Fremsat den 12. december 2012 af
miljøministeren (Ida Auken)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om betalingsregler
for spildevandsforsyningsselskaber m.v. og lov om
vandløb
Spildevandsforsyningsselskabers
opkrævning af bidrag til selskabernes medfinansiering af
kommunale og private projekter vedrørende tag- og
overfladevand
§ 1
I lov om betalingsregler for
spildevandsforsyningsselskaber
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 633 af 7. juni 2010, som
ændret ved § 47 i lov nr. 718 af 25. juni 2010,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 1 indsættes efter
stk. 4 som nyt stykke:
»Stk. 5. I
bidraget efter stk. 4, 1. pkt., kan endvidere indregnes
spildevandsforsyningsselskabets udgifter, som er nødvendige
af hensyn til håndtering af tag- og overfladevand, i
forbindelse med medfinansiering af kommunale og private projekter.
Spildevandsforsyningsselskabets udgifter må ikke overstige
udgifterne til sædvanlig afhjælpning af
kapacitetsproblemer i spildevandsanlægget.
Stk. 6.
Miljøministeren kan fastsætte regler om indregning
efter stk. 5, herunder om hvilke udgifter, der kan betales af
spildevandsforsyningsselskabet, om betingelser for indregning, om
dokumentation for fastsatte krav vedrørende
spildevandsforsyningsselskabets udgifter, om afgrænsning af
projekter, om hvordan betalingen til projektejer skal foregå
og om spildevandsforsyningsselskabets samarbejde med projektejer i
forbindelse med gennemførelse af kommunale eller private
projekter.«
Stk. 5 og 6 bliver herefter
stk. 7 og 8.
§ 2
I lov om vandløb, jf.
lovbekendtgørelse nr. 927 af 24. september 2009, som senest
ændret ved lov nr. 580 af 18. juni 2012, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 24 indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at
§ 24, stk. 1, ikke finder anvendelse på
projekter, der er omfattet af § 1, stk. 5-6, i lov
om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. og
regler, der fastsættes i medfør heraf.«
2. I
§ 31 indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at
§ 31, stk. 1, ikke finder anvendelse på
projekter, der er omfattet af § 1, stk. 5-6, i lov
om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. og
regler, der fastsættes i medfør heraf.«
3. I
§ 35 indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at
§ 35, stk. 1, ikke finder anvendelse på
projekter, der er omfattet af § 1, stk. 5-6, i lov
om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. og
regler, der fastsættes i medfør heraf.«
§ 3
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | | 1.1. | Formål og baggrund | 2. | Betalingsregler for
spildevandsforsyningsselskaber | | 2.1. | Gældende ret | | | 2.1.1. | Lov om betalingsregler for
spildevandsforsyningsselskaber m.v. | | | 2.1.2. | Vandsektorloven og bekendtgørelse om
tilknyttede aktiviteter | | | 2.1.3. | Miljøbeskyttelsesloven og Aftale om
kommunernes økonomi for 2013 | | | 2.1.4. | Lov om vandløb | | | 2.1.5. | Øvrige regler af betydning for
gennemførelse af projekter vedrørende
håndtering af tag- og overfladevand | | 2.2. | Lovforslaget | | | 2.2.1. | Generelt om de foreslåede betingelser
for spildevandsforsyningsselskabers medfinansiering | | | 2.2.2. | Særligt om projekter
vedrørende tag- og overfladevand | | | 2.2.3. | Særligt om krav til dokumentation af
omkostningseffektivitet | | | 2.2.4. | Særligt om udgiftsfordeling | | | 2.2.5. | Særligt om
spildevandsforsyningsselskabets betaling til projektejer | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte organisationer | 9. | Sammenfattende skema | | | | |
|
1.
Indledning
Med dette lovforslag foreslås en
ændring af lov om betalingsregler for
spildevandsforsyningsselskaber m.v. (betalingsloven).
Formålet med forslaget er at give mulighed for at
gennemføre flere klimatilpasningsaktiviteter på
spildevandsområdet og dermed forbedre mulighederne for
forebyggelse mod skadevirkninger som følge af øget
intensitet, varighed og hyppighed i ekstreme regnskyl. Forslaget
udvider og præciserer således området for, hvilke
typer projekter, der kan finansieres af de bidrag,
spildevandsforsyningsselskaberne efter betalingsloven
opkræver hos brugerne af spildevandsforsyningen.
1.1.
Formål og baggrund
Forslaget sigter på at gennemføre
mere omkostningseffektive løsninger til håndtering af
tag- og overfladevand i forbindelse med klimatilpasning og
opgradering af spildevandsanlæg, end hvad de gældende
regler i betalingsloven giver mulighed for. Det kan ofte være
økonomisk fordelagtigt at integrere løsninger til
håndtering af tag- og overfladevand i projekter, som ligger
uden for spildevandsforsyningsselskabernes ansvarsområde,
frem for at håndtere tag- og overfladevandet i traditionelle
spildevandstekniske løsninger som for eksempel udvidelse af
kloaknettet ved hjælp af større rør eller
bassiner.
Lovforslaget indeholder således forslag,
der giver spildevandsforsyningsselskaberne mulighed for på
visse betingelser at medfinansiere projekter, som
gennemføres af kommuner eller private aktører, og som
samtidig tjener til at gennemføre aktiviteter i forbindelse
med håndtering af tag- og overfladevand, der aflaster
spildevandsforsyningsselskabernes indsats inden for blandt andet
klimatilpasning. Spildevandsforsyningsselskaberne vil i forbindelse
med sådanne projekter alene kunne afholde de udgifter, der er
nødvendige af hensyn til håndtering af tag- og
overfladevand.
Baggrunden for lovforslaget er, at der med
klimaændringerne fremover forventes øgede
mængder regnvand. Danmarks Meteorologiske Institut foretager
løbende beregninger af de forventede klimaændringer i
Danmark. De seneste beregninger fra DMI viser, at Danmark kan
forvente mere nedbør især om vinteren og stigende
temperaturer. En af de største udfordringer er, at
klimaændringerne fører til øget hyppighed,
intensitet og varighed af ekstreme vejrbegivenheder. Danmark
får således også ændrede
nedbørsmønstre med somre præget af
længere tørre perioder og kraftige skybrud.
Vurderingen af de fremtidige klimaforandringer er baseret på
scenarier, der anvendes af FN's klimapanel IPCC, nedskaleret til
danske forhold.
Regnvand, der rammer befæstede eller
delvist befæstede arealer (betegnet tag- og overfladevand),
ledes til kloaknettet. Kloaknettet er imidlertid kun dimensioneret
til et vist serviceniveau, hvorfor der vil opstå
oversvømmelser, når kloaknettets kapacitet
overskrides. Som følge af forventningerne om øget
intensitet, varighed og hyppighed i ekstreme regnskyl vil der
således opstå hyppigere og større
oversvømmelser end hidtil, hvis der ikke foretages
tilpasning til det ændrede nedbørmønster.
Kloakker dimensioneres svarende til et vist
serviceniveau, der typisk er fastsat svarende til et 10
års-regnskyl for fælleskloakerede systemer (enstrengede
systemer) og til et femårs-regnskyl for separatkloakerede
systemer (tostrengede).
Traditionel udbygning af kloaknettet er en
meget omkostningstung anlægsopgave. Der kan således
være samfundsøkonomiske fordele i, at
spildevandsforsyningsselskaberne kan anvende alternative
løsninger frem for traditionelle spildevandstekniske
løsninger i kloaknettet. Ligeledes vil tag- og
overfladevandet med fordel kunne benyttes til gavn for
miljøet, ligesom det kan anvendes rekreativt i haver, parker
og i byrummet. I lyset af de forventede klimaændringer er
behovet for alternativ spildevandshåndtering stigende.
Muligheden for at gennemføre sådanne alternative
løsninger vurderes særligt at være relevant i
forbindelse med veje, vandløb og rekreative arealer.
I forbindelse med Aftale om kommunernes
økonomi for 2013 mellem regeringen og KL er det derfor
aftalt, at der i 2012 skal fremsættes ny lovgivning, der skal
sikre, at forsyningsselskaberne på spildevandsområdet
skal kunne understøtte kommunale investeringer, som har til
formål at styrke afledning og håndtering af regnvand
med henblik på at håndtere de hyppigere og mere
ekstreme regnhændelser.
Det foreslås på den baggrund, at
spildevandsforsyningsselskaberne under nærmere fastsatte
betingelser får mulighed for at medfinansiere
omkostningseffektive projekter, som gennemføres af kommuner
eller private aktører, og som samtidig tjener til at aflaste
spildevandsforsyningsselskabernes indsats i projekter til
håndtering af tag- og overfladevand. Private projekter kan
for eksempel omfatte projekter vedrørende private
fællesveje eller private vandløb.
Spildevandsforsyningsselskaberne vil i forbindelse med
sådanne projekter alene kunne afholde de udgifter, som er
nødvendige af hensyn til håndtering af tag- og
overfladevand.
Det foreslås samtidig, at
miljøministeren kan fastsætte regler om
medfinansieringen. Det er hensigten med bemyndigelsen, at
ministeren blandt andet fastsætter regler om, hvilke typer
projekter der omfattes af reglerne. I første omgang er det
hensigten, at det vil dreje sig om projekter i veje, vandløb
og rekreative områder. Ligeledes foreslås det, at
ministeren fastsætter regler om, hvilke udgifter
spildevandsforsyningsselskaber kan betale for, ligesom det
foreslås, at der fastsættes nærmere regler om
blandt andet afgrænsningen af projekter og om dokumentation
for, at kravet om omkostningseffektivitet overholdes.
2.
Betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber
2.1.
Gældende ret
2.1.1. Lov
om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v.
De gældende regler om brugernes betaling
til spildevandsforsyningsselskaber fremgår af lov om
betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v.
(betalingsloven).
Efter betalingsloven dækkes
spildevandsforsyningsselskabets udgifter til udførelse,
drift og vedligeholdelse af selskabets spildevandsanlæg og
anlæg, der er etableret efter lovens § 7 a, af
bidrag fra de berørte ejere af fast ejendom.
Betalingsreglerne i betalingsloven indebærer, at der ikke kan
anvendes midler til aktiviteter, som ligger uden for
spildevandsforsyningsselskabets ansvarsområde.
Spildevandsforsyningsselskaberne kan
udelukkende finansiere opgaver, som vedrører egne
spildevandsanlæg og anlæg, der etableres efter
§ 7 a i betalingsloven. Dette gælder således
også klimatilpasningsopgaver. Udgifter til opgradering af
spildevandsanlæggene med henblik på at kunne
håndtere større mængder tag- og overfladevand
finansieres således via de bidrag, der opkræves hos
brugerne.
Spildevandsforsyningsselskaber forstås
som spildevandsforsyningsselskaber, der er omfattet af
§ 2, stk. 1, i lov om vandsektorens organisering og
økonomiske forhold (vandsektorloven).
I bekendtgørelse om
spildevandstilladelser m.v. efter miljøbeskyttelseslovens
kapitel 3 og 4 (spildevandsbekendtgørelsen) defineres et
spildevandsanlæg som "anlæg, der afleder eller
behandler spildevand". Spildevandsanlæg kan eksempelvis
bestå af kloakrør eller være indrettet som en
åben kanal, der ligner et vandløb. Spildevand
defineres i spildevandsbekendtgørelsen som "alt vand, der
afledes fra beboelse, virksomheder, øvrig bebyggelse samt
befæstede arealer". Tag- og overfladevand defineres i
bekendtgørelsen som "regnvand fra tagarealer og andre helt
eller delvist befæstede arealer, herunder jernbaner".
Udgifter til udførelse, drift og vedligeholdelse af
anlæg, der afleder eller behandler tag- og overfladevand,
dækkes således af bidrag fra de berørte brugere
af spildevandsforsyningen.
Betalingsprincippet indebærer, at hvis
et spildevandsforsyningsselskab deltager i gennemførelsen af
et projekt, der har delt formål og delt ejerskab (det vil
sige, at spildevandsforsyningsselskabet ejer en
forholdsmæssig del af anlægget), som for eksempel
etablering af en skateboardbane, der også fungerer som
regnvandsbassin, skal omkostningerne fordeles forholdsmæssigt
mellem de pågældende formål. For så vidt
angår spildevandsforsyningsselskabets andel af udgifterne,
kan disse finansieres via de bidrag, der opkræves hos
brugerne.
Det er ikke i lovgivningen defineret
nærmere, hvad der forstås ved en forholdsmæssig
fordeling, men efter gældende praksis indebærer
princippet, at hver part betaler en andel af de fælles
omkostninger, mens omkostninger, som udelukkende afholdes af hensyn
til det ene formål, alene finansieres af den part, som
formålet tjener. Etableres der således en kombineret
skateboardbane/regnvandsbassin, betaler såvel kommunen som
spildevandsforsyningsselskabet en andel af omkostningerne til
projektering, indretning af arbejdsplads, anlægsomkostninger
i forbindelse med jord-, asfalt- og betonarbejder samt
bygherretilsyn. Etablering af ramper eller en særlig
belægningstype af hensyn til skaterformålet afholdes af
kommunen, mens et ristebygværk af hensyn til funktionen som
regnvandsbassin afholdes af spildevandsforsyningsselskabet.
I nogle tilfælde er et
spildevandsanlæg placeret på tredjemands grund. Dette
er for eksempel tilfældet, når en spildevandsledning er
nedgravet i en vej. I disse tilfælde kan
spildevandvandsforsyningsselskabets udgifter vedrørende
såvel selve spildevandsanlægget som udgifter
vedrørende retablering af for eksempel vejen finansieres via
de bidrag, der opkræves hos brugerne. At udgifter til
retablering kan bidragsfinansieres følger af det
såkaldte gæsteprincip, som for offentlige veje er
lovfæstet ved lov om offentlige veje (vejloven)
§ 106. Princippet vedrører den situation, at
kloakker og andre anlæg er placeret gratis på
tredjemands ejendom, hvorfor "gæsten" skal betale for alle
udgifter i forbindelse med arbejder på kloakken eller
anlægget.
Der har i praksis vist sig i visse
tilfælde at være usikkerhed i forhold til, under hvilke
betingelser de gældende regler i betalingsloven giver
mulighed for, at spildevandsforsyningsselskaberne kan opkræve
bidrag til dækning af udgifter, der vedrører
håndtering af tag- og overfladevand. Der har således i
praksis været tvivl om, hvorvidt for eksempel omprofilering
af veje til skybrudsveje vedrører spildevandsanlæggets
drift, eller hvorvidt veje delvist kan defineres som
spildevandsanlæg, således at udgifter hertil kan
indregnes i spildevandsbidragene.
Udgifter til regulering af vandløb
eller gennemførelse af andre vandløbsprojekter kan
ikke dækkes af de bidrag, der opkræves hos
spildevandsforsyningsselskabets brugere. For så vidt
angår afgrænsningen mellem spildevandsanlæg og
vandløb er det udledningspunktet, der markerer overgangen
fra spildevandsanlæg til vandløb. Der er dog efter
vandløbsloven mulighed for i visse tilfælde at
pålægge spildevandsforsyningsselskabet - og dermed
selskabets brugere - at yde tilskud til vandløbsprojekter.
Der henvises til afsnit 2.1.4.
Spildevandsforsyningsselskaber kan
således ikke efter de gældende regler betale for
projekter i anlæg eller andet, hvor selskabet ikke er eller
kan være ejer. Og da spildevandsforsyningsselskaber
udelukkende kan eje spildevandsanlæg, vil det sige, at
spildevandsforsyningsselskaber ikke kan betale for projekter i
anlæg, som ikke kan være spildevandsanlæg.
2.1.2.
Vandsektorloven og bekendtgørelse om tilknyttede
aktiviteter
Ifølge lov om vandsektorens
organisering og økonomiske forhold (vandsektorloven) kan
kommuner kun deltage i spildevandsforsyningsaktiviteter, hvis
aktiviteterne udøves i et eller flere selskaber, som drives
i aktie- eller anpartsselskabsform.
Spildevandsforsyningsselskaberne er i
medfør af vandsektorloven og den tilhørende
bekendtgørelse om prisloftregulering m.v. af vandsektoren
(prisloftbekendtgørelsen) underlagt en prisloftsregulering,
der administreres af Forsyningssekretariatet. Prisloftsreguleringen
indebærer, at Forsyningssekretariatet hvert år udmelder
et prisloft til hvert enkelt selskab, som gælder for det
efterfølgende år. Prisloftet udmeldes som en samlet
maksimal indtægt og regulerer således ikke
sammensætningen af de forskellige takster, eller hvordan
bidragsbetalingen fordeles mellem brugerne.
Det er i prisloftet muligt hvert år at
få tillæg for en række forhold (det vil sige at
hæve prisloftet), herunder for omkostninger til planlagte
investeringer i form af afskrivninger, og for driftsomkostninger
til gennemførelse af miljø- og servicemål
Målet med at gennemføre en
indsats i klimatilpasning af spildevandsanlæg til
håndtering af tag- og overfladevand er miljømål
eller servicemål i relation til prisloftsreguleringen, og
spildevandsforsyningsselskaberne har derfor mulighed for at
få et tillæg til prisloftet svarende til de
driftsomkostninger, der er forbundet med den aktivitet, som
gennemføres for at opfylde målet. Det er dog en
forudsætning, at betingelserne om dokumentation m.v. er
opfyldt. Disse betingelser er fastsat i bekendtgørelse om
driftsomkostninger til gennemførelse af
miljømål og servicemål.
Efter bekendtgørelse om vandselskabers
deltagelse i anden virksomhed (bekendtgørelse om tilknyttede
aktiviteter) kan et vandselskab udøve en tilknyttet
aktivitet, hvis aktiviteten er optaget på
bekendtgørelsens såkaldte positivliste, og hvis
aktivitetens omsætning ikke overstiger det fastsatte
omsætningsloft, der afhænger af vandselskabets
omsætning. Der gælder endvidere en række
betingelser, herunder at den tilknyttede aktivitet skal have
nær tilknytning til hovedvirksomheden, og være
væsentligt mindre end denne. Det bemærkes endvidere, at
et vandselskabs udøvelse af tilknyttede aktiviteter skal ske
på kommercielle vilkår.
Spildevandsforsyningsselskaber vil
således alene kunne varetage driftsopgaver i forbindelse med
kommunale eller private projekter i det omfang, det sker inden for
rammerne af reglerne om tilknyttede aktiviteter, herunder blandt
andet udnytte sin særlige vide til for eksempel at vejlede
eller afholde kurser, ligesom selskabet kan udnytte en
uundgåelig driftsmæssig overskudskapacitet. Det vil for
eksempel være tilfældet, hvis driftsopgaven ikke
udøves løbende, men alene knytter sig til ekstreme
vejrhændelser.
2.1.3.
Miljøbeskyttelsesloven og Aftale om kommunernes
økonomi for 2013
Kommunalbestyrelsen skal efter
miljøbeskyttelseslovens § 32 udarbejde og vedtage
en spildevandsplan, der blandt andet skal indeholde oplysninger om
eksisterende og planlagte spildevandsanlæg i kommunen og om
økonomi for spildevandsprojekterne. Efter § 32,
stk. 3, skal spildevandsplanen være i overensstemmelse
med kommuneplanen. Den del af spildevandsplanlægningen, der
vedrører spildevandsanlæggene, kan finansieres af
bidrag fra de tilknyttede brugere.
Endvidere skal kommunalbestyrelsen i
kommuneplan 2013 eller tillæg hertil indarbejde en
kortlægning af risikoen for oversvømmelse og en
beskrivelse af indsatsen over for klimatilpasning. Dette
fremgår af Aftale om kommunernes økonomi for 2013
mellem regeringen og KL.
2.1.4. Lov
om vandløb
Der kan efter vandløbsloven
gennemføres projekter i vandløb, der for eksempel har
til hensigt at tilbageholde eller forsinke regnvand i forbindelse
med store regnvandshændelser. Sådanne projekter skal
efter loven behandles som reguleringsprojekter, hvilket blandt
andet indebærer krav om offentlig høring af projektet
i minimum 4 uger. Kommunens beslutning om gennemførelse af
projektet kan påklages til Natur- og
Miljøklagenævnet.
Vandløb skal vedligeholdes, så
det enkelte vandløbs skikkelse eller vandføringsevne
ikke ændres. Vedligeholdelse af vandløb består i
at skære grøde, at opgrave slam og andet aflejret
materiale og evt. at afrette skråning og kanter. For
offentlige vandløb er det vandløbsmyndigheden (det
vil sige kommunen), der har pligt til at vedligeholde, og for
private vandløb er det den enkelte bredejer, der har
vedligeholdelsespligten.
Et spildevandsforsyningsselskab kan under
visse omstændigheder blive pålagt at yde bidrag til et
vandløbs vedligeholdelse og regulering. Det gælder,
hvis vandløbet tilføres spildevand, der i
nævneværdig grad forøger arbejdet med
vandløbets vedligeholdelse. Det antages, at der skal
være tale om en stofmæssig belastning (det vil sige en
forureningsmæssig belastning af vandløbet), som i
nævneværdig grad forøger oprensningsarbejdet. En
belastning alene med større vandmængder er ikke
tilstrækkelig. Det er kommunen, der beslutter, om der skal
pålægges bidrag efter denne bestemmelse.
2.1.5.
Øvrige regler af betydning for gennemførelse af
projekter vedrørende håndtering af tag- og
overfladevand
Efter vejloven må spildevand ikke ledes
ud på offentlige veje eller til disses grøfter eller
ledninger. Anden tilledning af vand må kun finde sted med
vejbestyrelsens tilladelse. Et forslag til ny vejlov har
været sendt i høring og af høringsudgaven
fremgår det, at det foreslås, at spildevand kun
må ledes ud på veje med vejbestyrelsens tilladelse.
I lov om private fællesveje er det
blandt andet fastsat, at ejerne af de ejendomme, der grænser
til en privat fællesvej, skal holde vejen i god og forsvarlig
stand i forhold til færdslens art og omfang, herunder holde
vejen forsynet med forsvarligt afløb. Endvidere er det
fastsat, at kommunalbestyrelsen fordeler udgifterne til et samlet
arbejde mellem ejerne af tilgrænsende ejendomme med ret til
brug af vejen efter nærmere fastsatte regler i loven. Hvis
der er andre regler om fordeling af udgifterne i særlige
aftaler, skal kommunalbestyrelsen dog fordele udgifterne efter
disse.
2.2.
Lovforslaget
Lovforslaget indebærer, at der i
betalingsloven fastsættes en bestemmelse, der inden for
nærmere fastlagte betingelser udvider og præciserer
området for, hvad der kan finansieres af de bidrag, som
spildevandsforsyningsselskaberne efter betalingsloven
opkræver hos brugerne af spildevandsforsyning.
Den foreslåede bestemmelse skal give
spildevandsforsyningsselskaberne mulighed for at medfinansiere
projekter i anlæg, herunder vandløb, som ikke ejes af
spildevandsforsyningsselskaber, og som blandt andet tjener til at
aflaste spildevandsforsyningsselskabets håndtering af tag- og
overfladevand i spildevandsanlæggene.
Spildevandsforsyningsselskaberne vil i forbindelse med
sådanne projekter alene kunne afholde de udgifter, som er
nødvendige af hensyn til håndtering af tag- og
overfladevand.
2.2.1.
Generelt om spildevandsforsyningsselskabers medfinansiering
For så vidt angår betingelserne
for medfinansieringen foreslås det, at der i betalingsloven
fastlægges nogle krav vedrørende
spildevandsselskabernes medfinansiering, og at de øvrige
krav vedrørende medfinansieringen fastlægges af
miljøministeren i henhold til de foreslåede
bemyndigelser.
Det foreslås, at der direkte i
betalingsloven fastsættes krav om omkostningseffektivitet.
Herudover foreslås det, at miljøministeren bemyndiges
til at fastsætte bestemmelser om blandt andet, hvilke
udgifter spildevandsforsyningsselskaber kan betale. Ved
fastlæggelsen af betingelser for indregning af omkostninger
vil der blive lagt vægt på, at
spildevandsforsyningsselskaber alene kan medfinansiere udgifter til
projektkomponenter, som er nødvendige af hensyn til
håndteringen af tag- og overfladevand.
For så vidt angår forslaget om
omkostningseffektivitet, vil spildevandsforsyningsselskaberne alene
kunne deltage i projekter, hvor udgifterne til håndtering af
tag- og overfladevand samlet set ud fra en skønsmæssig
vurdering er mindre end de udgifter, som ville være forbundet
med at opnå det samme serviceniveau ved hjælp af
sædvanlige traditionelle spildevandstekniske
løsninger. Lovforslaget indeholder i forlængelse heraf
en bemyndigelse til, at miljøministeren kan fastsætte
krav til dokumentation af, at kravet om omkostningseffektivitet er
opfyldt, jf. nedenfor under pkt. 2.2.3.
For så vidt angår den
foreslåede bemyndigelse til at fastsætte regler om,
hvilke udgifter et spildevandsforsyningsselskab kan betale for, er
det intentionen, at der ved udmøntningen sondres mellem
projekter vedrørende på den ene side vandløb i
byzone samt veje og på den anden side vandløb i
landzone samt rekreative områder, jf. nedenfor under pkt.
2.2.4.
Med den foreslåede bemyndigelse til at
fastsætte krav om aftale mellem
spildevandsforsyningsselskabet og projektejer samt om indholdet af
aftalen er det hensigten, at ministeren vil fastsætte regler
om, at en aftale skal regulere forholdet mellem
spildevandsforsyningsselskab og projektejer. Det er intentionen, at
aftalen således skal indeholde vilkår for projektet,
herunder om projektejers udførelse, drift og
vedligeholdelse, spildevandsforsyningsselskabets betaling til
projektejer, ophævelse af projektet, dokumentation for
omkostningseffektivitet og budgetter for projektet.
Med forslaget får miljøministeren
endvidere bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler
om de projekter, spildevandsforsyningsselskabet kan bidrage til, og
om selskabets udgifter hertil, herunder om afgrænsning af de
af lovforslaget omhandlede projekter (jf. nedenfor under pkt.
2.2.2. ). Det er hensigten, at ministeren i første omgang
fastsætter regler om, projekter i veje, vandløb og
rekreative områder omfattes af reglerne.
Det skal bemærkes, at lovforslaget ikke
indebærer ændringer i forhold til de i pkt. 2.1.1.
omtalte principper om en forholdsmæssig fordeling. Disse
principper vil således fortsat gælde, når der
gennemføres tiltag med delt formål og ejerskab. De
foreslåede regler vil supplere de gældende principper
og regulere den situation, at der på et eksisterende
anlæg med anden/andre ejer(e) end et
spildevandsforsyningsselskab og andet formål end
håndtering af tag- og overfladevand gennemføres tiltag
med henblik på at opfylde et supplerende - og andet -
formål end det primære formål.
2.2.2.
Særligt om projekter vedrørende tag- og
overfladevand
De aktiviteter, der vil kunne finansieres over
spildevandsbidragene som følge af den foreslåede
ændring, er karakteriseret ved at vedrøre anlæg,
som ikke er ejet af spildevandsforsyningsselskaber, men af en
kommune eller en privat ejer.
Private projekter kan for eksempel omfatte
private fællesveje og private vandløb. Det vurderes
endvidere, at etablering af skybrudsveje alene vil være
relevant i byområder. Den udvidede finansieringsmodel vil
således ikke gælde for statsveje.
I første omgang er det intentionen, at
miljøministeren fastsætter regler om veje,
vandløb og rekreative områder omfattes af den
foreslåede bestemmelse. Dette på baggrund af, at det
vurderes, at alternative løsninger særligt at
være relevante i forbindelse med netop veje, vandløb
og rekreative arealer. Det kan dog ikke på forhånd
afvises, at bestemmelsen på længere sigt vil kunne
omfatte andre områder, der er egnede til håndtering af
tag- og overfladevand, end veje, vandløb og rekreative
områder, hvis dette muliggør alternative
løsninger, som indfrier formålet om at skabe
omkostningseffektive klimatilpasningsløsninger. Den
teknologiske udvikling kan således over tid skabe yderligere
muligheder for alternative løsninger. Miljøministeren
kan derfor senere fastsætte regler om andre områder.
Bemyndigelsen til at inddrage andre områder under de
fastsatte regler er snæver og vil for eksempel ikke kunne
omfatte lokal afledning af regnvand på privat grund. Ved
vurderingen af, om et område kan inddrages under reglerne,
vil der blive lagt vægt på, om
klimatilpasningsløsningen inden for området er blevet
relevant på baggrund af den teknologiske udvikling, og om
området har stort potentiale for aflastning af
spildevandsforsyningsselskabets indsats til håndtering af
tag- og overfladevand i spildevandsanlæg.
Det er endvidere hensigten, at
miljøministeren anvender den foreslåede bemyndigelse
vedrørende afgrænsning af projekter samt den
gældende bemyndigelse i miljøbeskyttelsesloven
vedrørende spildevandsplaner til at fastsætte regler
om sammenhængen til såvel de af kommunerne vedtagne
spildevandsplaner som de klimatilpasningsindsatser, der
fastlægges i kommuneplan 2013 eller et tillæg hertil
på baggrund af kommunal risikokortlægning. Der henvises
i øvrigt til Aftale om kommunernes økonomi for 2013.
Ligeledes vil den gældende bemyndigelse blive brugt til at
fastsætte krav til, at de nye regler skal nævnes i
spildevandsplanen.
Det forventes, at der med virkning for
prislofter for 2015 vil blive fastsat regler om, at projekterne,
som spildevandsforsyningsselskaberne medfinansierer, skal ligge
inden for områder, som er udpeget i den kommunale
risikokortlægning. Anlæg uden for områder, hvor
der foretages risikokortlægning, vil dog kunne tjene til at
løse oversvømmelsesproblemer inden for et kortlagt
område.
Det skal hertil bemærkes, at kommuner
ikke vil kunne få mulighed for i spildevandsplanen eller
andre kommunale planer at pålægge
spildevandsforsyningsselskaber at medfinansiere kommunale eller
private projekter omfattet af de foreslåede regler. Dette
skyldes, at den foreslåede bestemmelse samt de
udmøntende regler påtænkes at blive udformet
således, at det er frivilligt for
spildevandsforsyningsselskaber, om de ønsker at deltage i
projekter omfattet af de foreslåede regler.
Det er forventningen, at de foreslåede
regler vil blive udformet således, at
spildevandsforsyningsselskaberne ikke vil blive afskåret fra
at kunne initiere en proces med henblik på at
iværksætte projekter efter de nye regler. Der vil blive
lagt op til et samarbejde mellem kommunen og
spildevandsforsyningsselskabet, således at indarbejdelsen i
spildevandsplanen af de nye typer projekter sker i et samarbejde
mellem kommunen og spildevandsforsyningsselskabet.
Spildevandsforsyningsselskabets udgifter til fremskaffelse af
oplysninger vedrørende projekter efter de nye regler til
brug for spildevandsplanlægningen vil, i lighed med hvad der
gælder for oplysninger vedrørende
spildevandsforsyningsselskabets spildevandsanlæg, kunne
finansieres af bidrag fra de tilknyttede brugere.
Med en planlagt anvendelse af veje som
skybrudsveje vil serviceniveauet i forhold til håndtering af
spildevand, herunder tag- og overfladevand, typisk blive udvidet
fra 10-års henholdsvis fem-års serviceniveau til et
højere serviceniveau. Der henvises til afsnit 2.1.2.
Håndtering af spildevand på
vejoverfladen vil således op til det fastsatte serviceniveau
for skybrudsvejen være kommunens ansvar som led i driften af
skybrudsvejen, mens håndtering af spildevand i
spildevandsanlæggene - typisk underjordiske - vil være
spildevandsforsyningsselskabets ansvar. Kommunen vil kunne
rekvirere bistand fra spildevandsforsyningsselskabet i forbindelse
med oversvømmelser fra kraftige og dermed relativt
sjældne hændelser, forudsat at reglerne om
spildevandsforsyningsselskabets deltagelse i tilknyttede
aktiviteter er overholdt.
Selvom det ikke er
spildevandsforsyningsselskabet, der forestår
gennemførelsen af de projekter, som er omfattet af
lovforslaget, vil det være muligt at udnytte
spildevandsforsyningsselskabernes særlige viden i relation
til gennemførelsen af sådanne projekter. Dette vil i
givet fald skulle ske i overensstemmelse med reglerne om
tilknyttede aktiviteter. (Der henvises til pkt. 2.1.2. )
Ligeledes vil den driftsmæssige
varetagelse af projektet efter udførelsen skulle ske i
overensstemmelse med reglerne om tilknyttede aktiviteter. Hvis der
er tale om lejlighedsvis bistand til driftsmæssige opgaver i
forbindelse med en kommunal opgave, såsom styring af en sluse
på et vandløb eller styring af tag- og overfladevand
på overfladen i forbindelse med kraftige regnskyl, kan
positivlistens bestemmelse om, at der kan ske udnyttelse af
uundgåelig fysisk, driftsmæssig og administrativ
overkapacitet, der er nødvendig af hensyn til
spildevandsforsyningsselskabets sikring af forsyningssikkerheden og
af hensyn til lovkrav, i konkrete tilfælde vurderes at kunne
anvendes. Da der i sådanne tilfælde vurderes at
være tale om relativt sjældne hændelser, vil det
enkelte spildevandsforsyningsselskab kunne vurdere, at bistanden
ikke medfører behov for udvidelse af selskabets stab, men
blot om en omprioritering af den eksisterende kapacitet.
Endvidere skal det bemærkes, at den
foreslåede ændring af spildevandsforsyningsselskabernes
muligheder for afholdelse af udgifter, som kan finansieres over
spildevandstaksterne, ikke ændrer på, at
spildevandshåndtering også fremadrettet er omfattet af
hvile i sig selv-princippet i kombination med
prisloftsreguleringen. Alle krav i forbindelse med hvile i sig
selv-princippet vil fortsat gælde for så vidt
angår den foreslåede type projekter, herunder at
spildevandsforsyningsselskaberne i deres takster udelukkende kan
indregne nødvendige udgifter til for eksempel indkøb,
forsyningsydelsen, andre driftsomkostninger, administration,
afskrivninger m.v.
Endelig bemærkes, at forslaget heller
ikke ændrer på, at vedligeholdelse af offentlige
vandløb og etablering af rekreative områder samt
trafikal infrastruktur som udgangspunkter er kommunale opgaver og
derfor skal være kommunalt finansieret.
2.2.3.
Særligt om krav til dokumentation af
omkostningseffektivitet
Det foreslås, at det af betalingsloven
direkte fremgår, at spildevandsforsyningsselskaberne alene
kan deltage i de omhandlede projekter, såfremt
spildevandsforsyningsselskabets udgifter forbundet med projektet
samlet set er mindre end de udgifter, som ellers må forventes
at skulle afholdes til sædvanlig klimatilpasning af deres
spildevandsanlæg med samme serviceniveau. .
Med sædvanlig afhjælpning af
kapacitetsproblemer i spildevandsanlæg menes, at udgifterne
forbundet med projektet skal sammenholdes med udgifter, som
spildevandsforsyningsselskabet ville have haft, hvis det havde
afholdt udgifter til afhjælpning af kapacitetsproblemer i
spildevandsanlægget inden for de hidtil gældende
regler. Det vil sige, at spildevandsforsyningsselskabet skal
beskrive og give skønsmæssige overslag på
udgifter til et traditionelt anlæg, som ville leve op til
samme serviceniveau, som det valgte projekt gør.
Lovforslaget indeholder derfor også en
bemyndigelse til, at miljøministeren fastsætter krav
til selskabets dokumentation af, at kravet om
omkostningseffektivitet ud fra et totaløkonomisk perspektiv
er søgt opfyldt.
Det bemærkes, at det er hensigten, at
miljøministeren anvender den foreslåede bemyndigelse
til at fastsætte regler om blandt andet, at
spildevandsforsyningsselskabet i forbindelse med ansøgningen
til Forsyningssekretariatet skal kunne sandsynliggøre, at
det valgte projekt samlet set er mindst ligeså effektivt som
et traditionelt, herunder i forhold til såvel
omkostningseffektivitet som spildevandshåndtering, herunder
især overholdelse af fastsat serviceniveau, end den
traditionelle løsning ville være. Det er intentionen,
at dette forhold skal være reguleret i aftalen mellem
spildevandsforsyningsselskabet og projektejer, således at
aftalen indgår i ansøgningen til
Forsyningssekretariatet.
Det valgte projekt skal således
være billigere set over den samlede levetid for et
traditionelt anlæg, det vil sige korrigeret for forskelle i
afskrivningsperioder og omkostninger til vedligeholdelse og
reinvesteringer. Det valgte projekt kan dog i nogle tilfælde
være en del af en større plan, som samlet set er den
mest omkostningseffektive, selvom enkelte projekter i den samlede
plan isoleret set ikke ville vise omkostningseffektivitet. I disse
tilfælde lægges den overordnede omkostningseffektive
plan til grund ved ansøgning til Forsyningssekretariatet for
de enkelte projekter, således at den skal vise
omkostningseffektivitet samlet set i forhold til en overordnet
traditionel løsning.
Ligeledes er det intentionen, at det vil blive
fastsat, at spildevandsforsyningsselskabet i forbindelse med
ansøgning skal kunne dokumentere, at de udgifter, som
indregnes i bidragene og dermed prisloftet, er nødvendige af
hensyn til håndteringen af tag- og overfladevand. Herunder
skal budget for det valgte projekt fastlægges og beskrives,
og omkostningerne over den samlede levetid opgøres.
Budgettet brydes ned i enkeltdele med henblik på, at
Forsyningssekretariatet i forbindelse med ansøgninger om
tillæg til prisloftet kan adskille omkostninger til
forsyningsmæssige dele af projektet fra eventuelle kommunale
interesser, som projektet varetager.
Desuden vil der bliver fastsat krav om, at
spildevandsforsyningsselskabet ved ansøgningen til
Forsyningssekretariatet skal kunne dokumentere, at der er truffet
en kommunal beslutning om, at projekter til håndtering af
tag- og overfladevand er hensigtsmæssige og
omkostningseffektive og derfor ønskede af kommunen. For
kommunalt ejede projekter vil denne beslutning fremgå
allerede af aftalen mellem spildevandsforsyningsselskab og
projektejer. Beslutning vil på længere sigt skulle
fremgå af spildevandsplanen. Med henblik på at få
igangsat en række projekter hurtigst muligt, vil der blive
fastsat særlige regler om, at beslutningen på kort sigt
kan foreligge som anden kommunal beslutning.
2.2.4.
Særligt om udgiftsfordeling
For så vidt angår den
foreslåede fastsættelse af betingelser for
udgiftsfordeling er det hensigten, at der ved udmøntningen
sondres mellem på den ene side projekter vedrørende
vandløb i byzone samt veje og på den anden side
projekter i vandløb i landzone samt rekreative
områder. Sondringen mellem by- og landzone gælder
således alene for vandløb.
For projekter om vandløb i landzone
samt rekreative områder vil bemyndigelsen blive anvendt
på den måde, at ministeren fastlægger en
udgiftsfordeling, der medfører, at
spildevandsforsyningsselskabet dækker samtlige
meromkostninger, der følger af særlige hensyn til
håndtering af tag- og overfladevand. Meromkostningerne til
håndtering af tag- og overfladevand kan herefter
opgøres som de forøgede omkostninger, som projektet
bliver tilført som følge af håndteringen af
tag- og overfladevand.
For projekter vedrørende vandløb
i byzone samt veje vil ministeren fastlægge en
udgiftsfordeling, hvor udgangspunktet er, at
spildevandsforsyningsselskabets andel af investeringsudgifterne fra
1. januar 2015 udgør højst 75 % af de samlede
investeringsudgifter, der er nødvendige for håndtering
af tag- og overfladvand. Spildevandsforsyningsselskabernes andel af
udgifterne fra 1. januar 2015 fastsættes blandt andet
på baggrund af erfaringerne med klimatilpasningsprojekter i
2013 og 2014. For at få igangsat en række projekter
allerede i 2013 og 2014 er det planen at lade
spildevandsforsyningsselskabets andel af investeringsudgifterne
udgøre op til 100 % af de samlede investeringsudgifter, der
er nødvendige for håndtering af tag- og overfladevand,
for projekter, der er igangsat i ordningens første to
år. Herudover er det hensigten, at
spildevandsforsyningsselskaberne vil kunne finansiere samtlige
driftsudgifter forbundet med håndtering af tag- og
overfladevand i de kommunalt ejede anlæg.
I forlængelse heraf forventes det, at
Forsyningssekretariatet vil afholde en ekstraordinær
ansøgningsrunde primo 2013 med henblik på indregning i
prislofterne for 2013 af projekter omfattet af udmøntningen
af de foreslåede regler.
Endvidere er det hensigten, at bemyndigelsen
til at afgrænse projekter kan benyttes til, at
miljøministeren kan fastsætte regler til
begrænsning af spildevandsforsyningsselskabernes indregning
af udgifter til projekter, herunder at ministeren kan
fastsætte loft for andelen af projekter i veje i den enkelte
kommune.
De nødvendige udgifter til
håndtering af tag- og overfladevand er de omkostninger, som
vedrører de projektdele, som er uundgåelige for
håndteringen af tag- og overfladevand. Dette kan for eksempel
være projektering, fjernelse af asfalt, udgravning eller
lignende. Foretages der således en ændring af
vejprofilen med henblik på at kunne håndtere tag- og
overfladevand på vejoverfladen, samtidig med at der
gennemføres byforskønnelsestiltag, for eksempel
beplantning med træer og opstilling af bænke, skal
omkostningerne til vejændringerne inklusiv retablering af
belægningen således finansieres af
spildevandsforsyningsselskabet, mens
byforskønnelsesomkostningerne finansieres af kommunen.
Et andet eksempel er, at der som et alternativ
til at etablere et regnvandsbassin i bymæssig bebyggelse med
henblik på at begrænse tilledningen af tag- og
overfladevand fra byen til et offentligt vandløb etableres
bassinvolumen på vandløbet med henblik på at
tilbageholde vandløbsvandet opstrøms byen. Hvis der
samtidig udlægges grus i vandløbet med henblik
på at opfylde vandplanen, skal omkostningerne til køb
og udlægning af grus og eventuelle andre omkostninger
forbundet med grusudlægningen finansieres af kommunen, mens
etablering og drift af bassinvolumenet finansieres af
spildevandsforsyningsselskabet.
Efter de almindelige regler i
vandløbsloven (jf. pkt. 2.1.4. ) skal udgifter i forbindelse
med reguleringsprojekter i vandløb fordeles mellem de
grundejere, der skønnes at have nytte af projektet.
Vandløbsmyndigheden (det vil sige kommunen) har efter loven
pligt til at stå for den løbende vedligeholdelse af
offentlige vandløb. For private vandløb
påhviler pligten den enkelte bredejer.
Det foreslås at miljøministeren
får bemyndigelse til at fastsætte regler om, at disse
regler ikke vil finde anvendelse for så vidt angår
projekter vedrørende projekter i vandløb efter de
foreslåede regler.
2.2.5.
Særligt om spildevandsforsyningsselskabets betaling til
projektejer
Miljøministeren vil endvidere
fastsætte regler om, hvordan
spildevandsforsyningsselskabernes betaling til projektejer skal
foregå.
Det er intentionen, at miljøministeren
vil fastsætte regler om, at spildevandsforsyningsselskabets
andel af de samlede investerings- og driftsudgifter til en
alternativ klimatilpasningsløsning ydes som et tilskud til
et kommunalt eller privat projekt i form af et årligt bidrag
til projektejer. Dette bidrag vil være en driftsudgift for
spildevandsforsyningsselskabet, og da de projekter, som
spildevandsforsyningsselskabet får mulighed for at give
tilskud til, vil være projekter til opfyldelse af
miljømål eller servicemål, jf. pkt. 2.1.3. , vil
spildevandsforsyningsselskabets have mulighed for at få
tillæg til prisloftet svarende til disse driftsudgifter efter
reglerne om miljø- og servicemål i
prisloftsbekendtgørelsen og i bekendtgørelsen om
driftsomkostninger til gennemførelse af
miljømål og servicemål.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
For kommunerne medfører lovforslagets
udmøntning at kunne medføre en mindre administrativ
opgave for kommunerne i forhold til de ved udmøntningen
fastsatte dokumentationskrav. Disse består i at registrere
kommunens udgifter og indtægter fra
spildevandsforsyningsselskaberne på separate konti, der
oprettes til dette formål.
I forhold til staten, regionerne og kommunerne
kan lovforslaget desuden medføre, at offentlige ejendommes
udgifter til betaling af vandafledningsbidrag isoleret set vil
falde i forhold til, hvis samme serviceniveau i forbindelse med
oversvømmelser skulle opnås med investeringer i
traditionelle spildevandsanlæg. Dette skyldes, at de
foreslåede regler indebærer, at
spildevandsforsyningsselskaberne alene kan deltage i projekter, der
reducerer de udgifter, som spildevandsforsyningsselskabet
måtte forventes at skulle afholde som led i sædvanlig
håndtering af de forventede øgede regnmængder.
Reduktionen i vandafledningsbidraget skal dog ses i
sammenhæng med en forventet generel forøgelse af
klimatilpasningsindsatsen på spildevandsområdet med
henblik på at minimere skaderne fra oversvømmelser,
herunder kommuneaftalens initiativ om, at investeringerne på
spildevandsområdet skal løftes med 2,5 mia. kr. i
2013. Der henvises til afsnit 1. Samlet set kan der således
forventes en forøgelse i udgifter til dækning af
vandafledningsbidrag, men som følge af den foreslåede
lovændring og udmøntningen heraf vil bidraget stige
mindre, end den forøgede klimatilpasningsindsats ellers
ville have givet anledning til.
Udmøntningen af lovforslaget vil
isoleret set ikke ændre på statens, regionernes og
kommunernes omkostninger til oprydning efter skybrud og
oversvømmelser i forhold til offentligt ejede ejendomme og
offentlige arealer som for eksempel veje og parker. Som
følge af en forventet generel forøgelse af
klimatilpasningsindsatsen, herunder kommuneaftalens initiativ om at
investeringerne på spildevandsområdet skal
løftes med 2,5 mia. kr. i 2013, forventes
udmøntningen af bemyndigelsen dog at reducere omkostningerne
til oprydning og udbedring af skader efter skybrud og
oversvømmelser.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Udmøntningen af den foreslåede
lovændring forventes at reducere
spildevandsforsyningsselskabernes i øvrigt forventede
fremtidige højere udgifter relateret til håndtering af
øgede mængder tag- og overfladevand i
spildevandsanlæggene.
Lovforslaget kan isoleret set medføre,
at erhvervslivets udgifter til betaling af vandafledningsbidrag vil
falde, i forhold til hvis samme serviceniveau i forbindelse med
oversvømmelser skulle opnås med investeringer i
traditionelle spildevandsanlæg. Dette skyldes, at de
foreslåede regler indebærer, at
spildevandsforsyningsselskaberne alene kan deltage i projekter, der
reducerer de udgifter, som spildevandsforsyningsselskabet
måtte forventes at skulle afholde som led i sædvanlig
håndtering af de forventede øgede regnmængder.
Reduktionen i vandafledningsbidraget skal dog ses i
sammenhæng med en forventet generel forøgelse af
klimatilpasningsindsatsen på spildevandsområdet med
henblik på at minimere skaderne fra oversvømmelser,
herunder kommuneaftalens initiativ om, at investeringerne på
spildevandsområdet skal løftes med 2,5 mia. kr. i
2013. Der henvises til afsnit 1. Samlet set kan der således
forventes en forøgelse i erhvervslivets udgifter til
dækning af spildevandsbidrag, men som følge af den
foreslåede lovændring og udmøntningen heraf vil
bidragene stige mindre, end den forøgede
klimatilpasningsindsats ellers ville have givet anledning til.
Der vil for spildevandsforsyningsselskaberne
være administrative udgifter forbundet med opfyldelsen af
fastsatte dokumentationskrav. Disse administrative udgifter
forventes dog at være af mindre omfang set i forhold til de
forventede besparelser.
Besparelserne ved de projekter, som vil kunne
gennemføres efter den foreslåede ordning, vil
afhænge af det enkelte projekt. Besparelsen vurderes i
enkelte tilfælde at kunne udgøre op til af
størrelsesordenen 50-75 mio. kr. pr. projekt. For mange
projekttyper vil der dog være tale om mindre besparelser.
Sammen med en generel forøgelse af
klimatilpasningsindsatsen på spildevandsområdet med
henblik på at minimere skaderne fra oversvømmelser
forventes den foreslåede bestemmelse desuden at skabe
udvidede rammer for den fremtidige klimatilpasningsindsats i
kommunerne og dermed grundlaget for et øget aktivitetsniveau
hos virksomheder med kernekompetencer inden for
klimatilpasningsområdet (rådgivere,
entreprenører mv.).
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Den foreslåede lovændring og
udmøntningen heraf vil ikke medføre administrative
konsekvenser for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Den foreslåede bestemmelse har isoleret
set ikke miljømæssige konsekvenser. Imidlertid
må den generelle øgede klimatilpasningsindsats
forventes at forbedre mulighederne for håndtering af de
forventede øgede mængder tag- og overfladevand og
dermed reducere negative konsekvenser for miljøet som
følge af uønskede oversvømmelser, herunder
risikoen for overløb af spildevand til terræn,
vandløb og søer.
Det vurderes desuden, at uønsket
overløb af spildevand fra kloaksystemer til terræn
udgør en potentielt set væsentlig mere ukontrolleret
og forurenende hændelse end en forhåndsgodkendt og
kontrolleret regnvandsopstuvningshændelse i kommunerne.
Endeligt vil regnvandet med fordel kunne
benyttes til gavn for miljøet, ligesom der kan skabes
rekreativt liv i både byer og på landet.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8.
Hørte organisationer og myndigheder
Et udkast til lovforslaget har været
sendt i høring hos Advokatrådet/Advokatsamfundet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Campingrådet,
Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Idræts-Forbund, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Sportfiskerforbund, Visit Denmark,
Dansk Akvakultur, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk
Byplanlaboratorium, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk
Miljøteknologi, Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger,
Danske Havne, Danske Regioner, DANVA, DHI, Forbrugerrådet,
Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer - FSR, Foreningen af Vandværker i
Danmark, Friluftsrådet, Haveselskabet, HTSI,
Håndværksrådet, Ingeniørforeningen,
Kommunalteknisk chefforening, Kommunernes Landsforening, Landbrug
og Fødevarer, Parcelhusejernes Landsforening,
Spildevandsteknisk Forening, Turisterhvervets Samarbejdsforum, 3F
Fagligt Fælles Forbund og samtlige danske kommuner.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner: | Lovforslaget kan medføre, at de
offentlige myndigheders udgifter til vandafledningsbidrag vil falde
eller stige mindre end de ellers ville have gjort. | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner: | Ingen | For kommunerne medfører lovforslaget
en mindre administrativ opgave i forhold til at opfylde de
fastsatte at dokumentationskrav. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet: | Lovforslaget forventes at medføre
sparede udgifter til traditionelle tiltag for
spildvandsforsyningerne og at åbne op for medfinansiering af
omkostningseffektive projekter. ? På denne baggrund vil
spildevandsforsyningsselskabernes erhvervskunders betaling for
spildevand blive lavere eller stige mindre end den ellers ville
have gjort. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet: | Ingen | Lovforslaget vil medføre
administrative udgifter for forsyningsselskaberne forbundet med
opfyldelsen af fastsatte dokumentationskrav. | Administrative konsekvenser for
borgerne: | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser: | Lovforslaget har isoleret set ikke
miljømæssige konsekvenser | Ingen | Forholdet til EU-retten: | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
(§ 1, stk. 5-6)
Med forslaget til § 1, stk. 5-6, foreslås
det, at der i betalingsloven indsættes bestemmelser om, at
spildevandsforsyningsselskaberne skal have mulighed for under
nærmere fastsatte betingelser at medfinansiere kommunale
eller private projekter, der tjener til at aflaste
spildevandsforsyningsselskabets indsats til håndtering af
tag- og overfladevand i forhold til navnlig veje, vandløb og
rekreative arealer. I forlængelse heraf foreslås det,
at miljøministeren får bemyndigelse til at
fastsætte regler om spildevandsforsyningsselskabernes
medfinansiering af sådanne projekter. Ved udmøntningen
af bemyndigelserne vil der blive lagt vægt på, at det
skal være frivilligt for spildevandsforsyningsselskaber, om
de ønsker at bidrage til de enkelte projekter. Der henvises
i øvrigt til pkt. 2.2. i de almindelige
bemærkninger.
Med forslaget til § 1, stk. 5, foreslås
der indført en bestemmelse, der giver
spildevandsforsyningsselskaber mulighed for under nærmere
betingelser i de bidrag, der opkræves hos brugerne, at
indregne udgifter til projekter, der gennemføres af andre
end spildevandsforsyningsselskabet, når projekterne
indeholder elementer til håndtering af tag- og overfladevand.
Spildevandsforsyningsselskaberne vil i forbindelse med
sådanne projekter alene kunne afholde de udgifter, som er
nødvendige af hensyn til håndtering af tag- og
overfladevand.
Ligeledes foreslås det, at det vil
være et krav, at spildevandsforsyningsselskabets udgifter
ikke overstiger udgifterne til sædvanlig afhjælpning af
kapacitetsproblemer i spildevandsanlægget. Det vil sige, at
det valgte projekt skal være omkostningseffektivt. Der
henvises i øvrigt til pkt. 2.2.3. i de almindelige
bemærkninger.
Med forslaget til § 1, stk. 6, foreslås
det, at miljøministeren samtidig fastsætter
betingelser for indregningen efter regler fastsat i medfør
af stk. 5 og om afgrænsning af projekter, Der vil blandt
andet blive fastsat betingelser om, at spildevandsforsyningerne
højest må bidrage til de omkostninger, som
vedrører udgifterne til håndteringen af tag- og
overfladevand. .
I første omgang er det intentionen, at
miljøministeren fastsætter regler om veje,
vandløb og rekreative områder omfattes af den
foreslåede bestemmelse. Dette på baggrund af, at det
vurderes, at alternative løsninger særligt at
være relevante i forbindelse med netop veje, vandløb
og rekreative arealer. Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2.
i de almindelige bemærkninger. Med veje menes såvel
selve vejbanen som cykelstier, fortove, pladser, herunder
parkeringspladser og andre befæstede arealer i tilknytning
til vejen.
For så vidt angår den
foreslåede fastsættelse af betingelser for
udgiftsfordeling er det hensigten, at der ved udmøntningen
sondres mellem på den ene side projekter vedrørende
vandløb i byzone samt veje og på den anden side
projekter i vandløb i landzone samt rekreative
områder.
For projekter om vandløb i landzone
samt rekreative områder vil bemyndigelsen blive anvendt
på den måde, at ministeren fastlægger en
udgiftsfordeling, der medfører, at
spildevandsforsyningsselskabet dækker samtlige
meromkostninger, der følger af særlige hensyn til
håndtering af tag- og overfladevand. Meromkostningerne til
håndtering af tag- og overfladevand kan herefter
opgøres som de forøgede omkostninger, som projektet
bliver tilført som følge af håndteringen af
tag- og overfladevand.
For projekter vedrørende vandløb
i byzone samt veje forventes det, at ministeren vil fastlægge
en udgiftsfordeling. Udgangspunktet er, at
spildevandsforsyningsselskabets andel af investeringsudgifterne fra
1. januar 2015 udgør højst 75 % af de samlede
investeringsudgifter, der er nødvendige for håndtering
af tag- og overfladvand. Spildevandsforsyningsselskabernes andel af
investeringsudgifterne fra 1. januar 2015 fastsættes blandt
andet på baggrund af erfaringerne med
klimatilpasningsprojekter i 2013 og 2014. For at få igangsat
en række projekter allerede i 2013 og 2014 er det planen at
lade spildevandsforsyningsselskabets andel udgøre op til 100
% af de samlede investeringsudgifter, der er nødvendige for
håndtering af tag- og overfladevand, for projekter, der er
igangsat i ordningens første to år. Herudover er det
hensigten, at spildevandsforsyningsselskaberne vil kunne finansiere
samtlige driftsudgifter forbundet med håndtering af tag- og
overfladevand i de kommunalt ejede anlæg.
Bemyndigelsen til fastsættelse af
afgrænsning af projekter omfatter endvidere, at ministeren
kan fastsætte regler om, at andelen af projekter i veje i den
enkelte kommune kan omfatte op til 1 % pr. år af kommunens
veje, hvilket svarer til ca. 700 km årligt på
landsplan. Ved projekter, der vedrører vandløb i
byzone, indregnes vandløbsstrækningerne i denne
maksimumgrænse, således at én kilometer
vandløb kan erstatte én kilometer vej.
Begrænsningen for både veje og vandløb forventes
dog ophævet med virkning for prislofterne for 2015, når
risikokortlægningen er tilvejebragt.
Endvidere foreslås det, at
miljøministeren gives bemyndigelse til at fastsætte
regler om de i stk. 5 nævnte udgifter, herunder om
hvilke udgifter spildevandsforsyningsselskabet kan bidrage til, om
dokumentation for fastsatte krav vedrørende
spildevandsforsyningsselskabets udgifter og om
spildevandsforsyningsselskabets samarbejde med projektejer i
forbindelse med gennemførelse af kommunale eller private
projekter.
Til § 2
Til nr.
1-3
Efter bestemmelserne i vandløbsloven
skal anlægsudgifter i forbindelse med regulering af
vandløb fordeles mellem de grundejere, der har nytte af
foranstaltningen. Desuden gælder det, at vedligeholdelse af
vandløb påhviler kommunen for offentlige
vandløb og bredejerne for private vandløb. Med
forslaget til § 2, nr. 1-3 foreslås det, at
miljøministeren får bemyndigelse til at
fastsætte regler om, at §§ 24, stk. 1,
31, stk. 1, og 35, stk. 1, ikke finder anvendelse
på projekter, der er omfattet af § 1,
stk. 5-6, i lov om betalingsregler for
spildevandsforsyningsselskaber m.v. og regler, der fastsættes
i medfør heraf.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Baggrunden herfor er, at mange
spildevandsforsyningsselskaber og kommuner allerede nu afventer de
ændrede regler for finansiering af projekter til
håndtering af tag- og overfladevand og ønsker at
igangsætte projekterne hurtigst muligt.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | § 1.
Loven har til formål at sikre hensynet til princippet om
omkostningsdækning, herunder dækning af
miljømæssige og ressourcerelaterede omkostninger, og
prissætning med tilskyndelsesvirkning. Derudover skal der
tages hensyn til, at de forskellige vandanvendelsessektorer yder et
passende bidrag, og til princippet om, at forurener betaler. | | | Stk.2. I denne
lov forstås ved spildevandsforsyningsselskaber, medmindre
andet er angivet, sådanne spildevandsforsyningsselskaber, der
er omfattet af § 2, stk. 1, i lov om vandsektorens
organisering og økonomiske forhold. | | | Stk.3. Loven
fastsætter regler om betaling for afledning til
spildevandsforsyningsselskabers spildevandsanlæg. Loven
finder endvidere anvendelse på betaling for afledning til
spildevandsanlæg etableret efter § 7 a og for
betaling til fælles, obligatoriske ordninger for
tømning og bortskaffelse af humane affaldsprodukter, slam og
spildevand fra samletanke og bundfældningstanke. | | | Stk. 4.
Udgifter til udførelse, drift og vedligeholdelse, herunder
udgifter til opfyldelse af anmodninger efter
miljøbeskyttelseslovens § 32 a og regler fastsat i
medfør heraf, af spildevandsforsyningsselskabers
spildevandsanlæg og anlæg, der er etableret efter
§ 7 a, dækkes af bidrag fra de berørte ejere
af fast ejendom (herunder umatrikulerede arealer), der tilleder til
spildevandsforsyningsselskabers spildevandsanlæg, eller som
er kontraktligt tilknyttet spildevandsforsyningsselskabet, jf.
§ 7 a. I bidraget efter 1. pkt. kan indregnes
spildevandsforsyningsselskabets bidrag til dækning af
udgifter til opgaver, der falder ind under Vandsektorens
Teknologiudviklingsfond, jf. kapitel 7 i lov om vandsektorens
organisering og økonomiske forhold. | | | | | | Stk. 5.
Udgifter til tømning af humane affaldsprodukter, slam og
spildevand fra samletanke og bundfældningstanke som led i
fælles, obligatoriske tømningsordninger dækkes
af bidrag fra de berørte ejere af fast ejendom, jf. dog
§ 7 a, stk. 5. | | I § 1 indsættes efter
stk. 4 som nyt stykke: »Stk. 5. I bidraget efter stk. 4, 1.
pkt., kan endvidere indregnes spildevandsforsyningsselskabets
udgifter, som er nødvendige af hensyn til håndtering
af tag- og overfladevand, i forbindelse med medfinansiering af
kommunale og private projekter. Spildevandsforsyningsselskabets
udgifter må ikke overstige udgifterne til sædvanlig
afhjælpning af kapacitetsproblemer i
spildevandsanlægget. | Stk.6. Hel eller
delvis overdragelse af spildevandsaktivitet omfattet af
§ 2, stk. 1 eller 3, i lov om vandsektorens
organisering og økonomiske forhold må hverken direkte
eller indirekte føre til højere priser for ydelser
fra den pågældende aktivitet, herunder som følge
af indregning af forøgede udgifter til finansiering ved
fremmed kapital, driftsmæssige afskrivninger eller
forrentning af indskudskapital. | | Stk. 6.
Miljøministeren kan fastsætte regler om indregning
efter stk. 5, herunder om hvilke udgifter, der kan betales af
spildevandsforsyningsselskabet, om betingelser for indregning, om
dokumentation for fastsatte krav vedrørende
spildevandsforsyningsselskabets udgifter, om afgrænsning af
projekter, om hvordan betalingen til projektejer skal foregå
og om spildevandsforsyningsselskabets samarbejde med projektejer i
forbindelse med gennemførelse af kommunale eller private
projekter. | | | Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 7
og 8. | | | | | | § 2 | § 24.
Udgifterne i forbindelse med de foranstaltninger, der er
nævnt i §§ 16 og 18, afholdes af de
grundejere, der skønnes at have nytte af foranstaltningerne.
Udgifterne fordeles mellem grundejerne efter den nytte,
foranstaltningerne har for den enkelte ejendom. | | | Stk.2.
Vandløbsmyndigheden kan for offentlige vandløb helt
eller delvis afholde de udgifter, der er nævnt i
stk. 1. | | | Stk.3.
Spørgsmål om fordeling af udgifterne kan indbringes
for vandløbsmyndigheden. I mangel af forlig kan
spørgsmålet forlanges indbragt for
taksationsmyndighederne efter §§ 57 og 58 i lov om
offentlige veje. Om sagens behandling for taksationsmyndighederne
finder bestemmelserne i §§ 53-55, 58 a-62, 66 og 67
i lov om offentlige veje tilsvarende anvendelse. | | | | | | | | I § 24 indsættes som stk. 4: »Stk. 4. Miljøministeren kan
fastsætte regler om, at § 24, stk. 1, ikke
finder anvendelse på projekter, der er omfattet af
§ 1, stk. 5-6, i lov om betalingsregler for
spildevandsforsyningsselskaber m.v. og regler, der fastsættes
i medfør heraf« | | | | § 31.
Vedligeholdelsen af offentlige vandløb påhviler
vandløbsmyndigheden. | | | Stk. 2. Det kan
pålægges pumpelag og landvindingslag helt eller delvis
at afholde udgifterne til vedligeholdelse af vandløb under
laget og at foretage vedligeholdelsen. Vandløbsmyndighedens
afgørelse om hel eller delvis afholdelse af udgifterne kan
inden 4 uger efter, at den er meddelt parterne, forlanges indbragt
for taksationsmyndighederne efter §§ 57 og 58 i lov
om offentlige veje. Om sagens behandling for
taksationsmyndighederne finder bestemmelserne i
§§ 53-55, 58 a-62, 66 og 67 i lov om offentlige veje
tilsvarende anvendelse. | | | | | | | | I § 31 indsættes som stk. 3: »Stk. 3. Miljøministeren kan
fastsætte regler om, at § 31, stk. 1, ikke
finder anvendelse på projekter, der er omfattet af
§ 1, stk. 5-6, i lov om betalingsregler for
spildevandsforsyningsselskaber m.v. og regler, der fastsættes
i medfør heraf« | | | | § 35.
Vedligeholdelsen af private vandløb påhviler
bredejerne, medmindre der efter stk. 3 eller efter
§ 36 er truffet anden bestemmelse. | | | Stk. 2.
Såfremt vedligeholdelsesbyrden forøges som
følge af regulering af vandløb eller anlæg af
nye vandløb, skal de grundejere, som pålægges
udgifter ved de nævnte foranstaltninger, afholde de
forøgede vedligeholdelsesudgifter i forhold til hver enkelts
nytte af foranstaltningen. | | | Stk. 3.
Spørgsmål om vedligeholdelsesbyrdens fordeling kan
indbringes for vandløbsmyndigheden. I mangel af forlig kan
spørgsmålet forlanges indbragt for
taksationsmyndighederne efter §§ 57 og 58 i lov om
offentlige veje. Om sagens behandling for taksationsmyndighederne
finder bestemmelserne i §§ 53-55, 58 a-62, 66 og 67
i lov om offentlige veje tilsvarende anvendelse | | | | | | | | I § 35 indsættes som stk. 4: »Stk. 4. Miljøministeren kan
fastsætte regler om, at § 35, stk. 1, ikke
finder anvendelse på projekter, der er omfattet af
§ 1, stk. 5-6, i lov om betalingsregler for
spildevandsforsyningsselskaber m.v. og regler, der fastsættes
i medfør heraf« | | | | | | § 3 | | | | | | Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende. | | | |
|