Betænkning afgivet af Socialudvalget
den 13. december 2012
1. Ændringforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget.
Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1-3,
herunder om deling af lovforslaget. Social- og
integrationsministeren har stillet ændringsforslag nr. 4 og
5.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 16. november 2012 og var til 1.
behandling den 28. november 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Socialudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Lovforslaget blev sendt i høring samtidig med
fremsættelsen, og social- og integrationsministeren
orienterede den 16. november 2012 udvalget herom. Den 27. november
2012 sendte social- og integrationsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget. Den 29. november
2012 modtog udvalget supplerende høringssvar fra
ministeren.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til social- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (S, SF, RV
og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af social- og
integrationsministeren stillede ændringsforslag. Flertallet
vil stemme imod de under nr. 1-3 stillede ændringsforslag om
deling af lovforslaget.
Et mindretal i udvalget (V, DF og
KF) vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget og indstiller det under B nævnte lovforslag til
vedtagelse med det stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under A
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling, men vil stemme for ændringsforslaget til
dette lovforslag. Mindretallet vil stemme imod de af social- og
integrationsministeren under nr. 4 og 5 stillede
ændringsforslag.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
foreslår, at lovforslaget deles i to, således at
bestemmelserne om optjeningsrettigheder for personer, der i en
periode har haft bopæl eller beskæftigelse på
Færøerne eller i Grønland, udskilles til et
selvstændigt lovforslag. Denne del af lovforslaget kan V, DF
og KF støtte, mens partierne ikke kan støtte resten
af lovforslaget.
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter, at der til en række offentlige ydelser er
tilknyttet et optjeningsprincip. Den danske velfærdsmodel er
sårbar, hvis der til en række offentlige ydelser ikke
stilles krav til ophold i det danske rige. Indførelsen af
optjeningsprincippet for børnetilskud og børne- og
ungeydelse havde til formål at forhindre, at udenlandsk
arbejdskraft med kortvarig beskæftigelse samt flygtninge i
Danmark også skulle modtage børne- og ungeydelse for
børn, som ofte opholdt sig i hjemlandet. Det var en urimelig
belastning af de danske skatteydere, og det var derfor fornuftigt,
at der blev indført et optjeningsprincip.
Efterfølgende har det vist sig, at alene ophold i
Danmark, men ikke i Grønland eller på
Færøerne har talt med i opgørelsen i forhold
til optjeningsprincippet. For Venstre og Det Konservative
Folkeparti er det helt naturligt, at ophold i alle dele af
rigsfællesskabet ligestilles, og V og KF støtter
derfor, at optjeningsretten kan opnås i hele
rigsfællesskabet.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker
følgende:
I en tid, hvor det er mere aktuelt end tidligere at forholde
sig til værdier og til det, vi som nation og befolkning er
rundet af, og i en periode, hvor der dagligt er en dagsorden i
medierne om økonomisk krisetid, hvor den enkelte borger
føler, at det er blevet sværere at klare sig, hvor
arbejdsløsheden er stigende, og hvor den enkelte borger
oplever en mere udfordrende hverdag, kan det forekomme besynderligt
at vedtage et lovforslag, som skal øge statens udgifter til
en gruppe af borgere, der måske ikke ligefrem står
forrest i køen af udsatte og mindrebemidlede. Det drejer sig
om forslaget om kvinder, der ønsker at få børn
som eneadopterende eller ved kunstig befrugtning. Kvinder, som for
at få en adoptionstilladelse, har været igennem en
myndighedsvurdering af deres økonomiske forhold for at
sikre, at de har tilstrækkeligt for at kunne forsørge
et barn. For de kvinder, der har valgt at få et barn ved
kunstig befrugtning, er der ikke tale om en udefrakommende social
begivenhed, som berettiger til særligt børnetilskud,
men et bevidst valg. Umiddelbart må det være
således, at man har gjort sig alle mulige overvejelser og
gennemtænkt, hvorledes hverdagen skal hænge sammen
både indholdsmæssigt og økonomisk, når man
har besluttet at være eneforælder og dermed
eneforsørger. Der er altid nogle konsekvenser af det, man
som menneske beslutter, og det er der også, når man
vælger at få et barn alene.
I lovforslaget er endvidere foreslået, at perioder med
bopæl eller beskæftigelse i Grønland eller
på Færøerne sidestilles med perioder i Danmark
ved opgørelse af optjeningsperioden i forhold til
optjeningsprincippet. Dette mener Dansk Folkeparti er en
hensigtsmæssig ændring, som burde behandles i et
selvstændigt lovforslag. Dansk Folkeparti mener, det er
vigtigt, at reglerne for retten til at modtage børne- og
ungeydelse og børnetilskud er ens i rigsfællesskabet
og beklager, at dette forhold er indsat i et lovforslag, der drejer
sig om særligt børnetilskud til selvvalgte
eneforsørgere.
Et andet mindretal i udvalget (LA)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal (V,
DF og KF):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag til lov om
ændring af lov om børnetilskud og forskudsvis
udbetaling af børnebidrag og lov om en børne- og
ungeydelse. (Særligt børnetilskud til selvvalgte
eneforsørgere og tilpasning af optjeningsprincippet for ret
til børne- og ungeydelse og børnetilskud)«
omfattende § 1, indledningen, nr. 1-3, 5 og 6, § 2,
indledningen, nr. 2, og § 3.
B. »Forslag til lov om
ændring af lov om børnetilskud og forskudsvis
udbetaling af børnebidrag og lov om ændring af lov om
en børne- og ungeydelse. (Tilpasning af optjeningsprincippet
for ret til børne- og ungeydelse og
børnetilskud)« omfattende § 1, indledningen, nr.
4, § 2, indledningen, nr. 1 og 3, og § 3.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 3
Af et mindretal (V,
DF, KF):
2)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 3
Loven træder i kraft
den 1. januar 2014.«
[Konsekvens af deling af
lovforslaget]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til § 3
Af et mindretal (V,
DF og KF):
3)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 3
Loven træder i kraft
den 1. januar 2013.«
[Konsekvens af deling af
lovforslaget]
d
Ændringsforslag til
det udelte forslag
Til § 1
Af social- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (S, SF, RV og EL):
4) I
det under nr. 5 foreslåede § 5 a, stk. 3, ændres
»§ 7 eller § 8« til:
»§§ 7, 8 eller 9 b«.
[Undtagelsen fra
optjeningsprincippet for ret til børnetilskud udvides til
også at omfatte personer med humanitær
opholdstilladelse efter § 9 b i
udlændingeloven]
Til § 2
Af social- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (S, SF, RV og EL):
5) I
det under nr. 2 foreslåede § 2, stk. 3, ændres
»§ 7 eller § 8« til:
»§§ 7, 8 eller 9 b«.
[Undtagelsen fra
optjeningsprincippet for ret til børne- og ungeydelse
udvides til også at omfatte personer med humanitær
opholdstilladelse efter § 9 b
udlændingeloven]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at dele lovforslaget i to forslag. Det ene
forslag (A) vedrører særligt børnetilskud til
selvvalgte eneforsørgere samt tilpasning af
optjeningsprincippet. Det andet forslag (B) vedrører
tilpasning af optjeningsprincippet for ret til børne- og
ungeydelsen for den del, der vedrører optjeningsret på
Grønland og Færøerne.
Til nr. 2 og 3
Ændringsforslagene er en konsekvens af den
foreslåede deling af lovforslaget.
Til nr. 4 og 5
I det fremsatte lovforslag foreslås det i § 1, nr.
5, og § 2, nr. 2, at flygtninge - dvs. udlændinge, som
har fået opholdstilladelse efter § 7 eller
§ 8 i udlændingeloven - undtages fra
optjeningsprincippet for ret til børne- og ungeydelse og
børnetilskud.
Med ændringsforslaget foreslås det, at undtagelsen
fra optjeningsprincippet også kommer til at omfatte
udlændinge, som har fået opholdstilladelse efter
§ 9 b i udlændingeloven.
Det drejer sig om udlændinge, der har indgivet
ansøgning om asyl her i landet efter udlændingelovens
§ 7, og som i forlængelse heraf meddeles
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 b, fordi de
pågældende befinder sig i en sådan situation, at
væsentlige hensyn af humanitær karakter
afgørende taler for at imødekomme ansøgningen.
I praksis er denne bestemmelses kerneområde
udlændingens helbredsforhold. Efter praksis kan der bl.a.
meddeles helbredsbetinget humanitær opholdstilladelse til en
asylansøger, der lider af en behandlingskrævende
fysisk eller psykisk sygdom af meget alvorlig karakter, og som ikke
har mulighed for at modtage den fornødne sundhedsbehandling
i hjemlandet.
Det bemærkes, at udlændingelovens
§ 9 b har undtagelsens karakter og således et
snævert anvendelsesområde. Der meddeltes henholdsvis
111 og 121 humanitære opholdstilladelser i 2010 og 2011.
Ændringen vurderes at kunne afholdes inden for den afsatte
økonomiske ramme.
Orla Hav (S) Maja Panduro (S)
Jacob Bjerregaard (S) Jens Joel (S) Karen J. Klint (S) Rasmus Horn
Langhoff (S) Julie Skovsby (S) Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm
Andersen (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV) Pernille Vigsø
Bagge (SF) Anne Baastrup (SF) fmd. Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Finn Sørensen (EL) Pernille Skipper (EL) Hans Andersen (V)
Anne-Mette Winther Christiansen (V) nfmd. Louise Schack Elholm (V) Karen
Ellemann (V) Sophie Løhde (V) Eyvind Vesselbo (V) Fatma
Øktem (V) Karin Nødgaard (DF) René Christensen
(DF) Karina Adsbøl (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Simon
Emil Ammitzbøll (LA) Thyra Frank (LA) Benedikte Kiær
(KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 84
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Lovudkast og høringsbrev, fra
social- og integrationsministeren |
2 | Høringssvar, fra social- og
integrationsministeren |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | Høringssvar og høringsnotat,
fra social- og integrationsministeren |
5 | Supplerende høringssvar, fra
social- og integrationsministeren |
6 | Ændringsforslag fra social- og
integrationsministeren |
7 | 1. udkast til betænkning |
8 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 84
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. , om ministeren mener, at det er
rimeligt at prioritere de i forvejen knappe statslige
økonomiske ressourcer til selvvalgte eneforsørgere,
til social- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. tilbagetaget |
3 | Spm. , om ministeren vil oplyse, om man
med lovforslaget fastholder de gældende regler for
særligt børnetilskud, til social- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |