Fremsat den 16. november 2012 af social-
og integrationsministeren (Karen Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag
og lov om en børne- og ungeydelse
(Særligt børnetilskud til
selvvalgte eneforsørgere og tilpasning af
optjeningsprincippet for ret til børne- og ungeydelse og
børnetilskud)
§ 1
I lov om børnetilskud og forskudsvis
udbetaling af børnebidrag, jf. lovbekendtgørelse nr.
856 af 23. august 2012, foretages følgende
ændringer:
1 I
§ 4, stk. 1,
ændres »reglerne i stk. 2, 3, 12 og 13« til:
»reglerne i stk. 2 og 3«.
2 § 4, stk. 3, nr. 3, affattes
således:
»3) når barnet adopteres af en enlig
person,«
3 § 4, stk. 12 og 13, ophæves.
4 I
§ 5 a ændres fem steder
»i Danmark« til: »her i riget«.
5. I
§ 5 a indsættes efter
stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Stk. 1 og 2 finder ikke anvendelse for udlændinge, som
har fået opholdstilladelse i Danmark efter § 7
eller § 8 i udlændingeloven.«
Stk. 3 bliver herefter
stk. 4.
6 I
§ 10 a, stk. 2,
udgår »§ 5 a«.
§ 2
I lov om en børne- og ungeydelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 964 af 19. september 2011, som
ændret ved § 7 i lov nr. 1382 af 28. december 2011,
§ 9 i lov nr. 326 af 11. april 2012 og § 2 i
lov nr. 920 af 18. september 2012, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 2, stk. 1, nr. 7,
ændres fire steder »i Danmark« til: »her i
riget«.
2. I
§ 2 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Stk. 1, nr. 7, finder ikke anvendelse for udlændinge,
som har fået opholdstilladelse i Danmark efter § 7
eller § 8 i udlændingeloven.«
3. I
§ 13, stk. 2,
ændres »bopæl og beskæftigelse i Danmark i
henhold til § 2, nr. 7.« til: »bopæl og
beskæftigelse her i riget i henhold til § 2,
stk. 1, nr. 7.«.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2013, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 1, nr. 1-3, træder i kraft den 1. januar
2014.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Forslaget fremsættes som led i udmøntningen af
finanslovsaftalen for 2013 mellem regeringen (Socialdemokraterne,
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti) og Enhedslisten.
Forslaget vedrører særligt børnetilskud til
selvvalgte eneforsørgere samt tilpasning af
optjeningsprincippet for børne- og ungeydelse og
børnetilskud.
Af aftalen om finansloven fremgår det bl.a., at parterne
er enige om »at give personer, som selv har valgt
eneforsørgerrollen ret til særligt børnetilskud
fra den 1. januar 2014. Dermed ligestilles selvvalgt enlige
forsørgere med andre enlige forsørgere.«
Denne del af forslaget gennemfører samtidig et element
fra regeringsgrundlaget »Et Danmark der står sammen"
fra oktober 2011, hvorefter regeringen "vil sikre at frivilligt
enlige mødre sidestilles med andre enlige forsørgere
i forhold til blandt andet det særlige
børnetilskud.«
Af aftalen om finansloven fremgår det endvidere, at
parterne er enige om »at undtage flygtninge, der får
opholdstilladelse i Danmark, fra optjeningsprincippet for ret til
børne- og ungeydelse og børnetilskud, der
trådte i kraft den 1. januar 2012. […] Desuden
ændres reglerne for optjening således, at
bopælsperioder og beskæftigelse i Grønland og
Færøerne sidestilles med bopæl og
beskæftigelse i Danmark.«
Lovforslaget indeholder på den baggrund følgende
elementer:
1) Ændring af
reglerne for ret til særligt børnetilskud
således, at der også er ret til særligt
børnetilskud for børn af eneadoptanter og for
børn, der er blevet til ved kunstig befrugtning af enlige
kvinder.
2) Ændring af
optjeningsprincippet for ret til børne- og ungeydelse og
børnetilskud således, at flygtninge undtages fra
optjeningsprincippet, og således at perioder med bopæl
eller beskæftigelse i Grønland og
Færøerne sidestilles med perioder med bopæl
eller beskæftigelse i Danmark i relation til
optjeningsprincippet.
Lovforslaget indeholder endvidere en enkelt ændring af
børnetilskudsloven af redaktionel karakter.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Særligt børnetilskud
til selvvalgte eneforsørgere
2.1.1. Gældende ret
Efter de gældende regler udbetales det særlige
børnetilskud bl.a. i tilfælde, hvor barnet kun har
én forsørger. Retten til særligt
børnetilskud til børn af eneforsørgere
gælder både, når eneforsørgeren lever
alene med barnet, og når vedkommende og barnet lever sammen
med en anden person. Retten gælder indtil barnet fylder 18
år og ophører kun, hvis eneforsørgerens
ægtefælle eller partner stedbarnsadopterer barnet. Det
særlige børnetilskud inklusive tillæg
udgør i 2013 årligt i alt 14.964 kr.
Særligt børnetilskud ydes efter de gældende
regler til et barn under 18 år, som kun har én
forsørgelsespligtig forælder som følge af,
- at kun en af
barnets forældre lever (hvis ingen af barnets forældre
lever, udbetales to gange særligt børnetilskud),
- at faderskabet
ikke er fastslået efter gældende regler, eller
- at barnet, efter
forældremyndighedsindehaveren er død, er blevet
adopteret af dennes ægtefælle eller af en enlig person,
som har en vis form for tilknytning til barnet.
I praksis vil disse situationer
ofte have det fællestræk, at eneforsørgerrollen
er en følge af en udefrakommende begivenhed. Samtidig er der
med de gældende regler taget stilling til, at børn af
eneforsørgere i følgende situationer ikke kan
få særligt børnetilskud, fordi
eneforsørgerrollen kan siges at være selvvalgt:
- Et barn af en
eneadoptant kan som udgangspunkt ikke modtage særligt
børnetilskud. Der undtages herfra i det ovenfor nævnte
tilfælde, hvor der er tale om et barn, der efter
forældremyndighedsindehaverens død adopteres af dennes
ægtefælle eller af en enlig person, som har en vis form
for tilknytning til barnet.
- Et barn, der er
blevet til ved kunstig befrugtning af en enlig kvinde, kan som
udgangspunkt ikke modtage særligt børnetilskud. Det
bemærkes, at bestemmelsen herom trådte i kraft 1.
januar 2009 og ikke omfatter børn, der er blevet til ved
kunstig befrugtning foretaget før ikrafttrædelsen.
Børn af eneadoptanter samt
børn, der er blevet til ved kunstig befrugtning af enlige
kvinder, kan dog modtage særligt børnetilskud, hvis en
eller flere nærmere betingelser er opfyldt, som bringer dem
ind under de øvrige betingelser for at modtage særligt
børnetilskud. F.eks. vil et barn af en eneadoptant eller et
barn, som er blevet til ved kunstig befrugtning af en enlig kvinde,
blive betragtet som forældreløs, hvis
eneforsørgeren dør. I denne situation har barnet ret
til to gange særligt børnetilskud.
Det bemærkes, at
særligt børnetilskud endvidere udbetales i bestemte
situationer til børn af folkepensionister samt
førtidspensionister, som har fået tilkendt
førtidspension efter reglerne fra før 2003. Endelig
udbetales særligt børnetilskud, når der
ifølge overenskomst med andre stater ikke kan
udfærdiges en bidragsresolution, der kan danne grundlag for
forskudsvis udbetaling af børnebidrag.
Særligt børnetilskud
ydes efter ansøgning herom,
- når
faderskabet ikke er fastslået efter gældende
regler,
- når der
ifølge overenskomst med andre stater ikke kan
udfærdiges en bidragsresolution, der kan danne grundlag for
forskudsvis udbetaling af børnebidrag, og
- i forbindelse med
særligt børnetilskud til en bidragspligtig
pensionist.
Særligt børnetilskud
ydes uden ansøgning herom,
- når kun en
eller ingen af et barns forældre lever,
- når et
barn, efter forældremyndighedsindehaveren er død, er
blevet adopteret af dennes ægtefælle eller af en enlig
person, som har en vis form for tilknytning til barnet, og
- i forbindelse med
særligt børnetilskud til en pensionist, som ikke er
bidragspligtig.
2.1.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås at udvide
reglerne om særligt børnetilskud, således at
børn af eneadoptanter og børn, der er blevet til ved
kunstig befrugtning af enlige kvinder, får ret til
særligt børnetilskud. Det foreslås, at
ændringen får virkning fra 1. januar 2014. Børn,
der er omfattet af udvidelsen af retten til særligt
børnetilskud, vil have ret til særligt
børnetilskud uanset om tidspunktet for eneadoptionen eller
tidspunktet for den kunstige befrugtning ligger før
ikrafttrædelsestidspunktet.
Det bemærkes, at den
gældende regel om, at børn, der er blevet til ved
kunstig befrugtning af enlige kvinder, ikke har ret til
særligt børnetilskud, ikke omfatter børn, hvor
den kunstige befrugtning er foretaget før 1. januar 2009.
Denne gruppe har således efter de gældende regler ret
til særligt børnetilskud.
2.2. Tilpasning af
optjeningsprincippet for ret til børne- og ungeydelse og
børnetilskud
2.2.1. Gældende ret
Optjeningsprincippet for ret til
børne- og ungeydelse og børnetilskud blev
indført med lov nr. 1609 af 22. december 2010 med virkning
fra 1. januar 2012.
Ret til den fulde ydelse er efter de gældende regler
betinget af, at mindst en af de personer, der har
forsørgelsespligten overfor barnet, har haft bopæl
eller beskæftigelse i Danmark i mindst 2 år forud for
den periode, udbetalingen vedrører. Retten til fuld ydelse
optjenes gradvist, så der efter 6 måneders bopæl
eller arbejde er ret til 25 pct. af ydelsen. Efter 1 år er
der ret til 50 pct., efter 1½ år 75 pct., og efter 2
år 100 pct.
Optjeningsprincippet omfatter modtagere af børne- og
ungeydelse og børnetilskud uanset nationalitet og
opholdsgrundlag, herunder flygtninge.
Efter de gældende regler er den geografiske
afgrænsning af optjeningsprincippet »i Danmark«.
Dette medfører, at eventuelle perioder med bopæl eller
beskæftigelse andre steder i riget - dvs.
Færøerne og Grønland - ikke kan medregnes ved
opgørelse af perioder med bopæl eller
beskæftigelse til opfyldelse af optjeningsprincippet. Det
bemærkes, at optjeningsprincippet på folke- og
førtidspensionsområdet er indrettet således, at
bopælsperioder i Grønland og Færøerne er
sidestillet med bopælsperioder i Danmark i forhold til
betingelser om forudgående bopælsperioder i
Danmark.
2.2.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at flygtninge - dvs. udlændinge, som
har fået opholdstilladelse i Danmark efter § 7
eller § 8 i udlændingeloven - generelt undtages fra
optjeningsprincippet. Flygtninge vil dermed være berettiget
til fuld børne- og ungeydelse og børnetilskud fra det
tidspunkt, hvor de får opholdstilladelse, hvis de opfylder de
øvrige betingelser for ret til ydelserne.
Det foreslås endvidere, at perioder med bopæl eller
beskæftigelse i Grønland og Færøerne
sidestilles med perioder med bopæl eller beskæftigelse
i Danmark i relation til optjeningsprincippet for ret til
børne- og ungeydelse og børnetilskud.
3. Økonomiske konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget skønnes at medføre samlede
merudgifter på 12,5 mio. kr. i 2013, 78 mio. kr. i 2014, 89
mio. kr. i 2015, 100 mio. kr. i 2016 og stigende til ca. 215 mio.
kr. årligt fuldt indfaset.
Det skønnes, at der i 2014 vil være ca. 4.300 nye
helårsmodtagere af det særlige børnetilskud som
følge af forslaget om, at selvvalgte eneforsørgere
skal have ret til særligt børnetilskud. Heraf er ca.
800 børn af eneadoptanter og ca. 3.500 børn, der er
blevet til ved kunstig befrugtning af enlige kvinder. Børn
af eneadoptanter har ikke tidligere haft ret til det særlige
børnetilskud. I 2014 omfattes alle nuværende
børn af eneadoptanter således og udgør så
godt som alle relevante årgange. Det er antaget, at gruppen
af børn af kunstigt befrugtede enlige kvinder forøges
med 700 nyfødte årligt, indtil alle årgange af
børn er nået. Det skal i den sammenhæng
bemærkes, at årgange, hvor den kunstige befrugtning er
foretaget før 1. januar 2009, efter de gældende regler
har ret til særligt børnetilskud. På den
baggrund skønnes merudgifterne for denne del af lovforslaget
at være på ca. 64 mio. kr. i 2014 stigende til ca. 200
mio. kr. årligt fuldt indfaset, jf. tabel 1.
| Tabel 1. Økonomiske konsekvenser af
selvvalgte eneforsørgeres ret til det særlige
børnetilskud | Mio. kr. (2013-niveau) | 2014 | 2015 | 2016 | Langt sigt | I alt | 64 | 75 | 86 | 201 | Heraf vedr. kunstig befrugtning | 52 | 63 | 73 | 189 | Heraf vedr. adoptanter | 12 | 12 | 13 | 12 | Note: Alle udgiftsskøn er
anført ekskl. virkning af tilbageløb. | | | | | |
|
Forslaget om at tilpasse optjeningsprincippet skønnes
samlet set efter tilbageløb at medføre merudgifter
på ca. 12,5 mio. kr. i 2013 og ca. 14,0 mio. kr. årligt
herefter. Undtagelse af flygtninge fra optjeningsprincippet
skønnes med betydelig usikkerhed at vedrøre ydelser
for ca. 750 børn årligt og at medføre
merudgifter på ca. 8,5 mio. kr. i 2013 og ca. 9,5
mio. kr. årligt herefter. Tilpasning i forhold til
Grønland/Færøerne skønnes at
vedrøre ydelser for ca. 500 børn årligt og at
medføre merudgifter på 4,0 mio. kr. årligt i
2013 og ca. 4,5 mio. kr. årligt herefter.
| Tabel 2. Økonomiske konsekvenser af
tilpasning af optjeningsprincippet for ret til børne- og
ungeydelse og børnetilskud1 | Mio. kr. (2013-niveau) | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | I alt2 | 12,5 | 14,0 | 14,0 | 14,0 | Heraf vedr. flygtninge | 8,5 | 9,5 | 9,5 | 9,5 | Heraf vedr.
Grønland/Færøerne | 4,0 | 4,5 | 4,5 | 4,5 | 1) Alle udgiftsskøn er
anført inkl. virkning af automatisk tilbageløb
på moms og afgifter. | 2) Børnetilskud udgør ca. 10
pct. af det samlede udgiftsskøn, mens resten vedrører
børne- og ungeydelsen. | |
|
4. Administrative konsekvenser for det
offentlige
Det vurderes, at lovforslaget vil
have ubetydelige administrative konsekvenser. Det bemærkes,
at administration og sagsbehandling efter børnetilskudsloven
og børne- og ungeydelsesloven er overgået fra
kommunerne til Udbetaling Danmark pr. 1. oktober 2012.
Lovforslagets administrative
konsekvenser skal forhandles med kommunerne.
5. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget medfører
begrænsede administrative konsekvenser for de borgere, der
ikke længere vil være omfattet af optjeningsprincippet,
eller som skal have medregnet perioder i Grønland eller
Færøerne. Der er tale om et begrænset antal
borgere.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget sendes samtidig med fremsættelsen i
høring hos KL, Udbetaling Danmark, Ankestyrelsen,
statsforvaltningsdirektørerne, Dansk
Socialrådgiverforening, Foreningen af kommunale social-,
sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark, Børne- og
Kulturchefforeningen, Børnerådet, Adoption &
Samfund, Børnesagens Fællesråd, Dansk
Flygtningehjælp, Dokumentations- og Rådgivningscenter
om Racediskrimination, Rådet for Etniske Minoriteter,
Landsstyret i Grønland, Rigsombudet på
Færøerne, Danmarks Frie Fagforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Frie
Funktionærer, FTF, Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig
Fagbevægelse og Landsorganisationen i Danmark.
10. Sammenfattende skema
Vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Forslaget forventes at medføre
merudgifter for staten på 12,5 mio. kr. i 2013, 78 mio. kr. i
2014, 89 mio. kr. i 2015 og 100 mio. kr. i 2016. Fuldt indfaset
forventes forslaget at medføre årlige merudgifter
på ca. 215 mio. kr. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Forslaget forventes at have ubetydelige
administrative konsekvenser. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Forslaget vil have begrænsede
administrative konsekvenser for de borgere, der berøres af
tilpasningen af optjeningsprincippet. | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
ophævelse af børnetilskudslovens § 4,
stk. 12, og stk. 13, jf. lovforslagets § 1, nr.
3.
Til nr. 2
Den gældende bestemmelse i børnetilskudslovens
§ 4, stk. 3, nr. 3, vedrører særligt
børnetilskud til et barn, som efter
forældremyndighedsindehaveren er død, adopteres af
dennes ægtefælle eller af en enlig person, som har en
vis form for tilknytning til barnet. Særligt
børnetilskud i denne situation ydes uden ansøgning
herom, se de almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.1.
Det foreslås med den nye affattelse af
børnetilskudslovens § 4, stk. 3, nr. 3, at
udvide bestemmelsen, så der ydes særligt
børnetilskud til ethvert barn, der adopteres af en enlig
person. Særligt børnetilskud vil i disse situationer
blive ydet uden ansøgning herom.
Til nr. 3
Det foreslås at ophæve bestemmelsen i
børnetilskudslovens § 4, stk. 12, om, at et
barn af en eneadoptant, ikke har ret til særligt
børnetilskud. Bestemmelsen blev indsat i loven med virkning
fra 1. januar 2009 for at præcisere gældende ret.
Det foreslås endvidere at ophæve bestemmelsen i
børnetilskudslovens § 4, stk. 13, om, at et
barn, der er blevet til ved kunstig befrugtning af en enlig kvinde,
ikke har ret til særligt børnetilskud. Bestemmelsen
trådte i kraft 1. januar 2009 og gælder for
børn, der er blevet til ved kunstig befrugtning af enlige
kvinder foretaget den 1. januar 2009 og senere.
Med ophævelsen af bestemmelsen har et barn, der er blevet
til ved kunstig befrugtning af en enlig kvinde, ret til
særligt børnetilskud, når faderskabet til barnet
ikke er fastslået efter gældende regler, jf.
børnetilskudslovens § 4, stk. 3, nr. 1.
Særligt børnetilskud til et barn, når
faderskabet ikke er fastslået, ydes efter ansøgning
herom, se de almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.1.
I tilfælde, hvor en enlig kvinde er blevet gravid ved
kunstig befrugtning, og hvor sæddonor ikke kan anses som
barnets far, jf. børnelovens § 28, stk. 1,
vil faderskabet ikke kunne fastslås.
Efter børnelovens § 8 har moderen pligt til at
oplyse, hvem der er eller kan være barnets far.
Når barnet er født, skal kvinden give oplysning til
statsforvaltningen, hvis hun er blevet kunstigt befrugtet og
indsende dokumentation herfor. Dokumentationen skal anvendes i
faderskabssagen til at fastslå, om der er tale om donor, der
kan udlægges som far eller faderskabet ikke kan
fastslås.
Til nr. 4
Det foreslås, at den geografiske afgrænsning af
optjeningsprincippet i børnetilskudsloven ændres fra
»i Danmark« til »her i riget«. Dermed
sidestilles perioder med bopæl eller beskæftigelse
andre steder i det danske rige (dvs. Grønland og
Færøerne) med perioder med bopæl eller
beskæftigelse i Danmark. Dette vil gælde både for
danske statsborgere, herunder borgere hjemmehørende i
Grønland og Færøerne, og for statsborgere fra
andre lande, der har haft bopæl eller beskæftigelse i
Grønland eller Færøerne.
Med denne ændring foreslås det samtidig at give
social- og integrationsministeren bemyndigelse til også at
fastsætte nærmere regler for udbetaling og
dokumentation samt beregningen af perioden med bopæl og
beskæftigelse her i riget for personer, for hvem perioder med
bopæl eller beskæftigelse i Grønland eller
Færøerne skal tælle med ved opgørelsen i
forhold til optjeningsprincippet.
Det bemærkes, at der ikke findes registreringer her i
landet, som Udbetaling Danmark kan anvende til at opgøre
perioder med bopæl eller beskæftigelse i
Grønland og Færøerne. I forbindelse med
Udbetaling Danmarks sagsbehandling vil det derfor være
nødvendigt at oplyse borgerne om, at de selv skal afgive
sådanne oplysninger.
Til nr. 5
Det foreslås, at udlændinge, der har fået
opholdstilladelse efter § 7 eller § 8 i
udlændingeloven, generelt undtages fra optjeningsprincippet i
børnetilskudsloven.
Det bemærkes, at Udbetaling Danmark typisk ikke vil have
oplysninger om, hvorvidt en given borgers
opholdsgrundlag her i landet hidrører fra en
opholdstilladelse efter § 7 eller § 8 i
udlændingeloven. I forbindelse med Udbetaling Danmarks
sagsbehandling vil det derfor være nødvendigt at
oplyse borgerne, om, at de selv skal afgive sådanne
oplysninger.
Til nr. 6
Det foreslås, at henvisningen til
børnetilskudslovens § 5 a ophæves som
overflødig.
Børnetilskudslovens § 10 a vedrører
flerbørnstilskud. I den gældende § 10 a,
stk. 2, i børnetilskudsloven fremgår det blandt
andet, at børnetilskudslovens § 5 a (som
vedrører optjeningsprincippet) finder tilsvarende anvendelse
ved udbetaling af flerbørnstilskud. Henvisningen til
optjeningsprincippet er imidlertid overflødig, da
optjeningsprincippet i den gældende affattelse finder
anvendelse for ret til alle ydelser efter
børnetilskudsloven.
Til § 2
Til nr. 1
Det foreslås, at den geografiske afgrænsning af
optjeningsprincippet i børne- og ungeydelsesloven
ændres fra »i Danmark« til »her i
riget«. Det vil være nødvendigt at oplyse
borgerne om, at de selv skal afgive oplysninger om perioder med
bopæl eller beskæftigelse i Grønland og
Færøerne. Der henvises til bemærkningerne til
§ 1, nr. 4.
Til nr. 2
Det foreslås, at udlændinge, der har fået
opholdstilladelse efter § 7 eller § 8 i
udlændingeloven, generelt undtages fra optjeningsprincippet i
børne- og ungeydelsesloven. Det vil være
nødvendigt at oplyse borgerne om, at de selv skal afgive
oplysninger om deres opholdsgrundlag. Der henvises til
bemærkninger til § 1, nr. 5.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring som følge af,
at den geografiske afgrænsning af optjeningsprincippet
ændres fra "i Danmark" til "her i riget".
Med denne ændring foreslås det samtidig at give
skatteministeren bemyndigelse til også at fastsætte
nærmere regler for udbetaling og dokumentation samt
beregningen af perioden med bopæl og beskæftigelse her
i riget for personer, for hvem perioder med bopæl eller
beskæftigelse i Grønland eller Færøerne
skal tælle med ved opgørelsen i forhold til
optjeningsprincippet.
Til § 3
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft
den 1. januar 2013.
Tilpasningen af optjeningsprincippet for ret til børne-
og ungeydelse og børnetilskud foreslås at træde
i kraft den 1. januar 2013. Ændringen har virkning både
for modtagere, som for første gang skal modtage
børne- og ungeydelse eller børnetilskud pr. 1. januar
2013 og derefter (herunder første gang efter en afbrydelse
af ydelsesudbetalingen), og for modtagere, som før 1. januar
2013 har modtaget reduceret eller ingen børne- og ungeydelse
eller børntilskud som følge af
optjeningsprincippet.
Det foreslås i stk. 2, at udvidelsen af retten til
særligt børnetilskud først træder i kraft
den 1. januar 2014. Børn, der er omfattet af udvidelsen af
retten til særligt børnetilskud, vil have ret til
særligt børnetilskud pr. 1. januar 2014. Udvidelsen af
retten til særligt børnetilskud får også
virkning for børn af eneadoptanter, der er adopteret
før ikrafttrædelsestidspunktet. Udvidelsen af retten
til særligt børnetilskud får også virkning
for børn, der er blevet til ved kunstig befrugtning af
enlige kvinder foretaget før
ikrafttrædelsestidspunktet. Det bemærkes, at
børn, der er blevet til ved kunstig befrugtning af enlige
kvinder foretaget før 1. januar 2009, allerede har ret til
særligt børnetilskud, jf. bemærkningerne til
§ 1, nr. 3.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | § 1 | | | I lov om børnetilskud og
forskudsvis udbetaling af børnebidrag, jf.
lovbekendtgørelse nr. 856 af 23. august 2012, foretages
følgende ændringer: | § 4.
Der kan endvidere ydes et særligt børnetilskud efter
reglerne i stk. 2, 3, 12 og 13. Stk. 2.
Der ydes 2 gange det særlige børnetilskud, jf.
stk. 3, når ingen af barnets forældre lever. Stk. 3.
Det særlige børnetilskud udgør 8.436 kr.
årlig, 1) når faderskabet til barnet ikke
er fastslået efter gældende regler, 2)når kun en af barnets
forældre lever, 3)når barnet, efter at
forældremyndighedens indehaver er død, adopteres af
dennes ægtefælle eller af en enlig person, 4)når en af eller begge barnets
forældre modtager folkepension efter lov om social
pension, 5)når folkepension til én
eller begge af to forældre, der er berettigede til
folkepension, ikke udbetales, fordi § 46 i lov om social
pension finder anvendelse. 6)når der ifølge overenskomst
med andre stater ikke er mulighed for at udfærdige
bidragsresolution, der kan danne grundlag for forskudsvis
udbetaling af børnebidrag. Stk. 4--- | | 1. I § 4, stk. 1, ændres
»reglerne i stk. 2, 3, 12 og 13« til:
»reglerne i stk. 2 og 3«. | 2. § 4, stk. 3, nr. 3, affattes således: »3) når barnet adopteres af en
enlig person,«. | § 4.
--- Stk. 12.
Et barn af en eneadoptant har ikke ret til særligt
børnetilskud, medmindre eneadoptanten dør, jf.
stk. 2, en eller flere af betingelserne i stk. 3, nr.
3-5, er opfyldt, eller barnet er blevet stedbarnsadopteret og en
eller flere af betingelserne i stk. 3, nr. 2-6, er
opfyldt. Stk. 13.
Et barn, der er blevet til ved kunstig befrugtning af en enlig
kvinde, har ikke ret til særligt børnetilskud,
medmindre moderen dør, jf. stk. 2, eller barnet er
blevet stedbarnsadopteret og en eller flere af betingelserne i
stk. 3, nr. 2-6, er opfyldt. | | 3. § 4, stk. 12 og 13, ophæves. | § 5 a.
Herudover er det en betingelse for ret til ydelser efter denne lov,
at mindst en af de personer, der har forsørgelsespligt over
for barnet, har haft bopæl eller beskæftigelse i mindst
2 år i Danmark inden for de seneste 10 år forud for den
periode, udbetalingen vedrører. Stk. 2.
Hvis kravet i stk. 1 ikke er opfyldt, udbetales
følgende forholdsmæssige andel af ydelsen, hvis
betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt: 1)Efter 6 måneders bopæl eller
beskæftigelse i Danmark inden for de seneste 10 år
udbetales 25 pct. af ydelsen. 2)Efter 12 måneders bopæl
eller beskæftigelse i Danmark inden for de seneste 10
år udbetales 50 pct. af ydelsen. 3)Efter 18 måneders bopæl
eller beskæftigelse i Danmark inden for de seneste 10
år udbetales 75 pct. af ydelsen. Stk. 3.
Social- og integrationsministeren kan fastsætte nærmere
regler for udbetaling samt dokumentation og beregning af perioder
med bopæl og beskæftigelse i Danmark i henhold til
stk. 1 og 2. | | 4. I § 5 a ændres fem steder
»i Danmark« til: »her i riget«. 5. I § 5 a indsættes efter
stk. 2 som nyt stykke: »Stk. 3. Stk. 1 og 2 finder
ikke anvendelse for udlændinge, som har fået
opholdstilladelse i Danmark efter § 7 eller § 8
i udlændingeloven.« Stk. 3 bliver herefter
stk. 4. | § 10
a. --- Stk. 2.
Flerbørnstilskud udbetales kvartalsvis forud, og reglerne i
§ 5, stk. 1, § 5 a og § 6,
stk. 2, samt §§ 8-10 finder tilsvarende
anvendelse ved udbetaling af flerbørnstilskud. Stk. 3.
--- | | 6. I § 10 a, stk. 2, udgår
»§ 5 a«. | | | § 2 | | | I lov om en børne- og ungeydelse,
jf. lovbekendtgørelse nr. 964 af 19. september 2011, som
ændret ved § 7 i lov nr. 1382 af 28. december 2011,
§ 9 i lov nr. 326 af 11. april 2012 og lov nr. 920 af 18.
september 2012, foretages følgende ændringer: | § 2. --- 7) at mindst en af de personer, der har
forsørgelsespligten over for barnet, har haft bopæl
eller beskæftigelse i Danmark i mindst 2 år inden for
de seneste 10 år forud for den periode, udbetalingen
vedrører. Hvis kravet i 1. pkt. ikke er opfyldt, udbetales
en forholdsmæssig andel af ydelsen efter 3. pkt., hvis
betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt. Efter 6
måneders bopæl eller beskæftigelse i Danmark
inden for de seneste 10 år udbetales 25 pct. af ydelsen,
efter 12 måneders bopæl eller beskæftigelse i
Danmark inden for de seneste 10 år udbetales 50 pct. af
ydelsen, og efter 18 måneders bopæl eller
beskæftigelse i Danmark inden for de seneste 10 år
udbetales 75 pct. af ydelsen, og 8) --- 9) --- Stk.2. --- | | 1. I § 2, stk. 1, nr. 7,
ændres fire steder »i Danmark« til: »her i
riget«. 2. I § 2 indsættes som stk. 3: »Stk. 3. Stk. 1, nr. 7,
finder ikke anvendelse for udlændinge, som har fået
opholdstilladelse i Danmark efter § 7 eller § 8
i udlændingeloven.« | § 13.
--- Stk. 2.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for
udbetaling samt dokumentation og beregning af perioden med
bopæl og beskæftigelse i Danmark i henhold til
§ 2, nr. 7. | | 3. I § 13, stk. 2, ændres
»bopæl og beskæftigelse i Danmark i henhold til
§ 2, nr. 7.« til: »bopæl og
beskæftigelse her i riget i henhold til § 2,
stk. 1, nr. 7.«. | | | § 3 | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2013, jf. dog
stk. 2. Stk. 2.
§ 1, nr. 1-3, træder i kraft den 1. januar
2014. |
|