Fremsat den 8. april 2014 af Charlotte
Dyremose (KF), Tom Behnke (KF), Lene Espersen (KF), Mike Legarth
(KF) og Mai Mercado (KF)
Forslag til folketingsbeslutning
om økonomisk hjælp til særlig
trængte grundejere i forbindelse med kommunalt påbud om
kloakforbedringer og kloaktilslutning
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte et lovforslag, som sikrer borgerne krav på et
rimeligt varsel og i visse situationer økonomisk
hjælp, når der skal laves nye kloaksystemer, som har
store økonomiske konsekvenser for den enkelte grundejer.
Bemærkninger til forslaget
EU's vandrammedirektiv og de kommende
vandplaner betyder, at mange vandløb og søer i
Danmark ikke lever op til de miljømål, der er fastsat
efter vandrammedirektivet. Forurening fra enkeltejendomme lokalt
giver et betydeligt bidrag til forureningen af disse
vandområder. Derfor vurderer Miljøministeriet og
Ministeriet for By, Bolig- og Landdistrikter, at der er behov for
en øget rensning af spildevandet i det åbne land, som
oprindeligt besluttet af Folketinget i 19971.
Indsatsen har ikke været
gennemført i den forventede takt, og der kan nu konstateres
et betydeligt efterslæb. Dels er der ejendomme, som slet ikke
er tilsluttet kloaknettet, dels er flere kommuner først nu
gået i gang med at separere regnvand og spildevand i
kloaknettet, hvilket også involverer den enkelte grundejer,
der skal have sin kloak delt op i to.
Regeringen har derfor i vandplanerne fastsat,
at der inden udgangen af 2015 skal gennemføres en indsats
over for ca. 38.000 ejendomme (46.000 ejendomme, hvis anden og
tredje vandplanperiode regnes med)1.
For den enkelte grundejer kan kommunens
påbud om forbedrede kloakløsninger betyde store
engangsudgifter, for så vidt angår den del, der
berører grundejerens egen grund. Grundejerens samlede
udgifter i form af anlægsudgifter og tilslutningsbidrag til
kloaknettet vil typisk ligge på 50.000-80.000 kr. Heraf
udgør tilslutningsbidraget ca. 35.000 kr. (inkl. moms).
Miljøministeriet og Ministeriet for By,
Bolig- og Landdistrikter vurderer, at der på landsplan er ca.
5 pct. af ejerne af de 38.000-46.000 berørte ejendomme, som
har en stærkt begrænset eller decideret manglende
betalingsevne. Det drejer sig således om ca. 1.900-2.300
husstande på landsplan2.
Tilslutningspligten
Tilslutningspligten for den enkelte grundejer
og reguleringen af bidraget er fastsat i
miljøbeskyttelsesloven 1991. Af § 28, stk. 4,
fremgår, at hvis kommunalbestyrelsen i spildevandsplanen har
truffet beslutning om kloakering af et område, er der
tilslutningspligt, når kommunen har ført stik frem til
skellet1.
Såfremt en grundejer ikke overholder
kommunens påbud om tilslutning til kloaksystemet eller
på anden vis ikke foretager de fornødne forbedringer
af den pågældende kloakløsning på grunden,
kan det give bøder a 5.000 kr. og efterfølgende
dagbøder a 2.500 kr. pr. måned og en
politianmeldelse3. Der er eksempler
på, at manglende betaling i sidste ende har ført til
fængselsstraf4.
Eksisterende
muligheder for henstand og afdrag
For så vidt angår hjælp til
de berørte grundejeres finansiering af udgifterne til
forbedret spildevandsrensning, findes der i dag forskellige
muligheder. Det drejer sig i regi af Miljøministeriet om
følgende:
- Henstand med
betaling af tilslutningsbidrag. Ifølge disse regler kan der
være mulighed for at få henstand fra
spildevandsselskabet med betaling af tilslutningsbidraget på
de 35.000 kr. f.eks. ved at fastlægge en afdragsordning (hvis
tilslutningsbidraget afvikles over f.eks. 5 år, svarer det
til 7.000 kr. pr. år). Henstandsordningen kan for
pensionister, førtidspensionister og
efterlønsmodtagere i visse tilfælde kombineres med
indefrysning af anlægsudgifter, jf. nedenfor. Men henstanden
er frivillig for spildevandsselskaberne, og dermed varierer
vilkårene fra selskab til selskab, ligesom
henstandsmuligheden generelt kun gælder tilslutningsbidraget
og ikke anlægsudgifter for grundejeren forbundet med
tilslutningen.
- Henstand fra
vandselskaberne med betaling af tilslutningsbidrag via kommunale
ejerbeføjelser. Kommunerne kan - via deres
aktionærbeføjelser på vandsselskabernes
generalforsamlinger - fastsætte vedtægter, der
pålægger vandselskabet en henstandspligt over for
økonomisk trængte grundejere, »når
særlige betingelser er opfyldt«.
Endelig eksisterer der i regi af
Økonomi- og Indenrigsministeriet følgende
mulighed:
- Kommunalt
lån til betaling af tilslutningsbidraget for pensionister,
førtidspensionister og efterlønsmodtagere
(indefrysningsordning), hvis de har friværdi i den ejendom,
der skal kloakeres5. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at
låneordningen ud over tilslutningsudgifter
(tilslutningsbidrag) også omfatter vej- og kloakudgifter og
lign., der påhviler ejendommene, således også
anlægsudgifter.
Således eksisterer der allerede
forskellige muligheder for spildevandsselskaberne for at yde
henstand og etablere afdragsordninger til økonomisk
trængte boligejere, der får påbud om tilslutning
til nyt kloaksystem eller andre kloakeringsforbedringer. Problemet
er grundlæggende, at der alene er tale om en mulighed for
selskaberne, som de kan vælge at udnytte, men ikke har pligt
til. Dertil kommer, at alle husejere ikke er omfattet, og at
ordningen ikke dækker samtlige omkostninger.
Elementer i
det nye lovforslag
Med beslutningsforslaget pålægges
regeringen at sikre grundejerne et rimeligt varsel, når
større investeringer i kloakering skal foretages, og en
mulighed for økonomisk hjælp, hvis investeringen har
store økonomiske konsekvenser for grundejeren.
En mulighed kan være, at der
indføres en obligatorisk henstands- eller afdragsmulighed
for grundejerne eller en kombination af varsling og
henstands-/afdragsordning.
Alle borgere bør have krav på
minimum 5 år til at finde de økonomiske midler til en
tilslutning til nyt kloaknet. Dette kan klares med et 5-årigt
varsel til borgerne. Men i situationer, hvor det ikke er muligt,
må der laves andre ordninger.
Ordningen kan f.eks. administreres af
vandselskabet eller kommunen og skal give borgeren mulighed for at
låne pengene til såvel anlægsudgifter som
tilslutningsbidrag og betale dem tilbage over en 5 eller
10-årig periode (i særlige tilfælde måske
helt op til 20 år). En sådan ordning vil sikre, at
spildevandsselskaberne kan gennemføre de nødvendige
kloakforbedringer, samtidig med at den enkelte grundejer om
nødvendigt sikres en økonomisk løsning6.
I loven skal defineres en række sociale
kriterier (f.eks. husstandsindtægt, gæld m.v.), der kan
lægges til grund, når der skal træffes beslutning
om økonomisk hjælp. På den måde sikres, at
de, der har brug for hjælp, får den, uden at der bliver
tale om en favorabel låneordning for de mange. For at sikre
det enkelte vandselskab i økonomisk belastede områder
mod særlig store udgifter til henstand eller afdragsordninger
kan staten garantere for de nødvendige lån.
Alternativt skal der findes en anden kompensationsmulighed,
så vandselskaberne ikke belastes med store
låneudgifter.
Forslaget vil sikre grundejere mod, at de med
kort varsel pålægges store økonomiske udgifter
til kloakforbedringer, som de ikke har mulighed for at betale, og
dermed eventuelt kriminaliseres. Forslaget vil dermed styrke
borgernes retssikkerhed.
Loven bør træde i kraft senest
den 1. januar 2015.
Skriftlig fremsættelse
Charlotte Dyremose
(KF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
økonomisk hjælp til særlig trængte
boligejere i forbindelse med kommunalt påbud om
kloakforbedringer og kloaktilslutning.
(Beslutningsforslag nr. B 102)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.
Officielle noter
1 Miljøministeriet,
Naturstyrelsen og Ministeriet for By-, Bolig- og Landdistrikter:
Undersøgelse af hjælpemuligheder for grundejere ved
spildevandsrensning i det åbne land. Miljøudvalget
(2012-13) alm. del - bilag 115.
2 DR har sat fokus på
problemstillingen i flere artikler hhv. 13. januar 2013 »Dyr
kloak-regning vil tvinge tusindvis på gaden« og 5.
februar 2014 »Husejere sender penge direkte i
afløbet«.
3 Miljøministeriet,
Naturstyrelsen og Ministeriet for By-, Bolig- og Landdistrikter:
Undersøgelse af hjælpemuligheder for grundejere ved
spildevandsrensning i det åbne land. Miljøudvalget
(2012-13) alm. del - bilag 115.
4 Jf. dr.dk. (16. januar 2014):
»»Kloakforbryder« i fængsel for ubetalte
dagbøder« og Børsen.dk (14. januar 2013):
»Tvangskloakering kan tvinge tusindvis af husejere på
gaden.«
5 Jf. lovbekendtgørelse nr. 1007
af 26. oktober 2009 om lån til betaling af
ejendomsskatter.
6 De renteomkostninger, som
vandselskabet eller kommunen måtte få som følge
af den enkelte henstand, kan f.eks. indregnes i henstandsordningen
for den pågældende grundejer, så udgifterne ikke
spredes ud på andre borgere.