Fremsat den 16. november 2012 af social-
og integrationsministeren (Karen Hækkerup)
Forslag
Til
Lov om ændring af lov om aktiv
socialpolitik
(Tilskud til tandpleje og hjælp til
udsættelsestruede lejere)
§ 1
I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 190 af 24. februar 2012, som
ændret senest ved § 2 i lov nr. 928 af 18.
september 2012, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 81 indsættes før overskriften
før § 82:
»Udsættelsestruede lejere
§ 81 a. Kommunen kan yde
hjælp til rimeligt begrundede midlertidige huslejeudgifter
til en person, der er udsættelsestruet på grund af
huslejerestancer, hvis det på sigt kan forebygge, at personen
udsættes af boligen. Kommunen kan betinge hjælpen af,
at personen indgår en administrationsaftale, medvirker til
fastsættelse af en plan for flytning til en mere passende
bolig, deltager i gældsrådgivning eller lignende.
Kommunen skal særligt rette hjælpen til
børnefamilier og socialt udsatte borgere. Kommunen kan
bestemme, at hjælpen udbetales direkte til udlejeren.
Udgiften til hjælpen afholdes fuldt ud af kommunen, jf.
§ 99, stk. 2.
Stk. 2. Stk. 1 kan
ikke anvendes til direkte at kompensere for økonomiske
sanktioner givet efter denne eller anden lovgivning
vedrørende forsørgelsesgrundlaget.
Stk. 3. Hjælp
efter stk. 1 kan kun ydes, hvis personen ikke har økonomisk
mulighed for at betale huslejeudgifterne.«
2.
Efter § 82 indsættes før overskriften
før § 83:
Ȥ 82 a. Kommunen
yder tilskud til betaling for tandpleje til personer, som modtager
ydelser efter loven svarende til kontanthjælpsniveau.
Personer, der modtager særlig hjælp efter
§ 27 a, har ret til tilskuddet, hvis hjælpen
inklusiv førtidspension efter lov om social pension svarer
til kontanthjælpsniveau. Personer, der modtager
revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse eller
ledighedsydelse, har ret til tilskuddet, hvis de modtager en ydelse
svarende til, hvad de ville være berettiget til i
kontanthjælp, og opfylder de økonomiske betingelser
for at modtage kontanthjælp.
Stk. 2. For personer fra
18 år til og med 24 år ydes tilskud efter stk. 1 til
dækning af 100 pct. af modtagerens egne udgifter til
tandpleje, som årligt overstiger en egenbetaling på 600
kr. For personer, som er 25 år eller derover, ydes tilskud
til dækning af 65 pct. af modtagerens egne udgifter til
tandpleje, som årligt overstiger en egenbetaling på 800
kr.
Stk. 3. Den årlige
egenbetaling efter stk. 2 opgøres for det enkelte
kalenderår på grundlag af dokumenterede afholdte
udgifter til tandpleje, uanset om personen har været omfattet
af den berettigede personkreds hele året.
Stk. 4. Kommunen skal
forhåndsgodkende, at der ydes tilskud efter stk. 2, hvis
udgiften til et samlet behandlingsforløb overstiger 10.000
kr. Kommunen skal i den forbindelse vurdere, om behandlingen er
nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet.
Stk. 5. Modtagere af
tilskud efter stk. 1-4 kan søge om hjælp til
dækning af den resterende egenbetaling efter § 82.
Ansøgning herom skal være indgivet før
behandlingen udføres.«.
3. I
§ 99 indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2. Kommunen
afholder fuldt ud udgifterne til hjælpen til
udsættelsestruede lejere efter
§ 81 a.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
|
| |
1. Lovforslagets indledning og
baggrund |
2. Lovforslagets indhold |
| 2.1. Øget tilskud til
tandpleje |
. | 2.1.1 Gældende ret |
| 2.1.2. Den foreslåede ordning |
| 2.2. Hjælp til
udsættelsestruede lejere |
| 2.2.1. Gældende ret |
| 2.2.2. Den foreslåede ordning |
3. Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige |
4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet |
5. Administrative konsekvenser for
borgerne |
6. Miljømæssige
konsekvenser |
7. Forholdet til EU-retten |
8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v. |
9. Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser |
| |
1. Lovforslagets indledning og
baggrund
Regeringen (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti) og Enhedslisten har indgået aftale
om Finansloven for 2013.
Aftalen omfatter bl.a., at der indføres øget
tilskud til tandpleje og hjælp til udsættelsestruede
lejere. Disse to elementer fra finanslovsaftalen udmøntes
med dette lovforslag. Det fremgår af aftalen, at der:
»indføres en ret til et ekstra tilskud til personer,
der modtager de laveste ydelser efter lov om aktiv socialpolitik,
til dækning af udgifter til alle former for forebyggende og
behandlende tandpleje. Tilskuddet afgrænses til modtagere af
de laveste ydelser efter lov om aktiv socialpolitik, blandt andet
kontanthjælpsmodtagere, modtagere af
ressourceforløbsydelse og andre ydelser på
kontanthjælpsniveau.
Tandsundheden senere i livet påvirkes af indsatsen i de
unge år. Derfor indføres et tilskud til unge fra 18
til og med 24 år, som er på de laveste ydelser,
på 100 pct. af den egenbetaling for tandpleje, som overstiger
600 kr. årligt. Tilsvarende indføres der for personer
på 25 år eller derover på de laveste ydelser et
tilskud på 65 pct. af den egenbetaling, der ligger udover en
årlig egenbetaling på 800 kr.
Dermed er tilskuddet målrettet økonomisk vanskeligt
stillede personer med høje udgifter til tandpleje.
Kommunerne skal forhåndsgodkende udgifter til et samlet
behandlingsforløb på over 10.000 kr. Det
målrettede tilskud til tandpleje vil både forbedre
tandsundheden og reducere den sociale ulighed i sundhed.«
Desuden indfører lovforslaget bedre mulighed for, at
kommunen kan hjælpe udsættelsestruede lejere. Det
fremgår bl.a. af finanslovsaftalen, at: »Kommunerne
skal have bedre muligheder for at yde hjælp til
huslejebetaling, hvis det kan forebygge en udsættelse.
Hjælpen kan gives i en midlertidig periode, og det vil
være op til den enkelte kommune at vurdere, hvornår
denne form for hjælp kan være
hensigtsmæssig.«
Kommunerne har givet udtryk for, at der mangler muligheder for
at kunne yde midlertidig økonomisk hjælp til
børnefamilier mv., der i en periode ikke kan betale deres
husleje, f.eks. fordi de på grund af indtægtsnedgang
ikke kan betale huslejen, samtidig med at der ikke er fundet en
billigere bolig til familien endnu. Antallet af personer, der
bliver sat ud af deres bolig, har været stigende over en
årrække. I det første halvår af 2012 er
der dog sket et fald i antallet af udsættelser.
Den indgåede aftale om finansloven for 2013 omfatter endnu
et forslag, som har til formål at forebygge udsættelser
af lejere. Ifølge det forslag skal boligorganisationerne
underrette kommunerne tidligere, når en anvist lejer ikke har
betalt sin husleje, og kommunerne forpligtes til at holde
opfølgningssamtaler med anviste borgere med
restanceproblemer. Forslaget forventes fremsat i dette
Folketingsår.
Regeringen og Enhedslisten er enige om at støtte op om
den positive udvikling med dette initiativ til
udsættelsestruede lejere.
2. Lovforslagets indhold
Lovforslaget indeholder følgende elementer:
- Øget
tilskud til tandpleje
- Hjælp til
udsættelsestruede lejere
2.1 Øget tilskud til
tandpleje
2.1.1. Gældende ret
Efter gældende regel i aktivlovens § 82 kan
kommunen yde hjælp til udgifter til sygebehandling, medicin,
tandbehandling eller lignende, der ikke kan dækkes efter
anden lovgivning, hvis behandlingen er nødvendig og
helbredsmæssigt velbegrundet, og hvis ansøgeren ikke
har økonomisk mulighed for at betale udgifterne.
Hjælpen forudsætter således både en konkret
vurdering af ansøgerens behandlingsbehov og en konkret
vurdering af ansøgerens mulighed for selv at betale
udgiften.
2.1.2. Den foreslåede
ordning
Med den nye bestemmelse § 82 a i aktivloven
foreslås det at sikre et rettighedsbaseret tilskud til
tandpleje for personer, som i kraft af deres
forsørgelsesgrundlag efter aktivloven anses for at
være økonomisk vanskeligt stillede, og som derfor ikke
har tilstrækkelige økonomiske forudsætninger for
at kunne afholde udgifter til såvel almindelig, herunder
forebyggende tandpleje som mere omfattende behandlingsbehov.
Formålet med den nye bestemmelse er at give den omfattede
personkreds bedre mulighed for at få udført
nødvendig tandpleje. Tilskud til tandpleje, som
indebærer samlede udgifter på mere end 10.000 kr. til
et samlet behandlingsforslag, skal dog forhåndsgodkendes af
kommunen, som skal vurdere, om behandlingen er nødvendig og
helbredsmæssigt velbegrundet.
Målgruppen for forslaget er modtagere af ydelser svarende
til kontanthjælpsniveau efter lov om aktiv socialpolitik. Det
kan således både være
kontanthjælpsmodtagere efter lovens kapitel 4, herunder
modtagere af særlig hjælp efter lovens
§§ 27 og 27 a, men også modtagere af
revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse og
ledighedsydelse, som modtager den pågældende ydelse
på kontanthjælpsniveau og i øvrigt opfylder
betingelserne for at modtage kontanthjælp.
Tilskuddet omfatter udgifter til alle former for forebyggende og
behandlende tandpleje, uanset om behandlingen er omfattet af
tilskud fra regionerne efter sundhedsloven. Tilskuddet er dog
subsidiært i forhold til tilskud efter anden lovgivning og i
forhold til tilskud fra fx sygeforsikringen "danmark".
Forslaget indebærer, at personer fra 18 år til og
med 24 år modtager 100 pct. tilskud til tandpleje efter en
årlig egenbetaling på 600 kr. For personer, som er 25
år eller derover, ydes tilskud til dækning af 65 pct.
af modtagerens egne udgifter til tandpleje, som årligt
overstiger en egenbetaling på 800 kr.
Det foreslås, at personer, der er særligt vanskeligt
økonomisk stillede, fortsat har mulighed for at søge
om hjælp til at få dækket egenbetalingen efter
den gældende bestemmelse i aktivlovens § 82.
Kommunen skal i så fald forud for behandlingens
påbegyndelse vurdere, om behandlingen er nødvendig og
helbredsmæssigt velbegrundet, og herunder om personen selv
har mulighed for at betale egenandelen.
Tilskuddet ydes til afregning af borgerens egne udgifter, og er
som følge heraf ikke skattepligtigt. Desuden anses
tilskuddet som omfattet af den gældende ordlyd i
§ 7, stk. 1, nr. 9, i lov om påligningen af
indkomstskat til staten (ligningsloven).
Kommunens udgifter til tandbehandlingen er omfattet af
refusionsbestemmelsen i lovens § 106, hvorefter staten
refunderer 50 pct. af kommunens udgifter efter kapitel 10.
Det er op til kommunen at fastlægge, hvordan tilskuddet
til tandpleje skal administreres, således at dette er mest
enkelt for borgere, tandlæger m.fl. og kommunen.
2.2. Hjælp til
udsættelsestruede lejere
2.2.1. Gældende ret
Efter de gældende regler kan kommunen efter § 81
i lov om aktiv socialpolitik yde hjælp til rimeligt
begrundede enkeltudgifter. Efter gældende praksis kan
§ 81 ikke anvendes til afholdelse af løbende
udgifter.
2.2.2. Den foreslåede
ordning
Med den foreslåede nye bestemmelse § 81 a i
aktivloven vil kommunerne kunne yde løbende hjælp til
betaling af husleje i en midlertidig periode til personer, der er
udsættelsestruet pga. huslejerestance, og kommunen vil med
forslaget således ikke være begrænset af, at
hjælpen efter § 81 kun kan ydes til enkeltudgifter.
Hjælpen skal dog være midlertidig og kan derfor ikke
indgå som en permanent hjælp til huslejen.
Når personer bliver udsat af deres boliger, har det ikke
alene konsekvenser for de personer, det vedrører. Det kan
også være en dårlig løsning for kommunerne
og rent samfundsøkonomisk. Kommunen kan ved en
udsættelse f.eks. have større udgifter til ny
midlertidig bopæl, flytning m.v. end ved at yde hjælp
til familien, samtidig med at der skabes grundlag for en varig
løsning.
Med forslaget får kommunerne derfor i højere grad
mulighed for at yde hjælp i en periode til
udsættelsestruede lejere, således at de
pågældende kan blive boende i boligen, indtil der
findes en mere langtidsholdbar løsning for de
pågældende.
Det foreslås, at kommunen kan stille betingelser for at
yde hjælpen, f.eks. at personen indgår en
administrationsaftale ift. borgerens økonomi, medvirker til
fastsættelse af en plan for flytning til en mere passende
bolig, deltager i gældsrådgivning eller lignende.
Hjælp efter den foreslåede nye bestemmelse
§ 81 a kan kun ydes, hvis personen ikke har
økonomisk mulighed for at betale huslejeudgifterne.
Det vurderes, at konsekvenserne ved en udsættelse
særligt rammer børnefamilier og socialt udsatte
personer, og det er derfor en del af forslaget, at kommunen
særligt skal rette hjælpen til disse persongrupper.
Socialt udsatte borgere kan være borgere med fysisk eller
psykisk nedsat funktionsevne, misbrugere eller f.eks. personer med
ADHD, som er i en vanskelig økonomisk situation, og som har
vanskeligheder ved at overskue deres økonomi. I andre
særlige tilfælde kan kommunen efter en konkret
vurdering også yde hjælpen til andre persongrupper.
Efter forslaget er det den enkelte kommune selv, der afholder
udgifterne til hjælpen.
Hvis personen har fået en sanktion på grund af
f.eks. manglende rådighed, kan hjælpen ikke
anvendes direkte til at kompensere for denne nedgang i
forsørgelsesgrundlaget. Hvis kommunen vurderer, at personens
økonomiske forhold betyder, at der ville kunne ydes
hjælp efter § 81 a uanset konsekvenserne af en
sanktion, kan der ydes hjælp samtidig med sanktioner. Det
foreslåede stk. 2, er heller ikke til hinder for, at
kommunen yder hjælp efter stk. 1 i de tilfælde, hvor
det efterfølgende viser sig, at sanktionen ikke skulle
være givet. Hvis personen allerede modtager hjælp eller
ville kunne modtage hjælp efter § 81 a og
derefter sanktioneres, vil hjælpen efter
§ 81 a ikke bortfalde på grund af sanktionen,
da hjælpen efter § 81 a ikke gives for at
kompensere for sanktionen.
Den forslåede bestemmelse i § 81 a er
subsidiær i forhold til hjælp efter denne lov eller
anden lovgivning. Den foreslåede bestemmelse supplerer
således den gældende § 81 og er derfor en
udvidelse af mulighederne for at yde hjælp efter de
gældende bestemmelser, herunder også hjælp efter
§ 34 i lov om aktiv socialpolitik.
Hjælpen er ikke skattepligtig og er omfattet af den
gældende ordlyd i § 7,
stk. 1, nr. 9, i lov om påligningen af
indkomstskat til staten (ligningsloven).
3. Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige
Forslagets del om hjælp til udsættelsestruede lejere
(§ 81 a) vurderes ikke at have økonomiske
konsekvenser for det offentlige. Hjælpen kan kun gives i en
midlertidig periode, og det vil være op til den enkelte
kommune at vurdere, hvornår denne form for hjælp kan
være hensigtsmæssig. Med § 81 a får
kommunen således mulighed for at undgå merudgifter til
genhusning mv., hvilket ofte vil være en dyrere
løsning end at yde hjælp til familien, samtidig med at
der skabes grundlag for en varig løsning. Derudover kan der
til hjælpen medfølge tilbagebetalingspligt efter
§§ 93 og 94 i aktivloven.
Forslagets del om øget tilskud til tandplejeudgifter
forventes samlet at indebære offentlige udgifter på 180
mio. kr. årligt fra 2013 og frem. Merudgifterne for staten
udgør 72,7 mio. kr. årligt fra 2013 og frem og
vedrører statsrefusion af kommunernes udgifter til
tilskuddet efter § 82 a. Regionernes merudgifter
udgør 19,3 mio. kr. årligt fra 2013 og frem og
vedrører tilskud til tandpleje efter sundhedslovens
gældende regler. Kommunernes merudgifter udgør 88 mio.
kr. årligt fra 2013 og frem og vedrører udgifter til
tilskuddet efter § 82 a samt administrative udgifter, der
er anslået til 15,2 mio. kr.
| | | | | Mio. kr.
2013-pl | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | Hjælp til
udsættelses-truede lejere | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Tilskud til
tandpleje | | | | | Stat | 72,7 | 72,7 | 72,7 | 72,7 | Regioner | 19,3 | 19,3 | 19,3 | 19,3 | Kommuner | 88,0 | 88,0 | 88,0 | 88,0 | Lovforslaget i
alt | 180,0 | 180,0 | 180,0 | 180,0 | |
|
Lovforslagets økonomiske konsekvenser skal forhandles med
de kommunale parter.
4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Forslagets del om øget tilskud til tandpleje vurderes at
kunne have positive økonomiske konsekvenser for
tandlægerne og tandplejerne, idet det forventes, at et antal
personer, som ikke i dag aflægger besøg hos
tandlæge eller tandplejer, vil modtage tandpleje som
følge af tilskuddet. Det er op til kommunerne at
tilrettelægge administrationen af tilskuddet, så det er
mest enkelt for tandlæger, tandplejere m.v.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for
borgerne. Der er tale om en ny tilskudsmulighed, hvor
administrationen skal tilrettelægges af kommunerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget vurderes ikke at have EU-retlige konsekvenser.
8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen sendt i
høring hos
Ankestyrelsen, Boligselskabernes Landsforening, Danmarks Frie
Fagforening, Danmarks lejerforening, Danske Advokater, Dansk
arbejdsgiverforening, Dansk Socialrådgiverforening, Danske
Handicaporganisationer, Det Centrale Handicapråd,
Ejendomsforeningen Danmark, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Foreningen af danske skatteankenævn, Foreningen af
førtidspensionister, Foreningen af kommunale social-,
sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af
statsforvaltningsjurister, Frie Funktionærer, FTF,
Huslejenævns- og Beboerklagenævnsforeningen, KL,
Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Landsforeningen
Ældre Sagen, Landsorganisationen I Danmark, Lejernes
Landsorganisation i Danmark, Rådet for socialt udsatte,
Tandlægeforeningen, Statsforvaltningerne, Udbetaling Danmark,
Ungdomsboligrådet, Ældreboligrådet,
Ældremobiliseringen og Direktoratet for
Kriminalforsorgen.
| 9. Samlet vurdering af lovforslaget
konsekvenser | | | | | Positive konsekvenser /
mindreudgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Årlige udgifter fra 2013 og frem:
72,7 mio. kr. for staten, 19, 3 mio. kr. for regionerne og 88,0
mio. kr. for kommunerne. | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Kommunale merudgifter på15,2 mio.
kr. årligt fra 2013 og frem. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Potentielle indtægter som
følge af øget brug af tandpleje hos borgere, der ikke
i dag aflægger tandlægebesøg. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget har ikke EU-retlige
konsekvenser | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter de gældende regler kan kommunen yde hjælp
efter § 81 i lov om aktiv socialpolitik til rimeligt
begrundede enkeltudgifter til en person, som har været ude
for ændringer i sine forhold, hvis den
pågældendes egen afholdelse af udgifterne i
afgørende grad vil vanskeliggøre den
pågældendes og familiens muligheder for at klare sig
selv i fremtiden. Hjælpen kan normalt kun ydes, hvis udgiften
er opstået som følge af behov, der ikke har kunnet
forudses.
Kommunen kan dog efter en konkret vurdering undtagelsesvis yde
hjælp til enlige eller familier til rimeligt begrundede
enkeltudgifter, der har kunnet forudses, hvis afholdelsen er af
helt afgørende betydning for ansøgerens eller
familiens livsførelse. Det kan f.eks. være hjælp
til betaling af huslejerestance, hvis en familie med børn
ellers vil blive sat på gaden på grund af
huslejerestancen.
Det er med den gældende § 81 ikke muligt at yde
hjælp til løbende udgifter, selv i en begrænset
periode til udsættelsestruede lejere. Det foreslås
derfor at indsætte en ny bestemmelse § 81 a i
kapitel 10 i aktivloven.
Det foreslås i stk. 1, i den foreslåede nye
bestemmelse § 81 a, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 1, at kommunen kan yde midlertidig
hjælp til dækning af rimeligt begrundede
huslejeudgifter til en person, der er udsættelsestruet
på grund af huslejerestancer, hvis det på sigt kan
forebygge, at personen udsættes af en bolig. Hjælpen
kan således ikke være meget langvarig eller have
karakter af en permanent hjælp.
Det foreslås, at kommunen kan betinge hjælpen af, at
personen indgår en administrationsaftale, medvirker til
fastsættelse af en plan for flytning til en mere passende
bolig, deltager i gældsrådgivning eller lignende. En
administrationsaftale forudsætter, at der i øvrigt er
hjemmel hertil ifølge lov om aktiv socialpolitik eller anden
lovgivning, f.eks. lov om social pension.
Endvidere foreslås det, at kommunen særligt skal
rette hjælpen til børnefamilier og socialt udsatte
borgere. Socialt udsatte borgere kan være borgere med fysisk
eller psykisk nedsat funktionsevne, misbrugere eller fx personer
med ADHD, som er i en vanskelig økonomisk situation, og som
har vanskeligheder ved at overskue deres økonomi.
I stk. 2, foreslås det, at stk. 1 ikke kan anvendes
til direkte at kompensere for økonomiske sanktioner givet
efter denne eller anden lovgivning. Hvis kommunen vurderer, at
personens økonomiske forhold betyder, at der ville kunne
ydes hjælp efter § 81 a uanset konsekvenserne
af en sanktion, kan der ydes hjælp samtidig med sanktioner.
Det foreslåede stk. 2, er heller ikke til hinder for, at
kommunen yder hjælp efter stk. 1 i de tilfælde,
hvor det efterfølgende viser sig, at sanktionen ikke skulle
være givet. Hvis personen allerede modtager hjælp eller
ville kunne modtage hjælp efter § 81 a og
derefter sanktioneres, vil hjælpen efter
§ 81 a ikke bortfalde på grund af sanktionen,
da hjælpen efter § 81 a ikke gives for at
kompensere for sanktionen.
Bestemmelsen er ikke forbeholdt personer, der har været
ude for en social begivenhed eller modtager hjælp efter lov
om aktiv socialpolitik og kan derfor også anvendes i forhold
til personer, der har lønindkomst, men er i en
økonomisk vanskelig situation.
Det foreslås i stk. 3, at hjælpen efter stk.1 kun
kan ydes, hvis personen ikke har økonomisk mulighed for at
betale huslejeudgifterne. Bestemmelsen indebærer, at kommunen
ikke kan yde hjælp, hvis ansøgeren eller
ægtefællen har indtægter eller formue, som kan
dække udgiften.
Det er efter forslaget kommunen, der afholder udgiften til
hjælp efter § 81 a fuldt ud. Der henvises til
bemærkningerne til lovforslagets
§ 1, nr. 3.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2.2. i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2
Efter de gældende regler kan kommunen efter § 82
i lov om aktiv socialpolitik yde hjælp til udgifter til
sygebehandling, medicin, tandbehandling eller lignende, der ikke
kan dækkes efter anden lovgivning, hvis ansøgeren ikke
har økonomisk mulighed for at betale udgifterne. Der kan kun
ydes hjælp, hvis behandlingen er nødvendig og
helbredsmæssigt velbegrundet. Der kan kun undtagelsesvis ydes
hjælp til udgifter til behandling uden for det offentlige
behandlingssystem. Dette forudsætter, at der ikke er
behandlingsmuligheder inden for det offentlige behandlingssystem,
og at behandlingen i hvert enkelt tilfælde er lægeligt
velbegrundet.
Hjælp efter den gældende § 82
forudsætter således både en konkret vurdering af
ansøgerens behandlingsbehov og en konkret vurdering af
ansøgerens mulighed for selv at betale udgiften.
Det foreslås i stk. 1, i den nye bestemmelse
§ 82 a, jf. forslagets § 1, nr. 2, at kommunen
skal yde tilskud til betaling for tandpleje til personer, som
modtager ydelser efter loven svarende til
kontanthjælpsniveau. Der er tale om et rettighedsbaseret
tilskud til dækning af udgifter til tandpleje til personer,
som modtager de laveste ydelser efter lov om aktiv
socialpolitik.
I henhold til lov om aktiv socialpolitik ydes en række
forskellige ydelser (kontanthjælp, revalidering,
ledighedsydelse og ressourceforløbsydelse, samt særlig
ydelse efter § 27 og § 27 a) og med forskellige
satser afhængig af om der f.eks. er tale om unge (under 25
år), hjemmeboende/udeboende, forsørgere m.fl.
Modtagergruppen foreslås med lovforslaget at
afgrænses til personer, som modtager ydelser svarende til
kontanthjælpsniveau. Det kan således både
være kontanthjælpsmodtagere efter aktivlovens kapitel
4, herunder modtagere af særlig hjælp efter lovens
§§ 27 og 27 a, men også modtagere af
revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse og
ledighedsydelse, som modtager disse ydelser på
kontanthjælpsniveau. Kontanthjælpsniveau defineres i
den forbindelse som det niveau, som modtageren ville være
berettiget til, afhængig af forsørgerstatus mv., hvis
vedkommende havde været på kontanthjælp.
Modtagere af hjælp efter lovens § 27, kan ikke
få social pension på grund af betingelserne om
optjening og er dermed ikke omfattet af reglerne om
helbredstillæg efter lov om social pension. Gruppen modtager
hjælp, der svarer til, hvad der ydes en gift folkepensionist
uden andre indtægter end folkepension, og som er omfattet af
målgruppen for lovforslaget med den foreslåede
§ 82 a.
Førtidspensionister efter reglerne fra 2003, der ikke har
optjent ret til fuld førtidspension efter lov om social
pension, kan søge om supplerende hjælp til
forsørgelse efter § 27 a.
Førtidspensionistens brøkpension, som beregnes i
forhold til den optjente periode, suppleres i henhold til praksis
op til kontanthjælpsniveau, men der vil efter en individuel
konkret vurdering kunne udbetales mere i hjælp efter
§ 27 a, dog højest op til en samlet ydelse
svarende til fuld førtidspension. Efter forslaget er
personer, der modtager hjælp efter § 27 a omfattet
af tilskuddet til tandpleje, hvis deres samlede ydelse
bestående af personens brøkpension efter lov om social
pension og supplerende hjælp efter § 27 a
højest svarer til kontanthjælpsniveau.
Revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse og
ledighedsydelse udbetales uafhængig af
ægtefælleindtægter og formueforhold. Det
indebærer, at modtagere af disse ydelser ikke
nødvendigvis vil være omfattet af den målgruppe,
som forudsættes at have behov for særligt tilskud til
tandpleje. Efter forslaget kan personer, der modtager
revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse og
ledighedsydelse få særligt tilskud til tandpleje, hvis
de modtager en ydelse svarende til hvad de ville være
berettiget til i kontanthjælp og samtidig opfylder de
økonomiske betingelser for at modtage kontanthjælp.
Det vil sige, at der foretages en kontanthjælpsberegning med
inddragelse af ansøgerens og en eventuel
ægtefælles formueforhold og ægtefællens
indtægter. Hvis denne indebærer, at der ville kunne
udbetales kontanthjælp til ansøgeren, omfatter
ansøgeren målgruppen i dette forslag.
Tilskuddet til tandpleje kan omfatte alle former for tandpleje.
Der skal således ikke foretages en skelnen i forhold til, om
den konkrete ydelse i forvejen er omfattet af tilskud fra
regionerne i henhold til sundhedsloven. Der skal heller ikke
foretages en forhåndsvurdering af, hvorvidt behandlingen
eller tandplejen er nødvendig og helbredsmæssigt
velbegrundet. Kun ved ansøgning om tilskud til tandpleje med
samlede udgifter på mere end 10.000 kr. for et samlet
behandlingsforløb skal kommunen forud for behandlingen
vurdere, om behandlingen er nødvendig og
helbredsmæssigt velbegrundet, jf. forslaget til stk. 5.
Formålet med bestemmelsen er at give modtagere af de
laveste ydelser efter lov om aktiv socialpolitik mulighed for at
få gennemført nødvendig tandpleje. Det
forudsættes, at bl.a. egenbetalingen er med til at sikre, at
modtageren kun får gennemført nødvendig
tandpleje.
Det foreslås i stk. 2, at der for personer fra 18 år
til og med 24 år ydes tilskud til dækning af 100 pct.
af modtagerens egne udgifter til tandpleje, som årligt
overstiger en egenbetaling på 600 kr. For personer, som er 25
år eller derover, ydes tilskud til dækning af 65 pct.
af modtagerens egne udgifter til tandpleje, som årligt
overstiger en egenbetaling på 800 kr.
Tilskuddet foreslås således målrettet
særligt unge fra 18 år til og med 24 år, som
kompenseres for en større andel af egenbetalingen. Det
skyldes, at unge mellem 18 og 24 år generelt modtager en
lavere sats på de relevante ydelser efter aktivloven og
således har dårligere forudsætninger for at
betale for tandpleje. Samtidig ønskes det at
understøtte en forebyggende indsats i forhold til de unges
tandsundhed.
Tillægget efter § 82 a er en
subsidiær ydelse, der delvist dækker modtagerens egen
udgift til tandpleje som ikke dækkes via anden lovgivning, fx
sundhedsloven eller via tilskud fra fx sygeforsikringen
»danmark«.
Det er kommunen, der beslutter, hvordan administrationen af
ordningen skal tilrettelægges, således at ordningen er
så enkel som mulig for borgere, tandlæger m.fl. og
kommunen.
I stk. 3, foreslås den årlige egenbetaling af
administrative hensyn opgjort for det enkelte kalenderår,
på grundlag af dokumenterede afholdte udgifter til tandpleje
- uanset om personen har været omfattet af den berettigede
personkreds hele året.
Modtageren af tilskuddet skal tilhøre den berettigede
personkreds på tidspunktet for behandlingens
gennemførelse, men det er således ikke et krav, at
borgeren har været berettiget gennem hele året.
Det påhviler den person, der får udført
tandpleje - som ikke tidligere har anmodet om kommunal refusion,
f.eks. pga. reglen om en årlig egenbetaling, at dokumentere
at have afholdt udgiften, hvis udgiften efterfølgende skal
indgå ved kommunens opgørelse af refusion til nye
udgifter til tandpleje.
I stk. 4, foreslås det, at hvis der ansøges om
tilskud til tandpleje, hvor udgiften til et samlet
behandlingsforløb udgør mere end 10.000 kr., skal
kommunen forud for behandlingen godkende, at der ydes tilskud efter
reglerne i stk. 2. Kommunen skal i så fald vurdere, om
behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt
velbegrundet. Kravet om, at behandlingen skal være
nødvendig og helbredsmæssig velbegrundet, vil som
hovedregel være opfyldt, hvis behandlingsbehovet er
dokumenteret i et behandlingsoverslag fra tandlægen. Det
bemærkes, at tandlægen som en autoriseret
sundhedsperson i den forbindelse er forpligtet til at handle i
overensstemmelse med den til enhver tid værende almindeligt
anerkendte faglige standard på området og til at udvise
omhu og uhildethed ved udfærdigelse af erklæringer, jf.
kapitel 5 i bekendtgørelse af lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed.
Såfremt kommunen afslår at godkende et tilskud til
et betalingsforløb på mere end 10.000 kr., skal
kommunen i forbindelse med afgørelsen pege på
alternative behandlingsforslag, som vil være
tilskudsberettigede efter bestemmelsen, medmindre behandlingen
anses som helt overflødig eller af rent kosmetisk
karakter.
Det foreslås i stk. 5, at personer, der er særligt
vanskeligt økonomisk stillede, kan søge om
hjælp efter lovens gældende bestemmelse om
enkelttilskud efter lovens § 82 til at få
dækket den resterende egenbetaling.
Personer, som ønsker at få dækket
egenbetalingen efter § 82 a, skal ansøge kommunen
om hjælp efter § 82, før behandlingen
gennemføres. Kommunen skal i så fald efter
gældende praksis både tage stilling til, om der er tale
om nødvendig tandbehandling, og om ansøgerens
muligheder for selv at betale udgiften.
Klager over kommunens afgørelser efter § 82 a
kan efter gældende regler indbringes for det sociale
nævn efter reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område.
Til nr. 3
Det foreslås, at kommunen fuldt ud afholder udgifterne til
hjælpen til udsættelsestruede lejere efter den
foreslåede nye bestemmelse § 81 a.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2013.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 190 af 24. februar 2012, som
ændret senest ved § 2 i lov nr. 928 af 18.
september 2012, foretages følgende ændringer: | Kapitel 10 | | | Hjælp i
særlige tilfælde Enkeltudgifter | | | § 81. Kommunen kan yde hjælp
til rimeligt begrundede enkeltudgifter til en person, som har
været ude for ændringer i sine forhold, hvis den
pågældendes egen afholdelse af udgifterne i
afgørende grad vil vanskeliggøre den
pågældendes og familiens muligheder for at klare sig
selv i fremtiden. Hjælpen kan normalt kun ydes, hvis udgiften
er opstået som følge af behov, der ikke har kunnet
forudses. Kommunen kan dog efter en konkret vurdering
undtagelsesvis yde hjælp til en udgift, der har kunnet
forudses, hvis afholdelsen af udgiften er af helt afgørende
betydning for den pågældendes eller familiens
livsførelse. | | | | | | | | 1. Efter
§ 81 indsættes før overskriften før
§ 82: | | | »Udsættelsestruede lejere | | | § 81
a. Kommunen kan yde hjælp til rimeligt begrundede
midlertidige huslejeudgifter til en person, der er
udsættelsestruet på grund af huslejerestancer, hvis det
på sigt kan forebygge, at personen udsættes af boligen.
Kommunen kan betinge hjælpen af, at personen indgår en
administrationsaftale, medvirker til fastsættelse af en plan
for flytning til en mere passende bolig, deltager i
gældsrådgivning eller lignende. Kommunen skal
særligt rette hjælpen til børnefamilier og
socialt udsatte borgere. Kommunen kan bestemme, at hjælpen
udbetales direkte til udlejeren. Udgiften til hjælpen
afholdes fuldt ud af kommunen, jf. § 99, stk. 2. Stk. 2. Stk.
1 kan ikke anvendes til direkte at kompensere for økonomiske
sanktioner givet efter denne eller anden lovgivning
vedrørende forsørgelsesgrundlaget. Stk. 3.
Hjælp efter stk. 1 kan kun ydes, hvis personen ikke har
økonomisk mulighed for at betale huslejeudgifterne.
« | | | | Sygebehandling
m.v. | | | § 82. Kommunen kan yde hjælp
til udgifter til sygebehandling, medicin, tandbehandling eller
lignende, der ikke kan dækkes efter anden lovgivning, hvis
ansøgeren ikke har økonomisk mulighed for at betale
udgifterne. Der kan kun ydes hjælp, hvis behandlingen er
nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet. Der kan kun
undtagelsesvis ydes hjælp til udgifter til behandling uden
for det offentlige behandlingssystem. Dette forudsætter, at
der ikke er behandlingsmuligheder inden for det offentlige
behandlingssystem, og at behandlingen i hvert enkelt tilfælde
er lægeligt velbegrundet. | | 2. Efter
§ 82 indsættes før overskriften før
§ 83: »§ 82
a. Kommunen yder tilskud til betaling for tandpleje til
personer, som modtager ydelser efter loven svarende til
kontanthjælpsniveau. Personer, der modtager særlig
hjælp efter § 27 a, har ret til tilskuddet,
hvis hjælpen inklusiv førtidspension efter lov om
social pension svarer til kontanthjælpsniveau. Personer, der
modtager revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse eller
ledighedsydelse, har ret til tilskuddet, hvis de modtager en ydelse
svarende til, hvad de ville være berettiget til i
kontanthjælp, og opfylder de økonomiske betingelser
for at modtage kontanthjælp. Stk. 2. For
personer fra 18 år til og med 24 år ydes tilskud efter
stk. 1 til dækning af 100 pct. af modtagerens egne udgifter
til tandpleje, som årligt overstiger en egenbetaling på
600 kr. For personer, som er 25 år eller derover, ydes
tilskud til dækning af 65 pct. af modtagerens egne udgifter
til tandpleje, som årligt overstiger en egenbetaling på
800 kr. Stk. 3. Den
årlige egenbetaling efter stk. 2 opgøres for det
enkelte kalenderår på grundlag af dokumenterede
afholdte udgifter til tandpleje, uanset om personen har været
omfattet af den berettigede personkreds hele året. Stk. 4.
Kommunen skal forhåndsgodkende, at der ydes tilskud efter
stk. 2, hvis udgiften til et samlet behandlingsforløb
overstiger 10.000 kr. Kommunen skal i den forbindelse vurdere, om
behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt
velbegrundet. Stk. 5.
Modtagere af tilskud efter stk. 1-4 kan søge om hjælp
til dækning af den resterende egenbetaling efter
§ 82. Ansøgning herom skal være indgivet,
før behandlingen udføres.« | | | | Kapitel 14 Finansiering
m.v. | | | § 99. Kommunen afholder endeligt
udgifterne til vejledning, sagsbehandling, opfølgning og til
administration i øvrigt, herunder
lægeerklæringer m.v. | | 3. I § 99 indsættes som stk. 2: »Stk.
2. Kommunen afholder fuldt ud udgifterne til hjælpen
til udsættelsestruede lejere efter § 81
a.« |
|