonkilometerdata
for 2010 for de luftfartsaktiviteter, der er nævnt i §
11, jf. dog stk. 4.
Stk. 4.
Luftfartsoperatører, der påbegynder en
luftfartsaktivitet som nævnt i § 11 efter den 31.
december 2010, og luftfartsoperatører, hvis tonkilometerdata
i gennemsnit stiger med mere end 18 pct. om året mellem 2010
og 2014, kan ansøge om tildeling af gratis luftfartskvoter
ved at indsende deres verificerede tonkilometerdata for 2014 for de
luftfartsaktiviteter, der er nævnt i § 11. En
ansøgning skal indgives senest den 30. juni 2015 på et
ansøgningsskema anvist af ministeren.
Stk. 5.
De tonkilometerdata, som er nævnt i stk. 4, skal
overvåges i overensstemmelse med § 24 og verificeres i
overensstemmelse med § 25.
Stk. 6.
Det er en betingelse for tildeling af luftfartskvoter efter stk. 4,
at aktiviteten ikke helt eller delvis er en fortsættelse af
en luftfartsaktivitet, som tidligere blev udført af en anden
luftfartsoperatør. Tildelingen kan endvidere ikke overstige
1.000.000 luftfartskvoter pr. luftfartsoperatør.
Stk. 7.
Hvis en luftfartsoperatør ikke har opfyldt sin forpligtelse
til at returnere kvoter efter § 27, stk. 1, fradrages den
skyldige mængde kvoter i efterfølgende
kvotetildelinger til luftfartsoperatøren.
Stk. 8.
Hvis tildelingen er baseret på urigtige data eller
oplysninger, kan der ske en justering af kvotetildelingen i
følgende år.
Stk. 9.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan beslutte, at en
luftfartsoperatør, der er tildelt kvoter på baggrund
af urigtige data eller oplysninger, eller uden at betingelserne i
denne lov herfor i øvrigt er opfyldt, skal tilbagelevere
kvoter svarende til de uretmæssigt modtagne.
Kapitel 5
EU-registeret, Kyotoregisteret og
kreditter
§ 21. Erhvervs- og
vækstministeren administrerer danske konti i det elektroniske
EU-register, herunder konti tilhørende driftsledere og
luftfartsoperatører efter denne lov.
Stk. 2.
Kvoter registreres i EU-registeret med henblik på
gennemførelse af processer vedrørende
ajourføring af konti og tildeling, returnering og
annullering af kvoter. Tildeling af gratiskvoter efter kapitel 4
sker, ved at erhvervs- og vækstministeren årligt senest
den 28. februar indsætter kvoterne på de berettigedes
konti i EU-registeret.
Stk. 3.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler for konti i EU-registeret, som administreres
af ministeren, herunder om adgang til at oprette konti,
dokumentationskrav for kontohavere, vilkår for brug af
registeret og ministerens adgang til at blokere og lukke konti.
Stk. 4.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler om
betaling af gebyr for at have en konto i EU-registeret, som
administreres af ministeren.
Stk. 5.
Skatteministeren har adgang til enhver oplysning, herunder i
elektronisk form, om konti i EU-registeret, der administreres af
erhvervs- og vækstministeren, og som er nødvendig for
varetagelsen af skatteministerens opgaver.
§ 22. Erhvervs- og
vækstministeren administrerer et elektronisk Kyotoregister,
som indeholder oplysninger om kreditter m.v. udstedt i henhold til
FN's klimakonvention og Kyotoprotokollen.
Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler for
konti i Kyotoregisteret, herunder om adgang til at oprette konti,
dokumentationskrav for kontohavere, vilkår for brug af
registeret og ministerens adgang til at blokere og lukke konti.
Stk. 3.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler om
betaling af gebyr for at have en konto i Kyotoregisteret.
Stk. 4.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler,
der begrænser adgangen til at overføre kreditter fra
en forpligtelsesperiode til næste periode i henhold til
Kyotoprotokollen, og regler om, at visse kreditter mister deres
gyldighed eller ikke må indsættes på konti i
Kyotoregisteret.
Stk. 5.
Skatteministeren har adgang til enhver oplysning, herunder i
elektronisk form, om konti i Kyotoregisteret, som er
nødvendig for varetagelsen af skatteministerens opgaver.
§ 23. Projekter, der reducerer
drivhusgasudledninger med henblik på at generere kreditter
uden for Danmark i overensstemmelse med FN's klimakonvention og
Kyotoprotokollen, må kun igangsættes eller
gennemføres af juridiske eller fysiske personer
hjemmehørende i Danmark efter tilladelse fra klima-, energi-
og bygningsministeren.
Stk. 2.
JI-projekter, som påtænkes udført i Danmark,
må kun igangsættes efter tilladelse fra klima-, energi-
og bygningsministeren. Ved JI-projekter forstås projekter,
der reducerer drivhusgasudledninger med henblik på at
generere kreditter i overensstemmelse med FN's klimakonvention og
Kyotoprotokollens artikel 6.
Stk. 3.
Tilladelse efter stk. 1 og 2 kan gives, hvis projektet
skønnes at være i overensstemmelse med denne lov,
kvotedirektivet og FN's klimakonvention og Kyotoprotokollen,
herunder retningslinjer og procedurer vedtaget i henhold til FN's
klimakonvention og Kyotoprotokollen.
Stk. 4.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte
nærmere regler for tildeling af tilladelse, herunder regler
for specifikke projekttyper i henhold til EU-retten eller FN's
klimakonvention og Kyotoprotokollen samt om betaling af gebyr for
behandling af ansøgninger.
Kapitel 6
Overvågning, verifikation og
rapportering
§ 24. En driftsleder skal i
overensstemmelse med en overvågningsplan godkendt af klima-,
energi- og bygningsministeren løbende overvåge
udledningen af drivhusgasser fra produktionsenheder, som denne er
ansvarlig for. En luftfartsoperatør skal i
overensstemmelse med en overvågningsplan godkendt af klima-,
energi- og bygningsministeren løbende overvåge
tonkilometerne fra luftfartsaktiviteter, som denne er ansvarlig
for.
Stk. 2.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om overvågning.
Stk. 3.
Driftslederen og luftfartsoperatøren meddeler ministeren
eventuelle ajourførte overvågningsplaner til
godkendelse.
§ 25. Driftslederen eller
luftfartsoperatøren skal sørge for, at
overvågning af drivhusgasudledningen efter § 24
årligt verificeres af en uafhængig verifikator.
Stk. 2.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om verifikation.
§ 26. Driftslederen eller
luftfartsoperatøren er ansvarlig for årligt senest den
31. marts at rapportere verificerede udledninger af drivhusgasser
for det foregående år fra produktionsenheder eller
luftfartsaktiviteter, som denne er ansvarlig for, til klima-,
energi- og bygningsministeren.
Stk. 2.
Driftslederen eller luftfartsoperatøren er endvidere
ansvarlig for, at rapporteringen registreres i EU-registeret inden
for fristen i stk. 1.
Stk. 3.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om rapportering.
Stk. 4.
Biobrændstoffer og flydende biobrændsler anses
udelukkende for at være biomasse og berettiget til at anvende
en emissionsfaktor på nul, hvis de er dokumenteret
bæredygtige. Klima-, energi- og bygningsministeren kan
fastsætte regler om biobrændstoffers og flydende
biobrændslers bæredygtighed, herunder om dokumentation
af biobrændstoffers og flydende biobrændslers
bæredygtighed.
Stk. 5.
Hvis en driftsleder eller en luftfartsoperatør ikke
rapporterer efter stk. 1, eller hvis driftslederens eller
luftfartsoperatørens rapportering efter stk. 1
ikke er foretaget i overensstemmelse med EU-retsakter om forhold
omfattet af denne lov, kan klima-, energi- og bygningsministeren
fastsætte produktionsenhedens eller luftfartsaktivitetens
drivhusgasudledning. Ministerens fastsættelse af
udledningen har samme retsvirkning som en verificeret rapportering
efter § 25. Ministerens omkostninger i forbindelse med
arbejdet vedrørende fastsættelsen, herunder
omkostninger til ministerens indledende arbejde og eventuel
sagkyndig bistand, påhviler driftslederen eller
luftfartsoperatøren.
Kapitel 7
Returnering af kvoter
§ 27. Driftslederen for en
produktionsenhed og luftfartsoperatøren for en
luftfartsaktivitet omfattet af loven skal i EU-registeret hvert
år senest den 30. april returnere et antal kvoter svarende
til det foregående års verificerede og rapporterede
drivhusgasudledning fra produktionsenheden eller fra
luftfartsaktiviteten, jf. dog stk. 2. En driftsleder kan ikke
returnere luftfartskvoter.
Stk. 2.
En forpligtelse til at returnere kvoter gælder ikke for
udledninger, der er verificeret som opsamlede og transporteret med
henblik på permanent lagring til et anlæg, der er
omfattet af en gyldig tilladelse i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/31/EF af 23.
april 2009 om geologisk lagring af kuldioxid.
§ 28. Hvis en driftsleder eller en
luftfartsoperatør ikke har overholdt sin forpligtelse efter
§ 27, pålægger klima-, energi- og
bygningsministeren driftslederen eller luftfartsoperatøren
at betale en afgift til statskassen. Afgiften udgør et
beløb svarende til 100 euro for hvert udledt ton CO2-ækvivalent, for hvilket
driftslederen eller luftfartøjsoperatøren ikke har
returneret kvoter, jf. § 27.
Stk. 2.
Klima-, energi- og bygningsministeren offentliggør
afgørelser om driftslederes og luftfartsoperatørers
betaling af afgift efter stk. 1.
Stk. 3.
Det skyldige beløb opgøres pr. 1. maj i det
pågældende år og indeksreguleres i henhold til
udviklingen af det europæiske forbrugerprisindeks.
Stk. 4.
Det skyldige beløb forfalder til betaling senest 14 dage
efter påkrav.
Stk. 5.
Betales det skyldige beløb ikke rettidigt, skal der betales
1,3 pct. i månedlig rente for hver påbegyndt
måned fra den 1. i den måned, i hvilken beløbet
skal betales af driftslederen eller luftfartsoperatøren, dog
mindst 50 kr.
Stk. 6.
Afgiftsbetalingen efter stk. 1 fritager ikke driftslederen eller
luftfartsoperatøren for forpligtelsen til at returnere
kvoter i EU-registeret svarende til de kvoteoverskridende
udledninger, når vedkommende returnerer kvoter for det
følgende kalenderår.
Stk. 7.
For betaling af afgift efter loven hæfter driftslederen eller
luftfartsoperatøren. Hvis denne ikke er ejer af
produktionsenheden eller luftfartøjet, hæfter ejeren
solidarisk med driftslederen eller luftfartsoperatøren for
afgiftens betaling. Hvis driftslederen eller
luftfartsoperatøren ikke driver produktionsenheden eller
luftfartøjet for egen regning, hæfter den, der driver
aktiviteten for egen regning, solidarisk med driftslederen eller
luftfartsoperatøren for afgiftens betaling.
Kapitel 8
Tilsyn og oplysningspligt m.v.
§ 29. Klima-, energi- og
bygningsministeren fører tilsyn med driftsledernes og
luftfartsoperatørernes overholdelse af loven, regler udstedt
i medfør af loven og EU-retsakter om forhold omfattet af
loven samt vilkår og afgørelser truffet i
medfør heraf, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren fører i forhold til
EU-registeret, jf. § 21, og Kyotoregisteret, jf. § 22,
tilsyn med overholdelse af loven, regler udstedt i medfør af
loven og EU-retsakter om forhold omfattet af loven samt
afgørelser truffet i medfør heraf.
Stk. 3.
Driftsledere og luftfartsoperatører, som udfører
aktiviteter omfattet af denne lov, skal efter anmodning fra klima-,
energi- og bygningsministeren eller erhvervs- og
vækstministeren afgive enhver oplysning, som vedkommende
minister efter en rimelig vurdering finder nødvendig til
varetagelse af vedkommendes opgaver efter denne lov, herunder
opgaver i forbindelse med udøvelsen af tilsynet efter stk. 1
eller 2.
Stk. 4.
Klima-, energi- og bygningsministeren og erhvervs- og
vækstministeren kan påbyde, at forhold, der strider mod
loven, regler udstedt i henhold til loven, EU-retsakter om forhold
omfattet af loven eller afgørelser truffet i medfør
heraf, skal bringes i overensstemmelse med reglerne inden for en
nærmere angivet frist.
Stk. 5.
Klima-, energi- og bygningsministeren og erhvervs- og
vækstministeren har adgang til enhver oplysning hos den
statslige told- og skatteforvaltning, herunder i elektronisk form,
som er nødvendig for varetagelsen af disse ministres
opgaver. Klima-, energi- og bygningsministeren kan endvidere ved
administrationen af denne lov indhente miljøoplysninger fra
miljøministeren, herunder i elektronisk form.
§ 30. Klima-, energi- og
bygningsministerens udgifter til tildeling af tilladelser efter
§§ 13-16, tildeling af kvoter efter § 19, behandling
og afgørelse af sager vedrørende overvågning,
verifikation og rapportering efter §§ 24-26,
afgørelse om afgiftsbetaling efter § 28 og tilsyn efter
§ 29, stk. 1, påhviler driftslederen af
produktionsenheder omfattet af loven.
Stk. 2.
Klima-, energi- og bygningsministerens udgifter til tildeling af
kvoter til luftfartsoperatører efter § 20, behandling
og afgørelse af sager vedrørende overvågning,
verifikation og rapportering vedrørende
luftfartsoperatører efter §§ 24-26,
afgørelse om afgiftsbetaling efter § 28 og tilsyn efter
§ 29, stk. 1, påhviler luftfartsoperatører
omfattet af loven.
Stk. 3.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om
driftslederens og luftfartsoperatørens betaling af udgifter
nævnt i stk. 1 og 2.
Stk. 4.
Erhvervs- og vækstministerens udgifter til tilsyn efter
§ 29, stk. 2, påhviler kontohavere i EU-registeret, jf.
§ 21, og Kyotoregisteret, jf. § 22.
Stk. 5.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler om
kontohavernes betaling af udgifter nævnt i stk. 4.
Kapitel 9
Klage- og straffebestemmelser
§ 31. Energiklagenævnet
behandler klager over afgørelser truffet af klima-, energi-
og bygningsministeren og erhvervs- og vækstministeren efter
denne lov, regler udstedt i henhold til loven eller EU-retsakter om
forhold omfattet af denne lov. Afgørelserne kan ikke
indbringes for domstolene, før den endelige administrative
afgørelse foreligger.
Stk. 2.
Ved afgørelser af klager efter denne lov består
Energiklagenævnet af de medlemmer, som afgør klager
efter lov om elforsyning. Hvis klagen giver baggrund herfor, kan
nævnets formand beslutte, at nævnet ved klagens
afgørelse skal bestå af de medlemmer, som afgør
klager efter lov om varmeforsyning.
Stk. 3.
Følgende afgørelser kan ikke indbringes for
Energiklagenævnet:
1) Ministerens afgørelser efter
§ 15, stk. 1, § 16, stk. 1, nr. 2 og 3, og § 17,
stk. 1.
2) Ministerens afgørelser efter
§ 19, stk. 1, 3 og 4, og § 20, stk. 1 og 7.
3) Ministerens afgørelser efter
§ 26, stk. 5.
Stk. 4.
Uanset stk. 3 kan klager over retlige spørgsmål i
forbindelse med ministerens afgørelser indbringes for
Energiklagenævnet.
Stk. 5.
Klage skal være indgivet skriftligt, inden 4 uger efter at
afgørelsen er meddelt.
Stk. 6.
Energiklagenævnets formand kan efter nærmere aftale med
nævnet træffe afgørelse på nævnets
vegne i sager, der behandles efter denne lov eller regler udstedt i
henhold til loven.
Stk. 7.
Klima-, energi- og bygningsministeren og erhvervs- og
vækstministeren kan fastsætte regler om adgangen til at
klage over afgørelser, der efter loven, regler udstedt i
henhold til loven eller EU-retsakter om forhold omfattet af loven
træffes af vedkommende minister, herunder at visse
afgørelser ikke skal kunne indbringes for
Energiklagenævnet.
Stk. 8.
Klima-, energi- og bygningsministeren og erhvervs- og
vækstministeren kan endvidere fastsætte regler om, at
afgørelser truffet af en institution under vedkommende
minister eller en anden myndighed, som vedkommende minister i
henhold til § 33 har henlagt sine beføjelser efter
loven til, ikke skal kunne indbringes for ministeren.
Stk. 9.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om
betaling af gebyr ved indbringelse af en klage for
Energiklagenævnet.
§ 32. Medmindre højere
straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde
den, der
1) undlader at give oplysninger eller
afgiver urigtige eller vildledende oplysninger påkrævet
efter § 5, stk. 2, herunder på tro og love,
2) undlader at udpege en
fuldmægtig som nævnt i § 7,
3) udleder drivhusgasser uden
fornøden gyldig tilladelse efter § 12, stk. 2, eller
§ 13,
4) overtræder vilkår i en
tilladelse meddelt efter § 13,
5) undlader at underrette om forhold af
betydning for udledningstilladelsen og for tildelingen af
gratiskvoter, jf. § 14, stk. 1,
6) overtræder forpligtelsen til
at tilbagelevere kvoter i henhold til beslutning efter § 19,
stk. 6, eller § 20, stk. 9,
7) overtræder vilkår i en
overvågningsplan godkendt efter § 24, stk. 1,
8) overtræder
indberetningsforpligtelsen efter § 26, stk. 1 eller 2, ved
ikke at rapportere rettidigt eller fyldestgørende,
9) undlader at give oplysninger efter
§ 29, stk. 3,
10) ikke efterkommer påbud efter
§ 29, stk. 4, eller
11) fortier oplysninger eller afgiver
urigtige eller vildledende oplysninger, der har betydning for
myndighedernes sagsbehandling efter loven eller EU-retsakter om
forhold omfattet af loven, eller som har indflydelse på
myndighedernes afgørelser efter loven eller EU-retsakter om
forhold omfattet af loven eller har betydning for
afgiftskontrollen.
Stk. 2.
I regler, der udstedes i medfør af denne lov, kan der
fastsættes straf af bøde for den, der overtræder
reglerne.
Stk. 3.
Den, der begår en af overtrædelserne i stk. 1 eller 2
med forsæt til at unddrage statskassen afgift, straffes med
bøde eller fængsel indtil 2 år, medmindre
højere straf er forskyldt efter anden lovgivning.
Stk. 4.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 10
Øvrige bestemmelser
Bemyndigelse
§ 33. Klima-, energi- og
bygningsministeren kan bemyndige en institution oprettet under
ministeriet eller en anden offentlig myndighed til at udøve
beføjelser, der i denne lov eller EU-retsakter om forhold
omfattet af denne lov er tillagt klima-, energi- og
bygningsministeren. Klima-, energi- og bygningsministeren udpeger i
den forbindelse en kompetent myndighed i henhold til direktiv
2003/87/EF, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren kan bemyndige en institution
oprettet under ministeriet eller en anden offentlig myndighed til
at udøve beføjelser, der i denne lov eller
EU-retsakter om forhold omfattet af denne lov er tillagt erhvervs-
og vækstministeren. Erhvervs- og vækstministeren
udpeger i den forbindelse en kompetent myndighed, for så vidt
angår alle forhold, som vedrører administration af
danske konti i EU-registeret, bortset fra forhold vedrørende
tildeling af udledningstilladelser og gratiskvoter, rapportering af
verificerede udledninger og returnering af kvoter, jf. kapitel 3,
4, 6 og 7.
Offentliggørelse af oplysninger
§ 34. Klima-, energi- og
bygningsministeren sikrer, at alle beslutninger og rapporter
vedrørende mængden og tildelingen af kvoter og
vedrørende overvågning, rapportering og verifikation
af drivhusgasudledninger offentliggøres straks. Oplysninger,
der er omfattet af tavshedspligt, må ikke videregives til
andre personer eller myndigheder undtagen i medfør af
gældende lovgivning.
Stk. 2.
Klima-, energi- og bygningsministeren offentliggør
beslutninger om projekter omfattet af § 23, som Danmark
deltager i eller tillader andre at deltage i.
Digital
kommunikation
§ 35. Klima-, energi- og
bygningsministeren kan fastsætte regler om, at kommunikation
i forbindelse med ansøgning om udledningstilladelse, jf.
§ 13, fremsendelse af oplysninger om forhold af betydning for
udledningstilladelsen, jf. § 14, ansøgning om
gratistildeling, jf. § 19, stk. 2, og § 20, stk. 4,
forelæggelse af ajourførte overvågningsplaner,
jf. § 24, rapportering af verificerede udledninger, jf. §
26, og andre oplysninger, som ministeren modtager efter denne lov,
regler udstedt i medfør af denne lov eller EU-retsakter om
forhold omfattet af denne lov, skal foregå digitalt.
Stk. 2.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om digital kommunikation, herunder om
anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater
og digital signatur el.lign.
Stk. 3.
En digital meddelelse anses for at være kommet frem,
når den er tilgængelig for adressaten for
meddelelsen.
Stk. 4.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler
om, at ministeren eller den, ministeren efter § 33 bemyndiger
hertil, kan udstede afgørelser og andre dokumenter efter
denne lov, regler udstedt i medfør af denne lov eller
EU-retsakter om forhold omfattet af denne lov uden underskrift, med
maskinelt eller på tilsvarende måde gengivet
underskrift eller under anvendelse af en teknik, der sikrer entydig
identifikation af den, som har udstedt afgørelsen eller
dokumentet. Sådanne afgørelser og dokumenter
sidestilles med afgørelser og dokumenter med personlig
underskrift.
Stk. 5.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler
om, at afgørelser og andre dokumenter, der udelukkende er
truffet eller udstedt på grundlag af elektronisk
databehandling, kan udstedes alene med angivelse af Klima-, Energi-
og Bygningsministeriet eller den, ministeren efter § 33
bemyndiger hertil, som afsender.
§ 36. Erhvervs- og
vækstministeren kan fastsætte regler om, at
kommunikation i forbindelse med indberetning til EU-registeret, jf.
§ 21, og Kyotoregisteret, jf. § 22, efter regler udstedt
i medfør af denne lov eller EU-retsakter om forhold omfattet
af denne lov skal foregå digitalt.
Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler om digital kommunikation, herunder om
anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater
og digital signatur el.lign.
Stk. 3.
En digital meddelelse anses for at være kommet frem,
når den er tilgængelig for adressaten for
meddelelsen.
Stk. 4.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler om,
at ministeren eller den, ministeren efter § 33 bemyndiger
hertil, kan udstede afgørelser og andre dokumenter efter
denne lov, regler udstedt i medfør af denne lov eller
EU-retsakter om forhold omfattet af denne lov uden underskrift, med
maskinelt eller på tilsvarende måde gengivet
underskrift eller under anvendelse af en teknik, der sikrer entydig
identifikation af den, som har udstedt afgørelsen eller
dokumentet. Sådanne afgørelser og dokumenter
sidestilles med afgørelser og dokumenter med personlig
underskrift.
Stk. 5.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler om,
at afgørelser og andre dokumenter, der udelukkende er
truffet eller udstedt på grundlag af elektronisk
databehandling, kan udstedes alene med angivelse af Erhvervs- og
Vækstministeriet eller den, ministeren efter § 33
bemyndiger hertil, som afsender.
Undtagelse
fra indførelse i Lovtidende af tekniske specifikationer
m.v.
§ 37. Klima-, energi- og
bygningsministeren kan fastsætte regler om, at nærmere
angivne internationale vedtagelser og tekniske specifikationer
vedrørende krav til virksomheder, anlæg,
luftfartøjer, indretninger m.v. eller betingelser for
tildeling m.v. af kreditter eller kvoter, som der henvises til i
regler udstedt i medfør af denne lov, ikke indføres i
Lovtidende.
Stk. 2.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler
om, hvorledes oplysning om de internationale vedtagelser og
tekniske specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende,
jf. stk. 1, kan fås.
Ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelser
§ 38. Loven træder i kraft
den 1. januar 2013, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 5 og § 31 træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
§ 39. Lov om CO2-kvoter, jf. lovbekendtgørelse nr.
1222 af 15. oktober 2010, ophæves. Loven og regler fastsat i
medfør heraf finder dog fortsat anvendelse på forhold
vedrørende drivhusgasser udledt i 2012 eller tidligere.
§ 15, stk. 5, og § 21 i lov om CO2-kvoter, jf. lovbekendtgørelse nr.
1222 af 15. oktober 2010, finder fortsat anvendelse på
statens bortauktionering eller salg af kvoter hidrørende fra
perioden 2008-2012.
Stk. 2.
Udledningstilladelser udstedt i medfør af § 10 i lov om
CO2-kvoter, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1222 af 15. oktober 2010, er fortsat
gyldige, indtil de erstattes af udledningstilladelser udstedt i
medfør af § 13 i denne lov. Vilkår om, at
udledningstilladelser først kan ændres 5 år
efter udstedelsen og med et forudgående varsel på 1
år, jf. § 10, stk. 3, i lov om CO2-kvoter, jf. lovbekendtgørelse nr.
1222 af 15. oktober 2010, opretholdes dog ikke.
Stk. 3.
Regler, der er fastsat i henhold til lov om CO2-kvoter, jf. lovbekendtgørelse nr.
1222 af 15. oktober 2010, forbliver i kraft, indtil de
ophæves eller afløses af regler fastsat i henhold til
denne lov.
Ændring af varmeforsyningsloven
§ 40. I lov om varmeforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1184 af 14. december 2011, som
ændret ved § 1 i lov nr. 577 af 18. juni 2012, foretages
følgende ændringer:
1. To
steder i § 20, stk. 9,
ændres »efter §§ 16-20 i lov om CO2-kvoter« til: »i
medfør af § 19 i lov om CO2-kvoter«.
2. I
§ 20, stk. 10, ændres
»efter bestemmelsen i § 31 i lov om CO2-kvoter« til: »efter §
28 i lov om CO2-kvoter«.
3. § 20,
stk. 11, affattes således:
»Stk. 11. Klima-,
energi- og bygningsministeren kan fastsætte nærmere
regler om de kvoter, som er nævnt i stk. 8, og om de
overskydende CO2-kvoter efter stk.
9, herunder regler for administration af ordningen. Ministeren kan
herunder fastsætte bestemmelse om
værdifastsættelse af de i 1. pkt. nævnte kvoter,
om tildeling og forbrug af CO2-kvoter til varmeproduktion, om tidspunkt
og fremgangsmåde vedrørende overførsel af
CO2-kvoter i forholdet mellem
varmeproduktionsenheder og varmeaftagere ved underskud eller
overskud af kvoter og om fordeling af CO2-kvoter mellem flere
varmeaftagere.«
Ændring af kulafgiftsloven
§ 41. I lov om afgift af stenkul,
brunkul og koks m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1292 af 17.
november 2010, som ændret bl.a. ved § 3 i lov nr. 1564
af 21. december 2010 og § 3 i lov nr. 625 af 14. juni 2011 og
senest ved § 5 i lov nr. 481 af 30. maj 2012, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 5, stk. 5-11, ændres
»§ 9 i lov om CO2-kvoter« til: »lov om CO2-kvoter«.
Ændring af kuldioxidafgiftsloven
§ 42. I lov om kuldioxidafgift af
visse energiprodukter, jf. lovbekendtgørelse nr. 321 af 4.
april 2011, som ændret ved § 5 i lov nr. 722 af 25. juni
2010, § 5 i lov 1564 af 21. december 2010 og § 5 i lov
nr. 625 af 14. juni 2011, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 5, stk. 2 og 3, § 7, stk. 1, nr. 2 og 3, og stk. 5, nr.
1, to steder i § 8 a, stk.
1, to steder i § 9 a, stk.
1, og i § 9 b, stk. 1 og
2, ændres »§ 9 i lov
om CO2-kvoter« til: »lov
om CO2-kvoter«.
2. I
§ 9 a, stk. 1, ændres
»§§ 5-8« til: »§§
8-10«, og », bortset fra produktionsenheder omfattet af
§ 17, stk. 1, i lov om CO2-kvoter« udgår.
§ 43. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Følgende flyvninger er ikke omfattet
af denne lov, jf. § 11: | | | a) | Flyvninger, der udføres udelukkende
med det formål at transportere en regerende monark og dennes
nærmeste familie, statsoverhoveder, regeringschefer eller
ministre fra et tredjeland på officiel tjenesterejse,
når dette formål fremgår af en relevant
statusindikator i flyveplanen. | | b) | Militære flyvninger, der
udføres af militærfly, og toldmyndighedernes og
politiets flyvninger. | | c) | Eftersøgnings- og
redningsflyvninger, brandslukningsflyvninger, humanitære
flyvninger og medicinske nødflyvninger, der er godkendt
af den relevante kompetente myndighed. | | d) | Flyvninger, der udelukkende udføres
efter visuelflyvereglerne som defineret i bilag 2 til
Chicagokonventionen. | | e) | Flyvninger, der afsluttes på den
flyveplads, hvorfra luftfartøjet er startet, og som ikke
indebærer nogen mellemlanding. | | f) | Træningsflyvninger, der
udføres udelukkende med det formål at opnå et
certifikat eller, hvis der er tale om
flyvebesætningsmedlemmer, en rating af certifikat, når
dette fremgår af en passende bemærkning i flyveplanen,
forudsat at flyvningen ikke tjener til transport af passagerer
eller fragt eller til positionering eller transport af
luftfartøjet. | | g) | Flyvninger, der udføres udelukkende
som led i videnskabelig forskning eller med det formål at
kontrollere, afprøve eller certificere et luftfartøj
eller udstyr, uanset om dette er luftbåret eller
jordbaseret. | | h) | Flyvninger, der udføres med
luftfartøjer med en højst tilladt startmasse på
under 5.700 kg. | | i) | Flyvninger, der udføres inden for
rammerne af forpligtelser til offentlig tjeneste, som i henhold til
forordning (EØF) nr. 2408/92 pålægges ruter i
regionerne i den yderste periferi som defineret i artikel 299, stk.
2, i EF-traktaten, eller på ruter, hvor den udbudte kapacitet
ikke overstiger 30.000 sæder pr. år. | | j) | Flyvninger, som, hvis det ikke var for
dette litra, ville falde ind under denne aktivitet, og som
foretages af en erhvervsmæssig lufttransportoperatør,
der enten | | | - | i tre på hinanden følgende
perioder på 4 måneder foretager under 243
flyvninger pr. periode eller | | | - | foretager flyvninger med samlede
årlige emissioner på under 10.000 t. |
|
Officielle noter
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2003/87/EF af 13. oktober 2003 om en ordning for handel med kvoter
for drivhusgasemissioner i Fællesskabet og om ændring
af Rådets direktiv 96/61/EF, EU-Tidende 2003, nr. L 275, side
32, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2004/101/EF af 27. oktober 2004, EU-Tidende 2004, nr. L
338, side 18, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2008/101/EF af 19. november 2008, EU-Tidende 2009, nr. L 8, side 3,
og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/29/EF af 23.
april 2009, EU-Tidende 2009, nr. L 140, side 63, og bestemmelser,
der gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009/28/EF af 23. april 2009 om fremme af anvendelsen af energi fra
vedvarende energikilder, EU-Tidende 2009, nr. L 140, side 16. I
loven er medtaget visse bestemmelser fra Kommissionens forordning
(EU) nr. 1031/2010 af 12. november 2010 om det tidsmæssige og
administrative forløb af auktioner over kvoter for
drivhusgasemissioner og andre aspekter i forbindelse med
sådanne auktioner i medfør af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2003/87/EF om en ordning for handel med
kvoter for drivhusgasemissioner i Fællesskabet, EU-Tidende
2010, nr. L 302, side 1, Kommissionens forordning (EU) nr.
1193/2011 af 18. november 2011 om oprettelse af et EU-register for
handelsperioden, der starter den 1. januar 2013, og
efterfølgende handelsperioder for EU's
emissionshandelsordning i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2003/87/EF og Europa-Parlamentets og
Rådets beslutning nr. 280/2004/EF, EU-Tidende 2011, nr. L
315, side 1, Kommissionens forordning (EU) nr. 601/2012 af 21. juni
2012 om overvågning og rapportering af drivhusgasemissioner i
medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2003/87/EF, EU-Tidende 2012, nr. L 181, side 30, og Kommissionens
forordning (EU) nr. 600/2012 af 21. juni 2012 om verifikation af
rapporter om drivhusgasemissioner og rapporter om tonkilometer og
akkreditering af verifikatorer i medfør af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF, EU-Tidende
2012, nr. L 181, side 1. Ifølge artikel 288 i EUF-Traktaten
gælder en forordning umiddelbart i hver medlemsstat.
Gengivelsen af disse bestemmelser i loven er således
udelukkende begrundet i praktiske hensyn og berører ikke
forordningernes umiddelbare gyldighed i Danmark.