Fremsat den 16. november 2012 af
beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats
(Midlertidig forhøjelse af
jobrotationsydelsen til private arbejdsgivere, individuel aftale om
mentorstøtte og midlertidig sænkelse af driftsloftet
over de kommunale aktiveringsudgifter)
§ 1
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
jf. lovbekendtgørelse nr. 706 af 28. juni 2012, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter § 78, stk. 2,
indsættes som stk. 3:
»Stk. 3. Ved
bevilling af mentorstøtte skal der indgås en skriftlig
aftale om mentorstøtte mellem jobcenteret og den person, der
får støtten. Aftalen kan højst indgås for
6 måneder med mulighed for forlængelse. Aftalen skal
indeholde
1) målet med
mentorstøtten,
2) mentorens navn
og kontaktdata,
3) hvilke opgaver
mentor skal bistå med,
4) varigheden af
aftalen,
5) timetallet for
mentorstøtte og
6)
klagevejledning.«
2. § 98 a,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Jobrotationsydelsen udgør 173,09 kr. (pr. 1. januar 2013)
for hver time, en beskæftiget er i uddannelse, og der
samtidig er ansat en vikar. Jobrotationsydelsen til private
arbejdsgivere, der indgår aftale om en jobrotationsordning,
der påbegyndes i perioden fra 1. januar 2013 og indtil 1.
juli 2014, udgør dog 194,84 kr. (pr. 1. januar
2013).«
3. I
§ 118, stk. 2, 1. pkt.
ændres »13.700 kr. pr. år (2011-niveau)«
til: »14.317 kr. pr. år (2013-niveau)«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2013.
Stk. 2.
Rådighedsbeløbet opgøres i 2013 til 13.329 kr.
(2013-niveau), i 2014 til 13.716 kr. (2013-niveau), i 2015 til
13.787 kr. (2013-niveau) og i 2016 til 14.217 kr. (2013-niveau)
gange antallet af personer, jf. § 118, stk. 2, i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | | | | 1. | Indledning | | | | | 2. | Lovforslagets
indhold | | 2.1. | Midlertidig
forhøjelse af jobrotationsydelsen til private
arbejdsgivere | | | 2.1.1. | Gældende
regler | | | 2.1.2. | Den foreslåede
ordning | | 2.2. | Individuel aftale om
mentorstøtte | | | 2.2.1. | Gældende
regler | | | 2.2.2. | Den foreslåede
ordning | | 2.3. | Midlertidig
sænkelse af driftsloftet over de kommunale
aktiveringsudgifter | | | 2.3.1. | Gældende
regler | | | 2.3.2. | Den foreslåede
ordning | | | | | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | | | | | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | | | | | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | | | | | 6. | Miljømæssige konsekvenser | | | | | 7. | Forholdet til
EU-retten | | | | | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer | | | | | 9. | Sammenfattende
skema | |
|
1.
Indledning
Lovforslaget indeholder den
lovgivningsmæssige udmøntning af dele af aftalen om
finansloven for 2013, som er indgået mellem regeringen
(Socialdemokraterne, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti)
og Enhedslisten.
Lovforslaget udmønter følgende
elementer:
• Midlertidig
forhøjelse af jobrotationsydelsen til private
arbejdsgivere.
• Individuel
aftale om mentorstøtte.
• Midlertidig
sænkelse af driftsloftet over de kommunale
aktiveringsudgifter.
Af aftalen fremgår følgende om
midlertidig forhøjelse af jobrotationsydelsen til private
arbejdsgivere:
»Regeringen og
Enhedslisten er enige om at fremme brugen af jobrotation i den
private sektor.
Jobrotation bruges i langt mindre omfang i
private virksomheder end på offentlige
arbejdspladser.
I private virksomheder er der mange
ufaglærte og faglærte med behov for efteruddannelse og
opkvalificering. Samtidig viser
undersøgelser, at chancerne for varig beskæftigelse
efter at have været i støttet beskæftigelse er
størst i private virksomheder.
For at fremme brugen af jobrotation i den
private sektor er parterne derfor enige om midlertidigt at
forhøje jobrotationsydelsen fra 160 pct. til 180 pct. af
højeste dagpengesats for private
arbejdsgivere. En
forhøjelse af jobrotationsydelsen vil skabe større
tilskyndelse til at anvende jobrotation i den private
sektor.
Der afsættes 35 mio. kr. i 2013 og 12
mio. kr. i 2014 til mere jobrotation i den private
sektor.«
Af aftalen fremgår følgende om
styrkelse af varslingsindsatsen og om individuel aftale om
mentorstøtte:
»Varslingspuljerne
sikrer, at ansatte i forbindelse med større afskedigelser
hurtigt kan få hjælp til at komme tilbage i
job. Varslingspuljerne har vist
sig at være et meget brugt redskab til at afbøde de
negative virkninger af større afskedigelser af stor
betydning for et lokalområde.
Regeringen og
Enhedslisten er enige om, at varslingspuljerne permanent skal
tilføres nye midler. Der
afsættes på den baggrund yderligere 15 mio. kr.
årligt fra 2013 og frem til varslingspuljerne.
De ekstra midler til
varslingspuljerne finansieres ved at stille krav om, at der ved
anvendelse af mentorstøtte fremover skal indgås en
individuel aftale mellem personen og jobcentret. Individuelle aftaler om mentorstøtte vil
modvirke en uhensigtsmæssig brug af ordningen, men ikke
forringe den nuværende mulighed for den enkelte
ledige. Aftalen skal som minimum
indeholde oplysninger om formålet med tilkendelsen,
timetallet og varigheden af mentorstøtten, navn på den
person, der skal være mentor, og
ankevejledning.«
Den del af aftalen, der vedrører
permanent tilførsel af nye midler til varslingspuljerne, vil
indtil videre være udmøntet ved en
forsøgsbekendtgørelse. Ordningen vil blive
permanentgjort ved et senere lovforslag.
Som del af finansieringen af finanslovsaftalen
har aftalepartierne endvidere aftalt en midlertidig sænkelse
af driftsloftet over de kommunale aktiveringsudgifter, som bl.a.
skal finansiere uddannelsesløftet for ledige, en styrket
ungeindsats og etablering af en uddannelsespulje.
Lovforslaget skal således ses i
sammenhæng med forslag til lov om uddannelsesordning for
ledige, som opbruger deres dagpengeret.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Midlertidig
forhøjelse af jobrotationsydelsen til private
arbejdsgivere
2.1.1. Gældende regler
Efter gældende regler har offentlige og
private arbejdsgivere ret til jobrotationsydelse fra jobcenteret,
når en beskæftiget, der ikke har uddannelse, der
overstiger en erhvervsuddannelse eller anden uddannelse, der kan
sidestilles hermed, deltager i uddannelse. Målgruppen
omfatter tillige ansatte med en højere uddannelse, som ikke
har haft beskæftigelse inden for uddannelsens område i
de sidste 5 år.
Efter gældende regler kan der inden for
en økonomisk ramme også gives mulighed for, at
arbejdsgiveren kan få jobrotationsydelse til
beskæftigede med en kort eller mellemlang videregående
uddannelse. Der er tale om en pulje, som administreres af
Arbejdsmarkedsstyrelsen efter
først-til-mølle-princippet. Før
igangsætning af et jobrotationsforløb for grupper med
videregående uddannelse skal jobcentrene søge
Arbejdsmarkedsstyrelsen om et beløb fra puljen. Hvis der er
udisponeret bevilling, meddeler Arbejdsmarkedsstyrelsen dette til
jobcenteret.
Der kan ikke udbetales jobrotationsydelse,
hvis der udbetales VEU-godtgørelse i forbindelse med, at en
ansat deltager i uddannelser, der berettiger til godtgørelse
efter VEU-lovgivningen eller støtte efter lov om statens
voksenuddannelse (SVU).
Efter gældende regler kan arbejdsgiveren
ikke samtidig med udbetaling af jobrotationsydelsen modtage
løntilskud til vikaren efter reglerne i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Jobrotationsydelsen for hver ansat, der
deltager i uddannelse, svarer til højeste dagpenge efter
§ 47 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. plus 60
pct. og reguleres årligt den 1. januar med
satsreguleringsprocenten efter lov om en satsreguleringsprocent.
Satsen udgør pr. 1. januar 2012 170,36 kr. pr. time.
2.1.2. Den
foreslåede ordning
Jobrotation bruges i langt mindre omfang i
private virksomheder end på offentlige arbejdspladser. I
private virksomheder er der mange ufaglærte og faglærte
med behov for efteruddannelse og opkvalificering. Samtidig viser
undersøgelser, at chancerne for varig beskæftigelse
efter at have været i støttet beskæftigelse er
størst i private virksomheder.
For at fremme brugen af jobrotation i den
private sektor foreslås det, at jobrotationsydelsen til
private arbejdsgivere på forsøgsbasis forhøjes
fra 160 pct. til 180 pct. af højeste dagpenge fra 1. januar
2013 og indtil 1. juli 2014. Hensigten med forslaget er, at en
forhøjelse af jobrotationsydelsen vil skabe større
tilskyndelse til at anvende jobrotation i den private sektor.
2.2.
Individuel aftale om mentorstøtte
2.2.1.
Gældende regler
Mentorstøtte kan bevilges til alle
målgrupper i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Mentorordningen har til formål at understøtte personer
med at opnå eller fastholde et beskæftigelsesrettet
forløb eller job.
Efter gældende regler stilles der ikke
krav om, at der indgås en aftale mellem jobcenteret og
personen om mentorstøtte. Det er således jobcenteret,
der afgør, om der skal indgås en aftale om
mentorstøtte.
2.2.2. Den
foreslåede ordning
I nogle kommuner har det vist sig, der er
personer, for hvem det står uklart, at de har fået
bevilget mentorstøtte, fx hvis kommunens medarbejdere er
tilknyttet kommunale projekter som mentorer.
Det foreslås derfor, at der
indføres krav om, at der indgås en skriftlig aftale om
mentorstøtte mellem personen og jobcenteret.
Den skriftlige aftale om mentorstøtte
skal som minimum indeholde oplysning om formålet med
mentorstøtten, mentorens navn, hvilke opgaver mentoren skal
bistå med, varigheden og timetallet af mentorstøtten,
samt klagevejledning. Aftalen kan højst indgås for 6
måneder ad gangen med mulighed for forlængelse.
2.3.
Midlertidig sænkelse af driftsloftet over de kommunale
aktiveringsudgifter
2.3.1.
Gældende regler
Efter gældende regler udgør
driftsloftet 14.317 kr. (2013-pris- og lønniveau) pr.
helårsperson i målgruppen gange antallet af
helårspersoner, hvorved kommunens rådighedsbeløb
beregnes.
Efter gældende regler får kommunen
50 pct. refusion af driftsudgifterne op til
rådighedsbeløbet til bl.a. tilbud om vejledning og
opkvalificering.
Kommunernes driftsudgifter til aktivering af
forsikrede ledige inkl. ledige, der deltager i seks ugers selvvalgt
uddannelse, kontanthjælpsmodtagere, revalidender,
sygedagpengemodtagere og ledighedsydelsesmodtagere, har siden 1.
januar 2011 været underlagt et fælles driftsloft.
Driftsloftet er en øvre ramme for hvor
store driftsudgifter, den enkelte kommune kan hjemtage refusion
for. Ud fra antallet af helårspersoner i målgruppen i
kommunen beregnes kommunens rådighedsbeløb. Kommunen
får 50 pct. refusion af driftsudgifterne op til
rådighedsbeløbet.
Hvis den enkelte kommune ønsker at
anvende midler ud over rådighedsbeløbet til
målgruppen, skal disse finansieres af kommunen uden refusion
- dvs. 100 pct. kommunal finansiering.
Kommunernes samlede nettodriftsudgifter er dog
samtidig omfattet af budgetgarantien i lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner. Dette betyder, at kommunerne under
ét får dækket deres driftsudgifter til
målgruppen - enten via refusion inden for
rådighedsbeløbet eller via budgetgarantien til alle
kommuner. Den del af nettoudgiften, som finansieres via
budgetgarantien, indgår i det samlede bloktilskud til
kommunerne, der fordeles efter reglerne i lov om kommunal udligning
og generelle tilskud til kommuner.
Der kan derfor være forskel på den
enkelte kommunes nettoudgifter og indtægterne via
bloktilskuddet, og kommunerne har dermed et økonomisk
incitament til at holde udgifterne under
rådighedsbeløbene.
2.3.2. Den
foreslåede ordning
Det indgår i aftalen om finansloven for
2013, at en del af finansieringen af Uddannelsesløftet og Ungepakken "Uddannelse og konkrete joberfaringer
skal få unge i job" tilvejebringes ved en midlertidig
reduktion af det fælles driftsloft i 2013-2016.
Med Uddannelsesløftet har regeringen og
Enhedslisten for 2013-2015 afsat 300 mio. kr. i 2013 og 150 mio.
kr. årligt i 2014-2015 til at finansiere en styrket
uddannelsesindsats for ledige. Initiativet udmøntes med
Akutpakken fra august 2012, etablering af en akutjobpræmie
til arbejdsgivere, initiativet vedrørende uddannelse til
ledige, der opbruger dagpengeretten i første halvår
2013, og afsættelsen af en uddannelsespulje for
2014-2015.
Som led i Ungepakken tilvejebringes 47 mio.
kr. i 2013, 57 mio. kr. i 2014, 31 mio. kr. i 2015 og 35 mio. kr. i
2016 ved en yderligere reduktion af det fælles driftsloft.
Pengene anvendes til at målrette den ordinære
beskæftigelsesindsats blandt andet ved at styrke
jobrotationsordningen, sikre en bedre voksenlærlingeordning
og etablere særlige brobygningsforløb for unge
uddannelsessvage.
Målgruppen for initiativerne er
dagpengemodtagere samt kontanthjælpsmodtagere og
selvforsørgende efter dagpengerettens udløb, som
efter de gældende regler vil kunne modtage tilbud fra
kommunen under det fælles driftsloft. Dette
målgruppesammenfald er baggrunden for, at indsatsen
finansieres via en reduktion af driftsloftet.
Det foreslås, at det fælles
driftsloft reduceres midlertidigt i perioden 2013-2016 fra 14.317
kr. pr. helårsperson til 13.329 kr. i 2013, 13.716 kr. i
2014, 13.787 kr. i 2015 og 14.217 kr. i 2016 (2013 pris- og
lønniveau). Forslaget vil medføre mindreudgifter til
driftsudgifter til bl.a. vejledning og opkvalificering.
Det er forudsat, at sænkningen af
driftsloftet er midlertidig, og at driftsloftet genoprettes fuldt
ud fra og med 2017 til 14.317 kr. (2013 pris- og lønniveau)
opregnet til 2017 pris- og lønniveau.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
| | | | | Tabel
1. De samlede økonomiske
konsekvenser fordelt på kommuner og stat | Mio. kr., 2013 pl | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | Mentorstøtte Jobrotationsydelse Driftsloftet | -15,0 35,0 -347,0 | -15,0 12,0 -207,0 | -15,0 0,0 -181,0 | -15,0 0,0 -35,0 | I alt | -327,0 | -210,0 | -196,0 | -50,0 | Heraf Stat Kommuner | ? -104,2 -222,8 | ? -79,2 -130,8 | ? -86,5 -109,5 | ? -23,6 -26,4 | Heraf kommunale udgifter
fordelt på: DUT Budgetgaranti Beskæftigelsestilskud | ? ? 2,0 -206,5 -18,3 | ? ? 2,0 -126,5 -6,3 | ? ? 2,0 -111,5 0,0 | ? ? 2,0 -28,4 0,0 |
|
3.1.
Midlertidig forhøjelse af jobrotationsydelsen til private
arbejdsgivere
Der indføres en midlertidig
forhøjelse af jobrotationsydelsen til private arbejdsgivere
i perioden fra 1. januar 2013 og frem til 1. juli 2014.
Forslaget vil medføre øgede
statslige udgifter til jobrotationsydelse. Samtidig vil der
være mindreudgifter til arbejdsløshedsdagpenge og
kontanthjælp, idet forsørgelsesudgifterne reduceres,
når aktiviteten på jobrotationsordningerne
forøges. De samlede offentlige merudgifter skønnes at
udgøre 35,0 mio. kr. i 2013 og 12,0 mio. kr. i 2014, jf.
tabel 2.
| | | | | Tabel
2. Økonomiske konsekvenser
fordelt på kommuner og stat som følge af en
midlertidig forhøjelse af jobrotationsydelsen til private
arbejdsgivere | Mio. kr., 2013 pl | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | Stat | 53,9 | 18,5 | 0,0 | 0,0 | Kommuner | -18,9 | -6,5 | 0,0 | 0,0 | I alt | 35,0 | 12,0 | 0,0 | 0,0 | Heraf kommunale udgifter
fordelt på: DUT Budgetgaranti Beskæftigelsestilskud | ? ? 0,0 -0,6 -18,3 | ? ? 0,0 -0,2 -6,3 | ? ? 0,0 0,0 0,0 | ? ? 0,0 0,0 0,0 |
|
3.2.
Individuel aftale om mentorstøtte
Det foreslås, at der indføres
krav om, at der indgås en skriftlig aftale om
mentorstøtte mellem personen og jobcenteret. Det vurderes,
at forslaget vil medføre mindreudgifter til
mentorstøtte på ca. 17 mio. kr. samt administrative
merudgifter på ca. 2 mio. kr. årligt. De samlede
offentlige mindreudgifter skønnes at udgøre 15,0 mio.
kr. årligt i 2013-2016, jf. tabel 3.
| | | | | Tabel
3. Økonomiske konsekvenser
fordelt på kommuner og stat som følge af individuel
aftale om mentorstøtte | Mio. kr., 2013 pl | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | Stat | -8,5 | -8,5 | -8,5 | -8,5 | Kommuner | -6,5 | -6,5 | -6,5 | -6,5 | I alt | -15,0 | -15,0 | -15,0 | -15,0 | Heraf kommunale udgifter
fordelt på: DUT Budgetgaranti Beskæftigelsestilskud | ? ? 2,0 -8,5 0,0 | ? ? 2,0 -8,5 0,0 | ? ? 2,0 -8,5 0,0 | ? ? 2,0 -8,5 0,0 |
|
3.3.
Midlertidig sænkelse af driftsloftet over de kommunale
aktiveringsudgifter
Det fælles driftsloft reduceres
midlertidigt i perioden fra 2013 til 2016.
Forslaget vil medføre mindreudgifter
til driftsudgifter til aktive tilbud under det fælles
driftsloft. Det fælles driftsloft reduceres fra 14.317 kr.
pr. helårsperson til 13.329 kr. i 2013, 13.716 kr. i 2014,
13.787 kr. i 2015 og 14.217 kr. i 2016 (2013 pris- og
lønniveau), jf. tabel 4.
| | | | | Tabel
4. Økonomiske konsekvenser
fordelt på kommuner og stat som følge af en
sænkelse af driftsloftet | Mio. kr., 2013 pl | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | Stat | -149,6 | -89,2 | -78,0 | -15,1 | Kommuner | -197,4 | -117,8 | -103,0 | -19,9 | I alt | -347,0 | -207,0 | -181,0 | -35,0 | Heraf kommunale udgifter
fordelt på: DUT Budgetgaranti Beskæftigelsestilskud | ? ? 0,0 -197,4 0,0 | ? ? 0,0 -117,8 0,0 | ? ? 0,0 -103,0 0,0 | ? ? 0,0 -19,9 0,0 |
|
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer
Lovforslaget er samtidig med
fremsættelsen sendt i høring hos følgende
myndigheder, organisationer mv.:
Ankestyrelsen, Arbejdsløshedskassernes
Samvirke, ATP, Arbejdsløshedskassen for Selvstændige
Erhvervsdrivende (ASE), Beskæftigelsesrådet, Business
Danmark, Danmarks Frie Fagforening, Danske Advokater, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer,
Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Foreningen af kommunale social-, sundheds- og
arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af
statsforvaltningsjurister, Frie Funktionærer, FTF,
Jobrådgivernes Brancheforening, KL, Kooperationen, Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Landsforeningen
af Fleks- og Skånejobbere, Landsforeningen for Arbejdsskadede
(LFA), Rigsrevisionen, Rådet for Frivilligt Socialt Arbejde,
Rådet for Socialt Udsatte, Statsforvaltningerne og
Sundhedskartellet.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | Vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Kommuner 2013: 225 mio. kr. 2014: 133 mio. kr. 2015: 111 mio. kr. 2016: 28 mio. kr. ? Stat 2013: 158 mio. kr. 2014: 98 mio. kr. 2015: 87 mio. kr. 2016: 24 mio. kr. | Kommuner 2013: 0 mio. kr. 2014: 0 mio. kr. 2015: 0 mio. kr. 2016: 0 mio. kr. ? Stat: 2013: 54 mio. kr. 2014: 19 mio. kr. 2015: 0 mio. kr. 2016: 0 mio. kr. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Kommuner 2013: 0 mio. kr. 2014: 0 mio. kr. 2015: 0 mio. kr. 2016: 0 mio. kr. ? Stat 2013: 0 mio. kr. 2014: 0 mio. kr. 2015: 0 mio. kr. 2016: 0 mio. kr. | Kommuner 2013: 2 mio. kr. 2014: 2 mio. kr. 2015: 2 mio. kr. 2016: 2 mio. kr. ? Stat: 2013: 0 mio. kr. 2014: 0 mio. kr. 2015: 0 mio. kr. 2016: 0 mio. kr. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Efter gældende regler kan personer
få mentorstøtte med henblik på at fremme, at de
kan opnå eller fastholde aktiviteter, tilbud,
ansættelse i fleksjob eller i ordinær
ansættelse.
Efter gældende regler stilles der ikke
krav om, at der indgås en aftale mellem jobcenteret og
personen om mentorstøtte. Det er således jobcenteret,
der afgør, om der skal indgås en aftale om
mentorstøtte.
I nogle kommuner har det vist sig, at der er
personer, for hvem det står uklart, at de har fået
bevilget mentorstøtte, fx hvis kommunens medarbejdere er
tilknyttet kommunale projekter som mentorer.
For at sikre, at de personer, der har
fået bevilget mentorstøtte, er klar over, at de har
fået tilknyttet en mentor, og hvad formålet med
mentorstøtten er, foreslås det, at der indføres
krav om indgåelse af en skriftlig aftale om
mentorstøtte mellem personen og jobcenteret. Dette vil
være med til at skabe det fornødne ejerskab til
mentorstøtten for personen.
Den skriftlige aftale om mentorstøtte
skal som minimum indeholde oplysning om formålet med
mentorstøtten, mentorens navn, hvilke opgaver mentoren skal
bistå med, varigheden og timetallet af mentorstøtten
samt klagevejledning. Aftalen kan højst indgås for 6
måneder med mulighed for forlængelse.
Aftalen om mentorstøtte knytter sig til
kommunens afgørelse om bevilling af mentorstøtte.
Denne afgørelse skal efter de forvaltningsretlige regler
indeholde en klagevejledning og kan påklages til
Beskæftigelsesankenævnet, jf. gældende lovs
§ 128.
Til nr.
2
Efter gældende regler udgør
jobrotationsydelsen 144,22 kr. (pr. 1. januar 2006) for hver time
en beskæftiget er i uddannelse, og der samtidig er ansat en
vikar. Satsen er således den samme for offentlige og private
arbejdsgivere. Jobrotationsydelsen for hver ansat, der deltager i
uddannelse, svarer til højeste dagpenge, jf. § 47 i lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v., plus 60 pct. og reguleres
årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten efter lov
om en satsreguleringsprocent.
Det foreslås, at jobrotationsydelsen i
lovteksten anføres i 2013 pris- og lønniveau, hvor
den udgør 173,09 kr. (pr. 1. januar 2013) for hver time, en
beskæftiget er i uddannelse, og der samtidig er ansat en
vikar.
Det foreslås samtidig, at
jobrotationsydelsen for private arbejdsgivere, der indgår
aftale om en jobrotationsordning, der påbegyndes fra 1.
januar 2013 og indtil til 1. juli 2014, udgør 194,84 kr.
(pr. 1. januar 2013). Jobrotationsydelsen for hver ansat, der
deltager i uddannelse, svarer således midlertidigt til
højeste dagpenge plus 80 pct. og reguleres årligt den
1. januar med satsreguleringsprocenten efter lov om en
satsreguleringsprocent.
Ved private arbejdsgivere forstås
arbejdsgivere, der ikke defineres som offentlige arbejdsgivere
efter reglerne om ansættelse med løntilskud i §
55, stk. 1, i bekendtgørelse om en aktiv
beskæftigelsesindsats. Efter denne bestemmelse forstås
der ved offentlige arbejdsgivere følgende:
1) kommuner,
regioner og kommunale fællesskaber,
2)
statsinstitutioner og
3) organisationer,
foreninger, selskaber, institutioner og lignende, hvis udgifter
dækkes med mindst 50 pct. af offentlige tilskud.
Til nr.
3
Efter gældende regler i § 118, stk.
2, opgøres rådighedsbeløbet til 13.700 kr. pr.
år (2011-niveau) gange antallet af personer, der er omfattet
af lovens § 2, nr. 1-5, herunder personer, der deltager i
tilbud efter kapitel 12, § 2, nr. 7, og som modtager
ledighedsydelse eller særlig ydelse efter §§ 74 og
74 i efter lov om aktiv socialpolitik. Antallet af personer
opgøres som antal helårspersoner i
regnskabsåret. Driftsloftet reguleres årligt den 1.
januar med satsreguleringsprocenten efter lov om en
satsreguleringsprocent.
Det foreslås i § 118, stk. 2, at
rådighedsbeløbet anføres i 2013 pris- og
lønniveau, hvor det udgør 14.317 kr. pr. år
(pr. 1. januar 2013) gange antallet af personer, der er omfattet af
§ 2, nr. 1-5, herunder personer, der deltager i tilbud efter
kapitel 12, § 2, nr. 7, og som modtager ledighedsydelse eller
særlig ydelse efter §§ 74 og 74 i efter lov om
aktiv socialpolitik.
Det er uændret, at driftsloftet
reguleres årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten
efter lov om en satsreguleringsprocent.
Til § 2
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. januar 2013.
Som led i den midlertidige sænkelse af
driftsloftet foreslås det i stk.
2, at rådighedsbeløbet opgøres i 2013
til 13.329 kr. (2013-niveau), i 2014 til 13.716 kr. (2013-niveau),
i 2015 til 13.787 kr. (2013-niveau) og i 2016 til 14.217 kr.
(2013-niveau) gange antallet af personer, jf. § 118, stk. 2, i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Rådighedsbeløbet reduceres således for
årene 2013 til 2016.
Det er uændret, at driftsloftet
reguleres årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten
efter lov om en satsreguleringsprocent.
1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 706
af 28. juni 2012, foretages følgende ændringer: | | | | § 78. Med
henblik på at fremme, at personer kan opnå eller
fastholde aktiviteter, tilbud, ansættelse i fleksjob eller i
ordinær ansættelse, kan der ydes støtte til en
mentorfunktion. | | | Stk. 2. Personer
under 30 år, der er omfattet af en indsats efter loven, kan
få støtte til en mentorfunktion, hvis de begynder et
ordinært uddannelsesforløb på almindelige
vilkår. | | 1. Efter § 78, stk. 2, indsættes som stk. 3: »Stk. 3.
Ved bevilling af mentorstøtte skal der indgås en
skriftlig aftale om mentorstøtte mellem jobcenteret og den
person, der får støtten. Aftalen kan højst
indgås for 6 måneder med mulighed for
forlængelse. Aftalen skal indeholde 1) målet med
mentorstøtten, 2) mentorens navn og kontaktdata, 3) hvilke opgaver mentor skal bistå
med, 4) varigheden af aftalen, 5) timetallet for mentorstøtte
og 6) klagevejledning.« | | | | § 98 a.
Private og offentlige arbejdsgivere har ret til at få
udbetalt en jobrotationsydelse af jobcenteret, når en
beskæftiget midlertidigt deltager i uddannelse og der i
uddannelsesperioden ansættes en person som vikar for den
beskæftigede. | | | Stk. 2.
Jobrotationsydelsen udgør 144,22 kr. (pr. 1. januar 2006)
for hver time en beskæftiget er i uddannelse, og der samtidig
er ansat en vikar. | | 2. § 98 a, stk. 2, affattes
således: »Stk. 2.
Jobrotationsydelsen udgør 173,09 kr. (pr. 1. januar 2013)
for hver time, en beskæftiget er i uddannelse, og der
samtidig er ansat en vikar. Jobrotationsydelsen til private
arbejdsgivere, der indgår aftale om en jobrotationsordning,
der påbegyndes i perioden fra 1. januar 2013 og indtil 1.
juli 2014, udgør dog 194,84 kr. (pr. 1. januar
2013).« | | | | § 118. Inden
for et rådighedsbeløb, jf. stk. 2, refunderer staten
50 pct. af en kommunes udgifter for personer, der er omfattet af
§ 2, nr. 1-5 og 7, og som modtager ledighedsydelse eller
særlig ydelse efter §§ 74 og 74 i i lov om aktiv
socialpolitik, samt nr. 10, når udgiften angår 1) tilbud efter kapitel 10, herunder
deltagerbetaling, 2) undervisningsmaterialer efter
§§ 76 og 77, 3) udgifter i forbindelse med
partnerskabsaftaler efter § 81 a, 4) godtgørelse efter §
83, 5) 6 ugers selvvalgt uddannelse,
deltagerbetaling samt kost og logi efter kapitel 8 a og § 73 b
og 6) opkvalificering efter § 99 til
personer, der ansættes uden løntilskud. | | | Stk. 2.
Rådighedsbeløbet i stk. 1 opgøres til 13.700
kr. pr. år (2011-niveau) gange antallet af personer, der er
omfattet af § 2, nr. 1-5, herunder personer, der deltager i
tilbud efter kapitel 12, § 2, nr. 7, og som modtager
ledighedsydelse eller særlig ydelse efter §§ 74 og
74 i i lov om aktiv socialpolitik. Antallet af personer efter 1.
pkt. opgøres som antal helårspersoner i
regnskabsåret. | | 3. I § 118, stk. 2, 1. pkt. ændres
»13.700 kr. pr. år (2011-niveau)« til:
»14.317 kr. pr. år (2013-niveau)«. | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2013. Stk. 2.
Rådighedsbeløbet opgøres i 2013 til 13.329 kr.
(2013-niveau), i 2014 til 13.716 kr. (2013-niveau), i 2015 til
13.787 kr. (2013-niveau) og i 2016 til 14.217 kr. (2013-niveau)
gange antallet af personer, jf. § 118, stk. 2, i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats. |
|